Truman Show / The Truman Show (1998/103/USA/Drama, Komedie, Sci-Fi) 87% -Originál DVD-

27.03.2018 22:58
JEDNOU VĚTOU
„Život jako nekonečný seriál.“

OBSAH
Film Truman Show prozkoumává moc médií a stále méně zřetelnou hranici mezi skutečností a jejím mediálním či virtuálním obrazem. Truman Burbank totiž až téměř do svých třiceti let netuší, že od narození žije v obrovských filmových ateliérech a že je hvězdou televizního seriálu s celosvětovou popularitou a vysokou sledovaností. Nad Trumanovým životem má navíc absolutní kontrolu tvůrce oblíbeného seriálu, režisér a producent Christof. Největším problémem ovšem pro Trumana nakonec není uvědomit si pravý stav věcí, nýbrž odhodlat se opustit falešný, avšak zároveň tak bezpečný a dokonalý svět... Snímek je inspirován americkými TV seriály, založenými na snímání reality a ve svém závěru nečekaně přerůstá až v moderní alegorii biblického motivu - vyhnání z ráje. Žánrově jde o fantaskní, bizarní a spektakulární drama se satirickým podtextem.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Byl jsem překvapený o jak zajímavý film jsem v půjčovnách VHSek přišel v době, kdy jsem doma nedělal nic jinýho než na kazety čučel v jednom kuse. Každý den chodil do půjčovny, každý den napůjčoval kopu filmů a zrovna tenhle mi utek. Zrovna v době, kdy Godzilla trhala žebříčky a Truman Show mi jednoduše vyklouz. Nakonec jsem byl ale dost překvapený, jak s příběhem naložili. Jim Carrey ani nemusel zvážnět. Hrál tady prostě to, co umí nejlépe. A že to do filmu sedlo jako pivo do půllitru. Nádherně a ten příběh měl myšlenku. Možná s tím ale přišli hrozně brzo, protože skutečné reality show se v naší zemi rozmohly až v 21. století a v dnešní době je to stále aktuální záležitost. Kdyby alespoň měly myšlenku, jako v Truman Show, tak neřeknu, ale co tady člověk má dělat s velkým bratrem, vyvoleným, přeměnou muže na ženu, ženy na muže, muže na muže a bůhví kam dál by to mohlo dojít. Nejlepší na celém filmu byl ale závěr, který překonal i samotný geniální příběh, jež z Hollywoodu nevyjíždí často. Ten konec ale překonal daleko víc konců. Možná se momentálně stal i nejlepším koncem, co jsem kdy viděl. A to jsem předtím konce nikdy moc neřešil. Až po tomhle filmu. (Malarkey) 5*

Dojemné, vtipné, sžíravé - to vše dohromady a navrch dokonale vypointované. Nevím, jak na to koukali američané, jakožto televizní národ, ale vzhledem ke slušným tržbám se jim to zřejmě líbilo.Tenhle film bych s chutí pustil všem závislákům na telenovely a obyvatelům planety NOVA, aby si taky užili. V perfektně zinscenovaných záběrech na věrné televizní diváky, z nichž nejvíc mně dostaly ty dvě objímající se stařenky, by se mohli najít. Ale možná jim to nedojde...."Co ten Lima zase žvaní? Přepni to jinam, tohle se nedá." (Lima) 5*

Spoiler... Film, jehož hlavní téma je náš vlastní pohled. Omezovat to na fenomén reality show a bulváru je povrchní, mnohem víc Niccolův scénář cílí na to, jak sami sebe konstruujeme jako subjekty, jaký způsobem budujeme vlastní vnímání reality, vlastní identitu. Peter Weir tuhle finesu jemně vystihl, pohrává si s divákem, je důsledně ironický. Závěr mě přinutil k triumfálnímu gestu - pokud ho někdo chápe jako happy end, zjevně se stal obětí vlastní Truman Show. Tohle je realita, jak ji známe a akceptujeme... Pointou film tak není to, že Truman najde svůj exit, ale právě to, že náš exit je v nedohlednu. "We accept the reality of the world with we are presented. It´s as simple as that." Celá Truman Show je na tomto principu zrcadlícím se v její formě (v mezích možností důsledně) postavená. (Marigold) 5*

GOLDIE FILMU
Koukali jste někdy přes plot k sousedům? Přemýšleli, proč mají neustále zatažené žaluzie? Jaké by to bylo, kdybyste k nim přesto mohli nahlédnout? A vůbec... co kdybyste mohli sledovat život cizího člověka, jenž by o tom neměl potuchy? Není to maličko lákavé? Nefascinuje tato myšlenka všemohoucí kontroly nad bezmocnou lidskou figurkou alespoň trochu? Co kdyby bylo něco takového realitou? Co kdyby něčí život běžel v televizi? Nepodívali byste se alespoň na jeden díl? Po Truman Show budete podobné otázky vnímat úplně jinak. A nejen je.
Truman Burbank se stal obětním beránkem této myšlenky. Žije svůj zdánlivě všední život v obyčejném americkém městečku. Má klidnou práci, milující ženu, nejlepšího přítele, jemuž se může vždy svěřit, a panický strach z vody, který ho v jeho rodišti, tedy na malebném ostrově Seahaeven, drží po celý život. Proč také ne. Kriminalita tu prakticky neexistuje, domy jsou jako malované, sousedi milí a vždy usměvaví. Noviny hrdě hlásí "Seahaeven - ráj na zemi".
Když se ale Truman dostane do určité fáze života, můžeme jí říkat "prozření" i "krize středního věku", jeho ideální a dokonalý život mu najednou nestačí a začne se bouřit.
Postupně odhaluje monstrózní show na pozadí, v níž každý jeho zdánlivě svobodný krok ovládají scenáristé v čele s egoistickým režisérem Christofem. Začne jít nejen o jeho svobodu, ale dokonce i život, když se z jejich spárů snaží dostat.
Peter Weir a Andrew Niccol předložili na konci devadesátých let jeden z nejoriginálnějších námětů nejen své doby. Síla Truman Show spočívá v tom, že si na pomezí satiry a frašky hraje s motivy, které nás samotné buď napadly, nebo by nás napadnout mohly, ale nikdy bychom je nedotáhli tak daleko. Vzniklo tak chytré dílo, které je ale zároveň divákovi blízké. V tom byl vždy Weir skutečný mistr - a takových filmařů si svým způsobem vážím nejvíc. Netřeba si číst rozbory a nažhavovat mozek, abychom jejich práci pochopili, přitom nás ale obohatí o svou jedinečnou filosofii.
Čím víc o Truman Show přemýšlíme, tím víc můžeme chápat i její přesah, který se ubírá daleko za hranici vytyčenou samotným dějem. Pokud se nám do toho ale nebude chtít, stačí letmá návštěva a krátké zamyšlení nad tím, že "něco takovýho by byla fakt hrůza". Truman Show proto uspokojuje jak ty, kteří do filmů před realitou utíkají, tak ty, kteří ji ve filmech naopak hledají.
Je totiž promyšlená do naprostého detailu. Jak v prvním plánu - příběh o muži prchajícím před kamerami-, tak i v podtextu. Jako bonus nejen dějově, ale i technicky. Hry s kamerou, přesvícené scény, výběr hudby, množství nenápadných speciálních efektů, kostýmy, dokonce i formát obrazu... vše má svůj záměr.
Jak hrdina postupně objevuje velikost a dosah celého projektu, je i na nás chrleno víc a víc detailů.
Gradačně je Truman Show zcela bezchybná, z počáteční monotónnosti míříme až k vypjatému finále, v němž Truman rozpráví se samotným režisérem, ukrývajícím se kdesi v nebesích. Z příběhu jednoho mouly se dostáváme až k velikášským kompozicím, kdy se hlavní postava střetává s principy daleko většími, než je ona sama.
Tady cítím potřebu upozornit na to, že Truman Show je satira. Není a nemá tedy být "kompatibilní" s naším světem ve smyslu "to by se teď někde mohlo dít". Jako přirovnání poslouží Farma zvířat, kterou jistě znáte. Té se Truman Show velmi podobá, protože reálný svět odráží v naprosto nereálné situaci. Stejně jako při čtení Farmy je nám jasné, že Orwel vůbec nevypráví o zvířatech, při sledování Truman Show by nám mělo dojít, že rozhodně nejde jen o hrdinu pod dohledem kamer. Řekl bych dokonce, že ačkoliv se Weir do televizní kultury strefuje řádně, tvoří tato část jen jakousi slupku.
Můžeme zde pozorovat obraz nás samých, protože jsme také ovládaní vyšším principem, Systémem, který nás v přeneseném slova smyslu sleduje čtyřiadvacet hodin denně. Goldie není místo na detailní rozbor filmu, jen považuji za mírně podivné, že dle reakcí mnohých se zdá, jako by Truman Show chápali doslovně a podtext buď ignorují, nebo jim vůbec nedochází. Sice se tu opět ukazuje Weirova schopnost prodat film i v takovém případě, mně to ale přijde jako velká škoda, protože závěrečné dilema "zůstat/odejít" nabírá úplně jiný rozměr - a Trumanova volba se pak liší od volby nás ostatních, kteří v bezpečné kopuli zůstáváme nadále.
Weir tu poskytl šanci Jimu Carreymu poprvé se herecky předvést. Jimovi to vyneslo nejen Zlatý glóbus, ale i roli v Formanově Muži na Měsíci a jistě i Věčném svitu. Navíc se o něm začalo mluvit jako o velkém skrytém talentu. Bohužel tuto svoji (méně finančně přívětivou) polohu nevyužívá dost často, abychom ho mohli vnímat jako skutečně charakterního herce.
Přitom v Truman Show má velmi těžké místo člověka, který nám má na začátku připadat až trapný, malý a nezajímavý, abychom se s ním postupně ztotožňovali. A zvládá to obdivuhodně.
Krom vynikajícího Eda Harrise je tu ještě několik dalších zajímavých osobností v rovněž nevýhodné pozici - hrají herce. Tedy někoho, kdo hraje, že hraje, že není on sám. Vzhledem k tomu, že je těžké si jen představit, že by měl někdo hrát někoho, kdo někoho hraje, a je to vidět, ale není vidět, že to hraní hraje (uf), stojí potom onen skutek sám o sobě za pozornost.
Zmínit musím i vynikající hudbu, jakýsi best off výběr Philipa Glasse, která spolu s klasickými melodiemi a skladbami Burkharda von Dallwitze tvoří velmi působivý a osobitý celek.
Je asi vidět, že mám Truman Show ve velké oblibě - nebudu to tedy zastírat. Považuji ji za vrchol nejen Petera Weira, ale i filmové satiry. Je pro mě skutečně zdařilým dílem, kde se snoubí nápad, originalita, technická zručnost a herecké výkony. Jako každá správná satira navíc umí oslovit i masy. Přestože dnes už snímek maličko zapadl, má stále své příznivce a není se čemu divit.
Myšlenkově bohaté, chytré, přesto ale pochopitelné a plynulé dílo, které může udělat radost a donutit k zamyšlení. Působivým námět, který je vyždímán do posledního detailu. Ve všech ohledech povedený film. To je nenápadná Truman Show.

VELKÁ RECENZE
Na sklonku 20. století se v Hollywoodu objevilo několik snímků, které si s větší či menší přesností vzaly na mušku fenomén televize, stále více pronikající do běžných životů.
Prvním a patrně nejzdařilejším byla Truman Show (následovaly např. Pleasantville: Městečko zázraků a EdTV). Truman Burbank (Jim Carrey) žije spokojeně na malebném ostrově Seehaven. Má příjemnou ženu, úpravný dům, vzrušující práci v místní pojišťovně a vůbec nic mu neschází. Nebo ano? Stále neodbytněji se mu totiž do mozku vkrádají kacířské myšlenky na změnu. Jaké by to bylo žít někde jinde, za hranicemi ostrova, který nikdy neopustil. Jeho zprvu nesmělé pokusy o výlety se z nejrůznějších důvodů nemohou uskutečnit. Jako by mu někdo bránil ve svobodném rozhodování a určoval běh jeho života…
Satirická komedie Truman Show zkoumá hranice mezi reálným životem a fantazií, jež se dnes pro obyčejného člověka díky útočícím médiím nebezpečně rozmlžují.
Autorem scénáře byl Novozélanďan Andrew Niccol, který souběžně s natáčením Truman Show debutoval jako režisér pozoruhodnou autorskou sci-fi Gattaca.
Titulní postavu ztělesnil známý komik Jim Carrey, jehož nezvykle uměřený herecký projev přispívá k působivosti snímku.
Za zmínku stojí i další herečtí představitelé, zejména Ed Harris v úloze „Boha stvořitele“, režiséra a producenta Christofa, který Trumanův život řídí a ovládá, a Noaha Emmericha jako Trumanova nejlepšího přítele Marlona.
Režisérem byl australský tvůrce Peter Weir (nar. 1944), v jehož početně skromné filmografii najdeme řadu pozoruhodných titulů, jež vedle zábavy dokážou poskytnout i podnět k zamyšlení (např. Svědek, Společnost mrtvých básníků, Zelená karta, Beze strachu).

PODROBNÝ POPIS FILMU
Mladý muž Truman Burbank žije v idylickém přímořském městečku Seahaven s manželkou Meryl. Pracuje jako pojišťovací úředník, sní o setkání krásnou dívkou žijící na ostrově Fidži, ale trpí nepřekonatelnou fobií z hluboké vody. Touží cestovat, nemá však dost peněz, aby si to mohl dovolit. Poslední dobou si navíc začíná všímat podivných věcí, které se kolem něj dějí. Přímo před ním spadne z čisté oblohy reflektor, na pláži se ocitá uprostřed deště, který však dopadá pouze na něj a jeho nejbližší okolí, ve městě zahlédne žebráka, ve kterém pozná svého dávno mrtvého otce. Kdysi na studiích se zamiloval do Lauren Garlandové, která mu během schůzky na pláži tvrdila, že se jmenuje Sylvie a že vše kolem jsou jen kulisy a všichni kolem něj jsou jen herci. Schůzku však přerušil její otec s tím, že se stěhují na Fidži. A je to opravdu tak.
Celý Trumanův život sledují miliony diváků po celém světě v nekonečném televizním seriálu, který se vysílá 24 hodin denně už od jeho narození. Celé městečko Seahaven je jen obrovská, dokonalá kulisa, kde je z centrálního řídícího střediska nad městečkem ovládáno vše, od jednání lidí až po počasí a zaznamenáváno pěti tisíci tajnými kamerami. Přes všechna opatření si Truman stále jasněji uvědomuje, že něco není v pořádku. Čirou náhodou si naladí v rádiu frekvenci, kde nějaký muž do detailu popisuje jeho cestu a vše, co se kolem něj děje, v bance zahlédne za výtahem tajné dveře, vedoucí do velkého přenosového studia, začíná si všímat, že se lidé kolem něj chovají velmi podivně, například si všimne, že několik chodců obchází kolem jejich domu stále dokola. Pokusí se odhalit, o co jde, a hercům i režisérovi Christofovi, který celý gigantický projekt řídí, dá mnoho práce utajit před ním pravdu.
Truman se pokusí odjet z města. Na letenku však nemá peníze, autobus se čirou náhodou porouchá ještě před odjezdem ze zastávky, a když sedne do auta, cesta z města je ucpána dopravní zácpou. Truman sice dokáže riskantní jízdou z města vyjet, tady ho však čekají zátarasy kvůli lesnímu požáru a když objede i ty, jsou na cestě další zátarasy, údajně kvůli havárii jaderné elektrárny. Je donucen k návratu muži v radiačních oblecích a celá událost má jediný důsledek. Herečka, která hrála Trumanovu manželku, ale ve skutečnosti Trumana nenávidí, odchází od manžela i ze seriálu. Christof plánuje jeho další život včetně nové ženy, která mu má vstoupit do života. Truman se chová, jako by se nic nestalo, ale pak se jednoho dne nečekaně odstěhuje do sklepa. O několik hodin později pochopí zuřící Christof, že to, co lidé sledují na obrazovce, není spící Truman, ale figurína. Truman zmizel.
Celé městečko se pustí do pátrání, ale teprve k ránu ho Christof objeví na moři. Truman překonal svou fobii a pokouší se na malé loďce odplout. Christof nařídí umělou bouři. Truman bojuje s rozbouřeným mořem, ale zdá se, že režisér a producent celého seriálu je odhodlán mladého muže třeba i zabít.

Ocenění:
Academy Awards
1999 - Peter Weir (Režie) (nominace)
1999 - Ed Harris (Vedlejší herec) (nominace)
1999 - Andrew Niccol (Původní scénář) (nominace)

Golden Globes
1999 - Jim Carrey (Nejlepší herec - drama)
1999 - Ed Harris (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
1999 - Burkhard von Dallwitz, Philip Glass (Nejlepší hudba)
1999 - Nejlepší film - drama (nominace)
1999 - Peter Weir (Nejlepší režie) (nominace)
1999 - Andrew Niccol (Nejlepší scénář) (nominace)

European Film Awards
1998 - Peter Weir (Cena pro mimoevropský film)

BAFTA
1999 - Peter Weir (Nejlepší režie)
1999 - Andrew Niccol (Původní scénář)
1999 - Výprava
1999 - Nejlepší film (nominace)
1999 - Ed Harris (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1999 - Peter Biziou (Nejlepší kamera) (nominace)
1999 - Vizuální efekty (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
1998 - Peter Weir (Nejlepší režisér)

Los Angeles Film Critics Association
1998 - Nejlepší výprava (nominace)

DABING
V českém znění: Bohdan Tůma – Jim Carrey (Truman Burbank), Petr Pospíchal - Ed Harris (Christof), Jan Šťastný - Noah Emmerich (Marlon), Martina Menšíková - Laura Linney (Meryl Burbank/Hannah Gill), Michal Pavlata - Harry Shearer (Mike Michaelson), Dana Černá - Natascha McElhone (Lauren/Sylvia), Jana Mařasová - Angel Schmiedt (Trumanova sousedka), Una Damon (Chloe), Jaromír Meduna - Brian Delate (Trumanův otec), Dalimil Klapka - Mal Jones (prodavač novin), Antonín Navrátil - Paul Giamatti (Simeon, muž v kontrolní místnosti), Martin Kolár - John Roselius (muž na pláži), Roman Hájek, Milan Slepička, Josef Carda - Adam Tomei (muž v kontrolní místnosti), Jiří Valšuba, Vladimír Kudla, Jaroslav Kaňkovský (dvojčata), Petra Jindrová - Holland Taylor (Trumanova matka), Miriam Chytilová - Krista Lynn Landolfi (servírka v baru), Kateřina Halešová - O-Lan Jones (servírka v baru), Karel Richter - Philip Baker Hall (producent), Dana Hradiláková, Tereza Chudobová, Helena Friedrichová - Judy Clayton (agentka v cestovní kanceláři), Anna Suchánková, Vojtěch Kotek, Jiří Krejčí, Martin Sobotka - Peter Krause (Lawrence), a další.
Zvuk: Roman Sečkař
Produkce: Zdena Sirotková
Překlad: Libor Bouček
Dialogy a režie českého znení:: Jiří Kodeš
Vyrobila: pro Hollywood Classic Entertainment Studio Dabing, S Pro Alfa, 1999

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.11.1998 Bontonfilm
Premiéra USA: 5.6.1998 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.9.1999
Poprvé na DVD: 1.1.1999 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 784 925
Tržby celkem - $ 264 100 000
Návštěvnost v ČR 55 219
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
Peter Weir (Režie), Andrew Niccol (Produkce), Scott Rudin (Produkce), Adam Schroeder (Produkce), Burkhard von Dallwitz (Hudba), Peter Biziou (Kamera), William M. Anderson (Střih), Lee Smith (Střih), Howard Feuer (Casting), Dennis Gassner (Scénografie), Marilyn Matthews (Kostýmy), Art Rochester (Zvuk), Ron Berkeley (Masky), Brad Wilder (Masky), Andrew Niccol (Scénář), Jim Carrey (Herec), Laura Linney (Herec), Ed Harris (Herec), Noah Emmerich (Herec), Natascha McElhone (Herec), Holland Taylor (Herec), Peter Krause (Herec), Antoni Corone (Herec), Paul Giamatti (Herec), Harry Shearer (Herec), Philip Baker Hall (Herec), Saemi Nakamura (Herec), Philip Glass (Herec), Marcia DeBonis (Herec), O-Lan Jones (Herec)
 
1998/103/USA/Drama, Komedie, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Dennis Hopper odmietol rolu producenta Christofa pre rozdielne názory na stvárnenie postavy, chcel z neho urobiť hrbáča, čo sa režisérovi nepáčilo.
- Režisér sa priznal, že počas nakrúcania dostával aj rôzne technicky nerealizovateľné nápady. Napríklad si predstavoval, že by mohli nainštalovať priemyselné kamery do každého kina, v ktorom sa mal jeho film premietať. Uprostred premietania mal premietač akoby vypnúť film a na plátne sa mali ukázať pohľady na divákov.
- Laura Linney (Meryl) sa pri študovaní svojej postavy inšpirovala komerčnými katalógmi z päťdesiatych rokov.
- Film sa mal byť pôvodne žánru sci-fi s názvom The Malcom Show a mal sa odohrávať v New Yorku.
- Jim Carrey (Truman) privítal tento film ako možnosť vyhrabať sa zo škatuľky prázdneho komika, aj preto súhlasil s honorárom takmer o polovicu menším, ako dostával zvyčajne.
- Exteriéry se natáčely v městečku Seaside na Floridě.
- Starší muž se ženou sedící u stolu, které pozoruje Jim Carrey, jsou Darryl Davis a Robert Davis, zakladatelé městečka Seaside.
- Harry Shearer hraje Mikea Michaelsona, moderátora televizní soutěže, ve které vede rozhovor s Christofem. Ve filmu Edtv, který je také o muži, jehož život je 24 hodin denně vysílán v televizi, hraje podobnou postavu - moderátora televizní show, kde se diskutuje o fenoménu EdTV.
- Na dvojitém oblouku na Seahavenském náměstí lze vidět nápis "UNUS PRO OMNIBUS, OMNES PRO UNO" (Jeden za všechny, všichni za jednoho), což je jakési moto Truman Show.
- Film měl původně režírovat David Cronenberg, ale odmítl. Uvažovalo se i o Samu Raimim. Zatímco bylo pro post režiséra počítáno s Andrewem Niccolem, Trumana měl hrát Gary Oldman.
- Scéna, ve které Jim Carrey kreslí mýdlem na zrcadlo a chová se divně, byla kompletně improvizovaná. Při jiném pokusu nakreslil dlouhé kudrnaté vlasy a šaty.
- Stejně jako ulice, i všichni "herci" hrající Trumanovy blízké se jmenují podle filmových hvězd - Meryl, Marlon, Lauren, Kirk, Angela a podobně.
- Konec odkazuje na čtvrtou knihu C. S. Lewise z jeho série o Narnii, kde také loď pluje na konec "známého" světa a narazí na nebesky modrou zeď s dveřmi do "dalšího" světa.
- Trumanova Plachetnice se jmenuje Santa Maria, stejně jako jedna lodí Christophera Columbuse.
- Začerněné okraje okolo kamery nebyly přidány jako trik - skutečně měly clony a stínítka, aby efekt skrytých kamer opravdu vypadal realisticky.
 
Odkazy