Univerzální voják III: Znovuzrození / Universal Soldier: Regeneration (2009/98/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Thriller) 49% -Originál DVD-

28.08.2022 20:26
JEDNOU VĚTOU
„Znovu postaven, znovu vyzbrojen. Přichází poslední zápas."

OBSAH
Ruskému premiéru Musajevovi jsou uneseny dospívající děti, syn a dcera. K únosu se přihlásí syn generála Vasilije Topova, který bojoval za osvobození Pesalanu. Topov mladší převzal velení otcovy armády a obsadil s ní černobylskou jadernou elektrárnu. Opuštěné město, které je blízko komplexu elektrárny, je pod jeho kontrolou. Topov nechá obložit reaktor výbušninami. Rozbušky jsou nastavené na 72 hodin a pokud Musajev nesplní Topovovy požadavky, nálože vybuchnou. Takový výbuch by způsobil radioaktivní mrak stokrát silnější než bomby svržené na Japonsko. Topov požaduje okamžité propuštění svých spolubojovníků, 227 politických vězňů, které Rusko zadrželo, a rovněž celkovou nezávislost Pasalanu. Nic jiného pro něj není přijatelné. Kromě bomby vyhrožuje i zabitím premiérových dětí. Topov má ale ještě jednu strašlivou zbraň, tu, která provedla útok a unesla děti: univerzálního vojáka čtvrté generace, který byl stvořen pomocí ukradených informací ze zrušeného amerického vojenského programu... V 60. letech, když se rýsovala studená válka v Asii, začali Američané pracovat na programu Black Tower, nyní nazvaném Program univerzální voják. Jde o vojáka, který je mnohem výkonnější než ten běžný, vojáka, který jedná bez výčitek svědomí a bez váhání. Tento voják byl stvořený ze zmražených lidských těl mrtvých vojáků, po oživení byl vylepšen a naprogramován. Před pěti lety byl program nahrazen programem White Tower, který vedl doktor Robert Colin. White Tower zdokonalil výsledky Black Tower s použitím programu genové terapie, kterou v oblasti klonování vyvinul doktor Colin. Díky němu mohla být univerzálům ještě zkvalitněna DNA. Nový model získal schopnosti smrtícího stroje. Pak ale nová generace univerzálů, neboli NGU, spáchala jistý incident ve vládní budově, při kterém zemřelo 12 lidí. Celý projekt byl zrušen. Došlo však k vloupaní a zmizely všechny materiály a nejnovější poznatky včetně jednoho exempláře... Z vloupání byl podezřelý Colin. Ukáže se, že Colin pokračuje nadále ve výzkumu ve východní Evropě jako nájemný žoldák. Je to on, kdo pomáhá Topovovi. Američané na misi spolupracují s Rusy, protože jenom oni mají zkušenost s univerzálními vojáky. K dispozici mají čtyři univerzální vojáky první generace. Ještě existuje pátý voják Luc Deveraux, ten se ale zapojil do soukromého programu doktorky Flemingové, která mu pomáhá s psychologickou rehabilitací, aby mohl být znovu člověkem. Luc je ale stále agresivní a metoda není plně účinná... Mezitím proběhne záchranná mise. Ta ale skončí fiaskem, vojáci jsou i včetně čtyř univerzálních vojáků pobiti. Teď už mají spojenci jen jedinou naději – Luca, a tak ho tajně unesou. Luc podstoupí několik vyšetření, je mu jasné, že svou podstatu a povahu nezmění, že rehabilitace nezabírá, takže nakonec, i přes odpor doktorky Flemingové, souhlasí, že půjde do akce a nechá si upravit DNA... (TV Prima)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pět hvězd, jasná volba. Týden na to, co se film dal sehnat tu svítilo červené hodnocení, pak to kleslo. A v době, kdy píšu tento komentář je tu 56 procent. Proč? To mi vysvětlete. Měl jsem totiž za to, že na filmy čekají lidi, kteří se na comeback Van Damma těší, a ne nedodělci, kteří se těší jen na to, až tenhle film opět odsoudí. Protože proč bych měl koukat na film, o kterém vím, že předem odsoudím? A ještě si ho shánět a být mezi prvníma? Když to někdo má za potřebí, tak ať si to dělá dál. U mě je to ubožák, protože tenhle film si tak nízké hodnocení v žádném případě nezaslouží. Výborná Černobylská atmosféra a la Stalker. Netknutí univerzální vojáci a kopa solidní, naprosto živé a reálné akce, která v rámci možností samozřejmě nezklame. Proč by také za ty peníze měla. Film není žádný zázrak, který by se mohl rovnat s Hollywoodskými akčňáky století. Je to prostě návrat béčkového hrdiny, který pochopil, čím své fanoušky potěší. A podle mě se mu to solidně povedlo i když na něm byly vidět rozdíly od prvního dílu. Ale ještě aby ne, když od něj uteklo více jak patnáct let. Krom toho ve filmu je další z nikdy zodpovězených otázek aneb..co že to Dolph Lundgren vlastně chtěl Jean-Claudovi říct? (Malarkey) 5*

Sic se choreograf bojových scén (občas, a spíš jen ze začátku) relativně snažil, výsledek nemá a vlastně už jenom z podstaty nemůže mít tu atmosféru, na které jsme ujížděli na přelomu 80. a 90. let století minulého. Už destruktivní chlapík Roland Emmerich byl na začátku téhle nijak ambiciózní série obsahově plytký, nicméně akcí prošpikovaný. Po něm to pár neumětelů zkusilo, vrátil se i Luc Deveraux (JCVD), ale až léta páně 2009 slibovala solidní návrat jednoho kultu ročníků cca 1981 – 1986. Navíc, když JCVD ve výborném JCVD filozofoval a žadonil za lepší projekty. Režisér Peter Hyams (původně překvapil pokračováním Kubrickova originálu, pak se vydal akčním průměrem s Náhlou smrtí, Koncem světa nebo Timecopem) usedl pro tentokrát jen za kameru a žezlo předal svému celovečerně debutujícímu synkovi. Ten se s látkou popral asi.. no, moc se nepral. Spíš přihlížel tomu, jak mu taťka ničí materiál podivným nasnímáním a pak asi ani moc nestál nad těkavým střihem. V ději z nudných lokací pak nejvíc figuruje jedno oživlé dřevo (Bělorus Arlovski), zmatený Van Damme a na pár minut i další legenda (a bohužel totálně zbytečný) Lundgren.. (Castor) 2*

Van Damme s Lundgrenem prodělali zmrtvýchvstání ve třetím Univerzálním vojákovi a jejich znovuzrození přineslo solidní akční nářez v naprosto "béčkovém" balení. Když spojí síly proslulý producent Moshe Diamant, veterán Petr Hyams za kamerou a jeho syn John Hyams na režijní sesli, divák si může být stoprocentně jist, že ho nečeká nuda. Teroristé bleskurychle obsadí jadernou elektrárnu Černobyl a na její reaktory umístí nálože, které budou odpáleny, pokud vláda nesplní jejich požadavky a nepropustí slušnou řádku politických vězňů. Jako rukojmí si vezmou děti a do akce jsou povoláni moderní univerzální vojáci, kteří však tváří v tvář houževnatému protivníkovi Andrei Arlovskemu naprosto selžou. Nezbývá než se obrátit na vysloužilého vojáka Luca Deverauxe neboli Van Damma, který však žije v ústraní, ale když se má do akce vrátit i jeho nenáviděný kolega Dolph Lundgren, je to dobrá výzva, jak mu po letech nakopat zadek, popřípadě i něco jiného. A taky že se ti dva v závěrečné, naprosto strhující půlhodině budou mydlit hlava nehlava, je opravdu radost je pozorovat, jak se prohazují stěnami, hází sebou o zem a rozdávají přesně mířené kopy. Po tomto nostalgickém setkání, převážně mlácení, se Van Damme pobije s mladším kolegou Arlowskim a dokáže si, že když vyřídil záludného Lundgrena, tak mladší ročník půjde pod kytky taky stylově. Všechno tedy dynamicky odsýpá, ale určitě bych viděl menší námitky směrem k lacinějšímu výběru kašírovaných lokací, které se ale v pohodě daly přehlédnout, protože na akční film se přece nedívám kvůli jeho lokacím nebo nějaké strojově přesné logice. Akční film přece poskytuje rozptýlení mozkové kůry a akce tu bylo dostatek, Van Damme s Lundgrenem nebyli jako přestárlí fotři a John Hyams ještě sice nemá vybroušenou stylovost jiných akčních režisérských kolegů, ale rozhodně se vzepjal na maximum a víc už prostě od něj nelze očekávat vzhledem k jeho nepříliš zajímavé filmografii. A oproti útrpné dvojce, je tohle hotový zázrak, který občas překonává i trošku rozvleklou jedničku.  (kingik) 4*

VELKÁ RECENZE
Univerzální voják tři bude navždy v srdcích fanoušků zapsán jako ten film, kvůli kterému se Van Damme vykašlal na Expendables. A i když jsme Slyův důchodcovský epos ještě neviděli, je nám jasné, kdo bude mít v čítankách máslo na hlavě. Van Dammeova novinka ignoruje nejen druhý oficiální díl (poslední Van Dammeova pecka co u nás šla v kinech), ale také dva vhskové levobočky - v jednom se dokonce mihnul Burt Reynolds. Nijak ovšem nevybočuje z Van Dammeových béček produkovaných v Rumunsku, což mj. znamená, že není ani tak dobrá jako první díl, ani tak guilty jako druhý a dokonce ani tak legrační jako levobočci.
Pokud jste viděli libovolný Van Dammeův film za posledních pět let (samozřejmě s výjimkou JCVD), nemusíte s UniSolem ztrácet čas. Je to skoro totéž v bleděmodrém (doslova - viz níže). Ale protože Jean-Claude v JCVD filozofoval nad tím, proč je jeho kariéra tak moc v kopru a žadonil u producenta o tohle či onto, rozeberme si tenhle naprosto zbytečný film z trochu jiného úhlu. Co všechno bylo potřeba, aby jsme mu dali šanci?
Prachy
Divíte se, že na prvním místě jsou prachy a ne zápletka? Pořád se pohybujeme v oblasti akčního béčka, nechceme po postavách Shakespeara nebo koulení očima (Dolph Lundgren to nepochopil, ale o tom až později). Peníze vás pustí do lepších kulis, namlsají hezčí holky do vedlejších rolí, šikovnější fachmany a možná i režiséra. To ovšem nebyl tenhle případ. Univerzální voják 3 stál 14 milionů dolarů, což je v rámci vandammovek spíše průměr. Pokud si spočítáme, kolik si řekl Hyams, kolik Van Damme a kolik Lundgren (byť za cameo), na samotný film zbývá stejně málo jako obvykle. Z almužny se neuplete skoro nic. Samozřejmě můžeme zmínit Mariňáka a spol., ale i tam je rozpočet o třetinu vyšší a je pravděpodobné, že si ho nerozkradly straky, ale byl využit při natáčení.
Nové tváře za kamerou
Seagalovky, lundgrenovky a vandammeovky točí dohromady asi tucet režisérů. Občas se prostřídají, ale ve skutečnosti je to pořád stejná parta břídilů. A když mezi ně náhodou zabloudí třeba Isaac Florentine, pohnojí mu někdo film ve střižně a on zase rychle peláší pryč (o tom, že Shepherd nebyla jeho chyba jasně svědčí kvality Ninji, kterého natočil hned poté). V našem případě dochází k určitému oživení - notorického rutinéra Petera Hyamse střídá jeho syn! Zatímco tatínek se ujmul kamery, syn režíruje jako o život. Nápady mu vydrží jen v první honičkové scéně. Pak buď došly peníze, nebo mu do toho začal mluvit tatínek. Já osobně mám pocit, že Hyams starší film rovnou i sabotoval, protože snímání akčních scén je zoufalé a v kombinaci s příliš těkavým střihem (tady zase úřadoval Hyams mladší), máte prostě smůlu. I v případě nejpovedenější bitky filmu máte pocit, že vás o něco důležitého obrali. V těch ostatních scénách se pocit mění v jistotu.
Nové tváře před kamerou
Obal láká na Van Dammea s Lundgrenem, ale ve skutečnosti jde jen o pětiminutovou scénu, při které se Van Damme vydýchá a Lundgren hraje Hamleta - restartovali ho s vymazanou pamětí, takže na Van Dammea sype hlášky jako "Znám tě snad odněkud, cizinče? Z dáli slyším ryk zmučených duší... Válka... to je svinstvo... a ty... ty... načež se mu u hlavy rozsvítí žárovka (ne doslova) a chlapci se začnou řezat. Na to se celkem dá koukat, navíc i finální rostřel je celkem fajn. Přesto z namachrovaně ohlašovaného duelu zůstane jen slabá ozvěna.
Tahákem pro východní trhy (to jsme asi i my) je Andrei "The Pitbull" Arlovski, kterého zná v Česku ovšem jen pár fandů do MMA. I ti pravděpodobně ví, že neumí moc hrát, dokonce ani Rusa v americkém filmu, což bylo donedávna hračkou i pro vyhazovače. Inu, větší rozhorčení nastává, když mluvit přestane. Jeho fanoušci totiž zjistí, že filmová choreografie z něj udělala oživlé dřevo, schopné ledatak humorně zrychleného běhu (kolena u krku, ruce nad hlavou, jak na spartakiádě) a dvou chvatů (divný loket, strnulé koleno). Tohle není ta nová hvězda, která má sérii spasit. I k hlavnímu záporákovi byste měli cítit respekt, ale jak, když ten kluk vypadá, že zrovna vylezl z pasťáku a tou plastovou maketou raketometu se vás snaží ukecat o volnou spartku?
Kamera
Peter Hyams celý film zahalil do modrého smogu, který je ovšem o poznání digitálnější než třeba v Underworldu. Dlouhé kamerové jízdy jsou tabu, polocelky v akčních scénách taky, přičemž další odstíny barevného spekta jsou k vidění jen v případě, že se někdo zapálí. Celé to připomíná narychlo obarvený záznam z digikamery, ale největší průšvih je ve volbě záběrů. Van Damme a Lundgren bojují v nějakém skladišti a Hyams se s kamerou schová za tři stěny beden. Nebýt zvuků, vůbec byste nepoznali, kdo zrovna dostává nakládačku. Co naplat, že se kluci snaží a dokonce úspěšně vykrádají bitku z Terminátora 3. Kamera je stejně nevzrušená jako kdyby je snímal turista, co šel zrovna kolem.
Choreo
Lundgren a Van Damme se snaží, ale chybí jim rychlost. Arlovski se naopak snaží příliš, ale jeho pohyby nejsou s filmovou flow kompatibilní. Je legračně přepálený a jako by zrychlený, jeho opakované lokty či kolena působí zoufale (jako by nevěděl, co jiného použít). Všichni tři to v sobě mají, ale choreografie vázne. Možná proto, že jí dělal sice zkušený kaskadér, ale pořád jenom kaskadér.
Kulisy
Opuštěná továrna suplující fiktivní Černobyl, ve kterém chtějí teroristi odpálit rachejtle? Byla by to milá změna, kdyby v tomhle industriálu tupě nepochodovalo pár maníků a nestřílelo po sobě kulomety, co nedělají díry do zdí, ani neprodukují žádný jiný bordel. Praktické efekty mají dovolenou a syrové ruské betonbloky, zabalené do bezpohlavní modré hrají prim od začátku do konce. To rychle znudí i ty nejotrlější z nás. I Seagal si dá práci s tím, aby se finále jeho dementního filmu odehrávalo na rumunském Karlštejně.
Brutalita
UniSolové by mohli trhat páteře a končetiny, ale dojde jen na průstřely, případně bodání loketním otvírátkem na dopisy (Wolverine i Trhač mají ovšem lepší). V tomhle směru zmařená šance. Možná si řeknete, že je to zbytečné, ale Lundgren třeba ve svém Mechanikovi dělá do lidí díry o velikosti grapefruitu a hned je to trochu jiná káva. Při nákladech na digitální nebo analogovou krev naprosto nevyužité území.
A těch nevyužitých políček je samozřejmě ještě mnohem víc. Nechceme tu kázat, protože diktát peněz je mocný. Až budete v komentářích šermovat levnými filmy, uvědomte si, že většina z nich přelezla magickou hranici 20 milionů, nebo byly natočeny v době, kdy peníze měly jaksi nižší hodnotu. Pět milionů v tomhle měřítku znamená obří nárůst. Tahle béčka se ovšem produkují hlavně proto, aby se z nich vyždímal profit v rámci jednotek procent. Tak akorát, aby se mohlo točit příště a po roce tvrdé dřiny a pěti odtočených filmech zbylo na nový sporťák nebo jachtu.
Dřív byly videobéčka z půjčovny prostě jen blbé, občas příliš šílené a "své" filmy. Postupem času tuhle specifickou oblast a s ní i tvůrce, kteří točili na video proto, že jejich šílené vize do kin nikdo nepustil (Wynorski, Kaufman, Herz), vystrnadily prosté zmetky - filmy se slavným jménem, ale neslavnou pověstí. Všechny ty pseudosequely nebo prázdné nádoby stavějící na vyšeptalých akčních hvězdách. Univerzální voják III je jen další ukázkou smutného trendu a určitě vygeneruje větší čísla než 12 kol nebo Ninja a Neporazitelný 2. K čertu s tím! Vystupte z řady, ukažte Van Dammeovi oba prostředníčky a běžte jinam. Když nic, povede se vám nesmazat jedním vrzem všechny dobré vzpomínky na Emmerichovy cyborgy.

DABING
1. DABING Univerzální voják: Znovuzrození (DVD, Filmbox, AMC)
V českém znění: Zbyšek Horák - Corey Johnson (plukovník John Coby), Jiří Balcárek - Kerry Shale (Dr. Colin), Marek Libert - Mike Pyle (kapitán Kevin Burke), Jan Šťastný - Jean-Claude Van Damme (Luc Deveraux), Pavel Soukup - Dolph Lundgren (Andrew Scott), Pavel Rímský - Garry Cooper (Dr. Porter), Radek Škvor - Kristopher Van Varenberg (Miles), Dana Černá - Emily Joyce (Dr. Sandra Flemmingová), Bohdan Tůma - Aki Avni (generál Boris), Michal Holán - Andrei 'The Pitbull' Arlovski (NGU), Antonín Navrátil (titulky), Miriam Chytilová, Lucie Vondráčková - Violeta Markovska (Ivana), Radina Kardjilova (číšnice v restauraci), Radek Kuchař - Zahary Baharov (velitel Topov), Franklin A. Vallette (technik) a další
Překlad: Martin Massaniec
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Antonín Navrátil
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2010

2. DABING Univerzální voják: Znovuzrození (Prima)
V českém znění: Jiří Pomeje - Jean-Claude Van Damme (Luc Deveraux), Pavel Soukup - Dolph Lundgren (Andrew Scott), Jiří Valšuba - Corey Johnson (plukovník John Coby), Jiří Plachý - Garry Cooper (Dr. Porter, titulky), Lukáš Hlavica - Kerry Shale (Dr. Colin), Radek Hoppe - Mike Pyle (kapitán Kevin Burke), Ilona Svobodová - Emily Joyce (Dr. Sandra Flemmingová), Gustav Bubník - Zahary Baharov (velitel Topov), Pavel Vondrák - Kristopher Van Varenberg (Miles), Michal Holán - Andrei 'The Pitbull' Arlovski (NGU), Ivo Novák, Otmar Brancuzský, Radka Přibyslavská, Marek Libert, Kamila Špráchalová, Petra Jindrová, Terezie Taberyová, Oldřich Hajlich
Překlad: Renata Polišenská
Dialogy: Klára Sochorová
Zvuk: Richard Tomíček
Produkce: Elen Barčišová, Kristýna Pavlíková
Vedoucí dramaturg: Lucie Donátová
Šéfproducent: Jaroslav Richtr
Režie českého znění: Michal Michálek
Vyrobila: FTV Prima, spol. s r.o. ve studiu S Pro Alfa CZ a.s. v roce 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST    
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 1.10.2009 (Austin Fantastic Fest)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.10.2012 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tržby celkem - $ 847 000
Náklady (Rozpočet) - $ 9 000 000

FILMY V SÉRII
Univerzální voják (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/univerzalni-vojak-universal-soldier-1992-103-usa-sci-fi-akcni-drama-65/
USA, Sci-Fi / Akční, 1992
Režie: Roland Emmerich, Hrají: Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren

Univerzální voják: Zpět v akci (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/univerzalni-vojak-zpet-v-akci-univerzalni-vojak-zpet-v-akci-1999-79-usa-sci-fi-akcni-24/
USA, Sci-Fi / Akční, 1999
Režie: Mic Rodgers, Hrají: Jean-Claude Van Damme, Michael Jai White

Univerzální voják III: Znovuzrození (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/univerzalni-vojak-iii-znovuzrozeni-universal-soldier-regeneration-2009-98-usa-sci-fi-akcni-dobrodruzny-thriller-49/
USA, Sci-Fi / Akční, 2009
Režie: John Hyams, Hrají: Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren

Univerzální voják 4: Odplata gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/univerzalni-vojak-4-odplata-universal-soldier-day-of-reckoning-2012-104-usa-sci-fi-akcni-thriller-44/
USA, Sci-Fi / Akční, (2012)
Režie: John Hyams, Hrají: Jean-Claude Van Damme, Dolph Lundgren
 
Tvůrci a herci
John Hyams (Režie), Craig Baumgarten (Produkce), Moshe Diamant (Produkce), Michael Krassner (Hudba), Kris Hill (Hudba), Peter Hyams (Kamera), John Hyams (Střih), Illana Diamant (Casting), Sue Jones (Casting), Philip Harrison (Scénografie), Sonia Despotova (Kostýmy), Neil Fazzari (Zvuk), Tom Efinger (Zvuk), Ivon Ivanova (Masky), Victor Ostrovsky (Scénář), Jean-Claude Van Damme (Herec), Dolph Lundgren (Herec), Andrei Arlovski (Herec), Corey Johnson (Herec), Zahary Baharov (Herec), Aki Avni (Herec), Jon Foo (Herec), Radina Kardjilova (Herec), Kristopher Van Varenberg (Herec), Mike Pyle (Herec), Shelly Varod (Herec), Danko Jordanov (Herec), Dimitar Ilkov (Herec), Stephen Chang (Herec), Emily Joyce (Herec)
 
2009/98/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Topoff (Zahari Baharov) má ve filmu zbraň Makarov PM ráže 9x18mm Makarov.
- Jaderná elektrárna Černobyl je ve filmu vyobrazena jako chátrající a opuštěné místo. Ve skutečnosti však i 20 let po katastrofě pracovali v továrně stovky lidí, kteří se denně dostávají do kontaktu s radioaktivním materiálem. Podobně pak její vyobrazení mezi chátrajícími domy není příliš přesné. Nachází se totiž ve volném prostranství a nejbližší město je téměř 1,5 kilometrů vzdálené.
- Speciální armádní oděv s veškerou výzbrojí Univerzálních vojáků byly pro film navrhnuty scenáristou Johnem Fasanoem a jeho synem.
- Děj filmu navazuje na původního film Univerzální voják (1992), čímž zcela ignoruje druhé pokračování Univerzální Voják: Zpět v akci (1999).
- První film Petera Hyamse, kde byl pouze kameraman bez režírování. Režie se ujal jeho syn John Hyams.
- Ještě než k režii přistoupil John Hyams, uvažovalo se o režisérech P.J. Pesce a Simon Fellows.
- Dolphu Lundgrenovi trvalo natáčení 5 dní, Jean-Claudeovi 20.
 - Vôbec prvý sequel pre Dolpha Lundgrena.
 
Odkazy