Uprchlík / The Fugitive (1993/130/USA/Akční, Thriller, Drama) 87%
28.03.2018 08:53
JEDNOU VĚTOU
„Má lovce z FBI v patách a před sebou jediný cíl. Vypátrat skutečné vrahy své manželky..."
OBSAH
Byl spokojený jako málokdo. Úspěšný chirurg s vysokými příjmy, luxusním vozem a pohodlnou vilou. Mezi přáteli oblíben, mezi kolegy uznáván. To vše se jednoho večera drastický změnilo. Doktor Richard Kimble (Harrison Ford) po návratu z nemocnice nalézá svou milovanou krásnou manželku s roztříštěnou hlavou v tratolišti krve. Vzápětí se brutální útočník vrhne i na něj. Krátký zmatený zápas, násilník prchá a doktor zoufale objímá svou umírající manželku. Když Kimble vypráví mužům zákona svůj příběh, popisuje násilníka jako muže, který měl místo jedné ruky protézu. Historka je natolik absurdní, že mu policisté nevěří a ještě včera bezúhonný muž se stává hlavním podezřelým a díky zdánlivě neotřesitelným důkazům je nakonec odsouzen za úkladnou vraždu k trestu smrti. Při přepravě z jedné věznice do druhé se mu ovšem za velmi dramatických okolností podaří prchnout. Jeho život má nyní jediný smysl - musí najít skutečného vraha své ženy. Po stopách uprchlíka se vzápětí vydávají specialisté z FBI. Hon na člověka vede zkušený agent Sam Gerhard (Tommy Lee Jones). Z doktora Kimbla se stal muž bez budoucnosti, štvanec, který zdánlivě nemá šanci na přežití...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Akční thriller bez jediného nadbytečného záběru funkčně aktualizuje hitchcockovské schéma "nevinný muž na útěku". Film má především neskutečný spád. Ještě než doběhnou úvodní titulky, je Kimble odsouzen k smrti a ačkoli až do čtyřicáté minuty nemáme vizuální důkaz, že zločin opravdu nespáchal, držíme mu pěsti. Díky Fordovi, který je prostě "likeable guy" i díky tomu, že nám film svým tempem, při kterém nezbývá čas na vysvětlování, nedává na vybranou. Duel "kardiochirurg versus federální agent" je vzácně vyrovnaný, a jestli si film občas dovolí humor, pak se smějeme s vyšetřovateli, nikoli vyšetřovatelům. Spravedlivé rozložení pozornosti mezi lovce i loveného dovoluje naplno zapojit paralelní montáž, jejíž zásluhou je film výtečně rytmizován. Prostříhávání mezi dvojicí akcí jako hlavní prostředek k dynamizaci vyprávění přitom využívá od prologu, kdy pouze namísto dvou současně běžících dějů sledujeme přítomnost a minulost. Linie Gerarda a Kimbla se od sebe navíc liší také stylisticky, jak lze nejlépe sledovat na honičce pod tunelem (akčnost hudby, délka záběrů, nervnost kamery) - od této scény je zároveň naznačováno, že jediným východiskem pro Kimbla je kooperace s mužem, který mu jde nemilosrdně po krku (sladění stylů). Velmi důsledný je film také v distribuci informací a míře vědění, které nám v návaznosti na jednu ze dvou ústředních figur zprostředkovává. Podle potřeb vyprávění víme někdy více než Gerard, jindy zase více než Kimble - pořád jsme přitom napnutí a přesvědčeni, že hrdina má náskok jen pár kroků a jeho dopadení je na spadnutí. Uprchlík podobně jako Mlčení jehňátek za účelem vyvolání napětí či překvapení velmi uvědoměle pracuje se žánrovými schématy - více scén je vystavěno tak, abychom si na základě zkušenosti s podobnými scénami v jiných filmech mysleli, že Kimble už už bude dopaden - v jednom případě jdou ale policajti po známých jeho bytné, v jiném běží Gerard do jiného schodiště, než po kterém Kimble sbíhá. Při svém strhujícím tempu, přesně rozvrženým bodům obratu a výtečné gradaci pomocí cliffhangerů, jejichž vinou se ovšem film nedrolí do pomyslných seriálových epizod, Uprchlík zvládá zároveň prokreslovat postavy a přesvědčovat jak nás, tak Kimbla/Gerarda, že ten druhý to vlastně myslí dobře (scéna s chlapcem a rentgenem v nemocnici, důležitá, názorně předvedená skutečnost, že Gerard nevyjednává, sloužící k našemu docenění jeho odlišného přístupu ke Kimblovi, s nímž je ochoten komunikovat). V dětství jsem Uprchlíka sjížděl na VHSce stále dokola. O mnoho let později mi přijde pořád stejně boží a doufám, že jsem jej neviděl naposledy. Je málo takových. (Matty) 5*
