Transformers / Transformers (2007/144/USA/Akční, Sci-Fi, Thriller, Komedie, Dobrodružný) 78%

25.09.2018 12:04
JEDNOU VĚTOU
„Náš svět. Jejich válka."

OBSAH
Před počátkem času stvořila tajemná krychle, zvaná Prajiskra, na planetě Cybertron rasu gigantických robotů - transformerů. Ti se časem rozdělili na hodné Autoboty, vedené spravedlivým Optimem Primem, a zlé Deceptiony, v čele s krutým Megatronem. V zuřivé válce nakonec zničili svou planetu, a když Prajiskra zmizela v hlubinách vesmíru, vydali se ji hledat. Je jisté, že místo, kde bude nalezena, se stane novým bojištěm. A tím se bohužel stane planeta Země. To v tu chvíli netuší ani vojáci katarské posádky, napadení smrtícím Deceptionem Scorponokem, ale ani americký středoškolák Sam Witwicky. Ten, aniž to tuší, je majitelem informace, o níž jsou transformeři připraveni svést bitvu na život a na smrt. Do brýlí jeho dědečka, polárníka Archibalda, se totiž v roce 1897 vryla zásadní informace, vedoucí k nalezení krychle. Když si Sam s otcem Ronem vybírá v autobazaru Bobbyho Bolivii první auto, zalíbí se mu zašlý Chevrolet Camaro a koupí ho. Zatímco se armáda snaží analyzovat útok a dekódovat signál, který deception vysílal, špion deceptionů získá v prezidentském letadle informace o Samovi. Ten se právě snaží zaujmout spolužačku Mikaelu. Ještě téže noci je napaden deceptionem Barricadem a vzápětí zjistí, že jeho chevrolet je ve skutečnosti maskovaný obrovský autobot Bumblebee. Ten v souboji zažene deceptiona a přivolá vůdce autobotů Optima Prima, který mladíkovi vysvětlí situaci. Sam souhlasí, že Optimovi předá dědečkovy brýle, než to však stihne, je i s Mikaelou zatčen zvláštním komandem tajné vládní jednotky Sektor 7, která ukrývá tajemnou krychli. Schyluje se k rozhodující bitvě o osud autobotů i lidstva.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Mistr akce "na efekt" Michael Bay to rozjel tak jako ještě nikdy, to se nedá popřít. Natočil opravdu bombastické pohyblivé obrázky plné krásných mladých lidí, patřičně drsných "government officials", přidal tu správnou porci legrace a jednu odpornou čihuahuahu, kotel hutné akce a hlavně v tom nejlepším smyslu brutálně patetické OBROVSKÉ mechy:) Megan Fox se musím omluvit - podle fotek jsem ji podceňoval. Ale jakmile se objevila v pohybu a v záři slunce přimhouřila ta svoje kukadla, dostala mě;) Mladíček Shia doufám jenom hrál, protože taková tragédie jako jeho život by byla opravdu hodně, hodně smutná:) A jestliže hrál, tak hrál úplně výborně, neb opět nemůžu nepoužít svoje oblíbené "Já mu to žeru, co ty?" Akce je gigantická a frenetická, a tím se dostávám ke svému "problému" s Transformery... jakožto fanoušek Battletechu jsem z těch megastrojů sakra chtěl něco vidět...a to šlo jen když se nic nedělo. Jakmile začala ta pravá mechovská bitka, bylo po zážitku. Netušil jsem kdo je kdo, kdo komu zrovna stojí na krku a kdo se komu kam snaží vecpat ústí plazmového kanónu, a tak vůbec. O něco pomalejší akci a bude to pro mě jasná stovka, protože jako komplet Transformers fungují tak jak je to u Baye obvyklé, tedy skvěle - pokud dovedete vypnout a bavit se;) To vlastně kecám, stovka by to nebyla...pokud tedy na DVD nebudou přidané scény, které by například z té blond analytičky udělaly aspoň trochu smysluplnou postavu. Takhle tam prostě jen byla. A to není jediný případ, kdy jsem měl pocit, že je toho ve filmu nějak míň než být mělo. Jo a taky by nebyla na škodu nějaká ta kapka krve - když už kosíte nepřátele chladnou ocelí, nemuseli by trapně padat tak, aby nebylo vidět místo zásahu:) Závěrem řečeno a shrnuto - užil jsem si dvě a půl hodiny fajné zábavy, u které se mi místy ježily chlupy (tím správným způsobem, ne jako u Oka) a upřímně jsem těm hodným fandil (she's all yours, Shia;)). Bay z té kreslené sračičky vydupal výborný film, který má u mě ale k nadšenému adorování coby zpodobnění dokonalosti přece jen ještě daleko. A i když už dlouho nikdo nenazval čivavu trefněji než se to stalo zde, nepůjdu přes 80%. Prostě ne:) A kdyby do vás Tyler ryl, že se neumíte bavit, zeptejte se ho, kdo šel po Transformerech na pivo a kdo mazal domů. (Gemini) 4*

Tenhle film je obrovský. Vše je v něm obrovské, krásné a uhlazené. Roboti jsou vzhledem dokonalý, jejich transformace je z říše snů a nebojí bojovat kdekoliv na světě. Aby se divák necítil tak sám, je mu darován Shia LeBeouf a krásná Megan Fox (další film, v kterém je u žen hlavní vzhled, tleskám ti Michaele:)). Shia LeBeouf má tak dokonale napsanou roli, že ho nejde nemilovat za jeho grimasy a hlášky. Megan Fox je nádherná a příjemně doplňuje Shia. Její tělo je pro mě dokonalejší než těla všech robotů dohromady... Oba jsou však jen "hmyzem" v souboji dvou velkých nepřátel, Autobots a Deceptions. Opravdu monstrózní roboti, jedni v podobě různých automobilů a druzí v podobě většinou vojenských strojů, předvádí souboje, které tu ještě nebyli a ničí všechny rádoby úžasné triky a souboje, co tu byli předtím. Každá akce je svým způsobem jedinečná a úchvatná. Hudba (hlavně ta orchestrální) je výborná a jemně tiché chorály úžasně podbarvují hlavně začátek. Postupně se vytrácí a zbytečně jsou nahrazovány tvrdou muzikou, která pro mě není zrovna vrcholem extáze. Triky jsou jiná kategorie než všechno ostatní a prohlášení o 150 milionech chápu jako velký vtip. Všechny triky jsou úžasné a jejich strašně moc. Celé je to pochopitelně pod taktovkou Michaela Baye akční, agresivní, barevné, zpomalené a mnoho dalšího. Všechny jeho oblíbené kamerové triky jsou použity a obyčejné zpomalení považoval za nejúžasnější trik hned v několika scénách. Na druhou stranu, ale musím říct, že film má dvě výrazné slabiny. Děj nechám stranou, protože o ten tu opravdu nejde a za slabinu ho tudíž nepovažuji. První slabinou je humor. Je úžasné sledovat akční nářez, plný robotů, kteří jsou úchvatní. Tolik skvělé není následující oddechová pasáž, která pravidelně následuje po boji, v které je vše odlehčeno až parodováno. Transformers jsou z části rozhodně úžasným akčním filmem, ale bohužel i chvílemi se sebeparodující komedií, která nechce být vážná (že by od Ostrova Michael změnil názor?). Např. když Frenzy se snaží na palubě Air Force One dostat super tajné materiály, jeho plížení je pro mě vrchol trapnosti a snahy pobavit. Druhou slabinou je Michael Bay sám. Je to smutné, že to říkám jako milovník jeho akčních filmů, ale jeho styl některé akční scény doslova kazí a občas statický pohled bez rychlého střihu by udělal zázraky. Chvílemi jsem litoval, že se Steven Spielberg nechopil otěží. Neriskuje tolik v agresivních akčních scénách, ale má větší cit pro plynulost filmu a jeho akční scény by si člověk doslova užil a nebloudil by v nich. Transformers jsou oddychová zábava, která to v některých okamžicích přehání se svou vtipností, ale nahrazuje akčními scénami, které I přes chaotické natočení nenachází konkurenci. Ve zkratce: Optimus má dokonalý hlas, Decepticons jsou hezčí a větší, Ironhide se moc nepředvedl, Starscream je nejlepší (jeho One man show s letkou americké armády je ukázka geniality), vtípek s Armagedonem není nic moc. (Djkoma) 4*

