Sully: Zázrak na řece Hudson / Sully (2016/96/USA/Drama, Životopisný) 84% -Blu-ray-

13.03.2018 09:30
JEDNOU VĚTOU
„Dosud nevyprávěný příběh na řece Hudson."

OBSAH
V lednu roku 2009 se svět stal svědkem „zázraku na řece Hudson", když kapitán „Sully" Sullenberger (Tom Hanks) nouzově přistál s poškozeným letadlem na ledových vodách řeky Hudson a zachránil tak život 155 pasažérů na palubě letadla. Přestože veřejnost a média mluvila o ojedinělém činu dokazujícím jeho letecké dovednosti, probíhající vyšetřování hrozilo zničit jeho pověst a kariéru.(Freeman Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Důmyslně vystavěný portrét disciplinovaného profesionála, stíhaného pochybami, zda odvedl nejlepší práci, jakou mohl. Obraz ústředního „zázraku“ i portrét hlavního hrdiny Eastwood skládá z několika retrospektiv, z nichž každá akcentuje jinou rovinu události a všechny se pak „zrcadlí“ v Sullyho závěrečném proslovu, vyzdvihujícím zásluhy kolektivu. Sullenberger je sice díky Hanksovi charismatičtější osobností, než jak působí z toho, jak sám sebe popisuje v knize, podle které byl film natočen, ale pořád jde o docela obyčejného pracujícího člověka pevných zásad a neměnných rituálů, ne o hrdinu každým coulem, který by vtipně glosoval každou potíž a hravě zdolával všechny překážky. Eastwood díky němu muže koncept hrdinství nahlédnout opět v jiném světle. Hrdinou se bez ohledu na oslnivost svých povahových vlastností může stát každý, kdo „jen“ dobře vykonává to, v čem je nejlepší. (Matty) 4*

Nepřehání ten Clint Eastwood s tím nacionalismem už trošku? Dobře, zkousnu válečnej film o jedné slavné americké vlajce, beru i příběh jednoho amerického snajpera, který tvrdý chleba má, ale je opravdu nutné udělat podrobnou rekonstrukci toho, jak na řece Hudson přistálo letadlo před osmi lety? Nedivím se, že tenhle film bez titulků má sotva 90 minut, protože k tomu není moc co dodat. A ještě mi ani digitální scény s letadlem nepřišly kdoví jak pěkné. Před patnácti lety možná, ale dneska? Ještě, že hlavní roli dostal Tom Hanks, protože ten horší už nikdy nebude. Všechno ostatní už znova ale nikdy nechci vidět. (Malarkey) 4*

Pro někoho to může být hra na jistotu (je tu oscarový oblíbenec Clint Eastwood, oblíbenec americké vlády Tom Hanks, příběh podle skutečnosti) a nemýlí se. Přesto film zbytečně netlačí na emoce, patos tu není tak silný, jak by mohl, a hlavně způsob natočení perfektně rozvíjí hlavní motiv přistání a vnitřního boje kapitána letadla se svým svědomím. Tom Hanks tu zase po delší době podává výkon, který vtáhne civilním pojetím a současně je uvěřitelný (žádné jeho velké úsměvy a dětinský kukuč). V závěru filmu možná chybí vyvrcholení, ale divák si při závěrečných titulcích rychle uvědomí, že vyvrcholením byl samotný čin kapitána a záchranných jednotek. PS: velké plus za věrhodnost a důraz na detaily. (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Nebudu lhát, Sullymu jsem moc nevěřil. Tom Hanks i Clint Eastwood jsou sice borci, ale tohle téma mi zkrátka nepřipadalo dost nosné. Samotný pád letadla, s nímž kapitán Chesley Sullenberger přistál na řece Hudson, když mu chvíli po startu odešly oba motory, trval jen pár minut. A vzhledem k tématu a obsazení jsem tak nějak čekal klasický útok na Oscary, to znamená film s přepálenou délkou, spoustou lidských dramat a konzervativní nudu. To jsem ovšem Eastwooda podcenil. Hodně.
Sully má totiž 96 minut a jako film, který stojí na flashbacích a jeho velká část se odehrává v malých místnostech, v nichž spolu deset lidí mluví, je strhující. Eastwood se totiž víceméně vykašlal na všechna ta oscarová pozlátka a věci, jaké jsme v podobných dramatech zvyklí vídat, a zaměřil se jen na to podstatné. Na to, jak Sullenberger se svým kolegou Jeffem Skilesem dokázal téměř nemožné a víc než sto padesát lidí zůstalo díky němu naživu, a na to, jak se vyrovnával s faktem, že mu bylo víc než jasně naznačováno, že celou situaci vyřešil blbě. Párkrát tu jsou načrtnuté další možné dějové linky, ale Eastwood se drží jen a pouze tohohle. Že Sully a jeho manželka možná přijdou o peníze kvůli ekonomické krizi? Nezájem. Že jim to možná po letech manželství úplně neklape? No a co. Že má Sully rád letadla už od mládí a i díky nim je to ten sympaticky bodrý chlapík s cool knírem? OK, to taky není důležité.
Eastwoodův film není biografie pilota, jemuž se povedlo skoro nemožné. Je o nehodě, o záchraně a o následcích. Tak to vezmeme postupně. Nehoda a záchrana jsou neskutečně strhující. Na nějaký očividný patos se tu nesází, ale v momentech, kdy se k letadlu uprostřed ledové řeky blíží každý, kdo může jen trochu pomoci, vás nejspíš v zádech mrazit bude. Funguje to. Eastwood samozřejmě dává nejvíc prostoru Hanksovi, jenž poněkolikáté potvrzuje, že co se týče „hrdinů z lidu“, nemá v Hollywoodu konkurenci, zároveň však dovede na minimálním prostoru pracovat i s absolutně vedlejšími postavami, jimž stačí jedna věta a jedna akce k tomu, abyste jim strašně drželi palce. Režisérovi šlo evidentně o to, aby byl Sully oslavou obyčejných lidí, kteří se dovedou kvůli ostatním postavit nebezpečí a táhnout za jeden provaz. A to se mu povedlo, protože od momentu, kdy motory vypoví službu až do chvíle, kdy se zjistí, že to celé dopadlo dobře, se budete bát. O Sullyho, cestující, zoufalého týpka u radaru i o toho chlapíka, co půjčil svou kšiltovku jedné z obětí. V těhle momentech je film neskutečně strhující.
Ani jindy to ovšem není špatné, jen je zkrátka nutné připravit se na fakt, že přistání s dopravním letounem bez motorů bude nejspíš vždycky zajímavější než běhání po nočním New Yorku a vzpomínání na doby, kdy Sully létal s bombardérem. I tady to naštěstí táhne Hanks. Tomu se výtečně, podobně jako v Kapitánu Phillipsovi, daří kombinovat člověka, který ví, že se musí chovat statečně, a zároveň je těsně před zhroucením a pochybuje sám o sobě. Pozornost médií, ale i dobrosrdečných barmanů mu moc příjemná není a nechce s tím humbukem mít nic společného, o to víc mu však budete fandit, když víte, že vlastně stojí sám proti celému světu. Nebo si to alespoň myslí.
Jak už jsem psal výš, Eastwood se tu nevěnuje zbytečným věcem a platí to i o hlavním hrdinovi. Víme, že má ženu a dvě dcery, je zkušený pilot a asi i dobrý chlap. A tím končíme. Mohlo by toho být víc? Možná jo, ale u podobných filmů bývá dost těžké zajistit, aby s přibývající stopáží a množstvím informací a podzápletek neubývala zábava a atraktivnost a já jsem rád, že Sully během své hodiny a půl stihl prodat všechno, co chtěl. Nezabýval se věcmi, které jsou vlastně pro příběh pilota, z něhož se stal hrdina a málem i oběť systému, naprosto nepodstatné. To, co chtěl sdělit, sdělil, jak nejlépe mohl.
Pro někoho možná bude problém, že Sully je „jen“ zatraceně dobré herecké a režisérské řemeslo a možná, že i tohle by mohl být důvod, proč nad ním akademie ohrne nos, ale sám za sebe říkám, že radši dvakrát takovouhle kvalitu v intenzivním a poctivém podání než jednu dvojnásobně dlouhou uchcanost, jejíž tvůrci se hodinu patlají s motivy a zápletkami, které ve výsledku spíš zdržují než baví. Za mě palec nahoru. Vysoko.

O FILMU
„Připravte se, připravte se, připravte se - hlavu dolů, zůstaňte dole!“ Několik okamžiků po startu letu 1549 společnosti US Airways z newyorského letiště LaGuardia střet hejna ptáků s letadlem ve výšce pouhých 980 metrů poškodil oba motory a vynutil si okamžité nouzové přistání na vodní hladině. Takový případ, jak uvidíme, nemá v historii obdoby. „Na podobnou nehodu se nikdo se nikdy nepřipravoval.“, poznamenává Tom Hanks ústy titulní postavy kapitána Chesley Sullenbergera ve filmu režiséra a producenta Clinta Eastwooda „Sully: Zázrak na řece Hudson“.
Film líčí nejen skutečné události, ke kterým došlo jednoho chladného dne v lednu 2009, ale zaměřuje se také na jejich velmi skutečné následky. Přestože na palubě letadla bylo 150 pasažérů a pět členů posádky, nikdo nepřišel o život ani ve vzduchu, ani ve vodě. Ale jak ukazuje film „Sully: Zázrak na řece Hudson“, ve dnech následujících po události, která rychle vešla ve známost jako zázrak na řece Hudson, pilot s letitými zkušenosti známý svou profesionalitou, který si tváří v tvář hrozící katastrofě zachoval chladnou hlavu, bude opakovaně vyzýván, aby své jednání obhajoval před Národní radou pro bezpečnost dopravy.
Právě ta část příběhu, o které svět nic nevěděl, přiměla Eastwooda natočit o film o všech souvisejících událostech. „Člověk, který neztratí hlavu, když se věci nevyvíjejí dobře, který dokáže zvládat problémy, aniž by panikařil, je vynikající a zajímavá postava pro filmové zpracování. Ale pro mě samotného ke konfliktu došlo až později, když vyšetřovací komise začala zpochybňovat jeho rozhodnutí, přestože zachránil tolik životů.“
„Nejsem pilot,“ říká Hanks, „ale vím, že podle všeho by nemělo být možné takhle přistát. Tohle byl velmi pragmatický muž, který dobře chápal, co udělal a co to znamená. On sám o sobě nikdy neřekne, že je hrdina, ale být si jistý, že dokázal provést takové přistání? To, co udělal, byl hrdinský čin. A on za něj musel zaplatit.“
Musel zaplatit hned první den, kdy byl i se svým kopilotem Jeffem Skilesem vyslýchán vyšetřovací komisí, a také v noci, kdy Sullyho pronásledovaly noční můry o tom, co by se bývalo mohlo stát - co se dost dobře stát mohlo - kdyby byl otočil letadlo a snažil se najít nějaké méně mokré místo na přistání. Film na motivy knihy Highest Duty, kterou Sullenberger napsal společně s novinářem a spisovatelem Jeffrey Zaslowem, se do značné míry věnuje tomu, co nebylo řečeno, podrobnostem, které se na stránky knihy nedostaly.
Producent Allyn Stewart vzpomíná na počáteční rozhovory se Sullenbergerem: „Ve chvíli, kdy nám Sully začal vyprávět o tom, co ho potkalo hned po té události, uvědomil jsem si, že tohle musí v tom filmu být. Obrátili jsme se na skvělého scénáristu, Todda Komarnickiho, s nabídkou na adaptaci knihy. Velmi dobře ví, jak se dostat pod kůži obyčejného chlapa, a takový Sully ve své podstatě je; byl první, kdo o něm řekl, že je to prostě člověk, který více než dobře odvedl svou práci.“
„“Sully je člověk, který se celý svůj život připravoval na to, aby udělal tuhle jednu nemožnou věc, aniž by věděl, že se na ní připravuje.”, říká Komarnicki. „Ale když se tímhle mužem setkáte, po deseti minutách všechno pochopíte; pomyslíte si: Jasně, že to zvládnul, nikdo jiný by to nedokázal.‘ Ale krása tohohle filmu tkví v tom, že konečně odvyprávíme celý příběh. Pravdivý příběh, který nikdo nezná, přestože si každý myslí, že už o něm ví všechno? To je přece nádherně tajemný příběh jako stvořený pro plátna kin.“
Producent Frank Marshall říká: „Po tom všem, co celý svět věděl o Sullym a jeho přistání, bylo naprosto fascinující to, co se ho potkalo poté, kdy se tak rychle stal slavným. Todd chtěl ve scénáři použít klíčové prvky událostí onoho dne, které všichni znali, a proměnit je v nový příběh, při jehož sledování získají reálnou představu o tom, jaké to bylo být přímo při tom.“
Další věc, kterou ví jen málo lidí a možná na ni už dávno zapomněl i sám režisér, která ho ale jedinečným způsobem spojuje s tématem filmu, vyšla najevo až při práci na filmu „Sully: Zázrak na řece Hudson“. Když byl Eastwood ve svých 24 letech v armádě, cestoval Eastwood letadlem amerického námořnictva „… když jsem chytil volný let ze Seattlu dolů do Alamedy.“, vypráví. „Byla bouřka, a když jsme se zřítili do Pacifiku blízko kalifornského pobřeží Point Reyes a já jsem se ocitl ve vodě a musel jsem plavat několik mil směrem k pořeží, myslel jsem si: ‚No, jednadvacet let není přesně ten věk, kterého bych se chtěl dožít.'“
Producent a dlouholetý Eastwoodův vedoucí výrobního štábu Tim Moore říká: „Pozoruhodné na tom je, že Clint si přesně pamatuje, jak přistání na hladině probíhalo - že zadní část se potopila a oni museli hodně rychle vylézt, protože si mysleli, že se letadlo rychle potopí, a rychle začali plavat pryč. I když si myslím, že to nebyl důvod, proč si vybral tento film, tak určité podobnosti vyvolaly spoustu vzpomínek; nepochybně je zajímavě, že si k němu našel cestu zrovna tento film.“
I když svůj zážitek nesrovnává s tím, co se stalo pasažérům a posádce letu 1549, poskytl mu při přípravě na režii Sullyho příběhu určitou perspektivu. „Protože už jsem v podobné situaci byl,“ uvažuje Eastwood, „tak si myslím, že jako as pilot bych spíš riskoval přistání na vodě, než abych letěl někam, kde není runway.“
„Sully tu oblast dobře znal.“, poznamenává dále režisér. „Věděl, kde jsou heliporty a přívozy, takže vybral vhodné místo, kde se k nim každý mohl rychle dostat. Bylo to úplně jiné, než někde uprostřed oceánu; věděl, že je někdo uvidí.“
„Byla to ta nejméně špatná volba.“, říká hlavní protagonista kapitán Sullenberger. Když Airbus A320 ztratil po srážce s jenem ptáků tah obou motorů, rychle vyhodnotil situaci a rozhodl se, že nejlepší bude přistát na řece Hudson, která protéká mezi New Jersey a manhattanskou čtvrtí West Side. „Nikde jinde v celé metropolitní oblasti New Yorku nebylo dost dlouhá, dost široká či dost hladká plocha, na které by se dalo přistát s dopravním letadlem.“
Při pohledu zpět na celou událost s odstupem sedmi a půl roku a s možností dívat se na všechny ty události souvislostech, říká: „Část emocionálního kontextu tohoto příběhu spočívá v tom, že se to stalo v době, kdy na celém světě panovaly obavy na několika frontách: došlo k tomu po 11. září, naši vojáci byli na Středním Východě, panovala finanční krize odstartovaná v roce 2008… lidé měli strach. To, že se tohle stalo na Manhattanu a že jsme to přežili, tak to podle mě dodalo lidem naději, dokonce i těm, kteří neměli s tímto letem přímo nic společného.“
Vedle toho, že se filmoví tvůrci rozhodli pro natáčení vybrat skutečné prostředí, ve kterém k této události došlo, a natočit co nejvíce exteriérů v New York City, snažili se také zapojit do filmu co nejvíce jeho obyvatel, kteří tam onoho dne byli. Neznamenalo to pouhé dotazování na to, co si z oněch událostí pamatují, ale také angažování mnohých z těch, kteří se zúčastnili záchranných akcí, aby si zopakovali svou práci před kamerami. Letečtí i vodní záchranáři a několik pracovníků Červeného kříže a dalších dobrovolníků se vrátilo na „scénu“, aby si zopakovali hrdinství, které onoho dne prokázali, a dále tak podpořili to, co si při mnoha příležitostech uvědomoval i sám Sullenberger: že šťastný konec není zásluhou pouze jednoho rychlého a vyrovnaného jednání jedince, ale také osobní statečnosti mnoha lidí.
Kapitán Chesley „Sully“ Sullenberger, kterého v nedávné době poznal celý svět, začal létat ve čtrnácti letech, „jakmile byl dost vysoký, aby viděl z kokpitu letadla ven.“, vtipkuje Tom Hanks. Později mladý pilot studoval na United States Air Force Academy a pět let létal na jako vojenský pilot na stíhačkách, dosáhl hodnosti kapitána a potom přešel k řízení komerčních dopravních letadel. „Život profesionálního pilota.“, pokračuje herec. „Kdyby to spočítal, myslím, že by měl jako pilot plně zodpovědný za letadlo nalítáno něco kolem 20 000 hodin. To je za celou kariéru spousta vzletů a přistání, spousta pohledů na budíky, aby se ujistil, že všechno funguje jak má, a sem tam pár děsivých okamžiků.“
Ale nikdy nic podobného tomu, čemu musel čelit dlouhých 208 sekund, které budou vrcholem jeho životních zkušenosti. Piloti se tvrdě připravují na všechny situace, které by ve vzduchu mohly nastat, a najednou si Sully musel poradit s nejtěžším problémem své kariéry. „Hejno hus bylo nasáto do motorů a v tu ránu letěl v podstatě v bezmotorovém kluzáku se 155 lidmi na palubě - včetně jeho samotného. Je dobře, že měl nalétáno oněch 20 000 hodin.“, říká Hanks.
Role Sullyho byla jedna z těch, které velmi žádaný a vytížený Hanks nemohl nepřijmout, přestože musel odložit zaslouženou přestávku v natáčení. „Někdy si přečtete něco, co je velmi strhující a zároveň i prosté, dokonalou kombinaci individuálního chování a naučených postupů.“, vzpomíná herec. „Jsem stejně ambiciózní jako všichni herci, takže jsem věděl, že to chci alespoň zkusit, přestože jsem posledních šest let pracoval téměř bez přerušení. Byl jsem pochopitelně utahaný, ale, podobně jako pořádná dávka adrenalinu, tahle role, Sully, pan Clint Eastwood… všechno se to naskytlo najednou. Měl jsem pocit, že nemůžu propást šanci na roli v tomto skvělém dvojzápase na konci dlouhé baseballové sezóny.“
Přestože tihle dva spolu nikdy v minulosti nepracovali, Eastwood říká: „Tom byl jeden z prvních lidí, kteří pro nás pro tuto roli přicházeli v úvahu. Ale tou dobou dokončoval natáčení jiného filmu a my jsme si nemysleli, že se nám ho podaří získat. Jenže on si přečetl scénář a líbil se mu a udělal si na náš film čas. Byl senzační, naprostý profík, a velmi dobře se s ním spolupracovalo.“
Stewart vypráví: „Sully je v podstatě ‚obyčejný ‘ člověk, myslím, že o Clintovi připomnělo Jimmyho Stewarta, a jakmile jsme si to uvědomili, pomysleli jsme si: ‚No, nikdo takový neexistuje, jedině Tom Hanks.‘“
Filmoví tvůrci rovněž ocenili Hanksův přínos pro natáčení v době, kdy byly kamery vypnuté. Eastwood říká: „Má skvělý smysl pro humor, takže je s ním zábava. Když čekal, tak tam jen tak postával, někdy i v dešti, a přesto dokázal rozesmát celý štáb.“
Přes svou vyrovnanost na place Hanks připouští, že když hrajete skutečnou osobu, „tak vždy máte obavy. Bez ohledu na to, koho hrajete, říkáte si: ‚Nikdy nebudu znít jako on, nikdy nebudu vypadat jako on. Doufejme, že dokážu ztvárnit alespoň něco, zachytit nějakou část jeho osobnosti, něco, co je pro něj typické, jeho důstojnost, jeho šarm.‘ A potom se pustíte do práce.“
Subjekt Hanksova ztvárnění neměl žádné výhrady proti tomu, aby herec zaujal jeho místo. „Nejenže se natáčel film pod režijním vedením tak talentovaného vypravěče filmových příběhů jako je Clint Eastwood, ale navíc mě hrál Tom Hanks… to je tým snů.”, říká Sullenberger. „Vím, že Tom je člověk, který se dokáže proměnit podle role, když jsem poprvé viděl dlouhý záběr, na kterém je v kostýmu a má nabarvené vlasy. Páni! Bylo to úžasné.“
Vlastně ještě před natáčením velmi nadchl pohled na oba muže pohromadě Sullenbergerovu manželku Lorrie. „Když jsem viděla Toma poprvé, bylo to velmi zvláštní. Později jsem si při pohledu na manžela pomyslela: ‚Jeho vlasy vypadají přesně jako Tomovy… počkat… Tomovy vypadají přesně jako ty Sullyho!‘“, směje se.
Kromě zvládnutí Sullyho co nejvěrnějšího fyzického vzhledu a projevu musel Hanks znovu oživit nejnáročnější okamžiky jeho života, nejen navenek, ale niterně. Herec musel vyjádřit bleskově rychlý sled úkonů, které mu umožnily dostat pod kontrolu zdánlivě nezvládnutelnou situaci, ve které se tak náhle ocitl, přestože přesně tuto situaci, snad až na teoretické diskuze v učebně, nikdy netrénoval.
K Hanksovi se v pilotní kabině připojil Aaron Eckhart v roli kopilota Jeffa Skilese. Eckhart říká, že na něj scénář k filmu „Sully: Zázrak na řece Hudson“ velmi zapůsobil. „Byl výborně strukturovaný, protože od chvíle, kdy vzlétli, až do srážky s hejnem ptáků uběhly pouhé tři a půl minuty. Jak je možné o tom natočit celý film? Ale byl velmi emotivní a během celého příběhu se podařilo se stupňovat napětí a ukázat divákům, jak to pokračovalo pro tyto dva muže, které okolní svět oslavoval a považoval za hrdiny. Myslím, že to je příběh o hrdinství s dobrým ponaučením.“
Během přípravy na scény zachycující kritické okamžiky ve vzduchu jim Sullenberger vysvětloval, jak v té době postupoval. Jeho první tři myšlenky - všechny v rozmezí pouhých sekund - se pohybovaly od prvotního nevěřícného překvapení, přes odmítavé popření až po uvědomění si reality. Řekl jim, že tyto myšlenky vedly ke třem jasným reakcím: přinutit se ke klidu, ujasnit si priority a zvládnout psychickou zátěž, nesnažit se zbrkle dělat příliš mnoho, ale dělat to nejlepší, co by mohlo v krátkém čase, který měli k dispozici, postupně vyřešit nastalé problémy, jeden po druhém. Hanks a Eckhart se museli vnitřně ztotožnit s duševními pochody podle vývoje situace a potom, když vnitřně přijali, čemu musí čelit, přesně ukázat, jak Sully a Skiles dokázali s letadlem přistát.
Mnoho lidí možná neví, stejně jako to před natáčením nevěděli tito dva herci, že Sully a Skiles, kteří spolupracovali jako dobře promazaný stroj, se poprvé setkali jen pár dní před tímto letem - běžný jev, když uvážíme tisíce pilotů křižujících v každém okamžiku celý svět. Naštěstí jim jejich trénink umožňuje bezproblémovou komunikaci a vzájemnou spolupráci i ve chvílích, kdy není čas na dlouhé diskuze.
Také Eckhart kontaktoval před natáčením Skilese. Když si Skiles vzpomíná na jejich rozhovor, říká: „Mluvili jsme spolu několik hodin a on se mě ptal na spoustu věcí souvisejících s profesí pilota, nejen proč jsem se jím chtěl stát, ale také proč i po onom dni dál létám.“
„Jeff mi řekl, že hlavní bylo, že měli stále kontrolu nad letadlem; cítili, že se jim podaří dobře přistát, kontrolovaně přistát, na řece Hudson.“, říká Eckhart. „Mluvil také o zpožděných účincích traumatizující zkušenosti, kterou prošli: stres, nespavost, nechutenství, nervozita a tak podobně. Trvalo to dva nebo tři měsíce, během kterých vyhledali odbornou psychologickou pomoc. Dnes dál létá a je také kapitánem.“
Podobně jako Hanks i Eckhart dokázal věrně napodobit vzhled a chování svého protějšku. Marshall věděl, že produkce měla štěstí v tom, že “v době, kdy se to všechno stalo, v kokpitu seděli dva opravdu zajímaví muži. Sully je poněkud rezervovanější, klidnější, a Jeff Skiles je naopak velmi zábavný. A Aaron oživil velmi vážnou situaci, kterou ve filmu vidíme, svým nadhledem. Je zajímavé sledovat vztah mezi dvěma skutečnými muži, které velmi dobře zahráli Tom a Aaron.”
„Tom je výjimečný herec.“, dodává Eckhart. „Všechno zvládá s naprostou lehkostí. Byl bych rád, kdybych se z naší spolupráce něco přiučil; rád bych se naučil některé jeho triky.“ Aby před kamerami působili jako věrohodní piloti, trávili oba muži před natáčením čas v leteckém trenažéru. „Nacvičovali jsme pod vedením kapitána Sullenbergera a dohledem pana Eastwooda.“, poznamenává Eckhart a naznačuje, že oba herci nakonec začali všechno umět natolik dobře, že mohli hrát ve svých scénách. „Piloti vypadají velmi uvolněně; kokpit je pro jako domov, takže jsme cítili zodpovědnost za to, že všechno uděláme správně. Měli jsme z toho dobrý pocit.“
„Zvali jsme Sullyho, kdykoliv měl čas.“, říká Eastwood. „Ochotně zařídil trenažéry a piloty, kteří Tomovi a Aaronovi přesně ukázali, jak to bude fungovat. Absolvovali intenzivní kurz, ale oni ho bez problémů zvládli.“
Ztvárnit mediálně velmi dobře známou osobnost byla jen jedna část Hanksova úkolu, ale skutečně těžké „bylo věrohodně podat rozsáhlé Sullyho zkušenosti v kokpitu.“ Sebevětší Sullenbergerovo ujišťování se nemohlo vyrovnat pocitu, který Hanks zažil, když se v trenažéru poprvé chopil ovládacích prvků. „Pořád opakoval: ‚Uvidíš, jaké to je létat, až se vstoupíš do trenažéru.‘, a musím přiznat, že to byl velmi realistický zážitek. Je to stejný pocit, jako když sedíte v letadle, není k tomu třeba žádná představivost, protože všechno cítíte i fyzicky - naklánění, pohyb - je to úžasné.“
Během svého tréninku se oba herci dozvěděli, že onoho dne vlastně řídil vzlet Skiles, protože kopiloti mají předepsán určitý počet vzletů, který je podmínkou pro kvalifikaci na kapitána. Stejně jako ve filmu převzal po srážce s hejnem ptáků řízení Sullenberger, který měl nalítáno více hodin a byl zkušenější.
Eastwood simulace na trenažéru nejen pozoroval, ale také je natáčel, aby se na ně herci mohli podívat a ze svých cvičných letů se poučit. Hanks říká: „Naštěstí jsme měli letový plán, věděli jsme, co máme dělat a kdy máme stisknout které tlačítko, a na scéně to fungovalo. Bylo zábavné takhle strávit den, ale pomohlo nám to také udělat si představu o vážnosti reálné atmosféry, v jak krátkém časovém úseku se všechno odehrálo, o emocích a množství rozhodnutí, které museli Sully a Skiles učinit. V neposlední řadě jsme jim Aaron a já chtěli vyjádřit své uznání a strašně jsme se snažili, abychom vypadali, jako že víme, co děláme.“

Ocenění:
Academy Awards
2017 - Střih zvuku (nominace)

Satellite Awards
2017 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)
2017 - Nejlepší adaptovaný scénář (Todd Komarnicki) (nominace)
2017 - Nejlepší vizuální efekty

Denver Film Critics Society
2017 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)

Palm Springs International Film Festival
2017 Icon Award - Tom Hanks

People's Choice Awards
2017 - Nejoblíbenější dramatický film (nominace)
2017 - Nejoblíbenější herec v dramatickém filmu - Tom Hanks

American Film Institute
2016 - Nejlepších deset filmů roku

Alliance of Women Film Journalists
2016 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)

Critics' Choice Awards
2016 - Nejlepší film     Sully: Zázrak na řece Hudson
2016 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)
2016 - Nejlepší adaptovaný scénář (Todd Komarnicki)

Dallas–Fort Worth Film Critics Association
2016 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)

Hollywood Film Awards
2016 - Tom Hanks (Hlavní herec)

San Diego Film Critics Society
2016 - Nejlepší střih (Blu Murray)

San Francisco Film Critics Circle
2016 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)

St. Louis Gateway Film Critics Association
2016 - Tom Hanks (Hlavní herec) (nominace)

Washington D.C. Area Film Critics Association
2016 - Nejlepší střih (Blu Murray) (nominace)

DABING
V českém znění: Pavel Šrom - Tom Hanks (Chesley 'Sully' Sullenberger), Tomáš Juřička - Aaron Eckhart (Jeff Skiles), Zlata Adamovská - Laura Linney (Lorraine Sullenbergerová), Jakub Saic - Patch Darragh (Patrick), Ludvík Král - Mike O'Malley (Charles Porter), Petr Neskusil - Sam Huntington (Jeff Kolodjay), Pavlína Mourková - Ann Cusack (Donna Dentová), Bohuslav Kalva - Jamey Sheridan (Ben Edwards), Zdeněk Mahdal - Christopher Curry (Rob Kolodjay), Renata Volfová - Jane Gabbert (Sheila Dailová), Jarmila Švehlová - Valerie Mahaffey (Diane Higginsová), Oldřich Hajlich - Max Adler (Jimmy Stefanik), Dana Pešková - Molly Hagan (Doreen), Kateřina Petrová - Anna Gunn (Elizabeth), Eva Miláčková - Delphi Harrington (Lucille), Bohdan Tůma - Vincent Lombardi (Lombardi), Otto Rošetzký - Chris Bauer (Larry), Jaroslav Horák - Michael Bloomberg (sám sebe), Vladimír Kudla - Holt McCallany (Mike Cleary), Zbyšek Horák, Ladislav Županič, Adéla Kubačáková, Miloš Vávra, Petr Burian, Klára Jandová, Milada Vaňkátová
Překlad: Iveta Kristek Pavlovičová
Dialogy: Ivan Kotmel
Zvuk: Jiří Götz
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Jiří Balcárek
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.9.2016 Freeman Ent.
Premiéra USA: 9.9.2016 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 18.1.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 18.1.2017 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 8 930 368
Tržby celkem - $ 238 470 033
Návštěvnost v ČR 60 810
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000

BONUSY DVD
• Sully Sullenberger: Muž v pozadí zázraku Rozdíl mezi neštěstím a záchranou dělá charakter muže s rukama na řízení.
• Krok za krokem: Odvrácení katastrofy na Hudsonu Kapitán Sullenberger, druhý pilot Jeff Skiles a vedoucí letového provozu Patrick Harten nás krok za krokem provedou mučivými 208 vteřinami letu 1549.
• Po krk v řece Hudson: Natáčení Sullyho Režisér Clint Eastwood a producenti Frank Marshall a Allyn Stewart odhalují, jak je ve filmu zachyceno hrůzostrašné přistání letu 1549 do Hudsonu

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.40:1
český 5.1, anglický Dolby Atmos True HD, polský 5.1 VO, ruský 5.1, thajský 5.1
české, anglické pro neslyšící, arabské, bulharské, čínské zjednodušené, čínské, estonské, hebrejské, chorvatské, kantonské, korejské, litevské, lotyšské, polské, portugalské (Evropa), rumunské, ruské, slovinské, thajské, turecké
 
Tvůrci a herci
Clint Eastwood (Režie), Frank Marshall (Produkce), Clint Eastwood (Produkce), Tim Moore (Produkce), Allyn Stewart (Produkce), Christian Jacob (Hudba), Tierney Sutton Band (Hudba), Tom Stern (Kamera), Blu Murray (Střih), Geoffrey Miclat (Casting), James J. Murakami (Scénografie), Deborah Hopper (Kostýmy), Bub Asman (Zvuk), Alan Robert Murray (Zvuk), Kimberly Felix (Masky), Todd Komarnicki (Scénář), Chesley Sullenberger (kniha) (Předloha), Jeffrey Zaslow (kniha) (Předloha), Tom Hanks (Herec), Aaron Eckhart (Herec), Laura Linney (Herec), Anna Gunn (Herec), Autumn Reeser (Herec), Jamey Sheridan (Herec), Holt McCallany (Herec), Jerry Ferrara (Herec), Max Adler (Herec), Sam Huntington (Herec), Wayne Bastrup (Herec), Valerie Mahaffey (Herec), Jeff Kober (Herec), Mike O'Malley (Herec), Chris Bauer (Herec), Gary Weeks (Herec), Wilbur Fitzgerald (Herec), Brett Rice (Herec), Jeremy Luke (Herec), Robert Pralgo (Herec), Patch Darragh (Herec), Doris McCarthy (Herec), Ann Cusack (Herec), Michael Rapaport (Herec), Jeffrey Nordling (Herec), Chesley Sullenberger (Herec)
 
2016/96/USA/Drama, Životopisný
 
Zajímavost k filmu
- Skutečný Chesley Sullenberger byl přítomen ve studiu, kde pomáhal tvůrcům ztvárnit film co nejvíce realisticky.
- Pro vytvoření místa havárie filmaři nejprve natočili záběry záchranných lodí obklopujících prázdné místo v řece Hudson. Tyto záběry byly následně zkombinovány s těmi ze studia, ve kterých byl umístěn vyřazený letoun A320 do uměle vytvořeného jezera.
- V rámci příprav na natáčení strávil Tom Hanks půl dne s Chesley Sullenbergerem v jeho domě. Sullenberger prohlásil, že na něj zapůsobilo, jak dobře jej herec ztvárnil.
- Vyšetřovatelé, kteří se případem v roce 2009 zabývali, si začali na film krátce po jeho uvedení stěžovat. Nelíbil se jim totiž způsob, jakým je režisér Clint Eastwood zobrazil. Konkrétně jim vadilo vyznění filmu, které působí tak, že se tehdy snažili kapitána Chesleyho Sullenbergera šikanovat a z celého neštěstí vinit. Podle jejich slov to není pravda. Šéf tehdejší komise Robert Benzon to glosoval slovy: "Ti pánové už byli dávno národními hrdiny, nesnažili jsme se nikoho ztrapnit. Nejsme KGB ani gestapo."
- Letoun, se kterým kapitán Sully v roce 2009 nouzově přistál na řece Hudson, byl Airbus A-320. Odstartoval z letiště v New Yorku a měl namířeno do Charlotte v Severní Karolíně. Na palubě bylo celkem 155 lidí, z toho 5 členů posádky a 150 pasažérů.
- V momentě, kdy Sully (Tom Hanks) běží v noci po Times Square, je možné zahlédnout billboard na film Gran Torino (2008). To mělo premiéru ve stejném roce, ve kterém se odehrává tento film a režíroval jej taktéž Clint Eastwood.
- Na plátna se vrátili skuteční záchranáři z osudného dne. Vedle toho, že se filmoví tvůrci rozhodli pro natáčení vybrat skutečné prostředí, ve kterém k události došlo a natočit co nejvíce exteriérů v New York City, snažili se také zapojit do filmu co nejvíce jeho obyvatel, kteří tam onoho dne byli. Neznamenalo to pouhé dotazování na to, co si z oněch událostí pamatují, ale také angažování mnohých z těch, kteří se zúčastnili záchranných akcí, aby si zopakovali svou práci před kamerami. Letečtí i vodní záchranáři a několik pracovníků Červeného kříže a dalších dobrovolníků se vrátilo na scénu, aby si zopakovali hrdinství, které onoho dne prokázali, a dále tak podpořili to, co si při mnoha příležitostech uvědomoval i sám kapitán Sullenberger: že šťastný konec není zásluhou pouze jednoho rychlého a vyrovnaného jednání jedince, ale také osobní statečnosti mnoha lidí.
- Film sa nakrúcal na 65 mm digitálnu kameru ARRI ALEXA 65 IMAX, ktorú len nedávno vyvinula a upravila nemecká spoločnosť Arri Rental v spolupráci s korporáciou IMAX.
- Nakrúcanie filmu sa začalo 28. septembra 2015 v New Yorku. Dňa 15. októbra nakrúcanie prebiehalo v Atlante, kde budova v centre mesta bola premenená na hotel v New Yorku. Pokračovalo sa v Severnej Karolíne, Los Angeles, na vojenskej leteckej základni Holloman v Novom Mexiku a v meste Kearny v New Jersey. Nakrúcanie sa skončilo dňa 29. apríla 2016.
 
Odkazy