Trosečník / Cast Away (2000/143/USA/Dobrodružný, Drama) 81%

13.03.2018 10:10
JEDNOU VĚTOU
„Na konci světa začal nový život. Na samém konci světa se vydal na novou cestu."

OBSAH
Chuck Noland (Tom Hanks), systémový inženýr firmy FedEx, má svůj osobní a pracovní život rozvržený doslova na hodiny a jeho věčně uspěchaná profese ho často zcela nečekaně odvádí daleko od Kelly, kterou má rád. Chuckův hektický životní styl se dramaticky změní po havárii letadla, jímž cestoval. Přežil sice, ale ocitl se na nejodlehlejším a nejopuštěnějším místě, jaké si kdy uměl představit. Zbaven "berliček" civilizace i vnitřního pocitu věčné časové tísně zjišťuje, že k tomu, aby uhájil holý život je třeba zajistit si nejprve vodu, jídlo a alespoň provizorní útočiště. Když i to překoná, pochopí, že největším nepřítelem mu bude samota. Ale jak se ji bránit a jak ji překonat, když naděje na záchranu je zcela mizivá?(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nuže...ano, Hanksova herecká studie je pozoruhodná. Ale nějak mi neštymuje, že jsem celou dobu místo zaujetí výkonem přemýšlel o tom, jak bych asi který problém, s nímž se "civilizovaný" člověk v takovéhle situaci zákonitě setká, řešil. Ono co taky chcete dělat u pomalu dvě a půl hodiny trvajícího filmu, ze kterého máte celou tu dlouhou dobu pocit, že "tohleto neskončí blbě, je to přece Zemeckis". Sladkobolné scény s Helen Hunt mě o nějakých závratných kvalitách Trosečníka taky nepřesvědčily, a jediné, co si z něj pamatuji jako skutečně výborný moment, je poslední scéna. (Gemini) 3*

Tak jsem shlédl Trosečníka, kterému jsem se dlouho vyhýbal a až oblíbená televize Nova mi ho vnutila na sobotní večer. Snažil jsem se nečekat nic, ale nemohl jsem se ubránit pocitu, že přenést děj Robinsona Crusoa do dnešní doby neskončí příliš vydařeně. Z krásné nenucené kritiky dnešního už přetechnizovaného světa se bohužel stal film bez tváře, který neví čím chce být. Jestli bojem jednoho muže za jeho život, jeho lásku nebo jen boj o přežití, protože taková snaha přežít je jen prastarý zvířecí pud. Ze začátku to na kritiku vypadá, hlavní hrdina nemá na nic čas a na osudový let se vydává, i když jeho cesty by měli vést do náruče milované ženy. Bohužel první dny novodobého Robinsona nejsou takové jaké bych si představoval. Představa života na opuštěném ostrově by mě děsila, ale jeho chování moc neodpovídá skutečnosti. Najde balíky od své firmy, ale co udělá? Nic, třeba je ještě za pár měsíců až ho najdou dokáže doručit? Ale no tak nenechte se vysmát. Každý kdo by tam byl by je otevřel hnedka na začátku. Jeho snaha zapálit oheň je výborná, ale netrvalo mu nějak dlouho než si uvědomil, že bude oheň potřebovat? Všechny tyto podle mě nerealistické chybičky se určitě dají lehce přehlédnout, ale to co provedl Zemeckis s časovým skokem a posunutí děje o 4roky to na mě bylo moc. Tohle se tam prostě nehodilo a to mi nikdo nevymluví. Z minuty se stal z trosečníka co neví jak dál a krvácí muž, který si je vědom možností, ví jak chytat ryby a jí syrové maso(kam se poděl oheň?). Najednou má i kalendář, který je vytvořený podle toho pod jakým úhlem svítí slunce. Zvláštní, že věděl i jaký je měsíc. Nevím, jak na to přišel asi to poznal podle toho, kdy padal sníh... Úplně úžasný však byl záběr z vrcholku horu, kdy trosečníkovi kamera koukala před hlavu a ukazovala malý a krásný ostrov v celé jeho půvabnosti i krutosti(ty vlny byly nádherné!). Nebudu dál prozrazovat a už to ukončím. Chyběla mi realističnost života na ostrově a myšlení hlavního hrdiny. Tomu posadil korunu ještě závěr, který se svou nedořečeností snaží uchvátit, ale myslím, že docílí přesného opaku. Kritika doby se tak nekoná a jen je nám puštěn další průměrný film, který měl obrovský potenciál. (Djkoma) 3*

Trochu přepísknutý film. Tom Hanks je výborný a jeho robinzonáda celkem pěkně načrtnutá, avšak scénář klouzl po povrchu a vrcholem jeho smyku je příšerný a překombinovaný konec, který jasně ukazuje, jak moc si Zemeckis s postavou Chucka Nolanda nevěděl rady. Celý jeho příběh se nakonec utopí v příšerných frázích a natahovaných melodramatických schématech, což vážně zamrzí. Obzvlášť proto, že Hanks je přesvědčivý a výstižný... To málo, co mu umožňuje scénář ukázat z Nolandova nitra předvádí se zápalem a velkou sugestivitou. Jenže nedokáže utáhnout celý film, který je tak polopatický a doslovný, že mi ke konci notně lezl na nervy. Škoda, protože námět i některé dílčí technické kategorie (kamera, výprava) jsou příslibné... Ale výsledek je zbytečně rozmáchlý, patetický a přeplácaný. Přesto zásluhou Hankse poměrně přesvědčivý. (Marigold) 3*

OLDIES FILMU
I z pomalé, více jak dvouhodinové one-man show, kde se navíc prakticky vůbec nemluví, se dají vyždímat emoce. A snad i ze  záběrů, ve kterých to tvůrci původně ani nezamýšleil. Stačí k tomu trocha dramatické hudby (něco, co ve filmu samotném skoro nenajdete), chytrý střih a ... a je vystaráno. V traileru na Trosečníka se díky téhle kombinaci hraje na city vlastně pořád a i když by se mohlo zdát, že tvůrci přece jen tlačí na pilu až moc, pořád to v rámci mezí dobře funguje. Ačkoliv drobné výhrady by se našly: Co třeba ten konec? To opravdu museli střihači vyzradit celý, už tak dost skromný děj? Hanksova čtyři roky dlouhá cesta za štíhlou linií už nevypadá tak zajímavě, když vám jí ukázka smrští do dvou minut jízdy na rotopedu, Zemeckis ale jak známo hlásá, že správný trailer má o filmu vyzradit VŠECHNO. No, vymluvte mu to. Ale aspoň se našla nějaká ta vteřinka pro zúčastněné herectví pana Wilsona, jehož úsměv je doslova malebný. Pokud jste dost bystří, jistě jste zachytili všechny důležité momenty a pochopili, že Pátka nahradil mnohem kultivovanější partner. Zemeckis prostě vzal Dafoeova hrdinu a přizpůsobil ho dnešnímu světu. Ve filmu je to větší zábava, v dobře odvedeném traileru takové hutnější drama.

VELKÁ RECENZE
Nabízet v Trosečníkovi téměř dvě a půl hodiny robinsonovské téma, tedy příběh o jediném osamělém hrdinovi, jenž se na pustém ostrově nemůže ani zamilovat, ani prostřílet hradbou mafiánů či mimozemšťanů, to předpokládá producentskou odvahu. Ovšem s Tomem Hanksem v hlavní roli by to asi riskl každý - a neprohloupil by. Zpětně se dokonce člověk přistihne, že se mu stýská po těch scénách, kde hrdina sám a sám koná neefektní, všední rituály: slévá z listů vodu, polyká syrové ryby a proklíná bolavý zub.
Ale zpět do civilizace, od     kud novodobý Robinson pochází: právě bolavý zub je jedním z chytrých scenáristických motivů, jejž si hrdina s sebou nese napříč oběma světy. V úvodu se představuje v čele zásilkové služby coby hektický šéf ruských zaměstnanců, jimž za pomoci kouzelné role tlumočníka určuje zběsilé tempo práce. Tenhle fanatik vteřin dává i milované snoubence vánoční dárky narychlo v autě a na zubaře nemá kdy. Ale divák už ví, že co nevidět bude mít volného času až přespříliš.
Do té doby měl Hanks kolem sebe sboristy. Po katastrofě letadla s efektními plameny v rozbouřených vlnách bičovaných nočním deštěm - neboť za slunného poledne se v Hollywoodu do moře nepadá - ovládne plátno sólově. Zbude mu (dočasně) gumový člun, malé boty, které stáhne z vyplavené mrtvoly, a pár zásilek, jež měla jeho firma doručit. To je druhý vtipný nápad: v balíčcích samozřejmě objeví výhradně takové věci, jež se zdají absolutně nepoužitelné, brusle, videokazety, míč. Nicméně časem každá z nich najde uplatnění, třeba brusle při drsné zubařské "operaci".
Třetí prvek, jenž Hanksovu trosečníkovi nahrazuje trojí oporu klasického Robinsona Crusoa - psa, Pátka i Boha, zde představuje onen míč, z něhož si učiní cosi mezi hravým fetišem, bůžkem ohně a přítelem zvaným pan Wilson, s nímž hovoří a žertuje, kterého zlostně zahodí a vzápětí s omluvami zachraňuje. Polidštění tuctové hračky jako jediného pevného bodu poskytuje Hanksovi spoluhráče a filmu výmluvný, nepatetický symbol.
Hanks umí skvělé, a přitom plynulé proměny. Zprvu je to dobře živený budoucí tatík, pak šrámy pokrytý zmatkař, který se leká padajících kokosových ořechů a nad prvním ohněm křepčí nadšeně potrhlý tanec, po čtyřech letech vyhublý, zasmušilý poustevník s vyhaslýma očima a zarputilou vůlí ostrov opustit a nakonec tichý, uzavřený a vědoucí muž, jenž beze slov vyjevuje, že se do kolejí předchozího žití neumí vrátit.
Nicméně i režisér Zemeckis si s divákem umí hrát: kromě děsivě nádherných soubojů s obřími příbojovými vlnami báječně aranžuje Hanksovy malé prohry. On ten trosečník není vůbec kutil, věčně mu krvácí nějaká ranka, když se brouzdá pobřežím, a krev přece vábí žraloky... leč Zemeckis jen naznačí a uhýbá. Zručně ovládá daný typ podívané, při níž polovina diváků hrdinovi napovídá: Hele, světýlko, Pozor, útesy!
Pohříchu závěrečné milostné setkání i loučení, typický cajdák opět v nočním lijáku dovršený hrdinovou volbou nové cesty, již zkříží nová žena, smaže značnou část předchozí filmařské bravury. Zní to kacířsky, ale snad měl Hanks zůstat radši sám.

O FILMU
Trosečník je režírovaný Robertem Zemeckisem v produkci ImageMovers/Playtone. Producenty jsou Steve Starkey, Tom Hanks, Robert Zemeckis a Jack Rapke, autorem scénáře je William Broyles Jr. a výkonnou producentkou je Joan Bradshawová. Dalšími členy týmu jsou Nick Searcy ("Tigerland"), Jenifer Lewisová, Geoffrey Blake, Peter Von Berg, Chris Noth ("Sex ve městě") a zpěvák country Lari White.
Hanks, který přišel s původní myšlenkou Trosečníka, začal pracovat na filmu se scénáristou Williamem Broylesem Jr. před šesti lety, když už spolupracovali na "Apolu 13". "Toma zajímalo natáčení filmu o moderním muži, který ztroskotá na ostrově," vzpomíná Broyles. "Opravdu si myslel, že na té myšlence něco je."
Jak Hanks a Broyles začali přetřásat myšlenky filmu, klíčové elementy filmu a příběhu začaly zapadat na místa. Shodli se, že Hanksova postava by měla být zaměstnancem FedExu. "Jako pracovník FedExu by ona postava byla pověřena udržováním spojení s lidmi po celém světě a jeho život by byl řízen časem a spojeními," vysvětluje Broyles. "A potom jsme uvažovali nad tím, co se stane, když muže, který žije kontaktem s lidmi a najednou ho od všeho odstavíte."
To vedlo k další otázce: Co mu na ostrově stalo? Jak přežil? Aby našel odpovědi, rozhodl se získat zkušenosti z první ruky. Dva experti na primitivní technologie ho vzali na ostrov blízko Kortézova moře, kde byl spisovatel, stejně jako jeho fiktivní kreace, odstaven od všeho známého. "První věc, která mi vyvstala na mysli - Ó Bože, musím přežít," vzpomíná Broyles. "Musel jsem přijít na to, kde je voda, jak vyrobit z kamene nůž, co jíst. Některé z těchto zkušenosti se staly elementárním základem toho, co se stalo Chuckovi."
Broyles a Hanks rovněž probírali témata z klasických příběhů nepodobných dobrodružstvím. "Trosečník je opravdu o tom, jak najít cestu domů, míněno fyzicky i emočně - ztroskotaní a odtržení od všech těch zbytečně komplikujících skutečností, jako kdo jsme v tomto světě a znovuobjevení toho na čem doopravdy záleží," komentuje to Broyles.
Dobrodružné příběhy okořeněné osobní cestou postavy jsou úrodnou půdou pro režiséra Roberta Zemeckise, jež dohromady s Hanksem už jednou vzal celý svět na neuvěřitelnou cestu s postavou nazvanou Forrest Gump. Oscarem oceněný režisér je často chválen za to, že jeho kasovní trháky, jako trilogie "Zpátky do budoucnosti" nebo filmy "Kontakt" a "Pod povrchem", dokážou pobavit i osvítit publikum.
Zemeckis budoval vše na práci Hankse a Broylese a dodal filmu svůj cit pro vizualizaci a dramatické podání. "Pro mě," říka Zemeckis. "je Trosečník oslavou myšlenky, že nezáleží na tom, kolik překážek se nám postaví do cesty, vždy si najdeme cestu překonat je. Rovněž ten příběh není tolik o přežití lidské bytosti, ale spíše o přežití lidského ducha a slouží k ilustraci toho nápadu, že přežití je jednoduchá věc, to horší je žití."
Hanks souhlasí s pohledem svého režiséra a produkčního partnera. "Trosečník nabízí velké dobrodružství , ale ve stejnou chvíli i jednoduché, Zenu podobné, pochopení věcí, jež jsou v tomto světě skutečně důležité."
Chuckův vztah s Kelly je samozřejmě důležitý pro oba, přes příliš častá období strávená odděleně kvůli jeho pracovním povinnostem. "Tito dva lidé už v tomto bodě nejsou mladí ani naivní a jejich vztah není založen na květinách a romantice," komentuje to Hanks. "Ale jsou šťastní, že se vůbec našli. Jsou úplně v pohodě a cítí naprostou toleranci k tomu druhému. Jejich vztah je rovněž naplněn jistotou, umožňující jim žít své životy díky naprostému zmatku způsobeném jeho prací."
Helen Huntová oceňuje komplexitu vztahu mezi Chuckem a Kelly. Také vzpomíná na zábavný sled náhod, které ji přivedly k tomuto projektu. Ona a Zemeckis snídali a probírali další možné filmové projekty a když už končili setkání, zmínil Zemeckis, že jede na ostrov natočit film s Tomem Hanksem. "Řekla jsem: Chci v TOM filmu hrát," směje se Huntová. "Nedlouho poté zavolal Bob a říká: OK, něco pro tebe máme. Byla jsem hrozně překvapená a udivená, opravdu si myslím, že je to pořádný a výjimečný film."
Zemeckis byl potěšen tím, že Huntová jeho nabídku přijala. Ačkoliv ta postava nemá příliš mnoho scén, role vyžadovala dobrou herečku, která dokáže zanechat silný dojem. Chuckova vzpomínka na Kelly, udržovaná při životě maličkou fotografií v kapesních hodinkách, které mu dala těsně před jeho osudovým odjezdem, mu pomáhala získat naději při jeho vzrůstajícím zoufalství na opuštěném ostrově.
