Věž smrti / Tawo (2012/121/Jižní Korea/Akční, Drama, Katastrofický) 63%

13.03.2018 10:12
JEDNOU VĚTOU
„Vánoční oslavy pořádané v luxusním bytě se změní v hrůznou katastrofu, když v budově vypukne požár."

OBSAH
Na Štědrý den se v supermoderním komplexu „Tower Sky" koná vánoční večírek, na němž se sešla největší smetánka a VIP hosté z celého města. Dae-ho, manažer budovy a svobodný otec, je nucen zrušit plány se svou dcerou Hanou, aby mohl být na večírku a starat se o hosty. Zato slavný šéf hasičů Young-ki z proslulé stanice Yoido může konečně jednou strávit Vánoce se svou dlouhodobě nemocnou ženou a užívat si volna. Party je v plném proudu a dokonalou atmosféru dokresluje krásný výhled a dvě helikoptéry, které sypou kolem budovy umělý sníh. Když ale udeří nečekaná katastrofa, musejí Dae-ho a Young-ki sebrat všechnu svoji sílu a odvahu, aby zachránili životy tisíců návštěvníků a v neposlední řadě i členů svých rodin a blízkých. Otázkou ale je, zda se jim to vůbec podaří...(oficiální text distributora)


FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tawo je podivným mixem potrhlé romantické komedie, při níž se všichni herci chovají jak nesvéprávní psychotici, ujíždějící na co nejvíce mimických grimasách, které donutí diváka přemýšlet nad normálností postav i když původní záměr byl nejspíše vyvolat nucenou roztomilost. Je pravda, že některé scény se opravdu povedly a dobře mě podavily(co se týče těch komediálních), ale snažit se mixovat klasický korejský humor a katastrofické drama v kterém se každý tváří jak Bruce Willis na LSD a jejich chování je přinejmenším podivné, nebylo dobrým nápadem. Co se dramatické části týče, efekty i hasičská akce byla dobře zvládnutá, přesto ve mě film vyvolal rozporuplný zážitek. (Dragoni) 3*

Film natolik citově vyděračský, až doslova diváka znásilňuje. Po "Haeundae" další korejská smrtící kombinace opulentních efektů, pitvořivě hysterického lidového humoru, afektovaného patosu a těžkotonážní masáže oslavující pospolitost prostých lidí vůči papalášům a katastrofám. Vyprávění se tři čtvrtě hodiny potácí na místě, aby podle příručky o dramaturgii divákům představilo postavy, s nimiž pak mají soucítit. Jenže zde to je zcela zbytečné, neboť k žádné profilaci nedochází a diváci celou dobu sledují jen chodící zbytnělá klišé v příznačně prostorově a logicky nekoherentním vyprávění. Vrcholem v laciném dojení emocí je pak nevkusná aluze na 9/11 se zdí polepenou anoncemi lidí hledajících pohřešované příbuzné. (jfl) 1*

Já se moc omlouvám, ale po vcelku realisticky zobrazeném Dr. DMAT, kdy to sice bylo o lékařích, ale přece jen ti spolupracovali s hasiči a byl tam jistý vhled do jejich profese, mi tohle přišlo jako kopanec do břicha. Ve chvíli, kdy hasiči přibrali mezi sebe zoufalého tatíka, jsem to chtěla vypnout (protože to dává smysl nechat po hořící budově chlápka v kvádru, aby se mohl shledat se svojí dcerou; dalo se to přeci tak krásně vyřešit jinak – např. navigace hasičů v budově z venku, přece jenom to všechno v hlavě měl, ale ne, ono by to asi pak nebylo tak dojemné a vůbec). Nesmyslné chování postav, rozhodnutí hasičů, kteří vypadali jako banda amatérů… kdepak, na takové filmy mě neužije. Zbytečný vyděračský patos. Těšila jsem se na pěknou krizovku a její zvládání. Nakonec to bylo jen opakování mnohokrát (v Koreji) viděného – jakás takás romantika, nehodící se humor, dítě v ohrožení, těhotná v ohrožení, Bruce Willis na asteroidu, láska nade vše a všechno tak nějak asi omylem v jednom hořícím mrakodrapu. Prostě jsem se nechytala, nebavila, nezaujalo mě to. (Zíza) 1*

VELKÁ RECENZE
Jelikož jsem měla chuť na nějaký napínavý film, nejlépe na katastrofický snímek v asijské produkci, tak jsem se rozhodla pro Věž smrti (The Tower) z roku 2012, kterou dokonce vysílali před pár lety na českých obrazovkách.
Příběh začíná odlehčeně, když se dozvídáme, že je Štědrý den. První záběr nám ukazuje ráno, kdy tatínek své dceři slibuje, že večer bude určitě sněžit. Tato scénka mi připomněla mé vlastní dětství, kdy jsem si mnohokrát přála, aby na Štědrý den byl napadlý sníh a já mohla jít sáňkovat. Poté je nám v rychlejším sledu představeno několik postav, které mají pro příběh větší či menší význam. Poznáme tak zisku a slávy chtivého majitele dvou luxusních věží Tower Sky, které slouží také jako hotel, dále nabubřelé hosty, kterým jejich majetek a významná pozice stoupla již do hlavy, ale také nově nastěhovaného hosta, kterému jeho obyčejný život změnila výhra v loterii. Máme tu však vhled také do života samotných zaměstnanců Tower Sky, z kterých je sympatický popletený kuchař, který chce svou dívku požádat o ruku, ale prstýnek důmyslně ukrytý v dortíku mu sebere jeho nadřízený. A dokonce uvidíme i pár okamžiků ze života příslušníků hasičského sboru, kde je důležitá hlavně postava dychtivého nováčka a kapitána veterána, který je pro něj velkým vzorem.
Jelikož se ale jedná o katastrofický snímek, tak atmosféra postupně začíná houstnout. Divákovi v hlavě začne svítit červené světýlko, když se kvůli požáru v kuchyni ve výše zmíněné věži zjistí, že nefungují hasící trysky pro více jak 20 nejhořejších pater. Tento problém dělá starost pouze hlavnímu hrdinovi, který se stará o správu budovy a který je oním tatínkem ze začátku filmu. Vše však vyeskaluje během večerní galashow kvůli rozhodnutí prezidenta daného komplexu. Ten chce na hosty patřičně zapůsobit, jenže nedbá na určitá varování spojená se zajištěním bezpečí hostů. Po 30 minutách stopáže dochází k tomu, na co jsme čekali - věž se ocitá v plamenech. Když člověk tak pozoruje, jak k požáru došlo, tak si tak trochu říká, zda scénárista nebyl ovlivněn událostí z 11. září.
Po pohromě, která způsobila požár, nastává všeobecná panika. Lidé umírají jak ve výtahu, tak v samotných patrech, kam se požár podpořen kerosinem šíří. Hlavní hrdina se vydává zachránit svou dceru, kterou ponechal u manažerky daného komplexu, a přitom naráží na hasičskou četu, která se snažit probojovat k ohnisku požáru. Starosta Soulu, který k věži dorazil, však ignoruje fakt, že je nutné nejdříve záchranit nejohroženější skupinu lidí. Místo toho se  rozhoduje pro záchranu těch, kteří jsou prominentními osobami v politice a kteří tedy mají vliv. Hasiči nuceni uposlechnout jeho příkazu se i nadále snaží zachránit co nejvíce životů, ale podmínky se rapidně zhoršují. Co budou muset hlavní hrdinové obětovat? A komu se podaří vyváznout z plamenů? Pro zodpovězení těchto otázek se musíte již podívat na samotný film.
Film jsem si pustila kvůli napětí a akci, což tento snímek víceméně splnil. Někdy jsem opravdu trnula, zda dotyčná osoba je mrtvá, nebo už přežila, či jak se daná situace vyvine. Na druhou stranu ale nelze hovořit o tom, že by snímek přinesl něco nového, spíše se inspiroval v předchozích projektech, a bylo možné uhádnout, jaký další problém bude hrdinům komplikovat jejich úsilí. I samotné složení skupiny, okolo které se točil příběh, byl jaksi standardní – rodič hledající dítě, zamilovaní hlavní hrdinové, starší osoby, těhotná a pak nábožensky založená postava. Hlavní protagonisté byli fajn (tedy kromě nervy ztrácející křesťansky založené skupinky lidí), ale asi je dobře, že mi nikdo z nich nepřirostl příliš k srdci.
Větší výzvou bylo pro mě přijmout chování hlavních hrdinů, které mi mnohdy přišlo velmi zvláštní, ba někdy těžko uvěřitelné nebo naprosto hloupé – někdy se zdálo, že dělají určité věci jenom kvůli kameře, která je před nimi, nebo kvůli pokynům ve scénáři. Měla jsem nemálo pochyb i o samotném počínání hasičů. V tomto ohledu jsem očekávala trochu více autentičnosti a vyobrazení blízké realitě. Asi nebylo dobré rozhodnutí, že jsem si tento film pustila po několika dnech sledování amerického seriálu o hasičích (Chicago Fire), jelikož mi i samotný požár v tomto filmu připadal hodně falešný. Na druhou stranu jsem byla ráda, že film jaksi v naturalistickém pojetí neukazoval zranění jednotlivých osob, na což bych neměla moc žaludek.
Závěr filmu se pochopitelně snaží zapůsobit na city a přinášení obětí. Ačkoliv mi na konci skápla slza, tak ve výsledku to nebyl snímek, o kterém bych přemýšlela ještě několik hodin po titulcích. Je zřejmé, že někteří hasiči nastoupí do služby a už se domů nevrátí, ale zde mi přišlo, že to film neuměl podat s dostatečným citovým dopadem. Z toho důvodu si nejsem jistá, zda by šlo závěr snímku označit za úspěšný, co se týče citového vydírání.
Pro mě to byl průměrný akční film, který mi stačí vidět pouze jednou. Pokud vás zajímá, jak se Korejcům daří zachraňovat lidi uvězněné ve skleněném mrakodrapu, jehož špičku olizují jazyky požáru, tak dejte filmu zelenou. A nebo si film pusťte pro to, abyste viděli hrdinku, jejíž bílý kostýmek vzdoruje skvrnám a špíně po podezřele dlouhou dobu.

DABING
V českém znění: Radek Hoppe - Sang-kyung Kim (Lee Dae-ho), Otakar Brousek ml. - Kyoung-gu Sul (kapitán Kang Young-ki), Petr Gelnar - In-kwon Kim (seržant Oh Byung-Man), Kateřina Petrová - Ye-jin Son (Seo Yoon-hee), Petr Neskusil - Ji-han Do (Lee Seon-woo), Libor Terš - Han-wi Lee (pan Kim), Klára Nováková - Jo Min-ah (Lee Ha-na), Libor Hruška - In-gi Jeong (Cha - vedoucí bezpečnosti), Jakub Saic - Bae-soo Jeon (Young-cheol), Bohdan Tůma, Zdeněk Mahdal, Zdeněk Maryška - Ahn Sung-ki (Yeouido - šéf požárníků), Zbyšek Horák - Cheol-min Park (hlavní kuchař + titulky), Antonín Navrátil - In-Pyo Cha (President Jo), Dana Pešková, Radana Herrmannová, Jaroslav Horák - Jae-ho Song (pan Yoon), Apolena Veldová, Kristýna Valová, Dana Černá, a další.
Pŕeklad: Martin Masanec
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie českého znění: Jiří Balcárek
pro North Video ve studiu Pro-Time Vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska, 201x

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 11.1.2013
Premiéra Jižní Korea: 25.12.2012
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 30.8.2013 North Video
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Ji-hun Kim (Režie), Han-seung Lee (Produkce), Su-nam Lee (Produkce), Tae-seong Kim (Hudba), Young-Ho Kim (Kamera), Jae-beom Kim (Střih), Sang-beom Kim (Střih), - (Casting), Il-hyun Park (Scénografie), Kyung-mi Kim (Kostýmy), Sung-jin Lee (Zvuk), Seung-cheol Lee (Zvuk), - (Masky), Sang-don Kim (Scénář), Kyeong-gu Seol (Herec), Sang-kyung Kim (Herec), Ye-jin Son (Herec), In-kwon Kim (Herec), Ji-han Do (Herec), Seong-oh Kim (Herec), Jeong-hak Park (Herec), Cheol-min Park (Herec), Han-wi Lee (Herec), In-pyo Cha (Herec), Jae-ho Song (Herec), In-gi Jung (Herec), Joo-sil Lee (Herec)
 
2012/121/Jižní Korea/Akční, Drama, Katastrofický
 
Zajímavost k filmu
- Režisér Ji-hoon Kim byl k natočení filmu inspirovaný jeho vlastní zkušeností. Když poprvé jako mladý viděl v Soulu mrakodrap, představoval si, jaký je to pocit, být v něm uvězněný.
- Postprodukce filmu trvala 2 roky. Důvodem je i fakt, že ve filmu je 1 700 digitálních a trikových záběrů.
- V den premiéry 25. prosince 2012 se prodalo 431 759 vstupenek, což znamená druhý nejlepší otevírací den v historii korejské kinematografie. První je s počtem 436 628 prodaných vstupenek film Zloději (2012).
 
Odkazy
-