Chvilky / Chvilky (2018/90/Česko, Slovensko/Drama) 60%

15.11.2024 12:46
JEDNOU VĚTOU
„Film, který se dotkne vašeho srdce."

OBSAH
Anežka (Jenovéfa Boková) je mladá žena, která si přeje, aby vztah s její rodinou i partnery byl dobrý a klidný, a to i za tu cenu, že ona sama ustoupí a bude se vyhýbat případným nedorozuměním, sporům. Neuvědomuje si ale, že onen pomyslný klid je jen klidem před bouří, která musí dříve či později přijít. Film Chvilky vypráví příběh o základních situacích, vztazích a emocích, které potkávají každého člověka, jsou mu důvěrně blízké a známé. Vyprávějí o lásce, bolesti, oddanosti, ale také o naději, že člověk dokáže svá zranění přeměnit v sílu. (Cinemart)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Děkuji tvůrcům festivalu 3Kino za zpestření předpremiéry tohoto filmu v podobě pěkné diskuze po filmu s Jenovéfou Bokovou a Beatou Pokornou. Škoda, že takových diskuzí tu není víc a český divák na ně není tolik zvyklý. Hodně věcí mi to ohledně filmu vysvětlilo a donutilo mě to nad ním víc zapřemýšlet. Technicky film není vůbec špatně zvládnutý. Jenovéfa nejenom, že předvedla naprosto bombastický, na české poměry, neobvykle depresivní výkon, ale ještě k tomu ukázala, jak fajnový člověk je. Stejně tak i Beata, která se o filmu velice pěkně rozpovídala. Škoda ale, že příběh otvírá psychologickou schránku Jenovéfy postavy, ale tak nějak nehledá odpovědi. S divákem v podstatě nediskutuje. Jen poukazuje a to mě v závěrečném kontextu filmu trošku mrzelo. Dialogy tu ale místy byly vysloveně skvělé a rozesmály tam, kde to dovede opravdu snad jen český film. Po ironické stránce jsme fakt mistři humoru. U hodnocení jsem tedy hodně přemýšlel nad třemi a čtyřmi hvězdami. Závěr mě ale utvrdil v tom, že mi to duševní prozření tak nějak nestačí a skončil jsem u hodně pěkných třech hvězd. Celkově se ale spolu s diskuzí jednal o moc hezký zážitek, kterých bych do budoucna s tvůrci zažil víc. Není totiž nic lepšího, než když si na tvůrce uděláte obrázek přímo během diskuze, než z plátku pochybných časopisů a novin. A to mi u našeho českého filmu trošku chybí… (Malarkey) 3*

Každý kdo od filmu očekává pouze příběh a vedení z bodu A do bodu B, může být zklámán a podle hodnocení to i tak vypadá. Já ovšem jsem fanoušek absolutní tvůrčí svobody a přístupu k filmu a čím víc přemýšlím o tomto dílku od Beaty, tím víc jdu z hodnocením nahoru. Vše je soutředěno na hlavní hrdinku a kličem k silnýmu filmovýmu zažítku jsou dialogy a osoby, které se kolem Anežky vyskytují, to celý jsem pak zpátky dal do Anežky a vyšel mě scéristicky velmi silný film ve kterém herecký zcela vládne Jenovéfa a vládne na jedničku. Další milé setkání s rámci festivalu 3kino s režisérkou a Jénovéfou. Přesně to mě v ČR chybí interakce s tvůrci, je to zvláštní vzájemně od sebe chceme slyšet názory, ale krom VIP projekcí pro sponzory je strašně málo možností ( i v USA je jích x krát víc ) se s tvůrci potkat a dát řeč, proto si velmi vážím, že přesně tohle mě 3 kino umožňuje, protože člověku to umožní vidět film z tvůrčího úhlu pohledu a formulovat si vlastní pocity z filmu. Beata s Jenovéfou jsou neskutečně sympatický, milý a zábavný ženský a moc jim přeju, aby měli s filmem úspěch. (Enšpígl) 4*

Jenovéfa velmi dobrá, zbytek poměrně rozpačitý. Místy zajímavá zpověď současného mladého života se všemi jeho pochybnostmi a traumaty. Jenže.. naše hrdinka se nejprve setkává s babičkou, která ji připomene její nedostatky, s otcem, který s podrýváním sebevědomí prakticky pokračuje, matkou, která kromě kritiky přidá i kus vlastních démonů.. a tak pokračujeme dál. S každým strávíme nějakou chvíli, u každého částečně pochopíme, jaký je naše hrdinka asi člověk, respektive jak ji vidí její okolí plné uštěpačných poznámek a jak ji vnímáme my, diváci. A jak s tím vším tahle křehká duše (ne)bojuje. Vzájemné dialogy a situace jsou solidně odpozorované a přirozeně zahrané. Jenže chybí mi další krok. Cesta ven schází. Jen tichý a odevzdaný souhlas. To, že dcerka/vnučka mnohdy jízlivě zareaguje, nepředstavuje žádný výbuch. A ten jsem čekal. Prostě něco, co mě mělo emočně uspokojit. Ve výsledku jen nedochucený portrét mladé ženy. Dvě až tři hvězdy!! (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Beata Parkanová není jménem, které byste zatím znali - má totiž na kontě jen scénář k tragickému Andílkovi na nervy. Když se Beata rozhodla natočit svůj první film, přehnaná očekávání logicky nebyla na místě. O to větším překvapením tak je, že v komorním příběhu dokazuje, že jí civilnější pohled na problémy dnešních mladých svědčí mnohem víc než svezení se na vlně módních instagramů a youtubů. A dokonce se to líbí i mně!
Hlavní hrdinku Anežku hraje Jenovéfa Boková a Parkanová do této postavy podle všeho promítla hodně ze sebe. Je to znát, jelikož dialogy i navzdory občasnému zašustění papírem zní prožitě, a to dokonce tak, jak je zná spousta z nás. Anežka se postupně setkává s babičkou, která nejde pro slova kritiky ani porci knedlíků na přidání daleko; nekompromisním, ačkoli v jádru asi dobromyslným otcem; depresivní a závislou matkou; přítelem, který má také svá tajemství, či psycholožkou (v asi vrcholné scéně filmu). S každým z nich stráví nějakou tu chvilku, pomocí které dovozujeme Anežčin charakter, a vidíme, že se o příliš optimistický obrázek nejedná. Právě tato fragmentárnost, která však dohromady překvapivě funguje, je velmi sympatická a neotřelá.
Boková se na projektu podílela od začátku a Parkanová s ní prý i leccos konzultovala. Což je vhodné i z toho důvodu, že je o Bokové v posledních letech docela slyšet a do jisté míry se jedná o zástupkyni generace mileniálů – právě té generace, o níž snímek vypráví. Nazvat ho generační výpovědí by bylo trochu troufalé - přece jen stojí především na osobní výpovědi. Nepochybuji však o tom, že se v postavě rozervané Anežky spousta z nás pozná. Tento rozměr přidává Chvilkám body navíc a leckoho třeba přinutí i k zamyšlení nad tím, zdali je letargie a vyhýbání se řešení problémů skutečně tou nejlepší cestou k životnímu štěstí. (Spoiler: není.)
Jinak se jedná o komorní a formálně minimálně zpestřené drama, v němž je naštěstí i humoru pomálu. Kdo se rád porýpá ve vlastní duši prostřednictvím civilních a nepatetických psychologických rozborů, přijde si na své. Parkanová tak předkládá překvapivě sympatický debut, který sice má své mouchy, ale potěší. Tedy, hlavně kvalitou, jelikož obsahem spíše zabolí na duši. I když konec přeci jen ukrývá trochu té naděje...

PODROBNÝ POPIS FILMU
Třiadvacetiletá studentka Anežka čeká s babičkou v nemocnici na vyšetření. Osmdesátiletá žena má rakovinu prsu a musí na operaci. Myslí si, že to má z nervů kvůli dceři a nemohoucímu manželovi. U sebe doma vnučce ukáže, kde má doklady a peníze, kdyby umřela, a nutí jí také staré šaty. Anežka útrpně snáší babiččiny řeči. Dívka čeká před průmyslovým areálem. S kamionem přijede její milenec Kadlec. Vezme ji do kabiny. Cestou se zlobí na šlendrián v podniku. Anežka odmítne nabízené dárky, myslí si, že je tlustá, a jak říkala babička, po předcích zdědila jen to horší. Anežce telefonuje babička a později i matka. Kamioňák dívku obdivuje, jak vše zvládá. Poté se rozhovoří o své milované manželce Martině a o dětech. Když se chce vzápětí omluvit za nevhodné téma hovoru, Anežka konstatuje, že jí to nevadí. Dvojice se pak v kabině pomiluje. Muži volá žena. Anežce ani to prý nevadí. Řidič zaveze dívku zpátky na parkoviště k jejímu autu. Ona se zlobí, ale předstírá, že je všechno v pořádku. Anežka hraje na housle. Pak jede navštívit matku, která je zmatená a nesamostatná. Léčila se na psychiatrii a dochází k psychiatričce i k psycholožce. Dcera se k ní chová odměřeně. Přiměje ji, aby s ní šla pracovat na zahradu. Matka tu není schopná ani shrabat listí. Při odchodu jí dcera dá se sebezapřením pusu. Anežka nyní bydlí na chalupě. Ve venkovském domku ji ráno probudí žoviální otec. Jedou spolu do lesa na dříví. Muž poráží stromy a rozřezané kmeny nakládají na přívěs. Je rozvedený a žije s novou partnerkou. V rozhovoru se zmíní o svém špatném vztahu s bývalou tchyní, s níž byl zaměstnán v kablovně, kde prý byla pro všechny postrach. Ptá se i na bývalou manželku. Cestou z lesa otec dceři tvrdí, že se má starat především sama o sebe a žít svůj život a ne se věnovat svým blízkým. Když na chalupě skládají dříví, dotkne se jí konstatováním, že nějak ztloustla. Později jí přinese meloun, aby měla vitamíny. Anežka má v kostele vystoupení na housle. Později se odhodlá zajít do psychologické poradny. Před vlídnou terapeutkou však mlčí, jen se občas rozpláče. Nedokáže říct, co by měla chtít, aby cítila své potřeby. Anežka jede s babičkou navštívit dědu do domova důchodců. Ten je zcela nemohoucí a leží v posteli. Dívka jen s přemáháním sleduje, jak s ním manželka jedná jako s dítětem. Děda začne krvácet z nosu, ženy proto zavolají ošetřovatelku. Ta uklidňuje vyděšenou babičku. Po návratu do babiččina bytu stará žena naštvanou vnučku obdivuje, jak vše zvládá a že nemá tak citlivou povahu jako ona. Ale současně jí vyčte, že se k ní někdy nechová hezky. Anežka dorazí na Slovensko. Na vesnickém koncertu má udělat pro hudební časopis rozhovor s tamním zpěvákem Martinem. Jejich seznámení je plné napětí. Muž se více vyptává jí než ona jeho. Dívka sleduje vystoupení. Po koncertu si spolu dají pivo a panáky. Sbližují se. Muzikant jí u svého auta zahraje na kytaru a nakonec se pomilují, i když dívka tvrdí, že se miluje jen z lásky. Muž je ženatý a má děti. Při loučení naznačí, že nemá zájem o další setkání. Při cestě zpátky přiopilá dívka usne a sjede autem ze silnice. Vystoupí z vozu a rozpláče se. Anežka se probudí na chalupě s kocovinou. Lehne si do vany, poté jde běhat. Na kopci mají dva muži zdvihací plošinu. Nabídnou dívce, aby si na ní vlezla, a ona se dívá z výšky do kraje... –jl–

Postavy a obsazení
• Jenovéfa Boková - Anežka
• Alena Mihulová - matka
• Martin Finger - otec
• Jaroslava Pokorná - babička
• Lenka Vlasáková - psycholožka
• Marek Geišberg - hudebník

Ocenění
Český lev
2018 - Jenovéfa Boková (Nejlepší herečka)

Ceny české filmové kritiky
2018 - Jenovéfa Boková (Nejlepší herečka)
2018 - Beata Parkanová (Cena Innogy pro objev roku) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.11.2018 Cinemart
Premiéra Slovensko: 2.5.2019 ASFK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 182 791
Návštěvnost v ČR 1 801
Náklady (Rozpočet) - Kč 8 000 000
Dotace Fond kinematografie - Kč 4 000 000
 
Tvůrci a herci
Beata Parkanová (Režie), Viktor Tauš (Produkce), - (Hudba), Martin Douba (Kamera), Alois Fišárek (Střih), - (Casting), Adam Pitra (Scénografie), Michaela Hořejší Horáčková (Kostýmy), Klára Javoříková (Zvuk), Petr Stuchlík (Zvuk), Jiří Klenka (Zvuk), Markéta Červená (Masky), Beata Parkanová (Scénář), Jenovéfa Boková (Herec), Jaroslava Pokorná (Herec), Viktor Tauš (Herec), Alena Mihulová (Herec), Martin Finger (Herec), Lenka Vlasáková (Herec), Marek Geišberg (Herec), Ladislav Trojan (Herec), Taťjana Medvecká (Herec), Michal Kollár (Herec), Miro Mráz (Herec), Ján Bavala (Herec),
 
2018/90/Česko, Slovensko/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Film se natáčel v Jihlavě, ve Velkém Meziříčí, v Praze a v obcích Kamenná, Zadní Zhořec a Dolní Heřmanice.
- Beata Parkanová psala scénář k filmu 5 let.
- Do role dědečka Anežky (Jenovéfa Boková) byl původně zamýšlen Jan Tříska. Nakonec roli ztvárnil Ladislav Trojan.
- Film byl uveden v sekci Na východ od Západu na 53. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.
 
Odkazy