Tři dny Kondora / Three Days of the Condor (1975/117/USA/Thriller, Drama, Krimi) 84%

22.03.2018 12:04
JEDNOU VĚTOU
„Jeho krycí jméno je Kondor. Následujících 24 hodin se pokusí každý, komu kdy důvěřoval, ho zabít."

OBSAH
V oddělení CIA, krytém jako historická literární společnost, pracuje mladý literární vědec Joe Turner. On a jeho spolupracovníci se zaobírají čtením brakové literatury, aby odhalili, zda se někde neobjevují náznaky úniku informací ze CIA, hledají nové informace a nápady. Joe jednoho dne po návratu z oběda najde všechny své spolupracovníky zavražděné. Pod svým krycím jménem Kondor informuje o události centrálu, ale potom mu přijde na rozum, že v ohrození života může být i on...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V žánru politického thrilleru není možná větší klasiky než tohle filmové politikum režijního matadora Sydney Pollacka. Redfordův hrdina je místy sice spíše James Bond, než ryzí intelektuál, v roli kterého je exponován, to ale divák znalý dnešních žánrových hrdinů disponujících až superschopnostmi uzmutými komiksovým postavičkám rád se shovívavým pokrčením ramen přejde. Mám ke Třem dnům Kondora zvláštní vztah, neboť kdysi jsem ještě v hloubi 80. let četl sešitové vydání stejnojmenné knihy, které vyšlo jako příloha nějakého tehdejšího časopisu (snad 100+1 tuším) a kterážto byla ještě mnohem sugestivnější než daná Pollackova adaptace, z hlediska dnešního pohledu navíc musím uznat, že film příjemně zestárl a v mé divácké percepci funguje nostalgický nádech retra a onen upokojující závan doby, kdy i politické thrillery byly ještě stále více obžalobou systému a aktem k přemýšlení, než klaustrofobickou jízdou rotující kamery podléhající svistotu kulek a šílených gymnastických výkonů. Redfordovi stačila jen jedna čtyřiačtyřicítka a zkušenosti z armádního výcviku spojařů. Stará poctivá práce... (Radek99)

Tři dny Kondora je poctivý americký špionážní film. A je vlastně úplně jedno z jakého roku je. Poctivý, napínavý a dobře zpracovaný je minimálně stejně tak, jako thrillery dnešní. A místy dokonce i lepší. Především teda díky atmosféře, kterou, když americké filmy té doby měly, tak opravdu stála za to. Beru i fakt, že Robert Redford tady předvedl postavu par excellence. Musím ale zaspoilerovat. Co už jsem zkousnout nedokázal, tak vztah jeho postavy k té holce, co se jí nakvartýruje do bytu. Nejdřív dělá jako že nic, pak je za hrozného násilníky a nakonec se s ním vyspí a ještě to myslí vážně. Čekal jsem, že ho někde během filmu sejme a ono vůbec nic. Ten vztah mi tam přišel úplně praštěnej přes hlavu. Ona tam pod tlakem mluví se svým přítelem, přítel jí tam div nebrečí do telefonu, jak mu chybí a ona se s Kondorem pak večer vychrápe. Ať má Redford charizma jaký chce, tak tady mě to fakt naštvalo. Je to vlastně jediná kaňka na celkově dost povedeném, realistickém a hlavně upřímném filmu, ve kterém je víc pravdy, než si člověk na první shlédnutí dokáže vůbec připustit. (Malarkey) 4*

Robert Redford jako předobraz budoucích hrdinů ve stylu "třikrát měř a pak řež" předběhl svou dobu. On funguje skvěle, ale film jako celek má dost slabých míst. Především díky romantice s Faye Dunaway, což film nejen brzdí a ubírá mu na tempu, ale také ho to přenáší do roviny slušné nudy. Chápu, že to možná bylo v knize apod, ale to nemá nic společného se zbytečně stráveným časem v náručí této půvabné herečky. Jinak je to práce odvedená opravdu skvěle, první část utíká výborně, ale jak jsem řekl "žena je prodlouženou rukou ďábla" a kazí, co může. Max von Sydow je už jen třešnička na dortu, který má hezkou polevu a slušný talíř, ale korpus uvnitř je plný prázdných míst... Hodně věcí snímek nezodpověděl a ten konec taky nezní nějak extra reálně.... Lepší 3*. (Djkoma) 3*

VELKÁ RECENZE
Thriller Tři dny Kondora, který Česká televize vysílala v rámci cyklu Velikáni filmu, jsem poprvé musela vidět na začátku 80. let (v neocenitelném měsíčníku Filmový přehled vyšly údaje o filmu v červnu roku 1980). Dnes to působí skoro absurdně, že se do československé distribuce filmy dostávaly se zpožděním několika let - v USA měl totiž snímek Sydneho Pollacka premiéru v září 1975. To, co jsem si s filmem od té doby spojovala, byla - vedle ležérní kombinace černých kožených rukavic, saka a džín, ve kterých se předvánočními newyorskými ulicemi pohyboval vyděšený, zkřehlý, leč pečlivě načesaný hrdina Roberta Redforda - atmosféra úzkosti a mrazivé osamělosti. Teprve časem mi k Pollackovu filmu přibyl kontext v podobě jiných hollywoodských kousků ze 70. let (především z jejich  první poloviny).
Tři dny Kondora jsou ukázkovým "paranoidním" (nebo také "konspiračním") thrillerem, ovlivněným událostmi války ve Vietnamu, vzpomínkami na vraždy Kennedyho a Martina Luthera Kinga, aférou Watergate a následným odstoupením Richarda Nixona z prezidentské funkce. Patří tedy po bok Coppolova Rozhovoru (1974), Principu domina (1977) Stanleyho Kramera, thrilleru Arthura Penna Noc postupuje (1975) a volné trilogie Alana J, Pakuly Klute (1971), Pohled společnosti Parallax (1974) a Všichni prezidentovi muži (1976). Možná mne historici opraví, ale tehdy v 70. letech to bylo myslím poprvé, kdy se pokrokově (levicově) orientovaní hollywoodští intelektuálové k  otázce nedůvěry americké vládě masivně postavili v řadě prestižních projektů. Podobně silný odpor jsme nedávno zažili na sklonku prezidentského období George Bushe.
Těmto "paranoidním" filmům vyznačili cestu romanopisci - snímek  ovšem románovou předlohu Jamese Gradyho Šest dnů Kondora z roku 1974 posouvá směrem k tehdy aktuální kritice establishmentu a demonstraci otevřené nevíry v oficiální vládní mechanismy. Což znamenitě ladilo s politickými názory Polllacka i Redforda, kteří v podobném duchu natočili už nevinně se tvářící "politickou romanci" Takoví jsme byli (1973). Literární vědec - ve filmu se jmenuje Joe Turner - se tak domnívá normálně pracovat v malém oddělení CIA, krytém jako historická literární společnost. Pravidelný monitoring brakové literatury má vládní organizaci pomoci odhalit případný únik tajných informací, možná najít i nová témata a nápady pro vlastní činnost. Když se ovšem Joe jednoho dne vrátí do kanceláře se svačinou, uvědomí si, že o žádnou "normální" práci nikdy jít nemohlo. Zjistí totiž, že jen náhodou unikl vyvraždění celého oddělení - a stává se psancem na útěku. Jeho protivníky jsou nadřízení, kteří by mu správně měli pomáhat - usilují však i o jeho likvidaci, takže se pokouší jednak zůstat naživu, jednak zjistit, co se vlastně děje. Posléze Joe zjišťuje, že jeho spolupracovníci zemřeli, protože mimoděk zviditelnili ultratajné choutky americké vlády na ropu na Blízkém východě.
V knize jde o nelegální pašování drog z Laosu, narkotiky se ovšem už pěkně, neparanoidně a velmi žánrově zabývala Francouzská spojka a její pokračování. USA trýznila ropná krize - a pro autory Kondora bylo navíc vhodnější změnit soukromé aktivity jedné frakce CIA v celý tajný, vládní komplot proti občanům. Hrdina tak sice jedná s elegantním činovníkem CIA Higginsem v podání Cliffa Robertsona, ten je však pouze prodlouženou rukou anonymních "těch nahoře" - skutečných, ultimativních zloduchů ve vládě. Joe v závěrečné scéně nachází možnost, jak nekalé pletichy zarazit - pomocí jejich zveřejnění v médiích. (Což se může podařit, ale podle Higinse také nemusí.) Záběr na budovu The New York Times předznamenává i Všechny prezidentovy muže, což byl další Redfordův následující herecký počin vyprávějící přímo o rozpoutání aféry Watergate dvěma novináři (byť z listu The Washington Post). Důvěru v média jako posledního mocného garanta demokratických svobod můžeme USA poloviny 70. let jen závidět. Stejně jako bezstarostnost, s jakou se tu v řadě scén pracuje s pracuje s manhattanskými "Dvojčaty" (na která, jak známo podle řady mediálních "důkazů", sama sobě americká vláda v září 2001 podnikla teroristický útok - "kvůli ropě").
V souvislosti se Třemi dny Kondora, jejichž politická tendenčnost mnou při novém zhlédnutí nepříjemně otřásla, stojí za zmínku práce s prvkem nazývaným MacGuffin. Konkrétní záminkou k rozvíjení děje, za kterou se pachtí postavy, ale pro diváka má jen zcela "prázdný" obsah, by v tomto filmu měla být zmíněná "ropa" - a opravdu o ní padne ve vyprávění jen jedna klíčová zmínka, po které má být divákům všechno "naprosto jasné": mohou na ni vzápětí bezpečně zapomenout, protože ve filmu jde přece především o prekérní situaci Redfordova nevinného (a zprvu nepříliš mravně i akčně schopného) protagonisty, který se během titulních tří dnů přetaví s obdivuhodného Hrdinu. Potíž je ovšem v tom, že takhle může "ropa" působit na dnešní diváky, vycvičené ke lhostejnosti k významu a obsahu takovými skvostnými MacGuffiny, jako je "kufřík s penězi" (naposled Skyfall) - nemluvě o populárním "plutoniu" či třeba růžovém poupěti". Ve své době, obávám se, slovo "ropa" adresovali politicky uvědomělí tvůrci filmu svým divákům jako burcující slůvko plné zásadních významů a souvislostí. Pro koho by to tehdy bylo moc suchopárné, má ve filmu ornamentální postavu chudáka umělecké fotografky (Faye Dunawayová), které dobovou morální krizi ústrojně mapuje na depresivních fotkách rozvěšených po zdech svého bytu. (V knižní předloze jde - myslím - jen o nudnou a mravně zřejmě bezobsažnou advokátskou koncipientku.)
Viděny po letech, Tři dny Kondora  by podle mne byly lepším filmem, kdyby se držely žánru a soustředily se na budování bezobsažné, ale souvislejší a méně politicky apartní zápletky kolem "drog z Laosu". Je ovšem možné, že pak by se film vůbec nedostal do socialistické kinodistribuce, pro kterou byl se svým obviněním amerického imperialismu hotovým požehnáním.

Ocenění:
Academy Awards
1976 - Střih (nominace)

Golden Globes (nominace)
1976 - Faye Dunaway (Nejlepší herečka - drama)

DABING
1.DABING (ČST, Blu-ray)
V českém znění: Pavel Soukup - Robert Redford (Joseph Turner / Kondor), Eva Hudečková - Faye Dunaway (Kathy Haleová), Luděk Munzar - Max von Sydow (G. Joubert), Petr Pospíchal - Cliff Robertson (J. Higgins), Alois Švehlík - Michael Kane (S.W.Wicks), Jan Přeučil - Addison Powell (Leonard Atwood), Dalimil Klapka - Don McHenry (Dr. Ferdinand Lappe), Alexej Pyško - Patrick Gorman (Martin), Vlastimil Bedrna - Hansford Rowe (Jennings), Ota Sklenčka - John Houseman (Wabash), Miroslav Středa - Walter McGinn (Sam Barber), Jiří Zavřel - Jess Osuna (Major alias spojovatel na CIA), Jindra Bartošová - Carlin Glynn (Mae Barberová), Nela Boudová - Tina Chen (Janice Chonová), Zdeněk Hess - Hank Garrett (pošťák), Jiří Zahajský (agent u Wickse), Bedřich Šetena (agent u Wabashe), Karel Chromík (agent telefonující z auta Higginsovi o masakru), Ladislav Kazda (výdejce zbraní), Jan Sedliský (muž na poradě CIA, po Atwoodově levici), Zdeněk Blažek (zámečník), Václav Stýblo (nádražní hlasatel), Marcela Martínková (žena vynášející odpadky před Kondorovým bytem), Stanislav Bruder (soused), Bohuslav Kalva, Oskar Gottlieb (1. hlas v rádiu), Ivan Richter? (Benův hlas v telefonu) a další.
Zvuk: Ivo Novák
Střih: Hana Fišárková
Vedoucí výroby: Renée Lavecká
Překlad: Oldřich Černý
České dialogy: Věra Pokojová
Režie českého znění: Marie Fronková
Vyrobilo: Filmové studio Barrandov Dabing pro ČST Praha 1988
Dotatečně nadabovaná scéna: ČT, Blu-ray
Poznámka: úvodní scéna částečně překrývaná původními úvodními psanými titulky byla na premiérové kopii ČST podle tehdejších zvyklostí odstřižena a nahrazena českými úvodními psanými titulky; na reprízové kopii ČT byla úvodní scéna podle současných zvyklostí ponechána a proto musela být dodatečně nadabována, české úvodní a závěrečné psané titulky byly přitom nahrazeny novými titulky čtenými.
V českém znění: Milan Slepička - Don McHenry (dr. Ferdinand Lappe), Marek Holý - Dino Narizzano (Harold), Pavlína Jurková - Tina Chen (Janice Chonová), David Voráček (Ray), Vladimír Fišer (úvodní a závěrečné titulky).
Překlad: Ivana Breznenová
České dialogy: Věra Pokojová
Mistr zvuku: Jozef Kušnír
Šéfproducent: Vladimír Tišnovský
Asistent produkčního: Pavel Fuchs
Režie českého znění: Marie Fronková
Vyrobila: Česká televize 2009

2.DABING (DVD)
V českém znění: Pavel Soukup - Robert Redford (Joseph Turner / Kondor), René Slováčková - Faye Dunaway (Kathy Haleová), Miroslav Hanuš, Jiří Prager, Dalimil Klapka, Bohuslav Kalva, Bohdan Tůma, Ivana Korolová, Petr Svoboda, Antonín Navrátil, Zdeněk Mahdal, Inka Šecová, Radovan Vaculík, Miroslava Součková, Petr Neskusil, Kristýna Valová, Oldřich Hajlich a další.
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Zdeněk Gawlik
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2009

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 24.9.1975 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 27.9.2005 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.9.2005 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 6.11.2013 Magic Box

Náklady (Rozpočet) - $ 7 800 000
 
Tvůrci a herci
Sydney Pollack (Režie), Stanley Schneider (Produkce), Sydney Pollack (Produkce), Dave Grusin (Hudba), Owen Roizman (Kamera), Don Guidice (Střih), Shirley Rich (Casting), Stephen B. Grimes (Scénografie), Joseph G. Aulisi (Kostýmy), Dennis Maitland (Zvuk), Gary Liddiard (Masky), Bob O'Bradovich (Masky), Lorenzo Semple Jr. (Scénář), Robert Redford (Herec), Faye Dunaway (Herec), Cliff Robertson (Herec), Max von Sydow (Herec), John Houseman (Herec), Walter McGinn (Herec), Tina Chen (Herec), Robert Phalen (Herec), Russell Johnson (Herec), Ernest Harden Jr. (Herec), James Keane (Herec)
 
1975/117/USA/Thriller, Drama, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Film získal v roku 1976 ocenenie "Edgar Allan Poe Award" za najlepší film a "Motion Picture Sound Editors: Golden Reel Award" za najlepšie zvukové efekty. Max von Sydow získal na filmovom festivale v Cartagene "Golden India Catalina" pre najlepšieho herca, ako aj "Kansas City Film Critics Circle Award" za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe. Sydney Pollack získal za réžiu "David di Donatello Award".
- Kondor (Robert Redford) nosí ve filmu hodinky Doxa Sharkhunter.
- Hlas v telefonním sluchátku při hovoru Kathy Hale (Faye Dunaway) se svým přítelem je ve skutečnosti hlasem režiséra Sydneyho Pollacka.
- Předlohou k filmu je kniha „Šest dní Kondora“ od Jamese Gradyho. Redford si ji přečetl a řekl Pollackovi, že to je „docela blbina“ a že neví, jestli to vůbec bude chtít točit.
- Film sa do kín v ZSSR dostal v roku 1981 a stretol sa s obrovským úspechom.
- V okamžiku, kdy Kondor rozmlouvá s Higginsem u řeky Hudson, je v pozadí vidět továrna se třemi komíny, ve které byl vězněn Mel Gibson ve filmu Spiknutí.
- Průměrná délka záběru je 5,8 vteřin.
- Tehdejší ředitel CIA Richard Helms byl ku pomoci Robertu Redfordovi jako osobní konzultant.
- Režisér Sydney Pollack si zahrál ridiče taxíku, který málem srazí Redforda.
 
Odkazy