K podobnému typu filmu snad ani nelze přistupovat jinak než bez jakýchkoliv předsudků. Navnaděn dechberoucím trailerem a kladnými ohlasy laiků i odborníků, vydal jsem se na odpočinkovou letní zábavu. A Michael Bay to dokázal! Dokázal, že funkční film může vzniknout stejně dobře na základě atrakce v Disneylandu, jako na základě v osmdesátých letech tolik oblíbených hraček pro kluky. Transformers skutečně připomínají splněný sen dvou přerostlých kluků. Steven Spielberg vložil do projektu nemalé peníze a Bay všechen svůj um. Extrémně drahé auta, extrémně krásné ženy, extrémně hloupý scénář – ryzí Michael Bay. Bay, který nic nepředstírá, na nic si nehraje a na plnou hubu nám ukazuje, co má rád a co jej baví. Nikdo si moc nelámal hlavu s kontinuitou scén, několikrát je ze dne znenadání střihnuto rovnou na noc (jestli mezitím uplynulo několik hodin, nebylo to dost dobře patrné), hlavní hrdina má v jedné scéně jenom trencle a v další už džíny a krom toho zná Optimovo jméno dříve, než jej uslyší… . Nějakou dobu mi taky vadila gravitaci ignorující mrštnost mnohatunových robotů, schopných schovat se třeba za strom (!) a ústřední zápletka postavená na zhovadilostech hraničících s parodií (souřadnice vyryté ve staletí starých brýlích?), ale když jsem zhruba po dvou hodinách filmu jenom otupěle a s polootevřenými ústy zíral, jak do sebe ty obrovské potvory buší, nic z toho mi nevadilo. Ten film má podobné účinky jako lobotomie, ale oproti ní nebolí a časem odezní. (Black Box.) 90%  (Matty) 5*

V.I.M. FILMU
Na začátku byla kostka. A na konci film, který do slovního spojení „zábavný letní blockbuster“ vrátil slůvko „zábavný“. Přesně tak, přátelé. Dnes budeme velebit Michaela Baye, nezastavitelného krále popcornových bijáků. Právě on (za drobné producentské pomoci Stevena Spielberga) totiž před pěti lety názorně ukázal, jak se dělá popcornová zábava nového věku. A ještě u toho zvládnul posunout trikovou úroveň hollywoodských blockbusterů na zcela nový level.
Bez Transformers by se Iron Manův oblek neposkládal před našima očima. Bez Transformers by nedostaly zelenou obří fláky jako Bitevní loď nebo Pacific Rim. A bez Transformers bychom neuzřeli dokonalé křivky Megan Fox, které možná dodnes okupují nejeden chlapecký pokojík. Zkrátka a dobře bychom byli chudší o spoustu relativně povrchních věcí. Zároveň bychom ale přišli i o blízké setkání bayovského druhu, které nezapomenutelně zhmotnilo pouto mezi klukem a jeho prvním pojízdným kamarádem.
Právě vztah mezi Samem a Bumblebeem totiž tmelí dohromady megalomanskou reklamu na auta (pro starší pány), americkou armádu (pro ty mladší) a hračky (pro ty nejmladší), jejíž ambice ale sahají daleko za spotřební blockbusterové nároky. Transformers jsou víc než Bayovo špičkové řemeslo, ve kterém jedničky a nuly nabírají obrysy dokonale životných robotů. Je to film s tou pravou hollywoodskou duší, v němž nechybí jediná potřebná ingredience.
Má trochu nervního, ale stále sympatického hlavního hrdinu. Dostatek humoru i napětí na to, aby vám dvouapůlhodinová série explozí utekla jako voda. A pochopitelně i hrst nezapomenutelných akčních scén, které se svým vizuálem nikdy nekochají natolik, aby ztratily švih nebo zapomněly jednoduše bavit a udivovat.
Transformers prostě mají všechno, co si může milovník coly a popcornu přát. A jelikož udeřili zakrátko poté, co nás v jednom měsíci potrápili třetí Spider-Man, třetí Shrek a třetí Piráti, bylo zatraceně moc vidět, s jakou péčí a vervou je Michael Bay oživil. Zapomeňte na chvíli na sequely. První setkání s roboty bylo neskutečně parádní a už mu to nikdo nikdy neodpáře.

VELKÁ RECENZE
Od první recenze na Transformery uplynulo moře času a my se vám hlasíme s novým komentátorem. Druhé zhlédnutí dá mnohdy člověku řadu nových podnětů k zamyšlení a protože jsem v redakci zastupoval to "negativní" osmičkové křídlo, rozhodnul jsem se sepsat na tohle téma ještě jeden článek. Z pohledu fanouška Bayových kamerových obletů, Optimových výfuků a Shiových hlášek. Přesto nebudeme donekonečna chválit. Spíš naopak, trochu si zaanalyzujeme. Pravítka do ruky, přednáška z "coolovosti" právě začíná.
Transformeři se snaží být "cool" jak to jenom jde a to pokud možno bez úvozovek a natvrdo. Už v první scéně, jakémsi prologu který v rychlosti vysvětlí původ Transformerů, se Michael Bay pokouší zabít všechny přebytečné neurony, které se nestihly schovat pod sedačku. Kombinace Optimova hromburácejícího hlasu, špičkové animace a naprosto absurdních hlášek o Krychli, co vdechuje život, vás prostě musí naladit na tu správnou vlnu. Buď se poddejte nebo padejte. Že byste něco takového od filmu z produkce strýčka Spielberga nečekali? Ale co vás nemá... před tímhle filmem mají letošní bruckheimerovky blednout a když už točíme adaptaci plastových hraček, co se mění z robotů na auta a zase zpátky, tak proč trochu nepopustit uzdu fantazii, no ne?
Potíž je v tom, že Spielberg disponuje trochu jinými scenáristy než Jerry a jeho "hračičkování" se ubírá trochu jiným směrem. Raději bičuje nevolníky v ILM a ždíme z nich co možná nejlepší triky, než aby kecal Michaelovi do řemesla, radil Megan Fox jak se má správně postavit ke kapotě a tyranizoval všechny na place. Právě v absenci tvrdé ruky Jerryho Bruckheimera vidím hlavní odklony v Bayově stylu, které bohužel nejsou vždy ku prospěchu a v kombinaci s chatrným scénářem často vytvářejí dojem, že tu a tam uniká absolutní hodnocení o pověstný kousek. Už třeba úvodní scéna s vojáky (Josh Duhamel, Tyrese Gibson) jasně napoví, že tyhle figurky jsou jen zbytkové zboží. Jedna hláška s aligátořím gulášem těmhle ostrým hochům nemůže stačit a kdyby jim tu a tam nepomohl ministr obrany Jon Voight (jedna z mála opravdu zábavných postav), zřejmě byste na ně rychle zapomněli.
Bay je nechává vyniknout v podstatě jen v jedné scéně a i tam jsou jen součástí rozsáhlé vojenské mašinérie. Armáda je vůbec jedním z nejdůlěžitějších herců filmu a musí teď mít Baye hodně ráda. Celí Transformeři jsou posetí očividným product placementem (Panasonic, Nokia, Porsche, Cadillac), přičemž reklama ve stylu "v armádě je legrace, dej se k nám" je tu čistě podprahová. Ve scéně útoku v poušti (vojáci vs. Scorponok) organizuje Bay svůj útok pozemních i leteckých složek s takovou elegancí, že vám skoro až ukápne slza. Ten člověk si zkrátka v dětství HODNÉ hrál s plastovými vojáčky a teď dostal příležitost vyzkoušet si to v reálu, s velkým rozpočtem a podporou strýčka Spielberga, jehož jméno otevírá hodně dveří. Čert vem Transformery, v téhle scéně je vidět, kde leží Bayovo srdce. Velké roboty ano, ale naše stará dobrá armáda se musí v závěru postarat o to, aby byli rozprášeni do bezvědomí.
Báječní chlapci s kulomety, ani sličné šifrantky ze švédské edice Maximu, však nemají šanci, když se na obzoru objeví Shia LaBeouf. Spielberg moc dobře věděl, proč si toho kluka všímá a když ho Bayovi vnutil, prokázal mu tím medvědí službu. Takhle dobře totiž v bayovkách nikdo nikdy nehrál. I Bruce Willis a spol. jedou v Armageddonu chytře na půl páry a dělají si z toho legraci. V Shiovi ještě dýmá kus malého kluka, takže se vším kolem sebe dokonale baví a... opravdu se snaží. Kontrastní je to především po boku pohledné Megan Fox, která se hned v první scéně omluví replikou "Připadám ti povrchní, co?" a definitivně tak určí svou pozici v celém snímku. Ano, Megan, ale jsi NÁDHERNĚ povrchní a máme tě rádi. Každý z nás chce být jako Shia, každý z nás chce s tebou chodit. Mise splněna. Pro Baye tím ovšem nastávají krušné časy, protože se najednou dostává do pozice, kdy se mu dialogové scény s komediálním přesahem náhle dostávají na úroveň těch akčních. A to je pro něj novinka.
Humor tu nevyplývá ani tak z dobrých hereckých výkonů (John Turturro by si určitě zasloužil lepší péči) nebo hlášek, ale samotné absurdity nejrůznějších situací. Mnohdy je to hodně vynucené (Shia na policejní stanici), ale díky rychlému tempu to neskřípe příliš hlasitě a vy ani nemáte čas se ohlížet. Bay se hodně snaží prokládat příběhovou "vatu" akčními scénami, ve kterých to nerezoví obři nekompromisně rozbalí a jakmile dojde na samotnou robotí sekanou, rychle blednou všechny malicherné výtky.
Tady se ale Bay pro změnu dostává do křížku se sebou samotným. Symbolicky je to duel Michaela Baye co natočil Skálu nebo Armageddon a Michaela Baye z Ostrova. Trochu mi připadá, že jsou to dvě různé osoby. Samozřejmě se můžeme ohánět vývojem režisérského stylu, ale s přechodem pod Spielbergova křídla nám Bay začal místo (náročných a nákladných) kamerových jízd a jeřábových rotací používat v akčních scénách tolik populární efekt ruční kamery, který svým způsobem bastardizuje celý žánr. Všechno se najednou musí alespoň trochu klepat. Důvody nejsou jenom trendové, ono je to i nepoměrně snažší na natočení a pokud se to lidem líbí, tak proč vlastně ne.
Jenže v kombinaci s úsporným řešením robotických duelů, ve kterých se stříhá hodně na detail, zejména proto, že vyrenderovat autoboty a decepticony s kompletním nádobíčkem dá ILM trochu zabrat (což se projeví nejen na účtech za elektriku), to přispívá k mírnému chaosu na scéně. A tady Bay ztrácí body. Nejen že máte občas potíže se v tom chaosu vyznat a to i přesto, že máte robotí násobilku v malíčku a Jazze poznáte i při zhasnuté lampičce, ale všechny ty souboje jsou hrozně krátké. Na nějaké hlubší vyřižování účtů zkrátka není čas a tak si patnáct minut slávy utrhnou v podstatě jen Megatron a Optimus Prime. Ostatní kluci jsou tu do počtu a občas něco vyhodí do vzduchu nebo předvedou salónní trik, ze kterého budete paf, ale paradoxně vás mírně naštve, že všechna ta nádhera protéká mezi prsty tak rychle. Míša kompenzuje několika "money shots", které se vám vryjí do paměti a nevylezou minimálně do další sezóny a občas zkusí i zpomalovačku, ale dolary v takových momentech utíkají příliš rychle a rozpočet se zdá býti miniaturní. Myslím si, že 200 milionů by celé věci prospělo, ale chápu Spielbergovu opatrnost. Ve výsledku je ale trochu škoda, že finální masakr ve městě je až příliš mozaikový a žádný ze soubojů nemá správně epický "feeling". Nedojde tam k žádnému taktizování, zkrátka si parta robotů dává "hrozně přes hubu" a vy koukáte přes ramena statistů a čekáte, až někdo zůstane ležet na zemi, abyste věděli, že to nějak dopadlo. Autoboti tak budí zdaleka nejlepší dojem ve scéně příletu na Zemi a při seznamování se Shiou.
Ale abych vážně nebyl za morouse. Tenhle film si všichni zúčastnění užili a byl dělán s láskou pro všechny dětské duše (to vážně nesouvisí s věkem) na celém světě. Opravdu vás dostane zpátky do doby, kdy jste blbnuli na zahradě s klackem a předstírali jste, že je tu kulomet, kdy jste vojáčky shazovali do vany a pak je zachraňovali s parníkem na natahovací klíček. Michael Bay místy sbírá cenné body za sympatickou drzost a bezprostřednost se kterou sází hudební přechody, svoje kultovní "prosluněné" záběry a prvoplánově komické postavičky (Anthony Anderson, Bernie Mac). A když už zmiňuji hudbu - Jablonskyho soundtrack je vynikající, ale často se mu stane, že ho přebíjí obraz, což je věc vskutku nevídaná. Když se to stane, zalije vás vlna tepla, následována poslušnou migrací chloupků na celém těle. Ano, to je to slavné mrazení v zádech. Dostaví se i při druhém zhlédnutí a bez ohledu na všechny výtky vás uvede do stavu, ve kterém vám bude zatraceně dobře. Jenom zkrátka budete vědět, že Michael musel bojovat s několika větrnými mlýny a i když vyhrál, nebylo to vítězství, o kterém si budou za dvacet let nadšeně povídat všechny straky v okolí. Za nakopnutí robotí série a zřejmě nejodlehčenější blockbuster letošní sezóny děkujeme, ale jde to i líp a ty to umíš, Míšo. Nejsem nenažraný, nejsem nespokojený. Jen se sluší podotknout, že dokonale odvedená práce vypadá jinak a pouhý fakt, že se na plátně místo svalnatých kluků mydlí dva patnáctimetrový roboti a všechno je tak nějak "out of this universe" k vynášení do nebes ani zdaleka nestačí. Ale o tom že mám doma figurku Bumblebeeho nepochybujte ani vteřinu.

O FILMU
Už od chvíle, kdy se Transformers poprvé objevili, patřím k jejich největším fanouškům,“ říká Steven Spielberg, který zastal u nového filmu o slavných robotech roli vedoucího výroby. „A nemyslím to tak, že bych je kupoval pro své děti. Kupoval jsem je pro sebe a neustále jsem ležel v těch komiksech. Byl jsem regulérní sběratel a vždycky jsem si říkal, že podle téhle série hraček jednou vznikne obrovský letní trhák.“
A nebyl zdaleka sám - stejný názor mělo i několik dalších filmových producentů. Když bylo vše dojednáno, vypadalo jádro tvůrčího týmu jako rejstřík hollywoodské producentské šlechty: Steven Spielberg, Michael Bay, Lorenzo di Bonaventura, Tom DeSanto, Don Murphy a Ian Bryce.
„Na překonávání předsudků ohledně robotů - které měli dokonce i samotní fanoušci - bylo nejtěžší to, že dokud jsme neměli v rukávu nějaké záběry, nikdo vůbec nechápal, o čem má ten film být,“ pokračuje Spielberg. „Proto jsme se hned pustili do práce: snažili jsme se vymyslet lidský příběh, nalézt co nejlepší herce a vyprodukovat co nejúžasnější efekty. Říkali jsme si, že zbytek se už vyřeší sám.“
Společnosti DreamWorks Pictures a Paramount Pictures se nakonec rozhodly podílet na filmu společně. Jejich předchozí spolupráce přinesla ovoce v podobě takových hitů jako Dreamgirls, Válka světů, Collateral či Zachraňte vojína Ryana.
První verzi scénáře napsal komiksový autor a nadšenec John Rogers. „Ti hodní lidé z DreamWorks vědí, že jsem zaseknutý puberťák. Živím se jako profesionální teenager,“ vtipkuje Rogers. „Takže s přihlédnutím k tomu, že jsem v jejich kancelářích rozebíral a dával zpátky dohromady Optima Prime, jsem ve chvíli, kdy se mě zeptali, jestli mám zájem, skutečně neměl na výběr. Šel jsem do toho s nadšením, byla to skvělá příležitost. Do začátku mi řekli jedinou věc: napiš lidský příběh.“
Rogersova původní trojice dějových linek se nakonec propojila v jednom tematicky bohatém a zajímavém příběhu, který sepsali dva experti na slovo vzatí - Alex Kurtzman a Roberto Orci. Ještě předtím, než jim Rogers předal štafetu, strávil hodně času prohlížením různých webů, věnovaných Transformers. „Plynule jsem přešel k jinému projektu a nechal jsem Alexe a Boba, ať se v tom pěkně vymáchají sami,“ vtipkuje scénárista. „Transformers mají tak obrovské množství fanoušků, že byste mohli obětovat velký kus života jen zodpovídání jejich otázek.“
S nabídkou režijního postu se Spielberg rozhodl oslovit Michaela Baye, který v té době právě dokončoval akční thriller Ostrov. „Michael je pro film tohoto typu naprosto ideální režisér,“ říká Spielberg. „Má pro tenhle materiál opravdový cit - ví přesně, jak by to mělo vypadat. Dostal úplnou svobodu, aby mohl vdechnout lidským i robotickým postavám život přesně tak, jak chtěl.“
Bay bez delšího přemýšlení pustil jeho nabídku z hlavy, ale když si uvědomil, že to Spielberg myslel zcela vážně a hodlá se na projektu aktivně podílet jako výkonný producent, přece jen podlehl nutkání a přistoupil na nabídku výletu do centrály firmy Hasbro. Po setkání s vedoucím výroby Brianem Goldnerem jej ovládlo nadšení a dle svých vlastních slov trvalo přibližně tři sekundy, než otočil o 180°.
V Hasbro prošel Bay spolu s producenty di Bonaventurou a Ianem Brycem tamější „Školou Transformerů“ (DeSanto s Murphym tento kurs absolvovali při své předchozí návštěvě). „Tak tomu opravdu říkají,“ vysvětluje Bay. „Provedou vás celou tou mytologií a všemi inkarnacemi komiksů a hraček. Je to takový průlet historií Transformers - celé té značky a jednotlivých postav. Ten obrovský rozsah toho všeho vás naprosto ohromí. První, co mě hodně vzalo, byla ta představa robotů, kteří se transformují na dálnici v rychlosti 130 km/h. V tom okamžiku jsem začal mít obrovskou touhu to zrealizovat.“
Bay, který je velkým příznivcem japonského anime, věděl, že spolu se svým hlavním výtvarníkem Jeffem Mannem rozhodně neudělá slavné značce ostudu. Ani jeden z nich však nebyl připraven na vlnu zdrcující kritiky, která se na ně začala valit dokonce už před začátkem natáčení.
„K lidem, kteří tyhle fenomenální hračky vymysleli, musíte pociťovat velkou úctu,“ říká Bay. „Ale mým úkolem bylo přenést je do skutečného světa, a to tak, aby do něj co nejvíc zapadli, což bylo hodně těžké. Roboti první generace se skládali z docela malého množství velkých bloků, což by ve filmu vypadalo asi jako ten jednoduchý obří panák z Krotitelů duchů. Náš Optimus Prime se skládá z 10 108 součástek, z nichž se každá pohybuje.“
„Před podepsáním smlouvy jsem v sobě musel překonat hodně velkou nedůvěru, protože jsem chtěl dělat výhradně na filmu, který bude zcela fotorealistický,“ říká Bay. „Tihle roboti patří k tomu nejkomplexnějšímu, co kdy ILM vytvořili. Ještě před dvěma lety by to nebylo technicky možné. A to je má odpověď všem lidem, kteří si stěžují na to, že se roboti trochu liší od originálu. Někdy je vlastně lepší vůbec nereagovat a nechat výsledek hovořit sám za sebe.“
Všechny herce ohromilo přísné utajení, které celý projekt obklopovalo. Většina z nich nedostala celý scénář, ale pouze scény, v nichž přímo vystupovali. „Když jsem pak přišel do studia a viděl, jak úžasné scény pro ten film vytvořili, pochopil jsem, proč se to Michael a Steven snažili tak úzkostlivě tajit,“ vzpomíná Jon Voight.
Filmaři strávili hodně času sledováním televizního seriálu Transformers z 80. let a animovaného filmu z roku 1986, které jim pomohly podrobně se seznámit s první generací robotů.
„Steven chtěl, aby to bylo pět proti pěti,“ říká Bay. „Tím to celé začalo.“ „Bylo jasné, že nemůžeme udělat film bez Bumblebeeho, Optima Prime a Megatrona,“ říká di Bonaventura. „Pak jsme si mezi sebou udělali takovou anketu, abychom zjistili, kdo jsou naši největší oblíbenci, no a potom jsme se zeptali fanoušků. Z toho všeho pak vzešel seznam nejoblíbenějších transformerů. Víme, že si lidé budou říkat: ‚Jé, škoda že tam nedali tady toho nebo tamtoho‘, ale všechny jsme je do jednoho filmu bohužel nacpat nemohli.“

O OBSAZENÍ
Shia LaBeouf, který se zhostil titulní role Sama Witwickyho, se během natáčení hodně sblížil s hereckým veteránem Jonem Voightem. Společně pak rozebírali Samův příběh a všechna dilemata, která musí uprostřed války dvou světů řešit. „Nikdy to nebyla debata o technologiích, nebavili jsme se o robotech,“ říká LaBeouf. „V první řadě jsme řešili, jak udělat ten Samův příběh reálným. Jak mohou ty postavy působit věrohodně? Jak dovedeme jejich vztahy do natolik funkční podoby, aby se mohli diváci nechat unést příběhem? Protože pokud vás nezaujmou postavy - a to se týká i těch animovaných - nemáte chuť dívat se na film.“
„Sam je úplně normální kluk,“ říká Bay. „Nechtěl jsem, aby to byl nějaký hejsek ani počítačový magor, prostě normální týpek. Je trochu nešikovný, ale člověk si ho hned zamiluje.“
Megan Fox si pro svou první významnou roli vybrala opravdu veliké sousto - což jí ovšem nijak nebránilo v tom, aby ve filmu excelovala: „Přestože je Megan u filmu nová, je na place neuvěřitelně vyrovnaná a jistá, na jejím herectví není nic strojeného,“ říká Bay. „Taky se mi moc líbilo, že ji nikdo moc nezná… i když to pomyšlení, že svěřujete tak důležitou roli někomu neprověřenému, může být trochu skličující. Ale se Shiou jim to šlo úplně skvěle. Mají skvělou energii.“
Pro herečku bylo nejtěžším úkolem držet krok se svým hereckým protějškem a udržet svou postavu a potažmo celý film v rovině uvěřitelnosti. „Jak můžete použít slovo ‚Bumblebee‘ a nehnout při tom brvou? Jak můžete mluvit ke dvanáctimetrovému robotovi, aby to vypadalo realisticky - když je navíc vaše postava tím, co spojuje publikum s příběhem? Naším úkolem bylo zachovat tuhle rovnováhu, což pro mě byl asi nejnáročnější aspekt celého natáčení.“
„Mikaela je hodně divoká holka. Ráda se motá okolo aut a do toho světa robotů je vtažena vlastně náhodou. Ocitla se se Samem uprostřed toho konfliktu a cítí, že ho musí ochraňovat,“ říká herečka.
„Nedokázal jsem si dost dobře představit, jak by šel udělat film z toho, co jsem si pamatoval pouze jako parádní kreslený seriál,“ říká Josh Duhamel, jenž ve filmu ztvárnil kapitána Lennoxe. „Ale jakmile jsem viděl rozsah té armádní techniky a prostor, k nimž jsme měli přístup, všechny ty speciální efekty, toho robota, kterého postavil se svým týmem John Frazier, a ten obrovský smysl pro detail, věděl jsem, že mě potkalo velké štěstí.“
Duhamel spolu s několika dalšími herci a skutečnými vojáky, kteří s nimi měli ve filmu hrát, absolvoval třídenní trénink v Air Force. I přesto, že se na roli zodpovědně připravoval a snažil se dostat do co nejlepší kondice, pro něj bylo natáčení velmi fyzicky náročné: „V ruce držím ten dvacetikilový kulomet, mám na sobě brnění, soupravu na přežití, náboje do toho kulometu a všechny ty další věci, které prostě potřebujete, a s tím vším utíkám co nejrychleji po ulici, vedu celou tu skupinu. Po prvním záběru jsem umíral! Pak jsme ho opakovali, pak znova… napočtvrté jsem už skoro nemohl běhat.“ Po tomto šoku si Duhamel na začátku každé další scény pečlivě zjišťoval, zda v ní bude střílet nebo ne, aby mohl zbraň případně nahradit její lehčí gumovou napodobeninou.
Tyrese Gibson se o přípravě filmu poprvé dozvěděl od svého právníka, který pracuje i pro Michaela Baye. Přestože se znal s režisérem již delší dobu a občas mluvili o tom, že by spolu někdy rádi natočili film, tehdy ještě ani jeden z nich nevěděl, že budou v budoucnu pracovat zrovna na tomto projektu.
Gibsona před natáčením postihl těžký případ chřipky, která jej těsně před začátkem příprav upoutala na lůžko. Dostal se z ní až ve chvíli, kdy spolu s ostatními herci nastoupil v kalifornském Fort Irwin’s National Training Center k základnímu fyzickému tréninku. Když se mu však začala nemoc vracet, byl svými lékaři donucen vynechat první tři dny natáčení na základně Holloman.
„Po všech těch varováních a opatřeních mi bylo víceméně jasné, že běhat v 50°C není tak úplně to, co si můj lékař představoval, ale nemohl jsem si dovolit zmeškat víc než tři dny,“ vzpomíná Gibson. „Bylo to šílené. Pokaždé jsem šel domů naprosto vyčerpán. Ale byl to jeden z mých nejlepších životních zážitků, nechtěl bych o to přijít ani za nic. Jen to, co jsme tam natočili, by vydalo na celý film - ale to byl pouze začátek.“
John Turturro byl jako otec dvou synů, 16letého a šestiletého, vystaven velkému rodinnému nátlaku. „Můj starší syn mi řekl: ‚Víš přece sám, že v tomhle hrát musíš, nemáš na výběr,‘ na což jsem odpověděl: ‚No, musím si to nejdřív přečíst,‘ a on mi řekl: ‚Ne, nemusíš.‘,“ vzpomíná se smíchem herec, který si ve filmu zahrál agenta Simmonse.
Jona Voighta, který ztvárnil ministra obrany Johna Kellera, velmi zaujala snaha mít při natáčení scén s vojáky neustále na place nějakého armádního poradce. Při natáčení se tak střídali zástupci leteckých sil Air Force, armády a námořnictva, které čas od času doprovázel Phil Strub z Pentagonu, jenž má na americkém ministerstvu obrany na starost monitoring vyobrazení armády v produktech zábavního průmyslu.

O PRODUKCI
K vojenským instalacím, které se ve filmu objeví, patří letecké základny Holloman, Kirtland a Edwards Air Force Base a Pentagon. Díky spolupráci s různými složkami armády měla produkce k dispozici také špičková zařízení, která by jinde nesehnala - včetně letounů CV-22, F-117 a C-130 a poněkud hrozivé bojové lodi.
„Bez vstřícnosti ministerstva obrany bychom tenhle film vůbec nemohli natočit,“ říká Bryce. „Pochopili, že navzdory sci-fi premise je naše vyobrazení armády ukotveno v realitě a měli zájem o to, abychom jejich technologie a lidi vykreslili co nejvěrohodněji. Ta podpora, které se nám dostalo, byla omračující. Jsme pyšní na to, že téměř všechny filmové vojáky - včetně těch, kteří se jen mihnou někde v pozadí - hráli doopravdy lidé z armády, ať už byli v aktivní službě nebo vysloužilí.“
Akční scény a kaskadérské kousky
Bayovo nadšení pro monstrózní kaskadérské kousky většinou ovládne i všechny herce. Ti pak dříve či později zjistí, že začínají souhlasit s účastí na šílených, fyzicky mimořádně náročných akrobatických kouscích, při nichž by si sami sebe nikdy nedokázali představit.
Fyzické aspekty jeho role se zamlouvaly i šedesátníkovi Jonovi Voightovi. Stejně jako zbytek herců byl připraven zhostit se své role se vším všudy. V jedné scéně, v níž je jeho postava vážně zraněna, šokoval celý štáb, když se skácel na tvrdou betonovou podlahu studia, jako kdyby jej zbloudilá kulka trefila doopravdy.
Herečka Megan Fox přísahá, že během natáčení přibrala kvůli běhání a fyzickým přípravám nejméně 5 kilo svalů. Velké uznání má zejména pro lidi okolo kamery, kteří museli s herci držet tempo a zabírat je během všech jejich šílených kousků. „Za to, že nás dokázali tak skvěle sledovat, si zaslouží velké uznání,“ říká herečka. „Dostali jsme jen obecné instrukce, kterým směrem máme běžet, no a tam jsme zkrátka zamířili. Nicméně trefit se na nějakou značku je u podobného filmu zhola nemožné.“
K práci na výtvarné stránce filmu najal Bay hlavního výtvarníka Jeffa Manna, s nímž v minulosti spolupracoval na reklamách. Proces přípravy filmu byl velmi dlouhý a všichni výtvarníci měli velmi specifické povinnosti. Navržení finálních konceptů postav trvalo Mannově týmu šest měsíců.
„Nejdříve jsem se zaměřil na to, co všechno musí každá postava v průběhu děje udělat,“ říká Mann. „Pak jsem bral v potaz, jak vypadají před transformací a nakonec to, jak samotná transformace probíhá.“
Mann podotýká, že filmaři se snažili proces transformace omezit určitými pravidly - na rozdíl od komiksu, v němž se roboti mohou proměnit v cokoliv. „Naši roboti mají možnost najít vozidlo, oskenovat jej a poté se proměnit v jeho kopii,“ vysvětluje. „A každý robot se může proměnit jen v něco, co má stejný objem jako on - například Jazz se promění v Pontiac Solstice, zatímco Optimus ve velký náklaďák.“
„Sestavili jsme tým, čítající přibližně 25 výtvarníků, aby vytvořili konceptuální storyboardy, v nichž by se odrážel vylepšený vzhled robotů a aut. Každý výtvarník měl svou úlohu - jeden navrhoval oči, jiný celkovou podobu obličejové části, další pracoval na nohách. Trvalo to měsíce a měsíce. Hasbro nám pomáhalo, ale zároveň nám nebránilo v tvůrčím rozletu,“ dodává Mann.

O TRANSFORMERS
Když se v komunitě digitálních animátorů rozkřiklo, že Michael Bay připravuje hraný film, postavený na konceptu akčních figurek z počátku 80. let, rozšířily se řady pracovníků společnosti ILM o zástupy dlouholetých fanoušků Transformers, kteří se v průběhu předcházejících let stali pracovníky v oblasti vizuálních efektů, a nyní byli přizváni k účasti na vzniku filmové adaptace.
A co měli v ILM na práci? Bayova armáda měla několik divizí. Jako první začali na filmu pracovat oddíly konceptuálních výtvarníků, kteří vymysleli všechny mechanismy - jak budou postavy vypadat a jak se budou pohybovat. Pak přišla řada na virtuální mechaniky, kteří vytvořili části jednotlivých robotů a vymysleli, jak na sebe budou napojeny. A nakonec přiložili ruku k dílu animátoři, kteří jim vdechli život.
„Pokud bychom to přirovnali ke skutečnosti, dá se říci, že máme lidi, kteří ty loutky nejdříve vyrobí, a my jsme pak samotní loutkáři,“ říká vedoucí animace Scott Benza. „Ale s tím rozdílem, že se to všechno děje v počítači, je to všechno virtuální a nemůžete si na to šáhnout.“
A jak si člověk poradí s „hereckými výkony“ svých virtuálních svěřenců? Jak odhadne, co by jim mělo jít vyčíst z obličejových částí a jak zajistí, aby se přirozeně pohybovali v intenzivních akčních scénách? Jednou z možností bylo dostat se do hlavy Michaela Baye a zjistit, jak postavy vnímá. To se Bay pokusil animátorům vysvětlit pomocí příměrů k postavám či představitelům z jiných filmů, kteří jeho představy o povaze a chování Transformerů naplňovali: „Jako předlohu pro Bumblebeeho jsme měli Michaela J. Foxe v Návratu do budoucnosti, Liam Neeson byl zase v několika svých rolích dobrá předloha pro Optima Prime… A našel bych i několik dalších příkladů, které nám dal na začátku jako startovní body, od kterých bychom se mohli odpíchnout,“ vzpomíná Benza.
„Lidé z komunity speciálních efektů si nás všimli,“ říká vedoucí vizuálních efektů Scott Farrar. „Nešetřili lichotkami a říkali nám, že tohle je možná nová generace efektů tohoto typu. Říkali, že je to srovnatelné s pokrokem, jakým byl ve své době Jurský park.“
„Chtěli jsme vytvořit něco mnohem elegantnějšího než ty těžké roboty, které jsme už všichni viděli a pomalu nás začínají nudit. To znamená, že jsme se při animaci nezaobírali tím, co by v té či oné situaci udělal nějaký masivní a těžkopádný objekt - chtěli jsme mít bojovníky, kteří dokáží manévrovat dosud neviděným způsobem. Má to hodně společného s hongkongským stylem bojových filmů, kde jsou herci zavěšeni na kaskadérských lanech,“ dodává Farrar.
„Michael Bay nenatáčí malé filmy,“ říká Steven Spielberg. „Myslím, že tenhle film má ještě vyšší produkční kvality než Armageddon a Pearl Harbor. Tam, kde je třeba, je děsivý a temný, jindy je zase překvapivě vtipný.“
„Jsem na Transformers a na práci všech lidí, kteří se na tomhle filmu podíleli, velmi hrdý,“ dodává Spielberg. „Doufám, že se z něj stane první díl dlouhé série.“

Autoboti
Optimus Prime – velitel Autobotů, transformuje se do tahače kamionu 379
Bumblebee – ochránce Sama Witwickyho, transformuje se do sportovního vozu Chevrolet Camaro z roku 1977 (2. generace) a později aktualizuje svůj vzhled na model roku 2006 (5. generace)
Jazz – poručík Optima Prima, miluje městskou subkulturu, transformuje se do sportovního vozu Pontiac Solstice 935
Ironhide – střelmistr, charakterem popudlivý specialista na zbraně, transformuje se do GMC TopKick (větší pickup)
Ratchet – lékař a opravář, transformuje se do záchranářského vozidla Hummer H2

Deceptikoni
Megatron – vůdce Deceptikonů. Transformuje se v neznámou mimozemskou stíhačku.
Starscream – něco jako Ironhide, ale u Deceptikonů. Transformuje se do stíhačky F-22 Raptor.
Frenzy – nejmenší transformer, transformuje se do běžné elektroniky, deceptikonský špion.
Barricade – měl za úkol najít Sama. Transformuje se do policejního vozu Saleen Mustang.
Bonecrusher – jeho význam v příběhu je neznámý. Kromě několika skřeků při souboji s Optimem nic neřekl.
Brawl – odolnější transformer, má nespočet zbraní a málokterý autobot si s ním poradí.
Blackout – jeden z největších deceptikonů. Ve filmu ho neuslyšíte říct jedinou větu. Transformuje se do vrtulníku Sikorsky CH-53A Sea Stallion.
Scorponok – robot ve tvaru škorpiona, útočí na vojáky v Kataru.

Ocenění:
Academy Awards
2008 - Mix zvuku
2008 - Střih zvuku
2008 - Vizuální efekty

Razzies
2007 - Jon Voight (Nejhorší herec ve vedlejší roli)

DABING
1. DABING (DVD)
V českém znění: Radek Škvor - Shia LaBeouf (Sam Witwicky), Kateřina Velebová - Megan Fox (Mikaela Banesová), Pavel Vondra - Josh Duhamel (kapitán Lennox, Šroubek), Jakub Saic - John Turturro (agent Simmons), Petr Oliva - Jon Voight (John Keller), Zdeněk Podhůrský - Anthony Anderson (Glen Whitmann+další role), Zdeněk Maryška - Peter Cullen (Optimus Prime), Zdeněk Mahdal - Jess Harnell (Železňák+další role), Daniel Dítě - Kevin Dunn (Ron Witwicky), Lucie Svobodová - Julie White (Judy Witwicky), Jan Maxián - Travis Van Winkle (Trent DeMarco), Simona Vrbická - Rachael Taylor (Maggie Madsen) , Petr Neskusil - John Robinson (Miles), Libor Terš - Michael O'Neill (Tom Banacheck), Bohdan Tůma, Martin Kolár, Zbyšek Pantůček, Antonín Navrátil (titulky)
Překlad: Martin Gust
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Simona Probstová
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Podhůrský
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2007

2. DABING (Nova)
V českém znění: Radek Škvor - Shia LaBeouf (Sam Witwicky), Anna Suchánková - Megan Fox (Mikaela Banesová), Pavel Vondra - Josh Duhamel (kapitán Lennox), Jakub Saic - John Turturro (agent Simmons), Petr Oliva - Jon Voight (John Keller), Bohdan Tůma - Anthony Anderson (Glen Whitmann), Zdeněk Maryška - Peter Cullen (Optimus Prime), Pavel Šrom - Kevin Dunn (Ron Witwicky), Lucie Svobodová - Julie White (Judy Witwicky), Jan Kalous - Travis Van Winkle (Trent DeMarco), Dana Černá - Rachael Taylor (Maggie Madsen), Ernesto Čekan - Tyrese Gibson (Seržant Epps), Radovan Vaculík - Robert Foxworth (Ratchet), Jiří Hromada - Jess Harnell (Ironhide), Zdeněk Mahdal - Hugo Weaving (Megatron), Libor Terš - Bernie Mac (Bobby Bolivia), Ladislav Županič - Michael O'Neill (Tom Banacheck), Stanislava Jachnická - Samantha Smith (Sarah Lennoxová), Filip Švarc, Svatopluk Schuller, Radek Hoppe, Ivan Jiřík, Ludvík Král, Bohuslav Kalva, Petr Gelnar, Petr Burian, Oldřich Hajlich, René Přibil, Michal Holán, Jiří Köhler, Jaroslav Horák, Lucie Kožinová, Eva Miláčková, Viktorie Taberyová, Jan Pohan, Jan Szymik (titulky)
Překlad: Petr Chalupecký
Zvuk: Tomáš Říha
Produkce: Martin Kot, Libuše Witzová
Dialogy: Anna Fialková
Režie: Miroslav Walter
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 s.r.o. 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 16.8.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 3.7.2007 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 3.12.2007 (DVD) Magic Box
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 16.3.2009 Magic Box
Poprvé na DVD: 3.12.2007 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.3.2009 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 11 246 964
Tržby celkem - $ 709 709 780
Návštěvnost v ČR 106 830
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000

FILMY V SÉRII
Transformers gastonrolinc.webnode.cz/news/transformers/
Akční / Sci-Fi, USA, 2007
Režie: Michael Bay, Hrají: Shia LaBeouf, Megan Fox

Transformers: Pomsta poražených gastonrolinc.webnode.cz/news/transformers1/
Akční / Dobrodružný, USA, 2009
Režie: Michael Bay, Hrají: Shia LaBeouf, Megan Fox

Transformers 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/transformers2/
Akční / Sci-Fi, USA, 2011
Režie: Michael Bay, Hrají: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley

Transformers: Zánik gastonrolinc.webnode.cz/news/transformers3/
Akční / Dobrodružný, USA / Čína, 2014
Režie: Michael Bay, Hrají: Mark Wahlberg, Jack Reynor

Transformers: Poslední rytíř gastonrolinc.webnode.cz/news/a230/
Akční / Dobrodružný, USA / Čína, 2017
Režie: Michael Bay, Hrají: Mark Wahlberg, Anthony Hopkins

Bumblebee gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0254/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: Travis Knight, Hrají: Hailee Steinfeld, John Cena

Transformers: Probuzení monster gastonrolinc.webnode.cz/news/transformers-probuzeni-monster-transformers-rise-of-the-beasts-usa-2022-akcni-dobrodruzny-sci-fi-v-priprave/
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, USA 2022
Režie: Steven Caple Jr., Hrají: Anthony Ramos, Dominique Fishback
 
Tvůrci a herci
Michael Bay (Režie), Ian Bryce (Produkce), Tom DeSanto (Produkce), Lorenzo di Bonaventura (Produkce), Don Murphy (Produkce), Steve Jablonsky (Hudba), Mitchell Amundsen (Kamera), Paul Rubell (Střih), Glen Scantlebury (Střih), Janet Hirshenson (Casting), Jane Jenkins (Casting), Michelle Lewitt (Casting), Jeff Mann (Scénografie), Deborah Lynn Scott (Kostýmy), Ethan Van der Ryn (Zvuk), Mike Hopkins (Zvuk), Greg Funk (Masky), Robin Beauchesne (Masky), Roberto Orci (Scénář), Alex Kurtzman (Scénář), Shia LaBeouf (Herec), Megan Fox (Herec), Josh Duhamel (Herec), Tyrese Gibson (Herec), Rachael Taylor (Herec), Anthony Anderson (Herec), Jon Voight (Herec), John Turturro (Herec), Kevin Dunn (Herec), Amaury Nolasco (Herec), Zack Ward (Herec), Odette Annable (Herec), Hugo Weaving (Herec), Peter Cullen (Herec), John Robinson (Herec), Colleen Porch (Herec), Travis Van Winkle (Herec), Bernie Mac (Herec), Andy Milder (Herec), Michael O'Neill (Herec), Michelle Pierce (Herec), Jamie McBride (Herec), Chris Ellis (Herec), Mark Ryan (Herec), Brian Stepanek (Herec), Samantha Smith (Herec), Tom Everett (Herec), Michael Bay (Herec), Colton Haynes (Herec), Michael Shamus Wiles (Herec), James Blackburn (Herec), Scott Peat (Herec), Julie White (Herec), Reno Wilson (Herec), Andrew Caldwell (Herec), Frederic Doss (Herec), Darius McCrary (Herec), Kyle Saylors (Herec), William Morgan Sheppard (Herec), C.J. Thomason (Herec)
 
2007/144/USA/Akční, Sci-Fi, Thriller, Komedie, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Maggie Madsen (Rachael Taylor) má ve filmu zbraň Mossberg 590 ráže 12 Gauge.
- William Lennox (Josh Duhamel) nosí hodinky značky MTM Special Ops Black Hawk.
- Film byl nominován na tři Oscary v kategoriích Best Sound Mixing (Kevin O'Connell, Greg P. Russell a Peter J. Devlin), Best Sound Editing (Ethan van Der Ryn a Mike Hopkins) a Best Visual Effects (Scott Farrar, Scott Benza, Russell Earl a John Frazier).
- Výrobce hraček Hasbro uspořádal masivní kampaň na podporu filmu a prodeje souvisejících hraček.
- Film v roce 2007 na předávání cen MTV Movie Awards získal cenu v kategorii Best Summer Movie You Haven't Seen Yet. v roce 2008 film získal MTV Movie Award v kategorii nejlepší film.
- Ozbrojené síly Spojených států amerických a General Motors poskytli letadla a automobily, což přispělo k realistickému vyobrazení soubojů.
- Film v roce 2007 získal na Saturn Awards cenu v kategorii nejlepší vizuální efekty.
- Mikaela Banes (Megan Fox) je pojmenovaná po Michaelovi Bayovi.
- Slovo ''transformer'' zaznělo ve filmu jen jednou, a to ve scéně, kdy Samův (Shia LaBeouf) otec (Kevin Dunn) oznamuje: "Vybouchl nám transformátor", v originále "We got a blown transformer".
- Autobot Jazz měl být původně Porshe. Ve filmu si ze Sama (Shia LaBeouf) udělá otec (Kevin Dunn) legraci s tím, že jedou koupit Porshe.
- Roli Glenna Whitmanna (Anthony Anderson) odmítl Patton Oswalt.
- Sam původně (Shia LaBeouf) říká, že Bumbelbee je určitě japonský robot. Hračky Transformers ve skutečnosti v Japonsku vznikly.
- Na párty u jezera je v zrdcátku přítele Mikaely (Megan Fox) vidět krátce odraz kameramana.
- Ron (Kevin Dunn) a Judy (Julie White) Witwickyovi jsou pojmenováni po tchánovi a tchýni scenaristy Orciho.
- O roli Mikaely (Megan Fox) se ucházely Amanda Seyfried a Emma Stone.
- Stevovi Jablonskymu pomáhal komponovat hudbu Hans Zimmer.
- Michael Bay chtěl do role agenta Simmonse (John Turturro) původně obsadit Steva Buscemiho.
- Michael Bay byl ohledně obsazení Shia LaBeoufa skeptický. Nemyslel si, že by v jeho věku mohl hrát teenagera.
- Optimus Prime se transformuje do kamionu Peterbilt 379.
- Pro dabing Bumblebeeho a Ratcheta byl zvažován Ewan McGregor.
 
Odkazy
 

Hrají:

Shia LaBeouf, Megan Fox, Josh Duhamel, Tyrese Gibson, Rachael Taylor, Anthony Anderson, Jon Voight, John Turturro, Kevin Dunn, Amaury Nolasco, Zack Ward, Odette Annable, Hugo Weaving, Peter Cullen, John Robinson, Colleen Porch, Travis Van Winkle, Bernie Mac, Andy Milder, Michael O'Neill, Michelle Pierce, Jamie McBride, Chris Ellis, Mark Ryan, Brian Stepanek, Samantha Smith, Tom Everett, Michael Bay, Colton Haynes, Michael Shamus Wiles, James Blackburn, Scott Peat, Julie White, Reno Wilson, Andrew Caldwell, Frederic Doss, Darius McCrary, Kyle Saylors, William Morgan Sheppard, C.J. Thomason, Patrick Mulderrig, Steven Ford, Ravi Patel, Rizwan Manji, Colin Fickes, Madison Mason, Esther Scott, Paul Michael Bloodgood, Tavia Schwartz, Joel Lambert, Bob Stephenson, Wiley M. Pickett, Pete Gardner, Geoff Reeves, J.P. Manoux, Nicole Randall Johnson