Steve Jobs/ Steve Jobs (2015/122/Velká Británie, USA/Drama, Životopisný) 68%

18.05.2020 19:40
JEDNOU VĚTOU
„Píše se rok 1984 a v sídle Applu se chystá oficiální prezentace produktu Macintosh. Dámy a pánové, nastupuje Steve Jobs."

OBSAH
Film se odehrává během vyhrocených momentů před zahájením klíčových Jobsových prezentací, které měnily dějiny, a to nejen počítačové. Poprvé Jobse potkáváme v polovině osmdesátých let, kdy na trh uvedl Macintosh. Od prvních minut utvrzuje diváky v tom, že legendy o jeho asociálnosti a nesnesitelnosti nelhaly. Je to monstrum, které šikanuje své podřízené za neplnění nesplnitelných příkazů, ponižuje matku (Katherine Waterston) své dcery, jejíž otcovství přes soudní rozhodnutí neuznává, do krve se hádá se svou pravou rukou Joannou Hoffmanovou (Kate Winslet), dokud nedosáhne svého. S ubíhajícími minutami se však z jednorozměrného psychopata stává mnohovrstevná osobnost, kterou budou diváci chápat, obdivovat, ale samozřejmě také nenávidět. Asi jako každou výjimečnou lidskou bytost, která viděla o kus dál, než všichni ostatní.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Technicky a herecky precizní film. Vykreslení Jobse, jeho vztahů k "lidem okolo", jeho přípravy na prezentace i obrovské posedlosti v "jedinou pravdu - tu jeho". Velice dynamická režie, intenzivní zážitek, který pohlcuje. Tohle je film, který si velký iSteve zasloužil a současně monument, který není pro každého, ať díky divadelnímu ladění nebo pro svojí cílenost na ty zásadní momenty Jobsovy kariéry a pořádně množství narážek na okolní dění nebo IT historii. (Djkoma) 5*

Celkem překvapivý film v kontextu kinematografie Dannyho Boylea, jakoby Danny Boyle naruby, režisér, který vždy kladl důraz na vizuální stránku svého díla a který doposud točil své filmy na fundamentu detailu a postav co nejblíže před kamerou, najednou obrátil formální stránku vzhůru nohama a odzoomoval na level celků, Steve Jobs je rámován nedetailně, z odstupu, což vytváří zajímavé kontexty, paralelně s tím se vlivem scénáře Aarona Sorkina postaveného ortodoxně na dialozích drží nefilmové podstaty, neboť celý film vypadá jako klasická filmová adaptace divadelní hry, žánr hojně rozvíjený (nejen klasickou) hollywoodskou kinematografií, v němž se jakoby rezignuje na princip filmového vyprávění a film slouží pouze coby nápodoba dramatického činoherního kusu (vzpomeňme Kočku na rozpálené plechové střeše či namátkou novodobého Polanského Boha masakru). Členění na tři akty, jednota místa, času a děje, prakticky vše postavené na třech hercích, filmové divadlo 21. století... (Radek99) 4*

Není to o Jobsových mnohých (ne)úspěších v Atari, Applu, NeXTu či Pixaru a nejde tedy o film o vizionáři, který jejich prostřednictvím západní svět chtě nechtě nade vší pochybnost ovlivnil; a ne zrovna zanedbatelně. O něco více, ale i tak nikoli primárně a v plném záběru, to je o Jobsovi jakožto neskonale vděčném objektu zájmu, který v sobě snoubí (všeho)schopného v mnoha ohledech geniálního a velice inteligentního "vůdce", který uměl prodat svou inovativními vizi jako nikdo jiný, s nepopiratelnými obchodnickými schopnostmi i kouzlem osobnosti, stejně jako arogantního a mnohdy neopodstatněně krutého i emočně labilního manipulátora trpícího narcistickou poruchou osobnosti, který neváhá jít přes mrtvoly; a to i svých nejbližších. A to je ještě ta milejší stránka jeho odvrácené tváře. Ovšem zdaleka nejvíce je to o prostém vztahu komplikované osobnosti ke světu, kolegům, přátelům a především o hledání si cesty k sobě sama a nechtěné dceři. Je to do morku kostí typicky "sorkinovské". Ovšem tentokrát se mu chytrým tahem podařilo eliminovat častou výtku jeho práce; a sice že jeho postavy divadelně deklamují a nehovoří jako skuteční živoucí lidé. A tak to tedy rovnou pojal jako svého druhu stylizovanou divadelní hru založenou na fikci inspirovanou skutečností o třech aktech a vracejících se návštěvách a la Dickensova Vánoční koleda. Boylovi slouží ke cti, že krom jakože dobového formátu jednotlivých aktů se oproti svým zvyklostem drží v ústraní a nechává vše čistě na zběsilé tempo udávajících Sorkinových energických dialozích a výtečných hercích, kdy to zdaleka není jen o chvalozpěvy zahrnovaném triu Fassbender-Winsletová-Rogen. (DaViD´82) 4*

VELKÁ RECENZE
Steve Jobs je tu s námi i několik let po svém předčasném odchodu na onen svět. Většina fanoušků Applu ho vidí za každým iPhonem a iPadem, firma stále "žije" z jeho odkazu, a tak není divu, že poté, co kiny prohučela hollywoodská limonáda jOBS s Ashtonem Kutcherem v hlavní roli, došli jiní producenti k rozhodnutí, že potřebujeme ještě jeden životopis. Steve Jobs se zaklíná kontroverzní předlohou, skvělým scenáristou, lákavým obsazením a výrazným režisérem. Copak se asi na tomhle receptu může pokazit? Zdánlivě nic, pokud se během sledování dvouhodinového snímku smíříte s tím, že není tím, co jste asi čekali. Boyle totiž zrežíroval Jobsův příběh jako divadelní představení pro jednu figuru a košaté křoví. Sednul si do pozadí a nechal pracovat scenáristu, dramaturga a loutkáře Sorkina, který dává Fassbenderovi velkolepou oscarovou návnadu. Herecký reflektor totiž sobecky míří jen a jen na něho.
Pokud jste se těšili na elektrizující keynotes, které Jobse v moderním věku (post-devadesátých letech) proslavily, máte smůlu. Pokud jste chtěli prošlapat cestičku íčkové éry, máte opět smůlu, protože snímek začíná prezentací Macintoshe a končí prezentací iMaca. Tohle totiž ani omylem nejsou Steveovy největší hity a dokonce ani oživlá učebnice, která vám má vysvětlit, proč je dnes Apple fenoménem, ačkoliv se mu v osmdesátých a devadesátých letech všichni v čele s Billem Gatesem spíš posmívali. Sorkin kašle na vaše díry v IT dějepise, dokonce bohorovně přehlíží, že nerozumíte termínům jako expanzní sloty, že jste nikdy neslyšeli o Next a vůbec nechápete, kdo je ta hipísačka, která má se Stevem dceru jménem Lisa. Tohle všechno jsou pro Sorkina jenom figurky na Jobsově životní šachovnici, ale jeho ani nenapadne, aby hýbal všemi. Naopak si vybírá nejsilnější hráče, aby partii dohrál rychle a efektivně.
I proto může Steve Jobs po solidním rozjezdu působit trochu arogantně, protože přeskakuje z jedné éry do druhé, aniž by se zdržoval vysvětlováním souvislostí. Nijak nepomůže ani to, že v zásadě celou dobu sledujeme zákulisí skutečného dění, nahlížíme do pozadí, které bylo očím profesionálů i laiků skryté. To je samozřejmě pro fanoušky podobných zákulisních intrik zajímavé, méně pak pro členy jablečně církve, kteří mají na Jobse spíše černobílý názor, a nedostanou památné okamžiky nebo šťavnatou trivii, mnohem spíš jim Sorkin příliš sofistikovaným a rozmáchlým způsobem cpe do chřtánu, že byl duchovní otec a vizionář Steve Jobs sobecký a nabubřelý parchant.
Tragédie jeho postavy spočívá v tom, že to o sobě ví, a stejně si nemůže pomoct. Cílem jeho výlevů jsou napříč dekádami stále stejní lidé. Jeho pravá ruka Joanna Hoffman (skvělá Kate Winslet), bývalý šéf Pepsi a CEO John Sculley (Jeff Daniels), trpělivý kumpán a spoluzakladatel Apple Steve Wozniak (Seth Rogen) a šéfprogramátor Andy Hertzfeld (Michael Stuhlbarg). Plus ex-manželka a dcera, která se objeví hned v několika věkových vydáních, zejména ve scénách, kdy byste chtěli Stevea praštit něčím opravdu těžkým. Komorní prostředí vyprázdněných chodeb, výtahů a hledišť je pro Sorkina tím správným revírem. Postavy neustále pochodují, přesně jako v jeho seriálech, případně vedou dlouhatánský dialog obklopeny prázdným prostorem.
Pro Fassbendera je to oscarová příležitost servírovaná na stříbrném podnose. Trpělivě odříkává hustě popsané stránky dialogů a brilantně črtá až démonický obraz Stevea Jobse, aniž by však z jeho či Sorkinovy strany došlo k nějakým podpásovkám nebo faulům. Teď myslím z hlediska vykreslení Jobse. Zpronevěra historickým detailům je věc druhá, Sorkin si podobně jako u Social Network ohýbá časovou osu ve svůj prospěch - jednotlivé události přeskládal tak, aby se mu povedlo co nejpřesněji zachytit svou verzi Stevea Jobse na "omezeném" prostoru dvou hodin. Přesto se dost možná jedná o dialogově nejintenzivnější film, který letos uvidíte. Není to jen verbální onanie, Sorkin zkrátka se slovy umí, nicméně absence boyleovského hračičkování, snad s výjimkou prvních patnácti minut, a jakýchkoliv wow okamžiků, vyčerpá i ty nejtrpělivější diváky.
Krásně je to vidět v závěru, kdy je nám milostivě dovoleno sledovat alespoň nácvik představení iMaca. Najednou jako by projel publikem blesk, s Boyleovou pomocí nechává Sorkin nahlédnout do oné magické atmosféry, do onoho kumštu, se kterým si Jobs řečník dokázal podmanit celé publikum a dost možná i celý svět. Je to ale jen záblesk, drobné namlsání, než hlavní postava opět zmizí za oponou a začne za sebou pálit všechny vztahové mosty.
Svým způsobem jsem rád, že film přeskočil ono garážové patlání se s prvním Applem, že se nesnažil znovu tvářit jako origin. Sorkinovi se povedlo vykreslit Jobse jako zajímavou a komplexní figuru, ač třeba na úkor prostoru ostatních postav (každý si pomáhá jak umí, čím lepší herec, tím víc si ho budete pamatovat za to, co s přiděleným prostorem dokázal udělat) a vlastně film utnul skoro až v cliffhangeru - v okamžiku, od kterého teprve odstartovala Jobsova kariéra hvězdného a neomylného CEO, jehož poznali nejen lidé od počítačů, ale především fanoušci gadgetů do kapsy, ať už to byly hudební přehrávače nebo později mobilní telefony.
Tohle už ale Sorkinovi přišlo známé a otřepané, stejně jako již zmíněné historické keynotes. Udělal si to zkrátka po svém, podobně sobecky jako Jobs. A Boyle mu to dovolil, protože Steve Jobs je o té jedné jediné postavě a nikoliv o filmu jako takovém. A to je samozřejmě škoda, stejně jako je škoda, že si režisér nechal přerůst přes hlavu (jakkoliv talentovaného) scenáristu. Bez vzájemné spolupráce totiž film točit nejde. I proto si ze Stevea Jobse budete pamatovat jen Stevea Jobse. A to je příliš málo.

O PRODUKCI
Společnost Sony Picures odkoupila práva na knihu Isaacsona v říjnu 2011 a Aarona Sorkina najala, aby ji přepracoval na scénář. V listopadu 2011 se mluvilo o tom, že si roli Jobse zahraje George Clooney nebo Noah Wyle (který už si Jobse zahrál v televizním filmu Piráti ze Silcon Valley). Scénář byl vytvářen za pomocí Jobsovo pravé ruky Joanny Hoffman, bývalého ředitele Applu Johna Sculleyho, původního vývojáře týmu MAC Andyho Hertzfelda, Jobsovo první dcery Lisy Brennan-Jobsové a její matky Chrisann Brennan.[1] V lednu 2014 se mluvilo, že by si roli Jobse mohl zahrát Christian Bale. Danny Boyle byl najatý na post režiséra a mluvilo se o Leonardovi DiCapriovi. Poté, co DiCaprio od role upustil, byly zvažování Bale, Matt Damon, Ben Affleck a Bradley Copper. V listopadu od projektu upustil Bale a Michael Fassbender ho nahradil. Scarlet Johanssonová byla nabídnuta role, ale odmítla.
Kvůli napadení emailů společnosti Sony Pictures Entertainment v prosinci roku 2014 se přišlo na to, že se mluvilo o obsazení Toma Cruise, Matthewa McConaugheyho a Charlize Theronové. Natalie Portmanová se k projektu připojila v listopadu 2014, ale odešla z něj v prosinci. Michael Stuhlbarg se k obsazení připojil v roli Andyho Herzfelda. V lednu 2015 bylo potvrzeno připojení Kate Winsletové. Jeff Daniels byl obsazen do role Johna Sculleyho.

Ocenění:
Academy Awards
2016 - Michael Fassbender (Hlavní herec) (nominace)
2016 - Kate Winslet (Vedlejší herečka) (nominace)

Golden Globes
2016 - Kate Winslet (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2016 - Aaron Sorkin (Nejlepší scénář)
2016 - Michael Fassbender (Nejlepší herec - drama) (nominace)
2016 - Daniel Pemberton (Nejlepší hudba) (nominace)

BAFTA
2016 - Kate Winslet (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2016 - Michael Fassbender (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2016 - Aaron Sorkin (Adaptovaný scénář) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2015 - Michael Fassbender (Nejlepší herec) (nominace)
2015 - Aaron Sorkin (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
2015 - Michael Fassbender (Nejlepší herec)

AACTA International Awards
2016 - Michael Fassbender (Nejlepší herec) (nominace)
2016 - Kate Winslet (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2016 - Aaron Sorkin (Nejlepší scénář) (nominace)

DABING
V českém znění: Dalibor Gondík - Michael Fassbender (Steve Jobs), Jitka Ježková - Kate Winslet (Joanna Hoffmanová), Pavel Šrom - Jeff Daniels (John Sculley), Bohdan Tůma - Seth Rogen (Steve Wozniak), Igor Bareš - Michael Stuhlbarg (Andy Hertzfeld), Marika Šoposká - Katherine Waterston (Chrisann Brennanová), Klára Nováková, Zdeněk Mahdal, Viktorie Taberyová, Antonie Talacková, Zbyšek Horák, Jakub Saic, Rudolf Kubík, Adéla Kubačáková, Dana Pešková, Jaroslav Horák, Barbora Souja, Lumír Olšovský, Libor Bouček
Překlad: Iveta Kristek Pavlovičová
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Zdeněk Mahdal ml.
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy: Ivan Kotmel
Režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2015

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.11.2015 CinemArt
Premiéra USA: 9.10.2015 Universal Pictures US
Premiéra Velká Británie: 13.11.2015 Universal Pictures UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.3.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 16.3.2016 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 2 871 808
Tržby celkem - $ 34 400 000
Návštěvnost v ČR 21 117
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
Danny Boyle (Režie), Mark Gordon (Produkce), Christian Colson (Produkce), Danny Boyle (Produkce), Scott Rudin (Produkce), Daniel Pemberton (Hudba), Alwin H. Kuchler (Kamera), Elliot Graham (Střih), Francine Maisler (Casting), Guy Hendrix Dyas (Scénografie), Suttirat Anne Larlarb (Kostýmy), Glenn Freemantle (Zvuk), Lisa Pinero (Zvuk), Gretchen Davis (Masky), Aaron Sorkin (Scénář), Walter Isaacson (kniha) (Předloha), Michael Fassbender (Herec), Kate Winslet (Herec), Seth Rogen (Herec), Katherine Waterston (Herec), Jeff Daniels (Herec), Michael Stuhlbarg (Herec), Sarah Snook (Herec), Perla Haney-Jardine (Herec), Ripley Sobo (Herec), Bryan Casserly (Herec), Noreen Lee (Herec), John Ortiz (Herec), Jesse Muick (Herec), Pablo Picasso (a.z.) (Herec), Bob Dylan (a.z.) (Herec), John Lennon (a.z.) (Herec), Mihran Slougian (Herec), Rick Chambers (Herec), Ed Moy (Herec), Bianca Von Krieg (Herec), Molly Shaiken (Herec), Makenzie Moss (Herec), Karen Kahn (Herec)
 
2015/122/Velká Británie, USA/Drama, Životopisný
 
Zajímavost k filmu
- Ike Barinholtz chcel hrať rolu Stevea Wozniaka (Seth Rogen). O rolu Lisy (Perla Haney-Jardine) mala zase záujem Dakota Fanning. (Astonko)
- Stevea Wozniaka si zahral Seth Rogen, ktorý sa s Wozniakom osobne stretol a pre úlohu ho detailne študoval. Učil sa taktiež  z autentických videí z 80. rokov, ale ako sám priznal, pred získaním úlohy nemal tušenia, kto Steve Wozniak vôbec bol.
- Hlavnú ženskú úlohu (Joanna Hoffman) získala Kate Winslet, a to vďaka svojmu maskérovi, ktorý jej o filme povedal pri nakrúcaní snímky The Dressmaker (2015). Kate táto téma natoľko zaujala, že napísala scenáristovi Aaronovi Sorkinovi a požiadala ho o informácie k ženskému obsadeniu. Potom mu tiež poslala svoju fotografiu v čiernej parochni, aby si ju mohol v novej úlohe lepšie predstaviť.
- Pre režiséra Dannyho Boylea je film o Steveovi Jobsovi prvou snímkou, ktorú nenatočil s kameramanom Anthonym Dod Mantleom. Pretrhli tak 14 rokov dlhú spoluprácu.
- Na tlačovej konferencii Fassbender zažartoval, že sa ku stvárneniu hlavnej úlohy nechal inšpirovať výkonom Ashtona Kutchera, ktorý si Jobsa zahral v roku 2013.
- Sníměk měl původně režírovat David Fincher. Nejdříve chtěl, aby Christian Bale hrál hlavní roli. Ten roli odmítl, protože prý cítil, že by pro ni nebyl ten pravý. Fincher byl později nahrazen Dannym Boylem, protože požadoval honorář ve výši 10 milionů amerických dolarů, což se studiu zdálo moc.
- Michael Fassbender (Steve Jobs) se naučil celý 180stránkový skript nazpaměť.
- Scenárista Aaron Sorkin se prý nikdy nesetkal se Steve Jobsem, ale prý s ním mluvil třikrát po telefonu.
- Leonardo DiCaprio měl původně vystřídat Christiana Balea v hlavní roli, ale nakonec se rozhodl pro snímek Revenant Zmrtvýchvstání (2015). Scenárista Aaron Sorkin chtěl původně, aby Steva Jobse hrál Tom Cruise. Roli nakonec ztvárnil Michael Fassbender.
- Steve Jobs ve skutečnosti za svého života navázal kontakt se scenáristou tohoto snímku, Aaronem Sorkinem, a sice v únoru roku 2005, kdy se na něj obrátil s žádostí o pomoc při napsání textu k dnes už slavnému projevu na Stanfordské univerzitě k ukočení akademického roku. Sorkin mu pomoc přislíbil, ale v dubnu pořád ještě nejevil známky toho, že by na něm skutečně začal pracovat. Když se mu Jobs konečně v červnu dovolal, nedostalo se mu stále žádné konkrétní odpovědi, a proto během jednoho večera napsal svůj proslov sám. Byl o hodně prostší a osobnější, než původně plánoval. Vylíčil v něm tři příběhy ze svého života, které považoval za důležité.
- Laurene Powell Jobsová (manželka Steva Jobse) silně naléhala na producenty, aby film vůbec nezamířil do kin (Laurene totiž patří i ke kritikům samotné knižní předlohy).
- Režisér Danny Boyle si dal pri nakrúcaní snímky záležať na čo najväčšej autenticite. Napríklad scény z roku 1984 sú nakrútené na zrnitý 16 mm film a tie z roku 1988, keď sa Jobs vrátil do Applu a predstavil iMac, už boli nakrútené v HD.
- Na konkurze pre hercov sa nepoužil scenár k tomuto filmu. Namiesto toho herci čítali a hrali scény zo seriálu The Newsroom (od r. 2012), ktorého scenár písal taktiež Aaron Sorkin.
- Ide o tretí film založený na živote Steva Jobsa.
- Stretnutie akcionárov sa nahrávalo vo Flint Center of De Anza Community College v Cupertine, v Kalifornii. Na tom istom mieste sa odohralo aj v skutočnosti, v roku 1984.
- Ponuku na hlavnú ženskú úlohu dostala aj Jessica Chastain.
- Spoluzakladateľ spoločnosti Apple, Steve Wozniak, bol k filmu prizvaný ako konzultant.
 
Odkazy
 

Hrají:

Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen, Katherine Waterston, Jeff Daniels, Michael Stuhlbarg, Perla Haney-Jardine, Ripley Sobo, Makenzie Moss, Sarah Snook, John Ortiz, Mihran Slougian, Noreen Lee, Karen Kahn, Rick Chambers, Bryan Casserly, Jesse Muick, Ed Moy, Bianca Von Krieg, Molly Shaiken, Steven Wiig, Bob Dylan (a.z.), John Lennon (a.z.), Pablo Picasso (a.z.), Jake Hanson, Alisha Mullally, Adam Shapiro