Trhliny / Cracks (2009/100/Velká Británie, Irsko/Drama, Thriller) 70%

30.01.2022 15:41
JEDNOU VĚTOU
„Drama na motivy stejnojmenné knihy od spisovatelky Sheily Kohler vás donutí vidět samotu a obavy z jiných perspektiv."

OBSAH
Drama, ve kterém zazářila Eva Green, se odehrává na internátní škole kdesi v Británii. Stejně jako britské klima, i tato škola je chladná, ponurá a přísně vyhlížející. Povyražením pro místní schovanky, které trpí ztrátou svých domovů, je jejich skokanský tým, který vede slečna G. (Eva Green). Volnost a povzbuzení se děvčatům dostává pokaždé, když jsou vytrženy ze všedních dnů a mohou spolu se slečnou G. hovořit o čem je napadne či poslouchat historky z dalekých dobrodružných cest své ochránkyně. Bohužel, tuto zdánlivě klidnou atmosféru naruší příjezd španělského děvčete, které vidí dál než za hranice pozemku školy. Drama na motivy stejnojmenné knihy od spisovatelky Sheily Kohler vás donutí vidět samotu a obavy z jiných perspektiv.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hlavní devizou tohodle filmu je Eva Green. Na plakátě vypadá dost sebevědomě, ale ve skutečnosti je to psychicky příšerně nevyrovnaná osoba, jejíž postava se v průběhu celého filmu naprosto brutálně vyvíjí. Eva Green byl taky hlavní důvod, proč jsem do filmu šel. Jinak to je vesměs ženskej film, protože tam nehraje snad jedinej chlap. Ale musím říct, jako chlap, že se to zkouknout dalo. (Malarkey) 3*

Dívčí přátelství je velmi vrtkavé. Kdo hodlá vyčnívat, může to schytat. Taťka Ridley a strejda Tony Scott chtěli udělat radost určitě zajímavé tvůrkyni Jordan, a tak pustili nějaké prašule, aby mohlo vzniknout psychologické drama o jedné dívčí internátní škole. Zdobí ho znovu naprosto přesvědčivá Eva Green, u které alespoň pro mě platí to, co u Keiry Knightley. Ta totiž ve svých dobových dramatech nechává vzpomenout na eleganci starého Hollywoodu, Green se tentokrát do třicátých let minulého století také náramně hodí. Palec nahoru si ještě zaslouží ostatní mladé hrdinky (včetně jinde často se svlékající a přinejmenším půvabné Maríe Valverde) i kamera Johna Mathiesona. Úsměv Mony Lisy to v konzervativním prostředí dívčí univerzity zkoušel po linii moderního rozvíjení ducha mladých dívek, a byla to docela nuda. Tady se naštěstí těm „pravým hodnotám“ obloukem vyhneme, ostatně jsme na britských ostrovech, přesto mě výsledek nepohltil. V mnoha případech tu máme „zvraty“ surově natlačené do děje (kupříkladu jak buřička Miss G. najde v nové tváři školy nebývalé potěšení, jak náhle dívky otočí sympatie k Fiammě), vztahy se tak mění nečekaně rychle a s nevyzpytatelnými důsledky. Jo, a vyholené podpaží mi do třicátých let minulého století zrovna dvakrát nepasuje!! (castor) 3*

