Úkryt / Panic Room (2002/112/USA/Thriller, Krimi, Drama) 77%

24.02.2018 18:17
JEDNOU VĚTOU
„Měla to být nejbezpečnější místnost v novém domě Meg a její dcery Sarah. Jenže nebyla.“

OBSAH
Meg Altmanová s dcerkou Sarah se po rozvodu nastěhuje do exkluzivního bytu v klidné newyorské čtvrti. Objeví v něm i tajnou místnost vybavenou pro přežití, kterou nechal zbudovat předchozí majitel. Jenže právě tento nedobytný úkryt se stane cílem trojice gangsterů, kteří sem v noci vniknou přes střechu. Předpokládali totiž, že byt je prázdný. Meg s dcerkou se sice podaří v úkrytu zabarikádovat, ale nemají zdaleka vyhráno. Muži se totiž nezastaví před ničím, protože obsah zakódovaného sejfu v úkrytu je pro ně příliš cenný. Sarah je diabetička, stane se rukojmím zločinců a matce nezbývá než bojovat o dceřin život všemi zbraněmi.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Davide, Davide, teda, co to dělám, Mistře, Mistře, vy jeden MAGORE!! To poslední slovo možná není úplně fér (co bych potom měl psát u takového Davida Lynche) a navíc je Úkryt Fincherův nejnormálnější film, ale to předtím je míněno naprosto vážně. Panic Room je kvalitní nervy drásající filmík se skvělým obsazením a ještě lepšími výkony, výbornou hudbou, špičkovou kamerou, a když vezmu do úvahy své chlubení se tím jak odhadnu vývoj událostí, tak místy i překvapivým scénářem. A pokud jste viděli udělování MTV Movie Awards a viděli tu parodii, budete tenhle film mít ještě radši:) 80% (Gemini) 4*

Strašáci bez psychologické předehry (k Peckinpahovu filmu v jednu chvíli odkazuje ikonický záběr rozbitých brýlí). A vlastně bez psychologie vůbec. Čistý, přímočarý high concept thriller hitchcockovského střihu (tzn. do sebe uzavřený mikrosvět, napětí nadřazené věrohodnosti, větší význam přikládaný tomu, že se bojíme než tomu, o koho/co se bojíme) pro pár herců a jeden barák, jehož "osobnosti" scenárista, kameraman a vedoucí výpravy věnovali nejvíce péče. Kvůli špičkové kameře a zvukovému designu si Úkryt rád zopakuji, ne již tak kvůli postavám, což je škoda, protože právě Fincher s Koeppem rozhodně mají na to, aby stvořili moderní thrillerovou klasiku. 75%  (Matty) 4*

Fincherova milá hračka pro zábavu, které zvedají kredit tři aspekty: dokonalá atmosféra neustálé tíživosti domu, ze kterého kamera vyleze jen sporadicky, nejednoznačná Whitakerova postava, u které do poslední chvíle nemůžete tušit, na jakou stranu se přidá a hlavně Jodie Foster, která dokáže s překvapivou bravurou uhrát hysterické scény, na kterých by si většina jejích kolegyň vylámala zuby. I kvůli ní jsou ty tři hvězdy lepší, ale chtělo to víc zvratů a scenáristických nápadů. Takhle se průlety, detaily a zpomalovačky několikrát ztratí v samoúčelnosti. 70% (novoten) 3*

