Válka světů / War of the Worlds (2005/116/USA/Sci-Fi, Drama, Thriller, Dobrodružný) 72%

27.02.2018 12:35
JEDNOU VĚTOU
„Poslední válku na Zemi nezačnou lidé."

OBSAH
Když mimozemšťané přistáli na planetě Zemi ve filmu Stevena Spielberga naposledy, vznikl film, který jen ve Spojených státech vydělal 435 miliónů dolarů a stal se čtvrtým nejúspěšnějším snímkem filmové historie. Řeč je samozřejmě o E. T. Mimozemšťanovi. Teď nám slavný režisér připravil další blízká setkání třetího druhu, navíc s největší filmovou hvězdou současnosti v hlavní roli. Tom Cruise je ale jen jeden z mnoha důvodů, proč Válka světů patří mezi nejočekávanější příspěvky letošní filmové sezóny.Scenárista David Koepp "adaptoval" stejnojmenný slavný román H. G. Wellse, jehož tématem je invaze Marťanů na planetu Zemi, a jeho příběh přesunul z konce devatenáctého století do žhavé současnosti. Dělníka Raye Ferriera (Tom Cruise) trápí problémy v rodině, jejíž členové si přestávají rozumět. Na planetu Zemi se ovšem řítí nebezpečí nepředstavitelného rozsahu. Má podobu mimozemských predátorů, kteří se rozhodli naši civilizaci zlikvidovat, a jsou na to technologicky skvěle vybaveni. Osobní potíže ustupují do pozadí. Lidé, včetně Rayovy rodiny, se musí semknout, pokud mají mít alespoň minimální šanci na svou záchranu."Náš svět prošel v poslední době těžkostmi, které nutně změnily naše vnímání reality. Proto je podle mě vhodná doba vyslat do světa Válku světů, aby v uších lidem pořádně zahřměla", říká režisér. "Tohle nebude jeden z mých filmů, v němž civilizaci navštíví přátelští a dobrotiví mimozemšťané." Podle toho bude také velkolepá sci-fi vypadat. Existenční zápas o budoucnost lidstva slibuje překonání všeho, co jsme doposud mohli na filmovém plátně spatřit. A po Minority report jde o v pořadí druhou spolupráci dvou ikon filmového průmyslu. "V momentě, kdy jsem dočetl scénář, mi bylo jasné, že v tomhle filmu chci hrát. Není to jen film o mimozemšťanech, ale také komorní příběh o zoufalém tátovi, který se svou rodinou bojuje o přežití," dodává Tom Cruise.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Podívaná, která má vyšší ambici, než jenom děsit. Tou "přidanou hodnotou" jsou zde scény, které přinutí člověka přemýšlet. Jakoby si Spielberg nedělal iluze o lidech a o jejich schopnosti pomoci bližnímu, když jsou v roli "lovné zvěře" bojující o holé přežití. To je patrné ve skvělé scéně, kdy dav lidí, i pod vlivem davové psychózy, lynčuje Ferrierovu rodinu. Nebo. Má právo člověk zabít bližního, pokud tím pomůže své rodině? Co bychom v podobné situaci dělali my sami?___O válku tu vážně nejde. Spíše o komorní drama, kdy je vše nahlíženo očima Cruisovy postavy. Proto nevidíme masakry v jiných městech, proto nevidíme bitvu na kopci, protože Ferriero stojí pod ním a proto mi přijde logický "rychlý" závěr. Kdybychom totiž měli nahlížet na postupnou skázu mimozemšťanů v globálu, bylo by to v rozporu s původním konceptem filmu jakožto komorního dramatu - osudu jedné rodiny. Navrch žádné americké vlajky, žádný hrdinný prezident ve stíhačce, prostě radost pohledět. Snad jen těch pár nelogičností zamrzelo a pak kdyby Spielberg trochu přitlačil na tragičnosti osudu Ferrierovy rodiny, v rozporu s happyendem, to by byl teprve hardcore. Pětihvězdičkový hardcore. (Lima) 4*

Pro mě jde o jedno z největších zklamání od Spielberga. Nebudu nadávat jako ostatní na konec, protože nebyl o nic horší než zbytek filmu. Můžete namítnout, že jde o katastrofický film, ale i v něm bych ráda vyděla alespoň nějakou logiku a děj, obzvlášť pokud ho natočí Steven Spielberg. Ve filmu nejde o nic jiného, než ukázat, jaké dělají dneska počítačoví mágové krásné triky a jak umí lidé být krásně hysteričtí a ohromně křičet. Argumenty, že jde o odvahu, protože se nikde neničí národní symboly jsou trochu přitažené za vlasy. Nějakou alespoň minimální myšlenku, děj nebo jakýkoliv záblesk invence jsem opravdu hledala marně. O to víc mě pak mlátily do očí spousty logických chyb, vyjmenovávat je nemá cenu, to bychom tu byli ještě zítra. Tak abych to neprotahovala - pro mě obrovská nuda, která je, když už bohužel nic jiného alespoň pěkně vizuálně ztvárněná a ve které moc dobře hraje (tedy pokud zrovna neječí) Dakota Fanning ale i Tom Cruise. Velmi podprůměrný film obecně a na Stevena Spielberga naprostý brak. (Galadriel) 2*

Proč to ten člověk pro boha živýho (nebo dohromady?) pořád dělá? On (Spielberg) snad v sobě vážně má gen, který ho nutí zazdít výbornou práci nějakým happyendovým výblitkem a děsně hlubokým lidským moudrem úplně nakonec. Ale i když mě ten konec opravdu znechutil (a nemyslím konec jako ten VELKÝ konec - Wellse jsem četl a nemám vůči zdejšímu ztvárnění sebemenších výhrad - ale ten malý Cruiseovský konec), tleskám panu režisérovi za lahodné vykreslení apokalypsy a chování lidských individuí v ní k jejich smůle zúčastněných. Obzvlášť deset minut před a po trajektu stojí za to; ale i ten zbytek, v němž teda chudák malá Dakota nemá na práci nic jiného než brečet a ječet, dává pocítit léty tvrdé dřiny trénovanou ruku pana tvůrce. Tu samou ruku, která pak prostě musí nechat zrovna tu důležitou postavu zachránit a hrdinsky zazářit v dešti handgranátových střepin tam, kde chvilku předtím všichni jen laxně zírali na hodně nepříjemnou smrt jiných, z hlediska vztahu člověka k člověku naprosto stejně bezvýznamných postaviček. Life's a bitch, a tak přes všechen svůj odpor prostě budu muset dát těch 80%, i když se na tuhle Válku Světů velmi pravděpobně už nikdy nepodívám. (Gemini) 4*

VELKÁ RECENZE
Hodnotit Válku světů je stejné jako snažit se co možná nejobjektivněji posoudit třetí díl Pána prstenů. Po chvilce uvažování totiž zjistíte, že oprostit se od emocí a obrovského očekávání nejde.
V případě „LOTRa“ nemůžete po zhlédnutí prvních dvou dílů nedosáhnout naprostého zaláskování se do projektu, takže ačkoli se vám na něm řada věcí nelíbí, bez jakýchkoli skrupulí mu odpustíte vše, co byste udělali jinak. Stejně tak kombinace génius-hračička Steven Spielberg a stále lepší a lepší hollywoodská hvězda č. 1 Tom Cruise je z těch, které se opravdu nevidí každý rok. Ti dva nemohou zplodit nic špatného a i kdyby mělo jejich společné dítě hned několik chybiček na kráse, přimhouříte oči, aniž by vás o to musel někdo žádat. Ano, Válka světů jistou dávku divákovy tolerance potřebuje. Nejedná se totiž bohužel o tak spektakulární záležitost, jak jsme po všech těch bombastických a tolika nadějí vzbuzujících ukázkách čekali.
Problém samozřejmě není v efektech, což je ostatně ta stránka filmu, kterou nemusím zvláště rozpitvávat. Vidět v dnešní době sci-fi thriller s nepodařenými triky je vyložená rarita. U Spielberga, který publikum omračoval technickou stránkou v době, kdy byla computerová animace ještě na houbách, už vůbec. Marťanské stroje a zbraně a především následky na matičce Zemi, které invaze mimozemšťanů způsobí, jsou OPRAVDOVÉ
a naprosto uvěřitelné – a to místy tak, že absolutně nechápete, „jak to někdo mohl takhle věrohodně udělat???“. Co se týče technické a vizuální stránky Války světů, ta nabízí atmosféru jako málo jiných snímků žánru. Asi v půlce filmu jsem začala dokonce mít obavu, aby když vyjdu po skončení filmu ven, stála Praha na svém místě… K ničitelům samotným tedy nemám žádnou výtku. Až na výjimku podoby Marťanů samotných – proboha, to jste se, velevážení machři speciálních efektů, zasekli u Vetřelce? Asi chápete, kam směřuji, že.
Na kráse pro mě začal film ztrácet díky u Spielberga očekávaného, přesto ve Válce světů záhadně zneužívaného patosu („Miluji tě, mami/synu/dcero“ atp.). Samozřejmě, desetiletá holčička, která kolem sebe nevidí nic jiného než mrtvé a jakési gigantické roboty určené k nejen její likvidaci, potřebuje slyšet hřejivá slova, jež by ji uklidnila. „Mám tě rád“ mi ale připadá jako zbytečná úlitba cituplným scénám sbližování rozhádaných rodin a přátel, jež v katastrofickém filmu nesmějí chybět. Protože Válka světů není jen tak nějaký obyčejný katastrofický film. Je to katastrofický film Stevena Spielberga. Ten je filmař natolik schopný, že by si měl sehnat scenáristy, kteří mu napíší dialogy, kterých se patos a klišé nedotknou ani obloukem. Popřípadě si je upravit sám. David Koepp ve svém Tajemném okně či Spider-Manovi ovšem neukázal kdovíjakou fantazii, nastává tedy otázka, proč jej Spielberg k spolupráci vůbec přizval.
I přes občasné uši rvoucí proslovy by ale nebylo ono zklamání tak veliké, nebýt zádrhelu číslo dvě, a tím je jaksi podivně překotný závěr, který přijde mnohem dříve, než byste čekali. Ačkoli se v ústřední linii invaze Marťanů film drží knihy (přiznávám zcela poníženě, že jsem ji nečetla), pochybuji o tom, že je v ní „rozuzlení“ tak rychlé. Od cca. 15 minuty je film samá akce, jedno bum střídá druhé, jeden výkřik malé
Dakoty Fanning pátý, desátý, patnáctý… a najednou malinkaté bumbumbum, a je po všem? (Pozor, tím nemyslím Spielbergův už typický happyendovský závěr – na ten jsme si už zvykli.)
Zkrátka, Válka světů by podle mě potřebovala ještě alespoň další půlhodinu k velmi skromné stopáži 117 minut. Byl by tak v ní prostor pro více mrazivých záběrů, kdy vás jímá hrůza, kterých je tady málo a jež by si snímek tohohle typu určitě zasloužil. Dakota Fanning, která je bezpochyby nadprůměrný talent, by dostala příležitost i k něčemu jinému než jen vřískat, řvát, ječet, kňičet… prostě hrát i něčím jiným než svým písklavým hláskem a vystrašenýma očima. (Ne že by jí to nešlo, to rozhodně naopak. Zmíněné jí jde tak dobře, až si říkáte, aby už tu pusu konečně zavřela!) A Tom Cruise, stejně přesvědčivý jako v Collateralu, by se třeba zmohl i na větší heroický čin, než jakého se mu dostane. I když na druhou stranu - je
hezké, že jeho postava není onen typický mačo-všeumělka, který jednou ranou a samozřejmě bez úhony skolí Predátora, Terminátora a Vetřelce zároveň.
Válka světů je další z oněch filmů, jimž se vymstí očekávání, která do nich my diváci vkládáme. Jak spojení Spielberg – Cruise, tak celý ten humbuk kolem nás plnil nadějí, že po Minority Report přijde ještě větší bomba a že tenhle film otřese naším vnímáním a osobními filmovými žebříčky. Nestalo se tak. Alespoň pro mne zůstává první počin S&C z hlediska dojmu, který ve mně filmy zanechaly, tím vítězným.
Dám vám na závěr malou, ale podstatnou radu. Vlastně tři: 1) Nečtěte moc recenzí, nepátrejte po ději. Čím méně budete o filmu vědět, tím spokojenější budete. 2) Nečekejte akci ve stylu Dne nezávislosti a podobných „spektáklů“. Spielberg se zcela záměrně vyhnul zobrazování bojů pozemských vojsk se stroji,
takže z nich uvidíte jen jakési náznaky, ne řežbu zbraň na zbraň či stroj na stroj. Stejně tak – a to je veliké plus – nechtěl sklouznout až do takových klišé žánru, jako jsou záběry poničených světových velkoměst či historických památek (Eiffelovka, Tádž Mahál, Velká čínská zeď atd.). Ne, jde tady jen o jedno město a o jednu rodinu. 3) Pokud možno před zhlédnutím Války světů si přečtěte stejnojmennou předlohu H. G. Wellse, na jejímž základě tohle všechno vzniklo. Řada otázek, týkajících se důvodů marťanské invaze a důvodů jejich chování, vám bude objasněna, a nebudete se muset svého souseda v kině ptát „A to tam bylo proč?“. Jako já. Budete chytřejší a nakonec si budete moci užívat jen způsobu, jak to celé Spielberg, Cruise and Co. natočili. A aby nedošlo k neporozumění, znovu říkám, že zdaleka ne špatně. Ba co víc, nadprůměrně. Bohužel ne dokonale.
PS: V Americe je film kritiky i přes dílčí výtky přijímán s velice kladným ohlasem především kvůli náladě ohrožení, naprostého zoufalství a bezmoci, jež odkazuje na následky teroristických útoků 11. září 2001. Dívat se na Válku světů z tohoto hlediska by skutečně mohlo zážitek pozvednout do zcela jiné roviny a nečekaných výšin.

O FILMU
Válka světů byla poprvé publikována v r. 1898, jako významný příběh o mimozemské civilizaci a stala se klasickým literárním dílem. Děsivá vize toho, jak je obsazena naše Země bytostmi z jiné planety, neztratila svou působivost ani po sto letech. "Myslím, že nastal právě ten správný čas, abychom toto téma nechali mohutně zaznít," říká režisér, známý publiku filmem E.T., který pohlíží na mimozemšťany mnohem přátelštěji, ve skutečnosti však toužil podívat se na tento problém z opačné stránky. "Toto není nic sladkého, žádná líbivá historka o mimozemšťanech," říká.
"Tito E.T. jsou zlí," dodává Tom Cruise. "Není radno pokoušet se s nimi diskutovat."
Válka světů je druhou spoluprací režiséra Stevena Spielberga s Tomem Cruisem po filmu Minority report. "Známe se už dlouho, ale tento film přináší nové vztahy do našeho přátelství," říká Spielberg. "Tom je inteligentní a kreativní partner a přichází s vynikajícími nápady, které nás inspirují. Rád s ním spolupracuji."
Producentka a dlouholetá Spielbergova spolupracovnice Kathleen Kennedyová říká, že Válka světů znamená pro Spielberga ideální příležitost, zaobírat se odvrácenou stránkou možnosti existence mimozemšťanů. "Když začal pracovat na E.T. byl to mnohem temnější a dramatičtější příběh, který se teprve postupně proměňoval a vyvinul do mírumilovné roviny. A myslím, že tu temnou myšlenku v sobě Spielberg stále nosil a nyní má možnost ji vyprávět."
"Je to obrácený příběh, než ten, na kterém jsme pracovali před 20 lety," dodává výtvarník Rick Carter. "Byli jsme konfrontování s podobou mimozemšťanů, kteří byli dobří a naše obavy se ukázaly jako neodůvodněné. Dítě v nás se s tím spokojilo. Ale pro dospělého muže, kterým je Spielberg nyní - a také vlivem doby, ve které žijeme - se představa o mimozemšťanech podstatně změnila."
"Předpokládal jsem, že by mohlo být zábavné, natočit opravdu děsivý příběh se skutečně hrozivými bytostmi mimozemšťanů, jaký jsem ještě nikdy nenatočil," říká Spielberg. "Je to jednoduchá historka, v níž jde o přežití. Je o otci, který se snaží dostat své děti do bezpečí. Jde o zcela základní pocity člověka, který se nečekaně ocitl v nebezpečné situaci," vysvětluje Spielberg.
Cruise poznamenává, že Spielberg mu od začátku líčil téma filmu z velice subjektivního hlediska. "Celý svět je ohrožen útokem mimozemské civilizace, ale my všechno pozorujeme jen očima Raye Ferriera," říká Cruise. "Úžasně citlivě vnímá lidské chování. Uvědomuje si jednotlivé okamžiky i detaily, Steven to zachycuje ve filmu a tím vám zprostředkuje intimní pohled na hrdiny a události, které prožívají. Prožíváte je pak s nimi a děsíte se toho, co je potkalo. Máte pocit, že jste stejně postiženi."
"Chtěl jsem, aby Ray byl jako většina lidí," říká Spielberg. "Je naším zástupcem, má stejné obavy a stejné možnosti a prostředky přežít, jaké bychom v takové situaci měli my všichni."
Superhvězda Tom Cruise - třikrát nominovaný na Oscara, vnáší do role Raye Ferriera úžasnou energii. "Jakoby všechno rozzářil," říká Spielberg. "Má výjimečnou schopnost upoutávat pozornost. Dokáže své postavě opravdu dodat jas a charisma."
"Cruisovo zaujetí a nadšení je nakažlivé," dodává Tim Robbins. "Není v tom žádná faleš nebo předstírání. Je navíc velký profesionál. Jakmile stojí před kamerou, je svou postavou naprosto zaujat a skvěle ji dokáže zobrazit."
"Ray Ferier je svým charakterem velmi vzdálený od démonických postav, jaké Cruise obvykle ztělesňoval. Když jsme začínali tuto práci, řekl jsem mu: tvůj charakter není žádný hrdina. Jeho jediným cílem je zachránit svou rodinu, dostat děti do bezpečí. Toma to nadchlo. Pochopil, že pro něj existuje jen jedna válka - bojovat o život svých dětí," říká Spielberg.
Osobní příběh v centru této epické odyssey se soustřeďuje okolo tohoto nehrdinského hrdiny. "Na začátku filmu je Ray jako otec skutečně neschopný," vysvětluje Koepp. "Taky ho otcovství nijak zvlášť nezajímá, možná proto, že se na to necítí. Prostě v tomto ohledu selhal. Děti ho rády nemají a nejsou nijak šťastné, když ho musí navštívit."
"Jsem velmi odlišný od postavy Raye," říká Cruise. "On vlastně dětem vůbec nerozumí, má zájem jen sám o sebe. A když ho překvapí zlá situace, je on víc dítětem, než ony."
"Odmítá totiž vzít na sebe odpovědnost jako dospělý," dodává Kennedyová. "A nyní musí podstoupit tuto proměnu, pochopil, že nese odpovědnost za životy svých dětí, a že jejich osud je nejdůležitější věc, jakou mu život vložil do rukou." Proto je také osud Raye a jeho dětí, kteří jsou obklíčeni smrtí a zkázou těžištěm celého příběhu.
"Tento žánr už by zpracován v mnoha filmech, ale právě v tom osobním pohledu se od nich Válka světů podstatně liší. Je založena na kresbě charakterů, na specifické dynamice jedné rodiny a jejího přežití," říká Kennedyová.
