Chata na prodej / Chata na prodej (2018/75/Česko/Komedie, Drama) 57%
27.10.2024 16:28
JEDNOU VĚTOU
„Přerostlé děti, nevrlí prarodiče a vyčerpaná hlava rodiny, která chtěla jen trochu klidu. Pokus o poslední rodinnou slezinu prostě nemůže skončit jinak než fiaskem."
OBSAH
Rodiče prodávají starou chatu, pro kterou už nemají využití. Před předáním chaty novému majiteli se však matka (Ivana Chýlková) rozhodne uspořádat poslední pořádnou rodinnou slezinu. Zbytek příbuzenstva neprojevuje přílišné nadšení, tahle setkání bývají vždy dost náročná. Děda (Jan Kačer) už je duchem spíše nepřítomen, otec (David Vávra) tyto akce odmítá, syn (Jan Strejcovský) je věčně přiopilý a ironicky glosuje svět kolem sebe včetně rozpadajícího se vztahu s přítelkyní (Judit Bárdos). Babička (Jana Synková) je specialistkou na upřímné dotazy, které ostatní přivádějí přinejmenším do rozpaků. Nevyrovnaná dcera (Tereza Voříšková) na chatu přibere svého úspěšného německého přítele (Michael Pitthan), který se jediný na rodinný výlet těší, protože neví, do čeho jde. Naděje na idylický víkend na samotě u lesa rychle skončí, ale opravdové dobrodružství začne těsně nad ránem, když rodina zjistí, že se kamsi vytratil dědeček. Stopy vedou do lesa… (Cinemart)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
I přes skutečnost, že je tu každá postava vyhrocená do absolutna, se jedná o hodně slušnou komedii založenou na jednoduché myšlence, kterých jsme tu před desítkami let měli celou řadu. Tomáš Pavlíček totiž absurditu jednotlivých postav využil na maximum, takže kromě toho, že se na herce a především herečky hrozně hezky koukalo, bylo tu kvalitní i samotné prostředí chaty, které před plátnem vypadalo jak z pohádky z lesů a kapradí. Herecky mě bavila vysloveně celá rodina včetně Vaška Kopty, ale nejzajímavěji na mě působil David Vávra, kterého jsem hrozně rád po dlouhé době někde viděl. Jeho herectví založené na intonaci hlasu bylo radost sledovat...a poslouchat. Kéž bychom tu měli víc takových herců. Díky za skvělý film. (Malarkey) 4*
Docela mě ten film zamotal šišku. Jo, dej si ho v létě ideál v letňáku s pivkem a zasměješ se, ale ono to někdy pálí docela vostrejma ("ty žádnou rodinu nemáš"), jenže dál se jednotlivé postavy neřešej, jen vždy kousknout a jít dál a já právě nedokážu odhadout jestli to byl záměr nebo neschopnost. V každým případě konec měl být úplně jiný. Co se však povedlo na výbornou je casting. Jana Synková když spustí s tou svou hlasovou intonací, tak je člověk nasranej jak trestaneckej kýbl. Postavy ve finále docela nenápadný, ale zajímavý, jen u Terezky mě přišlo že její postava už je trošku přes čáru. Vašek Kopta výbornej, Judit krásná, Ivanka skvěle civilní a Honza Strejcovský mě nejblížší. Knížní bitka, auto dialogy luxusní. Určitě se na to chci podívat znovu, ten film není tradiční český ha ha ha jak by se mohlo zdát a za to palec nahoru, ale zatímco strejda trautemberk měl kyselo moc kyselé, já mám tenhle český film moc evropský. (Enšpígl) 3*
Stačí kombinace bublajících křivd a alkoholu a ani se nemusí v lesní chatě pouštět magnetofon se zaklínadly z Knihy mrtvých, aby se vyvolalo zlo.. Přirozeně působící repliky i vzorce chování takové normální české rodinky, perfektně padnoucí necizojazyčný hudební podkres a poměrně důležitá myšlenka, že je zbytečné lpět na záležitostech, které se při ohlédnutí zpět jeví jako zcela nepodstatné. Děda na posedu s ukazovákem u rtů na znamení ticha naznačuje, že je potřeba dívat se na věci shora, s jakýmsi božským nadhledem i laskavou přezíravostí.. Babka Synková se svým pronikavým hlasem prudí tak vehementně, že by zvlhl prach i Saturninovi.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Tragikomedií Parádně pokecal se Tomáš Pavlíček před čtyřmi lety uvedl na pole celovečerních filmů. Díra do světa z toho nebyla, ale příslib nadějného tvůrce ano. Nyní se zaměřil na tuzemský fenomén chatařství, k němuž přilákal řadu známých hereckých tváří. Třeba Davida Vávru, který se (kromě spolupráce s Tomášem Vorlem) neobjevil na plátně přes deset let. Stojí to za to?
