V oku tornáda / Into the Storm (2014/90/USA/Akční, Thriller, Katastrofický) 57%
26.02.2018 13:24
JEDNOU VĚTOU
„Žádný klid před bouří neexistuje“
OBSAH
Během jediného dne je město Silverton zpustošeno nebývalým náporem tornád. Celé město je vydáno na milost a nemilost nevypočitatelným smrtonosným větrným smrštím a podle předpovědí má to nejhorší ještě přijít. Většina lidí hledá bezpečný úkryt, zatímco jiní utíkají k větrnému víru a sledují, jak blízko k tornádu se dostane lovec tornád, aby pořídil snímek, který se podaří jen jednou za život. Příběh je natočen očima a objektivy profesionálních lovců tornád, amatérů hledajících vzrušení a odvážných obyvatel města. Film V oku tornáda vás vrhne přímo do oka větrné smršti a prožijete ty nejextrémnější podmínky, jaké nám matka Příroda dokáže připravit.(Warner Bros. CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Prvních pětadvacet minut se dost neobratně představuje jednotlivé postavy, další hodinku tu máme velmi solidní trikovou podívanou (i přes nevelký rozpočet), prokládanou znovu neobratnými uslzenými scénami, kdy dost mizerně zvolení herci pronášejí hodně hloupé věty plné vlasteneckého podtextu. Docela dost jsem se bál ruční kamery, naštěstí to tvůrce velmi rychle omrzelo a nabízejí scény, které rozhodně nepatří do kousků á la Tornádo: Stupeň X833T.. Máme tu vypiplané zvukové efekty i obrovské vzdušné sloupy, které hoří (a berou si očekávatelné oběti) a které s sebou odnášejí kamiony i dopravní letadla. Mezi tím vším tančí několik nevýrazných statistů (ztráty na životech jsou ovšem minimální, protože do kin se přeci musí dostat i mladá ucha!!), k ukojení diváckého voyerismu to však stačí. Škoda jen, že s nimi tvůrci nakládají výrazně šablonovitě. Máme tu tedy ovdovělého otce, který se odcizil s dvěma dospívajícími syny, meteoroložku vzdálenou od dcerky, fanatického lovce tornád, partu vesnických bláznů vrhajících se do nebezpečí po hlavě. A spoustu klišé (loučení do kamery poamericku) i nedořečeného (co se stalo se zbytkem studentů z autobusů?). Režisér Steven Quale stojí za pátým Nezvratným osudem, který je na daný žánr velmi solidní. Nezklamal ani tentokrát. Za oceánem to ale asi ocení víc. Morálka, Američané, především. (castor) 3*
Nejsem odborník na tornáda a osobně jsem je ani nikdy neviděl. Nicméně nedokážu uvěřit, že by se po Americe mohla objevit taková zrůda, jako je v tomhle filmu. Na druhou stranu musím sklonit poklonu tvůrcům, protože hodně dobře skloubili ruční kameru s poctivou filmařinou, Vlastně jsem nevěřil, jak moc dobrých záběrů tenhle film má. Tam, kde by se nízkonákladovce rozklepala ruka, tady evidentně kameraman dostal nějakýho pomocníka robota, kterej to za něj odbyl a nebo mu dali víc najíst, protože i v tom největším uragánu si drží stabilitu a nabízí lidskému oku zážitek, který si umí připravit jen matka příroda. Za mě tedy musím říct, že jsem byl hodně překvapený. Tornáda mě ve filmech vždycky fascinovala a tady to není výjimkou. Jenom to klasický americký moralizování na konci filmu bylo trošku zbytečný.(Malarkey) 4*
Když jsem ze začátku viděl v ruce kdejakého hovada v tom městě ruční kameru, tak mě naskočila husí kůže a v přípravě na třaslavou kameru jsem začal po kapsách hledat kinedryl, to jsem ale ještě netušil, že tenhle film je právě o kameře, ale v tom nejlepším slova smyslu. Jasně třeba scény ožralů jsou točený výhradně nepřehledně, jenže o ty ve filmu jde pramálo. Tenhle film je totiž v manželským svazku s tornádem a moc dobře ví jak z diváka udělat svýho milence. Pohledy na blížící se tornáda, znázornění jejich síly (letadlo ) a ničivosti (celkové kompozičně skvěle sdělný nadhledy), záběry z neskutečně geniálních úhlů a ještě geniálnějšího střihu, kdy se nám poměrně rychle prostřídává záběr na celek se záběrem na detail mě totálně dostaly. Filmu docela lehce odpouštím někdy typicky americké proslovy, zdlouhavější začátek, protože když dojde na přírodní akci, tak jsem díky obrazu a zvuku (Dolby Atmos se tady vyplatí víc než kdykoli jindy) zapomínal na bezvětrnou atmosféru kinosálu a intuitivně sebou pocukával při každé tornádí destrukci. Jóóó,to je tak, když člověk čeká digitální sračku a dostane obrazovýho mazlíka. (Enšpígl) 4*
VELKÁ RECENZE
Dramaturgickému nedochůdčeti by to docela slušelo v sobotu večer v telce. V kině ale zcela omylem.
Mám rád tornáda stejně jako vy. Poletující krávy v Twisteru beru za jeden z vrcholů žánru katastrofických filmů, počasí sleduju kvůli mrakům a ne sluníčku a Fujitovu stupnici umím nazpaměť. Jenže on je rozdíl mezi hollywoodským blockbusterem a šmírou ze SyFy, v jejímž vzdušném trychtýři poletují žraloci, motorové pily a vyhaslé hvězdičky Beverly Hills 90210. Největším problémem filmu, který právě recenzujeme (ano, už to probíhá!) je bohužel to, že by chtěl být tím Twisterem, ale má mnohem blíž televizní rychlopásové výrobě.
Režisér Steven Quale (Nezvratný osud 5) je v tom ovšem docela nevinně. Povedlo se mu zmixovat klasickou filmařinu s roztřesenou found-footage a šikovně to naverbovat na obyvatele městečka, kteří jsou prostě v digitální éře vyzbrojeni tu mobilem, tu GoPročkem, tu malou handheldovou kamerkou. Potud fajn, různé kamery navíc umožňují kreativní úhly, ale také zakryjí omezený rozpočet a tím pádem i slabší triky. Tornáda sice samy o sobě vypadají slušně, ale kvůli menšímu ranci peněz tu není žádný pořádný moneyshot. Skoro dvacet let starý Twister je tak možná tváří v tvář V oku tornáda už trochu zrezivělý, ale rozhodně ho trumfne epičností. Svou roli jistě hraje i to, že Brian Tyler opět není schopen vysypat z rukávu pořádný hudební motiv.
Hlavní problém filmu je, že přišel o dramaturga ještě před první přeháňkou. Postavy už nemohly být otřepanější - lovci tornád, kteří číhají na "velkou rybu", přepracovaný otec nezvládající své syny-teenagery, rande v opuštěné továrně s toxickým odpadem, dva redneckové, co se chtějí proslavit na YouTube. Emmerich by dokázal pracovat i s podobnými scenáristickými zbytky, protože by mezi ně natlačit trochu humoru a hlavně by prodal ty tornáda, zvlášť když jedno z nich dokonce začne hořet! Quale nemá peníze ani čuch, takže mu zbývá jen spoleh na průměrné řemeslo. Otec se promění v hrdinu, syn sbalí holku pod troskami, redneckové všechno přežijí navzdory neuvěřitelným kaskadérským kouskům atd. Zajímavé zvraty nebo vrstvy jednotlivých postav, abyste pohledali. Richard Armitage (Hobit) hraje tátu příliš jednorozměrně a moc mu nevěříte ani ten strach o ratolesti, Sarah Wayne Callies (Prison Break) je typická vědkyně a ustaraná matka.
Nic víc tyhle postavy nestihnou "předat", ale bohužel to není proto, že by furt na plátně řádilo tornádo. Prostě je snímek podivně vyprázdněný a přebíhá mezi jednotlivými "bojišti", aniž by ze sebe postavy sypaly vtipy nebo moudra. Jedině šéf lovců tornád (Matt Walsh) je takový ten přísný zmetek s dobrým srdcem, který vypadá vzhledem i povahou jako klon Jamese Camerona. Stačí se podívat na Qualeovu filmografii (pomocný režisér na Titanicu a Avatarovi), abyste zjistili, že to možná zas taková náhoda není.
Tornádo sice postupně zmutuje na F5 svini a začne zvedat ze země nejen listí a psy, ale i dopravní letadla a několikapatrové domky, jenže Quale musí vždycky po pár sekundách trikových libůstek střihnout zpátky na lidi, aby se rozpočet vzpamatoval. Armitage se sice tváří stejně urputně jako třeba Gerard Butler, ale jeho charisma prostě nemá. Těžko říct, jestli je to nedostatkem replik nebo něčím hlubším, ale tenhle film si prostě za rámeček nedá.
Při snížení nároků je přitom V oku tornáda nijak neurážejícím průměrem, který by v sobotním programu Novy udělal velkou parádu. Tornáda se točí, sem tam někdo umře, postavy plní očekávání (bohužel až příliš) a všechno to dobře skončí, protože jak dobře víme, každé tornádo se rozplyne zrovna ve chvíli, kdy scenárista mávne kouzelným proutkem. Pokračování samozřejmě nechci, ani s rotujícími žraloky, ale jako vzkříšení zabijáka, který podstatně častěji řádí na americkém venkově než v kinech, kam rozhodně patří, to určitě vítám. Tornáda jsou totiž zatraceně fotogenická, což dokazuje i kaleidoskop roztřesených home video záběrů, protoložený stylovými oblety digitální fujavice. Jen trochu toho dějového masa by se šiklo, když už nezbylo na to trikové. Na obojím se totiž šetřit nevyplácí a V oku tornáda je jen další zapomenutíhodným případem. Jenže když se na něj zapomene, jak zabráníte tomu, aby někdo napřesrok zopakoval jeho chyby?
O FILMU
V chobotu masivního tornáda EF5, nejvyšší kategorie rozšířené Fujitovy stupnice, vítr dosahuje rychlosti přes 322 kilometrů za hodinu. Běsnění takového tornáda může zničit - a obvykle zničí - vše, co mu stojí v cestě. Katastrofický thriller o běsnění přírodních živlů „V oku tornáda“ zavede diváky na děsivě úžasnou i devastující divokou jízdu přímo do srdce tornáda o síle EF5.
„Co uděláte, když se na vás bude řítit dvě míle široké tornádo?“, ptá se režisér Steven Quale. „Dřepnete si a zůstanete na místě, budete utíkat pryč nebo naopak směrem k tornádu? Napadlo mě, že by bylo zajímavé ukázat, jak různí lidé reagují, zjistit, kdo zvládá situaci, kdy není kam jít ani kde se schovat.“
S nápadem na natočení filmu „V oku tornáda“ přišel producent Todd Garner, kterého zajímalo, co se může stát, když matka příroda použije jednu ze svých nejstrašnějších a nejničivějších zbraní.
„Ve své nejdokonalejší podobě jsou tornáda něco jako monstra.“, vypráví Garner. „Mohou ve vás vzbudit pocit, že vás skutečně pronásledují, a zároveň je jejich dráha zcela náhodná. Vyrůstal jsem v Los Angeles pod stálou hrozbou zemětřesení, která jsou děsivá právě proto, že jsou tak nepředvídatelná. Ale ve většině případů se země otřese a za pár sekund je po všem. Tornáda vás upozorní na svůj příchod, takže napjatě čekáte, jak velké škody asi napáchají.“
Producent měl pocit, že napjaté očekávání diváků by mohlo umocnit, pokud by byl příběh filmu vyprávěn v první osobě, v podstatě jako by diváci stáli za kamerami. „Líbí se mi, jak tento styl vyprávění vtahuje diváka do příběhu, téměř jako by byl neviditelnou postavou, která si do příběhu vyjela na projížďku.“
Quale považoval Garnerův nápad na katastrofický film zprostředkovaný první osobou za kamerou za výbornou kombinaci. „Vždycky jsem si myslel, že čím víc se film přiblíží dění v reálném čase, tím je pro diváka napínavější; filmu to dodává jistý pocit naléhavosti.“, říká. „Je náročné dívat se na všechny události odehrávající se v takovém příběhu, takže mi bylo jasné, že zhostit se takového úkolu bude zábavné.“
Garner předložil svůj nápad scénáristovi Johnu Swetnamovi, který podle něj napsal scénář. „Todd Garner za mnou přišel s nápadem na film o tornádu z pohledu první osoby a mě bylo okamžitě jasné, jak to provést. Chtěl jsem využít současné technologie, které umožnují proniknout do samotného tornáda a zblízka zprostředkovat tento zážitek divákům. Dlouho jsme žil v Tennessee a dosud tam mám spoustu přátel, kteří zažili tornádo i se spouští, kterou za sebou nechává, takže mi to téma bylo blízké a chtěl jsem vystihnout jejich příběhy. Na konci dne jsem si vytkl za cíl vyprávět zábavný příběh, ve kterém tepe srdce. Je to inspirující příběh o tom, co jsou lidé schopni udělat pro ty, které milují, a také o tom, že když lidé spojí své síly, dokáží vytrvat a překonat všechny překážky.“
„Na Johnově scénáři se mi líbilo, že je to něco víc, než jen podívaná na katastrofický film.“, vzpomíná Quale. „Ve filmu je řada zajímavých a uvěřitelných postav, jaké známe z každodenního života. Vnímáme úzkost středoškoláka, když se snaží pozvat dívku na své první rande, i jeho vztah s otcem v problematickém věku dospívání. Uvidíme skupinu lovců tornád s různými názory na to, jak určit dráhu něčeho tak nevyzpytatelného, jako je ta nejhorší větrná smršť; uvidíme dokonce i pár místních chlapíků, kteří se natáčejí při vyvádění různých šílených věcí, aby se zviditelnili na internetu.“
Právě role obyčejného člověka nuceného čelit mimořádným okolnostem zaujala herce Richarda Armitage, který ve filmu hraje svobodného otce. „Myslím, že série ničivých tornád donutí každého člověka zjistit, jaký vlastně je. Byl jsem nadšený, že budu hrát naprosto obyčejného člověka, který musí jednat v situaci, na kterou se nikdy nelze připravit.“, říká Armitage. „Napadla mě situace, kdy byste šli kolem hořícího domu a zaslechli křičící dítě - vběhli byste do domu, abyste ho zachránili, nebo byste se rozhlíželi, jestli to neudělá někdo jiný?“
Herečku Sarah Wayne Callies zaujal také vztah, který se během dne plného katastrof vyvíjí. „Na začátku situace plné neuvěřitelně chaotických událostí jsou si lidé cizí a potom během několika společně strávených hodin zažívají neuvěřitelnou škálu intenzivních emocí. Na konci jedné velmi dlouhé a velmi bolestné zkušenosti má jeden pro druhého význam, jaký mohou mít pouze lidé, kteří takovou krizi zažili. A právě tohle mě na tom velmi přitahovalo.“
Tvůrci filmu věděli, že kromě mezilidských vztahů bude pro diváky nejdůležitější monstrózní cyklón. Ve světě kamer v mobilních telefonech, nepřetržitého zpravodajství a internetu, poučení diváci dobře vědí, jak by taková bouře měla vypadat. Qualeův tým pro vizuální efekty v čele s producentem pro vizuální efekty Randallem Starrem se postaral o tornádo o síle EF5, které uchvátí i nadšené amatéry na počasí.
Quale říká: „Ať už osobně nebo prostřednictvím médií všichni víme, jak devastující mohou přírodní katastrofy být. Vyrostl jsem na Středozápadě a dobře jsem si uvědomoval sílu tornád. Tímto filmem jsme chtěli pravdivě vykreslit tento nezvladatelný živel - přenést diváky přímo do oka tornáda a ukázat jim, jak úchvatné může být.“
Ve filmu „V oku tornáda“ lovec tornád Pete Moore doufá, že se mu podaří zdokumentovat nejstrašnější tornádo v samém jeho srdci a za tímto účelem zkonstruoval dokonalé vozidlo: Titus. Vozidlo Titus navrhl výtvarník filmu David Sandefur a vybavil ho neprůstřelnými okny z Lexanu, pancéřováním z pevné 4mm oceli, navijákem s tažnou kapacitou 12 tun a miniaturní meteorologickou stanicí s anemometrem, čidlem vlhkosti a potenciometrem.
„Titus byla první věc, kterou jsem navrhnul, a ohromně jsem se při tom bavil.“, říká Sandefur. „Nechal jsem se inspirovat obrněnými vozidly - tanky, transportéry - a neviditelnými námořními plavidly. Chtěli jsme, aby Titus měl přesně to, co potřebuje, nic supermoderního, čistě funkční.“
Specialisté z detroitské společnosti Custom Creations použili jako základ vozidla podvozek z pickupu Dodge. Titus byl zkonstruován tak, aby zůstal pevně stát na zemi i při větru o rychlosti až 270 kilometrů za hodinu. Proto je vybaven kotevními drapáky: těžkými ocelovými vzpěrami, které se vysunují ze stran a vrazí kotvy hluboko do země. „Společnost Custom Creations odvedla vynikající práci.“, pokračuje Sandefur. „Splnili svůj úkol nad rámec zadání - postavili to vozidlo tak dobře, že by klidně mohlo ujet 160 000 kilometrů.“
Úkolem vozidla Titus nebylo jen odolat nesmírným silám tornáda, ale také ho dokumentovat. Na střeše vozidla je namontována skleněná věž s 360° výhledem; ve věži je filmová kamera stabilizovaná gyroskopem, která v kombinaci s dalšími 23 kamerami na vozidle umožňuje natáčet veškeré dění v oku tornáda.
Quale byl stejně nadšen i dokončeným vozidlem. „Když jsem ho uviděl poprvé, byl jsem nadšen; bylo to dokonale nalakované skvělé vozidlo.“, vzpomíná. „Bohužel jsme ho museli zašpinit a omlátit, aby vypadalo, jako kdyby se stavělo několik let a celé měsíce se používalo pro vyhledávání klimatických jevů…, aby vypadlo jako by prošlo peklem ještě před příjezdem do našeho městečka.“
DABING
V českém znění: Ivan Jiřík - Richard Armitage (Gary Fuller), Vojtěch Hájek - Arlen Escarpeta (Daryl Kerley), Oldřich Hajlich, Irena Máchová - Sarah Wayne Callies (Allison Stone), Radek Škvor - Jeremy Sumpter (Jacob Hodges) + Chris Bellant (Dustin Cooper), Pavel Vondra - Matt Walsh (Pete Moore), Radka Malá (matka Allison), Bohuslav Kalva - David Drumm (Chester Campbell), Jitka Jirsová - Alycia Debnam Carey (Kaitlyn Johnston), Radek Hoppe - Lee Whittaker (Lucas Querrette), Ivo Novák (hlas televize KYPN a KFZA), Ludvík Král - Jon Reep (Reevis), Libor Terš, Svatopluk Schuller - Kyle Davis (Donk), Klára Nováková (dcera Allison), Roman Hajlich, Pavel Vondrák, Bohdan Tůma - Scott Lawrence (ředitel školy Thomas Walker) + Frank Zieger (Kenny Hurst - mistr na stavbě) + (titulky) a další
Překlad: Ivan Kotmel
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: ve Studiu Pro-Time, tvůrčí skupina Josefa Petráska, 2014
premiéra na DVD: 10.12.2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.8.2014 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 8.8.2014 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.12.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 10.12.2014 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 2 613 436
Tržby celkem - $ 161 702 194
Návštěvnost v ČR - 19 174
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
„Žádný klid před bouří neexistuje“
OBSAH
Během jediného dne je město Silverton zpustošeno nebývalým náporem tornád. Celé město je vydáno na milost a nemilost nevypočitatelným smrtonosným větrným smrštím a podle předpovědí má to nejhorší ještě přijít. Většina lidí hledá bezpečný úkryt, zatímco jiní utíkají k větrnému víru a sledují, jak blízko k tornádu se dostane lovec tornád, aby pořídil snímek, který se podaří jen jednou za život. Příběh je natočen očima a objektivy profesionálních lovců tornád, amatérů hledajících vzrušení a odvážných obyvatel města. Film V oku tornáda vás vrhne přímo do oka větrné smršti a prožijete ty nejextrémnější podmínky, jaké nám matka Příroda dokáže připravit.(Warner Bros. CZ)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Prvních pětadvacet minut se dost neobratně představuje jednotlivé postavy, další hodinku tu máme velmi solidní trikovou podívanou (i přes nevelký rozpočet), prokládanou znovu neobratnými uslzenými scénami, kdy dost mizerně zvolení herci pronášejí hodně hloupé věty plné vlasteneckého podtextu. Docela dost jsem se bál ruční kamery, naštěstí to tvůrce velmi rychle omrzelo a nabízejí scény, které rozhodně nepatří do kousků á la Tornádo: Stupeň X833T.. Máme tu vypiplané zvukové efekty i obrovské vzdušné sloupy, které hoří (a berou si očekávatelné oběti) a které s sebou odnášejí kamiony i dopravní letadla. Mezi tím vším tančí několik nevýrazných statistů (ztráty na životech jsou ovšem minimální, protože do kin se přeci musí dostat i mladá ucha!!), k ukojení diváckého voyerismu to však stačí. Škoda jen, že s nimi tvůrci nakládají výrazně šablonovitě. Máme tu tedy ovdovělého otce, který se odcizil s dvěma dospívajícími syny, meteoroložku vzdálenou od dcerky, fanatického lovce tornád, partu vesnických bláznů vrhajících se do nebezpečí po hlavě. A spoustu klišé (loučení do kamery poamericku) i nedořečeného (co se stalo se zbytkem studentů z autobusů?). Režisér Steven Quale stojí za pátým Nezvratným osudem, který je na daný žánr velmi solidní. Nezklamal ani tentokrát. Za oceánem to ale asi ocení víc. Morálka, Američané, především. (castor) 3*
Nejsem odborník na tornáda a osobně jsem je ani nikdy neviděl. Nicméně nedokážu uvěřit, že by se po Americe mohla objevit taková zrůda, jako je v tomhle filmu. Na druhou stranu musím sklonit poklonu tvůrcům, protože hodně dobře skloubili ruční kameru s poctivou filmařinou, Vlastně jsem nevěřil, jak moc dobrých záběrů tenhle film má. Tam, kde by se nízkonákladovce rozklepala ruka, tady evidentně kameraman dostal nějakýho pomocníka robota, kterej to za něj odbyl a nebo mu dali víc najíst, protože i v tom největším uragánu si drží stabilitu a nabízí lidskému oku zážitek, který si umí připravit jen matka příroda. Za mě tedy musím říct, že jsem byl hodně překvapený. Tornáda mě ve filmech vždycky fascinovala a tady to není výjimkou. Jenom to klasický americký moralizování na konci filmu bylo trošku zbytečný.(Malarkey) 4*
Když jsem ze začátku viděl v ruce kdejakého hovada v tom městě ruční kameru, tak mě naskočila husí kůže a v přípravě na třaslavou kameru jsem začal po kapsách hledat kinedryl, to jsem ale ještě netušil, že tenhle film je právě o kameře, ale v tom nejlepším slova smyslu. Jasně třeba scény ožralů jsou točený výhradně nepřehledně, jenže o ty ve filmu jde pramálo. Tenhle film je totiž v manželským svazku s tornádem a moc dobře ví jak z diváka udělat svýho milence. Pohledy na blížící se tornáda, znázornění jejich síly (letadlo ) a ničivosti (celkové kompozičně skvěle sdělný nadhledy), záběry z neskutečně geniálních úhlů a ještě geniálnějšího střihu, kdy se nám poměrně rychle prostřídává záběr na celek se záběrem na detail mě totálně dostaly. Filmu docela lehce odpouštím někdy typicky americké proslovy, zdlouhavější začátek, protože když dojde na přírodní akci, tak jsem díky obrazu a zvuku (Dolby Atmos se tady vyplatí víc než kdykoli jindy) zapomínal na bezvětrnou atmosféru kinosálu a intuitivně sebou pocukával při každé tornádí destrukci. Jóóó,to je tak, když člověk čeká digitální sračku a dostane obrazovýho mazlíka. (Enšpígl) 4*
VELKÁ RECENZE
Dramaturgickému nedochůdčeti by to docela slušelo v sobotu večer v telce. V kině ale zcela omylem.
Mám rád tornáda stejně jako vy. Poletující krávy v Twisteru beru za jeden z vrcholů žánru katastrofických filmů, počasí sleduju kvůli mrakům a ne sluníčku a Fujitovu stupnici umím nazpaměť. Jenže on je rozdíl mezi hollywoodským blockbusterem a šmírou ze SyFy, v jejímž vzdušném trychtýři poletují žraloci, motorové pily a vyhaslé hvězdičky Beverly Hills 90210. Největším problémem filmu, který právě recenzujeme (ano, už to probíhá!) je bohužel to, že by chtěl být tím Twisterem, ale má mnohem blíž televizní rychlopásové výrobě.
Režisér Steven Quale (Nezvratný osud 5) je v tom ovšem docela nevinně. Povedlo se mu zmixovat klasickou filmařinu s roztřesenou found-footage a šikovně to naverbovat na obyvatele městečka, kteří jsou prostě v digitální éře vyzbrojeni tu mobilem, tu GoPročkem, tu malou handheldovou kamerkou. Potud fajn, různé kamery navíc umožňují kreativní úhly, ale také zakryjí omezený rozpočet a tím pádem i slabší triky. Tornáda sice samy o sobě vypadají slušně, ale kvůli menšímu ranci peněz tu není žádný pořádný moneyshot. Skoro dvacet let starý Twister je tak možná tváří v tvář V oku tornáda už trochu zrezivělý, ale rozhodně ho trumfne epičností. Svou roli jistě hraje i to, že Brian Tyler opět není schopen vysypat z rukávu pořádný hudební motiv.
Hlavní problém filmu je, že přišel o dramaturga ještě před první přeháňkou. Postavy už nemohly být otřepanější - lovci tornád, kteří číhají na "velkou rybu", přepracovaný otec nezvládající své syny-teenagery, rande v opuštěné továrně s toxickým odpadem, dva redneckové, co se chtějí proslavit na YouTube. Emmerich by dokázal pracovat i s podobnými scenáristickými zbytky, protože by mezi ně natlačit trochu humoru a hlavně by prodal ty tornáda, zvlášť když jedno z nich dokonce začne hořet! Quale nemá peníze ani čuch, takže mu zbývá jen spoleh na průměrné řemeslo. Otec se promění v hrdinu, syn sbalí holku pod troskami, redneckové všechno přežijí navzdory neuvěřitelným kaskadérským kouskům atd. Zajímavé zvraty nebo vrstvy jednotlivých postav, abyste pohledali. Richard Armitage (Hobit) hraje tátu příliš jednorozměrně a moc mu nevěříte ani ten strach o ratolesti, Sarah Wayne Callies (Prison Break) je typická vědkyně a ustaraná matka.
Nic víc tyhle postavy nestihnou "předat", ale bohužel to není proto, že by furt na plátně řádilo tornádo. Prostě je snímek podivně vyprázdněný a přebíhá mezi jednotlivými "bojišti", aniž by ze sebe postavy sypaly vtipy nebo moudra. Jedině šéf lovců tornád (Matt Walsh) je takový ten přísný zmetek s dobrým srdcem, který vypadá vzhledem i povahou jako klon Jamese Camerona. Stačí se podívat na Qualeovu filmografii (pomocný režisér na Titanicu a Avatarovi), abyste zjistili, že to možná zas taková náhoda není.
Tornádo sice postupně zmutuje na F5 svini a začne zvedat ze země nejen listí a psy, ale i dopravní letadla a několikapatrové domky, jenže Quale musí vždycky po pár sekundách trikových libůstek střihnout zpátky na lidi, aby se rozpočet vzpamatoval. Armitage se sice tváří stejně urputně jako třeba Gerard Butler, ale jeho charisma prostě nemá. Těžko říct, jestli je to nedostatkem replik nebo něčím hlubším, ale tenhle film si prostě za rámeček nedá.
Při snížení nároků je přitom V oku tornáda nijak neurážejícím průměrem, který by v sobotním programu Novy udělal velkou parádu. Tornáda se točí, sem tam někdo umře, postavy plní očekávání (bohužel až příliš) a všechno to dobře skončí, protože jak dobře víme, každé tornádo se rozplyne zrovna ve chvíli, kdy scenárista mávne kouzelným proutkem. Pokračování samozřejmě nechci, ani s rotujícími žraloky, ale jako vzkříšení zabijáka, který podstatně častěji řádí na americkém venkově než v kinech, kam rozhodně patří, to určitě vítám. Tornáda jsou totiž zatraceně fotogenická, což dokazuje i kaleidoskop roztřesených home video záběrů, protoložený stylovými oblety digitální fujavice. Jen trochu toho dějového masa by se šiklo, když už nezbylo na to trikové. Na obojím se totiž šetřit nevyplácí a V oku tornáda je jen další zapomenutíhodným případem. Jenže když se na něj zapomene, jak zabráníte tomu, aby někdo napřesrok zopakoval jeho chyby?
O FILMU
V chobotu masivního tornáda EF5, nejvyšší kategorie rozšířené Fujitovy stupnice, vítr dosahuje rychlosti přes 322 kilometrů za hodinu. Běsnění takového tornáda může zničit - a obvykle zničí - vše, co mu stojí v cestě. Katastrofický thriller o běsnění přírodních živlů „V oku tornáda“ zavede diváky na děsivě úžasnou i devastující divokou jízdu přímo do srdce tornáda o síle EF5.
„Co uděláte, když se na vás bude řítit dvě míle široké tornádo?“, ptá se režisér Steven Quale. „Dřepnete si a zůstanete na místě, budete utíkat pryč nebo naopak směrem k tornádu? Napadlo mě, že by bylo zajímavé ukázat, jak různí lidé reagují, zjistit, kdo zvládá situaci, kdy není kam jít ani kde se schovat.“
S nápadem na natočení filmu „V oku tornáda“ přišel producent Todd Garner, kterého zajímalo, co se může stát, když matka příroda použije jednu ze svých nejstrašnějších a nejničivějších zbraní.
„Ve své nejdokonalejší podobě jsou tornáda něco jako monstra.“, vypráví Garner. „Mohou ve vás vzbudit pocit, že vás skutečně pronásledují, a zároveň je jejich dráha zcela náhodná. Vyrůstal jsem v Los Angeles pod stálou hrozbou zemětřesení, která jsou děsivá právě proto, že jsou tak nepředvídatelná. Ale ve většině případů se země otřese a za pár sekund je po všem. Tornáda vás upozorní na svůj příchod, takže napjatě čekáte, jak velké škody asi napáchají.“
Producent měl pocit, že napjaté očekávání diváků by mohlo umocnit, pokud by byl příběh filmu vyprávěn v první osobě, v podstatě jako by diváci stáli za kamerami. „Líbí se mi, jak tento styl vyprávění vtahuje diváka do příběhu, téměř jako by byl neviditelnou postavou, která si do příběhu vyjela na projížďku.“
Quale považoval Garnerův nápad na katastrofický film zprostředkovaný první osobou za kamerou za výbornou kombinaci. „Vždycky jsem si myslel, že čím víc se film přiblíží dění v reálném čase, tím je pro diváka napínavější; filmu to dodává jistý pocit naléhavosti.“, říká. „Je náročné dívat se na všechny události odehrávající se v takovém příběhu, takže mi bylo jasné, že zhostit se takového úkolu bude zábavné.“
Garner předložil svůj nápad scénáristovi Johnu Swetnamovi, který podle něj napsal scénář. „Todd Garner za mnou přišel s nápadem na film o tornádu z pohledu první osoby a mě bylo okamžitě jasné, jak to provést. Chtěl jsem využít současné technologie, které umožnují proniknout do samotného tornáda a zblízka zprostředkovat tento zážitek divákům. Dlouho jsme žil v Tennessee a dosud tam mám spoustu přátel, kteří zažili tornádo i se spouští, kterou za sebou nechává, takže mi to téma bylo blízké a chtěl jsem vystihnout jejich příběhy. Na konci dne jsem si vytkl za cíl vyprávět zábavný příběh, ve kterém tepe srdce. Je to inspirující příběh o tom, co jsou lidé schopni udělat pro ty, které milují, a také o tom, že když lidé spojí své síly, dokáží vytrvat a překonat všechny překážky.“
„Na Johnově scénáři se mi líbilo, že je to něco víc, než jen podívaná na katastrofický film.“, vzpomíná Quale. „Ve filmu je řada zajímavých a uvěřitelných postav, jaké známe z každodenního života. Vnímáme úzkost středoškoláka, když se snaží pozvat dívku na své první rande, i jeho vztah s otcem v problematickém věku dospívání. Uvidíme skupinu lovců tornád s různými názory na to, jak určit dráhu něčeho tak nevyzpytatelného, jako je ta nejhorší větrná smršť; uvidíme dokonce i pár místních chlapíků, kteří se natáčejí při vyvádění různých šílených věcí, aby se zviditelnili na internetu.“
Právě role obyčejného člověka nuceného čelit mimořádným okolnostem zaujala herce Richarda Armitage, který ve filmu hraje svobodného otce. „Myslím, že série ničivých tornád donutí každého člověka zjistit, jaký vlastně je. Byl jsem nadšený, že budu hrát naprosto obyčejného člověka, který musí jednat v situaci, na kterou se nikdy nelze připravit.“, říká Armitage. „Napadla mě situace, kdy byste šli kolem hořícího domu a zaslechli křičící dítě - vběhli byste do domu, abyste ho zachránili, nebo byste se rozhlíželi, jestli to neudělá někdo jiný?“
Herečku Sarah Wayne Callies zaujal také vztah, který se během dne plného katastrof vyvíjí. „Na začátku situace plné neuvěřitelně chaotických událostí jsou si lidé cizí a potom během několika společně strávených hodin zažívají neuvěřitelnou škálu intenzivních emocí. Na konci jedné velmi dlouhé a velmi bolestné zkušenosti má jeden pro druhého význam, jaký mohou mít pouze lidé, kteří takovou krizi zažili. A právě tohle mě na tom velmi přitahovalo.“
Tvůrci filmu věděli, že kromě mezilidských vztahů bude pro diváky nejdůležitější monstrózní cyklón. Ve světě kamer v mobilních telefonech, nepřetržitého zpravodajství a internetu, poučení diváci dobře vědí, jak by taková bouře měla vypadat. Qualeův tým pro vizuální efekty v čele s producentem pro vizuální efekty Randallem Starrem se postaral o tornádo o síle EF5, které uchvátí i nadšené amatéry na počasí.
Quale říká: „Ať už osobně nebo prostřednictvím médií všichni víme, jak devastující mohou přírodní katastrofy být. Vyrostl jsem na Středozápadě a dobře jsem si uvědomoval sílu tornád. Tímto filmem jsme chtěli pravdivě vykreslit tento nezvladatelný živel - přenést diváky přímo do oka tornáda a ukázat jim, jak úchvatné může být.“
Ve filmu „V oku tornáda“ lovec tornád Pete Moore doufá, že se mu podaří zdokumentovat nejstrašnější tornádo v samém jeho srdci a za tímto účelem zkonstruoval dokonalé vozidlo: Titus. Vozidlo Titus navrhl výtvarník filmu David Sandefur a vybavil ho neprůstřelnými okny z Lexanu, pancéřováním z pevné 4mm oceli, navijákem s tažnou kapacitou 12 tun a miniaturní meteorologickou stanicí s anemometrem, čidlem vlhkosti a potenciometrem.
„Titus byla první věc, kterou jsem navrhnul, a ohromně jsem se při tom bavil.“, říká Sandefur. „Nechal jsem se inspirovat obrněnými vozidly - tanky, transportéry - a neviditelnými námořními plavidly. Chtěli jsme, aby Titus měl přesně to, co potřebuje, nic supermoderního, čistě funkční.“
Specialisté z detroitské společnosti Custom Creations použili jako základ vozidla podvozek z pickupu Dodge. Titus byl zkonstruován tak, aby zůstal pevně stát na zemi i při větru o rychlosti až 270 kilometrů za hodinu. Proto je vybaven kotevními drapáky: těžkými ocelovými vzpěrami, které se vysunují ze stran a vrazí kotvy hluboko do země. „Společnost Custom Creations odvedla vynikající práci.“, pokračuje Sandefur. „Splnili svůj úkol nad rámec zadání - postavili to vozidlo tak dobře, že by klidně mohlo ujet 160 000 kilometrů.“
Úkolem vozidla Titus nebylo jen odolat nesmírným silám tornáda, ale také ho dokumentovat. Na střeše vozidla je namontována skleněná věž s 360° výhledem; ve věži je filmová kamera stabilizovaná gyroskopem, která v kombinaci s dalšími 23 kamerami na vozidle umožňuje natáčet veškeré dění v oku tornáda.
Quale byl stejně nadšen i dokončeným vozidlem. „Když jsem ho uviděl poprvé, byl jsem nadšen; bylo to dokonale nalakované skvělé vozidlo.“, vzpomíná. „Bohužel jsme ho museli zašpinit a omlátit, aby vypadalo, jako kdyby se stavělo několik let a celé měsíce se používalo pro vyhledávání klimatických jevů…, aby vypadlo jako by prošlo peklem ještě před příjezdem do našeho městečka.“
DABING
V českém znění: Ivan Jiřík - Richard Armitage (Gary Fuller), Vojtěch Hájek - Arlen Escarpeta (Daryl Kerley), Oldřich Hajlich, Irena Máchová - Sarah Wayne Callies (Allison Stone), Radek Škvor - Jeremy Sumpter (Jacob Hodges) + Chris Bellant (Dustin Cooper), Pavel Vondra - Matt Walsh (Pete Moore), Radka Malá (matka Allison), Bohuslav Kalva - David Drumm (Chester Campbell), Jitka Jirsová - Alycia Debnam Carey (Kaitlyn Johnston), Radek Hoppe - Lee Whittaker (Lucas Querrette), Ivo Novák (hlas televize KYPN a KFZA), Ludvík Král - Jon Reep (Reevis), Libor Terš, Svatopluk Schuller - Kyle Davis (Donk), Klára Nováková (dcera Allison), Roman Hajlich, Pavel Vondrák, Bohdan Tůma - Scott Lawrence (ředitel školy Thomas Walker) + Frank Zieger (Kenny Hurst - mistr na stavbě) + (titulky) a další
Překlad: Ivan Kotmel
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: ve Studiu Pro-Time, tvůrčí skupina Josefa Petráska, 2014
premiéra na DVD: 10.12.2014
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.8.2014 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 8.8.2014 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.12.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 10.12.2014 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 2 613 436
Tržby celkem - $ 161 702 194
Návštěvnost v ČR - 19 174
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
Tvůrci a herci
Steven Quale (Režie), Todd Garner (Produkce), Brian Tyler (Hudba), Brian Pearson (Kamera), Eric A. Sears (Střih), Mindy Marin (Casting), David Sandefur (Scénografie), Kimberly Adams-Galligan (Kostýmy), Per Hallberg (Zvuk), Rocky Faulkner (Masky), John Swetnam (Scénář), Richard Armitage (Herec), Sarah Wayne Callies (Herec), Jeremy Sumpter (Herec), Matt Walsh (Herec), Nathan Kress (Herec), Arlen Escarpeta (Herec), Ron Causey (Herec), Jon Reep (Herec), Alycia Debnam Carey (Herec), Max Deacon (Herec), Niki Cipriano (Herec), Lee Whittaker (Herec), Kyle Davis (Herec)
2014/90/USA/Akční, Thriller, Katastrofický
Zajímavost k filmu
- Automobil Titus vytvořil výtvarník David Sandefur. Celé vytvořené zařízení bylo uloženo na podvozek pickupu Dodge.
- Ve scéně, kdy má ředitel Thomas Walker (Scott Lawrence) na začátku příběhu proslov před školou, bylo využita jeho podobnost s Barackem Obamou. Prostředí vypadalo jako volební pult a herec tak zahrál i některé jeho pohyby, úsměv a mračení, když začalo pršet.
- Původní název filmu zněl Black Sky.
- Natáčalo sa v Detroite, Rochestri a jeho okolí.
- Automobil Titus vytvořil výtvarník David Sandefur. Celé vytvořené zařízení bylo uloženo na podvozek pickupu Dodge.
- Ve scéně, kdy má ředitel Thomas Walker (Scott Lawrence) na začátku příběhu proslov před školou, bylo využita jeho podobnost s Barackem Obamou. Prostředí vypadalo jako volební pult a herec tak zahrál i některé jeho pohyby, úsměv a mračení, když začalo pršet.
- Původní název filmu zněl Black Sky.
- Natáčalo sa v Detroite, Rochestri a jeho okolí.
Odkazy