Na začátku příběhu existuje velká propast mezi otcem a dětmi. Rachel a Robbie přicházejí na víkendovou návštěvu do otcova domu velmi neochotně. Avšak problémy, jimiž Ray čelí tváří v tvář nevrlému teenagerovi a zamlklé dívce, rychle blednou v konfrontaci s tím, co se děje okolo nich.
Nedlouho poté, co odjela bývalá Rayova manželka se svým novým partnerem, je on podroben nejtěžší "otcovské" zkoušce, jíž podle slov Spielberga je "ochránit své nejbližší a bude-li to nutné, uprchnout s nimi a zachovat jim život."
Když Trojnožka zaútočí, nezbývá toho mnoho, krom snahy zachránit si holý život. "Samozřejmě budeme přemýšlet, jak zastavit nepřítele," říká starší supervizor vizuálních efektů Dennis Muren. "Můžeme se snažit všemi silami a s veškerým zbrojním vybavením s ním bojovat, ale nedokážeme ho porazit. To je nejhorší noční můra, které jsme najednou postaveni tváří v tvář. Nejhorší situace, která by ale mohla potkat každého Američana. A jak se doslova hroutí svět, rodinné vztahy mezi Rayem a dětmi se upevňují. Svět se během jedné minuty změnil a Ray se musí vpravit do role, jíž se až dosud vyhýbal. Jinak jeho děti zemřou."
"Od začátku, kdy jsem se rozhodl natočit Válku světů, jsem myslel na Dakotu. Nikdo v jejím věku není tak dobrý, jako ona. Někdy mám pocit, jakoby měla zkušenosti z několika životů, které už kdysi prožila. Její neodmyslitelná moudrost je velmi užitečná za situace, kdy je v některých případech moudřejší, než její otec, a to dělá celou situaci ještě zvláštnější," vysvětluje režisér. Fanningová, jejímiž partnery byli např. Denzel Washington a Robert DeNiro, má výjimečný talent. "Když jsem ji poprvé viděl při natáčení, pomyslel jsem si: bože, té dívce snad musí být aspoň 35 let. Je tak soustředěná, pohotová a citově zainteresovaná. Je neuvěřitelně vyzrálá na svůj věk," vzpomíná Tim Robbins.
A Dakota Fanningová říká: "Byl to pro mne sen, spolupracovat se Stevenem Spielbergem a Tomem Cruisem. Tolik mě toho naučili! A přitom jsme si to opravdu užili."
Pro roli Robbieho byl vybrán skoro debutant Justin Chatwin. Tvůrci filmu ho viděli ve filmu Chumscrubber a jak říká Kathy Kennedyová, "byl velmi přesvědčivý. Robbie je v obtížném pubertálním věku, kdy dítě touží být nezávislé a respektované. A to je v tomto případě ještě složitější vzhledem k propasti, která existuje mezi dětmi a otcem."
"Justin jako představitel své generace svému typu odpovídal i neodpovídal," říká Spielberg. Jako všechny děti v jeho věku je proti všemu, co rodiče dělají, nebo říkají. Robbie dokonce vyjadřuje svůj odpor proti otci i barvou svého oblečení. Oproti otcově yankeejské modři je v ostrém kontrastu jeho čepice Red Socks." I když ve filmu je jejich vztah plný rozporů, ve skutečnosti byl Cruise pro mladého herce velkou oporou. Sám Chatwin prohlásil, že je báječné spolupracovat s tak významným hercem, který mu byl vždy nápomocný.
Svazek bratra a sestry je ve filmu o to pevnější, oč je problematičtější jejich vztah s otcem, rozpad rodiny a nový svazek matky. "Je to i příběh o současné krizi rodiny," vysvětluje Chatwin. "Protože ani jedno dítě nemá silný vztah k otci, jsou sourozenci o to víc odkázáni jeden na druhého." Tento fakt zřejmě ovlivnil i přátelství, které během natáčení vzniklo mezi Dakotou a Justinem. "Justin je pro mne opravdu jako bratr. Byli jsme spolu tak dlouho! V New Yorku, ve Virginii i Kalifornii. A užili jsme si i hodně legrace." Říká Dakota.
Pro Chatwina byl Dakota velmi inspirativní. Je to krásné dítě. Je úžasná. Nevím kde získala takové herecké zkušenosti, ale učím se od ní každý den," říká o Dakotě Chatwin.
Australanku Mirandu Ottovou zastihl vzkaz ze Spielbergovy produkce během její krátké návštěvy v Los Angeles. "Asi to není ta správná chvíle," odpověděla, "protože jsem těhotná." Spielberg ale právě v jejím těhotenství spatřoval komplexnost této postavy ve vztahu bývalých manželů.
Kennedyová vysvětluje: "Nejde tu o to, že by se tito bývalí manželé neměli rádi, stále mají zájem jeden o druhého a o své děti, ale jejich vztah prostě nefungoval. A právě těhotenství, které film zdůrazňuje, pomáhá k pochopení vstupu Mary Ann do nového života."
"Zde je ta propast mezi Rayem a Mary Ann," říká Spielberg, který měl o tomto páru představu, že to jsou lidé, kteří se brali příliš mladí a nebyli schopni překročit svůj sociální původ. "On je dělník, který vykládá ohromné kontejnery v docích a v srdci zůstal velkým dítětem. Vzal si dívku z aristokratické rodiny v Connecticutu. Vyrůstala v absolutním dostatku všeho. Zamilovali se do sebe a měli dvě děti. On byl přitažlivý muž - konečně je to Tom Cruise - tak ji nevadilo, že vyrostl v jiných sociálních podmínkách. Mezi jejich výchovou však existovala ohromná propast a proto se nedokázali dívat na problémy stejným pohledem. Rozdíl mezi nimi byl příliš velký, než aby manželství mohlo vydržet."
Role Mary Ann ve filmu není nijak rozsáhlá, ale tato postava je určujícím činitelem pro jistou část příběhu. David Koepp vysvětluje: "Rayova první myšlenka je, dopravit děti zpět k matce, protože na rozdíl od něho, ona už si bude vědět rady."
Režisér, který velmi obdivuje klasickou filmovou verzi Války světů z roku 1953 George Pala a Byrona Haskina, pozval tehdejší hlavní představitele filmu Gene Barryho a Ann Robinsonovou, aby si zahráli v této verzi epizodní role. Spielberg kdysi, na začátku své kariéry, režíroval Gene Barryho ve sci-fi epizodě televizního seriálu The Name of the game. A Barry byl šťastný, že se může po 53 letech znova podílet na natáčení nové verze tohoto díla. "Je to pro mne velký okamžik, Jakoby se můj život opakoval." A Ann Robinsonová dodává: "Je to úžasné být zase při tom a to s nejslavnějším světovým režisérem a nejpopulárnějším hercem Tomem Cruisem."
Také Spielberga těšilo, že získal ke spolupráci oba herce z původní verze Války světů. "Byl jsem velkým obdivovatelem Barryho, když jsem s ním tehdy před lety spolupracoval. Byla to má druhá nebo třetí profesionální režie. A když jsem teď zavolal Barrymu a zeptal se: ,Mohli byste si spolu s Ann zahrát epizodu v mém filmu,´ cítil jsem, jak je příjemně překvapen. V tomto filmu často vzdávám hold té původní verzi podle Wellsova románu a tak jsme já i oni byli šťastni, že máme příležitost opět spolupracovat."
V příběhu je jedna postava, která nepatří do Ryanovy rodiny. Ve skutečnosti je nositelkou odlišné hrůzy. V nejdramatičtější chvíli totiž hledá Ray s dcerou azyl na osamělém statku. Zatímco bitva lidí s mimozemšťany vrcholí, otec s dcerou sledují cizince do sklepa starého domu a za sebou nechávají válečnou vřavu. Příběh se najednou ocitá v jiné dramatické rovině a napětí se stupňuje, když se ukáže, že mimozemšťané nejsou jediní, koho je třeba se obávat.
Cizinec, který vyvedl otce s dcerou z válečné vřavy je narušený muž jménem Ogilvy a hraje ho oscarový herec Tim Robbins.
"Ogilvy, jako mnoho dalších, ztratil celou svou rodinu. Ukryl se v tomto sklepě a sledoval určitý plán, jenže ten ztroskotal. Odpustíte mu jeho vyšinutost, vzhledem k tomu, jak velkou ztrátu utrpěl a jeho mysl je tím narušena, ale stane se pro Raye a Rachel větším nebezpečím, než sami mimozemšťané."
"Uprostřed dobrodružného akčního příběhu přejdeme prudkým zvratem do intenzivního dramatu psychologického, do nebezpečné situace vyvolané tímto mužem a jeho psychózou," říká Robbins. "Není to jen určitý druh vyšinutosti, ale nebezpečná psychóza, kterou lze pochopit jen v souvislosti a ve světle stávajících událostí."
"Myslím, že to byl od Stevena velmi odvážný krok, jít do toho sklepa a dostat se do prudkého konfliktu s Ogilvym," říká Kennedyová. "Je to riskantní kousek v kontextu celého filmu, ale je to právě to, co tento snímek povyšuje nad všechny ostatní, které se zabývaly podobnými tématy. Jde o to, že tady je veškerý děj opravdu nesený hlavními charaktery, jednou rodinou, která bojuje o přežití. Tim Robbins jako představitel Ogilvyho, byl od začátku jasnou volbou. S hloubkou a šíří svých hereckých schopností byl zárukou, že i na tak malém prostoru vytvoří postavu s rozhodujícím vlivem na děj filmu a nebude zastíněn ostatními událostmi."
"Ogilvy je jednou z postav Wellsova románu, kterou by asi čtenář knihy ve filmu nerad postrádal. Je to velmi nepříjemný motiv v celé knize a chtěl jsem, aby stejně působil i ve filmu," říká Spielberg.
Děj postupuje z městských křižovatek po dálnicích a řekách s narůstajícím množstvím uprchlíků, kteří se rozptylují po krajině, až se zastaví v malém, temném sklepení.
"Cesta vede prázdnou krajinou, kde je celý život zredukovaný jen na základní prvky: sledovat cestu nebo řeku, což jsou nejjednodušší ukazatele, jak se někam dostat," říká výtvarník Rick Carter. "A pak konečně dospějeme někam, kde si připadáme jako na začátku, protože tu není nic jiného než dům na vysokém kopci. A za tím kopcem zuří válka."
"S mimozemšťany bojují ti nejlepší co máme, celá armáda. A my se ocitáme v tomto malém, klaustrofobním prostoru. Místo abychom se cítili jako v útočišti, je všechno ještě mnohem horší. Je to odyssea,." říká Spielberg, "Putování na základě dobrého instinktu. Začíná v New Jersey a končí v Bostonu. Není to vlastně velké rozpětí, porovnáme-li to se vzdáleností, jakou museli urazit mimozemšťané během cesty na naši planetu. Ale současně je to cesta navždy, bez návratu."

O NATÁČENÍ
Deník natáčení filmu Válka světů
Neděle 7. listopadu 2004
Jak to začalo
Předpokládám, že obyvatelé Newarku ještě nikdy nezažili něco podobného, jako když dnes jejich město okupovala hollywoodská mašinérie. Tucty produkčních vozů zaplnily ulice ocelářské čtvrti Iron Bound v New Jersey, zatímco několik stovek členů produkčního štábu a komparsistů nastupovalo k práci na dvaadvacátém filmu režiséra Stevena Spielberga, velkolepém dobrodružství Válka světů.
V 7.00 začíná už štáb pracovat, zatímco hejno paparazziů si teprve razí cestu na plac a mísí se s davem dětí, jdoucích do školy, doprovázených matkami v natáčkách a majiteli obchodů, kráčejících do práce. Mezitím ale už "hvězdný" dav začíná zaplňovat prostor zdejšího obvodu. Kostýmní návrhářka Joanna Johnstonová se stará o detaily oblečení herců a pořádková služba dbá, aby se komparsisté, oblečení pro filmování, nepomíchali s okukujícím davem.
Je zbytečné připomínat, že zavládne velké vzrušení poté, co na plac dorazil Tom Cruise v kostýmu hlavní postavy, Raye Ferriera. Je oblečený do džínsů, mikiny s kapucí a kožené bundy. Spielbergova hvězda okamžitě splyne s davem ocelářských dělníků.
Tom Cruise se opět setkává s režisérem Spielbergem od spolupráce na filmu Minority report. Spielberg to komentuje slovy: "Oba jsem jako ve svém vlastním "rozjetém voze. A opět nás dal dohromady film. Tehdy jsme si při natáčení užili skvělou spolupráci, doufejme, že to bude pokračovat"
Tom a Steven se podle producentky Kathleen Kennedyové ve svých názorech na filmovou práci vzácně shodují. "Naprosto si důvěřují a proto rádi spolupracují. Vše vychází z jejich tvůrčích zkušeností. Tom má úžasné nápady. Vzájemně se v práci inspirují a tím dokáží zvýšit úroveň každého záběru. Je úžasné sledovat, jak se při práci doplňují."
Hned další věc, kterou si člověk uvědomí: první scéna Války světů už je natočena. Je dlouhou tradicí při Spielbergově filmování, že za oběť při oslavě první klapky padne vždy několik beden šampaňského. "Ať se nadále všechny bitvy odehrávají jen ve filmu a na televizní obrazovce," zní přípitek Stevena Spielberga. "A ať je to ku prospěchu všem dospívajícím klukům i děvčatům na světě."
"Na zdraví," odpovídá štáb. Pro málokterého z nich je to první přípitek se Spielbergem. Pracuje totiž už po dvě desetiletí se stále stejnou skupinou osvědčených spolupracovníků.
Na konci natáčecího dne Tom i Steven projdou okolo celé lokality, v níž se filmovalo, aby si potřásli rukama a vyfotografovali se s fanoušky, kteří tu obětavě postávali celý den ve snaze shlédnout alespoň část toho, co se natáčí v jejich sousedství. Objetí, stisky rukou a někteří jim přinesli i květiny. Na jednom místě dá někdo fascinovanému Tomovi do ruky dokonce mobilní telefon a on teď mluví s rodinou ze Sao Paula, zatímco Steven pózuje paparazziům pro pamětní snímek.
Po skončení natáčení se Tom vrací k davu, aby rozdal své podpisy - to dělá vlastně vždy pro davy fanoušků po celém Východním pobřeží.
Úterý 10. listopadu
Toho dne jsem zjistila, že ocelářský čtvrť je největším územím portugalsky mluvících obyvatel. A skutečně se sem mnoho lidí z Manhattanu vypravuje přes řeku Hudson za lákavou a chutnou portugalskou kuchyní. Zdejší komunita je velmi úzce propojená: vedle sebe tu existují malé obchůdky s průmyslovým zbožím, kavárny a jídelny vedle obchodů s hudebními nosiči. Tato čtvrť, která nese jméno Iron Bound je ze všech čtyřech stran ohraničena železniční dráhou. A v ní je území, které obsadil náš štáb. Jjmenuje se "Five Corners" a u kostela St. Stephen Lutheran se sbíhají ulice Ferry Street, Merchant a Wilson Street. Je to místo, kde by si člověk určitě nepřál být, kdyby se opravdu objevili nebezpeční nepřátelé.
Dnes navštívil natáčení Newyorčan, scenárista David Koepp. Je to on, kdo pro film adaptoval román H.G. Wellse do současné Ameriky a napsal scénu, na které se právě pracuje zde v ocelářské čtvrti. K tomu, aby si vybral právě tuto lokalitu přispěla následující historka. Jeho přítelkyně, žurnalistka napsala příběh o pracovnících v brooklynských docích a on se jí proto zeptal, jakou oblast považují tito lidé za svůj domov. Řekla mu: "Většina jich žije v Newarku. A tak jsem toho prostě využil a je to perfektní."
Zatímco Tom se teprve seznamoval s projektem Války světů, David Koepp již předem věděl, kdo bude hrát hlavní postavu filmu, k němuž psal scénář. Těšilo ho, že může vytvořit charakter Toma, rozvedeného otce dvou dětí, jako kontrast k obvyklým dělnickým hrdinům. "Ray - Cruise - je jako jedna z postav ze Springsteenových songů. Příliš brzy se oženil, nastoupil do práce, kterou nenávidí a zasekl se v ní i v životě, který nikam nevede a to vše ho ničí. Prostě jsem si řekl, že to bude výjimečná okolnost, která nám umožní natáčet v zajímavém prostředí."
Středa 11. listopadu
Dnes máme možnost spatřit Rayovu rodinu. Desetiletá Dakota Fanningová přijíždí na plac přímo z kostýmní zkoušky. Zatím, až do příštího týdne, ještě nebude stát před kamerou, ale přijela, aby se pozdravila se Stevenem a celým štábem a také předvedla svou duhově zbarvenou garderóbu, do které bude jako Rachel Ferrierová oblečená. Je neuvěřitelně přirozená a přátelská. Dakota je zvláštní osobnost. Nedávno dokončila film Dreamer (ve společnosti DreamWorks), kde byl jejím partnerem Kurt Russel. A zdá se, že není ani vyčerpaná z předchozí práce ani rozechvělá z dalšího filmu, takového, který by se měl stát největším hitem nadcházející letní sezóny. Pro ni je to zcela přirozená práce.
Pátek 12. listopadu
Dnes tedy prší. Předpověď počasí to předvídala už několik dní a teprve dnes se vyplnila. Ať už je rozhodnutí, dodržet za všech okolností natáčecí plán pošetilé, nebo zatvrzelé, herci i štáb pracovali i v dešti a kupodivu: týdenní předpokládané penzum natočených scén bylo podle plánu splněno.
Termín premiéry je pevně určen na 29. června, a tak není mnoho času na nějaké zpoždění. Po 10 týdnech přípravných prací je předpokládaná doba natáčení 72 dní a má se končit v březnu roku 2005. Spelberg to přesto komentuje, jako: "můj nejdelší natáčecí plán po 12 letech. A tak si vzhledem k tomu dáváme na čas."
"Když Steven točí film, neexistuje žádný překotný spěch. Prostě se pracuje," říká Tom Cruise, který poznamenává, že žádný jiný režisér by tuto sekvenci nenatočil dříve než za tři týdny. "Prostě točí v tempu, které dovoluje zachovat plánovaný příběh i charaktery postav. Jestliže s tím počítáte a jste schopni na místě reagovat tvůrčím způsobem, příběh se ještě víc prohloubí a neustále oživuje. Je to také mnohem zábavnější práce pro herce, a pro mne tím spíš, že se se Stevenem známe tolik let."
Poté, co skončila práce v Newarku, Steven zašel do každého obchodu v této oblasti, kde se pracovalo, aby poděkoval majitelům za spolupráci při natáčení.
Pondělí 15. listopadu
Divný den, vidíte-li celý štáb i s herci jak pracují celý den se žlutými helmami na hlavě a v oranžových reflexních vestách pod masivními kontejnery, které ve výšce nad jejich hlavami přenášejí mohutné jeřábi v brooklynských docích Red Hock.
Pokud jde o Rayovu filmovou profesi, scenárista Koepp říká: "Udělal jsem z něho dělníka v docích, abychom pak mohli v tomto industriálním prostředí skončit - v této zarezivělé lokalitě Ameriky, která bude svou primitivností kontrastovat s úžasným technologickým pokrokem dobyvatelů."
Na dnešní natáčení je plánováno několik nočních scén, takže máme možnost spatřit západ slunce, které rozlévá teplé světlo po obloze nad Manhattanem, když pomalu mizí za řekou. Při té příležitosti je skoro nemožné nevšimnout si prázdného prostoru, který tu zbyl po věžích Světového obchodního centra. A není také náhoda, že kontext děsivé reality terorismu a možné invaze nepřátel zvenčí dělá Válku světů po více než sto letech od jejího prvního vydání aktuální nejen pro současnost, ale i budoucnost. Pro H.G. Wellse to byl britský imperialismus, pro Orsona Wellse nacisté, pro Georga Pála komunismus. A pro Stevena je to současný kontext, plynoucí ze světa po 11. září.
"Náš svět prošel těžkostmi a problémy, které změnily naše vnímání světa.Proto je myslím vhodná doba, vyslat Válku světa, aby zahřměla v uších všech lidí," připouští režisér, který až dosud líčil setkání s mimozemšťany s nadšením a porozuměním i vřelým vztahem k těmto bytostem. Bylo tomu tak v Blízkých setkáních třetího druhu v E.T. "Toto není jeden z mých filmů, kdy civilizaci navštíví přátelští a dobrotiví mimozemšťané ..."
Úterý 16. listopadu
Jsme zpět v New Jersey. Přesunuli jsme se jihovýchodně do Bayonne, malého města, proslulého svou rafinérií, která v současné době ožívá rozvíjejícím se filmovým průmyslem, který se usadil blízko terminálu vojenské Military Ocean. Ten patří armádě Spojených států od roku 1995. Ve skutečnosti je to místo, které by poskytlo filmovému štábu přístřeší v případě nepříznivého počasí, ale není to naštěstí zapotřebí, protože v tomto devátém natáčecím dni svítí slunce.
Lyn Pinezich, manažér lokalit, nalezl místo, které bude domovem hlavní postavy, Raye Ferriera v domě, situovaném v malém bloku řadových domků ve stínu mostu Bayonne Bridge na First Street a Kennedyho bulváru. Hrdým majitelem domku je Henry Sanchez. Prožil jedno z největších překvapení svého života, když zhruba před měsícem u něj zaklepal režisér Spielberg, který obhlížel lokality, vybrané pro natáčení. Sdělil tehdy Sanchezovi, že jeho domek vybrali jako domov hlavní postavy filmu Válka světů.
"Jedním z důvodů, proč jsme jako místo děje zvolili Východní pobřeží, je jeho ponurost," říká producent Colin Wilson. "Steven byl umanutý, že chce točit v takovém prostředí, které vzbudí ty správné pocity pro vnímání atmosféry filmu, pokud se do tohoto světa ponoříte a necháte se jím unášet.
Toto prostředí dýchá dělnickou atmosférou. Nemůžete přehlédnout americké vlajky, které zdobí všechny verandy tohoto bloku, ačkoli s natáčením filmu nemají nic společného. A toto je také místo, kde Ray žije. Dnes v Bayonne natáčíme scénu, kdy se Ray setká se svou rodinou.
Spolu s Dakotou je Justin Chatwin, který hraje teenagera, Rayova syna Robbieho. Až doposud byl Justin jako herec, celkem neznámý. Samozřejmě se to po uvedení tohoto filmu zcela jistě změní.
A konečně je zde i Maryanna, Rayova exmanželka, kterou představuje Miranda Ottová (známá z filmu Pán prstenů). Když sleduji to první rodinné setkání všech čtyř postav, jsem překvapená jak úžasně na mě působí jejich skutečně existující vzájemné vztahy.
Středa 18. listopadu
Harringtonův servis, existující opravna a čerpací stanice v Bayonne, je do posledního hřebíčku vytvořena o několik bloků dále na baseballovém stadionu Little League u základů mostu.Vnitřek s veškerým nářadím a fotografiemi vozů, které zdobí stěny, je úzkostlivě přesnou kopií opravdového servisu. Všechno je tak realistické, že se sem dokonce pokoušelo vjet několik vozů, aby načerpaly benzin a pořádková služba filmového štábu je musela posílat pryč.
Z tohoto servisu Ray a jeho děti ukradnou Dodge Caravan, vůz vybavený dřevěnou výztuhou, aby unikli před nebezpečím, které jim hrozí ze strany nepřátel. V této souvislosti mě napadá otázka: kdy naposledy hrdina v akčním snímku řídil pouhý minivan, takový tradiční rodinný vůz?

Ocenění:
Academy Awards (nominace)
2006 - Mix zvuku (nominace)
2006 - Střih zvuku (nominace)
2006 - Vizuální efekty (nominace)

Razzies
2005 - Tom Cruise (Nejhorší herec) (nominace)

DABING
V českém znění: Pavel Vondra - Tom Cruise (Ray Ferrier), Rozita Erbanová - Dakota Fanning (Rachel Ferrierová), Jan Maxián - Justin Chatwin (Robbie Ferrier), Sylva Sequensová - Miranda Otto (Rayova exmanželka Mary Ann), Jiří Hromada - Tim Robbins (Harlan Ogilvy), Jiří Prager - Lenny Venito (Manny), Pavel Rímský - Morgan Freeman (vypravěč), Jitka Moučková - Camillia Sanes Monet (reportérka zpravodajství), Jakub Saic - Rick Gonzalez (Vincent), Radka Stupková, Libor Bouček, Vladimír Kudla, Jiří Ptáčník, Pavel Tesař, Jiří Valšuba, Ivana Měřičková
Překlad: František Fuka
Dialogy: Ivan Němeček
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Martin Jílek
Režie: Emerich Schlezinger
Vyrobila: LS Productions 2005

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.6.2005
Premiéra USA: 29.6.2005 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.12.2005 Magic Box
Poprvé na DVD: 1.12.2005 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 20.5.2020 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 25 764 355
Tržby celkem - $ 591 739 379
Návštěvnost v ČR - 256 857
Náklady (Rozpočet) - $ 132 000 000
 
Tvůrci a herci
Steven Spielberg (Režie), Kathleen Kennedy (Produkce), Colin Wilson (Produkce), John Williams (Hudba), Janusz Kaminski (Kamera), Michael Kahn (Střih), Terri Taylor (Casting), Debra Zane (Casting), Rick Carter (Scénografie), Joanna Johnston (Kostýmy), Richard King (Zvuk), Kenny Myers (Masky), David Koepp (Scénář), H.G. Wells (kniha) (Předloha), Tom Cruise (Herec), Dakota Fanning (Herec), Miranda Otto (Herec), Justin Chatwin (Herec), Tim Robbins (Herec), Rick Gonzalez (Herec), Steven Spielberg (Režie), Kathleen Kennedy (Produkce), Colin Wilson (Produkce), John Williams (Hudba), Janusz Kaminski (Kamera), Michael Kahn (Střih), Terri Taylor (Casting), Debra Zane (Casting), Rick Carter (Scénografie), Joanna Johnston (Kostýmy), David Koepp (Scénář), H.G. Wells (kniha) (Předloha), Tom Cruise (Herec), Dakota Fanning (Herec), Miranda Otto (Herec), Justin Chatwin (Herec), Tim Robbins (Herec), Amy Ryan (Herec), Danny Hoch (Herec), Tracy Howe (Herec), John Scurti (Herec), Morgan Freeman (Herec), Channing Tatum (Herec), Shanna Collins (Herec), Columbus Short (Herec), Benjamin Ciaramello (Herec), Nicole Signore (Herec), Daniel Franzese (Herec), Christopher Evan Welch (Herec), Ty Simpkins (Herec), Stephen Gevedon (Herec), Kirsten Nelson (Herec), Martin Dew (Herec), Becky Ann Baker (Herec), Vladislav Kozlov (Herec), Christy Lee Hughes (Herec), Julie White (Herec), James DuMont (Herec), David Gere (Herec), Paul Bunnell (Herec), Juan Carlos Hernández (Herec), Eric Zuckerman (Herec), Zoe Quist (Herec), Dendrie Taylor (Herec), Marc A. Hutchins (Herec), Josef Cannon (Herec)
 
2005/116/USA/Sci-Fi, Drama, Thriller, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Ray Ferrier (Tom Cruise) nosí hodinky značky Vintage Omega Chronograph.
- Hlas v úvodu a závěru filmu patří Morganu Freemanovi.
- Záběr na sklepní okno s větvemi je velmi podobný scéně z filmu Doktor Živago (1965) Davida Leana, kterého Spielberg velmi obdivuje.
- Tom Cruise (Ray Ferrier) obsadil roku 2012 třetí místo v anketě „The Hollywood Reporter“ o filmové postavě, která by nejlépe vedla zemi v boji proti zombiím.
- Jedná se již o 21. film Stevena Spielberga, ke kterému složil hudbu John Williams.
- Rachel (Dakota Fanning) v televizi sleduje seriál Spongebob v kalhotách (od r. 1999).
- Ve scéně, kdy Ray (Tom Cruise) s Rachel (Dakota Fanning) pozorují blesky, říká jí: "Je to jak na 4.července." Ve filmu Narozen 4. července (1989) si dříve Tom Cruise zahrál.
- Vojáci ve filmu používají rakety Javelin. Ty byly americkou armádou využívány ve válce v Afghánistánu.
- Natáčení probíhalo ve Virginii, Connecticutu, New Jerse, Kalifornii a New Yorku.
- Ve scéně, kdy se na křižovatece objevuje první tripod, usměrňuje policista dav slovy: Běžte všichni na Van Burenovu.“ Van Buren bylo příjmení Anny Robinson v literární předloze filmu.
 
Odkazy
 

Hrají:

Tom Cruise, Dakota Fanning, Miranda Otto, Justin Chatwin, Tim Robbins, Rick Gonzalez, Yul Vazquez, Lisa Ann Walter, Ann Robinson, Gene Barry, Peter Gerety, David Harbour, Amy Ryan, Morgan Freeman (vyp.), Danny Hoch, Tracy Howe, John Scurti, Channing Tatum, Shanna Collins, Columbus Short, Benjamin Ciaramello, Nicole Signore, Daniel Franzese, Christopher Evan Welch, Ty Simpkins, Stephen Gevedon, Kirsten Nelson, Martin Dew, Becky Ann Baker, Vlad Kozlov, Christy Lee Hughes, Julie White, James DuMont, David Gere, Paul Bunnell, Juan Carlos Hernández, Eric Zuckerman, Zoe Quist, Dendrie Taylor, Marc A. Hutchins, Josef Cannon, David Alan Basche, Marlon Young, Dan Ziskie, Vito D'Ambrosio, John Eddins, Daniel Eric Gold, Jorge-Luis Pallo, Lenny Venito, Jim Hanna, Suanne Spoke, Jeffrey Hutchinson, Robert Cicchini