Ve jménu krve / Blood Father (2016/88/USA/Akční, Thriller) 62%

12.03.2018 14:58
JEDNOU VĚTOU
„Ochránit dceru je krvavá práce."

OBSAH
Parta mladých přepadne dům. Zastřelí majitele a pak má mladičká Lydie, skoro ještě dítě, zastřelit jeho manželku. Ta však vystřelí na svého milence Jonaha a prchá. Poté volá svému otci, Johnu Linkovi, který se domníval, že je pohřešovaná. Setkají se spolu a otci je jasné, že Lydie v něčem jede. Mimo drog, které jí zatrhne, je zde další problém. Budou ji hledat lidé z podsvětí. Otec, který je v podmínce, bydlí mimo město v maringotce, věnuje se tetování. Domnívá se, že by tu mohl být relativně klid. Jenže jednou se tu objeví členové Lydiiny party a dochází k boji. Málem to skončí špatně, ale objevují se zde lidé z okolí a John s Lydií odjíždí. Ubytují se v motelu, odkud jsou opět nuceni prchat. Když pozorují zpovzdálí již opuštěný pokoj, kde klepe policie, někdo policistu zevnitř zastřelí. Otec ví, kdo to je. Je to Sikario, nájemný zabiják. Na dalším útěku vyhledá svého přítele, ale dočká se jen zrady. Ukradne morku a opět s dcerou prchá. Když jde za dalším kamarádem do kriminálu, objevuje se zde domněle mrtvý Jonah. Jsou zde i jeho lidé a podaří se jim Lydii dostat. Její otec je pak nucen přijet do pouště sám, beze zbraní. A tak se přímo tam odehraje závěrečná bitva, ve které bude dost mrtvých. Bude mezi ně patřit i John se svou dcerou?

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na nový film s Melem Gibsonem jsem se docela těšil. Výsledek mě ale mírně znejistil. Nejdřív jsem se chtěl nalákat rozhovorem, který si pro nás připravil Pomo s režisérem a Melem. Jenže zatímco režisér byl plný standardní francouzské arogance, tak Mel tam tak stál a bylo mu evidentně všechno jedno. Doufal jsem tedy, že film to zachrání, ale ani moc nezachránil. Zatímco Mel předváděl standardní postavu jeho proporcí, tak kameraman byl za kamerou asi nalitej. Byla to taková snaha o kultivovanou rozklepanou kameru, která sice předváděla hezké záběry na zajímavých místech, ale místy mě rozklepaností pěkně štvala. A stejně mě štvala i ta filmová dcera Mela, což se do konce filmu nezměnilo. Jak se říká, tak v jednoduchosti je síla. Tady je ta jednoduchost až moc přímočará. Závěrečná akční sekvence ale byla fajn. Škoda ale, že se Mel zase upíchl v další jednohubce na jedno shlédnutí. (Malarkey) 4*

Příjemně věcný revenge thriller. V sobotu večer na Nově splní svůj účel, ale fanouškům béček, která neřeší množství sprostých slov ani počet mrtvých, zřejmě nenabídne stejné uspokojení jako filmy ještě více nekompromisní a hlásící se k trashové tradici s větší hrdostí (třeba Gibsonova Odplata). Patetický rozměr opětovného shledání a sblížení otce a dcery se Richetovi sice daří omezit tím, že vztah ústřední dvojice pojímá trochu jako v buddy movie, ale přes všechen cynismus a černý humor (viz hned úvodní vtípek s nakupováním nábojů, který je ovšem v zásadním rozporu s tím, jak nekomplikovaně jsou zbraně pojímány ve zbytku filmu) je pořád patrné, že tématem filmu je rodina a odpuštění. Na výchovné dialogy naštěstí vzhledem ke krátké stopáži nezbývá mnoho času a Gibsonův táta navíc většinu dceřiných hříchů odbývá slovem „fuck“ pronášeným s různou intonací. Richet ví, kdy vyprávění nakopnout akční scénou a vzdor předvídatelnosti zápletky dokáže párkrát překvapit alespoň nečekaným střihem (do toho, co se odehrává ve filmu promítaném v kině) nebo nervností, s jakou jsou nasnímány a sestříhány běžné konverzace (takže si neustále uvědomujeme, že hrdiny tlačí čas). Jestli se o některých rolích tvrdí, že byly napsány herci přímo na tělo, v tomto případě to platí bezezbytku (třebaže jako předloha posloužila kniha) a autobiografický aspekt mi zároveň přijde na celém filmu nejinspirativnější. Gibson hraje vyléčeného alkoholika, bývalého člena motorkářského gangu, který měl tolik problémů se zákonem, že sebemenším prohřeškem riskuje porušení podmínky a návrat za mříže. Před společností, ve kterou ztratil jakoukoli důvěru, se skrývá ve westernové krajině nikoho u mexických hranic. Teprve dcera v nesnázích jej přiměje oprášit vojenské uvažování a zabijácké schopnosti, které nakonec nejsou něčím, zač by se měl stydět, nýbrž užitečnou pojistkou pro případ nouze a připomínkou časů, kdy skutečně žil (nejen přežíval). Nikdy nevíte, kdy váš obytný přívěs přijede rozstřílet skupina naštvaných Mexičanů (k dobru filmu třeba připsat, že hrozbu zde představují také neonácci) a vy budete muset vzít spravedlnost do svých rukou. Problémová minulost vám v podobné situaci přijde vhod. Není přitom podstatné, kolik škody napácháte a kolik mrtvol za sebou zanecháte, pokud tím pomůžete rodině. Jinými slovy, pokud jste – jako Mel – kdysi byli padouši, neznamená to, že byste se kvůli tomu měli až do konce života trápit. Blood Father bude těžko filmem, který spasí Gibsonovu kariéru, zároveň ale nabízí mnohem víc (provinilé) zábavy než jiné projekty, jež jsou v zásadě jen psychoterapií herce nebo tvůrce. 65% (Matty) 3*

"Ve jménu dceřiny periody" je levnější variantou filmu, ve kterém by Mel zaručeně hrál už před osmi lety, pokud by nebyl ožralá australská troska, ale poctivý americký Liam Neeson s artritidou. Bohužel to antisemitská ožralá troska je a tak místo aby po celém světě osvobozoval svojí blonďatou třicetiletou dceru-pannu ze spáru obchodníků s blonďatým masem ve fakt efektivním áčkovém akčňáku, hraje v této béčkové sračce, ve které má za dceru absolutně mizernou herečku, která nedokáže zahrát ani psaní textovek, je kompletně tupá, hnusná, ještě k tomu fetuje a přidala se k latinskoamerickému drogovému kartelu zcela dobrovolně. Film samotný je nádherná plejáda odložených hollywoodských h(s)raček, které na stará kolena musely sehnat prachy na splácení nasekaných hypoték z dob největší slávy, případně pro ukojení základních potřeb (chlast, kokain, cigára) aktivního i zkrachovalého hollywoodského herce. Mel je ovšem špička jak za starých časů, hlášky mu jdou hezky od huby, není to žádný podělaný romantický tatínek, ten vyšinutej výraz, kterej nikdy nemusel předstírat, má i přes ten zestárlý ksicht stále patrný a dokonce si i zanadává na nacistickou ideologii, kterou v reálném světě do značné míry sdílí. Zkrátka a dobře, béčko jak vyšité, které pokud si k člověku najde cestu v tu pravou chvíli, zaručeně uspěje. Přistupovat ovšem k filmu s očekáváním nové série Takena, to je ztráta hodiny a půl života. 68% (Zeck) 4*

VELKÁ RECENZE
Mel Gibson to ještě nezabalil. I když asi není jedinou hereckou hvězdou, která příliš pila a bila svou partnerku, antisemitské výpady se v Hollywoodu prostě neodpouští a australského sympaťáka odstřihly od áčkových projektů. Gibson to tam přitom pořád má - jako zarostlý tatík, co toho v životě spoustu pohnojil a co si v zaprášeném karavanu přivydělává leda tetováním místních buranů, dovede být pořád bourák, jehož by se měl každý gauner bát. Zvlášť když jde o život jeho dcery…
Gibson ji v tomhle kratinkém (stopáž pod hodinu a půl!) thrilleru chrání před bandou ničemů, kteří s ní mají nevyřízené účty a hodlají je srovnat pomocí bouchaček. Vyprahlou krajinu tak najednou brázdí krvežízniví hajdaláci na motorkách či v jeepech a Gibson jim má v podstatě natřikrát vysvětlit, kdo že je tady Statečné srdce. Nízkorozpočtovost a béčkovost z filmu stříká v každé sekundě, dohánět je má řeřavost, syrovost a žánrové koule, trochu okoukané od 96 hodin.
Což bohužel zůstalo v rovině přání, respektive na papíře. Příběh je samozřejmě úplně primitivní a jeho logická souslednost děravá jak kanoe pohlazená tomahawkem. Snaha o drsnost tu ale byla, i o poutavější profilaci postav hlavních a vedlejších. Šponování napětí ale bohužel celkově nefunguje, protože se všechno děje až příliš nahodile a místo žánrového utahování šroubů, stupňování Gibsonovy nasranosti nebo zesilování hrozby se prostě mávne scenáristickým proutkem a zpoza zatáčky vyjedou ozbrojení šupáci na silných mašinách. Režisér Veřejného nepřítele č. 1 Jean-Francois Richet navíc točí velmi rutinně a akce v jeho podání nepřesahuje slušný seriálový standard. To pak na nářez nestačí.
Gibsonovo charisma totiž nespasí všechno, a i když si Mel užívá každou cynickou hlášku a šťavnatě podává i pokusy o stylové drsňácké momenty (viz odstřel ve stodole), má v téhle brakové výplachovce takříkajíc malou podporu spoluhráčů. Skrz naskrz průměrný thriller tak jen potvrzuje, že toho vyhnanství mimo velký Hollywood je prostě škoda, a to ve všech ohledech a na všech stranách, i těch diváckých.

DABING
V českém znění: Ladislav Županič - Mel Gibson (Link), Sabina Rojková - Erin Moriarty (Lydia), Filip Švarc - Diego Luna (Jonah), Tomáš Juřička - William H. Macy (Kirby), Marek Holý - Richard Cabral (Joker), Jan Vlasák - Michael Parks (Kazatel), Kateřina Petrová - Nicole Brady (reportérka), René Slováčková - Katalina Parrish (Linkova zákaznice), Marcela Nohýnková - Dale Dickey (Cherise), Jan Škvor - Thomas Mann (motelový recepční Jason), Svatopluk Schuller - Daniel Moncada (Choop), Petr Gelnar - Ryan Dorsey (Shamrock), titulky, Libor Terš - Miguel Sandoval (Arturo Rios), Daniel Rchichev a další
Překlad a dialogy: Ivan Kotmel - Datel Union
Produkce: Zuzana Špeciánová
Zvuk: Miloš Sommer
Režie: Martin Těšitel

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.9.2016 Bohemia MP
Premiéra USA: 26.8.2016 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 20.1.2017 Bohemia MP
Poprvé na Blu-ray: 24.2.2017 Bohemia MP

Tržby v ČR - Kč 260 227
Tržby celkem - $ 6 900 000
Návštěvnost v ČR 1 810
Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000
 
Tvůrci a herci
Jean-François Richet (Režie), Sébastien K. Lemercier (Produkce), Pascal Caucheteux (Produkce), Peter Craig (Produkce), Chris Briggs (Produkce), Sven Faulconer (Hudba), Robert Gantz (Kamera), Steven Rosenblum (Střih), Carmen Cuba (Casting), Robb Wilson King (Scénografie), Eve McCarney (Scénografie), Terry Anderson (Kostýmy), Lisa Norcia (Kostýmy), Victor Ray Ennis (Zvuk), Pepper J. Gallegos (Masky), Peter Craig (Scénář), Andrea Berloff (Scénář), Peter Craig (kniha), Mel Gibson (Herec), Erin Moriarty (Herec), Diego Luna (Herec), Michael Parks (Herec), William H. Macy (Herec), Miguel Sandoval (Herec), Dale Dickey (Herec), Richard Cabral (Herec), Daniel Moncada (Herec), Raoul Max Trujillo (Herec), Katalina Parrish (Herec), Lucien Dale (Herec), Thomas Mann (Herec), Tait Fletcher (Herec), Luce Rains (Herec), Christopher Atwood (Herec), Lyle DeRose (Herec), Elisabeth Röhm (Herec)
 
2016/88/USA/Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film, na který šla Lydia (Erin Moriarty) do kina, bylo Přepadení 13. okrsku (2005). Tento film také natočil Jean-Francois Richet.
- Film bol v post-produkcii takmer dva roky. Natáčanie v Novom Mexiku prebiehalo od 5. júna do 3. júla 2014, no premiéra sa konala až 21. mája 2016 na festivale v Cannes.
- Ešte v roku 2008 sa plánovalo, že režírovať a zároveň stvárniť hlavnú úlohu by mohol Sylvester Stallone.
 
Odkazy