Total Recall / Total Recall (1990/113/USA/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi, Thriller) 82% -Originál DVD-

28.08.2022 19:56
JEDNOU VĚTOU
„Připrav se na překvapení. Ty nejsi ty, ty jsi nyní já“

OBSAH
Hlavním hrdinou příběhu, odehrávajícího se v roce 2084, je stavební dělník Douglas Quaid, kterého sužují děsivé noční můry, týkající se Marsu. Rozhodne se proto navštívit neobvyklou cestovní kancelář Total Recall, která nabízí dovolenou formou implantovaných vzpomínek. Quaid si vybere dovolenou na Marsu v podobě tajného agenta. Při implantaci vyjde najevo, že Quaid už jedny implantované vzpomínky má. Vzápětí se ho pokusí zavraždit dva lidé, které považoval za své blízké. Nejprve přítel a vzápětí i jeho manželka Lori. Brzy poté se Quaid dovídá, že byl na Marsu zapleten do odboje proti tyranskému guvernérovi Cohaagenovi a proto se, pronásledován najatými zabijáky, na Mars vrátí, aby našel sám sebe a své vlastní vzpomínky. Okamžitě se ocitá ve víru nebezpečných událostí a stává se rozhodujícím prvkem na misce vah vleklé války mezi rebely a guvernérovou armádou. Americký snímek natočil v roce 1990 režisér Paul Verhoeven (RoboCop, Hvězdná pěchota, Základní instinkt). Autoři scénáře, Ron Shusett a Dan O'Bannon (proslavili se jako scénáristé Vetřelce), se nechali při vzniku příběhu inspirovat povídkou Philipa K. Dicka We Can Remember It for You Wholesale. Film získal Oscara za speciální efekty a je dnes považován za žánrovou klasiku devadesátých let 20. století.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Svět, kde se dají myšlenky vymazat i uložit. Na místě, kde se neprodává voda, ale vzduch (kyslík). Zde Douglas Quaid přemítá o svém skutečném já a vzpomínkách, které patří tajnému agentovi nebo jsou jen pozůstatkem návštěvy ve společnosti Recall. Výborný Arnold a především Verhoeven, který se nebojí propustit uzdu fantazii a vytvořit bizardně zvrácenou podobu Marsu, jako místa plného odpadků, mutantů a jeho oblíbené krve. Naprosto skvělý film, v kterém se pro mě spojili tři hvězdy své doby Arnold Božský, Sharon Krásná a Paul Krvavý :). PS: film z povídky vychází (jak je u povídek Dicka zvykem) jen volně. V ní se totiž Quaid nedostane ze Země, takže celý Mars je jedna velká improvizace scénáristů... (Djkoma) 5*

"Nepůjdem do kina? Teď jde v Alfě novej film s Arniem, prej je to hroznej masakr, moc nechápeš o co jde, ale pere se tam krásná blondýna s krásnou brunetkou, jsou tam mutantíííí, dost se tam střílí a Arnold ukáže bicáky, ty vole." "To zní dobře půjdem". Takhle nějak jsem asi před 17 lety byl nalákán do tehdy nejluxusnějšího kina v Praze na novej film s Arnoldem. Včera jsem si dal film sám od sebe znova a můžu říci toto: je to hroznej masakr, moc nechápu o co jde, ale pere se tam krásná blondýna s krásnou brunetkou, jsou tam mutantíííí, dost se tam střílí a Arnold ukáže bicáky, ty vole. (Enšpígl) 3*

Tohle je dost možná vůbec nejlepší film, v němž se vyskytuje Arnold Schwarzenneger. Poprvé jsem to viděl vpodstatě hned jako žhavou novinku a byl jsem více než příjemně překvapen, a kupodivu i když se na ten film kouknu po letech, vždycky mě zaujme. Samozřejmě že se nejedná o žádné veledílo, které jednou provždy změnilo nazírání diváků na Arnoldovo herecké "umění", ale faktem zůstává, že scénář má hlavu i patu (samozřejmě v mezích žánru), herci vesměs zbytečně nepřehrávají nebo nedávají najevo "jak moc je to nebaví", triky jsou na velmi slušné úrovni a i hudební stránka má něco do sebe. Prostě povedená oddechovka bez nároku na větší soustředění a hluboké přemýšlení. (Radyo) 4*

VELKÁ RECENZE
Děs začal Dougovou návštěvou výjimečné cestovní kanceláře Recall. Jsme totiž roce 2084, kdy se dovolená koná jenom v naší hlavě. Douga sužují noc co noc zvláštní sny o jeho jiném životě na Marsu, a proto si tam zaplatí zájezd. Jenomže při přípravě cosi nevyjde, takže po odchodu z mentální cestovní kanceláře je jeho spořádaný svět stavebního dělníka vzhůru nohama. Pronásleduje ho komando zabijáků. Od svého věrného obrazu na videu se dozví, že řešení jeho životu nebezpečných problémů lze najít na Marsu. Je vydán napospas smrtonosné hře, přičemž nezná ani pravidla, ani protihráče.
A nyní se dozvídá, že nezná ani sám sebe. Douglas Quaid je obyčejný stavební dělník, který žije poklidným životem se ženou Lori. Jen v noci ho trápí můry, v nichž je na planetě Mars s neznámou ženou. Jeho život se zcela změní, když navštíví cestovní kancelář Recall, která nabízí virtuální cestování pomocí implantací vzpomínek. Douglas si vybere představu, že bude tajný agent na Marsu. Při implantaci však nastanou potíže a pracovníci kanceláře zjistí, že již někdo s jeho mozkem manipuloval. Pro jistotu ho uspí, vymažou mu vzpomínky na Recall, posadí ho do taxi a pošlou pryč.
Když Douglas vystoupí, na nic se nepamatuje. Náhle se objeví jeho kolega z práce Harry a chce ho s dalšími muži unést. Douglas se ubrání a útočníky zlikviduje. Další překvapení ho čeká doma. Lori mu sdělí, že není jeho manželka a snaží se ho zabít. Douglas ji přemůže a uteče. Pronásleduje ho skupina mužů, které vede Lořin pravý manžel Richter. Douglasovi se podaří ujet metrem. Richterovi volá správce Marsu Vilos Cohaagen, který chce Douglase dovést živého. Douglasovi zatím neznámý muž předává kufřík. Z videozáznamu se dozví, že ve skutečnosti se jmenuje Hauser a pracoval na Marsu jako tajný agent pro Cohaagena. Podle pokynů si vyndá z hlavy implantát, aby ho nemohli zaměřit. V převleku se pak vydává na Mars, aby zjistil pravdu. Jeho totožnost je odhalena, ale opět se mu podaří zmizet. Při cestě do hotelu se dozvídá, jak těžký je život na Marsu. Je zde nedostatek vzduchu a Cohaagen ho neustále zdražuje.
Proti němu bojují povstalci se svým vůdcem Kuatem. Douglas v hotelu použije průkazku, kterou našel v kufříku. Zjišťuje, že zde byl častým hostem a že má něco v trezoru. Nachází prospekt na zábavní podnik „Poslední útočiště“ a na něm je napsáno, že má chtít Melinu. Douglas se tam vydává a najme si taxi s černým řidičem Bennym. Ten ho do podniku zaveze. Podnik se nachází v chudinské čtvrti, kde žijí většinou mutanti, lidé po generace postižení prací v radioaktivních dolech. Douglas najde Melinu a zjistí, že byla jeho přítelkyně. Ona si ale myslí, že ji opustil, nevěří na ztrátu paměti a odhání ho. V hotelu ho pak navštíví doktor Edgemar, který mu tvrdí, že je z Recallu, že se mu všechno zdá, že nastaly komplikace a nemůžou ho dostat ze snu. On a Lori, která se taky objeví, mu byli vysláni do snu, aby mu pomohli. Douglas však pozná, že je to lež.
Dnes už velice nostalgický snímek v představách, jak by mohla vypadat budoucnost. Jinak velmi povedené zpracování sci-fi příběhu odehrávající se na Marsu. Špionské drama se ničím nevymyká od jinak běžných příběhů, ale zde se vlastně jedná o vnucenou myšlenku, které podstoupila hlavní postava v podání Arnolda Schwarzeneggera. Představy spisovatele Philipa Kindreda Dicka rozehrávají drama, které jsou podpořeny vynikajícími technickými triky, které berou dech i dnes. Přestřelky, honičky, přetvářky, pohledné ženy. Je tu vše, a Paul Verhoeven to všechno zrežíroval tak, jak to umí jen on. Snímek stále má co říct a potěší každého fanouška kvalitního sci-fi.

V.I.M. FILMU
Že tu budu za vrchního propagátora děl Paula Verhoevena, to bych ještě před pár lety nečekal. Jenže výtvory téhle nizozemské mašiny stárnou mnohem pomaleji než jiné – dietnější – výplody Hollywoodu. Verhoevenovy žánrovky jsou samozřejmě ušity podle běžně dostupných šablon. Předloha sci-fi mága Philipa K. Dicka se mění v nijak hlubokomyslný, ale svižně rozkreslený thriller v atraktivních kulisách. Mars a hrátky y pamětí by dnešního diváka uspaly do pěti sekund, v době Total Recall se ovšem z těchhle atraktivních pozic těžit teprve začalo – fórky s tříprsou prostitutkou nebo natvrdo servírované zrůdnosti (vyhřezlé oči, pidimužíci deroucí se z břuchů) vytvářejí samy o sobě přitažlivé vědecko-fantastické představení, do něhož se mezi Zemí a Marsem prohání Arnold, občas jako obyčejný chlápek, co právě odložil stokilovou vrtačku, jindy jako agent s amnézií, a nakonec jako... však víte.

OLDIES FILMU
„Považuj to za rozvod!“ Poradci na hlášky z osmdesátých let by se hodili i dnes. Celkově by se ale šikl hlavně návrat takovýchhle plnotučných bijáků, které měly koule i v době nedokonalých digitálních triků. Jenže tyhle časy se jen tak nevrátí, jak nám prozradil uplynulý rok, jenž doslova lemovaly nepovedené comebacky a nostalgická škobrtnutí. Osmdesátkové ozvěny skončily vesměs neúspěšně. Teď se bude spíš rychle navazovat a budou se předvádět staré látky v novějším a lesklejším kabátku. Total Recall, jehož novou verzi má za pár týdnů roztočit Len Wiseman, jasně ukazuje, že ani tenhle přístup nedává moc smysl – opravdové pecky totiž nepotřebují remaky, ani nové adaptace, ba dokonce ani sequely nebo prequely. Mají totiž pevný status mezi klasikami, hrály v nich velké herecké hvězdy a hlavně je točili zatraceně schopní filmaři, takže rychlokvašené navazování tady nemá cenu. A ani Total Recall modernější, tedy digitálně vykastrovaný kabátek nepotřebuje, protože už v traileru má švih, rozmach a hodně vysoký index zábavnosti, kdy k radosti s vůní popcornu stačí Arnoldovy one-linery, zlobivé pohledy Sharon Stone a parádní padouch v neotřelých kulisách. Nic neremakovat! Spíš pozvat Paula Verhoevena zpátky do Hollywoodu…

GOLDIE FILMU
Zatímco kina atakuje bezkrevný a zbytečný remake, my si připomeňme, jak to vypadá, když se zadaří. Originální Total Recall z roku 1990 totiž neztratil nic ze své atraktivity, naopak zraje jako víno a jeho plusy se násobí, zatímco mínusy získávají nádech nostalgického připomenutí staré dobré filmařiny.
Paul Verhoeven dal tenkrát světu jeden z filmů, jaké dnes již nevznikají a vznikat nemůžou. Velmi nákladný, velmi pokrokový, přitom vyhraněný, násilný a mládeži nepřístupný. Krom poctivých masek Roba Bottina, které se v souvislosti s Recallem zmiňují nejčastěji, snímek experimentoval v doposud nevídané míře i s miniaturami a hlavně CGI, tenkrát exotickou novinkou na poli počítačové techniky.
Vnikl film, který v podstatě není nadčasový. Baví nás právě tím, jak si hraje s možnostmi doby (přesněji řečeno osmdesátých let) a staví je na odiv, na rozdíl od většiny souputníků zcela záměrně a uvědoměle.
Na správných místech je hloupý až tupý, ale zároveň dostatečně chytrý až vychytralý, aby chápal své zbraně a nezapomínal je ve správné míře používat.
Produkce rozhodně nebyla z těch snadnějších. Krátká povídka Phillipa K. Dicka se postupně chystala prakticky od doby jejího vydání v polovině sedmdesátých let. První pokusy o oživení ale selhaly a producenti Ronald Shusett a Dan O'Bannon se z připravených prostředků raději rozhodli natočit dnes ještě kultovnějšího Vetřelce.
Teprve když technika dostatečně pokročila, projekt se dal opět do pohybu. Ještě před Verhoevenem se měl ale Recallu chopit krom jiných tvůrců i David Cronenberg, který již rozpracoval několik verzí scénáře.
Když se do čela konečně dostal kultovní holandský režisér, stále mohl výsledek vypadat úplně jinak. Hlavní roli měl původně ztvárnit Jeff Bridges, Matthew Broderick a nakonec dokonce Patrick Swayze, ten měl již podepsané smlouvy a pár natáčecích dní za sebou. Původní studio zaštiťující film však zkrachovalo a projekt zachránil až Arnold Schwarzenegger, jemuž se velmi zalíbil scénář. S tím, že do hlavní role prosadil sebe.
Verhoeven rozhodně nic nenamítal, s Arniem chtěl natáčet už RoboCopa o tři roky dříve, jen se nepodařilo nadesignovat rakouskému borci pasující kostým. Nakonec se tak kluci přece jenom sešli a mohli si začít hrát.
Ani po dvaadvaceti letech není ve stejném žánru mnoho filmů kvalitou srovnatelných s Total Recallem. V první řadě díky režisérovi, který si vždy rád hrál s brakem, béčkovou estetikou a nízkou filmařinou. Jeho nejznámější hollywoodské filmy (krom RoboCopa a Recallu ještě Hvězdná pěchota) nabízejí plnohodnotnou akční jízdu, ale zároveň sami sebe parodují, neberou se vážně. Čiší z nich radost filmy natáčet, jíž se dá, když se výsledek podaří, tak snadno nakazit během sledování.
Svou úlohu samozřejmě plní i Arnie. Nevím, jestli si byl vědom dopadu své role na diváka, ale větší srandu by si ze sebe snad ani udělat nemohl. Jeho lámaná angličtina ho na první pohled velmi vyčerpává mnohem víc než zabíjení desítek nepřátel a každá grimasa a složitější věta nezapře svůj kultovní potenciál. Bez něj by byl zážitek poloviční.
Snímek se tak možná trochu vzdaluje svému závažnému jádru o ztrátě schopnosti vnímat realitu, ale Verhoeven se svým záměrem natočit v první řadě zábavnou řežbu nikdy netajil. Dickově povídce se poměrně vzdaluje, přesto se na něj člověk nedokáže zlobit. Mars, mutanti, tři ňadra, dva týdny... co chtít víc?
Děj navíc rozhodně není tak stupidní, jak se na první pohled zdá. Otázka "skutečnost, nebo sen" zůstává a dokonce se ji daří zastřít mnohem přesvědčivěji než v "realističtěji" pojatém remaku. Kdyby byly všechny hloupé filmy tak chytré, dosahovala by americká kinematografie mnohem obdivuhodnějších výšin.
Připočtěme si k tomu ďábelsky svůdnou Sharon Stone (která režisérovi imponovala natolik, že jí o pár let později napsal "na tělo" Základní instinkt), hudbu Jerryho Goldsmitha, již zmíněné triky a atraktivní námět. Není divu, že Total Recall funguje tak skvěle i po víc než dvaceti letech. Tahle přesně sestavená encyklopedie osmdesátek totiž chápe samu sebe a hlavně chápe diváka, což je vždy skvělý základ.

Ocenění:
Academy Awards
1991 - Mix zvuku (nominace)
1991 - Střih zvuku (nominace)

BAFTA
1991 - Vizuální efekty (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, HBO)
V českém znění: Pavel Soukup – Arnold Schwarzenegger (Douglas Quaid / Hauser), Martina Hudečková – Rachel Ticotin (Melina), Miroslava Součková – Sharon Stone (Lori), Jan Vlasák – Ronny Cox (Vilos Cohaagen, více rolí), Miloš Vávra – Michael Ironside (Richter) + Robert Costanzo (Harry, více rolí), Zdeněk Mahdal - Ray Baker (Bob McClane, více rolí), Jiří M. Pomeje - Marshall Bell (George / Kuato) + Mel Johnson (Benny, více rolí), Alena Procházková - Rosemary Dunsmore (Dr. Lullová, více rolí)
Překlad: Zbyněk Skřivánek
Zvuk: Ladislav Brotánek
Produkce: Aleš Nejedlý
Dialogy a režie českého znění: Marie Fronková
Vyrobilo: Studio Interval Dabing pro Guild Home Video 1993

2.DABING (Nova, Prima, DVD, Blu-ray)
V českém znění: Pavel Soukup – Arnold Schwarzenegger (Douglas Quaid / Hauser), Lucie Benešová – Rachel Ticotin (Melina), Monika Žáková – Sharon Stone (Lori), Jan Vlasák – Ronny Cox (Vilos Cohaagen), Jan Čenský – Michael Ironside (Richter), Pavel Šrom - Robert Costanzo (Harry) + Michael Champion (Helm), Luděk Čtvrtlík, Ladislav Cigánek - Ray Baker (Bob McClane) + Marshall Bell (George / Kuato), Radka Stupková, Jiří Hromada - Roy Brocksmith (Dr. Edgemar), Rudolf Kubík, Jan Maxián, Radana Herrmannová, Jana Páleníčková, Miroslav Hanuš, Martin Janouš, Hana Talpová, Pavel Skřípal, Petr Gelnar, Kristýna Vlachová a další
Překlad: Olga Pavlová
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Ivana Prejdová, Jiří Beránek
Dialogy a režie: Marie Fronková
Vyrobila: Česká produkční 2000, a. s. pro CET 21, spol. s r. o. 2005

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.4.1992
                     23.7.2021 Pannonia Ent.
Premiéra USA: 1.6.1990 TriStar Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.12.1993 (VHS) Guild Home Video, 24.5.2005 (DVD) Bontonfilm, Magicbox
Poprvé na DVD: 13.2.2008 Sport
Poprvé na Blu-ray: 27.7.2011 Magic Box

Tržby celkem - $ 261 300 000
Náklady (Rozpočet) - $ 65 000 000

FILMY V SÉRII
Total Recall (Originál) gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/total-recall-total-recall-1990-113-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-thriller-82/
USA, Akční / Sci-Fi
Režie: Paul Verhoeven, Hrají: Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin

Total Recall gastonrolinc.webnode.cz/news/total-recall-total-recall/
USA / Kanada, Akční / Dobrodružný
Režie: Len Wiseman, Hrají: Colin Farrell, Kate Beckinsale
 
Tvůrci a herci
Paul Verhoeven (Režie), Buzz Feitshans (Produkce), Ronald Shusett (Produkce), Jerry Goldsmith (Hudba), Jost Vacano (Kamera), Carlos Puente (Střih), Frank J. Urioste (Střih), Mike Fenton (Casting), Valorie Massalas (Casting), Judy Taylor (Casting), William Sandell (Scénografie), Erica Edell Phillips (Kostýmy), Nelson Stoll (Zvuk), Jeff Dawn (Masky), Robin Weiss (Masky), Craig Berkeley (Masky), Rob Bottin (Masky), Charles Carter (Masky), Ronald Shusett (Scénář), Gary Goldman (Scénář), Philip Kindred Dick (kniha) (Předloha), Arnold Schwarzenegger (Herec), Rachel Ticotin (Herec), Sharon Stone (Herec), Ronny Cox (Herec), Michael Ironside (Herec), Marshall Bell (Herec), Ray Baker (Herec), Rosemary Dunsmore (Herec), David Knell (Herec), Mark Carlton (Herec), Debbie Lee Carrington (Herec), Robert Costanzo (Herec), Priscilla Allen (Herec), Marc Alaimo (Herec), Mickey Jones (Herec), Robert Picardo (Herec), Kamala Lopez (Herec), Bob Bergen (Herec), Dean Norris (Herec), Anne Lockhart (Herec), Karlyn Michelson (Herec)
 
