Telefonní budka / Phone Booth (2002/81/USA/Thriller, Mysteriózní, Psychologický) 85%

13.03.2018 09:22
JEDNOU VĚTOU
„Mluv, nebo jsi mrtvej…“

OBSAH
Arogantní mediální manažer Stuart Shepard volá své přítelkyni pravidelně z telefonní budky, protože jeho manželka kontroluje výpisy volání z jeho mobilu. Jednou však v budce zazvoní telefon, Stuart ho zvedne a začíná skutečné drama ... hlas ve sluchátku mu sdělí, že pokud zavěsí anebo odejde, bude zastřelen. A jako důkaz se na Stuartově čele objeví červené světýlko - jasný signál, že ho má nebezpečný psychopat na mušce.V západním Manhattanu na 53. ulici stojí snad poslední uzavřená telefonní budka v New Yorku. Právě z ní den co den ve stejnou dobu telefonuje arogantní mediální manažer Stuart Shepard začínající herečce Pam. Poslední den před tím, než mají budku zbourat, se však stanou dvě zdánlivě nevinné věci, které samolibému muži převrátí život vzhůru nohama. Nejprve na dvířka telefonní budky zaklepe doručovatel s pizzou, kterou si Stu neobjednal, a vzápětí zazvoní telefon. Shephard udělá tu chybu, že automaticky zvedne sluchátko a tím zpečetí svůj osud. Kdosi neznámý, který však o něm ví překvapivě mnoho, mu začne vyhrožovat. Přesvědčí Sheparda, že pokud nebude poslouchat jeho příkazy, odstřelí ho snajpr, jenž ho má na mušce a hraje si s ním jako kočka s myší. Komorní thriller režíroval Joel Schumacher, v hlavní roli exceluje Colin Farrell. [Zdroj: HBO](oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Joel Schumacher už dokázal párkrát proměnit napjatá očekávání diváků v apokalyptické zklamání, tentokrát ale naopak překvapil, a to tak, že velmi. Povedlo se mu natočit výborný thriller, soustředěný do minimálního prostoru a stojící na jednom výborném herci (Farrell) a jednom skvěle odmluveném partu (Sutherland). Navíc bylo více než rozumné, že se tvůrci nesnažili film zbytečně uměle protahovat a ukončili ho už po nějakých 80 minutách, protože po delší době by už určitě příběh ztratil gradaci a patřičné napětí a mohl by se zvrtnout do další Schumacherovy promarněné šance. Leč naštěstí se tak nestalo a diváci tak mají šanci prožít nevšední filmový zážitek a jednou provždy si rozmyslet, zda zvednout případný zvonící telefon v budce někde na ulici... (Radyo) 5*

Jo, až zase zazvoní telefon v budce kousek ode mne, ani mě nenapadne jít to zvednout... nebo snad ano? Snímek Joela Schumachera splňuje všechna kritéria "inteligentního" thrilleru. Minimalistická výprava, skvělé herecké výkony (zejména přerod narcise Farella je delikateska!), zajímavá práce s obrazem (vrtsvení záběrů zvyšuje napětí i spád), slušná hudba a hlavně solidně napsaný scénář, který minimem prostředků graduje absurditu a hrůznost situace, v níž se nedobrovolné rukojmí hlasu na telefonu ocitá. Snad jen trochu pouťový a teatrální závěr bych si odpustil. Suma sumárum, není to film, ze kterého bych lezl po stropě nadšením, ale tip na plodný filmový večer dozajista... (Marigold) 4*

KIEFER RULES! Hlavní hvězdou v tomto invenčním thrilleru pro mně není skvělý Colin Farrel, ale naprosto dokonalý hlasový projev Keifera Shuterlanda. Nechtěl bych to vidět dabovaný. A taky by mně zajímalo, jak to s tímhle filmem vyřeší videodistributoři při převodu na VHS formát. Schumacher totiž widescreen rozděluje na několik částí-okének, ve kterých vidíme souběžně běžící děj z různých míst. Není to sice nic nového, ale mně tenhle způsob často používaný v 60.letech hodně baví. (Lima) 5*

VELKÁ RECENZE
 „Telefonní budka“ je nesmírně jednoduchý a výstižný název. Když Joel Schumacher v roce 2002 s tímhle filmem přišel, byla to celkem bomba. Teď už se na něj možná malinko zapomněl, alespoň já jsem na něj skoro zapomněl, a tak jsem si ho docela rád připomněl. „Telefonní budka“ je totiž ukázka toho, že Schumacher umí natáčet filmy a že v některých případech dokonale zvládá formu.
Snímek se skutečně odehrává na minimálním prostoru, a jakmile hlavní postava Stu (Colin Farrell) vkročí do telefonní budky, v podstatě z ní nevyleze, dokud není konec snímku. Aby film nenudil, má skutečně velmi rychlé tempo, které je navíc doplněno krátkou stopáží, jež se jen tak tak dostane na hodinu a čtvrt. Ale to je moc dobře, že se tvůrci nesnažili snímek zbytečně natahovat. Tady by to bylo opravdu na škodu.
Zápletka je jednoduchá, ale nesmírně účinná. Stu, což je celkem hovado, protože všechny kolem sebe akorát využívá a všem lže, si zajde do budky, aby si zatelefonoval s mladou ženou, kterou chce očividně přefiknout. Vzhledem k tomu, že ona má tvář Katie Holmes, docela ji i věříte tu naivitu, kdy jí nedojde, jaké jsou Stuovy skutečné záměry. Jenže jakmile Stu skončí hovor s potenciální milenkou, budka začne zvonit. On hovor zvedne a jeho život se změní v noční můru, alespoň na hodinu tedy.
Na druhém konci je kdosi, kdo se ukazuje jako pořádný šílenec, kterému ale podle všeho nejde o nic jiného než o spravedlnost, a to konkrétně formou toho, aby se Stu přiznal, jaké je hovado. Ono to zní hloupě, ale to, jak je snímek podán, jak je v podstatě v reálném čase a jak se stále něco děje a situace je vyhrocena, má to svůj smysl a vy dovedete s Farrellem soucítit, prožíváte s ním jednotlivé okamžiky, které jsou gradující psychologickou hrou, která může skončit jen špatně, anebo vykoupením.
„Telefonní budka“ je i po letech pořád účinná, i když by se mohlo zdát, že sama budka je přežitkem, který se v současnosti najde tak jedině v muzeu. I na tom je krásně vidět, jak se doba vyvíjí. Je to ale celkem jedno, protože i za dalších 13 let tohle bude nesmírně silné a klaustrofobní drama, které bude mít na diváka pořád stejně příznivý efekt. Joel Schumacher se tu skutečně pochlapil.

O FILMU
"Dvacet let jsem přemýšlel o tom jak natočit film v telefonní budce," říká Larry Cohen, úspěšný režisér současných nezávislých filmů a neméně úspěšný scénárista. "Je to jedinečná past - přímo uprostřed města, obklopený tisíci lidmi. Představoval jsem si scénář, ve kterém nemůžete vystoupit z telefonní budky, která se pro vás stane skleněnou rakví. Všichni na vás vidí, a nikdo neví, že jste terorizován uvnitř telefonní budky. Dokonalá past."
Mezi režírováním a psaním scénářů k novým projektům, se Cohen neustále zabýval touto myšlenkou. "Jednoho dne jsem se rozhodl," vzpomíná Cohen. "Přemýšlel jsem o tom, že umístím odstřelovače nahoru do okna, chlapíka do telefonní budky, na scénu přivedu jeho manželku, jeho přítelkyni, dojde k vraždě, přidám policii. Vybavovaly se mi všechny tyto myšlenky, a za necelý týden jsem měl hotový scénář."
Poté co Fox 2000 Pictures získal práva na Cohenův scénář, několik špičkových tvůrců soupeřilo o možnost pustit se do tohoto románového konceptu. Hned na počátku se Fox obrátil na režiséra Joela Schumachera. Následně projevili o tento projekt zájem , filmoví tvůrci jako je Mel Gibson, The Hughes Brothers, Michael Bay, Will Smith a Jim Carrey. Nicméně, když byl Schumacher konečně volný, spojil síly se studiem. "Telefonní budka" měla neotřelý a jedinečný příběh," říká. "Chtěl jsem vyjádřit základní pocit - strach - že se na vás někdo dívá - strach ze ztráty soukromí dnešního světa."
"Nejděsivější na příběhu je to, že se může stát každému."
"Joel je dokonalý režisér pro tento film," říká Cohen. "Má mimořádné oko za kamerou - ohromné výtvarné oko. Je to umělecký režisér, což je zásadní, protože role Stu Sheparda je velmi náročná pro každého herce. Musí udržet divácký zájem a musí ho udržet v napětí v průběhu celého filmu."
Schumacher si pro roli Stu Shepherda vybral Colina Farrella. Jedná se o roli průměrného publicisty, který se stane trvalým obyvatelem jedné z posledních fungujících telefonních budek. Telefonní budka je jejich druhá spolupráce po Schumacherově úspěšném dramatu z vietnamské éry "Tigerland", což přineslo Farrellovi celosvětový ohlas a slávu. "Ve filmu "Tigerland" hrál Collin velmi váhavého hrdinu," říká Schumacher. "Ve filmu, "Telefonní budka" hraje velmi váhavou oběť.
"Colin, který je Ir, dokáže všechno, včetně přízvuku - jižanského ve filmu "Tigerland", neutrální americkou modulaci hlasu ve filmu "Minority Report" a přízvuk z Bronxu v roli Stu" - dodává Schumacher. "A film Telefonní budka mu dal zabrat. Hraje v každé vteřině filmu.
"Farrell byl potěšen novou spoluprací se Schumacherem, když přijímal tak skvělý scénář a roli. "Příběh má spád, otáčíte stránku jednu za druhou," říká herec. "Ale je to víc než víc než obrovské napětí. Zkoumá složitý zápas postavy za vykoupení, podstupuje strašlivé utrpení."
Stu si myslí, že má navrch. Ke třicítce, sportovní sestřih, pěstěné nehty, drahý oblek a obrovský dar výřečnosti. Žongluje s dvěma mobilními telefony a sebevědomě kráčí po Broadwayi, jeho nešťastná asistentka mu nestačí. Stu působí obrovsky. "Má velkou schopnost obelstít lidi," říká Farrell. "Ale pod oslnivým exteriérem je velmi povrchní. Neustále si vymýšlí. A je na to tak zvyklý, že už ani neví co je pravda.
"Stu přikládal příliš mnoho významu nedůležitým věcem," pokračuje Farrell. "je plný sám sebe a má klapky na očích. Žije svůj život. Myslí si, že život se bude točit kolem něho."
Ale jednoho osudného dne, kdy Stu instinktivně zvedne zvonící telefon, s úmyslem "vyhovět" neviditelnému volajícímu, který jakoby o něm věděl všechno a je připraven nad jeho různými prohřešky vyslovit konečný soud.. První mrazivá slova volajícího znějí - "Není to zvláštní - slyšíš zazvonit telefon a může to být kdokoli. Zvonící telefon se má zvednout, je to tak?" vrhá se Stu do zápasu na život a na smrt, přičemž reviduje svůj život a svoje preference.
Roli volajícího nabídnul Schumacher Kieferovi Sutherlandovi, se kterým už v minulosti třikrát pracoval ("Lost Boys," "Flatliners" a "Čas zabíjet"). "Kiefer je skvělý herec, s proměnlivým podmanivým hlasem, potřebným pro roli volajícího," poznamenává Schumacher.
Volající má na mysli víc než teror. "Má mistrovský plán a vybral si Stua z mnoha důvodů," říká Schumacher. Colin Farrell dodává:"Stu je loutka a volající je loutkář. On tahá provázky. Zbaví Stua všeho, z důvodů, které Stu zpočátku nechápe,"
Stu a jeho putování předznamenají příběh, ale Telefonní budka je také souborné dílo. Tucty postav, jak hlavních tak vedlejších, naplňují příběh a celá akce se stále točí na periferii Stuova momentálního vesmíru: v telefonní budce. Schumacher plní scénu policií, striptérkami, pouličními žebráky, dopravními prostředky a očekávanými zvuky a šílenstvím velkoměstské ulice.
Hlavní postavou, která se stane svědkem Stuova utrpení, je kapitán Ramey, tvrdý, ale sympatický policejní inspektor, který se ujme velení scény a v průběhu se seznámíme s jeho vlastním příběhem. Pamela McFadden, naivní, začínající herečka, kterou Stu chce dostat do postele. A Kelly, Stuova zákonná manželka, která neví jak se její manžel dostal do telefonní budky. Herce lákala svěžest příběhu a drama. "Je to velmi intenzivní," říká Katie Holmesová, která hraje Pamelu. "Líbil se mi psychologický aspekt a zvláštní humor. Jakoby se člověk bavil tím, že se Stuovi rozpadá život." říká Radha Mitchellová, která hraje Kelly: "Líbila se mi skutečnost, že zatím co volající mění Stuovi život, mění se také její život. Je v krizi - ale ani si neuvědomuje jak nebo proč."
Forest Whitaker, který hraje roli kapitána Rameyho, říká, že kromě humoru a akce, se jedná o všeobecnou platnost témat. "Stu si ve filmu uvědomí, že taková věc se může stát každému, v určitém okamžiku jejich života: že se občas musí podívat do zrcadla - a zamyslet se nad svým životem."
Telefonní budka a většina jejího děje postavy a okolí jsou z Velkého jablka. "Je to new yorský příběh," říká Larry Cohen, který se narodil v Gothamu. "Příběh jsem situoval na Manhattan, protože tam je velký ruch. Chtěl jsem, aby kolem pulzovalo město, čím lidnatější tím lépe, abyste měli pocit, že jste odděleni pouze skleněnou stěnou od pomoci - a stejně žádnou pomoc nenaleznete."
Zatímco Schumacher a malý filmový štáb filmovali Colina Farrella jeden den uprostřed Times Square, logistické komplexy, převážně obklopující Telefonní budku byly filmovány v historické části centra Los Angeles. Architektura toho místa byla podobná jako na Manhattanu, ale Schumacher velmi spoléhal na mimořádný talent kameramana Matthew Libatiqua a produkčního architekta Andrewa Lawse, kteří změnili domy v L:A. na manhattanskou 53. ulici. Libatique a Laws již pracovali se Schumacherem na filmu "Tigerland".
Ve filmu "Telefonní budka", Libatique dosáhl pozoruhodné vyváženosti umístěných světel a budov, ozářených odrazovými clonami. Dodává:"V New Yorku, je spousta světla dopadajícího z výšky budov, takže v ulicích máte temný, jakoby jeskynní pocit, čehož jsme museli dosáhnout v L.A. Produkční výtvarník Laws podobně pracoval na tom,aby dosáhl jedinečného vzhledu a atmosféry na Times Square. "Chtěli jsme intenzivní, konzumně orientované prostředí," vysvětluje. "Všude kam se podíváte vám něco připomíná New York."

DABING
V českém znění: Ivana Měřičková - Arian Waring Ash (Corky), Lucie Svobodová - Tia Texada (Asia), Radana Herrmannová - Paula Jai Parker (Felicia), Antonín Navrátil - Josh Pais (Mario), Martin Kolár - James MacDonald (vyjednavač), Ludvík Král - John Enos III (Leon), Ladislav Novák - Keith Nobbs (Adam), Bohdan Tůma - Richard T. Jones (seržant Cole), Hana Krtičková - Radha Mitchell (Kelly Shepard), Nikola Votočková - Katie Holmes (Pamela McFadden), Zbyšek Pantůček - Forest Whitaker (kapitán Ed Ramey), Marek Libert - Colin Farrell (Stu Shepard), Marcel Vašinka - Kiefer Sutherland (Ostřelovač), Michal Hodonínský + (titulky), Miroslav Saic, Jan Hanžlík, Pavel Vondrák, Jiří Hromada, Jaroslav Horák, Jan Kalous, a další.
Překlad: Petr Zenkl
Produkce: Iva Koudelková
Zvuk: Antonín Němec, Tomáš Borovička
Úprava dialogů a režie českého znění: Michal Jan Michálek
Vyrobilo: pro Bonton Home Entertainment Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov, 2003

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.6.2003
Premiéra USA: 4.4.2003 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.1.2004 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.1.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 5 854 908
Tržby celkem - $ 97 800 000
Návštěvnost v ČR 60 700
Náklady (Rozpočet) - $ 13 000 000
 
Tvůrci a herci
Joel Schumacher (Režie), Gil Netter (Produkce), David Zucker (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), Matthew Libatique (Kamera), Mark Stevens (Střih), Mali Finn (Casting), Andrew Laws (Scénografie), Daniel Orlandi (Kostýmy), Paul Curtis (Zvuk), Michael Mills (Masky), Larry Cohen (Scénář), Colin Farrell (Herec), Kiefer Sutherland (Herec), Forest Whitaker (Herec), Radha Mitchell (Herec), Katie Holmes (Herec), Paula Jai Parker (Herec), Tia Texada (Herec), John Enos III (Herec), Richard T. Jones (Herec), Keith Nobbs (Herec), James MacDonald (Herec), Josh Pais (Herec), Domenick Lombardozzi (Herec), Julio Oscar Mechoso (Herec), Dean Cochran (Herec), Tory Kittles (Herec), Ben Foster (Herec)
 
2002/81/USA/Thriller, Mysteriózní, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Telefonní budka, kolem níž se film odehrává, patřila v době natáčení neexistující společnosti Bell Atlantic, ze které se spojením s firmou GTE stal již v červnu 2000 Verizon. Proto také úvodní komentář zmiňuje, že právě Verizon bude budku den po událostech ve filmu měnit za novou.
- V jednej vystrihnutej scéne si zahral aj Jared Leto.
- Natáčanie snímky prebiehalo v New Yorku, kde sa dej filmu aj odohráva, a taktiež v Los Angeles.
- Michael Bay zvažoval režírování filmu. Když se setkal se scénáristou a producenty, první věc, na kterou se zeptal, byla: "Tak jak ho dostanem z tý budky?" Režie se nakonec ujal Joel Schumacher.
- Film byl natočen za 12 dní, z toho 10 dnů se točilo v budce.
- Slovo "fuck" zazní ve filmu 143krát.
- Události ve filmu se odehrávají v reálném čase.
- Před natáčením se hlavní roli zajímali Jim Carrey i Will Smith.
- Film byl natočen na motivy krátkého studentského filmu NYU s názvem End of the Line.
- Film měl jít do kin původně 15. prosince 2002, ale po útocích odstřelovače v Marylandu, Virginii a Washingtonu byla premiéra zpožděna.
- Celý film byl natočen chronologicky, jak se odehrával děj.
 
Odkazy