Vávra společně s Ivanou Chýlkovou představují rodiče, kteří hodlají prodat chatu, kam jejich rodina dlouhá léta jezdila. Než tak však učiní, rozhodnou se ještě naposled svolat mladší i starší generace ke společnému víkendu. Během něj se samozřejmě odhalí některá rodinná tajemství, ať už veselá, či tragická. Nečekejme však výrazné dramatické linky, tady jde spíše o vztahy členů rodiny a jejich přístup k životu.
V první polovině si snímek pro sebe krade Jana Synková v roli babičky, která je přesně tak otravná a jízlivá jako obvykle. Později dá příležitost k vyniknutí i jiným a své až troškovsky rozšafné podání trochu zkrotí. Divák si tak může pořádně všimnout i zbytku šikovného ansámblu – Terezy Voříškové, Judit Bárdos, Jana Strejcovského a doslova v poslední řadě i Jana Kačera. Velmi příjemný je i výkon zmíněného Vávry, ačkoli se sklepáčtí milovníci nedočkají další surrealistické polohy; jeho podání otce je velmi civilní, ostatně stejně jako téměř všech ostatních.
Vizuální stránka zachycuje ranou fázi podzimu, kdy slunce a barevné listí nabízejí dostatek obrazových podnětů k vyjádření melancholie a nostalgie, jež jsou spojené s blížícím se prodejem památného místa. Obdobně i hudební složka reprezentuje normalizační a táborákové hity, takže z gramofonu znějí Plavci, Petr Novák či sourozenci Ulrychovi. Prostě všechny atributy klasické české chaty jsou na svých místech, což by mělo potěšit všechny divácké generace.
Na scénáři spolupracovala Lucie Bokšteflová, která má na kontě i trochu nedotaženou, ale rozhodně výraznou Laputu z roku 2015. Ve všedních dialozích se s Pavlíčkem zjevně potkali a takový projev je velmi sympatický; místy dokonce až tak, že Chata na prodej působí jaksi obyčejně. Za touto obyčejností je však patrná linka, která mapuje českou povahu, rodinné vztahy, fenomén chatařství a další témata. Nebudete se od začátku do konce smát (mimo babiččiny výlevy tu zřetelná komika téměř chybí), zároveň se však nedočkáme ani pořádného dramatu. Přesto film jako celek funguje.
Chata na prodej navazuje na tuzemskou tradici Homolkových z hlediska nenápadné satiry. Chaty jsou naším národním pokladem, ostatně stejně jako leckdy pokřivené rodinné vztahy. Není to možná na první pohled patrné, ale proč tato dvě témata nepropojit? Vždyť generační rozdíly se nejlépe vyjevují právě na tom, co bylo pro starší ročníky důležité (a pro mladé už není). Na můj vkus se ve všech těchto ohledech málo tlačí na pilu, takže výsledná obyčejnost vede k tomu, že vám snímek v hlavě dlouho nezůstane. Ale rozhodně patří k těm příjemnějším překvapením letošního roku.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Podzim. Realitní makléřka je s klientem na osamělé chatě u lesa. Ten si pustí starou desku na gramofonu, ale mrzutá majitelka chaty mu ji vypne. Makléřka chce podepsat smlouvu. Majitelčin manžel je svolný, ale žena to odmítne. Klient se rozčiluje: už složil peníze u notáře. Makléřka rozhodne, že se s klientem vrátí pro podpis v neděli večer. Teď je pátek. Po jejich odjezdu opustí chatu i manželé. Ve voze žena prohlásí, že přes víkend se tu sejde celá rodina. Muž je skeptický a ani nezavolá synovi. Zato manželka zatelefonuje dceři do Německa. Dcera pak oznámí svému dobře situovanému příteli Sebastianovi, že pojedou do Čech na chatu. Syna manželů, který má kocovinu, probudí v sobotu ráno bývalá přítelkyně, Slovenka Lucie. O sešlosti na chatě jí volala jeho matka. Vzápětí dvojici vyzvedne sestra se Sebastianem. Syn je naštvaný na Lucii a stále se hádá se sestrou. Čtveřice odjede Němcovým SUV k rodičům. Ti právě chystají na cestu prarodiče. Děda je už senilní a nic nevnímá, babička je naopak velmi energická a jedovatě upovídaná. Stará paní chatu nenávidí, a tak rodina předstírá, že jedou na hroby. V otcově autě se usadí děda, jemuž zeť řekne, kam jedou, a syn s Lucií, v SUV Sebastian s dcerou a matka s babičkou. Matka však záhy nevydýchá babiččiny řeči na téma, že měla vždy raději dědu než ji, a tak se musí vyměnit s manželem. Tchyně ovšem vytáčí i zetě. Před hřbitovem zůstane trucovat v autě s dědou. U hrobu otcových rodičů chce syn sebrat kus výzdoby z vedlejšího hrobu, ale ostatní mu to nedovolí. Dál pokračují v jednom autě rodiče s prarodiči a v SUV mladí, kteří se zastaví na pumpě, aby si syn mohl „vyléčit“ kocovinu polévkou. Sourozenci se hádají a Lucie nedokáže vysvětlit, proč s nimi vlastně jede, když už s mladíkem nechodí. Podle syna je to kvůli tomu, že sama žádnou rodinu nemá. Dotčená dívka odejde a stopne si u pumpy řidiče. Sebastian vyjde za ní a odjede s ní. Mezitím jsou rodiče a prarodiče na dalším hřbitově u hrobu matčiných předků. V cizím autě Sebastian konstatuje, že nasedl, aby se Lucie cítila v bezpečí. Po rozmíšce ho řidič vyhodí a Lucie vystoupí s ním. Rodiče s prarodiči čekají u hřbitova na mladé. Babička se až teď dozví, že jedou na chatu. Označí to za únos. Nasedne do zeťova auta a odjede. Sourozenci v SUV zastaví dvojici na silnici, ale dcera náhle šlápne na plyn a ujede. Dorazí ke hřbitovu, kde stojí nabourané otcovo auto; babička nezvládla řízení. Nakonec odtud všichni odjedou v SUV. Lucii a Sebastianovi zastaví na silnici další auto. Rodina dojede na chatu. Sourozenci se hned převléknou do chatařského, jak jsou zvyklí z dětství. Matka řekne dědovi o prodeji chaty. Dcera nevezme Sebastianovi mobil. Pak si matce stěžuje na svou osamělost v Německu, kde nepracuje, protože přítel hodně vydělává; ona tam nemá žádné kamarády. Otec vezme při štípání dříví synovi sekeru a ten ho obviní, že takhle to dělal vždycky, a přitom je stejně nešikovný jako on. Babička trucuje v autě. Vyleze, až když soused Pepa přiveze Sebastiana a Lucii. Hned ho pozve do chaty. Je zřejmé, že otec Pepu „nemusí“. Syn si chce vyjasnit vztah s expřítelkyní. Podle ní snad mohou být kamarádi. Z chaty náhle vyjde dcera v medvědím kostýmu a vyleze si do blízkého stromového domku, kam nechce pustit Sebastiana. Dědovi se udělá špatně a rodina ho uloží do postele v podkroví. Syn se usmíří s Lucií a tajně se nahoře pomilují. Pepa vykládá babičce, že chataření je vždy o „atmosféře“. Pustí desku a tančí napřed s ní a pak s matkou. „Medvěd“ trucuje ve stromovém domě. Sebastian s otcem popíjejí u ohně. Večer matka láká dceru dolů, aby se šla napít. Ta jí řekne, že jí prodej chaty vadí, a matka to pak poví Sebastianovi (s nímž se domlouvají vesměs anglicky). Ten vyleze za přítelkyní nahoru a sdělí jí, že je s ní ochotný sem jezdit. Ale dívka si není jistá, zda sem chce jezdit právě s ním. V chatě babička před Lucií nasazuje na Slováky, kteří prý zabírají v Čechách místo. Matka ponouká manžela, aby se aspoň trochu uvolnil. Dcera sleze. V chatě si s bratrem a Lucií pouštějí staré desky. Slovenka v jedné z nich objeví starý vzkaz od dědy. Všichni tři vylezou podle pokynů do stromového domku a syn tu najde ukrytý balíček. Při večeři na terase se babička urazí a matka jde za ní dovnitř. Dcera se jí pak svěřuje se svou depresí: nic v životě nedokázala. Sebastian je podle ní hodný, ale nic víc. Syn venku udělá ohňostroj z rachejtlí, nalezených v krabici. Kvůli tomu začne za chatou hořet, ale oheň je bez problémů uhašen. Babička z podkrovního okna zase provokuje. Matka s dcerou po ní začnou něco házet a ona na oplátku knihy. Otec srazí opilého Pepu, který se vytahuje s tím, co měl kdysi s jeho ženou. Syn pak opilci ještě přidá. Matka vynadá babičce a otec manželku uklidňuje. Bratr se zlobí na sestru, že nechala Sebastiana samotného. Podle něj si rodina hádkami projevuje lásku. Opilé dceři se udělá špatně a pozvrací se. Lucie se o ni stará. Matka se chce usmířit s babičkou, která leží v podkroví vedle spícího dědy. Řekne jí, že ví, jak se o ně na chatě vždycky dobře starala, zatímco děda si s nimi jen hrál. U ohně se mladí baví s Pepou. Ten jim přizná, že s jejich matkou nic neměl, jen ji vždycky miloval. Teď je sám a pije. Syn vyleze za Sebastianem do stromového domku. Baví se s ním o sestře. Lucie pustí gramofon a vyzve otce k tanci. Přitom mu říká (stejně jako předtím jeho manželka), aby se uvolnil. Muž se jí svěří, že je nejraději sám na kole. Syn si povídá se Sebastianem o českém a švédském chataření (Švédové jsou v něm první na světě a Češi druzí). Otec spí vedle matky, Lucie vedle dcery. Děda se v noci vzbudí a s několika knížkami vyjde do lesa. Babička k ránu zjistí, že zmizel. Všichni ho začnou hledat. Objeví poztrácené knihy a v lese se postupně rozdělují, aby ho našli. Dcera se stále nebaví s přítelem. Až když spadne, pochroumá si nohu a Sebastian ji vezme na záda, omluví se mu. Matka babičce přizná, že rodinný výlet asi nebyl dobrý nápad. Syn najde dědu na posedu. Všichni se tu sejdou. Starý pán jim naznačí, aby byli zticha. Na mýtinu vyjde medvěd. Děda, který ho zde asi léta pozoroval, jej potichu pozdraví. Zvíře pak zajde do lesa. Rodina se balí a zavírá chatu. Matka najde dědu v autě na předním sedadle mrtvého. V tu chvíli se tu objeví realitní makléřka s klientem, jeho manželkou a dvěma dcerkami. Matka řekne v chatě ostatním o dědově smrti. Dohadují se, co dál. Podle syna není třeba před návštěvníky volat pohřebáky, když už je děda v autě. Matka urychleně podepíše makléřce smlouvu. Příbuzní se nacpou do Sebastianova SUV a rychle odjedou i s mrtvolou. Klient s makléřkou konstatují, že to byla zajímavá rodinka... -tbk-
Postavy a obsazení
• Ivana Chýlková - matka
• Jan Kačer - děda
• David Vávra - otec
• Jan Strejcovský - syn
• Judit Bárdos - Lucie, synova přítelkyně
• Jana Synková - babička
• Tereza Voříšková - dcera
• Michael Pitthan - Sebastian, dceřin přítel
• Václav Kopta - soused
• Zuzana Kronerová - realitní makléřka
• David Máj - kupec
• Ester Geislerová - jeho žena
• Robin Kvapil - řidič
Ocenění
Český lev
2018 - Ivana Chýlková (Nejlepší herečka) (nominace)
2018 - Jana Synková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2018 - Lucie Bokšteflová, Tomáš Pavlíček (Nejlepší scénář) (nominace)
2018 - Nejlepší filmový plakát (nominace)
Ceny české filmové kritiky
2018 - Lucie Bokšteflová, Tomáš Pavlíček (Nejlepší scénář)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.7.2018 Cinemart
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 7.12.2018
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: 28.11.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 12 131 219
Tržby celkem - Kč 10 759 897
Návštěvnost v ČR 99 862
Náklady (Rozpočet) - Kč 25 000 000
Dotace Fond kinematografie - Kč 6 500 000
„Přerostlé děti, nevrlí prarodiče a vyčerpaná hlava rodiny, která chtěla jen trochu klidu. Pokus o poslední rodinnou slezinu prostě nemůže skončit jinak než fiaskem."
OBSAH
Rodiče prodávají starou chatu, pro kterou už nemají využití. Před předáním chaty novému majiteli se však matka (Ivana Chýlková) rozhodne uspořádat poslední pořádnou rodinnou slezinu. Zbytek příbuzenstva neprojevuje přílišné nadšení, tahle setkání bývají vždy dost náročná. Děda (Jan Kačer) už je duchem spíše nepřítomen, otec (David Vávra) tyto akce odmítá, syn (Jan Strejcovský) je věčně přiopilý a ironicky glosuje svět kolem sebe včetně rozpadajícího se vztahu s přítelkyní (Judit Bárdos). Babička (Jana Synková) je specialistkou na upřímné dotazy, které ostatní přivádějí přinejmenším do rozpaků. Nevyrovnaná dcera (Tereza Voříšková) na chatu přibere svého úspěšného německého přítele (Michael Pitthan), který se jediný na rodinný výlet těší, protože neví, do čeho jde. Naděje na idylický víkend na samotě u lesa rychle skončí, ale opravdové dobrodružství začne těsně nad ránem, když rodina zjistí, že se kamsi vytratil dědeček. Stopy vedou do lesa… (Cinemart)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
I přes skutečnost, že je tu každá postava vyhrocená do absolutna, se jedná o hodně slušnou komedii založenou na jednoduché myšlence, kterých jsme tu před desítkami let měli celou řadu. Tomáš Pavlíček totiž absurditu jednotlivých postav využil na maximum, takže kromě toho, že se na herce a především herečky hrozně hezky koukalo, bylo tu kvalitní i samotné prostředí chaty, které před plátnem vypadalo jak z pohádky z lesů a kapradí. Herecky mě bavila vysloveně celá rodina včetně Vaška Kopty, ale nejzajímavěji na mě působil David Vávra, kterého jsem hrozně rád po dlouhé době někde viděl. Jeho herectví založené na intonaci hlasu bylo radost sledovat...a poslouchat. Kéž bychom tu měli víc takových herců. Díky za skvělý film. (Malarkey) 4*
Docela mě ten film zamotal šišku. Jo, dej si ho v létě ideál v letňáku s pivkem a zasměješ se, ale ono to někdy pálí docela vostrejma ("ty žádnou rodinu nemáš"), jenže dál se jednotlivé postavy neřešej, jen vždy kousknout a jít dál a já právě nedokážu odhadout jestli to byl záměr nebo neschopnost. V každým případě konec měl být úplně jiný. Co se však povedlo na výbornou je casting. Jana Synková když spustí s tou svou hlasovou intonací, tak je člověk nasranej jak trestaneckej kýbl. Postavy ve finále docela nenápadný, ale zajímavý, jen u Terezky mě přišlo že její postava už je trošku přes čáru. Vašek Kopta výbornej, Judit krásná, Ivanka skvěle civilní a Honza Strejcovský mě nejblížší. Knížní bitka, auto dialogy luxusní. Určitě se na to chci podívat znovu, ten film není tradiční český ha ha ha jak by se mohlo zdát a za to palec nahoru, ale zatímco strejda trautemberk měl kyselo moc kyselé, já mám tenhle český film moc evropský. (Enšpígl) 3*
Stačí kombinace bublajících křivd a alkoholu a ani se nemusí v lesní chatě pouštět magnetofon se zaklínadly z Knihy mrtvých, aby se vyvolalo zlo.. Přirozeně působící repliky i vzorce chování takové normální české rodinky, perfektně padnoucí necizojazyčný hudební podkres a poměrně důležitá myšlenka, že je zbytečné lpět na záležitostech, které se při ohlédnutí zpět jeví jako zcela nepodstatné. Děda na posedu s ukazovákem u rtů na znamení ticha naznačuje, že je potřeba dívat se na věci shora, s jakýmsi božským nadhledem i laskavou přezíravostí.. Babka Synková se svým pronikavým hlasem prudí tak vehementně, že by zvlhl prach i Saturninovi.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Tragikomedií Parádně pokecal se Tomáš Pavlíček před čtyřmi lety uvedl na pole celovečerních filmů. Díra do světa z toho nebyla, ale příslib nadějného tvůrce ano. Nyní se zaměřil na tuzemský fenomén chatařství, k němuž přilákal řadu známých hereckých tváří. Třeba Davida Vávru, který se (kromě spolupráce s Tomášem Vorlem) neobjevil na plátně přes deset let. Stojí to za to?
Vávra společně s Ivanou Chýlkovou představují rodiče, kteří hodlají prodat chatu, kam jejich rodina dlouhá léta jezdila. Než tak však učiní, rozhodnou se ještě naposled svolat mladší i starší generace ke společnému víkendu. Během něj se samozřejmě odhalí některá rodinná tajemství, ať už veselá, či tragická. Nečekejme však výrazné dramatické linky, tady jde spíše o vztahy členů rodiny a jejich přístup k životu.
V první polovině si snímek pro sebe krade Jana Synková v roli babičky, která je přesně tak otravná a jízlivá jako obvykle. Později dá příležitost k vyniknutí i jiným a své až troškovsky rozšafné podání trochu zkrotí. Divák si tak může pořádně všimnout i zbytku šikovného ansámblu – Terezy Voříškové, Judit Bárdos, Jana Strejcovského a doslova v poslední řadě i Jana Kačera. Velmi příjemný je i výkon zmíněného Vávry, ačkoli se sklepáčtí milovníci nedočkají další surrealistické polohy; jeho podání otce je velmi civilní, ostatně stejně jako téměř všech ostatních.
Vizuální stránka zachycuje ranou fázi podzimu, kdy slunce a barevné listí nabízejí dostatek obrazových podnětů k vyjádření melancholie a nostalgie, jež jsou spojené s blížícím se prodejem památného místa. Obdobně i hudební složka reprezentuje normalizační a táborákové hity, takže z gramofonu znějí Plavci, Petr Novák či sourozenci Ulrychovi. Prostě všechny atributy klasické české chaty jsou na svých místech, což by mělo potěšit všechny divácké generace.
Na scénáři spolupracovala Lucie Bokšteflová, která má na kontě i trochu nedotaženou, ale rozhodně výraznou Laputu z roku 2015. Ve všedních dialozích se s Pavlíčkem zjevně potkali a takový projev je velmi sympatický; místy dokonce až tak, že Chata na prodej působí jaksi obyčejně. Za touto obyčejností je však patrná linka, která mapuje českou povahu, rodinné vztahy, fenomén chatařství a další témata. Nebudete se od začátku do konce smát (mimo babiččiny výlevy tu zřetelná komika téměř chybí), zároveň se však nedočkáme ani pořádného dramatu. Přesto film jako celek funguje.
Chata na prodej navazuje na tuzemskou tradici Homolkových z hlediska nenápadné satiry. Chaty jsou naším národním pokladem, ostatně stejně jako leckdy pokřivené rodinné vztahy. Není to možná na první pohled patrné, ale proč tato dvě témata nepropojit? Vždyť generační rozdíly se nejlépe vyjevují právě na tom, co bylo pro starší ročníky důležité (a pro mladé už není). Na můj vkus se ve všech těchto ohledech málo tlačí na pilu, takže výsledná obyčejnost vede k tomu, že vám snímek v hlavě dlouho nezůstane. Ale rozhodně patří k těm příjemnějším překvapením letošního roku.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Podzim. Realitní makléřka je s klientem na osamělé chatě u lesa. Ten si pustí starou desku na gramofonu, ale mrzutá majitelka chaty mu ji vypne. Makléřka chce podepsat smlouvu. Majitelčin manžel je svolný, ale žena to odmítne. Klient se rozčiluje: už složil peníze u notáře. Makléřka rozhodne, že se s klientem vrátí pro podpis v neděli večer. Teď je pátek. Po jejich odjezdu opustí chatu i manželé. Ve voze žena prohlásí, že přes víkend se tu sejde celá rodina. Muž je skeptický a ani nezavolá synovi. Zato manželka zatelefonuje dceři do Německa. Dcera pak oznámí svému dobře situovanému příteli Sebastianovi, že pojedou do Čech na chatu. Syna manželů, který má kocovinu, probudí v sobotu ráno bývalá přítelkyně, Slovenka Lucie. O sešlosti na chatě jí volala jeho matka. Vzápětí dvojici vyzvedne sestra se Sebastianem. Syn je naštvaný na Lucii a stále se hádá se sestrou. Čtveřice odjede Němcovým SUV k rodičům. Ti právě chystají na cestu prarodiče. Děda je už senilní a nic nevnímá, babička je naopak velmi energická a jedovatě upovídaná. Stará paní chatu nenávidí, a tak rodina předstírá, že jedou na hroby. V otcově autě se usadí děda, jemuž zeť řekne, kam jedou, a syn s Lucií, v SUV Sebastian s dcerou a matka s babičkou. Matka však záhy nevydýchá babiččiny řeči na téma, že měla vždy raději dědu než ji, a tak se musí vyměnit s manželem. Tchyně ovšem vytáčí i zetě. Před hřbitovem zůstane trucovat v autě s dědou. U hrobu otcových rodičů chce syn sebrat kus výzdoby z vedlejšího hrobu, ale ostatní mu to nedovolí. Dál pokračují v jednom autě rodiče s prarodiči a v SUV mladí, kteří se zastaví na pumpě, aby si syn mohl „vyléčit“ kocovinu polévkou. Sourozenci se hádají a Lucie nedokáže vysvětlit, proč s nimi vlastně jede, když už s mladíkem nechodí. Podle syna je to kvůli tomu, že sama žádnou rodinu nemá. Dotčená dívka odejde a stopne si u pumpy řidiče. Sebastian vyjde za ní a odjede s ní. Mezitím jsou rodiče a prarodiče na dalším hřbitově u hrobu matčiných předků. V cizím autě Sebastian konstatuje, že nasedl, aby se Lucie cítila v bezpečí. Po rozmíšce ho řidič vyhodí a Lucie vystoupí s ním. Rodiče s prarodiči čekají u hřbitova na mladé. Babička se až teď dozví, že jedou na chatu. Označí to za únos. Nasedne do zeťova auta a odjede. Sourozenci v SUV zastaví dvojici na silnici, ale dcera náhle šlápne na plyn a ujede. Dorazí ke hřbitovu, kde stojí nabourané otcovo auto; babička nezvládla řízení. Nakonec odtud všichni odjedou v SUV. Lucii a Sebastianovi zastaví na silnici další auto. Rodina dojede na chatu. Sourozenci se hned převléknou do chatařského, jak jsou zvyklí z dětství. Matka řekne dědovi o prodeji chaty. Dcera nevezme Sebastianovi mobil. Pak si matce stěžuje na svou osamělost v Německu, kde nepracuje, protože přítel hodně vydělává; ona tam nemá žádné kamarády. Otec vezme při štípání dříví synovi sekeru a ten ho obviní, že takhle to dělal vždycky, a přitom je stejně nešikovný jako on. Babička trucuje v autě. Vyleze, až když soused Pepa přiveze Sebastiana a Lucii. Hned ho pozve do chaty. Je zřejmé, že otec Pepu „nemusí“. Syn si chce vyjasnit vztah s expřítelkyní. Podle ní snad mohou být kamarádi. Z chaty náhle vyjde dcera v medvědím kostýmu a vyleze si do blízkého stromového domku, kam nechce pustit Sebastiana. Dědovi se udělá špatně a rodina ho uloží do postele v podkroví. Syn se usmíří s Lucií a tajně se nahoře pomilují. Pepa vykládá babičce, že chataření je vždy o „atmosféře“. Pustí desku a tančí napřed s ní a pak s matkou. „Medvěd“ trucuje ve stromovém domě. Sebastian s otcem popíjejí u ohně. Večer matka láká dceru dolů, aby se šla napít. Ta jí řekne, že jí prodej chaty vadí, a matka to pak poví Sebastianovi (s nímž se domlouvají vesměs anglicky). Ten vyleze za přítelkyní nahoru a sdělí jí, že je s ní ochotný sem jezdit. Ale dívka si není jistá, zda sem chce jezdit právě s ním. V chatě babička před Lucií nasazuje na Slováky, kteří prý zabírají v Čechách místo. Matka ponouká manžela, aby se aspoň trochu uvolnil. Dcera sleze. V chatě si s bratrem a Lucií pouštějí staré desky. Slovenka v jedné z nich objeví starý vzkaz od dědy. Všichni tři vylezou podle pokynů do stromového domku a syn tu najde ukrytý balíček. Při večeři na terase se babička urazí a matka jde za ní dovnitř. Dcera se jí pak svěřuje se svou depresí: nic v životě nedokázala. Sebastian je podle ní hodný, ale nic víc. Syn venku udělá ohňostroj z rachejtlí, nalezených v krabici. Kvůli tomu začne za chatou hořet, ale oheň je bez problémů uhašen. Babička z podkrovního okna zase provokuje. Matka s dcerou po ní začnou něco házet a ona na oplátku knihy. Otec srazí opilého Pepu, který se vytahuje s tím, co měl kdysi s jeho ženou. Syn pak opilci ještě přidá. Matka vynadá babičce a otec manželku uklidňuje. Bratr se zlobí na sestru, že nechala Sebastiana samotného. Podle něj si rodina hádkami projevuje lásku. Opilé dceři se udělá špatně a pozvrací se. Lucie se o ni stará. Matka se chce usmířit s babičkou, která leží v podkroví vedle spícího dědy. Řekne jí, že ví, jak se o ně na chatě vždycky dobře starala, zatímco děda si s nimi jen hrál. U ohně se mladí baví s Pepou. Ten jim přizná, že s jejich matkou nic neměl, jen ji vždycky miloval. Teď je sám a pije. Syn vyleze za Sebastianem do stromového domku. Baví se s ním o sestře. Lucie pustí gramofon a vyzve otce k tanci. Přitom mu říká (stejně jako předtím jeho manželka), aby se uvolnil. Muž se jí svěří, že je nejraději sám na kole. Syn si povídá se Sebastianem o českém a švédském chataření (Švédové jsou v něm první na světě a Češi druzí). Otec spí vedle matky, Lucie vedle dcery. Děda se v noci vzbudí a s několika knížkami vyjde do lesa. Babička k ránu zjistí, že zmizel. Všichni ho začnou hledat. Objeví poztrácené knihy a v lese se postupně rozdělují, aby ho našli. Dcera se stále nebaví s přítelem. Až když spadne, pochroumá