1990/113/USA/Akční, Dobrodružný, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu- Schwarzeneggerův honorář činil 10 milionů amerických dolarů.
- Na natáčaní bolo i mnoho zvierat, medzi inými i mláďa leoparda a pumy. Arnold Schwarzenegger (Quaid) sa s nimi rád hral. Často ich mal pri sebe v obytnom voze. Rýchlo rástli, priberali na hmotnosti a na konci filmovačky už mali okolo sedem mesiacov. Raz vstal a kráčal v obytnom voze smerom k predným dverám. Puma sa nečakane rozbehla a skočila mu na krk zozadu. Svojou hmotnosťou a nárazom Arnolda poriadne tresla o volant. Nebol to však útok, chcela sa iba hrať.
- Scenár k Total Recall sa v Hollywoode povaľoval roky, práva vlastnil Dino De Laurentiis, ktorý sa ho dvakrát pokúšal produkovať - raz v Ríme a potom v Austrálii, kde to skúšal s Patrickom Swayzem.
- V prvej verzii scenára bolo menej násilia a viac fantasy o virtuálnej ceste na Mars.
- Natočení scény po příletu na Mars, kdy vidíme Quaida (Arnold Schwazzenegger) v okně vlaku, zatímco se kamera vzdaluje a zabírá povrch planety, nebylo technicky ani finančně možné. Záběr byl natočen pomocí miniatur a obraz cestujících zároveň promítnut malou kamerou zevnitř modelu na okno jedoucího vlaku.
- Herečku Sharon Stone navrhl do role Paul Verhoeven.
- Výkonný producent Andrew Vajna v souvislosti s Paulem Verhoevenem pronesl: "Když jsme film natáčeli, pohádal jsem se s ním o jedné scéně a on chtěl odejít domů, tak jsem ho musel zavřít do pokoje. Do rána se uklidnil a parádně dokončil film. Půl roku poté byl u mě na večeři a poděkoval za to, že jsem k němu zachoval v ten den až takhle tvrdě, protože z toho pochopil, co vlastně chci."
- Zejména Arnoldovi Schwarzeneggerovi se nelíbila původní verze traileru - byl nevhodně sestavený a diváci díky němu před premiérou nejevili o film zájem. Na Arnoldovu radu nechalo studio vyrobit trailer nový. Divácký zájem po něm vzrostl více než dvojnásobně.
- Total Recall je první film, kde byl v rámci vize budoucnosti použit tělesný skener lidí na letišti. Ve skutečnosti byl tělesný skener lidí na letišti použit až v roce 2009.
- Ve filmu byly použity pistole Claridge Hi-Tec, samopaly Calico M950, Micro UZI a MAC 11 a dále útočná puška Ruger-Mini 14 AC556 s plastovou konverzí.
- Začiatok skladby "The Dream", ktorá hrá v úvode filmu, je podobný, až identický ako začiatok skladby "Proloque - Anvil Of Crom" od skladateľa Basila Poledourisa z filmu Barbar Conan (1982).
- Další člen ze štábu, který neonemocněl, byl Ronalda Shusetta, který extrémně přísně dodržoval zdravotní opatření, jako třeba pití pouze převařené či balené vody, trval na přísunu vitamínu B12, za což se mu celý štáb smál. Dokud neonemocněl.
- Honička na eskalátorech byla natočena ve stanici metra Mexico City "Chabacano". Jediné změny byly vyměněné cedule s názvy stanic a směrové značení v angličtině.
- Arnold Schwarzenegger utrpěl během natáčení pár zranění. První bylo při natáčení scény, kdy měl Quaid (Arnold Schwarzenegger) rozbít okno ve vlaku, což mělo být uděláno tak, že exploze rozbije sklo těsně předtím, než ho Quaid rozbije. To se ale nestalo, a tak Schwarzenegger prorazil okno skutečně a pořezal se. Druhý úraz se stal během rvačky v Mars Hiltonu, kdy si Schwarzenegger zlomil prst na pravé ruce.
- Film byl jeden z poslední hollywoodských trháků, u kterých bylo upotřebeno použití miniaturních objektů na velké scéně pro tvorbu prostředí a podobně. A zároveň jeden z prvních, kdy se použila CGI.
- Quaid (Arnold Schwarzenegger) ve filmu bydlí v západním Texasu v El Pasu, což je možné na jednom z falešných průkazů.
- Ve scéně, kdy Quaid (Arnold Schwarzenegger) bojuje s Harrym (Robert Costanzo) a jeho muži, byly zvuky lámání kostí jsou ve skutečnosti nahrazeny zvuky celeru, který byl zkroucen tak, až prasknul.
- V době vzniku filmu se Sharon Stone nechala nafotit nahá pro Playboy. Za svůj obdivovaný vzhled na fotkách vděčí tomuto filmu, protože si pro svoji roli musela zvednout kondičku a učit se Tae Kwon Do.
- Ronald Shusett a Dan O'Bannon začali pracovat na filmu už v roce 1970, ale tehdy by to bylo příliš nákladné a obtížné. Proto film odložili a věnovali se tvorbě příběhu o monstru, které by terorizovalo posádku vesmírné lodi. Tak vznikl film Vetřelec (1979).
 
Odkazy: