Tenet / Tenet (2020/150/USA, Velká Británie/Akční, Drama, Sci-Fi) 75%
18.02.2021 16:24
JEDNOU VĚTOU
„Hlavní zbraní hrdiny akčního sci-fi spektáklu je jediné slovo - Tenet. V temném podsvětí mezinárodní špionáže bojuje o záchranu celého světa. Vydává se na komplikovanou misi, která se bude odehrávat mimo reálný čas."
OBSAH
Tenet. Fráze, která ve spojení s gestem dovede otevřít mnoho dveří po celém světě. Ne do všech ovšem chcete vstoupit. Špičkový agent CIA (John David Washington) se o tom zanedlouho přesvědčí sám. Po nepříliš vyvedené misi během které přišel o celý tým, se mu otevírá úplně nový svět, který nabízí nová nebezpečí a nečekané nepřátele. A právě on má být důležitým článkem skládačky na jejímž konci je záchrana světa před novou hrozbou...
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Každý, kdo byl někdy fascinován přetáčením videa pozpátku se bude cítit jako doma. Nolan přináší další ze svých mírně odtažitých, ale precizně konstruovaných příběhů. Neuvěřitelné tempo filmu nemá konkurenci a ani prázdné místo, které bych chtěl přeskočit. Fascinuje mě práce s inverzí, hudba, zvukový design (i když v Imaxu přepálený) a konstrukce příběhu. Už po prvním shlédnutí (podle mě) funguje pochopitelně s až křehkým závěrem a vyústěním "přátelské" linie. Jak je vlastně důležité všechno to bondovské okolo? PS: soundtrack sjíždím druhý týden a stále se neohrál Goransson odvedl skvělou práci. (Djkoma) 5*
Na rovinu říkám, že jsem některé hrátky s časem fakt nepobíral a nemyslím si, že se tím Nolan směrem k dívakovi nějak zabývá, naštěstí to funguje i na holým klacku, takže jsem si film užíval. Hned úvodní akční scéna mimořádná dobrota, kterou přibíjí snad jen "auto akce", nevím jestli je to půlročním kino absťákem a nebo uměním Nolana, ale opravdu jsem se občas z dokonale promakaných scén vznášel v nebi. Film má napětí, neuvěřitelný tempo a pokud ten děj necháš plynout, pochopíš základ, tak si myslím, že k super zážitku to bohatě stačí a ještě k tomu máme na světě další kvalitní soundtrack, perfektně sedí k obrazovému dění na plátně. Tenet je vysoká filmařská. (Enšpígl) 4*
Lid žár dráždil. Motal atom. Nebude duben. V elipse spí lev. Litým aktem zmetka mýtil. Nese zem, z meze sen. Pane Nalon, nevíte, kudy se jede na Nýdnol..? Po technické stránce tradičně precizní, jenže už předtím, s každým ťuknutím do klávesnice při psaní scénáře, bylo na monitoru víc a víc bílého místa. S každým pokusem dostat tam emoce se jen potvrzovalo, že autor dlouhodobě neumí napsat ženskou postavu. Don´t try to understand it. Feel it. Něco na tom bude, ale tady to nešlo. Při banalitě zabalené do vytrhaných stránek učebnice fyziky pro střední školy budou někteří extaticky tleskat a někteří nezúčastněně kroutit hlavou. Chrise možná potěší, že když obě činnosti invertujete, nepoznáte rozdíl.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Jsem ryzí nolanovec a jsem na to hrdý. V Hollywoodu aktuálně netočí filmař, jehož blockbustery by byly působivější, inspirativnější a ambicióznější. Každý jeho nový projekt je pro mě nejočekávanější položkou distribučního kalendáře a nejinak tomu bylo v případě Tenet. Jasně, tenhle přístup může být trochu kontraproduktivní, protože člověk očekává zázrak a ten se tentokrát nedostavil… ale stačí, že se nedostavilo ani zklamání z promarněného potenciálu.
Tenet je totiž znovu vrcholně originálním dílem, které přistupuje k thrillerovým vzorcům skrze neotřelou perspektivu. Hybnou veličinou je tentokrát čas a jeho přetáčení zpátky, entropie a inverze, respektive struktura palindromu, na kterou odkazoval název i všechny propagační materiály. Tenet přiznává, že ho budete moct číst od začátku i od konce, kteroužto vlastnost naplňuje bezezbytku a velmi kreativním způsobem, jaký nemá v Hollywoodu obdoby. Je to ten typ blockbusteru, po kterém si můžete zakroutit hlavou, že tohle tady ještě nebylo a že navzdory různým filmům o časových smyčkách, skocích i paradoxech přistupuje Nolan k tématu naprosto jedinečně. A setsakra sofistikovaně.
Struktura Tenet přitom v rámci filmografie režiséra Nolana nijak novátorská není – kopíruje do velké míry Memento, Počátek i Dokonalý trik, tedy látky pracující s velkými dějovými zlomy a redefinováním vyprávěcích struktur. V první polovině filmu se jede lineárně kupředu, se zastávkami u evidentně podivných momentů, WTF scén i poctivých vysvětlovaček, aby se zhruba v půlce snímek radikálně zlomil a diktoval příběh podle nových pravidel.
Je to výjimečná práce, libozvučná a oku lahodící, konkurenci přebíjející ve své vychytralosti i snaze přepisovat dějiny žánru osobitým přístupem. Fyzikáři z něj asi orgasmy mít nebudou, protože jde o klasické tavení vědeckých mouder do hollywoodsky stylizované vyprávěnky, ale diváci si film rozhodně s žádným jiným nespletou. Nolan přepisuje dějiny – co by nám mělo víc imponovat?
V tom tkví Nolanova výjimečnost, že se snaží vykoumat novátorské high-concepty a velkoryse je rozhýbat při zachování divácké atraktivity. Přinese novou vizi, otvírá nevídané možnosti, posouvá nás jako diváky i filmové narativy o level dál - a nejen následníci, ale i třeba komediografové (představte si Na Hromnice o den více ve stylu Tenet) najednou získají širý prostor k novým kouskům.
Nolan je v tomhle ohledu absolutní král. Jen co se týče strhujícnosti se mu tentokrát daří o fous míň než jindy. Tenet posouvá kupředu ještě víc mechanicky než obvykle – spíš ucítíte tahy scenáristy než puzení a drive postav –, a podobně jako u Počátku dohání napětí spíš hřmotným zvukem a intenzivní střihovou skladbou, než že by divák opravdu mohl trnout, jak to sakra dopadne. Většinu času je potřeba jít k naplnění konceptu pěkně spořádaně po naznačených cestičkách a vyhlížet na nich jasný cíl.
Tím vůbec nechci tvrdit, že by absentoval moment překvapení – právě naopak lze i tady ocenit Nolanův cit pro rozsévání indicií, které diváka poškádlí, ten ale pak stejně může překvapeně zírat na obnaženou pointu a těšit se na druhé zhlédnutí a s tím i prověření, proč si sakra nevšiml toho a onoho. Ale je prostě cítit, že film se bude sunout kupředu za každou cenu a nějaké prožívání je až na druhém místě (že by ta často zmiňovaná nolanovská odtaživost a chlad?).
Sám musím přiznat, že do tohohle nolanovského vlaku jsem tentokrát úplně nenaskočil a že postavy a jejich herečtí představitelé (Washington, Pattinson, Debicki) mi připadali poněkud nedomrlí a s menší porcí charismatu (srovnej s Balem nebo Jackmanem). A na Branaghova přepáleného záporáka, ještě obdařeného bondovským masterplanem jak z minulého století, si budu muset pár projekcí zvykat.
Nolan rád konfrontuje své matematické koncepty s emocionalitou svých postav, i ta manželská linka mi přišla o level slabší než stejný motiv v obráceném gardu v Dokonalém triku nebo vztah otce s dcerou v Interstellar. Tenet tak sice střemhlav pádí kupředu a jeho obří stopáž uteče bez větších zádrhelů, film oslňuje vizuálem božího kameramana Hoyte van Hoytemy (jachty!) a burácí pod tíhou mohutných zvukových efektů i zimmerovských variací Ludwiga Göranssona… ale že by rval koule osobními dramaty svých hrdinů, to si fakt nemyslím (výjimkou je poslední desetiminutovka).
Nolanova novinka je nepochybně jednou z největších filmových událostí sezóny i roku a možná jediným blockbusterem v letošní kinonabídce, který opravdu musíte vidět. Řemeslně překonává veškerou konkurenci a stimuluje jak k debatám nad pivem, tak k opakovaným zhlédnutím. Není to vůbec málo, právě naopak je to sakra hodně – většina filmařů by za takovýhle biják zaprodala svoji duši i s celou rodinou, až po pravnoučata. Takový ten ryzí nolanovský zázrak, doťuknutý do každého detailu, bych ale tentokrát neočekával. A tři roky si počkal.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Agent CIA, který si říká Protagonista, se zúčastní extrakční operace v kyjevské opeře. Maskovaný voják, který má na sobě červenou pásku mu zachrání život tím, že odstřelí kulku přes střelce. Po získání artefaktu je hlavní hrdina zajat žoldáky. Je mučen a pozře kyanid. Probouzí se a zjistí, že kyanid byl pouze zkouškou loajality. Jeho tým byl zabit a artefakt ztracen.
Protagonista je dále rekrutován organizací zvanou Tenet. Vědkyně ho instruuje o kulkách s obrácenou entropií, což znamená, že se časem pohybují dozadu. Věří, že se budou vyrábět v budoucnu a další získané obrácené předměty se zdají být pozůstatky války z budoucnosti. Hlavní hrdina se setká s Neilem prostřednictvím kontaktu CIA a vystopují obrácené kulky k prodejkyni zbraní Priye Singhoviové v Bombaji. Dozvědí se, že Priya je členkou Tenetu a její kulky koupil a převrátil ruský oligarcha Andrej Sator.
V Londýně přistupuje Protagonista k Satorově odcizené manželce Kat, hodnotitelce umění, která falešně ověřila pravdivost padělané kresby Goyi. Kat mu sdělí, že Sator koupil kresbu od padělatelky Arepo a používá Katino ověřování pravdivosti děl jako vydírání, aby měl nad ní kontrolu.
Hlavní hrdina a Neil plánují ukrást kresbu ze skladu Freeport na letišti v Oslu. Tam také objeví turniket a odrazí dva maskované muže, kteří se zdánlivě vynořili z turniketu. Poté Priya vysvětluje, že turniket je stroj, který dokáže převrátit entropii předmětů a lidí, a maskovaní muži byli stejnou osobou, která časem cestovala opačnými směry.
Na italském pobřeží Amalfi představí Kat Satorovi Protagonistu a zjistí, že kresba je neporušená. Sator plánuje Protagonistu zabít, ale hlavní hrdina zachrání jeho život poté, co se ho Kat pokusí utopit. Sator a Protagonista uzavírají partnerství za účelem získání pouzdra, které údajně obsahuje plutonium-241.
V Tallinnu Protagonista a Neil přepadnou konvoj a ukradnou pouzdro, které ve skutečnosti obsahuje artefakt ztracený v Kyjevě. Jsou přepadeni obráceným Satorem, který drží Kat jako rukojmí. Protagonista dá Satorovi prázdné pouzdro a stáhne se. Zachrání Kat, ale brzy je zajat a převezen do skladu s turniketem.
Obrácený Sator střílí Kat obráceným nábojem, zatímco neobrácený Sator požaduje lokaci artefaktu. Dorazí agenti pod vedením Ivese, zachrání hlavního hrdinu a Sator unikne do turniketu. Skupina provede Kat turniketem, dostanou se do obráceného času a tím také vyvrátí Katinu kulku. Nyní obrácený Protagonista cestuje zpět v čase na místo přepadení, kde se pokouší získat artefakt, ale je chycen Satorem. Protagonistovo auto je převráceno a vznítí se, ale Neil ho zachrání a ukáže mu, že je členem Tenetu.
Protagonista, Neil a Kat cestují zpět v čase do Freeportu v Oslu. Protagonista bojuje se svým minulým já, vstoupí do turniketu a vrátí se, přičemž Neil a Kat ho následují. Priya později vysvětluje, že Sator shromažďuje artefakty, aby vytvořil algoritmus, který je schopen katastroficky převrátit entropii Země.
Kat odhaluje, že Sator umírá na rakovinu slinivky břišní. Dozvědí se, že Sator používá přepínač mrtvého muže ke spuštění algoritmu. Kat si myslí, že Sator odcestuje zpět v čase, aby spáchal sebevraždu během jejich dovolené ve Vietnamu, aby s ním svět zemřel v poslední chvíli, kdy byl sám šťastný. Protagonista, Neil, Kat a vojáci Tenetu cestují zpět v čase do toho dne, kde se Kat maskuje jako své minulé já, aby udržovala Satora naživu dostatečně dlouho na to, aby ostatní algoritmus zabezpečili.
Protagonista sleduje algoritmus do Satorova rodného města na severní Sibiři, kde je přísně střežen. Zahájí vojenský manévr zvaný "dočasné klešťové hnutí", kdy souběžně zaútočí neobrácený červený tým vojáků a obrácený modrý tým vojáků. V kritické chvíli se obrácený voják modrého týmu s červenou páskou obětuje, aby zachránil hlavního hrdinu a Ivese. Mezitím ve Vietnamu Kat zabije Satora, přesně ve chvíli, kdy protagonista zajistí algoritmus.
Slovní čtverec SATOR, původní palindrom, z něhož je odvozen i název filmu.
Protagonista, Neil a Ives rozpojí algoritmus a rozdělí se. Protagonista si všimne, že Neil má na batohu červenou pásku. Neil odhaluje, že byl v budoucnu přijat Protagonistou, a tato mise je z jeho pohledu konec dlouholetého přátelství.
Priya se pokusí o vraždu Kat, ale místo toho je zabita Protagonistou, který si zároveň uvědomí, že je sám strůjcem Teneta.
Ocenění:
Academy Awards
2021 - Andrew Jackson, Andrew Lockley, David Lee, Scott R. Fisher (Nejlepší vizuální efekty)
2021 - Kathy Lucas, Nathan Crowley (Nejlepší výprava) (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2021 - Andrew Jackson, Andrew Lockley, Scott R. Fisher (Nejlepší vizuální efekty)
Golden Globes
2021 - Ludwig Göransson (Nejlepší hudba) (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2020 - Hoyte van Hoytema (Nejlepší kamera) (nominace)
2020 - Ludwig Göransson (Nejlepší hudba) (nominace)
2020 - Andrew Jackson (Nejlepší vizuální efekty) (nominace)
DABING
V českém znění: Filip Tomsa - John David Washington (Protagonist), Jan Maxián - Robert Pattinson (Neil), Jitka Moučková - Elizabeth Debicki (Kat), Otakar Brousek ml. - Kenneth Branagh (Andrei Sator), Zuzana Hykyšová - Dimple Kapadia (Priya), Jiří Krejčí - Aaron Taylor-Johnson (Ives), Jitka Ježková - Clémence Poésy (Barbara), Jiří Plachý - Michael Caine (Michael Crosby), Klára Sochorová - Fiona Dourif (Wheelerová), Zbyšek Pantůček - Martin Donovan (Fay + titulky), Bohdan Tůma - Denzil Smith (Sanjaj), Petr Burian - Himesh Patel (Mahir), Petr Neskusil, Jakub Saic, Ivo Novák, Matěj Havelka
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Helena Čechová
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Připravila Tvůrčí skupina Josefa Petráska - 2020
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.8.2020 Vertical Ent.
Premiéra USA: 3.9.2020
Premiéra Velká Británie: 28.8.2020 Warner Bros. UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.12.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.12.2020 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 25 445 937
Tržby celkem - $ 363 129 000
Návštěvnost v ČR 146 121
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000
„Hlavní zbraní hrdiny akčního sci-fi spektáklu je jediné slovo - Tenet. V temném podsvětí mezinárodní špionáže bojuje o záchranu celého světa. Vydává se na komplikovanou misi, která se bude odehrávat mimo reálný čas."
OBSAH
Tenet. Fráze, která ve spojení s gestem dovede otevřít mnoho dveří po celém světě. Ne do všech ovšem chcete vstoupit. Špičkový agent CIA (John David Washington) se o tom zanedlouho přesvědčí sám. Po nepříliš vyvedené misi během které přišel o celý tým, se mu otevírá úplně nový svět, který nabízí nová nebezpečí a nečekané nepřátele. A právě on má být důležitým článkem skládačky na jejímž konci je záchrana světa před novou hrozbou...
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Každý, kdo byl někdy fascinován přetáčením videa pozpátku se bude cítit jako doma. Nolan přináší další ze svých mírně odtažitých, ale precizně konstruovaných příběhů. Neuvěřitelné tempo filmu nemá konkurenci a ani prázdné místo, které bych chtěl přeskočit. Fascinuje mě práce s inverzí, hudba, zvukový design (i když v Imaxu přepálený) a konstrukce příběhu. Už po prvním shlédnutí (podle mě) funguje pochopitelně s až křehkým závěrem a vyústěním "přátelské" linie. Jak je vlastně důležité všechno to bondovské okolo? PS: soundtrack sjíždím druhý týden a stále se neohrál Goransson odvedl skvělou práci. (Djkoma) 5*
Na rovinu říkám, že jsem některé hrátky s časem fakt nepobíral a nemyslím si, že se tím Nolan směrem k dívakovi nějak zabývá, naštěstí to funguje i na holým klacku, takže jsem si film užíval. Hned úvodní akční scéna mimořádná dobrota, kterou přibíjí snad jen "auto akce", nevím jestli je to půlročním kino absťákem a nebo uměním Nolana, ale opravdu jsem se občas z dokonale promakaných scén vznášel v nebi. Film má napětí, neuvěřitelný tempo a pokud ten děj necháš plynout, pochopíš základ, tak si myslím, že k super zážitku to bohatě stačí a ještě k tomu máme na světě další kvalitní soundtrack, perfektně sedí k obrazovému dění na plátně. Tenet je vysoká filmařská. (Enšpígl) 4*
Lid žár dráždil. Motal atom. Nebude duben. V elipse spí lev. Litým aktem zmetka mýtil. Nese zem, z meze sen. Pane Nalon, nevíte, kudy se jede na Nýdnol..? Po technické stránce tradičně precizní, jenže už předtím, s každým ťuknutím do klávesnice při psaní scénáře, bylo na monitoru víc a víc bílého místa. S každým pokusem dostat tam emoce se jen potvrzovalo, že autor dlouhodobě neumí napsat ženskou postavu. Don´t try to understand it. Feel it. Něco na tom bude, ale tady to nešlo. Při banalitě zabalené do vytrhaných stránek učebnice fyziky pro střední školy budou někteří extaticky tleskat a někteří nezúčastněně kroutit hlavou. Chrise možná potěší, že když obě činnosti invertujete, nepoznáte rozdíl.. (Gilmour93) 3*
VELKÁ RECENZE
Jsem ryzí nolanovec a jsem na to hrdý. V Hollywoodu aktuálně netočí filmař, jehož blockbustery by byly působivější, inspirativnější a ambicióznější. Každý jeho nový projekt je pro mě nejočekávanější položkou distribučního kalendáře a nejinak tomu bylo v případě Tenet. Jasně, tenhle přístup může být trochu kontraproduktivní, protože člověk očekává zázrak a ten se tentokrát nedostavil… ale stačí, že se nedostavilo ani zklamání z promarněného potenciálu.
Tenet je totiž znovu vrcholně originálním dílem, které přistupuje k thrillerovým vzorcům skrze neotřelou perspektivu. Hybnou veličinou je tentokrát čas a jeho přetáčení zpátky, entropie a inverze, respektive struktura palindromu, na kterou odkazoval název i všechny propagační materiály. Tenet přiznává, že ho budete moct číst od začátku i od konce, kteroužto vlastnost naplňuje bezezbytku a velmi kreativním způsobem, jaký nemá v Hollywoodu obdoby. Je to ten typ blockbusteru, po kterém si můžete zakroutit hlavou, že tohle tady ještě nebylo a že navzdory různým filmům o časových smyčkách, skocích i paradoxech přistupuje Nolan k tématu naprosto jedinečně. A setsakra sofistikovaně.
Struktura Tenet přitom v rámci filmografie režiséra Nolana nijak novátorská není – kopíruje do velké míry Memento, Počátek i Dokonalý trik, tedy látky pracující s velkými dějovými zlomy a redefinováním vyprávěcích struktur. V první polovině filmu se jede lineárně kupředu, se zastávkami u evidentně podivných momentů, WTF scén i poctivých vysvětlovaček, aby se zhruba v půlce snímek radikálně zlomil a diktoval příběh podle nových pravidel.
Je to výjimečná práce, libozvučná a oku lahodící, konkurenci přebíjející ve své vychytralosti i snaze přepisovat dějiny žánru osobitým přístupem. Fyzikáři z něj asi orgasmy mít nebudou, protože jde o klasické tavení vědeckých mouder do hollywoodsky stylizované vyprávěnky, ale diváci si film rozhodně s žádným jiným nespletou. Nolan přepisuje dějiny – co by nám mělo víc imponovat?
V tom tkví Nolanova výjimečnost, že se snaží vykoumat novátorské high-concepty a velkoryse je rozhýbat při zachování divácké atraktivity. Přinese novou vizi, otvírá nevídané možnosti, posouvá nás jako diváky i filmové narativy o level dál - a nejen následníci, ale i třeba komediografové (představte si Na Hromnice o den více ve stylu Tenet) najednou získají širý prostor k novým kouskům.
Nolan je v tomhle ohledu absolutní král. Jen co se týče strhujícnosti se mu tentokrát daří o fous míň než jindy. Tenet posouvá kupředu ještě víc mechanicky než obvykle – spíš ucítíte tahy scenáristy než puzení a drive postav –, a podobně jako u Počátku dohání napětí spíš hřmotným zvukem a intenzivní střihovou skladbou, než že by divák opravdu mohl trnout, jak to sakra dopadne. Většinu času je potřeba jít k naplnění konceptu pěkně spořádaně po naznačených cestičkách a vyhlížet na nich jasný cíl.
Tím vůbec nechci tvrdit, že by absentoval moment překvapení – právě naopak lze i tady ocenit Nolanův cit pro rozsévání indicií, které diváka poškádlí, ten ale pak stejně může překvapeně zírat na obnaženou pointu a těšit se na druhé zhlédnutí a s tím i prověření, proč si sakra nevšiml toho a onoho. Ale je prostě cítit, že film se bude sunout kupředu za každou cenu a nějaké prožívání je až na druhém místě (že by ta často zmiňovaná nolanovská odtaživost a chlad?).
Sám musím přiznat, že do tohohle nolanovského vlaku jsem tentokrát úplně nenaskočil a že postavy a jejich herečtí představitelé (Washington, Pattinson, Debicki) mi připadali poněkud nedomrlí a s menší porcí charismatu (srovnej s Balem nebo Jackmanem). A na Branaghova přepáleného záporáka, ještě obdařeného bondovským masterplanem jak z minulého století, si budu muset pár projekcí zvykat.
Nolan rád konfrontuje své matematické koncepty s emocionalitou svých postav, i ta manželská linka mi přišla o level slabší než stejný motiv v obráceném gardu v Dokonalém triku nebo vztah otce s dcerou v Interstellar. Tenet tak sice střemhlav pádí kupředu a jeho obří stopáž uteče bez větších zádrhelů, film oslňuje vizuálem božího kameramana Hoyte van Hoytemy (jachty!) a burácí pod tíhou mohutných zvukových efektů i zimmerovských variací Ludwiga Göranssona… ale že by rval koule osobními dramaty svých hrdinů, to si fakt nemyslím (výjimkou je poslední desetiminutovka).
Nolanova novinka je nepochybně jednou z největších filmových událostí sezóny i roku a možná jediným blockbusterem v letošní kinonabídce, který opravdu musíte vidět. Řemeslně překonává veškerou konkurenci a stimuluje jak k debatám nad pivem, tak k opakovaným zhlédnutím. Není to vůbec málo, právě naopak je to sakra hodně – většina filmařů by za takovýhle biják zaprodala svoji duši i s celou rodinou, až po pravnoučata. Takový ten ryzí nolanovský zázrak, doťuknutý do každého detailu, bych ale tentokrát neočekával. A tři roky si počkal.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Agent CIA, který si říká Protagonista, se zúčastní extrakční operace v kyjevské opeře. Maskovaný voják, který má na sobě červenou pásku mu zachrání život tím, že odstřelí kulku přes střelce. Po získání artefaktu je hlavní hrdina zajat žoldáky. Je mučen a pozře kyanid. Probouzí se a zjistí, že kyanid byl pouze zkouškou loajality. Jeho tým byl zabit a artefakt ztracen.
Protagonista je dále rekrutován organizací zvanou Tenet. Vědkyně ho instruuje o kulkách s obrácenou entropií, což znamená, že se časem pohybují dozadu. Věří, že se budou vyrábět v budoucnu a další získané obrácené předměty se zdají být pozůstatky války z budoucnosti. Hlavní hrdina se setká s Neilem prostřednictvím kontaktu CIA a vystopují obrácené kulky k prodejkyni zbraní Priye Singhoviové v Bombaji. Dozvědí se, že Priya je členkou Tenetu a její kulky koupil a převrátil ruský oligarcha Andrej Sator.
V Londýně přistupuje Protagonista k Satorově odcizené manželce Kat, hodnotitelce umění, která falešně ověřila pravdivost padělané kresby Goyi. Kat mu sdělí, že Sator koupil kresbu od padělatelky Arepo a používá Katino ověřování pravdivosti děl jako vydírání, aby měl nad ní kontrolu.
Hlavní hrdina a Neil plánují ukrást kresbu ze skladu Freeport na letišti v Oslu. Tam také objeví turniket a odrazí dva maskované muže, kteří se zdánlivě vynořili z turniketu. Poté Priya vysvětluje, že turniket je stroj, který dokáže převrátit entropii předmětů a lidí, a maskovaní muži byli stejnou osobou, která časem cestovala opačnými směry.
Na italském pobřeží Amalfi představí Kat Satorovi Protagonistu a zjistí, že kresba je neporušená. Sator plánuje Protagonistu zabít, ale hlavní hrdina zachrání jeho život poté, co se ho Kat pokusí utopit. Sator a Protagonista uzavírají partnerství za účelem získání pouzdra, které údajně obsahuje plutonium-241.
V Tallinnu Protagonista a Neil přepadnou konvoj a ukradnou pouzdro, které ve skutečnosti obsahuje artefakt ztracený v Kyjevě. Jsou přepadeni obráceným Satorem, který drží Kat jako rukojmí. Protagonista dá Satorovi prázdné pouzdro a stáhne se. Zachrání Kat, ale brzy je zajat a převezen do skladu s turniketem.
Obrácený Sator střílí Kat obráceným nábojem, zatímco neobrácený Sator požaduje lokaci artefaktu. Dorazí agenti pod vedením Ivese, zachrání hlavního hrdinu a Sator unikne do turniketu. Skupina provede Kat turniketem, dostanou se do obráceného času a tím také vyvrátí Katinu kulku. Nyní obrácený Protagonista cestuje zpět v čase na místo přepadení, kde se pokouší získat artefakt, ale je chycen Satorem. Protagonistovo auto je převráceno a vznítí se, ale Neil ho zachrání a ukáže mu, že je členem Tenetu.
Protagonista, Neil a Kat cestují zpět v čase do Freeportu v Oslu. Protagonista bojuje se svým minulým já, vstoupí do turniketu a vrátí se, přičemž Neil a Kat ho následují. Priya později vysvětluje, že Sator shromažďuje artefakty, aby vytvořil algoritmus, který je schopen katastroficky převrátit entropii Země.
Kat odhaluje, že Sator umírá na rakovinu slinivky břišní. Dozvědí se, že Sator používá přepínač mrtvého muže ke spuštění algoritmu. Kat si myslí, že Sator odcestuje zpět v čase, aby spáchal sebevraždu během jejich dovolené ve Vietnamu, aby s ním svět zemřel v poslední chvíli, kdy byl sám šťastný. Protagonista, Neil, Kat a vojáci Tenetu cestují zpět v čase do toho dne, kde se Kat maskuje jako své minulé já, aby udržovala Satora naživu dostatečně dlouho na to, aby ostatní algoritmus zabezpečili.
Protagonista sleduje algoritmus do Satorova rodného města na severní Sibiři, kde je přísně střežen. Zahájí vojenský manévr zvaný "dočasné klešťové hnutí", kdy souběžně zaútočí neobrácený červený tým vojáků a obrácený modrý tým vojáků. V kritické chvíli se obrácený voják modrého týmu s červenou páskou obětuje, aby zachránil hlavního hrdinu a Ivese. Mezitím ve Vietnamu Kat zabije Satora, přesně ve chvíli, kdy protagonista zajistí algoritmus.
Slovní čtverec SATOR, původní palindrom, z něhož je odvozen i název filmu.
Protagonista, Neil a Ives rozpojí algoritmus a rozdělí se. Protagonista si všimne, že Neil má na batohu červenou pásku. Neil odhaluje, že byl v budoucnu přijat Protagonistou, a tato mise je z jeho pohledu konec dlouholetého přátelství.
Priya se pokusí o vraždu Kat, ale místo toho je zabita Protagonistou, který si zároveň uvědomí, že je sám strůjcem Teneta.
Ocenění:
Academy Awards
2021 - Andrew Jackson, Andrew Lockley, David Lee, Scott R. Fisher (Nejlepší vizuální efekty)
2021 - Kathy Lucas, Nathan Crowley (Nejlepší výprava) (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2021 - Andrew Jackson, Andrew Lockley, Scott R. Fisher (Nejlepší vizuální efekty)
Golden Globes
2021 - Ludwig Göransson (Nejlepší hudba) (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2020 - Hoyte van Hoytema (Nejlepší kamera) (nominace)
2020 - Ludwig Göransson (Nejlepší hudba) (nominace)
2020 - Andrew Jackson (Nejlepší vizuální efekty) (nominace)
DABING
V českém znění: Filip Tomsa - John David Washington (Protagonist), Jan Maxián - Robert Pattinson (Neil), Jitka Moučková - Elizabeth Debicki (Kat), Otakar Brousek ml. - Kenneth Branagh (Andrei Sator), Zuzana Hykyšová - Dimple Kapadia (Priya), Jiří Krejčí - Aaron Taylor-Johnson (Ives), Jitka Ježková - Clémence Poésy (Barbara), Jiří Plachý - Michael Caine (Michael Crosby), Klára Sochorová - Fiona Dourif (Wheelerová), Zbyšek Pantůček - Martin Donovan (Fay + titulky), Bohdan Tůma - Denzil Smith (Sanjaj), Petr Burian - Himesh Patel (Mahir), Petr Neskusil, Jakub Saic, Ivo Novák, Matěj Havelka
Překlad: Petr Zenkl
Dialogy: Helena Čechová
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Připravila Tvůrčí skupina Josefa Petráska - 2020
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.8.2020 Vertical Ent.
Premiéra USA: 3.9.2020
Premiéra Velká Británie: 28.8.2020 Warner Bros. UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.12.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.12.2020 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 25 445 937
Tržby celkem - $ 363 129 000
Návštěvnost v ČR 146 121
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000
Tvůrci a herci
Christopher Nolan (Režie), Emma Thomas (Produkce), Christopher Nolan (Produkce), Ludwig Göransson (Hudba), Hoyte van Hoytema (Kamera), Jennifer Lame (Střih), John Papsidera (Casting), Nathan Crowley (Scénografie), Jeffrey Kurland (Kostýmy), Richard King (Zvuk), Kevin O'Connell (Zvuk), Gary A. Rizzo (Zvuk), Luisa Abel (Masky), Audrey Doyle (Masky), Christopher Nolan (Scénář), John David Washington (Herec), Robert Pattinson (Herec), Elizabeth Debicki (Herec), Kenneth Branagh (Herec), Aaron Taylor-Johnson (Herec), Michael Caine (Herec), Clémence Poésy (Herec), Dimple Kapadia (Herec), Himesh Patel (Herec), Martin Donovan (Herec), Andrew Howard (Herec), Anthony Molinari (Herec), Denzil Smith (Herec), Marcel Sabat (Herec), Kenneth Wolf Andersen Haugen (Herec), Laurie Shepherd (Herec), Jess Weber (Herec), Rich Ceraulo (Herec), Jurij Kolokolnikov (Herec), Fiona Dourif (Herec), Wes Chatham (Herec), Jack Cutmore-Scott (Herec), Jonathan Camp (Herec)
2020/150/USA, Velká Británie/Akční, Drama, Sci-Fi
Zajímavost k filmu
- Elizabeth Debicki trvala na tom, že se zúčastní castingu pro roli, i přestože jí ji Christopher Nolan nabídl i bez toho. Prý pro ni bylo důležité vědět, jestli dokáže přesně to, co režisér hledal.
- Kenneth Branagh prozradil, že scénář četl víckrát, než cokoliv jiného předtím. Přirovnal svou každodenní orientaci v něm k vyplňování křížovek v novinách Times.
- Natáčení automobilové honičky trvalo tři týdny a musel se kvůli němu uzavřít 8 kilometrů dlouhý úsek šestiproudové dálnice v Tallinnu. Auta se natáčela střídavě v normálním čase a potom pozpátku.
- Při závěrečných titulcích zní píseň „The Plan“ od rappera Travise Scotta.
- Jednu z významných rolí hraje i ochranná maska CM-6 vyráběná v Gumárnách Zubří.
- Christopher Nolan nabídl roli Neila Robertu Pattinsonovi poté, co ho viděl ve filmech Dobrý časy (2017) a Ztracené město Z (2016).
- Luxusní jachta, která ve filmu patří Andrei Satorovi (Kenneth Branagh), je skutečná. Ve skutečnosti se jmenuje Planeta 9, měří přes 73 metrů, má 6 palub a vlastní helipad.
- První film Christophera Nolana od Batman začíná (2005) na kterém nespolupracoval se střihačem Lee Smithem, který se zrovna musel věnovat filmu 1917 (2019). Nahradila ho Jennifer Lame, která je známa díky filmům Manželská historie (2019) nebo Děsivé dědictví (2018).
- V čase 1:04:55 sa vo filme objavil vrtuľník registrácie OM-AVS patriaci slovenskej firme UTair Europe.
- Veta "This is the end of a beautiful friendship." zo záveru filmu je odkazom na koniec filmu Casablanca (1942).
- Do Satorova hudebního motivu je zakomponován zvuk hlubokého dýchání, který patří režisérovi Christopheru Nolanovi.
- Ludwig Göransson čelil kvůli probíhající světové pandemii nelehkému úkolu. Koronavir mu znemožnil uskutečnit plánované nahrávání s orchestrem. Ludwig proto musel jednotlivé nahrávky od členů orchestru zkomponovat ručně.
- Není to poprvé, co Christopher Nolan nepojmenoval hlavní postavu ve svém filmu. Učinil tak již při svém celovečerním debutu (Sledování, 1998), kde je hlavní postava oslovována jako „Young man“, tedy v překladu „Mladý muž“.
- Již během natáčení byla zveřejněna informace, že herci četli scénář za zamčenými dveřmi. John David Washington se to zdráhal potvrdit. Uvedl pouze, že byl izolován v kanceláři Christophera Nolana a během čtení, kromě klasické hudby, poslouchal i soundtrack k filmu Interstellar (2014) od Hanse Zimmera.
- Ve filmu má malé cameo herec Jeremy Theobald, který si zahrál hlavní postavu v Nolanově prvním celovečerním filmu Sledování (1998). Objeví se ve scéně, kdy jde protagonista na setkání s postavou, kterou ztvárnil Michael Caine. Theobald přitom pronese větu: „If you would follow me.“ Jde o pomrknutí na jejich první společný film, který v originále nese název Following.
- Christopher Nolan po celou dobu natáčení filmu Tenet nesledoval žádné akční snímky. Nechtěl, aby jeho práce byla ovlivněna jinými projekty.
- Falešný pracovní název filmu zněl „Merry Go Round“.
- Elizabeth Debicki si do hlavní ženské role prosadila režisérova manželka. Tu herečka uchvátila ve filmu Vdovy (2018). Postava ale měla být původně o dost starší, a proto byla upravena tak, aby ji Elizabeth mohla ztvárnit.
- Herec John David Washington se bál, že film nezvládne kvůli vyčerpání dokončit. Nakonec se ale rozhodl, že pro tak skvělý projekt, jak Tenet sám popsal, by položil i život.
- Christopher Nolan obsadil Johna Davida Washingtona do role protagonisty na základě jeho výkonu ve filmu BlacKkKlansman (2018), na jehož premiéru byl pozván režisérem snímku Spikem Lee. Tato premiéra proběhla během filmového festivalu v Cannes, kde Nolan prezentoval restaurovanou verzi Kubrickovy Vesmírné Odysey (1968). Nolan rovněž přiznal, že na Washingtona myslel již v průběhu psaní scénáře, což obvykle u psaní svých postav nedělá.
- Elizabeth Debicki trvala na tom, že se zúčastní castingu pro roli, i přestože jí ji Christopher Nolan nabídl i bez toho. Prý pro ni bylo důležité vědět, jestli dokáže přesně to, co režisér hledal.
- Kenneth Branagh prozradil, že scénář četl víckrát, než cokoliv jiného předtím. Přirovnal svou každodenní orientaci v něm k vyplňování křížovek v novinách Times.
- Natáčení automobilové honičky trvalo tři týdny a musel se kvůli němu uzavřít 8 kilometrů dlouhý úsek šestiproudové dálnice v Tallinnu. Auta se natáčela střídavě v normálním čase a potom pozpátku.
- Při závěrečných titulcích zní píseň „The Plan“ od rappera Travise Scotta.
- Jednu z významných rolí hraje i ochranná maska CM-6 vyráběná v Gumárnách Zubří.
- Christopher Nolan nabídl roli Neila Robertu Pattinsonovi poté, co ho viděl ve filmech Dobrý časy (2017) a Ztracené město Z (2016).
- Luxusní jachta, která ve filmu patří Andrei Satorovi (Kenneth Branagh), je skutečná. Ve skutečnosti se jmenuje Planeta 9, měří přes 73 metrů, má 6 palub a vlastní helipad.
- První film Christophera Nolana od Batman začíná (2005) na kterém nespolupracoval se střihačem Lee Smithem, který se zrovna musel věnovat filmu 1917 (2019). Nahradila ho Jennifer Lame, která je známa díky filmům Manželská historie (2019) nebo Děsivé dědictví (2018).
- V čase 1:04:55 sa vo filme objavil vrtuľník registrácie OM-AVS patriaci slovenskej firme UTair Europe.
- Veta "This is the end of a beautiful friendship." zo záveru filmu je odkazom na koniec filmu Casablanca (1942).
- Do Satorova hudebního motivu je zakomponován zvuk hlubokého dýchání, který patří režisérovi Christopheru Nolanovi.
- Ludwig Göransson čelil kvůli probíhající světové pandemii nelehkému úkolu. Koronavir mu znemožnil uskutečnit plánované nahrávání s orchestrem. Ludwig proto musel jednotlivé nahrávky od členů orchestru zkomponovat ručně.
- Není to poprvé, co Christopher Nolan nepojmenoval hlavní postavu ve svém filmu. Učinil tak již při svém celovečerním debutu (Sledování, 1998), kde je hlavní postava oslovována jako „Young man“, tedy v překladu „Mladý muž“.
- Již během natáčení byla zveřejněna informace, že herci četli scénář za zamčenými dveřmi. John David Washington se to zdráhal potvrdit. Uvedl pouze, že byl izolován v kanceláři Christophera Nolana a během čtení, kromě klasické hudby, poslouchal i soundtrack k filmu Interstellar (2014) od Hanse Zimmera.
- Ve filmu má malé cameo herec Jeremy Theobald, který si zahrál hlavní postavu v Nolanově prvním celovečerním filmu Sledování (1998). Objeví se ve scéně, kdy jde protagonista na setkání s postavou, kterou ztvárnil Michael Caine. Theobald přitom pronese větu: „If you would follow me.“ Jde o pomrknutí na jejich první společný film, který v originále nese název Following.
- Christopher Nolan po celou dobu natáčení filmu Tenet nesledoval žádné akční snímky. Nechtěl, aby jeho práce byla ovlivněna jinými projekty.
- Falešný pracovní název filmu zněl „Merry Go Round“.
- Elizabeth Debicki si do hlavní ženské role prosadila režisérova manželka. Tu herečka uchvátila ve filmu Vdovy (2018). Postava ale měla být původně o dost starší, a proto byla upravena tak, aby ji Elizabeth mohla ztvárnit.
- Herec John David Washington se bál, že film nezvládne kvůli vyčerpání dokončit. Nakonec se ale rozhodl, že pro tak skvělý projekt, jak Tenet sám popsal, by položil i život.
- Christopher Nolan obsadil Johna Davida Washingtona do role protagonisty na základě jeho výkonu ve filmu BlacKkKlansman (2018), na jehož premiéru byl pozván režisérem snímku Spikem Lee. Tato premiéra proběhla během filmového festivalu v Cannes, kde Nolan prezentoval restaurovanou verzi Kubrickovy Vesmírné Odysey (1968). Nolan rovněž přiznal, že na Washingtona myslel již v průběhu psaní scénáře, což obvykle u psaní svých postav nedělá.
Odkazy
Hrají:
John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott, Jonathan Camp