Proč je Uprchlík tak dobrý jako je? Děj není nijak složitý, žádné zásadní dějové zvraty se (skoro;)) nekonají, tak proč? Protože Harrison Ford a Tommy Lee Jones. Jejich role jsou skvěle ztvárněné, psychologie postav je přirozená a vypadá velice reálně, takže se do filmu můžete díky jeho přesvědčivosti ponořit jako do málokterého dalšího - i šílené scény typu skok z přehrady zvládne vykompenzovat poctivé pátrání hlavního hrdiny po "tom jednorukém". Ačkoliv mám o něco radši U.S. Marshalls, protože tam dostal Sam Gerard prostor, jaký si zaslouží, zůstává Uprchlík i po letech kvalitním dobrodružným/detektivním filmem. 80% (Gemini) 4*
Když jsem ten film viděl jako jedenáctiletý kluk poprvé, kladl jsem si palčivou otázku, jak je vůbec možné natočit něco tak geniálního. Možná i proto jsem to v té době viděl snad padesátkrát a pořád dokola, abych našel odpověď. Precizně gradované (všimněte si té železné pravidelnosti organizace syžetu do dvacetiminutových celků) vyprávění s brilantním rytmem (střídání pomalejšího a rychlejšího tempa, opakovaně se navracející retrospektivy do klíčové noci, které pokaždé odhalí o něco víc detailů) a volbou stylistických prostředků (vše je nejdřív exponováno předem, než je to použito - nehledě na brilantní honičku ve vězeňské budově a na náměstí). Pro mě bez debat jeden z nejúchvatnějších filmů devadesátých let. / DOPLNĚNÍ PDZ (27. 8. 2015): 3,9 sek. (Douglas) 5*
V.I.M. FILMU
Prohlídka devadesátkových briliantů pokračuje asi nejlepší adaptací televizního seriálu všech dob. Opravdu teď nemám na mysli zhůvěřilost, kterou i televize Nova nasadila na začítku milénia, ale klasický seriál z let šedesátých, který už tehdy představil odhodlaného doktora Kimblea. Andrew Davis si z něj vytáhl premisu, vybavil jí legendárním jednorukým padouchem (Leslie Nielsen by přidal i jednonohého a jednookého) a poslal Harrisona Forda na zdánlivě tuctový thrillerový běh. Osvítila jej ale šťastná supernova a ze zápletky, kterou by mohl napodobit leckterý béčkový napínák, se vyloupl prototyp perfektní naháněčky nepravého muže.
Uprchlík nemá slabin, překvapivě hlavně kvůli tomu, že jej táhne silný pár umanutých býků. Tommy Lee Jones dostal za roli užvaněného detektiva Gerarda zcela po právu Oscara, ač se za takový typ rolí zlatí plešouni obvykle nedávají. Drsný i pichlavě sarkastický komisař, jenž se nebojí vystřelit i po (pravděpodobně) neprávem obviněném zběhovi se škádlí se silným hrdinou, jenž byl po vzoru Hitchcockových Jamesů Stewartů a Cary Grantů nespravedlivě vehnán do pasti. Mistra filmového napětí Davisova jízda připomíná i několika chytře situovanými sekvencemi, z nichž se do dějin vyřítily splašené vlaky, stometrové šipky do vody i okrádačky důchodců na jednotce intenzivní péče. Uprchlík je mistrovsky vyvážený a podobně jako Nebezpečná rychlost uzpůsobený k analýze a následnému rozepsání do manuálu pro špičkové thrillery. Střídání stran, od sympatického Gerarda k ještě sympatičtějšímu Kimbleovi, pohladí tím, jak bravurně se v něm dávkuje napětí a ždíme docela obyčejné herecké charisma. A i napodesáté vás s touhle výbavou zvládne bavit.
VELKÁ RECENZE
Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a naopak podezřívá z vraždy právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať.
Kimble, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitý vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevinný. Gerardovi je to však jedno. On má dopadnout uprchlíka a ne jej soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži.
Zjistí si v nemocnici jaký typ protézy vrah nosí a poté si vytipuje pět mužů, z nich jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten jeden z jeho kolegů.
