Volný pád / Falling Down (1993/113/USA, Francie, Velká Británie/Drama, Thriller, Krimi, Psychologický) 85%

28.03.2018 08:55
JEDNOU VĚTOU
„Všichni ve městě mu vyhlásili válku. A tak začal bojovat.“

OBSAH
Je 12. června 1991. Za nesnesitelného horka uvízly v dopravní zácpě uprostřed Los Angeles desítky řidičů. Nervozita a napětí houstne, až jednomu z nich povolí nervy. William Foster vystoupí z vozu a se slovy "Jdu domů!" se vydá na cestu z níž, jak se později ukáže, není návratu. V okamžiku, kdy mu arogantní prodavač odmítne vyhovět a rozměnit na telefon, se totiž osobní vzpoura muže nazývaného dále jen D-Fens (defence = angl. obrana) mění v pomstu. Pomstu světu, městu, společnosti, lidem. Baseballovou pálku, jeho první zbraň postupně nahradí nože, puška, samopal. Jeho cesta je stále víc destruktivní, zůstávají za ním trosky a později i mrtví. A přesto jej plně chápete, protože dělá to, co byste často nejraději udělali sami. Po stopách tragického hrdiny se vydává policista Prendergast, který má právě odejít do výslužby. Přestože chápe, co se odehrává ve Fosterově nitru, je přesvědčen, že ho musí zastavit.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tady zřejmě někomu šiblo a to pořádně. Joel Schumacher se honosí titulem režiséra, který za málo peněz natočí opravdu hodně muziky. Většinou je to znát pomalu průchodným příběhem, který se stále vyvíjí a přitom tlačí na jednu jedinou postavu. To samé jsme mohli vidět v Telefonní budce. Tak jednoduchá myšlenka a tak dokonalý spád. Jen ať takové filmy točí dál. Volný pád je rozhodně jeden z těch nejzajímavějších filmů, co se myšlenek týče. Michael Douglas hraje sice člověka na pokraji nervového zhroucení, ale řeší věci, kteří se lidi snaží přehlížet, které každému vadí stejně jako jemu, ale nejsou schopni s tím nic udělat. Je to pravý Američan a ví co je správné. S jeho myšlenkami bych byl na jeho straně a tak jsem mu překvapivě celou dobu fandil. On dokázal svoji úlohu zahrát naprosto fantastickým způsobem, zatraceně pravdivě. Ať už prochází a pomlouvá životem snobů, životem gangsterů na ulici nebo životem antisemitických parchantů. Vždy má důvod, proč to všechno udělat. Ten, kdo by se s ním nedokázal ztotožnit, by si zřejmě nedokázal oblíbit ani tento film a to by byla velká škoda. (Malarkey) 4*

Joel Schumacher nemá moc dobrý poměr povedených a špatných filmů - ale když se mu zadaří, tak to prostě stojí za to. A Volný Pád je dost možná jeho nejlepší práce vůbec. Skvělá studie možná že i zasloužené pomsty všemu a všem, (nejenom) osobní sebedestrukce, a taky umění pánů Douglase a Duvalla. A přitom to má takovou místy neuvěřitelně odlehčenou atmosféru. Člověk by něco takového čekal spíš od Stonea (v jeho mladších a lepších letech samozřejmě). Jednoznačně je to film, který by neměl nikdy být zapomenut - a rozhodně by neměl být na jakékoliv televizní stanici uváděn až od půl jedenácté po nějaké retardované soutěži a seriálu. 90% (Gemini) 5*

Co by se stalo, kdyby se v člověku postupně začalo vypínat Superego? Na to odpovídá legendární thriller Joela Schumachera, ve své tenzi předskakující Fincherův Klub rváčů o nějakou tu dekádu. Stres městského života kapku po kapce plnící vrchovatou nádobu lidské trpělivosti. Volný pád má něco z Taxikáře, ale ta frustrace z ,,betonové džungle" má trochu odlišný rozměr...není tu podána na syrovo, ale se zjevnou nadsázkou, satiricky...což je styčná plocha právě s Fincherovým filmem. Hutný černý humor je nosný, ve všech těch scénách reflektujících všednodenní stresující situace, ty malé každodenní buzerace, ústrky, korporátní šikanu řadového zákazníka, úskalí mezilidského styku, lidskou neomalenost a agresivitu...škoda, že jak se příběh chýlí k závěru, tvůrci udělali z hlavního hrdiny vyloženého psychopata, ta dřívější nejednoznačnost, dvojaká interpretace jeho postupných činů byla pro vnímavého diváka mnohem zajímavější... (Radek99) 4*

V.I.M. FILMU
O Joelu Schumacherovi se říká, že čím méně peněz má, tím lepší film natočí. Je ale trošku nefér dávat jeho jméno jen a pouze vedle Telefonní budky a Batmana a Robina. Tenhle režisér má totiž na kontě mnohem víc zajímavých filmů a Volný pád je možná jeho nejlepší kousek. Jednoduchý příběh o chlapíkovi, na kterého toho jednoho dne bylo zkrátka moc a vyhlásil soukromou válku společnosti, je totiž ve všech ohledech naprosto vynikající práce.
Volný pád je film, který baví i donutí zamyslet. Kdo nebyl někdy ve stejné situaci jako Michael Douglas? Kdo se nechtěl alespoň jednou v životě prostě zvednout a vykašlat se na to, co by podle pravidel společnosti měl dělat? William Foster je prakticky stejný hrdina jako Lester Burnham z Americké krásy. Ti dva by si bezpochyby rozuměli, ale Foster se rozhodl řešit osobní krizi ne s pomocí sexu se spolužačkou vlastní dcery, ale se samopalem v ruce. Michael Douglas v téhle roli předvedl dost možná životní výkon a člověk se jen těžko rozhoduje, zda je jeho jednání komické či tragické. Foster je možná blázen, jenž si myslí, že dělá správnou věc, ale na druhou stranu se dá jednání člověka, jenž si ve čtyřiceti letech uvědomil, že v životě vlastně nic nedokázal a že byl přinucen hrát hru, jejíž pravidla se mu hnusí, bezezbytku pochopit
Revolta jednoho muže proti všemu je díky Douglasovi a chytrému scénáři velmi působivá a člověk musí až do závěrečných titulků přemýšlet, jestli vlastně tomuhle téměř anonymnímu zástupci střední třídy fandí, nebo jestli je to záporák, který si zaslouží kulku do hlavy. Schumacher od začátku do konce balancuje na tenké hranici psychologického dramatu a sebeparodie, ale nikdy nezačne nudit a nikdy onu hranici nepřekročí tak, aby měl divák ve svém vztahu k hrdinovi úplně jasno.
A jasno nebude mít člověk nejspíš ani po závěrečných titulcích. Volný pád navíc zůstává v hlavě ještě hodně dlouho po nich a dává dost důvodů k tomu, aby o něm člověk přemýšlel a aby čas od času vytáhl z police zaprášené DVD a vydal se spolu s Williamem D-Fensem Fosterem do šílených ulic Los Angeles.

OLDIES FILMU
Upoutávka k Volnému pádu je sice old schoolová, ale od vzniku filmu nás dělí "pouhých" 13 let, takže už se setkáváme s tradiční stavbou a gradací, tenkrát samozřejmě obalenou důkladnějšími dějovými vysvětlovačkami. Kdo film viděl, jistě namítne, že se toho prozrazuje až příliš. Uvidíme všechny formy Benova běsnění, od prošvihnuté snídaně u McDonald´s, přes útoky nejrůznějšími zbraněmi, až po legendární bazukové rodeo na rozkopané ulici. Michael "tehdy Štětináč" Douglas tenkrát skvěle vystihnul sociopaticky nepřítomný výraz a mě by tenkrát před deseti lety, po prvním zhlédnutí, nedostali do Ameriky ani párem koní. Celé je to ale samozřejmě trochu komplexnější a hlavně dokonale imunní proti zubu času. Často v téhle rubrice naříkáme, že kvalitní filmy se nedočkají kvalitních trailerů, platí to zejména o 80. a 90. letech, kdy se trailery dělaly trochu jinak a některé experimenty se střihem vedly do slepých uliček. Volný pád se však dočkal reprezentativní ukázky, která vzbudí váš zájem nejen vizuálně. Najednou prostě chcete vědět, co vlastně ten Foster celý den dělal a jak jeho smrtonosný výlet skončí. Tvůrci vás zkrátka mají na háku jako vypasenou a bezbrannou rybu. Respect.

VELKÁ RECENZE
Je 12. června 1991 a v nesnesitelném horku uvízly v dopravní zácpě uprostřed Los Angeles desítky řidičů. Nervozita a napětí houstnou, až jednomu z nich povolí nervy. William Foster vystoupí z vozu a se slovy ?jdu domů!?, se vydá na cestu, z níž, jak se později ukáže, není návratu. Když mu arogantní prodavač odmítne rozměnit na telefon, mění se osobní vzpoura muže v pomstu. Pomstu světu, městu, společnosti, lidem. Baseballovou pálku, jeho první zbraň, postupně nahradí nože, brokovnice, samopal a bazuka. Jeho cesta je stále destruktivnější, zůstávají za ním trosky a později i mrtví. A přesto ho po celou dobu chápeme, protože dělá to, co bychom často nejraději udělali sami. Po stopách tragického hrdiny se vydává policista Prendergast, který má právě odejít do výslužby. Odhalí jeho totožnost a zjistí, že byl před pár týdny bezohledně vyhozen z práce. Přišel o rodinu a je stejně tak útočníkem, jako obětí. Přestože detektiv chápe, co se odehrává ve Fosterově nitru, je přesvědčen, že musí dostát své povinnosti a zastavit ho, dřív než situaci ještě více zhorší.
Padala na mě z Falling Down dost deprese. Jednak jsem najednou začal být extrémně rád, že nežiju v USA, jednak to byla tak nějak celkově deprese o smyslu života (práce, děti a to je vše), i když to asi záměrem filmu není, jen trochu do toho píchnout. Jako nějak mě to zrovna nebavilo, i když je tam pár fajn akčních situací. "Detektiv" je také charismatický a a první scéna je dobře rozehraná, i když to spíš vypadá na počátek epileptického záchvatu. Co se mi líbí, že Michael Douglas vlastně není jasný záporák. Můžete ho mít rádi, může vám ho být líto. Ano, postava je psychicky labilní, ale to neznamená, že nemá právo na normální život, jen by potřebovala trochu kontroly a specifického zacházení, a nemuselo by se nic z filmu stát. Navíc on v podstatě až na výjimku na konci "napravuje" špatnosti, i když protizákonně. Tím nechci říct, že je to správné to takhle dělat, ale má to logiku (ostatně správní záporáci jsou postavení kolem logického chování, z jejich pohledu naprosto normálního). A policista se v něm nakonec vlastně zmýlí, i když jinak ho dobře vystopuje atd. Celkově mám z filmu smíšené pocity, nelituji toho, že jsem to viděl, ale nenadchlo mě to.
Volný pád je americké psychologické filmové drama a tragédie z roku 1993 režiséra Joela Schumachera.

Ocenění:
Cannes IFF
1993 - Joel Schumacher (Zlatá palma) (nominace)

DABING
1.DABING (kino, VHS, Nova, Prima, Markíza, DVD, Film+)
V českém znění: František Němec - Michael Douglas (William Foster), Ilja Prachař - Robert Duvall (detektiv Prendergast), Dana Batulková - Barbara Hershey (Beth), Veronika Freimanová - Rachel Ticotin (Sandra), Jana Drbohlavová - Tuesday Weld (Prendergastová), Miroslav Saic - James Keane (detektiv Keene) + Michael Paul Chan (pan Lee), Viola Zinková - Lois Smith (paní Fosterová), Klára Riedlová - Joey Hope Singer (Adele Foster-Travino), Helga Čočková - Dedee Pfeiffer (Sheila ve Whammyburgeru) + Susie Singer Carter (striptérka Suzie), Tereza Duchková - Karina Arroyave (Angie), Valérie Zawadská - Kimberly Scott (detektiv Jonesová) + Margaret Medina (servírka Lita) + Irene Olga López (matka Angie), Zdeněk Mahdal - D.W. Moffett (detektiv Lydecker), Jan Vlasák - Frederic Forrest (Nick), Jiří Zavřel - Macon McCalman (detektiv Graham) + Mark Frank (muž u telefonní budky) + Jack Kehoe (pracovník na ulici), Jiří Holý - Al Mancini (golfista Jim), Bohumil Švarc - Jack Betts (golfista Frank), Jiří Plachý - Raymond J. Barry (kapitán Yardley), Libor Terš - Jeffrey Byron (dálniční policista) + Richard Montoya (detektiv Sanchez), Miloslav Mejzlík - John Diehl (tatínek na Back Yardu), Otakar Brousek ml. - Steve Park (detektiv Brian), Martin Sobotka - Benjamin Mouton (uniformaný policista u Beth) + Brent Hinkley (Rick ve Whammyburgeru), Bohdan Tůma - Ebbe Roe Smith (muž na dálnici), Gustav Bubník, Petr Doležal a další
Zvuk: František Francl
Produkce: Josef Petrásek
Překlad: Václav Koudelka
České dialogy a režie: Marie Fronková
Vyrobilo: Studio Budíkov pro Gemini Film 1993

2.DABING (ČT)
V českém znění: Jiří Štěpnička - Michael Douglas (William Foster), Jan Vlasák - Robert Duvall (detektiv Prendergast), Klára Sedláčková - Barbara Hershey (Beth), Kateřina Petrová - Rachel Ticotin (Sandra), Libor Terš - Frederic Forrest (Nick), Vlasta Žehrová - Tuesday Weld (Prendergastová), Jan Szymik - Michael Paul Chan (pan Lee), Jiří Plachý - Raymond J. Barry (kapitán Yardley), Marek Libert - D.W. Moffett (detektiv Lydecker), Radka Malá - Lois Smith (paní Fosterová), Svatopluk Schuller - Steve Park (detektiv Brian), Milan Slepička - Al Mancini (golfista Jim), Libor Terš (Skin), Julie Doležalová (epizodní), Petr Franěk (epizodní), Petr Gelnar (epizodní), Karel Gult (epizodní), Jindřich Hinke (epizodní), Michal Holán (epizodní), Petr Lněnička (epizodní), Ivo Novák (epizodní), Jiří Ployhar (epizodní), Jana Postlerová (epizodní), Jan Rimbala (epizodní), Marcel Rošetzký (epizodní), Svatopluk Schuller (epizodní), Monika Schullerová (epizodní), Alice Šnirychová (epizodní), Natálie Topinková (epizodní), Mikuláš Pánek (titulky) a další
Vedoucí dramaturg: Michael Málek
Dramaturg: Zdeno Kubina
Překlad: Ivana Mičínová
Zvuk: Radim Štětina
Střihová spolupráce: Jiří Šesták
Asistentka režie: Hana Zapletalová
Vedoucí produkce: Miloš Novák
Dialogy a režie: Mikuláš Pánek
Vyrobila: Česká televize 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.11.1993
Premiéra USA: 6.2.1993 Warner Bros. US
Premiéra Francie: 26.5.1993
Premiéra VB: 4.6.1993
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 6.3.2000 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 575 568
Tržby celkem - $ 96 000 000
Návštěvnost v ČR 103 864
Náklady (Rozpočet) - $ 25 000 000
 
Tvůrci a herci
Joel Schumacher (Režie), Timothy Harris (Produkce), Arnold Kopelson (Produkce), Herschel Weingrod (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Andrzej Bartkowiak (Kamera), Paul Hirsch (Střih), Marion Dougherty (Casting), Barbara Ling (Scénografie), Marlene Stewart (Kostýmy), Charles L. Campbell (Zvuk), Louis L. Edemann (Zvuk), Stephen Abrums (Masky), Tom Lucas (Masky), Ebbe Roe Smith (Scénář), Michael Douglas (Herec), Robert Duvall (Herec), Barbara Hershey (Herec), Tuesday Weld (Herec), Rachel Ticotin (Herec), Frederic Forrest (Herec), Lois Smith (Herec), Joey Hope Singer (Herec), Michael Paul Chan (Herec), Raymond J. Barry (Herec), D. W. Moffett (Herec), Kimberly Scott (Herec), John Fleck (Herec), Dedee Pfeiffer (Herec), Vondie Curtis-Hall (Herec), John Fink (Herec), John Diehl (Herec), James Morrison (Herec), Amy Morton (Herec), Jack Betts (Herec), Brent Hinkley (Herec), Benjamin Mouton (Herec), Deron McBee (Herec), Jack Kehoe (Herec), Richard Montoya (Herec), Wayne Duvall (Herec), Macon McCalman (Herec), James Keane (Herec)
 
1993/113/USA, Francie, Velká Británie/Drama, Thriller, Krimi, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Ve scéně, kde je Foster (Michael Douglas) v obchodu se zbraněmi, prodavač nejdříve vytáhne z pouzdra zbraň Smith & Wesson Model 30, o chvilku později však ze stejného pouzdra vyndavá zbraň Taurus PT92.
- Kapela Iron Maiden byla filmem natolik ovlivněna, že stvořila píseň „Man on the Edge“.
- Filmem se při natáčení videoklipu ke skladbě „Walk“ inspirovala kapela Foo Fighters.
- Detektiv Prendergast zpívá svojí ženě na telefonu píseň „London Bridge“. Stejnou melodii hraje hračka, kterou koupí Bill Foster pro svoji dcerku. V textu písně se zpívá "London Bridge is falling down, falling down", což odkazuje na název filmu. Později Prendergast mluví o tom, že se v důchodu přesune k jezeru Havasu, kde Londýnský most stojí.
- Detektiv Brian (Steve Park) ve filmu říká, že nemůže překládat panu Leeovi (Michael Paul Chan), protože je Japonec, zatímco pan Lee Korejec. V reálu je Park Korejec a Chan Číňan.
- Kromě baseballové pálky nepoužije Bill Foster žádnou zbraň dvakrát.
- Film se natáčel v Los Angeles během nepokojů v roce 1992.
- Chlapík, který vyřvává před bankou má na sobě na chlup stejné oblečení jako D-Fens.
- Poznávací značka na autě Billa Fostera je D-FENS.
- Striptérka, která tančí pro Roberta Duvalla se jmenuje Suzie. Když začne tancovat, někdo zakřičí "Suzie Q", což je odkaz na film "Apocalypse Now", kde Duvall také hrál.
- Podobným odkazem i je malba Krista na stěně, kde havaruje auto. Stejná se objevila už ve filmu "Colors", kde Duvall hrál. Konkrétně ve scéně, kde Sean Penn sprejuje na zeď portrét dítěte.
- Scénář vrátilo každé studio v Hoollywoodu, producent Arnold Kopelson už přemýšlel, že film nabídne kabelové televizi, než se dostal do rukou Michaela Douglase, který jím byl nadšen!
 
Odkazy