Ve jménu otce / In the Name of the Father (1993/133/Irsko, Velká Británie, USA/Drama, Životopisný, Thriller) 86% -Blu-ray-

04.03.2018 12:24
JEDNOU VĚTOU
„Falešně obžalován a neprávem zatčen! Autentický příběh irského chlapce.“

OBSAH
Politické drama režiséra Jima Sheridana Ve jménu otce se zabývá známým případem tzv. Guilfordské čtyřky. Po atentátu IRA na hospodu v Guilfordu v roce 1974, při němž bylo pět mrtvých a několik desítek těžce raněných, což mělo za následek tvrdá opatření proti terorismu, byli ze zločinu obviněni a odsouzeni čtyři mladí lidé a sedm dalších obžalovaných (včetně dětí) dostalo vysoké tresty za spoluúčast. Až patnáct let po vynesení rozsudku byla v odvolacím soudu pod tlakem veřejného mínění kauza zrušena, ale úplné spravedlnosti nebylo a ani nemohlo být učiněno zadost. Snímek vznikl na základě autobiografické knihy hlavního z odsouzených, Gerryho Conlona, Prokázaná nevina. Ve vyprávění protagonisty se odvíjejí události tak, jak je líčí na kazetě své zástupkyni u odvolacího soudu, advokátce Gareth Peirceové, která měla později hlavní zásluhu na osvobozujícím rozsudku. Jsou tu zachyceny události před atentátem, zadržení domnělých pachatelů, soudní proces, pobyt ve vězení a konečně vítězný odvolací soud. V centru stojí vztah Gerryho k jeho otci, který byl odsouzen spolu s ním a žil s ním v jedné cele, ale který se bohužel svobody nedočkal. Otec jako věřící irský katolík dodržoval zásady Písma a těžce nesl, že jeho syn byl lehkomyslný flákač a zloděj. Generační a rodinný střet je ovšem provázen závěrečným smířením. Film sice jednoznačně odsuzuje praktiky IRA, ale zároveň předkládá jako objektivní fakta tvrzení, jež mohou být zpochybňována. Vychází jen ze subjektivního pohledu oběti a místy až zbytečně démonizuje policejní zvůli. V zásadě však klade důraz na obecně lidské hledisko, prezentované obtížným bojem proti nespravedlnosti.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dokonalý Daniel Day-Lewis hraje jak Bůh. Snímek vypráví o lidech, kteří jsou vybrání, aby si zahráli roli mučených a za to, že se nelíbili jednomu dvěma strážníkům stráví 20 let ve vězení. Lidé si žádají oběti a policije jim toto musí splnit. Za každou cenu. Mučením zničení lidé se přiznají k čemukoliv a to, že v tu dobu atentátu byli na druhé straně země vůbec nic neznamená. Perfektně vykreslené a zahrané od všech herců. Jim Sheridan je mistr filmů okolo IRA a jeho dvorní herec Daniel Day-Lewis ho nezklamal ani v tomto případě. Pro mě nejlepší film o IRA, který kdy byl natočen. Skutečný pohled na dobu, která je zde perfektně vykreslena. Kdo neviděl, musí to rychle napravit. (Djkoma) 5*

Způsob života hyppies v tehdejší době mi nepřišlo dvakrát tak sympatické, tak ani samotní herci a hlavně samotný příběh vůbec. Atmosféru to má geniální, to přiznávám, ale nedokázal jsem až do konce filmu pochopit, proč zrovna tenhle film je ve zdejším žebříčku nejlepších filmů v době co to píšu na 167. místě. Dle mého názoru ten film v sobě nemá nic nápaditého, krom toho, že se v něm řeší věc, která je aktuální posledních třicet let stále více a více, což je určitě sympatické, ale v porovnáním s tím, že v dnešní době už i Izraelec dokáže o své zemi natočit negativní film mě dokáže zničit víc, než právě tenhle film. Nic proti němu nemám, jen si myslím, že zas tak silný není aby si zasloužil plný počet. Určitě jsem viděl lepší filmy na téma terrorismus, a ještě k tomu o irské iře, například Krvavá neděle. (Malarkey) 4*

Je spousta filmů o IRA a vůbec o celé situaci v Irsku. Jen málo z nich ale dokáže diváka skutečně vtáhnout do děje a přinutit jej k sympatizování s tou či onou znesvářenou stranou. Tenhle film je mezi "irskými" filmy jasně na špici. Není to jen zásluha hlavních postav, které jedinečným a nezapomenutelným způsobem ztvárnili Daniel Day-Lewis a Pete Postlethwaite. Je to hlavně a především zásluhou onoho strhujícího příběhu, který se skutečně stal. Člověk před takovýmto ztvárněním může jen užasle a s obdivem smeknout. (Radyo) 5*

V.I.M. FILMU
Vyjmenovat z hlavy všechny filmy Daniela Day-Lewise, kde se minimálně spekulovalo o Oscarech, je úkor takřka nadlidský. Ve jménu otce je prostě jen další z nich. Další ohromný projekt, kde se Day-Lewis realizuje coby originální figurka v originálním příběhu, který je vším, jen ne prověřeným klišé a sázkou na jistotu.
Psala se polovina sedmdesátých let a v Británii se dávala na odiv pečlivě organizovaná IRA. Trestala systém a trestala vládní činitele – na dálku bombovými útoky, vraždami a dalšími činy hodnými teroristických výlupků. Britská vláda vyvolala hon na čarodějnice, kde každý i jen zdánlivě podezřelý (stačilo slovo souseda) usedl na horké křeslo a byl donucen k přiznání. Flákač Gerry je zrovna oním „vyvoleným“ včetně celé své rodiny, která odteď bude pykat za to, že byl prostě jenom ve špatnou dobu na špatném místě.
Takovou filmovou látku plnou křivých obvinění jistě není problém vymyslet, jenže Jim Sheridan nezadaptoval literaturu fikce, ani žádný vykonstruovaný scénář. Ve jménu otce je podle všeho pravdivým příběhem, který se stal, a který opravdu doživotně poškodil a prakticky rozpustil jednu slušnou rodinu pouze na základě nesmyslného udání. Ano, ani tohle pořád automaticky neurčuje dobrý film – takže jinak:
Sheridan rozkládá svůj film do mnoha vrstev, kde se mísí politické motivy i čistě nerozvážná mladická rozhodnutí. Plynule přechází mezi žánry a všechny je spojuje hutnou energií a vervou, která je analogií k ráznému a rytmickému vojenskému kroku. Stylově podbarvuje scény utrpení i prostého krájení života mladého rebela, který se postupně zoceluje a formuje v silného a rozhodného muže. Neváhá pro tyto účely sáhnout k Bonovi, Hendrixovi, Rolling Stones, Marleymu a jiným symbolům, které určovaly rytmus doby. Ze suchého dramatu o řadě soudních procesů a letech ve vězení (která se po Oscarech sápe okatě) tak udělal látku nesmírně mladickou, přístupnou a srozumitelnou pro toho nejobyčejnějšího diváka, přitom hlubokou a fascinující pro hledače hlubších kontextů. A kromě toho natočil film nesmírně dynamický, který bez ustání překvapuje a baví.
Přerod Daniela Day-Lewise z bezstarostného v pomstychtivého je natolik dobrý, že Otce stačí zhlédnout jen kvůli němu (což nemění nic na tom, že i všichni ostatní herci jsou přesní a perfektní). I lidé bez vyznání a výraznějšího zájmu o společenské dění si pak můžou uvědomit, že tohle se v různém kontextu a různé době může stát prakticky každému. To, že je to realita, všemu dává velmi mrazivou a atraktivní příchuť, která nutí k zamyšlení diváka i navzdory jeho pevné vůli nikdy se do ničeho neplést. Jeden z velkých filmových milníků.

VELKÁ RECENZE
Neskutečně strhující lavina emocí, která se na diváka vyvalí během srdcervoucích přelíčení v soudní síni se čtveřicí obžalovaných je tak excelentně zahraná (ano, hlavně Daniel Day - Lewis), až mi to vzalo dech. To byl první šok, pak už jsem chtěl osobně vtrhnout - vletět a prásknout dveřmi - do oné filmové místnosti se zkaženými soudci, kriminalisty a psychicky vydíranými oběťmi a zakřičet na celé kolo: VY NAMYŠLENÍ TUPÍ IMBECILOVÉ!!! Jimu Sheridanovi se povedlo mne jako diváka tak emocionálně vyčerpat, že jsem na samotném konci tohoto dramatického snímku (který kupodivu začíná pohodově, až komediálně) uronil nejednu hořkosladkou slzu. Lewis je právoplatně jedním z nejopěvovanějších seriózních hereců v Hollywoodu a je vážně škoda, že se neangažuje trochu více. Na druhou stranu pak ale do svých pečlivě vybíraných rolí dává mnohem více, než jen své srdce...
Je to vidět v každém jeho snímku - ten člověk své postavě pokaždé propůjčí svou duši a stane se živoucím, existujícím hrdinou, kterého ztvárňuje. Je to něco podobného, jako když Viggo Mortensen spal při natáčení Pána Prstenů se svým mečem a nemyl se, aby splynul s otrhaným hraničářem Aragornem. Emma Thompson také ve Ve jménu otce dokazuje, že jí stačí jen deset minut na plátně a získá si svým neobyčejným charismatem naprostou většinu diváků - je skvělá! Ale dost už bylo superlativů (mohl bych ještě vyzdvihnout pěkný začátek filmu, po celou dobu strhující tempo, scénu s výslechy...), tento film jsem měl vidět o hodně dříve, a rozhodně si jej ještě někdy užiji. (Davies182)

PODROBNÝ POPIS FILMU
Gerry Conlon je problémový mladík. Žije v Belfastu v sedmdesátých letech, v obzvlášť výbušné době, kdy se anglické jednotky mnohdy marně pokoušejí bojovat proti příslušníkům IRA. Gerry nemá nejlepší vztahy s otcem, který ho nikdy nedokázal pochválit, a tak se z trucu dal na drobné krádeže. S kamarádem Dannym právě kvůli další krádeži nechtěně upoutají pozornost Britů na úkryt zbraní příslušníků IRA, což může být nebezpečné. Otec usoudí, že by měl Gerry co nejdřív zmizet. Gerry tedy odplouvá do Anglie, do Guilfordu, kde má tetu a kde by si měl podle otce najít práci.. Na palubě lodi se náhodně setká se spolužákem Paulem Hillem. Oba mladíci se zprvu usadí ve squattu, kde žije skupina hippies a také Paddy Gerryho kamarád Armstrong. Jejich pobyt mezi hippies ale nedělá dobrotu, a tak mladíci odcházejí. Gerry přespí několikrát u tety Annie, pak se s Paulem potulují a nakonec skončí na jednu noc v hotelu, kde okradou prostitutku. Pak se Gerry vrací domů. Právě v době, kdy se s Paulem povalovali na lavičce se starým bezdomovcem, ale kdosi vyhodil do povětří hospodu v Guilfordu. Při atentátu zemřelo pět lidé a mnoho dalších je zraněných. Podezření ihned padne na IRA a souhrou okolností se stanou podezřelými oba mladíci. Pro Gerryho si záhy přichází policie a je vyslýchán v rámci nově přijatého zákona o protiteroristické prevenci. Je surově bit, mučen a zastrašován. Pak se dozví, že zdeptaný Paul už podepsal přiznání. Když mu jeden obzvlášť cynický vyšetřovatel pohrozí, že mu zabije otce, zhroutí se a podepíše také. To má ovšem za následek zatčení nejen jeho tety Annie, ale i otce Guiseppa Conlona, který se mezitím vydal do Anglie, aby synovi pomohl. Otec a syn se tak sejdou v jedné cele... Gerry, Paul a dva lidé ze squattu - Paddy Armstrong a Carole Richardsonová - spolu s tetou Annie Maguireovou a jejími dvěma syny se ocitají před soudem. Policisté zkonstruovali proces, v němž jsou čtyři mladí lidé obviněni z krvavého atentátu, otec Guiseppe a teta Annie pak z toho, že vyrábějí výbušniny a poskytují "teroristům" zázemí. Gerry se u soudu hájí tím, že v době atentátu byli s Paulem v parku, kde na lavičce mluvili se starým bezdomovcem. To je ovšem policii jen k smíchu. Nakonec padne verdikt: všichni obžalovaní jsou vinni ve všech bodech obžaloby. Gerry je odsouzen na doživotí, jeho teta na 14 let a otec na 20 let. Guiseppe okamžitě pomýšlí na odvolání, Gerry už ale justici nevěří. Mezitím je zatčen jistý Joe McAndrew z Belfastu, který se při výslechu přizná k celé řadě teroristických činů, pod nimiž je podepsána IRA, a to včetně krvavého atentátu, za který pyká Gerry a jeho druzi. Vyšetřovatelé a žalobce Dixon přesto neudělají nic, co by vedlo k propuštění nevinně vězněných, protože nechtějí ztratit tvář... Gerry se ve vězení sbližuje s Joem, přestože jeho otec - jakmile se mu Joe přizná k atentátu - se od něj okamžitě distancuje. Gerry si našel i jinou pochybnou společnost a bere drogy. Otec se trápí a jeho zdravotní stav se zhoršuje. V té době začne do vězení docházet advokátka Gareth Peirceová, která oběma Conlonovým nabízí pomoc. Zároveň je však také příběhem budižkničemu, flákače a podvodníka, který po čtrnácti letech vychází z vězení jako čestný a zásadový muž, připravený čelit životu a nést zodpovědnost.

Ocenění:
Academy Awards
1994 - Nejlepší film (nominace)
1994 - Jim Sheridan (Režie) (nominace)
1994 - Daniel Day-Lewis (Hlavní herec) (nominace)
1994 - Pete Postlethwaite (Vedlejší herec) (nominace)
1994 - Emma Thompson (Vedlejší herečka) (nominace)
1994 - Jim Sheridan, Terry George (Adaptovaný scénář)
1994 - Střih (nominace)

Golden Globes
1994 - Nejlepší film - drama (nominace)
1994 - Daniel Day-Lewis (Nejlepší herec - drama) (nominace)
1994 - Emma Thompson (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
1994 - Bono, Gavin Friday (Nejlepší originální píseň) (nominace)

Berlinale IFF
1994 - Jim Sheridan (Zlatý Medvěd za nejlepší film)

European Film Awards
1994 - Jim Sheridan (Nejlepší film) (nominace)

BAFTA
1994 - Daniel Day-Lewis (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
1994 - Jim Sheridan, Terry George (Adaptovaný scénář) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
1993 - Daniel Day-Lewis (Nejlepší herec) (nominace)

DABING
1.DABING (VHS)
V českém znění: Jiří Schwarz - Daniel Day-Lewis (Gerry Conlon, titulky), Rudolf Jelínek - Pete Postlethwaite (Giuseppe Conlon), Eva Spoustová - Emma Thompson (Gareth Peirceová), Saša Rašilov - John Lynch (Paul Hill), Jan Přeučil - Corin Redgrave (Robert Dixon), Marcela Peňázová, Jan Sedliský, Ludmila Molínová - Marie Jones (Sarah Conlonová), Jiří Kodeš, Pavel Šrom, Klára Riedlová, Eva Jiroušková - Anna Meegan (babička Conlonová), Nikola Votočková
Zvuk: Václav Hálek
Produkce: Jaromír Šindelář
Překlad: Anna Maria Kolářová
Režie českého znění: Zdeněk Gawlik
Vyrobilo: Studio dabing AB Barrandov pro HCE 1994

2.DABING (Prima, Blu-ray, TV Barrandov )
V českém znění: Lukáš Hlavica - Daniel Day-Lewis (Gerry Conlon), Lucie Benešová - Emma Thompson (Gareth Peirce), Petr Oliva - Pete Postlethwaite (Giuseppe Conlon), Pavel Šrom - Nye Heron (Atentátník IRA), Radek Hoppe - John Lynch (Paul Hill), Jana Páleníčková - Beatie Edney (Carole Richardson), Jakub Wehrenberg - Mark Sheppard (Paddy Armstrong), Marek Libert - Jamie Harris (Deptford Jim), Dana Syslová - Britta Smith (Annie Maguire), Ladislav Županič - Corin Redgrave (Robert Dixon), Zuzana Skalická, Anežka Pohorská, Zbyšek Pantůček, Ludvík Král, Pavel Tesař, Jaroslav Kaňkovský, Milan Slepička, Petra Jindrová, Helena Brabcová, Marcel Rošetzký, Svatopluk Schuller, Ivo Novák, Aneta Talpová a další
Překlad: Tomáš Studený
Dramaturgie: Katarina Bílková
Zvuk: Richard Tomíček
Produkce: Markéta Stegbauerová, Jana Janoušková
Vedoucí dramaturg: Lucie Donátová
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Dialogy a režie: Martin Velda
Vyrobilo: S Pro Alfa pro FTV Prima spol. s.r.o. 2009

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 31.3.1994
Premiéra USA: 25.2.1994 Universal Pictures US
Premiéra VB: 11.02.1994
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.10.2001 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.4.2013 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 309 031
Tržby celkem - $ 65 796 862
Návštěvnost v ČR 12 420
Náklady (Rozpočet) - $ 13 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Ne

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 1.85:1
česky DTS Digital Surround 5.1 / anglicky DTS-HD Master Audio 5.1 / maďarsky DTS Digital Surround 5.1 / polský komentář DTS Digital Surround 5.1 / portugalsky (Brazílie) DTS Digital Surround 2.0 / thajsky DTS Digital Surround 2.0 / španělsky (Latinská Amerika) DTS Digital Surround 2.0
české, anglické pro neslyšící, korejské, maďarské, mandarínské, polské, portugalské (Brazílie), řecké, španělské (Latinská Amerika), thajské
 
Tvůrci a herci
Jim Sheridan (Režie), Jim Sheridan (Produkce), Trevor Jones (Hudba), Peter Biziou (Kamera), Gerry Hambling (Střih), Nuala Moiselle, Patsy Pollock (Casting), Caroline Amies (Scénografie), Joan Bergin (Kostýmy), Kieran Horgan (Zvuk), Toni Delaney (Masky), Terry George (Scénář), Jim Sheridan (Scénář), Gerry Conlon (kniha) (Předloha), Daniel Day-Lewis (Herec), Pete Postlethwaite (Herec), Emma Thompson (Herec), Mark Sheppard (Herec), John Lynch (Herec), Saffron Burrows (Herec), Jamie Harris (Herec), Corin Redgrave (Herec), Gerard McSorley (Herec), Phil Davis (Herec), Richard Graham (Herec), Peter Howitt (Herec), Daniel Massey (Herec), Bosco Hogan (Herec), John Benfield (Herec), Dave Duffy (Herec), Frank Harper (Herec), Paterson Joseph (Herec), Peter Sheridan (Herec), Tom Wilkinson (Herec), Beatie Edney (Herec), Jer O´Leary (Herec), Stuart Wolfenden (Herec), Denys Hawthorne (Herec), Jürgen Rißmann (Herec), Stanley Townsend (Herec), Tina Kellegher (Herec), Jonathan Ryan (Herec), Anthony Brophy (Herec), Tony Denham (Herec)
 
1993/133/Irsko, Velká Británie, USA/Drama, Životopisný, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Jako přípravu na natáčení zvolil Daniel Day-Lewis pobyt v mrazivě ponuré vězeňské cele a vyžadoval po členech štábu, aby ho ponižovali, týrali a polévali ledovou vodou.
- Film byl sedmkrát nominován na Oscara a na 44. Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně získal Velkou cenu Zlatého berlínského medvěda.
- Slovo "fuck" ve filmu zazní 151krát což je 1,18krát za 1 minutu.
- Pete Postlethwaite, který Guiseppa, byl ve skutečnosti pouze o 11 let starší než Daniel Day-Lewis, představitel jeho syna.
- Ve skutečnosti Gerry a Giuseppe nesdíleli ve věznici jednu celu.
- Gabriel Byrne, který zakoupil práva na knihu Gerryho Conlona "Proved Innocent", původně zamýšlel hrát Gerryho sám, ale nakonec tuto roli přenechal Danielovi Day-Lewisovi a zůstal pouze jako producent.
- Daniel Day-Lewis mluvil s irským přízvukem po celou dobu natáčení, i když se zrovna netočilo.
- Postava policejního komisaře DIxona je směsicí několika policejních důstojníků, kteří byli spojeni s případem.
- Paul O´Grady hrál jednoho z vězňů, ale byl vystřižen z konečné verze.
- Při scéně ve vězení, předtím, než člen IRA zapálí dozorce, se promítá film Kmotr.
- Daniel Day-Lewis si zahrál ve filmu roli vězně. Jeho příprava? Po několik týdnů přebýval v opuštěné budově bývalé věznice.
 
Odkazy