Uprchlík má především ukázkové tempo a rozvržení děje. Rovněž skvělý je ve své roli Harrison Ford, který se v drtivé většině případů chová doopravdy jako chirurg a nikoli jako vězeňský profesionál s fyzickou kondicí atleta. Vítězí chytrostí, důvtipem a odhodláním. Oproti tomu jeho protipól je neménně skvělý. Jonesovi sedne role drsného a ambiciózního policisty skvěle a Oscar se na poličce vyhřívá poprávu. Ať už se to zdá jakkoli nemožné, u tohoto snímku si člověk neoddychne ani na minutu. Začátek patří k tomu nejvíce strhujícímu, co lze v kinematografii vidět. Vlaková nehoda je neskutečně věrohodně natočená a takovéto perličky by se daly jmenovat dlouhou dobu. Davis je schopný tvůrce. Bohužel ne vždy natočí dobrý film.
Ocenění:
Academy Awards
1994 - Tommy Lee Jones (Vedlejší herec)
1994 - Nejlepší film (nominace)
1994 - Michael Chapman (Kamera) (nominace)
1994 - Střih (nominace)
1994 - James Newton Howard (Hudba) (nominace)
1994 - Mix zvuku (nominace)
1994 - Střih zvuku (nominace)
Golden Globes
1994 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
1994 - Harrison Ford (Nejlepší herec - drama) (nominace)
1994 - Andrew Davis (Nejlepší režie) (nominace)
BAFTA
1994 - Zvuk
1994 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1994 - Nejlepší střih (nominace)
1994 - Vizuální efekty (nominace)
New York Film Critics Circle
1993 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
1993 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
DABING
1. DABING (VHS, DVD, Blu-ray)
V českém znění: Jiří Štěpnička – Harrison Ford (Dr. Richard Kimble), Michal Pavlata – Tommy Lee Jones (Samuel Gerard), Jana Boušková – Sela Ward (Helen Kimble + více rolí), Jan Pohan - Ron Dean (detektiv Kelly + více rolí + titulky), Hana Talpová - L.Scott Caldwell (Pooleová), Jaroslav Kaňkovský - Joe Pantoliano (Cosmo Renfro), Karel Richter, Bohumil Švarc - Daniel Roebuck (Biggs), Jan Hanžlík - Jeroen Krabbé (doktor Charles Nichols), Bohumil Švarc ml.
Zvuk: Lubomír Zajíc
Produkce: Zdena Sirotková
Překlad: Daniela Margoliusová
Režie českého znění: Jiří Ptáček
Vyrobilo: Studio dabing AB Barrandov pro Warner Home Video 1994
2. DABING (ČT, Nova, Prima)
V českém znění: Jiří Štěpnička – Harrison Ford (Dr. Richard Kimble), Jiří Čapka – Tommy Lee Jones (Samuel Gerard), Pavla Vojáčková - Sela Ward (Helen Kimbleová), Martina Hudečková - Julianne Moore (doktorka Anne Eastmanová), David Prachař - Joe Pantoliano (Cosmo Renfro), Jiří Klem - Jeroen Krabbé (doktor Charles Nichols), Zdeněk Maryška - Andreas Katsulas (Frederick Sykes), Tomáš Juřička - Daniel Roebuck (Biggs), Martina Menšíková - L. Scott Caldwell (Pooleová), Saša Rašilov - Tom Wood (Newman), Antonín Molčík - Ron Dean (detektiv Kelly), Václav Knop - Joseph F. Kosala (detektiv Rosetti), Pavel Pípal - Richard Riehle (starší dozorce z autobusu), Ernesto Čekan - Pancho Demmings (mladší dozorce z autobusu), Josef Nedorost - Eddie Bo Smith Jr. (Copeland), Soběslav Sejk - Dick Cusack (Walter Gutherie), Martin Velda - Nick Searcy (šerif Rawlins), Zdeněk Hruška - Johnny Lee Davenport (Henry), Vlastimil Zavřel - Mike Bacarella (Stevens), Milan Slepička - John M. Watson (Bones Roosevelt), Dana Batulková - Jane Lynch (doktorka Kathy Wahlundová), Petra Jindrová, Milan Bouška, Svatopluk Schuller, Jan Szymik, Monika Schullerová, Jaroslav Vlach, Ivo Novák, Oskar Gottlieb, Kateřina Pípová, Otmar Brancuzský, Vojtěch Rohlíček, Hana Czivišová, Jana Hermachová, Stanislav Lehký, Zdeněk Dolanský, Emil Žák, Marcel Rošetzký a další...
Překlad: Dana Vacková
Dramaturgie: Ladislav Kadlec
Zvuk: Radim Štětina
Dialogy: Boris Adamec
Střihová spolupráce: Jiří Šesták
Asistentka režie: Hana Zapletalová
Vedoucí produkce: Marcela Tůmová
Režie českého znění: Michal Vostřez
Vyrobila: Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského, Česká televize 2001
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.12.1993
Premiéra USA: 6.8.1993 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.5.1994 (VHS) Warner Home Video
Poprvé na DVD: 1.9.1997 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 4.9.2013 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 4 575 013
Tržby celkem - $ 368 875 760
Návštěvnost v ČR 194 620
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Uprchlík gastonrolinc.webnode.cz/news/uprchlik-the-fugitive/
Akční / Thriller, USA, 1993
Režie: Andrew Davis, Hrají: Harrison Ford, Tommy Lee Jones
Šerifové gastonrolinc.webnode.cz/news/serifove-u-s-marshals-1998-126-usa-akcni-krimi-thriller-69/
Akční / Krimi, USA, 1998
Režie: Stuart Baird, Hrají: Tommy Lee Jones, Wesley Snipes
„Má lovce z FBI v patách a před sebou jediný cíl. Vypátrat skutečné vrahy své manželky..."
OBSAH
Byl spokojený jako málokdo. Úspěšný chirurg s vysokými příjmy, luxusním vozem a pohodlnou vilou. Mezi přáteli oblíben, mezi kolegy uznáván. To vše se jednoho večera drastický změnilo. Doktor Richard Kimble (Harrison Ford) po návratu z nemocnice nalézá svou milovanou krásnou manželku s roztříštěnou hlavou v tratolišti krve. Vzápětí se brutální útočník vrhne i na něj. Krátký zmatený zápas, násilník prchá a doktor zoufale objímá svou umírající manželku. Když Kimble vypráví mužům zákona svůj příběh, popisuje násilníka jako muže, který měl místo jedné ruky protézu. Historka je natolik absurdní, že mu policisté nevěří a ještě včera bezúhonný muž se stává hlavním podezřelým a díky zdánlivě neotřesitelným důkazům je nakonec odsouzen za úkladnou vraždu k trestu smrti. Při přepravě z jedné věznice do druhé se mu ovšem za velmi dramatických okolností podaří prchnout. Jeho život má nyní jediný smysl - musí najít skutečného vraha své ženy. Po stopách uprchlíka se vzápětí vydávají specialisté z FBI. Hon na člověka vede zkušený agent Sam Gerhard (Tommy Lee Jones). Z doktora Kimbla se stal muž bez budoucnosti, štvanec, který zdánlivě nemá šanci na přežití...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Akční thriller bez jediného nadbytečného záběru funkčně aktualizuje hitchcockovské schéma "nevinný muž na útěku". Film má především neskutečný spád. Ještě než doběhnou úvodní titulky, je Kimble odsouzen k smrti a ačkoli až do čtyřicáté minuty nemáme vizuální důkaz, že zločin opravdu nespáchal, držíme mu pěsti. Díky Fordovi, který je prostě "likeable guy" i díky tomu, že nám film svým tempem, při kterém nezbývá čas na vysvětlování, nedává na vybranou. Duel "kardiochirurg versus federální agent" je vzácně vyrovnaný, a jestli si film občas dovolí humor, pak se smějeme s vyšetřovateli, nikoli vyšetřovatelům. Spravedlivé rozložení pozornosti mezi lovce i loveného dovoluje naplno zapojit paralelní montáž, jejíž zásluhou je film výtečně rytmizován. Prostříhávání mezi dvojicí akcí jako hlavní prostředek k dynamizaci vyprávění přitom využívá od prologu, kdy pouze namísto dvou současně běžících dějů sledujeme přítomnost a minulost. Linie Gerarda a Kimbla se od sebe navíc liší také stylisticky, jak lze nejlépe sledovat na honičce pod tunelem (akčnost hudby, délka záběrů, nervnost kamery) - od této scény je zároveň naznačováno, že jediným východiskem pro Kimbla je kooperace s mužem, který mu jde nemilosrdně po krku (sladění stylů). Velmi důsledný je film také v distribuci informací a míře vědění, které nám v návaznosti na jednu ze dvou ústředních figur zprostředkovává. Podle potřeb vyprávění víme někdy více než Gerard, jindy zase více než Kimble - pořád jsme přitom napnutí a přesvědčeni, že hrdina má náskok jen pár kroků a jeho dopadení je na spadnutí. Uprchlík podobně jako Mlčení jehňátek za účelem vyvolání napětí či překvapení velmi uvědoměle pracuje se žánrovými schématy - více scén je vystavěno tak, abychom si na základě zkušenosti s podobnými scénami v jiných filmech mysleli, že Kimble už už bude dopaden - v jednom případě jdou ale policajti po známých jeho bytné, v jiném běží Gerard do jiného schodiště, než po kterém Kimble sbíhá. Při svém strhujícím tempu, přesně rozvrženým bodům obratu a výtečné gradaci pomocí cliffhangerů, jejichž vinou se ovšem film nedrolí do pomyslných seriálových epizod, Uprchlík zvládá zároveň prokreslovat postavy a přesvědčovat jak nás, tak Kimbla/Gerarda, že ten druhý to vlastně myslí dobře (scéna s chlapcem a rentgenem v nemocnici, důležitá, názorně předvedená skutečnost, že Gerard nevyjednává, sloužící k našemu docenění jeho odlišného přístupu ke Kimblovi, s nímž je ochoten komunikovat). V dětství jsem Uprchlíka sjížděl na VHSce stále dokola. O mnoho let později mi přijde pořád stejně boží a doufám, že jsem jej neviděl naposledy. Je málo takových. (Matty) 5*
Proč je Uprchlík tak dobrý jako je? Děj není nijak složitý, žádné zásadní dějové zvraty se (skoro;)) nekonají, tak proč? Protože Harrison Ford a Tommy Lee Jones. Jejich role jsou skvěle ztvárněné, psychologie postav je přirozená a vypadá velice reálně, takže se do filmu můžete díky jeho přesvědčivosti ponořit jako do málokterého dalšího - i šílené scény typu skok z přehrady zvládne vykompenzovat poctivé pátrání hlavního hrdiny po "tom jednorukém". Ačkoliv mám o něco radši U.S. Marshalls, protože tam dostal Sam Gerard prostor, jaký si zaslouží, zůstává Uprchlík i po letech kvalitním dobrodružným/detektivním filmem. 80% (Gemini) 4*
Když jsem ten film viděl jako jedenáctiletý kluk poprvé, kladl jsem si palčivou otázku, jak je vůbec možné natočit něco tak geniálního. Možná i proto jsem to v té době viděl snad padesátkrát a pořád dokola, abych našel odpověď. Precizně gradované (všimněte si té železné pravidelnosti organizace syžetu do dvacetiminutových celků) vyprávění s brilantním rytmem (střídání pomalejšího a rychlejšího tempa, opakovaně se navracející retrospektivy do klíčové noci, které pokaždé odhalí o něco víc detailů) a volbou stylistických prostředků (vše je nejdřív exponováno předem, než je to použito - nehledě na brilantní honičku ve vězeňské budově a na náměstí). Pro mě bez debat jeden z nejúchvatnějších filmů devadesátých let. / DOPLNĚNÍ PDZ (27. 8. 2015): 3,9 sek. (Douglas) 5*
V.I.M. FILMU
Prohlídka devadesátkových briliantů pokračuje asi nejlepší adaptací televizního seriálu všech dob. Opravdu teď nemám na mysli zhůvěřilost, kterou i televize Nova nasadila na začítku milénia, ale klasický seriál z let šedesátých, který už tehdy představil odhodlaného doktora Kimblea. Andrew Davis si z něj vytáhl premisu, vybavil jí legendárním jednorukým padouchem (Leslie Nielsen by přidal i jednonohého a jednookého) a poslal Harrisona Forda na zdánlivě tuctový thrillerový běh. Osvítila jej ale šťastná supernova a ze zápletky, kterou by mohl napodobit leckterý béčkový napínák, se vyloupl prototyp perfektní naháněčky nepravého muže.
Uprchlík nemá slabin, překvapivě hlavně kvůli tomu, že jej táhne silný pár umanutých býků. Tommy Lee Jones dostal za roli užvaněného detektiva Gerarda zcela po právu Oscara, ač se za takový typ rolí zlatí plešouni obvykle nedávají. Drsný i pichlavě sarkastický komisař, jenž se nebojí vystřelit i po (pravděpodobně) neprávem obviněném zběhovi se škádlí se silným hrdinou, jenž byl po vzoru Hitchcockových Jamesů Stewartů a Cary Grantů nespravedlivě vehnán do pasti. Mistra filmového napětí Davisova jízda připomíná i několika chytře situovanými sekvencemi, z nichž se do dějin vyřítily splašené vlaky, stometrové šipky do vody i okrádačky důchodců na jednotce intenzivní péče. Uprchlík je mistrovsky vyvážený a podobně jako Nebezpečná rychlost uzpůsobený k analýze a následnému rozepsání do manuálu pro špičkové thrillery. Střídání stran, od sympatického Gerarda k ještě sympatičtějšímu Kimbleovi, pohladí tím, jak bravurně se v něm dávkuje napětí a ždíme docela obyčejné herecké charisma. A i napodesáté vás s touhle výbavou zvládne bavit.
VELKÁ RECENZE
Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a naopak podezřívá z vraždy právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať.
Kimble, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitý vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevinný. Gerardovi je to však jedno. On má dopadnout uprchlíka a ne jej soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži.
Zjistí si v nemocnici jaký typ protézy vrah nosí a poté si vytipuje pět mužů, z nich jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten jeden z jeho kolegů.
Uprchlík má především ukázkové tempo a rozvržení děje. Rovněž skvělý je ve své roli Harrison Ford, který se v drtivé většině případů chová doopravdy jako chirurg a nikoli jako vězeňský profesionál s fyzickou kondicí atleta. Vítězí chytrostí, důvtipem a odhodláním. Oproti tomu jeho protipól je neménně skvělý. Jonesovi sedne role drsného a ambiciózního policisty skvěle a Oscar se na poličce vyhřívá poprávu. Ať už se to zdá jakkoli nemožné, u tohoto snímku si člověk neoddychne ani na minutu. Začátek patří k tomu nejvíce strhujícímu, co lze v kinematografii vidět. Vlaková nehoda je neskutečně věrohodně natočená a takovéto perličky by se daly jmenovat dlouhou dobu. Davis je schopný tvůrce. Bohužel ne vždy natočí dobrý film.
Ocenění:
Academy Awards
1994 - Tommy Lee Jones (Vedlejší herec)
1994 - Nejlepší film (nominace)
1994 - Michael Chapman (Kamera) (nominace)
1994 - Střih (nominace)
1994 - James Newton Howard (Hudba) (nominace)
1994 - Mix zvuku (nominace)
1994 - Střih zvuku (nominace)
Golden Globes
1994 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
1994 - Harrison Ford (Nejlepší herec - drama) (nominace)
1994 - Andrew Davis (Nejlepší režie) (nominace)
BAFTA
1994 - Zvuk
1994 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1994 - Nejlepší střih (nominace)
1994 - Vizuální efekty (nominace)
New York Film Critics Circle
1993 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
1993 - Tommy Lee Jones (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
DABING
1. DABING (VHS, DVD, Blu-ray)
V českém znění: Jiří Štěpnička – Harrison Ford (Dr. Richard Kimble), Michal Pavlata – Tommy Lee Jones (Samuel Gerard), Jana Boušková – Sela Ward (Helen Kimble + více rolí), Jan Pohan - Ron Dean (detektiv Kelly + více rolí + titulky), Hana Talpová - L.Scott Caldwell (Pooleová), Jaroslav Kaňkovský - Joe Pantoliano (Cosmo Renfro), Karel Richter, Bohumil Švarc - Daniel Roebuck (Biggs), Jan Hanžlík - Jeroen Krabbé (doktor Charles Nichols), Bohumil Švarc ml.
Zvuk: Lubomír Zajíc
Produkce: Zdena Sirotková
Překlad: Daniela Margoliusová
Režie českého znění: Jiří Ptáček
Vyrobilo: Studio dabing AB Barrandov pro Warner Home Video 1994
2. DABING (ČT, Nova, Prima)
V českém znění: Jiří Štěpnička – Harrison Ford (Dr. Richard Kimble), Jiří Čapka – Tommy Lee Jones (Samuel Gerard), Pavla Vojáčková - Sela Ward (Helen Kimbleová), Martina Hudečková - Julianne Moore (doktorka Anne Eastmanová), David Prachař - Joe Pantoliano (Cosmo Renfro), Jiří Klem - Jeroen Krabbé (doktor Charles Nichols), Zdeněk Maryška - Andreas Katsulas (Frederick Sykes), Tomáš Juřička - Daniel Roebuck (Biggs), Martina Menšíková - L. Scott Caldwell (Pooleová), Saša Rašilov - Tom Wood (Newman), Antonín Molčík - Ron Dean (detektiv Kelly), Václav Knop - Joseph F. Kosala (detektiv Rosetti), Pavel Pípal - Richard Riehle (starší dozorce z autobusu), Ernesto Čekan - Pancho Demmings (mladší dozorce z autobusu), Josef Nedorost - Eddie Bo Smith Jr. (Copeland), Soběslav Sejk - Dick Cusack (Walter Gutherie), Martin Velda - Nick Searcy (šerif Rawlins), Zdeněk Hruška - Johnny Lee Davenport (Henry), Vlastimil Zavřel - Mike Bacarella (Stevens), Milan Slepička - John M. Watson (Bones Roosevelt), Dana Batulková - Jane Lynch (doktorka Kathy Wahlundová), Petra Jindrová, Milan Bouška, Svatopluk Schuller, Jan Szymik, Monika Schullerová, Jaroslav Vlach, Ivo Novák, Oskar Gottlieb, Kateřina Pípová, Otmar Brancuzský, Vojtěch Rohlíček, Hana Czivišová, Jana Hermachová, Stanislav Lehký, Zdeněk Dolanský, Emil Žák, Marcel Rošetzký a další...
Překlad: Dana Vacková
Dramaturgie: Ladislav Kadlec
Zvuk: Radim Štětina
Dialogy: Boris Adamec
Střihová spolupráce: Jiří Šesták
Asistentka režie: Hana Zapletalová
Vedoucí produkce: Marcela Tůmová
Režie českého znění: Michal Vostřez
Vyrobila: Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského, Česká televize 2001
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 10.12.1993
Premiéra USA: 6.8.1993 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.5.1994 (VHS) Warner Home Video
Poprvé na DVD: 1.9.1997 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 4.9.2013 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 4 575 013
Tržby celkem - $ 368 875 760
Návštěvnost v ČR 194 620
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
REMAKE / POKRAČOVÁNÍ FILMU
Uprchlík gastonrolinc.webnode.cz/news/uprchlik-the-fugitive/
Akční / Thriller, USA, 1993
Režie: Andrew Davis, Hrají: Harrison Ford, Tommy Lee Jones
Šerifové gastonrolinc.webnode.cz/news/serifove-u-s-marshals-1998-126-usa-akcni-krimi-thriller-69/
Akční / Krimi, USA, 1998
Režie: Stuart Baird, Hrají: Tommy Lee Jones, Wesley Snipes
Tvůrci a herci
Andrew Davis (Režie), Arnold Kopelson (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Michael Chapman (Kamera), Don Brochu (Střih), David Finfer (Střih), Dean Goodhill (Střih), Dov Hoenig (Střih), Richard Nord (Střih), Dennis Virkler (Střih), Amanda Mackey (Casting), Cathy Sandrich (Casting), J. Dennis Washington (Scénografie), Aggie Guerard Rodgers (Kostýmy), John Leveque (Zvuk), Peter Robb-King (Masky), David Twohy (Scénář), Jeb Stuart (Scénář), Harrison Ford (Herec), Tommy Lee Jones (Herec), Sela Ward (Herec), Julianne Moore (Herec), Joe Pantoliano (Herec), Andreas Katsulas (Herec), Jeroen Krabbé (Herec), Daniel Roebuck (Herec), L. Scott Caldwell (Herec), Tom Wood (Herec), David Darlow (Herec), Richard Riehle (Herec), Danny Goldring (Herec), Nick Searcy (Herec), Jane Lynch (Herec), Neil Flynn (Herec), Kirsten Nelson (Herec), Wendy George (Herec), David Pasquesi (Herec), Mike Bacarella (Herec), Kevin Mukherji (Herec)
1993/130/USA/Akční, Thriller, Drama
Zajímavost k filmu
- Kvůli přípravě na roli Harrison Ford asistoval při operaci srdce.
- V scéne, keď v kanáli Richard Kimble (Harrison Ford) mieri zbraňou na maršala Samuela Gerarda (Tommy Lee Jones), Kimble hovorí „Ja som svoju ženu nezavraždil," načo Gerard odpovedá „Mne je to jedno." Táto veta v skutočnosti nebola v scenári. Tommy Lee Jones však chcel do svojej postavy vniesť charakter nekompromisného policajta.
- Ve filmu ztvárnil menší roli i Neil Flynn. Jeho působení bylo zmíněno i v seriálu Scrubs (od r. 2001), konkrétně v 8. epizodě 3. série, kde Flynn coby údržbář zmiňuje, že jeho snem bylo herectví.
- Film byl nominován na cenu BAFTA, v kategorii: Nejlepší herec ve vedlejší roli, Nejlepší střih, Nejlepší speciální efekty. Film získal cenu Bafta za Nejlepší zvuk.
- Tommy Lee Jones byl oceněn Zlatým glóbem v kategorii nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli.
- Vyšetřovací tým T. L. Jonese je stejný jako ve filmu Šerifové s Wesley Snipesem, i tam se v týmu objevili Joe Pantoliano, Daniel Roebuck a Tom Wood.
- Walter Hill odmítl režii.
- Ve scéně, kdy Harrison Ford vstupuje po kolejích do tunelu, je za ním vidět pojízdná plošina, na které nejspíš stála kamera.
- Do hlavní mužské role se počítalo mimo jiné i s Kevinem Costnerem, Alecem Baldwinem nebo Andy Garciou.
- Harrison Ford údajně neviděl do dob, než dostal roli ani jeden díl seriálu Uprchlík podle kterého je film natočen.
- Kvůli natáčení byl skutečně havarován jeden vlak, i když výskok z něj byl samozřejmě dotočený jako trik.
- Kulhání Richarda Kimble nebylo hrané, Ford si skutečně ve scénách v lese ošklivě poranil nohu, ale odmítal se nechat ošetřit, aby zvýraznil ještě více svou postavu doktora Kimbla.
- David Janssen hrál hlavní roli v původním seriálu Uprchlík (1963), jeho matka Bernice se mihla v tomto filmu jako komparz. (don corleone)
- Úvodní titulky trvají 14 minut.
- Kvůli přípravě na roli Harrison Ford asistoval při operaci srdce.
- V scéne, keď v kanáli Richard Kimble (Harrison Ford) mieri zbraňou na maršala Samuela Gerarda (Tommy Lee Jones), Kimble hovorí „Ja som svoju ženu nezavraždil," načo Gerard odpovedá „Mne je to jedno." Táto veta v skutočnosti nebola v scenári. Tommy Lee Jones však chcel do svojej postavy vniesť charakter nekompromisného policajta.
- Ve filmu ztvárnil menší roli i Neil Flynn. Jeho působení bylo zmíněno i v seriálu Scrubs (od r. 2001), konkrétně v 8. epizodě 3. série, kde Flynn coby údržbář zmiňuje, že jeho snem bylo herectví.
- Film byl nominován na cenu BAFTA, v kategorii: Nejlepší herec ve vedlejší roli, Nejlepší střih, Nejlepší speciální efekty. Film získal cenu Bafta za Nejlepší zvuk.
- Tommy Lee Jones byl oceněn Zlatým glóbem v kategorii nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli.
- Vyšetřovací tým T. L. Jonese je stejný jako ve filmu Šerifové s Wesley Snipesem, i tam se v týmu objevili Joe Pantoliano, Daniel Roebuck a Tom Wood.
- Walter Hill odmítl režii.
- Ve scéně, kdy Harrison Ford vstupuje po kolejích do tunelu, je za ním vidět pojízdná plošina, na které nejspíš stála kamera.
- Do hlavní mužské role se počítalo mimo jiné i s Kevinem Costnerem, Alecem Baldwinem nebo Andy Garciou.
- Harrison Ford údajně neviděl do dob, než dostal roli ani jeden díl seriálu Uprchlík podle kterého je film natočen.
- Kvůli natáčení byl skutečně havarován jeden vlak, i když výskok z něj byl samozřejmě dotočený jako trik.
- Kulhání Richarda Kimble nebylo hrané, Ford si skutečně ve scénách v lese ošklivě poranil nohu, ale odmítal se nechat ošetřit, aby zvýraznil ještě více svou postavu doktora Kimbla.
- David Janssen hrál hlavní roli v původním seriálu Uprchlík (1963), jeho matka Bernice se mihla v tomto filmu jako komparz. (don corleone)
- Úvodní titulky trvají 14 minut.
Odkazy
Hrají:
Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Sela Ward, Julianne Moore, Joe Pantoliano, Andreas Katsulas, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L. Scott Caldwell, Tom Wood, David Darlow, Ron Dean, Richard Riehle, Danny Goldring, Nick Searcy, Jane Lynch, Neil Flynn, Kirsten Nelson, Wendy George, David Pasquesi, Mike Bacarella, Kevin Mukherji, Darren W. Conrad, Frank Ray Perilli, Mark D. Espinoza, Nicholas Kusenko, Joseph F. Kosala, Andy Romano, Cheryl Lynn Bruce, Dru Anne Carlson, Kevin Crowley, Gene Barge, Allen Hamilton, John M. Watson Sr., Eddie Bo Smith Jr., Pancho Demmings, Johnny Lee Daven