Temná tvář Brooklynu / Motherless Brooklyn (2019/144/USA/Krimi, Drama) 67%
04.02.2022 13:48
JEDNOU VĚTOU
„Osamělý soukromý detektiv postižený Tourettovým syndromem, pátrá po vrahovi svého mentora a jediného přítele."
OBSAH
New York, 1957. Lionel Essrog (Edward Norton) jako osamělý soukromý detektiv postižený Tourettovým syndromem pátrá ve snímku Temná Tvář Brooklynu po vrahovi svého mentora a jediného přítele Franka Minny (Bruce Willis). V ruce má jen pár vodítek, a přesto díky neskutečně výkonnému motoru své posedlé mysli rozkrývá přísně střežená tajemství, která v New Yorku udržují křehkou rovnováhu a rozhodují o osudu celého města. Záhada ho provede jazzovými kluby Harlemu prosáklými ginem, drsnými slumy Brooklynu a konečně i pozlacenými sály mocipánů, kteří tahají za nitky. Lionel bojuje s gaunery, korupcí i nejnebezpečnějším člověkem ve městě, aby uctil přítele a zachránil ženu, která by se mohla stát jeho vlastní spásou. (HBO Europe)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nový archetyp soukromého očka, co Touretta „vykašlává“ do rukávu vs. autokratický master builder Babišova typu. Nortonova vysněná adaptace Lethemova novely chytře přesunula děj do sklonku padesátek a tím využila nabízející se noirové nuance (žánrová hudba, výprava spojená s brooklynskou atmosférou, línější tempo odpovídající duchu místa a času). Nutno podotknout, že pan režisér sebe vedl v nelehké roli citlivě a skrz postavu na stopě mentorova vraha tam dokázal dostat utěšující dávku lidskosti. „Tits on a Tuesday!“ (Gilmour93) 4*
Vysněný projekt Edwarda Nortona, na kterém makal zatraceně dlouho. Až mě mrzí, že mě příběh zkorumpované vrchnosti poválečného New Yorku tolik nepohltil. Ed se coby detektiv trpící Tourettovým syndromem (pohybové a zvukové tiky) pokouší odhalit, kdo a proč zabil jeho mentora a kamaráda. Dopřává nám sice hodně dobové nálady, ale jaksi pozapomněl na tempo a skrze úsporu financí (zřejmě) nezbylo na dramaturga. Hrozně se to loudá, pak se to i dost zamotá a nějak zásadně nevtáhne. Norton hraje slušně, nebudu ho očerňovat ze soškového kalkulu, nicméně na víc, než na uznání za solidně odvedenou hereckou práci to není. Z pozice režiséra si naopak nepohlídal stopáž a vizuální stránku, protože to po většinu času skutečně vypadá jako televizní film. Mnohé scény bych zhutnil, jiné úplně vynechal. Chyběl mi prvek překvapení. Pravda bude asi někde v klobouku. (castor) 3*
Škoda, že Motherless Brooklyn není stejně tak poctivý a hutný technicky, jako je příběhově, herecky a co se výpovědní hodnoty týče. Norton hraje exota dobře, ale kdo vyloženě exceluje je nejednoznačná postava Aleca Baldwina, která nadstandartně dobře splňuje parametry vyjmečného záporáka, který vlastně ani záporákem není. S jeho názory, postoji a motivacemi se dá ztotožnit nebývale jednoduše. Tedy Norton se vyhnul jednorozměrné retro-gangsterce o dobrých a zlých lidech, ale systematicky a uceleně šroubuje konspirační trochu gangsta, trochu drama, trochu hutnou procedurálku o bitvě za budoucnost velkoměsta. Velká škoda toho, že Norton neumí zařídit lepší vizuální estetiku filmu, protože to občas vypada jako děsný televizák. (Kaka) 3*
VELKÁ RECENZE
Temná tvář Brooklynu je tzv. pet project (tedy vypiplaný projekt) Edwarda Nortona, který na filmové adaptaci oceňovaného románu Jonathana Lethema pracoval celých dvacet let - tedy přibližně od doby, kdy jsme ho znali jako třicetiletého protagonistu provokativních filmů Kult hákového kříže (American History X, 1998) a Klub rváčů (Fight Club, 1999) a debutujícího režiséra příjemné romantické komedie Rabín, kněz a krásná blondýna (Keeping the Faith, 2000). Norton na sebe postupně převzal povinnosti producenta (skrze vlastní společnost Class 5 Films), scenáristy, představitele hlavní role a režiséra, což možná vysvětlujte, proč mu to trvalo tak dlouho i proč jsme ho v poslední době tolik nevídali ve filmech jiných tvůrců (zato jsme ho mohli slyšet v animovaných snímcích Buchty a klobásy /Sausage Party, 2016/ a Psí ostrov /Isle of Dogs, 2018/).
