Světová válka Z / World War Z (2013/116/USA, Malta/Horor, Akční, Sci-Fi, Thriller, Dobrodružný) 75%

27.03.2018 11:54
JEDNOU VĚTOU
„Bývalý vyšetřovatel OSN pomáhá zastavit zombie pandemii.“

OBSAH
Gerry Lane (Brad Pitt) pracuje pod hlavičkou Organizace spojených národů jako expert na řešení nejrůznějších krizových situací. Kdykoliv se někde na světě mimořádně vyhrotí místní poměry, Gerry přijede a většinou dokáže identifikovat zdroj krize a nalézt řešení na uklidnění situace. Tyto schopnosti se mu budou náramně hodit, protože v podobnou horkou destinaci se právě proměnil celý svět. Lidstvo začala ve velkém decimovat virová epidemie gigantických proporcí, a pokud se ji nepodaří co nejrychleji zastavit, nebude už koho zachraňovat. Situace je o to horší, že se virus projevuje nebývalou agresivitou nakažených, kteří záměrně napadají ty, jimž se nemoc zatím vyhýbá. Uprostřed apokalypsy musí Gerry najít zdroj nákazy, protože bez jeho lokalizace nelze v boji s  neviditelným nepřítelem uspět. Hledání příslovečné jehly v kupce sena by pravděpodobně bylo mnohem snazší, protože cíl Gerryho mise se může ukrývat kdekoliv na světě.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Přiznám se, že o tomhle filmu jsem věděl asi jenom to, že Brad Pitt do něj věnoval hodně času a hodně peněz. Říkal jsem si tedy, že by to mohla být slušná hollywoodská vybrnkávačka. A taky že jo. Tvůrci tak nějak zkombinovali plno slušně natočené akce a do toho přimíchali pár filozofických dotazů na téma život a rodina. Závěr celkově mě docela příjemně překvapil. Skoro to vypadá, jako kdyby scénárista přemýšlel, jak udělat závěr a chtěl to pojmout celé tak trošku jinak. Bodejď by ne, když tím největším problémem filmu je fakt, že všechno se točí zase kolem zombíků. No jasně, máme tu nákazu a proč to zbytečně komplikovat, uděláme z lidí zase zombíky. Co by ne...to je dneska děsně v módě. A ještě víc je v módě, když běhaj jak Bolt. To jim totiž momentálně po pojídaní lidí jde nejlíp. No..co naplat. Takhle to dnes holt chodí. (Malarkey) 3*

Při sledování World War Z jsem trpěl jako zvíře. Ne ovšem "obvyklým" způsobem, ale trýznivou představou, jak dobré dva až tři filmy mohly vzniknout, kdyby si hoši pořádně rozmysleli co chtějí natočit a nezačali na několika místech na cestě mezi psaním scénáře a postprodukcí tak neuvěřitelně blbnout. První půlhodina je na plných pět hvězd - jako čerstvý otec si samozřejmě vlastní občasné fantazie o zombie apokalypse teprve překlápím z verze "sólo survival" do verze "family survival" (což tomu dává nové grády;)), takže moje objektivita není úplná, ale všechno až do okamžiku naskákání do vrtulníku je co do akce, emocí i logiky naprosto dokonalé. Pak se žánr změní na potenciálně zajímavou, ale předvídatelnou naháněčku po světě s hooooodně zalidněnými a zazombíkovanými záběry, a po dalším veletoči se završí koridorovou napínárnou ve stylu Resident Evil, která ale bohužel nemá s bazální logikou příliš společného a ani se nedozvíme, CO tedy vlastně má být "to ono". Braďák ve všech pozicích přinejmenším velmi dobrý, efekty víc než slušné, a vlastně téměř všechny hodnotitelné aspekty mají svoje kvality - ale bohužel to prostě naprosto nedrží pohromadě a působí divně. Nějak se ale nemůžu přinutit shodit to pod červený level. Takže nakonec to asi bude ta sedmdesátka. (Gemini) 3*

Vzpomínám si na časy kdy zombíci nebo co to je za hovada, byli tak pomalí, že než se z hrobu dostali k živýmu člověku, stačil bych přečíst všechny knížky Václava Klause pozpátku a zombík by ještě pořád pajdal někde na silnici. Leč doba se nám zrychlila a pro zombíky to platí několika násobně. Dneska jsou rychlý jak kráva co má v prdeli trysky. Celej tenhle biják má neskutečně vyrovnaný rychlý akční scény a scény pomalé, kecací s prostorem pro výborný herecký projev Brada Pitta. Obzvláště začátek, kdy je Brad v roli táty ochránce je radost pozorovat jeho gesta, je vidět že Angelinka si pro svoje óbr faganstvo vybrala fakt dobrýho taťku. Když jsem zmínil scény s tempem šneka a nazval je kecacíma, vůbec to neznamená že to je nějaká nuda, naopak u mě převažovali nad těma akčníma, protože u těch si kameraman bohužel asi připomínal svůj dlouhodobý pobyt na houpačce nebo když si v dětství hrál ze zoomen dalekohledu a bohužel se mu tohle všechno vybavilo právě při natáčení akčních sekvencí zetkový války. Na druhou stranu mám proto jistý pochopení, protože ty akční scény jsou záměrně dělaný v obrovským tempu, kterou podporuje výborná hudba, nulový dialogy, prostě bum, bum, prásk, prásk případně ham, ham. Ve filmu jsem nenašel jediný hluchý místo a výškový záběry na řádící zombíky ve městech jsou naprosto skvělý. Zkrátka tady v tom filmu nuda žádnou party nepořádá. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
Měl to být nejepičtější zombie film všech dob, založený na víceméně komorní knížce plné reportáží, natočený režisérem, který má ze všeho nejradši konverzační dramata se silnými charaktery. Taky vám na tom něco nesedí? Proč na blockbuster s Pittem angažovali Marca Forstera jsem doposud nepochopil, ale zjevně je to stihlo klepnout přes prsty dřív než padla první klapka. Hlavní hvězda (a jeden z producentů) s režisérem se hádali tak vytrvale, až muselo studio po rozpačitých testovacích projekcích přetočit závěr snímku - podle mě k horšímu. Tím přetekl rozpočet, a teď v kině i moje trpělivost. Tenhle film totiž neví, co vlastně chce, a vzbuzuje dojem, že většina lidí před i za kamerou by nejradši chtěla být úplně jinde.
A přitom vůbec nejde o vyčpělost zombie žánru jako takového. Ne, sprintující nemrtví tu v globální apokalypse opět předvádějí, že umí být fotogeničtí a zajímaví. A nejlepší pasáže filmu se (nepřekvapivě) nejvíc kryjí s knihou - jde o scény, v nichž se Forster cítí nejsilnější - hutné dialogy plné roztomilých detailů o původu nákazy, ve kterých spolu mluví dva herci uprostřed maličké, úsporně nasvícené místnosti. V tu chvíli snímek dává smysl a možná právě proto finálních dvacet minut připomíná spíš survivalové Dannyho parťáky než původně zamýšlenou akční petardu. Jenže ve chvíli, kdy se Pitt opravdu snaží spasit svět, už ho na něj publikum dávno kašle, protože film stihnul třikrát převléct kabát - každá snaha o poctivou detektivní práci je totiž přebita naprosto zbytečnou trikovou vsuvkou, ve které Pitt utíká před desítkami tisíc nakažených. To se samozřejmě v zombie filmech občas stane, ale jen málokdy vidíte generičtější scénu. Forster prostě zmáčkne tlačítko "vypusťte zombie" a nechá hrdinu pět minut hledat východ z levelu.
Je to ubíjející a hlavně nepříliš dobře natočené. Kamera při kontaktních soubojích jako by nevěděla, koho vlastně snímat, přestřihy na detail jsou zbytečně matoucí, a jakkoliv by byl výsledný chaos záměrem, někdo při jeho orchestrování zapomněl, že se film bude předělávat do 3D, což zážitek povyšuje na bolehlav, především v úvodních třiceti minutách, které se odehrávají skoro celé ve tmě. To jsem chtěl vraždit, protože mě štval nejen nedostatek světla, ale i scenáristická berlička, ve které má Brad Pitt na krku celou rodinu. Určitě to znáte z videoher, ta frustrace, že se musíte starat o někoho jiného, a když ho sejmou, budete muset opakovat level! Tady se samozřejmě doopravdy nebojíte o nikoho, tím méně o Pitta, protože jeho zevlácký vzhled dobře sedne k jeho unavenému pracovnímu nasazení.
Vlastně dělá práci, ke které ho donutili, a není v ní ani moc dobrý. Co se týče vykoumání způsobu boje s nákazou, nejen že mu poradí hned několik chytřejších postav, finální pointu navíc spíš odhadne a bezhlavě skočí do ruské rulety s injekční stříkačkou a vydá se na milost scenáristovi. Ano, čekal jsem něco chytřejšího, když už chybí emoce. Jak trefně poznamenal Hlad, poslední třetina trochu připomíná stařičký Kmen Andromeda. Při něm ale tuhla krev v žilách. Tady se budete potit jen kvůli blbě nastavené klimatizaci.
Světová válka Z je učebnicovou ukázkou toho, jak může řada nešťastných rozhodnutí zlikvidovat letní trhák. A nejvíc je mi paradoxně líto těch zombíků, protože ILM odvedli špičkovou práci, a i když máte z ukázek pocit, že se na vás valí jen digitální smetí, ve filmu funguje tahle nová apokalyptická odrůda celkem dobře. Rychle se množí (jejich stavy můžete rozšířit už za deset vteřin), jsou celkem flexibilní a hlavně se v zájmu většiny ochotně rozbíjejí o rychle jedoucí auta, betonové stěny apod. Jejich odhodlání je neuvěřitelné a vyděsí vás stejně jako rytmický klapot jejich čelistí. Jsou to prostě pořád záporáci, se kterými toho jde udělat tak moc. Jen vám do toho nesmí nikdo kecat a připomínat vám, že jeho dvě stovky milionů mají větší slovo než vaše kreativní vize. Zetko je tak pouze promarněným potenciálem, který zvládnul během dvou hodin zprůměrovat všechny své aspekty.
A to v době, kdy nám videoherní pecka Last of Us připomíná, že se s touhle látkou lze vyrovnat mnohem efektněji, dospěleji, inteligentněji. No prostě po všech stránkách líp. Nemáte Playstation? Nevadí. Zajděte k lépe vybavenému kamarádovi, kupte mu pizzu, a třeba vás nechá hodinku hrát. Finančně vás to vyjde nastejno, ale budete mnohem, mnohem spokojenější, to mi věřte. Já zas věřím, že Hollywood konečně přestane Forsterovi dávat tyhle blockbusterové klády. Neví si s nimi rady a zjevně jsou pro něj jen tučným šekem, který pokryje jeho další nezávislárnu. A Pitt si za honorář bude moct koupit půl tuctu afrických dětí. Proč to říkám? Protože pokud se náhodou přes všechna varování na Světovou válku Z vypravíte, můžete mít alespoň hřejivý pocit, že vaše prachy svým způsobem pomáhají krmit sirotky v Africe.

O FILMU
Jednoho obyčejného dne Gerry Lane s rodinou zjistí, že se jejich poklidná cesta změnila v městskou dopravní zácpu. Lane, bývalý vyšetřovatel Organizace spojených národů, ale shledá, že to není obyčejná dopravní zácpa. Nad městem se vznášejí policejní helikoptéry, pod nimi se prohánějí policisté na motorkách a město pohlcuje chaos.
Cosi přimělo davy lidí, aby na sebe začali útočit - jediným kousnutím se rozšířil smrtící virus, který změnil zdravé lidské jedince v cosi nepochopitelně divokého a nemyslícího. Soused se obrací proti sousedovi, laskavý cizinec ochotný pomoci se náhle mění v nebezpečného nepřítele. Původce viru je neznámý a počet nakažených rapidně narůstá každým dnem, stává se globální pandemií. A jak nakažení jedinci zahlcují světové armády a urychleně svrhávají jejich vlády, Gerry Lane je nucen vrátit se ke svému dřívějšímu nebezpečnému životu a pustit se do beznadějného pátrání po zdroji této epidemie a zamezit dalšímu šíření viru. To vše proto, aby zajistil bezpečí pro svou rodinu.
„Světová válka Z” začala jako post-apokalyptický hororový román Maxe Brookse nazvaný „Světová válka Z: Historie světové války se zombie“ psaný v první osobě, jako vlastní zkušenost těch, kteří ji prožili. Producenti Brad Pitt, Dede Gardner a Jeremy Kleiner četli tuto knihu v provizorní formě určené k poznámkám a úpravám, a byli, stejně jako všichni ostatní v produkční společnosti Plan B Entertainment, zcela uchváceni.
„Před pěti lety jsem o zombie nevěděl vůbec nic. Dnes se považuji za znalce,” říká Brad Pitt. „Neměl jsem ani ponětí, jak bohaté jsou pověry o zombie. Kniha Maxe Brookse vás dokáže zaujmout a současně přesvědčit, že situace jako je tato, by se opravdu mohla přihodit.”
„Přestože je to kniha o zombie - anebo možná právě proto - jsme zde nalezli cosi, co nás oslovilo, co bylo zásadní a svým způsobem i prorocké. Nevěděli jsme, co bylo podmanivější,” uvádí Dede Gardner.
Zásadní část příběhu zaujala Jeremyho Kleinera, který byl s Brooksovou prací obeznámen - přečetl si jeho další knihu s názvem „Zombie: Příručka pro přežití“. „Prolínání zombie, politiků a institucí nás zaujalo a dodalo celému příběhu opravdu skvělé, soudobé prvky, které jsou jinak v zombie žánru dost neobvyklé,” říká Jeremy Kleiner.
Avšak samotná svědecká výpověď několika protagonistů v románu nevyhovovala tomu, aby ve stejné podobě byla převedena i na filmové plátno. Nakonec se filmoví tvůrci rozhodli, že příběh bude vyprávěn jedním člověkem a ne několika dalšími hrdiny, ale také se snažili získat podstatu témat a hlavních bodů, které je původně fascinovaly.
„Bylo více než zřejmé, že převést takto strukturovanou knihu do příběhu bude velká výzva. Snažili jsme se následovat vyprávění příběhu knihy, ale během toho jsme zjistili, že dramatické napětí významně klesá, alespoň z filmového pohledu. Potřebovali jsme se vrátit zpátky k okamžiku, kdy vše propuklo, zombie se objevili, a učinit z toho ústřední bod celého filmu. Dělali jsme vše pro to, aby film působil co nejvíce autenticky, aby to dělalo dojem, že by se to opravdu mohlo přihodit třeba dnes, nám, lidem, které známe. A tak přestože filmový příběh má jinou strukturu než kniha, doufám, že i tak bude film v divácích vzbuzovat dojem, jako by četli knihu Maxe Brookse,” říká Dede Gardner. A přestože se stále ještě pracovalo na scénáři, tým se rozhodl, že nastal ten správný čas vybrat režiséra a obrátil se na Marca Forstera.
„Marc sdílel naši představu a velmi usiloval o to, aby děj filmu byl zasazen do skutečného světa a vše bylo co možná nejvíce věrohodné,” říká Dede Gardner. „Respektuji Marca jako režiséra, který má na svém kontě mnoho různých filmů, většinou jde o takové ty běžné lidské věci - rodina, láska, ztráta. Myslím, že on přinesl do filmu určitý lidský rozměr a myslím, že jeho otevřenost, jeho neomezené představy a vize byly pro film velmi přínosné,” dodává Jeremy Kleiner.
Produkční společnost Plan B nejprve odeslala knihu režiséru Forsterovi, a on stejně jako oni, se do knihy zcela ponořil. „Říkal jsem si, že je to skvělé čtení a dotýkalo se témat, které mě skutečně zajímaly,” říká Marc Forster. „Spolu s lidmi z Plan B jsme si sedli a začali jsme mluvit o tom, co bychom s filmem mohli udělat. Připravili scénář, který ještě neměl konečnou podobu, ten mi dali a to byl začátek naší diskuse, která vyústila v tento film.”
Filmy se zombie tématikou se staly samostatným žánrem a v současné době opět prožívají svou renesanci. Marc Forster věří, že je důvod oživit toto téma a mnoho těchto zombie atributů ho oslovilo a přiblížilo ho tomuto filmovému projektu.
„Na filmech o zombie mě fascinuje to, že byly populární v sedmdesátých letech, v době určité nejistoty a převratů ve společnosti. A dnes, kdy opět žijeme v době změn a skepticismu, jsou zombie opět populární. Jsou taková úžasná metafora - reprezentují určitý druh bezvědomí a nastavují zrcadlo tomu, co se děje ve světě. My, lidské bytosti jako druh, jsme v určitém stupni nevědomí a nakonec se musíme probudit,” uvažuje Marc Forster.
„Neznám nikoho, kdo by na zombie v duchu doby nenarazil. Vidím to na inzerátech na „zombie balíčky k přežití“ v New Yorkeru. Přiřadit metaforu k něčemu, co je tak oblíbené, je dost svízelná situace, ale to k tomu zkrátka patří. Myslím si, že jazyk světa zombie je nyní snadno pochopitelný kvůli tomu, co všechno se právě děje. Lidé jsou připoutaní ke svým obrazovkám, monitorům a sluchátkům - v tom nejzákladnějším slova smyslu jsou sami zombie, chodí kolem jako zombie a nevnímají jiné lidské bytosti. A také svět je, alespoň já to tak vnímám, jakési nejisté místo… vše se zdá být tak nejisté, kolísavé. Je to jako velké vlny emocí a chování, které se převalí přes nás a děje se to stále rychleji a rychleji. Ale má to své kořeny v historické oblibě tohoto žánru. Pro mě je „Světová válka Z“ působivá, skutečná a zábavná… ale také nepřetržitá, epická, děsivá a, jak doufám, nakonec i uspokojující,” říká Dede Gardner.
Ve skutečnosti byly původní výzvou projektu pro Brada Pitta právě ty aspekty příběhu, jejichž akčnost a závod s časem divákům rozbuší srdce. „Tihle zombie jsou neuvěřitelně děsiví a film, jak doufám, to ukáže hned v několika úrovních. Ale především, je to zkrátka taková letní legrace a upřímně, také něco, co jsem chtěl udělat jako zábavu pro své syny,” říká Brad Pitt.
A přesto Marc Forster neoznačuje “Světovou válku Z” čistě jako film o zombie. „Není to jenom o zombie, je to o globální apokalypse, která se rozšíří právě skrz zombie,” říká Marc Forster.
„Je zde mnoho paralel k tomu, co prožíváme my sami, které se nabízejí i ve filmu o zombie, ale co je na knize Maxe Brookse skvělé, je to, že je děj zasazen do realistického časového rámce a je velmi reálně strukturován. A to je to, co mě opravdu upoutalo - chtěl jsem vytvořit film, který bude působit tak reálně, aby diváci měli pocit, že tohle se opravdu může přihodit, tady a teď, komukoliv z nás. Obecný předpoklad je, že stát se může cokoliv, v jakémkoliv scénáři, kterýkoliv den. Nikdo není ušetřen, týká se to každého. To je hlavní dějová linie filmu, ale je to taky skutečný život,” říká Marc Forster.
Zatímco kniha vypráví příběh celé epidemie prostřednictvím několika různých hrdinů, filmoví tvůrci se rozhodli převyprávět příběh jedinou osobou, a tou je Gerry Lane, bývalý vyšetřovatel OSN, kterého hraje Brad Pitt.
„Gerry se vydává do různých rizikových částí světa - Rwanda, Bosna - míst plných obrovského nebezpečí, nepokojů a krize. Nakonec tuto práci opustí, aby se mohl víc věnovat své rodině. Ale když se začnou zombie rychle šířit, jeho dřívější zaměstnavatel ho zkontaktuje v naději, že on jediný s tím může něco udělat. V podstatě se snaží zjistit, kdo je „pacientem nula“, tedy ten, od kterého vše pochází, kde epidemie skutečně začala, a celý film je vyprávěn jím, viděn jeho očima. Pro mě bylo velice důležité, že jsme dokázali film takto postavit; prožíváme vše jako on,” říká Marc Forster. V Bradu Pittovi, říká Marc Forster, měli dokonalého spojence, na plátně i mimo něj.
„Pracovat s Bradem byla neuvěřitelná zkušenost. Je to skvělý herec a opravdový umělec s úžasným citem, nejen jako hvězda filmu, ale i jako producent. Jeho schopnost rozpoznat, co zapůsobí, co je skutečné versus co vyznívá falešně, je báječná. Nenatáčíme dokument, ale film, avšak chceme také, aby ten film byl ukotven v realitě, a on má pro to cit. Ani jeden z nás nedělal nikdy nic podobného a v tomto smyslu to pro nás byla výzva - pracovat s tímto žánrem, který byl čímsi novým pro nás oba, a snažit se vytvořit něco nového a neotřelého. Spolupráci s ním jsem si opravdu fantasticky užíval, nemohl jsem si přát lepšího partnera,” říká Marc Forster.
Forsterova různorodá filmografie Pitta zaujala. Od akčních filmů jako „Quantum of Solace” až po biografický „Hledání Země - Nezemě” nebo dokonce adaptaci oblíbené knihy „Lovec Draků” bylo jasné, že je to právě Marc Foster, kdo dokáže vyřešit komplikované zápletky příběhu a velké akční scény „Světové války Z.”
„Nemůže být zaškatulkovaný jako režisér a jeho zkušenosti a záliba v mnoha žánrech a typech filmů mě upoutaly. „Světová válka Z“ je charakteristicky zaměřený kus, postavený na riskování, je plný akčních scén po celém světě - s náročnými kaskadérskými kousky a komplikovanou choreografií a efekty. Všechny tyto atributy filmu se zdály šité Marcovi na míru,” říká Brad Pitt.
Marc Forster říká, že Gerry není tím „typickým hrdinou”, což je součástí charakteru postavy. „Gerry ve filmu několikrát říká, že život je pohyb a nabádá lidi kolem, aby věci byly stále v pohybu. Tahle fráze se mi moc líbí, protože nakonec v životě nemůžeme ustrnout, pořád se musíme pohybovat, jinak půjdeme ke dnu. Ale zatímco on obhlíží situaci a připravuje se - a zombie přebírají vládu - on vidí jistá znamení a chystá plán. V tomto okamžiku udělá zásadní rozhodnutí. Na tuto misi je vybrán kvůli své jedinečné schopnosti vrhnout se do extrémního nebezpečí, chaotických situací a přesto přežít,” říká Marc Forster.
To ale není život, který by se Gerrymu nějak zvlášť zamlouval, takže se ho vzdá, aby mohl trávit víc času se svou rodinou. Je ironií, že se k této nebezpečné práci musí vrátit proto, aby ochránil svou rodinu.
„Líbí se mi na něm, že v mnoha směrech je to naprosto obyčejný muž, ale má i určité schopnosti a minulost, kterou si musí připomenout. Nesmírně se obává o svou rodinu, ale nemá na vybranou, jestliže ji chce ochránit. Riziko je nepředstavitelně vysoké, pravděpodobnost neúspěchu je obrovská a on to ví a přesto se do toho pustí - to vyžaduje opravdu velkou dávku odvahy a charakteru. To, co mě baví na té postavě hrát, je to, že on je téměř superdetektiv - spoléhá raději na svou inteligenci a své instinkty, než na nějakou fyzickou sílu. V tomto směru je opravdu působivý, ” říká Brad Pitt.
„Bylo velmi důležité, aby do role jeho ženy Karen byla obsazena herečka, která bude působit silně a současně i zranitelně. Protože když on odchází, je to ona, kdo se musí postarat o to, aby jejich děti byly v bezpečí, i když se vše kolem rozpadá. Ale také z ní musíte vycítit, jak moc ho postrádá, když je sama, jak moc se bojí, že už ho nikdy neuvidí, ” říká Marc Forster. Mireille Enos dokázala ztvárnit obě tyto kvality, sílu i zranitelnost. „Přišla, přečetla svůj text a byla tak úžasná a přesvědčivá a dokázala obsáhnout všechny ty různé rysy, které jsem v postavě Karen viděl,” říká Marc Forster.
„Světová válka Z” je největší film, na kterém Mireille Enos pracovala, a ona sama popisuje tuto zkušenost „strhující a překvapující”, zejména díky přístupu režiséra Fostera. „Marc je velmi jemný a pozorný člověk. Cítíte se s ním naprosto uvolněně. Na place vládla vřelost, respekt a vzájemná spolupráce. Byl to dar pracovat s někým, kdo má v sobě tolik laskavosti. Točili jsme akční film, a přesto scény, které jsem natáčela s Bradem, byly jemné a důvěrné - protože Marc takhle vyprávěl příběh. On hledá takové malé „lidské perličky“ jak tomu říká. Bylo to to nejlepší z obou světů,” říká Mireille Enos.
Mireille Enos říká, že spolupráce s Bradem Pittem byla velmi příjemná. „Je neuvěřitelně velkorysý, otevřený herec, který na plac přináší smích. A vidíte na něm, že vždycky o příběhu přemýšlí a zaobírá se tím, jak nejlépe příběh ukázat,” míní Mireille Enos.
„Mireille byla úžasná. Tak všímavá a připravená naplnit představy. Měli jsme hodně společných scén, od malých a emocionálních přes obyčejné rodinné okamžiky až po paniku a já byl v úžasu, jak každou z nich dokázala ztvárnit,” hodnotí Brad Pitt.
Mireille Enos říká, že zatímco Karen chápe, že Gerry musí rodinu opustit: „… má velmi rozporuplné pocity z toho, že se Gerry dobrovolně přihlásil na tuto misi. Na jedné straně by bylo skvělé, kdyby dokázal pomoci vyřešit tuto obrovskou krizi, ale také si uvědomuje, že zůstane sama s dětmi, ve světě, kde není snadné přežít. V kritickém okamžiku, kdy ho skutečně nejvíc potřebuje a kdy musí držet spolu - on odchází. Je to komplikované. A to je něco, na co chtěl Marc filmem poukázat - na lidskou stránku v neuvěřitelně zoufalé situaci. Žijeme ve světě, který je v krizi a Marc vytvořil film, která nám připomene, jak křehké je lidské bytí.”
„Světová válka Z” původně poukazovala na tyto „lidské stránky” pohledem na velmi blízký vztah Gerryho s jeho rodinou, kterou on musí nedobrovolně opustit, aby zajistil jejich bezpečí. Velmi důležitá byla úvodní scéna mezi Gerrym, jeho ženou a jeho malými dcerami, které ztvárnily Sterling Jerins a Abigail Hargrove, která musela působit velmi věrohodně. Publikum musí okamžitě pocítit sílu jejich vzájemného vztahu, protože svět, jak ho znají, se rychle mění v cosi násilného a děsivého.
„Bylo nesmírně důležité, abychom jejich vztah správně vystihli. Hledali jsme velice dlouho, a bylo to náročné, až jsme objevili dvě talentované dívky, které byly odpovídajícího věku a dokázaly velmi dobře hrát. A pak se všichni čtyři připravili na to, aby pro film vytvořili rodinu, takže když přišli, už to šlo samo. Už se poznali, zahráli si nějaké hry, jedli spolu a podnikli různé věci, které rodiny dělají, takže pak už nebyli nejistí tak, jako kdyby se viděli poprvé. Všechno šlo velmi přirozeně. Kromě toho, myslím, že nejlepší způsob, jak posílit takovouto dynamiku ve filmech, je nechat hercům čas, aby se dali dohromady, aby pak na plátně působili přesvědčivě,” říká Dede Gardner.
Thierry Umutoni, Gerryho přítel a bývalý šéf, je osobou, která dala tento dvousečný „faustovský“ plán do pohybu - zajistí, aby Gerryho rodina byla okamžitě převezena na bezpečné místo zvláštním letadlem za podmínky, že se Gerry vydá na misi, která má zachránit svět. Jihoafrický herec Fana Mokoena hraje Thierryho a „Světová válka Z” je jeho druhým filmem s Marcem Forsterem.
„Je to úžasný člověk, pracoval jsem s ním na filmu „Kazatel Kalašnikov“. Pocházím z [filmové] kultury, kde režiséři popisují a přikazují, ale Marc svým hercům věří. Dává jim v jednání volnost a to je velmi osvobozující, zvláště u filmů takového rozsahu. Není nic lepšího, než když herec dostane dost prostoru, aby mohl „dýchat“ a vytvářet, a Marc toto dokáže a současně nezapomíná na scénář. K hercům, příběhu i filmovým postavám byl vždy velmi vnímavý, a tuto vnímavost dokázal dát celému projektu,” říká Fana Mokoena.
Fana Mokoena je také jedním z mála herců, kteří měli ve filmu scény s Mireille Enos i Bradem Pittem. „Pracovat s nimi bylo úžasné. Brad odvádí skvělou práci, ale i po lidské stránce je to báječný člověk. A Mireille je nádherná, stále usměvavá, zajímá se o vše kolem sebe. Je neuvěřitelně talentovaná a dokáže v každém objevit to pozitivní. Je někdo, koho byste si přáli mít za přítele po celý život,” říká Fana Mokoena.
V obléhaném severokorejském vězení se Gerry se zkorumpovaným a nedávno uvězněným agentem CIA, kterého hraje David Morse. „Moje postava agenta CIA má dosti cynický pohled na svět. Udělal něco, za co byl potrestán, ale ten trest mu nejspíš zachránil život, protože ho přivedl do korejského vězení, a to ho uchránilo od mnohem horších věcí, které se dějí tam venku. Informace, které má, pomohou Gerrymu, aby mohl postoupit zase o kus dál,” říká David Morse.
Zpoza mříží vypráví Gerrymu hrůzný a nejspíš pravdivý příběh svého prvního setkání si virem a způsob, jakým se jeden národ rozhodl s ním bojovat. David Morse spolupracoval s Bradem Pittem na filmu „12 opic” a byl velmi potěšen, že se mohli znovu setkat při ústřední scéně.
Jízlivý, ale přímočarý člen speciálních armádních jednotek, ztvárněný Jamesem Badge Dalem, poslouchá příkazy a snaží se udržet své muže naživu navzdory nepopsatelné anarchii, která vládne všude kolem jeho bunkru.
„Jsem velký fanda Davida Morse, vždycky jsem byl. A měl jsem to štěstí s ním pracovat již dříve - je to neuvěřitelně nadaný herec, skromný a zdvořilý. Bylo úžasné sledovat třeba jen to, jak vytváří svou postavu, jak sedí ve vězeňské cele, aby si to vyzkoušel,” říká Badge Dale.
Také se mu líbila spolupráce s Bradem Pittem, v dvojí roli - herec a producent, přičemž jedna druhou, jak řekl, jaksi lehce doplňovala. „Kdyby se neuvádělo, že je producentem, ani byste to nevěděli, protože on by se o tom vůbec nezmínil. Zapojuje se hlavně jako herec. Zajímá se o příběh, o obsazení i o štáb a záleží mu na tom, aby se všichni cítili dobře. O každého se stará víc než sám o sebe - je velice nesobecký a vytváří příjemné pracovní prostředí,” poznamenává Badge Dale.
James Badge Dale má jisté bojové zkušenosti z filmování, ze svého seriálu z produkce HBO „The Pacific”. Avšak toto pro něj byla zcela nová armádní zkušenost a tak se spolehl na Freddie Joe Farnswortha, zkušeného kaskadéra a technicko-armádního poradce „Světové války Z”.
„Řekl jsem Freddiemu, že nepotřebuju jít na boot camp, ale chtěl jsem strávit nějaký čas s lidmi, kteří budou moji spolubojovníci. Freddie si udělal čas, aby nám představil zbraně, a trochu nás potrénoval, takže jsme se navzájem všichni lépe poznali,” vysvětluje.
Gerryho přivede pátrání z Koreje do Izraele, kde je očitým svědkem jejich vlastního a starobylého způsobu ochrany a zamezení nebezpečí - zdi a barikády (některé starobylé, jiné nové), všechny uzpůsobeny tak, aby udržely jejich lidi v bezpečí. Gerryho průvodcem v Jerusalemu je Jurgen Warmbrumm z Mossadu a i když se situace stává drastičtější a stále více násilnou, kombinace Gerryho instinktů a zkušeností mu umožní bezpečně tomu uniknout a získat další zásadní informace pro své pátrání. Jurgena Warmbrumma hraje izraelský filmař Ludi Boeken.
„Jsem vlastně filmový režisér a producent a s Marcem spolupracuji na dalším projektu. Stalo se to, když jsme se potkali v Londýně a bavili se o tom [projektu], Marc se najednou na mě zadíval, a přestože se známe dlouhou dobu, a zeptal se: „Hrál si někdy ve filmu? Udělal bys to pro mě?“ - „No jo, hrál se v pár svých filmech, obvykle vrahy nebo špatný chlápky“, odpověděl jsem mu. A myslím, že také věděl, že jsem pracoval jako válečný zpravodaj na Středním východě, nejen v Izraeli, a že znám lidi jako je Warmbrumm,” říká Ludi Boeken.
Izraelská herečka Daniella Kertesz hraje Segen, izraelskou poručici, která se přidá ke Gerrymu a významně pomůže Gerrymu v pátrání, dokonce i při záchraně života. „Světová válka Z” je jejím prvním filmem, dokonce absolvovala i boot camp, aby dodala své postavě Segen tu správnou ráznost.
Armádní poradce Freddie Joe Farnsworth Daneillu Kertesz sám zaučil: „Zařadili jsme jí do čety, naučili ji jednoduché formace, se vším, co k tomu patří. Měl jsem na to jen čtyři nebo pět dnů, ale zvládla to velice dobře,” pochvaluje si Freddie Joe Farnsworth.
Je do jisté míry pravidlem, že filmaři se při natáčení snaží obsazovat místní herce, kteří reprezentují lidi, se kterými se Gerry při svém cestování setkává. „Všechno je o určité věrohodnosti, jak v hereckém ztvárnění, tak v zobrazení světa. Vydali jsme se do všech míst, kde jsme, takříkajíc, zalovili v místním rybníku a vybrali ty správné lidi. Nestáli jsme o to, aby ty postavy měli přízvuk, který ve skutečnosti nemají a předstírají, že jsou odněkud, odkud ve skutečnosti nejsou,” vysvětluje Dede Gardner.
Aby bylo možné sledovat transkontinentální pátrací cestu Gerryho Lanea za lékem na virovou pandemii, byla „Světová válka Z” natáčena na odlehlých místech, na zemi a častěji také na moři.
„Především, film se jmenuje „Světová válka Z“, takže bylo zásadní, abychom reprezentovali svět. Myslím, že planetu a její globálnost si uvědomuje mnohem větší počet lidí než dříve - stačí stisknout tlačítko a vidíte, co se děje v podstatě kdekoliv na světě. Takže je těžší a těžší něco předstírat. Diváci nejsou hloupí, vědí, jak různá města ve světě vypadají a tohle je místo, kde nemůžete podvádět, a podle mého byste to ani neměli zkoušet. Myslím, že je pro filmy přínosné, jsou-li natáčeny v různých lokalitách a různých kulturách a v různých podmínkách, protože to vše se na plátně promítne,” říká Dede Gardner.
„Světová válka Z” začíná ve Philadelphii jako naprostá zombie pandemie. Glasgow zastoupila Philadelphii, a ačkoliv jsou obě města od sebe velmi vzdálená, mají podobnou architekturu, což bylo ještě během post-produkce zvýrazněno. Produkce také vyměnila světelné značení, vývěsky a tabule a auta a nahradila je americkými protějšky, aby zcela dokončila transformaci města. Glasgow také nabídlo ideální prostředí pro vytvoření maximálního chaosu.
„Město je uspořádáno čtvercově, což nám nabídlo lepší možnost vidět paniku a spoušť, když zombie vnikají do města,” říká lokační manažer Michael Harm. Glasgow bylo taky velmi pohostinné město pro stovky statistů, kteří byli zapotřebí k vytvoření počátku pandemie.
„Na začátku sekvence jsme byli v menších ulicích a měli jsme přes 200 lidí, abychom vytvořili zdání, že ulice jsou plné lidí. Když jsme se přesunuli na náměstí, kde měla vznikat panika, měli jsme už 700 lidí. Velkým štěstí bylo to, že zde byla stará budova Bank of Scotland, která byla nepoužívaná. To znamenalo asi 50.000 čtverečních stop zázemí, kde mohli herci zůstávat mezi natáčením jednotlivých záběrů. Využili jsme ty čtyři patra jako maskérnu, kostymérnu a catering,” říká Michael Harm.
Pomocný režisér Simon Crane většinu filmového zmatku řídil. „Když vidíme zombie poprvé, ve Philadelphii, jde to od klidu k naprosté panice a akce nastupuje velmi rychle. Marc byl velmi zaujatý tím, aby vytvořil širokou škálu zkázy, zmatku a hrůzy. Pojali jsme útok zombie jako útok vzteklých psů. Snažili jsme se vnést do toho strach a násilí“, říká Simon Crane.
K doplnění pečlivě připravené choreografie, práce kaskadérů a počítačovým úpravám bylo potřeba obětovat i několik aut … „Zničili jsme přes 150 různých aut. Nabourali jsme popelářské auto a napasovali Bradovo Volvo do záchranky a plno dalších věcí. Nejmíň 80% aut bylo na odpis,” říká Simon Crane. „Glasgow bylo skvělé. Uzavírali jsme další a další bloky kvůli kontrolovaným bouračkám. Bylo to úžasné.” Obrovské množství statistů ztvárňujících zombie a filmovému štábu přidruženého personálu vytvořilo vlastní logistický cirkus.
„Bylo tam tisíce a tisíce statistů. Měli jsme obrovskou davovou scénu na Maltě, která představovala Jeruzalém; obrovskou davovou scénu v Glasgow, které představovalo Philadelphii. Letecké scény obnášely asi 150 statistů, záběry z letadla trvaly asi pět dnů. A tyhle scény jsou ještě komplikovanější kvůli přítomnosti zombie. To znamená obrovské množství úprav vlasů, make-upu, kostýmů, aby bylo dosaženo požadovaného vzhledu. Pokud máte 500 statistů, kteří musí být upraveni tak, aby správně vypadali, je to zatraceně velké číslo. Jeden den jsme natáčeli s plným počtem statistů a já si pamatuju, že jsem přišel na plac a do slova a do písmene se tam nedalo hnout kvůli množství lidí ze štábu, kteří připravovali statisty. A o pár hodin později jsme poslali všechny zombie, ať si dají malou pauzu, protože se měly točit záběry jen s Bradem, a bylo to, jako byste se najednou ocitli v pustině. Bylo to legrační,” říká producent Ian Bryce.
„Brad aktivně přispívá tomu, jak by akční scény mohly vypadat a my se vždy snažíme, aby byly co nejrealističtější. Hlavní hrdina je bývalý pracovník OSN, žádný bojovník. Je to skutečná osoba, všední člověk. Proto jsme se snažili tomu vše přizpůsobit. Je velmi dobrý ve všech akčních záležitostech, a chtěl v nich být co nejvíce zapojen, což samozřejmě pomohlo,” říká Simon Crane.
Laneova rodina nachází dočasné bezpečí na obrovské letadlové lodi; loď britského námořnictva Argus reprezentovala americkou loď. Natáčení přistávací scény byl docela výkon, na kterém se podílely helikoptéry, 500 statistů, tucty vojenských dopravních prostředků a samozřejmě samotná obrovská, působivá letadlová loď.
„Bylo to úžasné pracovat na skutečné letadlové lodi místo ve filmových ateliérech. Byl to mnohem silnější pocit. A taky to filmu dalo mnohem věrohodnější působení, a to v mnoha směrech, což jsme chtěli, je to válečný film. Svět je ve válce se zombie,” říká Marc Forster.
Nejdůležitější částí filmu jsou samosebou zombie. Marc Forster se svými spolupracovníky chtěli respektovat žánr, ale současně se nechtěli nechat jím příliš svazovat, chtěli vytvořit něco originálního a původního, něco, co bude příznačné právě pro tento film.
„Všechny zombie filmy se nakonec vrací ke George Romerovi, protože to jsou prostě ikony. Třeba nedávno film „28 dní poté“ a tak dále. Takže i když se jako filmař vždycky snažíte vytvořit něco nového a jiného, přesto stále pracujete v určitém historickém rámci. A o tohle jsme se snažili i u tohoto filmu. Jsou zde určité typické „zombie elementy“, které jsme ve filmu ponechali, ale pohnutky a motivace budou jiné,” říká Marc Forster.
Filmoví tvůrci například založili chování zombie na “teorii hejna,” na určitém pohybovém vzorci, který lze vidět v přírodě a který je zdůrazněn ještě předtím, než se tito zcela nepřirození tvorové objeví na plátně.
„Je to způsob, jakým se společně pohybuje hejno ptáků, ryb nebo mravenců. Je to téměř jakási „stádová inteligence“. Domníval jsem se, že bude zajímavé vidět tyto zombie, jež žádnou inteligenci coby chodící mrtvoly nemají, reagovat takto chytře. Není to skutečné vedení, protože zombie jsou nemrtví. Ale jako celek mají jakési „nevědomé vědomí“. Jsou nejvíce nebezpeční, když se pohybují v nepříčetném pohnutí - ale nejsou vždy agresivní. Když nejsou vyprovokování, jsou jakoby strnulí, pomalí a jen tak se potulují kolem. Ale když to přijde, je to jako když žralok ucítí krev. V ten moment vycítí, že je zde něco, co by mohli napadnout, a také to udělají,” říká Marc Forster.
„Hodně práce nám dalo ukázat některé mýty o zombie ve světle vědy. Měli jsme na to několik různých konzultantů, kteří s námi mluvili o všem, infekčními chorobami počínaje přes „stádové chování“ až po psychologické obranné mechanismy. Jak se lidé či zvířata chrání před parazity například, nebo jak se snaží přežít. Zdálo se nám mnohem zajímavější, když naši zombie budou mít v sobě co nejvíce reálných informací, i když nejsou skuteční. A druhou fází toho bylo umět to vyjádřit. Jakmile vás napadnou takovéhle myšlenky, ihned se otevře hromada dveří. Je tu zombie, jež právě začala běsnit - jak vlastně vypadá samotné běsnění? Jak dlouho trvá? Jak dlouho potrvá, než se vrhne na někoho dalšího? Musí být vyprovokováni, aby se na někoho vrhli? Co je vyprovokuje? Je patrný nějaký rozdíl mezi zombie, který je zombie hodinu a zombie, který je zombie měsíc? Pokud ano, pak je zde očividně rozdíl v rychlosti. Zombie byli vždy pomalí. Ale my jsme chtěli, aby byli rychlí i pomalí, protože situace z různých prostředí to dovolovala,” říká Dede Gardner.
K vytvoření mnoha zombie použil štáb kombinace efektů a herců - tanečníků, kaskadérů, make-upu, různých protéz, CGI a pečlivě vedených kamerových záběrů. A ne každý zombie byla ve všech scénách stejný; všichni měly své vlastní specifické pohyby, které navrhla choreografka Alexandra Reynolds. Prvního člověka, který podlehl zombie šířené infekci, si zahrál pohybový specialista Ryen Perkins-Gangnes.
„Studoval jsem, jaké se pohybují lidé při epileptických záchvatech, a na těchto pohybech jsme založili přeměnu člověka na zombie. Ryan je neuvěřitelně zdatný pohybový umělec a byl velmi dobrý v přetváření těch pohybů. Přidali jsme mu žíly a upravili oči pomocí CGI. Oči pro mě byly zvlášť důležité - myslím, že jakmile se změní oči tím správným způsobem, z člověka je rázem „chodící mrtvola“,” říká Marc Forster.
Představitelé zombie se začali učit své pohyby a tance na workshopech již před samotnou produkcí, které byly ovlivněny od hmyzu přes útok policejních psů až po výkon Javiera Bardema z filmu „Tahle země není pro starý”.
„Snažili jsme se zjistit, v jaké stavu mysli se zombie nacházejí, takže jsme začali uvažovat nad různými filmy, ve kterých jsou postavy bez kapky lidskosti. A napadl nás Javier Bardem a jeho postava ve filmu „Tahle země není pro starý“, která pro nás byla z tohoto pohledu zajímavá. Strávili jsme spoustu času přemýšlením, jak by se takový člověk měl cítit a z toho také vyšel samotný pohyb. Alex také přinesla obrázky krmícího se hmyzu, jak houževnatě a nenasytně se živí, a jak se jejich pohyb rytmicky zrychluje a zase zpomaluje. Také přinesla videa izraelských policejních psů, kde je vidět, jak svírají čelisti a jejich těla se zmítají. A tak jsme se stali tvory, kteří jsou jako hmyz, vedeni čelistmi, tvory prostými jakékoliv humanity, beze smyslu pro minulosti či budoucnost, existující pouze pro tuto chvíli,” vysvětluje Perkins-Gangnes.
Alexandra Reynolds pracovala také s trikovým režisérem Andym Jonesem a jeho“tlupou” zombie, aby vylepšila jejich pohyby. „Stále jsme se snažili najít něco, co už se nedalo brát jako lidské, ale zároveň to bylo něco, co bylo možné. Nechtěla jsem nijak fantazírovat, ale chtěla jsem, aby to bylo mnohem temnější, než to je. Marc chtěl, aby zombie byli jedineční a žádal mě, abych pro ně vytvořila nový jazyk,” vysvětluje. Kostýmní výtvarnice Mayes Rubeo také přispěla k vytvoření této „nové řeči” osobitým vzhledem každého jednotlivého zombie.
„Chtěli jsme ukázat celý proces přeměny člověka na zombie na kostýmech. Ne každý má stejné kousnutí, ne každý je poraněný stejným způsobem. Pokud se podíváte na všechny zombie, zjistíte, že každá jednotlivá postava má svůj vlastní vzhled, včetně stáří a stavu oděvu, množství krve. Chtěli jsme vykreslit každého jako individualitu. To všechno byl Marcův nápad,” vysvětluje Mayes Rubeo.
Všechna tato soustředěnost na detail byla často hrůzně odhalena při panoramatických záběrech včetně těch, kdy zombie šplhají jeden po druhém, aby zdolali stěnu. Režisér Forster se často uchyloval k těmto rozsáhlým záběrům na úkor těch rychlých.
„Některé filmy mají jiné pojetí kamery, více se hýbe a točí se z různých úhlů, a také jiný střih. My jsme se rozhodli, že tento film bude mít kamerové záběry ustálenější. Scény, kdy se tisíce zombie snaží šplhat na zeď a helikoptéry na ně střílí, byly dle mého názoru, velmi dobře udělané,” říká Ian Bryce. „Mnoho letecký záběrů se točilo na Maltě,” říká Ian Bryce. „Někdy prostě musíte do helikoptéry, abyste zabrali celý plac.”

Ocenění:
The Saturn Awards
2014 - Nejlepší thriller
2014 - Brad Pitt (Nejlepší herec) (nominace)

DABING
V českém znění: Michal Dlouhý - Brad Pitt (Gerry Lane), Tereza Chudobová - Mireille Enos (Karin Laneová), Zdeněk Mahdal - Fana Mokoena (Thierry Umutoni), Ludvík Král - James Badge Dale (Kapitán Speke), Adéla Nováková - Sterling Jerins (Constance Laneová), Klára Nováková - Abigail Hargrove (Rachel Laneová), Rudolf Kubík - Pierfrancesco Favino (Javier), Jaroslav Horák - David Andrews (námořní velitel), Pavel Šrom - David Morse (CIA agent), Zdeněk Maryška - Ludi Boeken (Jurgen), Petr Neskusil - Elyes Gabel (Andrew Fassbach), Antonín Navrátil - Peter Capaldi (W.H.O. doktor), Roman Hájek a Jakub Saic - Matthew Fox (Výsadkář), Kateřina Petrová, Otto Rošetzký, Zbyšek Horák, Dana Pešková, Antonín Švejda, Šárka Brázdová, Jiří Balcárek
Překlad: Šárka Bartesová
Odborný poradce: Ing. Pavel Trojan
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.6.2013 CinemArt
Premiéra USA: 21.6.2013 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 30.10.2013 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 30.10.2013 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 13 019 149
Tržby celkem - $ 540 500 000
Návštěvnost v ČR 87 728
Náklady (Rozpočet) - $ 269 000 000
 
Tvůrci a herci
Marc Forster (Režie), Ian Bryce (Produkce), Dede Gardner (Produkce), Jeremy Kleiner (Produkce), Brad Pitt (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Ben Seresin (Kamera), Roger Barton (Střih), Matt Chesse (Střih), Kate Dowd (Casting), Nigel Phelps (Scénografie), Mayes C. Rubeo (Kostýmy), J. Julie Dartnell (Masky), Karen Cohen (Masky), Nigel Stone (Zvuk), Ethan Van der Ryn (Zvuk), Michael Straczynsk (Scénář)i, Matthew Michael Carnahan (Scénář), Damon Lindelof (Scénář), Max Brooks (kniha) (Předloha), Brad Pitt (Herec), Mireille Enos (Herec), Matthew Fox (Herec), David Morse (Herec), Daniella Kertesz (Herec), James Badge Dale (Herec), David Andrews (Herec), Ludi Boeken (Herec), Moritz Bleibtreu (Herec), John Gordon Sinclair (Herec), Fana Mokoena (Herec), Eric West (Herec), Lee Asquith-Coe (Herec), Féodor Atkine (Herec), Faruk Pruti (Herec), Tim Ahern (Herec), Lucy Russell (Herec), Elyes Gabel (Herec), Christian Contreras (Herec), Julian Seager (Herec), Pierfrancesco Favino (Herec), Abigail Hargrove (Herec), Sterling Jerins (Herec), Fabrizio Zacharee Guido (Herec), Iván Kamarás (Herec), Grégory Fitoussi (Herec), Peter Capaldi (Herec), Basher Savage (Herec), Ryan Hartwig (Herec), Jonathan Howard (Herec), Ruth Negga (Herec), Nikola Djuricko (Herec), Michiel Huisman (Herec), Ruari Cannon (Herec), Maddox Jolie-Pitt (Herec), Ori Pfeffer (Herec)
 
2013/116/USA, Malta/Horor, Akční, Sci-Fi, Thriller, Dobrodružný
 
Zajímavost k filmu
- Hlavná postava Gerry Lane (Brad Pitt) nosí hodinky značky Terra Cielo Mare Orienteering PVD.
- Peter Capaldi, který ztvárnil postavu doktora Světové zdravotnické organizace, se nedlouho poté stal představitelem doktora v kultovním britském seriálu Pán času (od r. 2005).
- Scéna na začiatku, kedy dieťa vchádza do spálne svojich rodičov, je odkazom na film Úsvit mŕtvych (2004), ktorý sa začína podobne, no dieťa je nakazené, resp. "zombie".
- Lockheed C-130 Hercules není stavěn na startování z letadlové lodi, nicméně v roce 1963 bylo s tímto letounem provedeno 29 touch-and-go přistání a 21 úplných přistání na letadlové lodi USS Forrestal.
- Vojenské letadlo Lockheed C-130 Hercules má dolet přibližně 3 800 km, je tedy nemožné, aby na jedno natankování doletělo z New Yorku do Jižní Korei (cca 11 tis. km), respektive z Jižní Korei do Izraele (cca 8 tis. km).
- Garry (Brad Pitt) má na začátku filmu zbraň Remington 700 BDL ráže .308 Winchester.
- Na začátku traileru rodina Gerryho (Brad Pitt) jí snídaní, přičemž je v radiu možné slyšet o letadle, které přistálo bez povolení v Rusku předtím, než bylo vyhlášeno stanné právo. Toto letadlo je nechvalně v zombie žánru známo jako let číslo 575, jehož pasažéři po přistání už byli všichni proměněni.
- V jednom ze záběrů na zombie, kteří útočí na Jeruzalém, je možné všimnout si stojícího policejního auta české značky Škoda Octavia.
- V knižní předloze označují vojáci hordy zombie jako "Zack", ve filmu "Zeke".
- Matthew Fox měl v původní verzi filmu větší roli. Jeho postava měla být na konci připravena jako záporná role pro případné pokračování. Vzhledem k neustálým změnám a úpravám však byla jeho role omezena na pouhých 5 řádků dialogu.
- Vrtulníky Izraelské armády operující nad Jeruzalémem nejsou skutečné. Vycházejí z modelů Bell 212 a Aérospatiale SA 360 Dauphin.
- USS Argus byla do námořnictva spojených států nasazena naposledy v roce 1803. Loď ve filmu je ve skutečnosti RFA Argus spadající do flotily pomocných lodí britského námořnictva.
 
Odkazy
 

Hrají:

Brad Pitt, Mireille Enos, David Morse, Daniella Kertesz, James Badge Dale, David Andrews, Ludi Boeken, Matthew Fox, Moritz Bleibtreu, John Gordon Sinclair, Fana Mokoena, Eric West, Lee Asquith-Coe, Féodor Atkine, Faruk Pruti, Tim Ahern, Lucy Russell, Elyes Gabel, Christian Contreras, Julian Seager, Pierfrancesco Favino, Abigail Hargrove, Sterling Jerins, Fabrizio Zacharee Guido, Iván Kamarás, Grégory Fitoussi, Peter Capaldi, Basher Savage, Ryan Hartwig, Jonathan Howard, Ruth Negga, Nikola Djuričko, Michiel Huisman, Ruari Cannon, Maddox Jolie-Pitt, Ori Pfeffer, Yaniv Rokah, Michael Jenn, Hattie Gotobed, Doron Davidson, John Macmillan, Peter Basham, Paul Warren, Tim Berrington, Khalid Laith, Sarah Sharman, Troy Glasgow, Trevor White, Mike Noble, Joseph Andrew Mclean, Graham Curry, Okezie Morro, Ann Ogbomo, Katrina Vasilieva, Richard Thomson, Assaf Ben-Shimon