Stillwater / Stillwater (2021/139/USA/Drama, Thriller) 63%

19.11.2021 17:23
JEDNOU VĚTOU
„Matt Damon vyráží do cizí země, aby pomohl osvobodit svoji dceru, která se zde ocitla ve vězení za vraždu."

OBSAH
Stillwater sleduje amerického drsňáka z Oklahomy, který cestuje do Marseille navštívit svou dceru ve vězení za vraždu, o které tvrdí, že ji nespáchala. Konfrontován jazykovou bariérou, kulturními odlišnostmi a komplikovaným právním systémem si Bill Baker ve Francii buduje nový život s jediným cílem – osvobodit svou dceru. (Magic Box)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Já vím, já vím, většina z vás si u toho asi dobře zdřímla, počítala prsty na rukou, případně pozorovala lezoucí šváby pod televizí. Ale já si tohle Mattovo kvazi detektivní ´Ztraceno v překladu´ užil dost. I v pomalu vyprávěných filmech si lze najít hodně zajímavého, a tady navzdory úctyhodné stopáži je řečeno jenom to podstatné. Ten rodinný vztahový balast okolo by bylo škoda vystříhat, protože tomuto civilně působícímu vyprávění by to jenom uškodilo. Ten příběh má hodně realistický esprit, s morálním dilematem na konci, jak ve skutečném životě, nic není jenom černé a bílé. A tlumené herectví Matta Damona se mi líbilo moc, přesně takhle by vypadal zabejčený modlící se republikán. (Lima) 4*

Jakmile Maya ve sklepě objevila lístky na fotbalové utkání svého milovaného Olympique Marseille, muselo být všem jasné, koho na zápase Matt Damon spatří. Právě Matt se spojil s režisérem novinářského dramatu Spotlight Toma McCarthyho, aby předložili další hutné komorní drama, kterak zoufalý otec jezdí už pět let za dcerou do francouzského vězení kvůli vraždě, o které tvrdí, že ji nespáchala. A záhy se ocitne na morální křižovatce. Původně jsem si myslel, že to bude rozkročené mezi dvěma styly (protože ropný dělník se zdá být horkou hlavou, která nepůjde pro ránu daleko), ale nakonec je to plíživý příběh o hledání odpovědí, o překonávání jazykové bariéry, o Bohu, nové rodině a obavách z vlastních chyb. Pomalé tempo vyprávění mi nevadilo, McCarthy znovu zvolil trochu nevstřícný přístup a mnozí by určitě ocenili, kdyby si víc pohrál s emocemi. Francouzské duo Lilou Siauvaud a Camille Cottin skvělé. Matt samozřejmě také. (castor) 4*

Upozornění na začátek. Přestože je zde Matt Damon a opět nosí batoh na jednom rameni, nečekejte ani náznak Bournea. Stillwater ve výsledku není thrillerem, protože se zde prakticky nevyskytuje napětí a přestože to ze začátku vypadá, na pátrání po vrahovi, aby se očistilo jméno neprávem uvězněné dcery, je film komorním a velice, velice pomalým dramatem o nápravě minulosti a cestě k tomu být správným rodičem. Matt Damon je fajn a možná hlavně díky němu se film dá bez větších výhrad shlédnout a přežít, ale opravdu opatrně. Trailer klame tělem a první třetina filmu také. Není zde akce a napětí se mírně objevuje v poslední třetině filmu. (Chrustyn) 3*

VELKÁ RECENZE
Matt Damon vyráží do cizí země, aby pomohl osvobodit svoji dceru, která se zde ocitla ve vězení za vraždu.
Režisér a scenárista oscarového Spotlightu Tom McCarthy umí vyprávět strhující, vybroušené a skutečné příběhy obyčejných lidí. Pokud ale čekáte, že jeho novinka Stillwater s Mattem Damonem v hlavní roli nabídne třeba jen částečně takové emoce nebo společenský přesah, jako mělo jeho novinářské drama z roku 2015, pak vás bohužel musím zklamat. Stillwater je totiž jen bezzubou přehlídkou papírově silných předpokladů, které spolu v celovečerní podobě dohromady vůbec nefungují.
Příběh se točí okolo postaršího otce z Oklahomy Billa Bakera. Hned v úvodu se s ním pak vydáváme do Francie, konkrétně do Marseille, kde si jeho odcizená dcera Allison (Abigail Breslin) už pár let odpykává ve vězení trest za vraždu, kterou ale jak sama tvrdí nespáchala. Po nějaké době na povrch vyplavou nové potenciální důkazy, které by však mohly její případ zvrátit. Jelikož se ale úřady, ani dceřina obhájkyně nehodlají novým stopám věnovat, musí vzít vyšetřování do vlastních rukou právě Bill.
Pokud vás tenhle nástřel děje zaujal, tak jen proto, že jsem z něj záměrně vynechal pár věcí, které vaši zvědavost zase rychle zchladí. Tak zaprvé, Stillwater není procedurální drama, krimi, ani detektivka. Je to spíš sociální sonda, respektive pokus o ni. Matt Damon pak nehraje typického klaďase, jenž vezme věci do vlastních rukou a začne sjednávat spravedlnost. V tomhle příběhu je to samotářský redneck, co většinu života strávil s flaškou v ruce. Připravil se tak o rodinu i budoucnost, za což nyní hledá pomyslné vykoupení. V Marseille se pak Bill ještě seznamuje se svobodnou matkou Virginií a její dcerou Mayou.
Právě vztah Billa, Virginie a Mayi pak táhne většinu děje kupředu, zatímco se Bill zoufale snaží najít mladíka, který by mohl být skutečným vrahem v případu jeho dcery. Zároveň je čas od času vystavován cizí kultuře a názorům, se kterými by jako Američan z Oklahomy nemusel vždy souznět. Tady ale přichází asi největší osobní zklamání. Snímek se totiž celou dobu tváří, že dříve nebo později bude politickým komentářem na téma Trump a republikáni, jakmile však dojde na otázku, koho Bill volil, McCarthy nepochopitelně uhne a celou tuto rovinu pošle nadobro do outu. Ihned se tak nabízí otázka, co je tedy vlastně klíčovým tématem Stillwater? Politika to zjevně není. Jsou to tedy vztahy? Ať už rodinné, nebo romantické? Jenže ani tady vlastně film neví, co chce říct.
Co se vztahu Billa a jeho dcery Allison týče, je to ještě relativně (ne)funkční. McCarthy těží ze starých traumat, i z toho, co není nikdy jasně řečeno. Zde zkrátka sledujeme otce, který je odhodlaný udělat pro svoji dceru cokoliv, i když ví, že za to nebude nijak odvděčen. Pozitivní je na tom pak hlavně to, že se film drží celou dobu nohama na zemi, takže vlastně Damona k ničemu přehnanému nepustí. Romantický oblouk mezi Billem a Virginií je už ale o dost komplikovanější, zejména proto, že tenhle vztah postrádá jakoukoli jiskru.
Nutno říct, že Damon toho chladného, nezaujatého a odměřeného prosťáka z Oklahomy lépe snad ani zahrát nemohl, o to spíš mě překvapuje snaha jej zde stavět do role lamače dívčích srdcí. Protiklady se sice přitahují, a chápu, že na papíře musel ten střet dvou světů působit zajímavě, jenže ve výsledku z toho nebylo vytěženo vůbec nic. Dialogově, obrazově, ani emocionálně.
Nakonec se tak přikláním k názoru, že hlavní myšlenkou byla jedna z replik Billovi dcery. Tedy že život je brutální. Ano, to bezpochyby je. Že by to však McCarthy ve Stillwater podložil i něčím jiným než jen příběhem volně inspirovaným Američankou Amandou Knox, to se říct nedá. Film za nekonečně dlouhých 139 minut nezvládne předat jedinou vlastní myšlenku, nezvládne rozvést a poté uspokojivě završit jediné téma, a pak prostě skončí. Po řemeslné stránce tomu nemám co vytknout, stejně tak míří pochvala i k hercům, jenže způsob, jakým je tohle drama podáno, ten už zkrátka ocenit nedokážu. Ignorace na Oscarech zcela zasloužená a vy to s klidem přeskočte taky.

DABING
1.DABING (DVD/VOD)
V českém znění: Michal Jagelka - Matt Damon (Bill), Gabriela Filippi - Camille Cottin (Virginie), Terezie Taberyová - Abigail Breslin (Allison), Zdeněk Mahdal - Jean-Marc Michelangeli (kapitán), Linda Křišťálová - Lilou Siauvaud (Maya), Irena Máchová - Naidra Ayadi (Nedjma), Jana Postlerová - Deanna Dunagan (Sharon), Filip Švarc - William Nadylam (Patrick), Filip Tomsa - Bastien d'Asnieres (Renaud), Radek Hoppe - Grégory Di Meglio (Stéphane), Renata Volfová - Anne Le Ny (Leparqová), Zbyšek Horák - Moussa Maaskri (Dirosa), Veronika Veselá, Nina Horáková, Pavel Tesař, Anna Brousková, Lucie Svobodová, Jiří Krejčí
Překlad: Zuzana Pelíšková
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro MagicBox vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time - 2021

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 30.7.2021 Focus Features
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.11.2021 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 24.11.2021 Magic Box

Tržby celkem - $ 19 800 000
Náklady (Rozpočet) - $ 20 000 000
 
Tvůrci a herci
Tom McCarthy (Režie), Liza Chasin (Produkce), Steve Golin (Produkce), Jonathan King (Produkce), Tom McCarthy (Produkce), Mychael Danna (Hudba), Masanobu Takayanagi (Kamera), Tom McCarthy (Střih), Marcus Hinchey (Střih), Thomas Bidegain (Střih), Noé Debré (Střih), Dorothée Auboiron (Casting), Kerry Barden (Casting), Constance Demontoy (Casting), Anne Fremiot (Casting), Paul Schnee (Casting), Philip Messina (Scénografie), Karen Muller Serreau (Kostýmy), Paul Hsu (Zvuk), Jean Umansky (Zvuk), Sharon Tabb (Masky), Tom McCarthy (Scénář), Marcus Hinchey (Scénář), Thomas Bidegain (Scénář), Noé Debré (Scénář), Matt Damon (Herec), Camille Cottin (Herec), Abigail Breslin (Herec), Lilou Siauvaud (Herec), Deanna Dunagan (Herec), Idir Azougli (Herec), Anne Le Ny (Herec), Moussa Maaskri (Herec), Naidra Ayadi (Herec), Gilbert Traina (Herec), William Nadylam (Herec), Mahia Zrouki (Herec), Alban Casterman (Herec), Jean-Pierre Taieb (Herec), Grégory Di Meglio (Herec), Michel Bompoil (Herec), Sarah Brooks (Herec), Olivier Ho Hio Hen (Herec), Olivier Cruveiller (Herec), Victor Sansano (Herec), Eric Marcel (Herec), Clarisse Tennessy (Herec), Jake Washburn (Herec), Eric Starkey (Herec), Carlos Ramirez (Herec), Robert Peters (Herec), Justin France (Herec), Lisandro Boccacci (Herec), Erin Herring (Herec)
 
2021/139/USA/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film je voľne založený na príbehu Amandy Knox.
- Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo vo francúzskom Marseille. Scény z Ameriky sa natáčali v štáte Oklahoma. Názov filmu Stillwater je tiež mesto v Oklahome, kde sa taktiež natáčalo.
- Abigail Breslin získala vodičské oprávnenie len dva týždne pred natáčaním, nakoľko jedna scéna vyžadovala, aby šoférovala.
 
Odkazy
-