Během časově i realizačně náročného procesu se látka ve srovnání s předlohou vyvinula velmi odlišným směrem. V obou je hlavním hrdinou soukromý detektiv s Tourettovým syndromem Lionel Essrog, který pátrá po okolnostech násilné smrti svého šéfa a mentora Franka Minny, jenž se jej kdysi dávno spolu se třemi dalšími chlapci z katolického sirotčince ujal. Tady však podobnosti končí. Lethemův román se odehrává v současnosti, tedy na konci 90. let, zatímco Norton se rozhodl přesadit příběh do roku 1957, čímž jej obdařil nostalgickou retro náladou a přiblížil poetice klasického filmu noir. Jak sám prohlásil, postavy soukromých detektivů v příběhu odehrávajícím se v Brooklynu 90. let by u diváků vytvářely nezáměrnou ironickou distanci. Zároveň pro Lionela vytvořil zcela nový případ, který, jak se ukáže, je úzce propletený s Frankovou vraždou. Jestliže v románu hrají důležitou roli stárnoucí gangsteři, buddhističtí mniši a záhadná japonská korporace, ve filmu jde o politickou korupci, městskou výstavbu, rasismus a komplikované rodinné vztahy. (Více ke komparaci filmu a předlohy zde.)
Tato kombinace dějových motivů přiměla některé komentátory srovnávat Temnou tvář Brooklynu s Čínskou čtvrtí (Chinatown, 1974), i když podle většiny z nich Norton nedosahuje komplexnosti a intenzity kanonického retro-noiru Romana Polanského. Recenze filmu vytýkají nadstandardní délku, pomalé tempo, absenci vzrušení nebo přílišnou sentimentálnost a často se v nich objevuje výraz vanity (tedy ješitnost, domýšlivost, marnivost) naznačující, že Norton si vzal velké sousto a při zpracování látky neprojevil dostatečnou soudnost. Publikum zůstalo rovněž chladné - film s rozpočtem 26 milionů dolarů dosud celosvětově utržil jen kolem 20 milionů a ztrátu už se mu asi nikde nepodaří dohnat.
Můj názor se s většinovým postojem kritiků neshoduje. Temná tvář podle mě disponuje působivou, pečlivě budovanou atmosférou Brooklynu 50. let, výbornými hereckými výkony (vedle brilantního Nortona vynikají zejména Alec Baldwin a Willem Dafoe) a rozvolněným, ale nikoliv únavným tempem vyprávění. Je pro mě osvěžující vidět snímek, který se nesnaží strhnout svou rychlostí nebo bombastičností a místo toho spoléhá na (pro některé možná staromódní) atrakce, jako jsou zajímavé postavy a svůdná retro nálada. Rád mu proto odpustím i těch několik málo nedostatků... Navíc - i když je to paradoxní vzhledem k posunu v zasazení příběhu o čtyřicet let zpět - snímek má potenciál rezonovat u současného publika i z toho důvodu, že nabízí mnoho motivů, ve kterých snadno rozpoznáme odraz dnešní reality. Například postava intrikujícího politika Mosese Randolpha může být vnímána jako komentář k Trumpovu prezidentství, a to nejen proto, že jeho herecký představitel Alec Baldwin slavil se svými imitacemi POTUSe velký úspěch v show Saturday Night Live.
Ocenění:
Golden Globes
2020 - Daniel Pemberton (Nejlepší hudba) (nominace)
DABING
V českém znění: Alexandr Rašilov - Edward Norton (Lionel Essrog), Jana Stryková - Gugu Mbatha-Raw (Laura Roseová), Alexandr Pyško - Bruce Willis (Frank Minna), Pavel Šrom - Willem Dafoe (Paul), Zdeněk Mahdal - Alec Baldwin (Moses Randolph), Vilém Udatný - Bobby Cannavale (Tony Vermonte), Martin Sobotka - Dallas Roberts (Danny Fantl), Jan Kolařík - Michael Kenneth Williams (trumpetista), Dana Černá - Leslie Mann (Julia Minna), Zuzana Schulzová - Cherry Jones (Gabby Horowitzová), Otakar Brousek ml. - Peter Gray Lewis (starosta), Otmar Brancuzský - Robert Wisdom (Billy Rose), Milada Vaňkátová - DeShawn White (Betty), Tomáš Juřička - Fisher Stevens (Lou), Libor Terš - Josh Pais (William Lieberman), Bohdan Tůma - Ethan Suplee (Gilbert Coney), Klára Jandová, Zlata Adamovská, Zuzana Slavíková, Tomáš Karger, Zdeněk Podhůrský, Robert Hájek, Radana Herrmannová, Miroslava Součková, Matěj Havelka, Dagmar Čárová, Petr Neskusil, Svatopluk Schuller, Jiří Weingärtner, Lucie Svobodová, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Zuzana Pelíšková
Dialogy: Nataša Čermínová
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Lucie Petra Svobodová
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2019
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 1.11.2019 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.4.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 22.4.2020 Magic Box
Tržby celkem - $ 18 500 000
Náklady (Rozpočet) - $ 26 000 000
„Osamělý soukromý detektiv postižený Tourettovým syndromem, pátrá po vrahovi svého mentora a jediného přítele."
OBSAH
New York, 1957. Lionel Essrog (Edward Norton) jako osamělý soukromý detektiv postižený Tourettovým syndromem pátrá ve snímku Temná Tvář Brooklynu po vrahovi svého mentora a jediného přítele Franka Minny (Bruce Willis). V ruce má jen pár vodítek, a přesto díky neskutečně výkonnému motoru své posedlé mysli rozkrývá přísně střežená tajemství, která v New Yorku udržují křehkou rovnováhu a rozhodují o osudu celého města. Záhada ho provede jazzovými kluby Harlemu prosáklými ginem, drsnými slumy Brooklynu a konečně i pozlacenými sály mocipánů, kteří tahají za nitky. Lionel bojuje s gaunery, korupcí i nejnebezpečnějším člověkem ve městě, aby uctil přítele a zachránil ženu, která by se mohla stát jeho vlastní spásou. (HBO Europe)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nový archetyp soukromého očka, co Touretta „vykašlává“ do rukávu vs. autokratický master builder Babišova typu. Nortonova vysněná adaptace Lethemova novely chytře přesunula děj do sklonku padesátek a tím využila nabízející se noirové nuance (žánrová hudba, výprava spojená s brooklynskou atmosférou, línější tempo odpovídající duchu místa a času). Nutno podotknout, že pan režisér sebe vedl v nelehké roli citlivě a skrz postavu na stopě mentorova vraha tam dokázal dostat utěšující dávku lidskosti. „Tits on a Tuesday!“ (Gilmour93) 4*
Vysněný projekt Edwarda Nortona, na kterém makal zatraceně dlouho. Až mě mrzí, že mě příběh zkorumpované vrchnosti poválečného New Yorku tolik nepohltil. Ed se coby detektiv trpící Tourettovým syndromem (pohybové a zvukové tiky) pokouší odhalit, kdo a proč zabil jeho mentora a kamaráda. Dopřává nám sice hodně dobové nálady, ale jaksi pozapomněl na tempo a skrze úsporu financí (zřejmě) nezbylo na dramaturga. Hrozně se to loudá, pak se to i dost zamotá a nějak zásadně nevtáhne. Norton hraje slušně, nebudu ho očerňovat ze soškového kalkulu, nicméně na víc, než na uznání za solidně odvedenou hereckou práci to není. Z pozice režiséra si naopak nepohlídal stopáž a vizuální stránku, protože to po většinu času skutečně vypadá jako televizní film. Mnohé scény bych zhutnil, jiné úplně vynechal. Chyběl mi prvek překvapení. Pravda bude asi někde v klobouku. (castor) 3*
Škoda, že Motherless Brooklyn není stejně tak poctivý a hutný technicky, jako je příběhově, herecky a co se výpovědní hodnoty týče. Norton hraje exota dobře, ale kdo vyloženě exceluje je nejednoznačná postava Aleca Baldwina, která nadstandartně dobře splňuje parametry vyjmečného záporáka, který vlastně ani záporákem není. S jeho názory, postoji a motivacemi se dá ztotožnit nebývale jednoduše. Tedy Norton se vyhnul jednorozměrné retro-gangsterce o dobrých a zlých lidech, ale systematicky a uceleně šroubuje konspirační trochu gangsta, trochu drama, trochu hutnou procedurálku o bitvě za budoucnost velkoměsta. Velká škoda toho, že Norton neumí zařídit lepší vizuální estetiku filmu, protože to občas vypada jako děsný televizák. (Kaka) 3*
VELKÁ RECENZE
Temná tvář Brooklynu je tzv. pet project (tedy vypiplaný projekt) Edwarda Nortona, který na filmové adaptaci oceňovaného románu Jonathana Lethema pracoval celých dvacet let - tedy přibližně od doby, kdy jsme ho znali jako třicetiletého protagonistu provokativních filmů Kult hákového kříže (American History X, 1998) a Klub rváčů (Fight Club, 1999) a debutujícího režiséra příjemné romantické komedie Rabín, kněz a krásná blondýna (Keeping the Faith, 2000). Norton na sebe postupně převzal povinnosti producenta (skrze vlastní společnost Class 5 Films), scenáristy, představitele hlavní role a režiséra, což možná vysvětlujte, proč mu to trvalo tak dlouho i proč jsme ho v poslední době tolik nevídali ve filmech jiných tvůrců (zato jsme ho mohli slyšet v animovaných snímcích Buchty a klobásy /Sausage Party, 2016/ a Psí ostrov /Isle of Dogs, 2018/).
Během časově i realizačně náročného procesu se látka ve srovnání s předlohou vyvinula velmi odlišným směrem. V obou je hlavním hrdinou soukromý detektiv s Tourettovým syndromem Lionel Essrog, který pátrá po okolnostech násilné smrti svého šéfa a mentora Franka Minny, jenž se jej kdysi dávno spolu se třemi dalšími chlapci z katolického sirotčince ujal. Tady však podobnosti končí. Lethemův román se odehrává v současnosti, tedy na konci 90. let, zatímco Norton se rozhodl přesadit příběh do roku 1957, čímž jej obdařil nostalgickou retro náladou a přiblížil poetice klasického filmu noir. Jak sám prohlásil, postavy soukromých detektivů v příběhu odehrávajícím se v Brooklynu 90. let by u diváků vytvářely nezáměrnou ironickou distanci. Zároveň pro Lionela vytvořil zcela nový případ, který, jak se ukáže, je úzce propletený s Frankovou vraždou. Jestliže v románu hrají důležitou roli stárnoucí gangsteři, buddhističtí mniši a záhadná japonská korporace, ve filmu jde o politickou korupci, městskou výstavbu, rasismus a komplikované rodinné vztahy. (Více ke komparaci filmu a předlohy zde.)
Tato kombinace dějových motivů přiměla některé komentátory srovnávat Temnou tvář Brooklynu s Čínskou čtvrtí (Chinatown, 1974), i když podle většiny z nich Norton nedosahuje komplexnosti a intenzity kanonického retro-noiru Romana Polanského. Recenze filmu vytýkají nadstandardní délku, pomalé tempo, absenci vzrušení nebo přílišnou sentimentálnost a často se v nich objevuje výraz vanity (tedy ješitnost, domýšlivost, marnivost) naznačující, že Norton si vzal velké sousto a při zpracování látky neprojevil dostatečnou soudnost. Publikum zůstalo rovněž chladné - film s rozpočtem 26 milionů dolarů dosud celosvětově utržil jen kolem 20 milionů a ztrátu už se mu asi nikde nepodaří dohnat.
Můj názor se s většinovým postojem kritiků neshoduje. Temná tvář podle mě disponuje působivou, pečlivě budovanou atmosférou Brooklynu 50. let, výbornými hereckými výkony (vedle brilantního Nortona vynikají zejména Alec Baldwin a Willem Dafoe) a rozvolněným, ale nikoliv únavným tempem vyprávění. Je pro mě osvěžující vidět snímek, který se nesnaží strhnout svou rychlostí nebo bombastičností a místo toho spoléhá na (pro některé možná staromódní) atrakce, jako jsou zajímavé postavy a svůdná retro nálada. Rád mu proto odpustím i těch několik málo nedostatků... Navíc - i když je to paradoxní vzhledem k posunu v zasazení příběhu o čtyřicet let zpět - snímek má potenciál rezonovat u současného publika i z toho důvodu, že nabízí mnoho motivů, ve kterých snadno rozpoznáme odraz dnešní reality. Například postava intrikujícího politika Mosese Randolpha může být vnímána jako komentář k Trumpovu prezidentství, a to nejen proto, že jeho herecký představitel Alec Baldwin slavil se svými imitacemi POTUSe velký úspěch v show Saturday Night Live.
Ocenění:
Golden Globes
2020 - Daniel Pemberton (Nejlepší hudba) (nominace)
DABING
V českém znění: Alexandr Rašilov - Edward Norton (Lionel Essrog), Jana Stryková - Gugu Mbatha-Raw (Laura Roseová), Alexandr Pyško - Bruce Willis (Frank Minna), Pavel Šrom - Willem Dafoe (Paul), Zdeněk Mahdal - Alec Baldwin (Moses Randolph), Vilém Udatný - Bobby Cannavale (Tony Vermonte), Martin Sobotka - Dallas Roberts (Danny Fantl), Jan Kolařík - Michael Kenneth Williams (trumpetista), Dana Černá - Leslie Mann (Julia Minna), Zuzana Schulzová - Cherry Jones (Gabby Horowitzová), Otakar Brousek ml. - Peter Gray Lewis (starosta), Otmar Brancuzský - Robert Wisdom (Billy Rose), Milada Vaňkátová - DeShawn White (Betty), Tomáš Juřička - Fisher Stevens (Lou), Libor Terš - Josh Pais (William Lieberman), Bohdan Tůma - Ethan Suplee (Gilbert Coney), Klára Jandová, Zlata Adamovská, Zuzana Slavíková, Tomáš Karger, Zdeněk Podhůrský, Robert Hájek, Radana Herrmannová, Miroslava Součková, Matěj Havelka, Dagmar Čárová, Petr Neskusil, Svatopluk Schuller, Jiří Weingärtner, Lucie Svobodová, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Zuzana Pelíšková
Dialogy: Nataša Čermínová
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Lucie Petra Svobodová
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2019
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 1.11.2019 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.4.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 22.4.2020 Magic Box
Tržby celkem - $ 18 500 000
Náklady (Rozpočet) - $ 26 000 000
Tvůrci a herci
Zajímavost k filmu
- Edward Norton se setkal a konzultoval s mnoha členy Americké asociace pacientů s Touretteovým syndromem, aby se připravil na svou roli. Film také získal souhlas od této organizace.
- Dle režiséra, scenáristy a hlavního herce Edwarda Nortona, ty největší filmový hvězdy na tomto filmu pracovaly bez honoráře.
- Natáčení filmu trvalo 45 dní.
- První informace o chystané adaptaci odhalil sám Edward Norton již v roce 2005. Plánovaným rokem premiéry filmu byl tehdy rok 2009. Film se nakonec do kin dostal o deset let později.
- Jedná se o adaptaci úspěšného románu amerického spisovatele Jonathana Lethema, který v Čechách vyšel pod názvem „Sirotci z Brooklynu“.
- Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo na viacerých miestach v americkom meste New York.
Edward Norton (Režie), Michael Bederman (Produkce), Bill Migliore (Produkce), Gigi Pritzker (Produkce), Edward Norton (Produkce), Rachel Shane (Produkce), Daniel Pemberton (Hudba), Dick Pope (Kamera), Joe Klotz (Střih), Avy Kaufman (Casting), Beth Mickle (Scénografie), Kara Zeigon (Scénografie), Amy Roth (Kostýmy), Paul Hsu (Zvuk), Joanna McCarthy (Masky), Louise McCarthy (Masky), Edward Norton (Scénář), Jonathan Lethem (kniha) (Předloha), Edward Norton (Herec), Bruce Willis (Herec), Bobby Cannavale (Herec), Gugu Mbatha-Raw (Herec), Leslie Mann (Herec), Willem Dafoe (Herec), Ethan Suplee (Herec), Alec Baldwin (Herec), Fisher Stevens (Herec), Michael Kenneth Williams (Herec), Cherry Jones (Herec), Robert Wisdom (Herec), Josh Pais (Herec), Candace Smith (Herec),
2019/144/USA/Krimi, Drama
- Edward Norton se setkal a konzultoval s mnoha členy Americké asociace pacientů s Touretteovým syndromem, aby se připravil na svou roli. Film také získal souhlas od této organizace.
- Dle režiséra, scenáristy a hlavního herce Edwarda Nortona, ty největší filmový hvězdy na tomto filmu pracovaly bez honoráře.
- Natáčení filmu trvalo 45 dní.
- První informace o chystané adaptaci odhalil sám Edward Norton již v roce 2005. Plánovaným rokem premiéry filmu byl tehdy rok 2009. Film se nakonec do kin dostal o deset let později.
- Jedná se o adaptaci úspěšného románu amerického spisovatele Jonathana Lethema, který v Čechách vyšel pod názvem „Sirotci z Brooklynu“.
- Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo na viacerých miestach v americkom meste New York.
Odkazy
Hrají:
Edward Norton, Bruce Willis, Bobby Cannavale, Gugu Mbatha-Raw, Leslie Mann, Willem Dafoe, Ethan Suplee, Alec Baldwin, Fisher Stevens, Michael Kenneth Williams, Cherry Jones, Robert Wisdom, Josh Pais, Candace Smith