"Helenina přítomnost je cítit v celém filmu, protože vzpomínka na Kelly je jediná věc, které drží Chucka při životě, když je na ostrově," vysvětluje Zemeckis.
Zatímco vzpomínky jsou nezbytné pro Chuckovo přežití na ostrově, kritickou součástí jeho proměny je počátek nezvyklého přátelství s "Wilsonem", volejbalovým míčem, vyplaveným z jedné FedExové zásilky prokletého letu. (Chuck pojmenoval svého nového kamaráda podle výrobce - Wilson Sporting Goods, jejichž logo je na míči ztvárněno.)
"Wilson zpočátku slouží jako zařízení umožňující divákům pochopit, co si Chuck myslí," vysvětluje Zemeckis. "Ale potom se z něj stane něco víc, když se Chuck, ve své opuštěnosti a depresivním stavu, začne k míči chovat jako k osobě."Wilson se tak stává klíčovou součástí Chuckova života na ostrově. "Nejprve ukážeme, že Chuck je schopen se vypořádat s čtyřmi základními prvky přežití - jídlo, voda, přístřešek a oheň - a potom se musí vyrovnat s tím pátým a tím je společnost," říká Hanks. "Wilson je naprosto náhodně stvořen Chuckem v tom nejlepším možném čase. A jako všechna dobrá přátelství, začala se normálně."
Wilson není jediným balíčkem, který hraje důležitou roli v Chuckově přežití. Chuck "zachrání" několik dalších FedEx krabic a najde nová užití pro jejich obsah. Ale nakonec se rozhodne neotevřít jednu speciální zásilku, která je označena andělskými křídly. Ta se pro něj stanou symbolem naděje v mnohém převyšující fyzické užitky, jež by mu mohl přinést obsah té krabice. Je to symbol kterého se drží dokud se nevrátí zpět do civilizace. Ačkoliv obsah krabice zůstává tajemstvím, její hodnota je nezměřitelná.
Chuckovo přátelství s Wilsonem a jeho vnímání andělských křídel jako symbolu naděje, ukazuje na jednu z klíčových otázek nabízených filmem: Poté, co se naučíte přežít fyzicky, jak to dokážete emočně, psychologicky a duševně? Broyles pochopil některé z odpovědí, když četl záznamy a žurnály několika ztracenců, obětí ztroskotání a dalších přeživších, nakonec zničených katastrofou. "Dosáhli zlomového bodu zoufalství, kde už prostě nemohli dál pokračovat," říka Broyles.
Po čtyřech letech na ostrově se Chuck setkává se stejnými potížemi, jaké odkryl Broylesův výzkum. "Jakmile Chuck přijde na to, jak zůstat na živu, jeho boj není už proti přírodním živlům, ale proti zoufalství," osvětluje Hanks. "Je to o rozdílných druzích osamění, tolik se lišících od toho být doma v sobotu večer a nemít co na práci. On je naprosto odříznutý od všech vlivů jež vyplňují náš život. To je to místo, kde se Chuck začíná pokládat a ztrácí bitvu se svým vlastním zoufalstvím."
Scény Chuckova boje za udržení psychického a poté emočního přežití obsahují velmi málo dialogů a žádnou hudbu. "Ty scény jsou jedny z nejvíce aktivních součástí filmu, protože se každou vteřinu stane něco důležitého," poznamenává Hanks. "Myslím, že jsme neupotřebili zasvěcený hlas, který všechno vysvětlí nebo postavy, které se provtipkují svým dobrodružstvím. Chuck prostě neřekne nic, pro co nemá důvod. Všechno činí ze specifických důvodů. Absence hudby a malé množství dialogů byly nutností."
Chuckovi se podaří odvážný únik z ostrova, čtyři roky poté co byl vyplaven na jeho pláži. Vrátí se do civilizace jako od základů změněný muž. Ale Zemeckis a Hanks odolali vytvoření konvenční transformace, která by všechno pěkně pro postavu - a diváky - vyřešila.
"Chuck si myslí, že nebyl určen k tomu, aby přežil," vysvětluje Hanks. "Takže, když se vrátí ke společnosti, není to ve stylu sto let za opicemi: Hej, co jsem prošvihnul, ale spíše: Všechno je legrační. Věci, které pro něj byly důležité už neexistují, protože on prošel skrz tu zeď. Je tam hodně seberealizace, ale ne sebelítosti."
"Rovněž ví, že svět se hrozně změnil a on v něm nezanechal jedinou stopu. Poznal tu prázdnotu a všechno, co přišlo potom, má jiný tvar a jinou barvu a jiný smysl pro jeho život."
"Chuck si uvědomí, že nejlepší věc, která se mu kdy v životě stala, byla havárie letadla a čtyřletý život o samotě na ostrově," dodává herec. "Kdyby Chuck neprošel touhle zkušeností - a všechno neztratil - nikdy by nepochopil, co je doopravdy důležité."

O PRODUKCI
Přežít globální a náročný natáčecí program Trosečníka byla unikátní výzvou pro herce a štáb jako takový. Stal se jedním z nejzvláštnějších natáčecích programech v současné filmové historii, natáčel se ve dvou oddělených částech v době přes 16 měsíců s roční pauzou mezi natáčeními.
Zpočátku namítal, že takový plán je v lecčem nepříjemný, nakonec režisér Zemeckis připustil výhody tímto způsobem nabízené. "Program se proměnil v osvobozující zkušenost," vysvětluje. "Poprvé v mé kariéře jsem měl šanci vrátit se a podívat se novým úhlem pohledu a trochou objektivity, což je něco, co obecně udělat nemůžete, když jste uprostřed práce na filmu."
Během prodloužené pauzy Zemeckis a jeho tým natočili psychologický thriller "Pod povrchem" s Harrisonem Fordem a Michelle Pfeiffer v hlavních rolích, zatímco Hanks započal tichou a pomalou fyzickou transformaci.
Už od počátečních stádií vývoje Trosečníka se Zemeckis a Hanks dohodli, že nejrealističtější cestou k vyjádření prodlení v příběhu a zvýraznění dramatického dopadu Chuckovy zkoušky osudem, bylo nechat v natáčení pauzu. Roční mezera nabídla Hanksovi čas efektivně zkompletovat a fyzickou transformaci postavy, takže je ihned viditelně ukázáno, jak na postavě hlodal zub času.
Zemeckis považuje Hanksův herecký výkon za výjimečný ve své klamavosti, stejně jako jeho fyzické proměny. "Když jsme se vrátili k druhé části filmu," vzpomíná Zemeckis: "ta malá jiskra života v Tomových očích nebyla, což bylo perfektní protože to je to, co se stalo Chuckovi. Tom to dokázal. Bylo to úžasné - a trochu odstrašující - vidět to."
Zemeckis započal, podporovaný svými dlouhodobými kolegy včetně vedoucího výpravy Ricka Cartera, kameramana Dona Burgesse, výkonné producentky Joan Bradshawové a producentů Stevea Starkeye a Jacka Rapkeho, započal první natáčení Trosečníka v lednu 1999.
Na rozdíl od většiny produkcí byl Trosečník natáčen takřka neustále v pořadí příslušejícímu příběhu. "Je to jenom selský rozum, což natáčení filmu bývá zřídka," říká Hanks. "Začali jsme natáčet na začátku příběhu a končili jsme s jeho koncem. To umístilo vše do velmi realistické pozice, takže každý filmař věděl, jak jsme daleko a kde všude už jsme byli."
Moskva, první mezinárodní místo natáčení, je vizuálně dramatickým, energetickým pozadím uvádějícím postavu Chucka Nolanda. Ruské hlavní město rovněž krásně zafungovalo pro kameramana Dona Burgesse a bylo snadné začít natáčet podle plánu, který on a Zemeckis pro film vytvořili.
"Energie - množství energie - to byl náš cíl natočit v prvních scénách filmu," říká k tomu Burgess. "V Moskvě jsme neustále pohybovali kamerou. Její pohyb měl reflektovat rychlost Chuckova života."
Po týdnu v Moskvě, což znamenalo kompletně uzavřít Rudé náměstí, se produkce vrátila zpět do Los Angeles, aby pracovali ve studiích Sony Pictures a ve FedExu v Los Angeles. V únoru 1999 se produkce sbalila na první cestu k Fidži, kde započalo jedno z nejnáročnějších natáčení s nímž se herci i štáb kdy setkali.
Hledání perfektního pouštního ostrova započalo v červnu 1998. Po prozkoumání takřka každého souostroví v Jižním Pacifiku, našli filmaři neobydlený ostrov Monu-riki ve skupině Mamanuca-I-Ra severozápadní sekce souostroví Fidži, který by se mohl stát "Chuckovým ostrovem", tropickým "rájem", který ho uvěznil na čtyři roky.
Monu-riki, neobydlený vulkanický ostrov vlastněný sousedním Masengali je velmi přibližně 99 akrů. (Můžete projít ostrov za přibližně dvě a půl hodiny pomalé chůze). Filmaři si ho vybrali hlavně pro jeho dramatický vrchol, starodávné pláže a malý kokosový háj.
"Potřebovali jsme divákům ukázat Chuckovy hrozné nesnáze v jednom silně působícím záběru," říká vedoucí výpravy Rick Carter. "Monu-riki, se svou neotesanou krásou a velmi zvláštní geografií, nám to umožnilo."
Získat povolení k natáčení na ostrově byl komplexní proces, vyžadující detailní průzkum zvyků Fidžijců. Produkce musela připravit sabu-sabu, neboli formální setkání s majiteli ostrova a podílet se i na vlastní oslavě.
Hrubá krása a klid ostrova stojí v kontrastu k Chuckově životě. Rovněž to byla velká příležitost zachytit Chuckovu tichou zklíčenost. Chuck je vyplaven na pobřeží ostrova po strašlivé a zničující havárii letadla. To, že Chuck přežil a objevil se v tomto ráji po takové hrozné události, se zpočátku zdá jako šťastná náhoda. Ale jak ubíhá čas, jeho zoufalá situace se stává jasnější.
Natáčení na Fidži skončilo den a půl před určeným koncem, potom se přesunuli zpět do Los Angeles a začali pracovat ve studiích Sony, včetně natáčení speciálních efektů (pod dohledem Kena Ralstona ze Sony ImageWorks), které doplňovali sekvenci s úspěšným zachráněním. Ralston a jeho tým dodali neocenitelné prvky akčním scénám, jako byla scéna z opuštěním ostrova nebo s pádem letadla.
Scénu Chuckova "znovuuvedení" do života natáčeli v super centru FedExu v Memphisu, Tennessee. Zemeckis, Hanks a ostatní herci a štáb pracovali spolu s 1 200 zaměstnanci FedExu v Hangáru 21, aby natočili scénu v níž se v malé roličce objeví i Fred Smith, zakladatel a majitel FedExu.
Po skončení práce v Memphisu se společnost sbalila a přesunula k závěrečným pracem do malého města Canadian, stát Texas, kde v květnu - skoro rok a půl po začátku natáčení v Moskvě. O měsíc později, při finišování post-produkce Trosečníka, nabízí filmaři své názory na různé příběhové úrovně filmu.
"Trosečník je skvělé dobrodružství, ale je to zároveň film o víře, naději a vykoupení," říká William Broyles.
Robert Zemeckis souhlasí s Broylesem ve věci prvků dobrodružství a dodává: "Doufám, že diváci pochopí tu životní cestu, kterou Chuck prošel a budou reagovat na onu odolnost lidského ducha. Film říká, že tam venku je ještě mnoho záhad k prožití."
Tom Hanks dodává: "Lidé se mě ptali, co chci, aby si diváci z filmu odnesli a odpovědí je otázka, kterou byste si měli položit po skončení filmu: Co kdybych to byl já? Co bych si myslel a dělal, kdybych se nacházel na křižovatce svého života, která jde úplně neočekávaným směrem? Doufám, že to bude znamenat, že k filmu i postavám cítili jakousi emoční vazbu."

Ocenění:
Academy Awards
2001 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)
2001 - Mix zvuku (nominace)

Golden Globes
2001 - Tom Hanks (Nejlepší herec - drama)

BAFTA
2001 - Tom Hanks (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)

New York Film Critics Circle
2000 - Tom Hanks (Nejlepší herec)

DABING
1.DABING (VHS, HBO, ČT)
V českém znění: Libor Hruška - Tom Hanks (Chuck Noland), Veronika Jeníková - Helen Hunt (Kelly Frearsová), Miloslav Mejzlík - Nick Searcy (Stan), Irena Hrubá - Lari White (Bettina Petersonová), Valérie Zawadská - Viveka Davis (pilotka Gwen), Libor Terš, Viola Zinková, Jaroslav Vlach, Bohumila Dolejšová, Vlastimil Zavřel, Bohdan Tůma, Kamila Špráchalová, Jiří Kodeš, Jan Hanžlík, Ludvík Král, Miroslav Šnajdr, Jiří Ployhar, Josef Petrásek ml.
Překlad: Anna Kareninová
Zvuk: Antonín Němec
Dialogy a režie: Jan Pecha
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro Bonton Home Entertainment 2001

2.DABING (Nova, Prima)
V českém znění: Vladimír Dlouhý - Tom Hanks (Chuck Noland), Yvetta Blanarovičová - Helen Hunt (Kelly Frearsová), Petr Rychlý - Nick Searcy (Stan), Vlasta Peterková - Viveka Davis (pilotka Gwen), Luděk Čtvrtlík - Chris Noth (Jerry Lovett), Jaromír Meduna, Jaroslav Kaňkovský, Simona Vrbická, Josef Nedorost, Ivo Novák, Martin Stránský, René Přibil, Jan Szymik, Jan Vágner, Jana Postlerová, Hana Krtičková, Vladimír Fišer (titulky)
Překlad: Jan Urbánek
Zvuk: Petr Kočík
Produkce: Veronika Dvořáková
Dialogy a režie: Vladimír Žďánský
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 s.r.o. v roce 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.1.2001 Bontonfilm
Premiéra USA: 22.12.2000 DreamWorks
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.9.2001 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 27.10.2003 Universal
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 24 631 776
Tržby celkem - $ 429 632 142
Návštěvnost v ČR 300 801
Náklady (Rozpočet) - $ 90 000 000
 
Tvůrci a herci
Robert Zemeckis (Režie), Jack Rapke (Produkce), Tom Hanks (Produkce), Robert Zemeckis (Produkce), Steve Starkey (Produkce), Alan Silvestri (Hudba), Don Burgess (Kamera), Arthur Schmidt (Střih), Victoria Burrows (Casting), Rick Carter (Scénografie), Joanna Johnston (Kostýmy), William B. Kaplan (Zvuk), Dennis Leonard (Zvuk), Daniel C. Striepeke (Masky), William Broyles Jr. (Scénář), Tom Hanks (Herec), Helen Hunt (Herec), David Allen Brooks (Herec), Nick Searcy (Herec), Nan Martin (Herec), Elden Henson (Herec), Timothy Stack (Herec), Jay Acovone (Herec), Chris Noth (Herec), Jenifer Lewis (Herec), Derick Alexander (Herec), Lauren Birkell (Herec), Christopher Kriesa (Herec), Lari White (Herec), Yelena Popovic (Herec), Jegor Pazenko (Herec)
 
2000/143/USA/Dobrodružný, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Pri scéne havárie lietadla sa zničila kulisa kokpitu. Táto kulisa slúžila v Hollywoode 15 rokov.
- Pieseň, ktorú spieva Chuck po úspešnom založení ohňa, je "Light My Fire" od The Doors.
- V scéne, kde Noland (Tom Hanks) čupí na zemi a uvažuje o kuse plastu, ktorý vyplavilo na breh, je záber koncipovaný ako pocta filmu 2001: Vesmírna odysea (1868) - údajne obľúbený snímok Toma Hanksa.
- ŠPZ auta Chucka Nolanda (Tom Hanks) je "KAZ 2AY".
- Wilsona (volejbalová lopta) vytvoril scenárista Wiliam Broyles Jr. Rozhodol sa tak preto, lebo počas svojej snahy vyskúšať si život na opustenom ostrove mu vlny jedného dňa priplavili volejbalovú loptu.
- Spoločnosť FedEx sa účasť vo filme zdala pozitívna a tvrdila, že takýmto spôsobom sa dostala do povedomia v Ázii a v Európe.
- Tvorcovia filmu sa so svojím zoznamom "zbytočných vecí", ktoré Chuck Noland (Tom Hanks) zachránil, obrátili na odborníkov v oblasti prežitia v prírode a spolu strávili čas nad tým, ako možno tieto veci využiť.
- Ostrov, na ktorom sa natáčal film, sa stal po filme veľkou turistickou atrakciou.
- Po filmu Forest Gump (1994) se jedná o druhou spolupráci režiséra Zemeckise a herce Toma Hankse.
- Súradnice ostrova, na ktorom prebiehalo filmovanie. Google Earth: 17°36'35.02"S 177° 2'1.29"E.
 
Odkazy