VELKÁ RECENZE
Rozvedená Meg Altman a její dvanáctiletá dcera Sarah se nastěhují do luxusního newyorského domu, jehož zvláštností je tajná místnost, kterou si tu jako nedobytný úkryt nechal vybudovat předchozí majitel. Meg sice podle návodu zapne bezpečnostní systém, přesto hned první noc vnikne střechou do domu černoch Burnham, který vypne bezpečnostní kódy a vpustí do domu svého komplice Juniora, jež si neplánovaně přivedl posilu, maskovaného a ozbrojeného Raoula. Trojice se hned u vchodu pohádá. Nejen kvůli Raoulovi, ale také proto, že dům měl být podle jejich informací prázdný. Burnham chce akci zrušit, ostatní dva to však nedovolí. Meg se náhodou probudí a zjistí, že v domě jsou lupiči. Podaří se jí vzbudit dceru a zavřít se s ní v úkrytu dřív, než je lupiči chytí. Netuší, že to, co lupiči chtějí, je ukryto právě v nedobytné místnosti.
Lupiči s ní komunikují pomocí bezpečnostních kamer. Slíbí jí bezpečný odchod z domu, ale Meg jim nevěří a nehodlá úkryt opustit. Lupiči jsou si jistí, že se žena nevyzná v systému tajné místnosti a nedokáže se telefonicky spojit s policií. Začnou proto bez obav hledat způsob, jak se dostat dovnitř místnosti se stěnami, stropem a podlahou izolovanými ocelí. Burnham, který pomáhal úkryt stavět, navrhne strčit hadici do ventilace, a vpustit do skrýše plyn. Chce ženu jen vystrašit. Sarah však objeví trubku vedoucí z úkrytu, která jim dovolí dýchat. Meg se podaří zapálit plyn ve ventilaci. Lupiči sice oheň uhasí dřív než všechno vybuchne, Junior je však ošklivě popálený. Burnham, který nechce nikomu ublížit, si uvědomuje, že se mu akce vymyká z rukou. Zatímco se dohaduje s komplici, Meg se odváží opustit úkryt, vydá se do ložnice pro mobil a vrátí se bezpečně dřív, než ji lupiči dostihnou.
V úkrytu však není signál. Meg se podaří napojit mobil na pevnou linku, Policejní linka je obsazená a tak jediný, komu se jí podaří zavolat, je bývalý manžel. Stačí mu však jen říci, že je přepadli tři muži. Potom je spojení přerušeno, protože Burnham, který pochopil, co se děje, zničil telefonní rozvod. Situace uvězněných se zhoršuje. Sarah se udělá špatně. Je diabetička a léky zůstaly venku. Meg marně v zásobách hledá cukr. Situace se vyhrocuje i venku. Junior se pohádá s Raoulem, který ho chladnokrevně zastřelí. Když se náhle ve dveřích objeví Megin manžel Stephen, Roul ho zmlátí a pak vyhrožuje do monitoru Meg, že ho zabije, pokud jim neotevře. Sarah dostane záchvat a Meg se bez ohledu na nebezpečí vydá ven pro inzulínovou injekci. Burnham se tak konečně dostane do úkrytu, kde ho však šokuje pohled na zhroucenou dívenku.
Meg se podař ubránit Raoulovi, ten se však dostane do úkrytu za Burnhamem, který zavře dveře. Mehg zůstane venku. Souhlasí, že nezavolá policii, pokud lupiči dají její dceři okamžitě injekci. Stane se. Zatímco Burnham se věnuje otevírání sejfu, oba sledují na monitoru Meg, která se ve dveřích baví s policejní hlídkou a snaží se ji přesvědčit, že je vše v pořádku. Potom se v domě začne připravovat k boji. Rozbije kamery, takže muži uvnitř netuší, co se děje venku, potom vypne elektřinu. Když lupiči opustí úkryt se Sarah jako rukojmím, srazí Meg Raoula kladivem ze schodů. Burnhamovi se podaří uprchnout. Meg však stále nemá vyhráno. Běsnící Raoul ji totiž nečekaně napadne a chystá se ji zabít.
Bezpečné úkryty existovaly už ve středověkých hradech. Dvacáté století přispělo protiatomovými kryty. Bílý dům má už od dob Kennedyho v podzemí tzv. situační místnost, která je přísně utajená a vybavená špičkovou technikou. Úkryt ve stejnojmenném filmu je místnost s telefonem, který funguje nezávisle na hlavní telefonní lince, vlastní ventilaci a především monitor, na kterém je vidět každý kout bytu. To všechno od ostatního světa oddělují nedobytné dveře. Meg Altmanová se s dcerou Sarah přestěhují do newyorského bytu vybaveného úkrytem, aniž by tušily, jak brzy ho využijí. Uchýlí se tam před třemi muži, kteří se k nim jednou v noci vloupají a nevědí, že cílem zájmu zlodějů je právě samotná bezpečnostní místnost... a že nepřestanou, dokud se nedostanou dovnitř. "Ten úkryt si postavil excentrický milionář, aby měl kam utéct, kdyby mu někdo přišel ukrást peníze," říká Jodie Foster. "Místnost je to velmi speciální a pokud tam chcete zůstat celý měsíc, můžete."
Námět filmu není rozhodně odtažitý od současné reality. Americkým zprávám pomalu začínají dominovat informace o kriminalitě, terorismu a mezinárodních únosech. Prostor dostává strach, paranoia a pud sebezáchovy, zvláště u těch, kterých se to může týkat. A přestože oficiální statistiky dokazují, že se kriminalita snižuje, lidé se obávají vlastního strachu z neurčitého nebezpečí víc než aktuálního a konkrétního nebezpečí, které by jim hrozilo. Proto se Američané čím dál víc zajímají o různé formy ochrany, například kamery, detektory a počítačem řízené zámky. Prodej této techniky civilistům stoupl v loňském roce ze 30 % na 60 %. Na nejvyšší úrovni je zájem o zabezpečovací techniku v jižní Kalifornii, kde se soustřeďuje zábavní průmysl a kde žije spousta hvězd. Gary Paster, který se specializuje na budování úkrytů, první z nich zařídil už v roce 1980. Dnes jich staví asi šest ročně.
Jeho bezpečné místnosti stojí od pěti set do sta tisíc dolarů. Mají dveře, které se nedají prostřelit, opatřené elektromagnetickými zámky stavěnými tak, aby je nepoškodilo nic počínaje baseballovou pálkou a kulkou ráže 9 mm konče. Nejpopulárnější jsou dveře, které pouhým zavřením promění v nejbezpečnější místnost bytu koupelnu nebo záchod. Jsou samozřejmě maskované tak, že jejich pravý účel nikdo nepozná. Také architekti si z projektování úkrytů udělali výnosný obchod. Pracují nejen pro známé osobnosti, ale také pro šéfy společností a korporací. Plány jsou samozřejmě přísně tajné a na poslední chvíli je realizuje tým prověřených odborníků. Poptávka je vysoká, zvlášť vždycky, když nastane nějaký povyk o konci světa nebo panika z nenadálého útoku. Ve filmu Davida Finchera Úkryt to jediné, co dokáže Meg Altmanové a její dceři zachránit život.

O FILMU
Bezpečné úkryty existovaly už ve středověkých hradech. Dvacáté století přispělo protiatomovými kryty. Bílý dům má už od dob Kennedyho v podzemí tzv. situační místnost, která je přísně utajená a vybavená špičkovou technikou. Úkryt ve stejnojmenném filmu je místnost s telefonem, který funguje nezávisle na hlavní telefonní lince, vlastní ventilaci a především monitor, na kterém je vidět každý kout bytu. To všechno od ostatního světa oddělují nedobytné dveře. Meg Altmanová se s dcerou Sarah přestěhují do newyorského bytu vybaveného úkrytem, aniž by tušily, jak brzy ho využijí. Uchýlí se tam před třemi muži, kteří se k nim jednou v noci vloupají a nevědí, že cílem zájmu zlodějů je právě samotná bezpečnostní místnost... a že nepřestanou, dokud se nedostanou dovnitř. "Ten úkryt si postavil excentrický milionář, aby měl kam utéct, kdyby mu někdo přišel ukrást peníze," říká Jodie Foster. "Místnost je to velmi speciální a pokud tam chcete zůstat celý měsíc, můžete."
Námět filmu není rozhodně odtažitý od současné reality. Americkým zprávám pomalu začínají dominovat informace o kriminalitě, terorismu a mezinárodních únosech. Prostor dostává strach, paranoia a pud sebezáchovy, zvláště u těch, kterých se to může týkat. A přestože oficiální statistiky dokazují, že se kriminalita snižuje, lidé se obávají vlastního strachu z neurčitého nebezpečí víc než aktuálního a konkrétního nebezpečí, které by jim hrozilo. Proto se Američané čím dál víc zajímají o různé formy ochrany, například kamery, detektory a počítačem řízené zámky. Prodej této techniky civilistům stoupl v loňském roce ze 30 % na 60 %. Na nejvyšší úrovni je zájem o zabezpečovací techniku v jižní Kalifornii, kde se soustřeďuje zábavní průmysl a kde žije spousta hvězd. Gary Paster, který se specializuje na budování úkrytů, první z nich zařídil už v roce 1980. Dnes jich staví asi šest ročně.
Jeho bezpečné místnosti stojí od pěti set do sta tisíc dolarů. Mají dveře, které se nedají prostřelit, opatřené elektromagnetickými zámky stavěnými tak, aby je nepoškodilo nic počínaje baseballovou pálkou a kulkou ráže 9 mm konče. Nejpopulárnější jsou dveře, které pouhým zavřením promění v nejbezpečnější místnost bytu koupelnu nebo záchod. Jsou samozřejmě maskované tak, že jejich pravý účel nikdo nepozná. Také architekti si z projektování úkrytů udělali výnosný obchod. Pracují nejen pro známé osobnosti, ale také pro šéfy společností a korporací. Plány jsou samozřejmě přísně tajné a na poslední chvíli je realizuje tým prověřených odborníků. Poptávka je vysoká, zvlášť vždycky, když nastane nějaký povyk o konci světa nebo panika z nenadálého útoku. Ve filmu Davida Finchera Úkryt to jediné, co dokáže Meg Altmanové a její dceři zachránit život.

DABING
V českém znění: Nela Boudová - Jodie Foster (Meg Altmanová), Pavlína Dytrtová - Kristen Stewart (Sára Altmanová), Jan Vondráček - Forest Whitaker (Burnham), Saša Rašilov - Jared Leto (Junior), David Matásek - Dwight Yoakam (Raoul), Jaromír Meduna - Patrick Bauchau (Stephen Altman), Jorga Kotrbová - Ann Magnuson (Lydia Lynchová), Miloslav Mejzlík - Ian Buchanan (Evan Kurlander), Tomáš Borůvka, Otto Rošetzký, Jiří Valšuba
Překlad: Jitka Rybová
Zvuk: Miloš Sommer
Produkce: Milena Čapková
Dialogy: Alena Štréblová
Režie: Jana Kovaříková
Vyrobily: ABZ, divize Bontonfilms 2002

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 2.5.2002
Premiéra USA: 29.3.2002 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.2002
Poprvé na DVD: 2.12.2002 Bonton Home Entertainment
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 4 489 106
Tržby celkem - $ 197 079 546
Návštěvnost v ČR - 38 758
Náklady (Rozpočet) - $ 48 000 000

 
Tvůrci a herci
David Fincher (Režie), Judy Hofflund (Produkce), David Koepp (Produkce), Gavin Polone (Produkce), Howard Shore (Hudba), Darius Khondji (Kamera), Conrad W. Hall (Kamera), Angus Wall (Střih), James Haygood (Střih), Laray Mayfield (Casting), Arthur Max (Scénografie), Michael Kaplan (Kostýmy), Willie D. Burton (Zvuk), Ren Klyce (Zvuk), Julie Pearce (Masky), David Koepp (Scénář), Jodie Foster (Herec), Kristen Stewart (Herec), Forest Whitaker (Herec), Dwight Yoakam (Herec), Jared Leto (Herec), Patrick Bauchau (Herec), Ann Magnuson (Herec), Andrew Kevin Walker (Herec), Ian Buchanan (Herec), Paul Schulze (Herec), Nicole Kidman (Herec), Mel Rodriguez (Herec)
 
2002/112/USA/Thriller, Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Filmovalo sa iba na dvoch miestach, a to v Hollywoode (Los Angeles) a na Manhattane (New York).
- Pro roli Meg Altman byla původně vybrána Nicole Kidman a její dceru Sarah měla hrát Hayden Panettiere. Než se začalo točit, roli Sarah dostala Kristen Stewart. Pouhých osm dní před začátkem natáčení si Nicole Kidman poranila koleno, které utrpěla při natáčení Moulin Rouge (2001). Role byla nabídnuta Jodie Foster. Měla na přípravu role pouze týden.
- Nicole Kidman se ve filmu nakonec přecejen objeví, avšak pouze její hlas – hlas přítelkyně Stephena Altmana.
- Jodie Foster byla během natáčení podruhé těhotná.
- Kristen Stewart během natáčení velmi vyrostla. Na počátku byla menší než Jodie Foster a na jeho konci byla již větší.
- David Koepp napsal scénář za šest dní.
 
Odkazy