Tváří v tvář / Face/Off (1997/138/USA/Akční, Thriller, Krimi, Sci-Fi) 81% -Blu-ray-

27.02.2018 12:10
JEDNOU VĚTOU
„Agent FBI a psychopatický terorista - dva muži, dvě tváře, jeden společný osud."

OBSAH
Losangelský agent FBI Sean Archer má s psychopatickým teroristou Castorem Tryem nevyřízené účty. Před šesti lety se Castor pokusil příliš schopného agenta zastřelit ze zálohy a nešťastnou náhodou zabil jeho malého synka. Od té chvíle je Archer smrtelně nebezpečnému Troyovi v patách. Žene ho touha po pomstě. A velký den odplaty konečně nastal. V divoké honičce a mimořádně dramatické přestřelce Archer vítězí a nebezpečný terorista se v komatu a na prahu smrti ocitá v tajné vězeňské nemocnici. Je ale skutečně dobojováno? Nikoli! Castor a jeho bratr Pollux několik hodin před zatčením umístnili někde v Los Angeles biologickou zbraň, kterou časovaný spínač odpálí přesně za šest dní. Je třeba vypátrat místo, kde je zákeřná bomba uložena. Jde o záchranu desetitisíců životů. S pomocí nejmodernější technologie vědci transplantují Archeovi tvář teroristy Castora. V tomto dokonalém "převleku" má ve vězení zjistit od Castorova bratra Polluxe, kde leží bomba. To se Archeovi nakonec podaří, ale na návrat k normálu je už pozdě. Castor se totiž mezitím probral z komatu, ukradl Archeovu tvář a zlikvidoval všechny, kdo o záměně tváří věděli. Psychopatický terorista se tak stal agentem FBI, zatímco skutečný policista s tváří mnohonásobného vraha, trpí v přísně střeženém kriminále. Podaří se mu uprchnout a získat znovu svou pravou identitu?(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jenda Woo svoje řemeslo umí, o tom žádný polemiky, soudruzi. Výtečné choreografie obyčejných stříleček (vyvražďovačka v Buzzově domě s podkresem romantické hudby je zkrátka perverzně krásná), efektní kamera, kompozice s Jendovými milenými holuby... kdo by odolal? To se pak ztratí i pouťová zápletka, která je ale rozehraná s takřka komediální lehkostí (výtečný úchylák Travolta a jeho výchovný styl) a na druhé straně s naléhavou zoufalostí (psí oči mukla Nicholase Cage). Celé to funguje brilantně až do posledních vteřin, které však doslova rozmázne pekelný happy-end s jednou z nejhorších Wooových zpomalovaček, co jsem kdy viděl (a to jsem přežil i Živý terč, prosím!). Pokud si odmyslím závěrečnou trapnost, je Tváří tvář hodnotný člen silného akčního trojlístku druhé poloviny devadesátých, bez problémů se vyrovná Con Air, ale na druhou stranu kvalit Skály zdaleka nedosahuje. (Marigold) 4*

Cage s Travoltou se předhánějí kdo bude větší frajer a někdy mívám pocit, že snad není možné, aby to oba zahráli takhle skvěle. Oběma totiž jde jak záporná, tak kladná role na jedničku a když připočtu vizuální stránku se scénou se zrcadly nebo vrchol filmu při pohřbu, tak těžko se hledají chyby. Film nadupaný od začátku do konce, nejlepší Woo vůbec a jako třešnička na dortu Dominique Swain, která definitivně zabraňuje jít pod 100%. (novoten) 5*

Psychologický akční film. To zní, pravda, trochu divně, ale lepší vystižení mých pocitů z tohoto snímku mně nenapadá. Je to akční jízda s rukopisem Mistra Woo, ale přitom i emocionálně silná se zajímavým dějem. U Pulp Fiction jsem původně napsal. že by Travolta by měl Tarantinovi líbat nohy, ale Johnu Woo by měl rovnou sloužit :o). Tohle byla jeho poslední zajímavá role a společně s Cageem předvádí herecký koncert. Velmi dobrý film. (Lima) 4*

VELKÁ RECENZE
Touha po pomstě je největší stimulace. Losangeleský policista Sean Archer je posedlý myšlenkou na dopadení geniálního (a maniakálního) teroristy Castora Troye. Chce ho dopadnout nejen proto, že je mnohonásobným vrahem, ale především proto, že před šesti lety, když chtěl Castor Seana zastřelit, zabil omylem jeho malého syna. Ale nyní snad konečně celá záležitost směřuje ke svému rozuzlení. Akce je připravena, Castor je těžce zraněn a dopaden. Než se ale Sean může vrátit domů k manželce a dceři, vychází najevo strašlivá skutečnost: Někde v centru Los Angeles umístil Castor časovanou biologickou bombu, která má za několik dní zabít milióny obyvatel. Kde se přesně nachází, to ví pouze čerstvě uvězněný Castorův bratr Pollux, který rozhodně nemá náladu vypovídat. Záhy je Sean kontaktován přísně tajným vládním výzkumným týmem a je mu nabídnuta nezvyklá šance: Pomocí nejnovější operační techniky mu bude transplantován obličej Castora, ležícího v kómatu. I jeho tělesné proporce a hlas budou upraveny tak, aby byl k nerozeznání od těžce zraněného gangstera. Po krátkém váhání Sean souhlasí a s Castorovým obličejem se nechává zavřít do vězení, kde chce získat informace z Polluxe. Mezitím ovšem v nemocnici přijde k vědomí skutečný Castor. Pochopitelně nemá přílišnou radost z toho, že mu chybí tvář, ale pak uvidí v operačním sále v živném roztoku schovaný Seanův obličej. S pomocí svých kompliců donutí doktora k další transplantaci, načež zabije svědky a zničí všechny důkazy o tom, že uvězněný Castor není Sean a oslavovaný Sean není Castor. Neuvěřitelné drama začíná nabírat obrátky...
Celé filmové řemeslo je o "potlačování nedůvěry". Pokud divák neuvěří, že po plátně opravdu chodí dinosauři, nebo že ta stará dáma opravdu umírá na rakovinu, začne se ve filmu šťourat, hledat nelogičnosti a to je konec. Tvůrci filmu Tváří v tvář nám předkládají ke spolknutí skutečně hutné sousto: Dokonalou výměnu dvou identit. A co na to diváci? Spolknou ho bez nejmenších námitek. Hongkongskému akčnímu mistrovi Johnovi Woo (Killer, Hard Boiled, Živý terč, Operace: Zlomený šíp) se totiž v jeho nejnovějším filmu podařilo vytvořit téměř pohádkový "paralelní vesmír", ve kterém jsou možné dokonalé transplantace, čas se zrychluje či zpomaluje v zájmu dramatičnosti a fyzikální a pravděpodobnostní zákony platí jen velmi přibližně. A divákovi to nevadí, protože je napětím bez sebe, co se bude dít dál.
Travolta i Cage jsou hvězdami největšího kalibru a zaplaťpánbůh za to, protože v Tváří v tvář před sebou měli přetěžký úkol. Travolta totiž většinu filmu hraje Castora, který hraje Seana a žije v jeho domě s jeho rodinou, kdežto Cage ztělesnil Seana, který hraje Castora a snaží se sblížit s jeho komplici. Oba odvedli vynikající práci a pozadu nezůstali ani ostatní zúčastnění herci: Joan Archerová jako Seanova manželka, Dominique Swainová jako jeho dcera nebo Alessandro Nivola jako Castorův bratr. Díky tomu můžeme být svědky jevu, v akčních filmech téměř nevídaného: I když se na plátně právě nestřílí, je se na co dívat a o čem přemýšlet. Pokud máte chuť, můžete ve filmu dokonce hledat existenciální otázky, filosofické úvahy a mýtické reference. Vnucuje se otázka, jak mohl John Woo něco takového zdařile režírovat, když téměř neumí anglicky...
A pokud se na plátně právě střílí, je samozřejmě také na co se dívat. Producenti popustili Johnovi Woo uzdu a dovolili mu vrátit se k téměř surrealistickému "krvavému baletu", kterým proslul ještě když natáčel v Hongkongu. Pokud jste viděli pouze jeho americké filmy a není vám jasný všechen ten povyk okolo "stylu Johna Woo", ve snímku Tváří v tvář se dočkáte vysvětlení, zatímco fanoušci Johna Woo budou okamžitě identifikovat některé mistrovy oblíbené momenty: Kromě zpomalených záběrů, geniálního střihu a neskutečných kamerových úhlů se dočkáme i přestřelky v kostele plném holubů (jejíž aktéři jsou oblečeni ve smutečních šatech) a znovu budeme okouzleni (nebo zaskočeni) tím, jak se může změnit vyznění filmové scény, pokud je doprovázena vhodnou (nebo na první poslech naprosto nevhodnou) hudbou.
Bohužel, film Tváří v tvář je úctyhodných 138 minut dlouhý a několik málo z jeho mnoha scén onu výše zmíněnou magickou přesvědčivost postrádá. Především scény ve vězení (a útěk z něj) vypadají jako by byly z jiného filmu a vyvolávají reakce typu "Moment, tohle je nesmysl". Podle mého osobního názoru je i přesto Tváří v tvář stoprocentním filmem. Podle názoru zbytku redakce (nezapomeňte, že v Cinemě máme demokracii) pouze osmdesátiprocentním. Takže mi nezbývá, než napsat "Přesvědčte se sami" a uzavřít recenzi několika superlativy:
Přes všechny výtky je Tváří v tvář výjimečným snímkem, který "znovuobjevil" akční film a který byste si neměli nechat ujít, ať je váš vztah k akčním filmům jakýkoliv. Tváří v tvář je zdaleka nejlepším americkým filmem Johna Woo. Ve filmu Tváří v tvář uvidíte nejlepší herecké výkony, jaké jste za několik posledních let mohli v akčním filmu vidět. Tváří v tvář je zatím nejlepším letošním akčním filmem. Stačí?

GOLDIE FILM
Poslední dobou se v goldies zabýváme převážně dramaty, navíc minulý týden byly rozdány Oscary. Tu pachuť oficialit je potřeba rozstřílet na padrť! V tom byl vždy mistrem John Woo, asijský zázrak, který má na svědomí nejeden žánrový kult. Přestože pokus dobýt Hollywoodu by s odstupem času nejspíš sám označil za slabší období své tvorby a většina z nás se také raději vrací k jeho domovským filmům, jeden velký akčňák mu z poflakování po Kalifornii nikdo neodpáře.
Tváří v tvář je ryzí výplod druhé poloviny devadesátých let a spolu se Skálou se přetahuje o pozici "nej" ve svém oboru. My to ale rozsuzovat nebudeme. Každý nechť upřednostní snímek sobě bližší.
Každopádně nyní objevuje naši sekci spolu s Wooem i Nicolas Cage, kterého jsme sem doposud tvrdošíjně odmítali vpustit. Právě on spolu s Johnem Travoltou rozjíždějí akčňák nejvyšší jakosti. Oba herci, tenkrát na vrcholu své kariéry, a již tehdy populární a vlivný režisér propojili explozivní scény, brakový námět a inteligentní děj velmi "chutným" způsobem.
Přitom se jen těžko se věří, že příběh superpoldy a superpadoucha, kteří si prohodili identity a tváře, zvládne vyprodukovat tolik emocí, aniž by se při bez pochyb nerealistické premise zesměšnil a upadl v posměch.
Děj sice disponuje menším množstvím akčních scén, než bývá u Wooa zvykem, ty stávající ale mají stejně brilantní choreografii jako vždy. Nejde o pověstné eskapády jako náročná pětiminutová přestřelka v Hard Boiled natočená na jediný záběr, ale za střídání wooovských zpomalovaček a zrychovaček, svižných melodií i klasické hudby nebo letadel a člunů mají "pošťuchují se " Cage s Travoltou nepopiratelný drive - spolu s kulkami a jiskrami létá vzduchem i adrenalin.
Zároveň je budován plnohodnotný příběh, který krom samotného námětu nesklouzává z cesty přesvědčivosti. Tady snímek těží jak ze slizujícího Travolty většinu stopáže v roli nemesis, co nyní žije život svého pronásledovatele, tak Nica Cage coby nevinného člověka dohnaného na pokraj sil.
Smysl pro casting zachránil vše. Zvllášť u Cage, jenž MUSÍ hrát lidi zfetované, opilé, na hranici kolapsu, nebo raději to vše najednou (zde zkusí všechny zmíněné polohy, leckdy v kombinaci). Oba se ve svých rolích cítí jako ryby ve vodě a budují přesvědčivý vztah vzájemné nenávisti i fascinace. V první řadě se ale daří to hlavní - dát hrdinům silné a přesvědčivé motivace. Námět výměny totožnosti to samozřejmě ještě posunuje na úplně nový level.
Těžko říct, jak by snímek vypadal, kdyby protagonisty ztvárnili Arnold Schwarzenegger a Sylvester Stallone, jak bylo původně v plánu. Na jednu stranu jsme tím přišli o splněný sen v podobě ultimátního souboje dvou akčních legend, na druhou stranu se ale bez nich mohl Woo posunout k modernějšímu pojetí akce. Arnie i Sly by výsledek jistě táhli směrem k osmdesátkám. Můžeme leda tipovat, jestli bychom zemřeli blahem, nebo zklamáním. Každopádně by to byl zcela jiný film.
Jakkoli má totiž Tváří v tvář vymazlený audiovizuál, stojí právě na svém kvalitním příběhu, který je svým způsobem odvážný a originální. Akční film posunuje dál, směrem k hrdinům s hlubší psychologií, který byl později dotažen trilogií o agentu Bourneovi. Tomu neodporuje ani sci-fi námět o podivném odvětví plastické chirurgie - to zkrátka vnímáme jako extrémního hybatele děje, nic víc.
Wooova režie, která klasicky nabírá až epických rozměrů, tak má plnohodnotné opodstatnění. K tomu si přičtěme i kvalitní hudbu tehdy celovečerně debutujícího Johna Powella (dnes osvědčené značky), a máme před sebou skutečně velkolepou jízdu akce (během střelby) a napětí (během vyprávění děje).
Tváří v tvář skutečně působí velmi vysoustruhovaně, což je pro někoho oproti leckdy spontánně působícím starším Wooovým filmům nevýhoda, já si ale naopak nemůžu vynachválit tu souhru, tu promyšlenost a tu funkčnost každého prvku.

V.I.M. FILMU
Kariéra Johna Woo v Hollywoodu se dá bez problémů rozseknout vedví – na obou polovinách zůstanou průměrné filmy s průměrnými hereckými výkony a „wannabe cool“ režijním akcentem, které toho chtěly tolik říct, ale rozpadly se autorovi pod rukama. Pokud se smějete, jak jsem mohl zapomenout na Tváří v tvář, pak vězte, že jsem nezapomněl. Tváří v tvář je onou sekerou, která si onen sek může dovolit. Všechny pochyby drtící, do puntíku výstižná a čistá esence touhy zosobňující vše, co chce Woo celou dobu v amerických kulisách točit a co se mu tak dlouho nevedlo (a dodnes příliš nevede). Hongkongská akce byla odjakživa pro Hollywood příliš dravá, neuhlazená a málo efektní oním hladkým moderně-technickým stylem, který si divák už nějakou tu dobu žádá. Tváří v tvář však v sobě zosobňuje nádherné akční balety v originálních exteriérových konstalacích, podmalovává je nehorázně líbivou hudbou a nechá v ní h-r-á-t duo herců, které by si ve své době jen tak někdo vedle sebe postavit nedovolil. Jednak by se poprali jejich fankluby, proč zrovna ten musí hrát záporáka a ten zase umřít, druhak bývá pro samotné herce kontraproduktivní, když ve filmu nezáří jen hvězda jejich, ale přibírají k sobě známého parťáka. Tenhle risk ale vyšel a filmu stoprocentně prospěl – John Travolta si urval jednu z posledních výrazných (a proč to neříct, hlavně pořádných) rolí, Nicolas Cage mu zdatně zaoponoval a John Woo je oba zasadil do scénáře tak vrstevnatého, o jakém si podobná žánrovka může nechat leda tak zdát. Zápletka s výměnou obličejů je na hraně uvěřitelnosti zejména v tom, s jakou bezelstností a rychlostí je prakticky lusknutím prstu provedena, rozehrává však atraktivní zápletku o výměně životů dvou mužů, kteří mají zatraceně velká ega a jsou dobří v tom, co dělají. Ano, i v tomhle je patrný otisk Johna Woo, chlapíka, který mezi tuny vystřílených nábojů a desetimetrové efektní výbuchy s obvyklou pravidelností tahá osudovost vztahu dvou mužů na různých hranicích zákona. Ve Tváří v tvář mu to vyšlo a není to trapné. Ba co víc, je to neskonale atraktivní přidaná hodnota v žánrovém zástupci, který i díky ní hraničí s genialitou. Pokud máte rádi Cage, chcete vidět Travoltu na hereckém vrcholu a nevadí vám neúnosně natahované akční scény se spoustou samoúčelného násilí, nemůžete sáhnout vedle.

OLDIES FILMU
Pokud někdo mimo Tarantina křísil v 90. letech Travoltovu kariéru, byl to bezesporu John Woo, který mu nabídl hned dvě zajímavé role - v Operaci Zlomený šíp a především v Tváří v tvář. Pro talentovaného Asiata to zpočátku vypadalo na mimořádně velké sousto, ale dokázal původní scénář nejen zakčnit a osekat o hardcore sci-fi (Woo totiž sci-fi příliš nemusí), především si vybral zajímavé herce (Travolta vs. Cage) a... rozdal jim bouchačky. Ukázka z DVDčka začíná celkem originálně, v místnosti se spoře osvětleným Travoltou jako Archerem, který zasněně vysvětluje, proč Castora Troye tak dobře zná a tak moc nenávidí. Kamera krouží divoce kolem něho a když propluje za jeho zády, šup, je z něj Castor Troy... Docela efektní, ale možná až příliš zdlouhavé, sestřihu akčních perliček je tak vyhrazena pouze druhá polovina ukázky a největší trumfy si Woo stejně nechal až do samotného filmu. Proto uvidíme především záběry z úvodní honičky a před chytlavou hudební kulisou si oba borci odsypou alespoň jednu památnou hlášku (ta Travoltova je kapku vypečenější). Není to moc, ale plní to svojí funkci, dodneška si mimochodem pamatuji své pubertální dilema: Je lepší Skála nebo Tváří v tvář... jak to vidíte vy?

Ocenění:
Academy Awards
1998 - Střih zvuku (nominace)

The Saturn Awards
2008 - Nejlepší vydání klasického filmu na DVD (nominace)
1998 - John Woo (Nejlepší režie)
1998 - Michael Colleary, Mike Werb (Nejlepší scénář)
1998 - Nejlepší akční/dobrodružný/thriller film (nominace)
1998 - Nicolas Cage (Nejlepší herec) (nominace)
1998 - John Travolta (Nejlepší herec) (nominace)
1998 - Joan Allen (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
1998 - Dominique Swain (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
1998 - John Powell (Nejlepší hudba) (nominace)
1998 - David Atherton, Kevin Yagher (Nejlepší masky) (nominace)

DABING
V českém znění: Pavel Trávníček - John Travolta (Sean Archer), Zdeněk Mahdal - Nicolas Cage (Castor Troy), Ilona Svobodová - Joan Allen (Eve Archerová), Bohdan Tůma - Alessandro Nivola (Pollux Troy), Radka Stupková - Gina Gershon (Sasha Hasslerová), Eliška Pohorská - Dominique Swain (Jamie Archerová), Jan Pohan - Harve Presnell (Victor Lazarro), Pavel Šrom - Colm Feore (doktor Malcolm Walsh), Valérie Zawadská - CCH Pounder (doktorka Holllis Miller), Pavel Rímský- Robert Wisdom (Tito Biondi), Josef Carda - James Denton (Buzz), Roman Hájek, Martin Kolár, Libor Hruška, Ludvík Král, Zdeněk Hruška, Kateřina Halešová, Antonín Navrátil, Jiří Valšuba, Lucie Benešová - Romy Windsor (Kimberly), Lucie Kožinová - Margaret Cho (Wanda), René Slováčková, Bohumil Švarc ml., Jan Palouš, Libor Terš (titulky) a další
Překlad: Gina Dolejšová
Zvuk: Roman Sečkař
Produkce: Zdena Sirotková
Dialogy a režie českého znění: Jiří Kodeš
Výsledný mix: Vidfilm Londýn
Vyrobilo: Studio Dabing S Pro Alfa pro Hollywood Classic Entertainment 1998

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 4.9.1997 Falcon
Premiéra USA: 27.6.1997 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.1998 H.C.E. (VHS)
Poprvé na DVD: 20.8.2001 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 27.10.2010 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 5 330 759
Tržby celkem - $ 245 676 146
Návštěvnost v ČR 94 478
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Film na disku Blu-ray
• Vysoké rozlišení obrazu a zvuku
• Filmová upoutávka

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky Dolby Digital 2.0, anglicky Dolby Digital 5.1, maďarsky Dolby Digital 2.0, polsky Dolby Digital 5.1, rusky Dolby Digital 2.0, turecky Dolby Digital 2.0
anglické pro nesly., anglické, arabské, bulharské, české, hebrejské, chorvatské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, ruské, řecké, slovenské, slovinské, srbské, turecké, ukrajinské
 
Tvůrci a herci
John Woo (Režie), Terence Chang (Produkce), Christopher Godsick (Produkce), Barrie M. Osborne (Produkce), David Permut (Produkce), John Powell (Hudba), Oliver Wood (Kamera), Steven Kemper (Střih), Christian Wagner (Střih), Mindy Marin (Casting), Neil Spisak (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), David M. Ronne (Zvuk), Gilbert A. Mosko (Masky), Mike Werb (Scénář), Michael Colleary (Scénář), John Travolta (Herec), Nicolas Cage (Herec), Joan Allen (Herec), Alessandro Nivola (Herec), Gina Gershon (Herec), Dominique Swain (Herec), Nick Cassavetes (Herec), Harve Presnell (Herec), Colm Feore (Herec), John Carroll Lynch (Herec), CCH Pounder (Herec), Robert Wisdom (Herec), Margaret Cho (Herec), Matt Ross (Herec), Chris Bauer (Herec), Myles Jeffrey (Herec), Thomas Jane (Herec), Tommy Flanagan (Herec), Paul Hipp (Herec), Lisa Boyle (Herec), John Bloom (Herec), James Denton (Herec), Danny Masterson (Herec), Megan Paul (Herec), Kirk Baltz (Herec), Romy Windsor (Herec), David Warshofsky (Herec), Thomas Rosales Jr. (Herec), Del Zamora (Herec)
 
1997/138/USA/Akční, Thriller, Krimi, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Nicolas Cage tímto filmem jako jediný herec v historii završil sérií tří snímků v řadě s ratingem R, z nichž každý v amerických kinech překonal magickou hranici sto milionů amerických dolarů.
- Polluxe Troye, mladšího bratra Castora (Nicolas Cage), mohl hrát Mark Wahlberg.
- V závěrečné bitvě v kostele, která zahrnuje holubice létající kolem, lze najít podobnosti se závěrečnou konfrontací klasického snímku Killer (1989).
- Scéna s plastickou chirurgií Dr. Malcolma Walshe (Colm Feore) se natáčela v Henman House, 33583 Mulholland Hwy v Malibu. Scéna s lodí v závěru filmu pak byla natočena v San Diegu.
- Pred natáčaním filmu bolo zvažovaných mnoho hereckých dvojíc ako Harrison Ford vs. Michael Douglas, Alec Baldwin vs. Bruce Willis, Jean-Claude Van Damme vs. Steven Seagal alebo Al Pacino vs. Robert De Niro.
- Honička motorových člunů se objevila také v dřívějším režisérově snímku Killer (1989), který byl natočen ještě během jeho působení v Hong Kongu.
- Studio chtělo, aby z názvu filmu (Face/Off) zmizela šikmá čára, což John Woo odmítl údajně proto, aby si diváci nemysleli, že je film o hokeji (face off je v angličtině výraz pro vhazování puku).
- Jména dvou hlavních záporných postav jsou inspirovaná řeckými bájemi. Castor a Pollux jsou děti Dia a bojovali v Trojské válce (anglicky Troy). Odtud jména Pollux Troy a Castor Troy. Jméno Archer (John Travolta) je také symbol souhvězdí Střelce, symbolizující opak mezi souhvězdím Střelce a souhvězdím Gemini, která byla dvojčaty se jmény Castor a Pollux z řecké mytologie.
- Původní verze scénáře se odehrávala v budoucnosti. Režisér John Woo ale chtěl klást větší důraz na psychologii postav, což by prý ve sci-fi nevyznělo.
- V jedné ze scén filmu je vidět bedna s logem "ingen". Tato fiktivní společnost založila Jurský park.
- Původně byli do hlavních rolí zvažováni Arnold Schwarzenegger a Sylvester Stallone.
 
Odkazy