Tam kde je Eva Green bývá i výborný herecký výkon v kategorii ženy, Trhliny nejsou vyjímkou. Ze začátku jsem si říkal, že zase čumím na nějaký babský čajový dýchanek, ale film, díky skvělé psychologické postupce zvyšuje adrenalinek v krvi. Závěrečná scéna je silná, ale úplně top byl ten pohled Evy Green, ještě teď ho mám před očima, takhle nějak se tváří naše temné já. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
Výtečné drama s perfektním obsazením a krásnou hudbou mého velkého oblíbence, Javiera Navarreta. Má oblíbená María Valverde zde dostala další zajímavou roli, ve které je zcela oslňující a přivádí mě zde do mdlob - její postava tajemné cizinky - o její minulosti film nesděluje téměř nic! - s roztomilým španělským přízvukem má obrovský dramatický potenciál, který je zde beze zbytku vytěžen (i když v předloze tam asi některé věci mohly být vysvětleny víc).
Film má velmi dobrou kameru a krásné lokace, a závěr je emočně hodně silný, i když je lehce předvídatelný. Za mě osobně bezvýhradné nadšení - ten film určitě není dokonalý, ale mě osobně velmi nadchnul.
UPDATE 16.10.2019 - Na druhé zhlédnutí po 8 letech mě ten film dostal možná ještě víc než kdysi. Absolutně dokonalé lokace, kamera, soundtrack a obsazení - María Valverde - zachycena zde na vrcholu svého mládí - v některých záběrech zcela dechberoucí a přivádějící mě do erotického transu (jak nádherné má zde vlasy! ty božské rty skrývající řady sněhobílých zubů! jaký oduševnělý výraz a odzbrojující úsměv!), Eva Green mrazivě dokonalá jako vždy (jaká fantastická to herečka!), Imogen Poots navzdory malému prostoru její role taktéž velmi dobrá, a nejvíc mě asi tam nově bavila Juno Temple, která je zde absolutně bezchybná a strašně mě bavilo na ni koukat a cítit, jak to v ní všechno vře pod povrchem, s občasnými fascinujícími erupcemi. Stejně tak ten příběh je velmi dobrý, byť mě mrzí, že neodhalí více z minulosti Fiammy (něco se lze přece jen domýšlet mj. na základě scény, v níž je Miss G přistižena při pročítání jejích dokumentů) - lze se jen dohadovat, proč byla vlastně umístěna do ústavu, a jaký má vztah se svým otcem, který je pravděpodobně vdovec (o matce se Fiamma nezmiňuje vůbec).
Jinak musím říct, že mi postavy těch dívek byly všechny do jedné strašně sympatické, a bylo mi jich chudinek líto, že musí žít v tak deprimujícím prostředí, stejně jako jsem měl velké pochopení pro postavu jejich vychovatelky - všechny postavy jsou zde podle mě představeny s velkým citem, každá je zajímavá a záleželo mi na tom, co se s nimi děje. Myslím, že v tomto ohledu je na tom filmu znát, že ho natočila žena (btw. trochu mi přijde škoda, že od té doby už nic jiného nenatočila - podle mě je velmi talentovaná). Celkově se mi ten film i na podruhé strašně líbil a vyvolal ve mně velké emoce - Trhliny přímo vibrují mládím a dívčí nevinností, a ten závěr, kdy je ta nevinnost porušena a Di přichází o dětské ideály a dospívá k zásadnímu rozhodnutí, je velmi dojemný a krásný. Soudím, že i ta předloha by mohla stát za přečtení.

DABING
-

Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 9.4.2010 (AFI Dallas International Film Festival)
Premiéra Velká Británie: 25.10.2009 (BFI London Film Festival)
Premiéra Itsko: 4.12.2009
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Zápisky o skandálu gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/zapisky-o-skandalu-notes-on-a-scandal-2006-87-velka-britanie-drama-thriller-psychologicky-78/
Drama / Thriller, Velká Británie, 2006
Režie: Richard Eyre, Hrají: Cate Blanchett, Judi Dench

Trhliny gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/trhliny-cracks-2009-100-velka-britanie-irsko-drama-thriller-70/
Drama / Thriller, Velká Británie / Irsko, 2009
Režie: Jordan Scott, Hrají: Eva Green, Juno Temple
 
Tvůrci a herci
Jordan Scott (Režie), Kwesi Dickson (Produkce), Andrew Lowe (Produkce), Julie Payne (Produkce), Rosalie Swedlin (Produkce), Christine Vachon (Produkce), Javier Navarrete (Hudba), John Mathieson (Kamera), Valerio Bonelli (Střih), Shaheen Baig (Casting), Ben Scott (Scénografie), Allison Byrne (Kostýmy), Oliver Tarney (Zvuk), Michael Prestwood Smith (Zvuk), Morna Ferguson (Masky), Ben Court (Scénář), Caroline Ip (Scénář), Eva Green (Herec), Juno Temple (Herec), María Valverde (Herec), Imogen Poots (Herec), Ellie Nunn (Herec), Sinéad Cusack (Herec), Adele McCann (Herec), Zoe Carroll (Herec), Clemmie Dugdale (Herec), Kitty McLaughlin-Dunning (Herec),
 
2009/100/Velká Británie, Irsko/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- V knize se škola nachází v Jižní Africe, nikoliv Anglii.
- V knize má Fiamma (María Valverde) vlasy blond, kdežto ve filmu tmavě hnědé.
- Báseň, kterou Poppy (Imogen Poots) recituje, je „Ozymandias“, jejímž autorem je Percy Bysshe Shelley.
- V knize je Fiamma (María Valverde) italská princezna. Ve filmu je nám představena jako španělská aristokratka.
- Výkonnými producenty filmu byli Ridley Scott a Tony Scott. Tedy otec, resp. strýc, režisérky Jordan Scott.
- Ellie Nunn (Lily), Adele McCann (Laurel), Zoe Carroll (Rosie) a Clemmie Dugdale (Fuzzy) si poprvé zahráli před kamerou.
- Film je natočen na motivy stejnojmenného románu od Sheily Kohlerové.
- Hudbu k filmu složil Javier Navarrete, mimo jiné autor hudby k Faunovu labyrintu.
- Natáčelo se převážně v Irsku.
 
Odkazy: