Tora! Tora! Tora! / Tora! Tora! Tora! (1970/144/USA/Japonsko/Válečný, Akční, Dobrodružný, Historický) %

02.08.2022 04:41
JEDNOU VĚTOU
„Film řibližuje osudný útok na Pearl Harbor v r. 1941 - co mu předcházelo, jak probíhal a proč vojevůdci obou stran jednali právě tak, jak jednali."

OBSAH
Slavný americký válečný velkofilm je rekonstrukcí jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech, v němž se útočníkům podařilo jediným úderem a téměř beze ztrát potopit nebo alespoň těžce poškodit velkou část naprosto nepřipravené americké tichomořské flotily. Tento zákeřný čin (k útoku došlo ještě před oficiálním vyhlášením války) otřásl Amerikou, která se do té doby snažila zůstat stranou od války na evropském kontinentu. Reakcí na útok byl vstup Ameriky do válečného dění, které pak vyvrcholilo zničením Hirošimy a Nagasaki.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jeden z nejdůležitějších mezníků 2. SV dal vzniknout tomuto skvostnému i když chvílemi příliš natahovatelnému filmu a později i velkofilmu Pearl Harbor. Ale pokud bych užil slovo velkofilm tak rozhodně pro Tora! Tora! Tora! Celý film popisuje příliš realisticky a dokumentárně celý konflikt: důvod útoku Japonců na Pearl Harbor, lenost samotných Američanů, na kterou později doplatili a samozřejmě morálku obou stanů tedy Japonska a USA. A že to byl útok nečekaný a s následky, které pro Japonsko byli nedostačující, ale pro USA takřka brutální. Berme v potaz jedno větu, kterou řekl samotný japonský admirál: Je to jako probudit spícího obra. a jak nakonec dopadli...neradno mluvit. Samotná bitva je velice pěkné i když se zdá, že se na nebi příliš letadel neobjeví opak je pravdou a v samotných útocích ukážou Zera svojí účinnost na nemalý počet lodí. Film Pearl Harbor možná zaujme současného diváka, ale autenticitu a hlavně pravdivost oné bitvy hledejte opravdu jen zde. Tora! Tora! Tora! (Malarkey) 4*

Výborná věc, tenhle film. Díky tomu, že se na produkci podílely obě strany konfliktu, vznikl strhující hraný "skoro-dokument" s velmi pěkným technickým provedením. Bitevní pasáže jsou výborné, přehledné, přesvědčivé, dozdobené odvážnou prací kamery, která předběhla dobu (ty roztřesené ruční "in-action" záběry mě opravdu zaskočily). Dialogy jsou věcné, chybí v nich patos a film nekončí uraženeckými fanfárami amerických patriotů, ale lakonicky projevem v USA vystudovaného admirála Jamamota. Dokumentární hodnotu posiluje i nezakrývané poukazování na neschopnost amerických vojenských složek reagovat pružně na výstrahy tajných služeb a čistokrevný chaos v řadách obránců (srdnatý černoch za protiletadlovým kulometem Arizony působí v tomto kontextu vskutku jako střípkovitý dokument doby vzniku). Coby bývalý vášnivý konzument Hubáčkovy literatury faktu musím "Tora! Tora! Tora!" ocenit jako přesnou rekonstrukci, která absencí patosu a nacionalistické emblematiky daleko předešla svou dobu. Současná hollywoodská kinematografie jakoby se zase vracela k pitomému válečnému patosu 50. let... (Marigold) 5*

"Slavný americký válečný velkofilm" a šel úplně mimo mě. To, že děj je v tomto typu filmů vždycky rozdělen na nudný uvozující začátek a následný průběh vojenských příprav či nepříprav a na konci se ve dvaceti akčních minutách všichni rozemelou na kaši, to mi nevadí a taky jsem to čekal. Jenže tentokrát mi to nesedělo. Možná to je i tím dabingem (v průměru všechny postavy měly hlasy tak o třicet let mladší, než byly samy - dabing Čt z 2006), nebo tím, že už jsem přeci jen válečných filmů viděl víc a tak mě ty jejich klišé, kdy se proti možnosti odhalit předem japonskou invazi nepostavil jenom Osud, ale i Satan a Bůh v přátelském objetí, kdy je jeden člověk uvědomělý, jenže mu házejí pod nohy příliš klacků, nikdo mu nevěří, všichni velitelé jsou o nejmíň jednu hodnost výš, než na jakou mají schopnosti a veškeré pozorování je vyhodnoceno naprosto opačně a špatně, než jak by mělo... To je na mě přeci jen příliš. Rozdělení na japonský a americký tvůrčí tým bylo podlě mě výtečné řešení, protože ta japonská část je oproti té americké mnohem lepší, skutečnější a i herecky přesvědčivější. A tak se mé díky za tento film obracejí pouze směrem k východu a k japonským režisérům a hercům, ale i tam mám výhrady, i když spíš dle scénáře. To si vážně nemohli odpustit tu pitomou, propagandistickou větu o buzení spících obrů? Ještě bych měl malou vsuvku k tomu označení zákeřný útok. Kurva když chci na někoho zaútočit překvapivě, mám mu poslat rekomando do vlastních rukou týden předem? (monolog) 3*

VELKÁ RECENZE
7. prosince japonské síly napadly a částečně zničily americkou tichomořskou flotilu. Tento útok vedl ke vstupu Spojených států do Druhé světové války. Novým vrchním velitelem japonského loďstva byl jmenován viceadmirál Isoroku Yamamoto, o kterém se říká, že se na moři spíš schovává, protože se vládě znelíbilo jeho neustálé kritizování vedení armády. Stejně jako odstupující viceadmirál, který místo něj zaujme místo na ministerstvu, si myslí, že případné spojenectví Japonska s Německem, o kterém se mluví, by bylo pro jejich zemi zkázou. Yamamoto si uvědomuje, že pokud má Japonsko válčit s Amerikou, musí tvrdě udeřit na tichomořské loďstvo. Přijde s nápadem zaútočit přímo na Pearl Harbor na Havaji. Tento přístav je postaven tak, že stačí v jeho ústí potopit jednu větší loď a stane se z něj past. Yamamoto si je vědom toho, že je přístav velice mělký, což výrazně omezuje možnost útoku torpédy, ale přesto je rozhodnutý provést právě takový útok. Američané si uvědomují určitou hrozbu útoku, ale podle analytiků by k hlídkování potřebovali takové množství letadel, které nejsou schopni dodat. Pomoci by jim mohl nový výkonnější radar, který by mohl částečně nahradit hlídkování letadel.
Problém je, že ho vlastně nikdo pořádně neumí ovládat. Generál Short se obává sabotáže, takže více než sto osmdesát letadel, která jsou roztroušena okolo letiště, nechá shromáždit uprostřed, aby byla pod dohledem. Ostatní důstojníci s tím nesouhlasí, protože tak stačí jediný zásah a všechna letadla by byla zničena. Ze zpráv rozvědky vyplývá, že Japonci stojí o uzavření jistých mírových dohod, ale pouze do devětadvacátého listopadu. Potom se prý události mohou vyvíjet vlastním směrem. Z toho by se dalo usuzovat, že Japonci chtějí zaútočit, a to v neděli třicátého listopadu. Velení amerického námořnictva rozhodne, že letadlové lodě s doprovodem budou hlídkovat na volném moři a v přístavu zůstanou všechny bitevní lodě.
Tvůrci se pokusili rekonstruovat nejen samotný průběh útoku, ale také jeho důkladnou přípravu ze strany Japonců na straně jedné a nedbalost a lehkomyslnost velitelů a vojenských byrokratů na straně druhé. Scénář filmu, který je dnes řazen ke klasice žánru po bok takových děl jako Bitva o Anglii či Nejdelší den, v sobě spojoval motivy dvou válečných románů, stejnojmenného díla Gordona W. Prange a románu The Brokes Seal L. Faraga a do filmové podoby jej převedl známý režisér Richard Fleischer, o jehož všestrannosti výmluvně hovoří jeho filmografie obsahující úsměvný příběh Pan doktor a jeho zvířátka, sci-fi Fantastická cesta nebo fantasy Conan Ničitel. Na japonských sekvencích s ním spolupracovali japonští režiséři Tošido Masuda a Kinji Fukasaku.
Měl jsem to velké štěstí, že jsem mohl tento film vidět v 70 letech, tehdy jako ukázkový film promítaný pouze 1x v rámci Karlovarského filmového festivalu. Víckrát se pak až do revoluce promítat nesměl. Bylo to v době, kdy vidět americký film byla vzácnost, promítaly se je jeden za dva měsíce a stály se na něj dlouhé fronty (dnes směšně že).Ovšem už tehdy v tom letňáku jsem si připadal jako u vytržení. Poprvé jsem viděl válku v Pacifiku, o které jsem jen četl, ale v socialismu se to ní nesmělo mluvit, zde byla jen Rudá armáda a její vítězství. Viděl jsem masové scény letadel, válečných lodí, náročné scény soubojů techniky. Myslím, že tento film patří k tomu zdaleka nejlepšímu, co bylo natočeno. Výborný scénář, krásné záběry skvělé kamery, výborní herci - dokonce natolik, že si dodnes při slově Japonec vybavím tváře těch herců z tehdejší doby. Kvalitu filmu potvrzuje to, že ukázky z tohoto filmu se ještě dnes objevují v dalších válečných filmech, když chtějí ušetřit na masových akcích. Ten film vlastně převysoko zvedl laťku válečných filmů, že ji dneska dokáže přeskočit jen hodně málo dalších filmů. Film se také točil v době, kdy do děje nebylo nutné cpát za každou cenu nelogické romantické scénky o zamilovaných, které tyto filmy jen degradují. Jammamotův výrok: "Vypustili jsme spícího draka", jsem nikdy za těch 40 let nezapomněl.

Ocenění:
Academy Awards
1971 - Vizuální efekty
1971 - Charles F. Wheeler (Kamera) (nominace)
1971 - Střih (nominace)
1971 - Mix zvuku (nominace)

DABING
-

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 23.9.1970 20th Century Fox
Premiéra Japonsko: 25.9.1970 20th Century Fox JP
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.6.2001 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 5.12.2012 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 37 000 000
Náklady (Rozpočet) - $ 25 000 000
 
FILMY V SÉRII
Nejdelší den gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/nejdelsi-den-the-longest-day-1962-117-usa-valecny-akcni-drama-historicky-85/
Válečný / Akční, USA, 1962
Režie: Ken Annakin, Andrew Marton, Hrají: Eddie Albert, Paul Anka

Velký útěk gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/velky-utek-the-great-escape-1963-165-usa-dobrodruzny-drama-valecny-historicky-86/
Dobrodružný / Drama, USA, 1963
Režie: John Sturges, Hrají: Steve McQueen, James Garner

Tora! Tora! Tora! https://gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/tora-tora-tora-tora-tora-tora-1970-144-usa-japonsko-valecny-akcni-dobrodruzny-historicky/
Válečný / Akční / Dobrodružný / Historický, USA / Japonsko, 1970
Režie: Kindži Fukasaku, Tošio Masuda, Richard Fleischer, Hrají: Martin Balsam, Só Jamamura

Kam orli nelétají gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/kam-orli-neletaji-where-eagles-dare-1968-58-velka-britanie-usa-akcni-dobrodruzny-valecny-83/
Akční / Dobrodružný, Velká Británie / USA, 1968
Režie: Brian G. Hutton, Hrají: Richard Burton, Clint Eastwood
 
Tvůrci a herci
Režie: Brian G. Hutton, Hrají: Richard Burton, Clint EastwoodKindži Fukasaku (Režie), Tošio Masuda (Režie), Richard Fleischer (Režie), Richard Fleischer (Produkce), Elmo Williams (Produkce), Jerry Goldsmith (Hudba), Charles F. Wheeler (Kamera), Pembroke J. Herring (Střih), James E. Newcom (Střih), - (Casting), - (Scénografie), - (Kostýmy), Don Hall (Zvuk), Daniel C. Striepeke (Masky), Layne Britton (Masky), Hideo Oguni (Scénář), Akira Kurosawa (původní scénář) (Scénář), Martin Balsam (Herec), Só Jamamura (Herec), Joseph Cotten (Herec), Tacuja Mihaši (Herec), E.G. Marshall (Herec), James Whitmore (Herec), Jason Robards (Herec), Wesley Addy (Herec), Frank Aletter (Herec), Leon Ames (Herec), Richard Anderson (Herec), Keith Andes (Herec), Susumu Fudžita (Herec), Leora Dana (Herec), Neville Brand (Herec), George Macready (Herec), Walter Brooke (Herec), Ron Masak (Herec), G. D. Spradlin (Herec), Bill Edwards (Herec), Tóru Abe (Herec), Eidžiró Tóno (Herec), Jeff Donnell (Herec), George Tobias (Herec), Edward Andrews (Herec), Norman Alden (Herec), Ken Lynch (Herec), Robert Shayne (Herec), Robert Karnes (Herec), Kenner G. Kemp (Herec), Richard Erdman (Herec), Paul Frees (Herec), Charlie Picerni (Herec), Arthur Tovey (Herec), Steve Pendleton (Herec), Bill Zuckert (Herec), Karl Lukas (Herec), Kazuo Kitamura (Herec), Takahiro Tamura (Herec), Harlan Warde (Herec), Walter Reed (Herec), Kijoši Acumi (Herec), Bruce Wilson (Herec), Koreja Senda (Herec), Hiroši Nihon'janagi (Herec), Asao Učida (Herec), Carl Reindel (Herec)
 
1970/144/USA/Japonsko/Válečný, Akční, Dobrodružný, Historický
 
Zajímavost k filmu
- Pro účely natáčení filmu bylo zakoupeno a zničeno: 1 americký křižník s eskortou, 5 létajících pevností typu B 17 a 40 japonských letadel. (raininface)
- Výroba tohoto filmu byla nákladnější než skutečný japonský útok na Pearl Harbor.
- Pro film bylo postaveno několik dřevěných replik lodí ve skutečné velikosti. Japonci postavili od čáry ponoru nahoru bitevní loď Nagato a letovou palubu a můstek letadlové lodi Akagi. Američané postavili bitevní loď USS Arizona.
- Při natáčení byl leteckým poradcem generál Minoru Genda, který v roce 1941 plánoval útok na Pearl Harbor.
- Pro americké letectvo byly během natáčení použity dvě letuschopné stíhačky P-40 Warhawk, obojživelný PBY Catalina a pět bombardérů B-17. Zbytek letounů byly repliky, které byly postupně během natáčení zničeny v bojových scénách. Některé z nich měly pro větší realističnost funkční pohon vrtule.
- Po válce se nezachovala takřka žádná letuschopná japonská letadla. Filmové stíhačky A6M Zero, bombardéry D3A Val a B5N Kate jsou modifikované cvičné americké letouny T-6 Texan a BT-13 Valiant.
- Film bol natočený dvoma krajinami, a to USA a Japonskom, aby pohľad na konflikt bol vyrovnaný, keďže sa jednalo o Pearl Harbor.
- Snímek byl natočen podle stejnojmenné knihy Gordona W. Prange a knihy "The Broken Seal: Operation Magic and the Secret Road to Pearl Harbor", kterou napsal Ladislas Farago.
- Japonskou část filmu měl původně režírovat Akira Kurosawa.
- Japonské titulky mluví o útoku na Pearl Harbor k 8. prosinci, což je technicky správně, protože v Japonsku bylo toto datum, v Americe 7. prosince.
- Mnoho replik japonských letadel užitých v tomto filmu se rovněž objevily ve filmech Birva o Midway (1976), Tajemný záře nad Pacifikem (1980) a Pearl Harbor (2001).
- Film měl v Japonsku obrovský úspěch.
- Aby producenti přemluvili Kurosawu k režírování japonské části, namluvili mu, že americkou bude režírovat David Lean.
- Citát o vzbuzení spícího obra Yamamoto nikdy z úst nevypustil.
- Název filmu pochází ze dvou japonských slov: Totsugeki (útok) a Raigeki (torpédový útok). "TORA" se ovšem vyslovuje stejně jako tygr.
- Původní scénář měl 657 stran.
- Na filmu se pracovalo již od roku 1966.
- Tatsuya Mihashi, který hrál generála Gendu, byl v 50. a 60. letech velmi obsazovaný a populární herec. Po tomto filmu si deset let nezahrál a v dalších 25 letech na něj čekalo jen šest rolí.
- Záběry z útoku na Pearl Harbor, které jsou v tomto filmu, byly použity pro stejný útok ve filmu Tajemná záře nad Pacifikem.
 
Odkazy: