Útěk ze Sibiře / The Way Back (2010/127/USA, Spojené arabské emiráty/Drama, Dobrodružný) 76%

27.03.2018 12:44
JEDNOU VĚTOU
„Jeden z nejsilnějších skutečných příběhů o lidské vůli a touze po svobodě. Útěk byl teprve začátek.“

OBSAH
Drama, založené na skutečné události z roku 1940, popisuje útěk mezinárodní skupinky vězňů z ruského gulagu. Uprchlíci se vymaní ze sevření nelítostné sibiřské zimy, projdou oblastí jezera Bajkal a překročí Transsibiřskou magistrálu. Před sebou však mají ještě mnohem krutější zkoušky lidské odolnosti a vůle, poušť Gobi, Himálaje a Tibet. Zachrání se až po 4 000 mílích v Indii. Film Útěk ze Sibiře je založen na pamětech Slawomira Rawicza popisujících jeho útěk ze sibiřského gulagu. Spolu s tisíci dalšími vězni podstoupil Rawicz krutý tříměsíční transport do pracovního tábora na Sibiři.(oficiální text distributora)


FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nedokážu si představit, co ta skupina tenkrát musela zažít. Nejdřív jako vězni na Sibiři, později samotný útěk a důvod přežít na Sibiři, následně průchod nekonečným Ruskem do Mongolska. Tam si užít největší poušť na světě a projít, pro změnu, přes nejvyšší hory na světě dolů do Indie. Nechce se mi věřit, že to někdo dokázal, ale zázraky se dějí. Útěk ze Sibiře je filmem, který vypráví právě tento příběh plný extrémních situací, na kterém mi ale vadí jedno. Nedokáže je naplno vcucnout do filmu abych z toho filmu ve skutečnosti něco měl. Útěk je tak příšerně odfláklý, že se mi to ani nechce věřit. To samé pak samotný průchod přes hory. Ty záběry mohli být daleko hezčí, ale co naplat. Pořád to je pro mě neskutečně silný film, který na Sibiři a pak především na poušti vládne všemi smysly. Nic jiného mu tak vytknout nemůžu. Autenticita je opravdová, problém s jazyky výborně vymyšlený a herci jsou absolutně dokonalí. Není lepšího Rusa, než v podání Colina Farrella. Ten je ve skutečnosti Ir, ale jak to vypadá, zvládne všecko. Útěk ze Sibiře tak není dokonalý film, ale s čistým svědomím může říct, že se snažil převést realitu na plátno. Podařilo se mu to, ale nemůžu se zbavit dojmu, že i přes to všecko ho jeho tvůrci šíleným způsobem odflákli. (Malarkey) 4*

Několik silných detailů, z nich těn nejsilnější, nejděsivější a nejhrůznější nabídne posledních pár minut, kdy vidíte jak dlouho a hlavně PROČ musel Janusz čekat, než se mohl podívat za svou milovanou osobou, aniž by mu při tom hrozilo zastřelení. Oceňuji i režisérovu snahu vyhnout se prvoplánově adrenalinovým scénám (nejmarkantnějším příkladem je prakticky kompletní vynechání celého útěku z tábora, které se prostě stalo a je jedno jak), díky které se divák může víc sžít s postavami a soustředit se na jejich pouť. Tyto silné detaily spolu s perfektními hereckými výkony drží film pohromadě, ale bohužel předlouhá stopáž a zbytečné protahování některých scén mi neumožňují jít s hodnocením výš. Rozhodně to není film, na který bych se měla chuť podívat znovu, nicméně skrývá v sobě kus poctivé filmařiny a také nabízí výbornou kameru i hudbu. (Galadriel) 3*

Peter je vynikající filmař o tom žádná a i tady funguje obrazová složka skvěle. Problém vidím ve scénáři nebo spíš časové náročnosti filmované látky. Netrvalo to dlouho a už jsem remcal, konkrétně nad odfláklým útěkem z lágru, to nezkousnu, kolik v týhle scéně mohlo bejt adrenalinu a emocí jenže útěk si měl divák asi přehrát v hlavě sám. Pak s těma vlkama, z jejich strany přece muselo jít o pernamentní nebezpečí vůči skupině i tady se dala rozehát slušná hra nervů a zase nic. Potom ta zima na Sibiři, líp asi udělat nešla, ale přiznejme si, že v realu to bylo peklo sekundu po sekundě, tady 15 minut ? Dvě drsný scény ? Oproti tomu se dobře poved přechod pouště, za to Himaláje, bylo zjevný, že už se nikomu nic velkýho ani časově náročnějšího točit nechce a tak to ošidili na nejvyšší možnou míru. Naštěstí herci neošidili nic a tak si člověk mohl vychutnávat maxi výkonů u Colina se mě chce říct, že to byl jeho nejlepší herecký výkon vůbec. Škoda, někde ubrat , jinde přidat nebo-li nepodceňovat emoce s atmosférou a mohla to být pětihvězdičková salva. (Enšpígl) 3*

VELKÁ RECENZE
Jestli to s frekvencí Weirových filmů takhle půjde dál, stane se z něj druhý Terrence Malick. Na jeho novinku jsme čekali opravdu dlouho, což je na pováženou, protože Master & Commander nás koncem roku 2003 přesvědčil, že svérázný australský tvůrce je na vrcholu tvůrčích schopností. Nevíme, kde se těch sedm let flákal, ale po zhlédnutí Útěku ze Sibiře se člověk nemůže zbavit dojmu, že se povaloval někde na pobřeží moskytů a vychlastával si talent z hlavy.
Aby nevznikl klamný dojem: Weir určitě nenatočil špatný film. K důstojnému návratu velebeného tvůrce má ale rovněž daleko. Spíš je to jen další „pohádka o putování na odvrácenou stranu světa“. Pseudoskutečný příběh z dob 2. světové války vypráví o mezinárodně pestré skupině uprchlíků z gulagu, kteří se vydali z hluboké tajgy podél Bajkalu na jih do Mongolska. Když zjistili, že i na širou step už dorazil komunismus, potáceli se dál. Do Tibetu a přes Himaláje až do Indie. Úctyhodná štreka, kterou zdaleka nepřežili všichni z původní party.
První obrovský problém tkví v už zmíněných pochybnostech o autenticitě příběhu. Dovolím si teď čistě osobní pohled: Viděl jsem film v přesvědčení, že se jedná o skutečnou událost a celou dobu jsem si v duchu říkal něco jako: „Pane jo, tohle opravdu dokázali?“ V té víře bohužel tkví značná část síly filmu. Jakmile jsem se dočetl, že je to celé pravděpodobně vycucané z prstu, snímek se mi téměř rozpadl před očima. Začaly se obnažovat „nedovolené“ prvky vyprávění, místy zavánějící až béčkovými hollywoodskými klišé. Zkuste si představit, co by zůstalo ze 127 hodin, kdyby se ukázalo, že to byla kompletně fikce. Solidní filmařské řemeslo, nic víc. S Útěkem ze Sibiře je to podobné.
Už samotné složení uprchlické party na hony smrdí stereotypy. Hlavní mladý hrdina, co se „vyzná v lese“, takže může být vůdcem, drsný Američan, vtipný Jugoslávec, ruský hrdlořez, polský kněz se skvrnou na svědomí, holka, co prchá před neznámým, ale určitě neradostným osudem... Podobně hollywoodská je celá úvodní půlhodina s naučnou prohlídkou ruského gulagu. Všechny dialogy v podstatě jen vysvětlují neznalému divákovi život v sibirském táboře a dobové politické poměry. Všechno zjednodušeně a heslovitě. A stejně povrchně jsou načrtnuty hlavní postavy. Nelze nesrovnávat a nevzpomenout si, jak před osmi lety na palubě lodi Jejího Veličenstva Surprise už od prvních minut dýchaly a žily šťavnaté, vrstevnaté, plnohodnotné lidské bytosti.
Družina ve vánici uprchne a pustí se divočinou na jih. A jde. A jde. A jde. Nejeden divák bude čekat, že podle návodu Kevina Smithe vykročí i jehličnany. Weir přehodí výhybku a na rozdíl od úvodního skanzenu se začne chovat ryze nehollywoodsky. Především nedramatizuje situace. Tohle není Na ostří nože. Hrdinové slyší v lese vytí vlků, ale ke konfrontaci se šelmami nedojde. Zastihne je písečná bouře, ale po skoku do bezpečí následuje střih a putuje se dál. Jedna z postav se probudí kvůli doteku na noze, ale jedovatý had se plazí za svým cílem. Uprostřed stepi partu obklíčí mongolští jezdci, ale pouze jim popřejí dobrý den a jedou zase dál.
Přesně tak. V Útěku ze Sibiře není jediná scéna, která by byla samostatně napínavá či jakkoli vyhrocená. Weir na to jde jinak, zeširoka. Celou dobu máte dojem, že se soustředí výhradně na jednotlivé detaily putování a přežívání (výroba provizorního šatstva a nářadí, ošetřování ran, pojídání červů, kradení jídla mrchožroutům...). V tomto Útěk opět připomíná Master & Commander – v něm ale byly podrobnosti života na lodi kulisou pro silný příběh. Tady získáte dojem, že se Weir v těchto „prkotinách“ utápí.
O to víc překvapí poslední třetina filmu, ve které znenadání do jisté míry pochopíte „tvůrčí záměr“. Z oněch více či méně zajímavých detailů totiž vznikne pozoruhodná celková mozaika. Weir sice nevyhrocuje jednotlivé scény, ale celé vyprávění má v sobě jisté vnitřní pnutí, které se projeví až po pěkných pár stovkách mil. Neodvratně na vás dolehne únava poutníků (tady je výhodou chytře zvolená minutáž – film není tak dlouhý, aby vyloženě nudil, ale dost dlouhý, aby měl divák pocit absolvované cesty a vcítil se do postav). Stejně jako oni už budete chtít konečně vidět indickou zeleň a tu a tam si jazykem projdete chrup, jestli se vám ještě neviklají zuby. V okamžiku, kdy jedna z výraznějších postav umře, najednou se dostaví opravdové emoce. Tady Weir dokazuje, že nenatočil film jako bokovku, ale měl opravdu nějakou vizi. Ke cti mu slouží i zajímavý střih a úsečná kompozice některých scén, které nechává jakoby nedořečené, čímž se příjemně dynamizuje jinak poklidné, místy až plíživé vyprávění.
Herci mu to samozřejmě nekazí. Impozantně vrásčitý Ed Harris filmu jasně dominuje, Jim Sturgess dokládá, že by si zasloužil nějakou opravdu hvězdnou roli, a Colin Farrell je jako zaostalý a mírně vyšinutý ruský bandita podobně netradiční a strhující jako kdysi Brad Pitt ve Dvanácti opicích. Střih, kamera, hudba, masky, to všechno je bez výhrad. A i na fakt, že se přepíná z ruštiny resp. polštiny do angličtiny, kde se pak zůstane, se dá zvyknout.
Vyrazit na Útěk ze Sibiře do kina? Odpověď je prostá: na produkci filmu se podíleli i lidé od National Geographic. Takže ano, je se na co koukat. Pokud ale toužíte po příběhu, který vás nejen chvilkově vtáhne, ale zanechá ve vás i hlubší stopu, u Weira ho tentokrát nehledejte.

Ocenění:
Academy Awards
2011 - Makeup (nominace)

DABING
V českém znění: Libor Bouček - Jim Sturgess (Janusz), Zdeněk Mahdal - Ed Harris (Smith), Lucie Vondráčková - Saoirse Ronan (Irena), Filip Švarc - Colin Farrell (Valka), Bohdan Tůma, Antonín Navrátil, Vojtěch Hájek, Svatopluk Schuller, Otto Rošetzký, Radek Hoppe, Kateřina Seidlová, Jaroslav Horák, Daniel Rous, Zbyšek Horák a další
Překlad: Vladimír Fuksa
Dialogy: Monika Macků
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 201

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.4.2011 Bioscop
Premiéra USA: 21.1.2011 Newmarket Films
Premiéra Polsko: 8.4.2011 Monolith
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 14.9.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 14.9.2011 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 4 347 607
Tržby celkem - $ 24 100 000
Návštěvnost v ČR 45 174
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
Peter Weir (Režie), Duncan Henderson (Produkce), Joni Levin (Produkce), Nigel Sinclair (Produkce), Peter Weir (Produkce), Burkhard von Dallwitz (Hudba), Russell Boyd (Kamera), Lee Smith (Střih), Judith Bouley (Casting), Lina Todd (Casting), John Stoddart (Scénografie), Wendy Stites (Kostýmy), Keith R. Clarke (Scénář), Peter Weir (Scénář), Sławomir Rawicz (kniha) (Předloha), C Jim Sturgess (Herec), Colin Farrell (Herec), Ed Harris (Herec), Saoirse Ronan (Herec), Mark Strong (Herec), Alexandru Potocean (Herec), Gustaf Skarsgard (Herec), Sebastian Urzendowsky (Herec), Dragos Bucur (Herec), Zahary Baharov (Herec), Valentin Ganev (Herec), Sattar Dikambayevhris Pine (Herec), Denzel Washington (Herec), Rosario Dawson (Herec), Jessy Schram (Herec), Kevin Dunn (Herec), Ethan Suplee (Herec), Kevin Chapman (Herec), Kevin Corrigan (Herec), Lew Temple (Herec), Elizabeth Mathis (Herec), Aisha Hinds (Herec), Victor Gojcaj (Herec), Dylan Bruce (Herec), Scott A. Martin (Herec), Jake Andolina (Herec), David Warshofsky (Herec), Joshua Elijah Reese (Herec), Chase Ellison (Herec), John W. Iwanonkiw (Herec), Meagan Tandy (Herec)
 
2010/127/USA, Spojené arabské emiráty/Drama, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Sławomir Rawicz, polský důstojník zatčený ruskou NKVD, sice ve své knize tvrdí, že roku 1941 spolu se šesti spoluvězni utekl ze sibiřského gulagu a došel pěšky 6 500 km přes poušť Gobi, Tibet a Himaláje až do tehdy britské Indie. Roku 2006 však britská BBC zveřejnila reportáž založenou na sovětských záznamech a na tvrzeních samotného Rawicze, že byl vlastně propuštěn roku 1942 na základě všeobecné amnestie pro Poláky v SSSR a následně převezen přes Kaspické moře do uprchlického tábora v Íránu a že jeho útěk do Indie se ve skutečnosti nekonal.
- Roku 2009 polský veterán Witold Gliński přišel s tvrzením, že Rawiczův příběh je pravdivý, ale že se stal jemu samotnému. Jeho verze je však zpochybňována z více zdrojů.
- Rupert Mayne, britský tajný agent v době války sloužíl v Indii, roku 1942 zpovídal v Kalkatě tři muže, kteří tvrdili že utekli ze Sibiře. Bohužel už si nevzpomněl na jejich jména.
- Kvôli nevypočítateľnému počasiu bol v štúdiu umelo postavený hustý les, v ktorom bolo natočených niekoľko scén.
- Velká část minipříběhů a scén z tábora byla převzata z díla "Kolymské povídky" od Varlama Šalamova. Příkladem je scéna s vraždou pro svetr při hraní karet, která byla inspirována povídkou "Na sekeru", zbavování se vší z oděvů, jež má původ v části "Suchý příděl", vyprávění románů za chleba a ochranu, pocházející z povídky "Zaklínač hadů", či falešné lákání k útěku dle povídky "Kondenzované mléko".
- Peter Weir dal postaviť pracovný tábor v skutočnej veľkosti.
- Tesne pred natáčaním scény s piesočnou búrkou prišla búrka skutočná, ale pre jej veľkú silu sa nakrúcať nedalo.
- Ed Harris rád trávil čas pri natáčaní osamote, takže sa často stávalo, že ho musel nejaký asistent hľadať v lese.
- Pri natáčaní scény sťahovania kože z losa to napriek klapke herci Farrell i Sturgess dokončili a zviera kompletne z kože stiahli.
- Janusz (Jim Sturgess) ve filmu tvrdí, že nepodepsal doznání. Taková věc je ale velmi nepravděpodobná, protože ti, kteří jej nepodpsali, byli povětšinou jednoduše zastřeleni.
- Ve scéně, kdy Janusz (Jim Sturgess) s ostatními zjistí, že má Valka (Colin Farrell) na prsou vytetovného Lenina se Stalinem, jim Valka (Colin Farrell) jim odsekne, že to byli velcí muži. Trestanci se dřív takto skutečně nechávali tetovat, aby nemohli být střeleni do prsou. Znehodnotit tvář Lenina nebo Stalina bylo totiž protizákonné.
- Dôvod, prečo hlavná postava Janusz nie je pomenovaná po autorovi knihy (Sławomir Rawicz) je, že pátranie režiséra Petra Weira a producentov po pravde v pozadí príbehu vyvolalo vážne podozrenia, že si autor príbeh iba privlastnil a nebol skutočným účastníkom pochodu zo Sibíru do Indie.
- V rámci příprav na roli se většina herců v lednovém zimním počasí zúčastnila táboření, které koordinoval Delafosse-Guiramand. Protagonisté dostávali individuální lekce o přežití obsahující specifické dovednosti, které jejich postavy musely ovládat, ať už se jednalo o stahování kůže zvířat, kladení pastí, stavbu provizorních přístřešků nebo rozdělání ohně.
 
Odkazy