si nohu a Sebastian ji vezme na záda, omluví se mu. Matka babičce přizná, že rodinný výlet asi nebyl dobrý nápad. Syn najde dědu na posedu. Všichni se tu sejdou. Starý pán jim naznačí, aby byli zticha. Na mýtinu vyjde medvěd. Děda, který ho zde asi léta pozoroval, jej potichu pozdraví. Zvíře pak zajde do lesa. Rodina se balí a zavírá chatu. Matka najde dědu v autě na předním sedadle mrtvého. V tu chvíli se tu objeví realitní makléřka s klientem, jeho manželkou a dvěma dcerkami. Matka řekne v chatě ostatním o dědově smrti. Dohadují se, co dál. Podle syna není třeba před návštěvníky volat pohřebáky, když už je děda v autě. Matka urychleně podepíše makléřce smlouvu. Příbuzní se nacpou do Sebastianova SUV a rychle odjedou i s mrtvolou. Klient s makléřkou konstatují, že to byla zajímavá rodinka... -tbk-
Postavy a obsazení
• Ivana Chýlková - matka
• Jan Kačer - děda
• David Vávra - otec
• Jan Strejcovský - syn
• Judit Bárdos - Lucie, synova přítelkyně
• Jana Synková - babička
• Tereza Voříšková - dcera
• Michael Pitthan - Sebastian, dceřin přítel
• Václav Kopta - soused
• Zuzana Kronerová - realitní makléřka
• David Máj - kupec
• Ester Geislerová - jeho žena
• Robin Kvapil - řidič
Ocenění
Český lev
2018 - Ivana Chýlková (Nejlepší herečka) (nominace)
2018 - Jana Synková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2018 - Lucie Bokšteflová, Tomáš Pavlíček (Nejlepší scénář) (nominace)
2018 - Nejlepší filmový plakát (nominace)
Ceny české filmové kritiky
2018 - Lucie Bokšteflová, Tomáš Pavlíček (Nejlepší scénář)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.7.2018 Cinemart
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 7.12.2018
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: 28.11.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 12 131 219
Tržby celkem - Kč 10 759 897
Návštěvnost v ČR 99 862
Náklady (Rozpočet) - Kč 25 000 000
Dotace Fond kinematografie - Kč 6 500 000
Tvůrci a herci
Tomáš Pavlíček (Režie), Tomáš Michálek (Produkce), Jakub Mahler (Produkce), Aleš Březina (Hudba), Jan Baset Střítežský (Kamera), Janka Vlčková (Střih), - (Casting), Zuzana Formánková (Scénografie), Tereza Kučerová (Kostýmy), Marek Poledna (Zvuk), Lucie Lišková (Masky), Lukáš Král (Masky), Tomáš Pavlíček (Scénář), Lucie Bokšteflová (Scénář), Ivana Chýlková (Herec), David Vávra (Herec), Jana Synková (Herec), Jan Kačer (Herec), Tereza Ramba (Herec), Jan Strejcovský (Herec), Judit Pecháček (Herec), Michael Pitthan (Herec), Václav Kopta (Herec), Zuzana Kronerová (Herec), David Máj (Herec), Robin Kvapil (Herec), Ester Geislerová (Herec)
2018/75/Česko/Komedie, Drama
Zajímavost k filmu
- Děda (Jan Kačer) za celý film řekne pouze 8 slov a poprvé promluví až ve 29. minutě filmu.
- Film měl mít původně název „Sešlost“.
- Před českou premiérou v kinech proběhla premiéra na Karlovarském IFF 5. července 2018.
- Natáčení probíhalo v reálné chatě v Posázaví. Dále se film natáčel v Pyšelích, Hořicích v Podkrkonoší, kolem Českého Šternberka a poblíž Dobříše.
- Obsadzovanie hercov začalo prebiehať, až keď bol scenár vo finálnej fáze. Hercom tak nebol písaný priamo na telo.
- Režisér Tomáš Pavlíček sa nechal pri písaní scenára inšpirovať skutočnými rodinnými historkami a postavami.
- Film měl mít původně název „Sešlost“.
- Před českou premiérou v kinech proběhla premiéra na Karlovarském IFF 5. července 2018.
- Natáčení probíhalo v reálné chatě v Posázaví. Dále se film natáčel v Pyšelích, Hořicích v Podkrkonoší, kolem Českého Šternberka a poblíž Dobříše.
- Obsadzovanie hercov začalo prebiehať, až keď bol scenár vo finálnej fáze. Hercom tak nebol písaný priamo na telo.
- Režisér Tomáš Pavlíček sa nechal pri písaní scenára inšpirovať skutočnými rodinnými historkami a postavami.
Odkazy