Stalo se / The Happening (2008/87/USA, Indie, Francie/Drama, Sci-Fi, Thriller, Mysteriózní) 59%

23.03.2018 17:10
JEDNOU VĚTOU
„Mohli jsme to vycítit... Viděli jsme znamení... A teď se to stalo...“

OBSAH
Mohli jsme to vycítit šestým smyslem, viděli jsme znamení a teď se to stalo. Na světě se objevila úplně nová epidemie – rychle se šíří a je smrtelná. Nejhorším symptomem je totiž naprostá ztráta základního lidského pudu jedince – pudu sebezáchovy.Elliot Moore učí přírodní vědy na střední škole ve Filadelfii. Když napříč státy udeří tajemná smrtící epidemie, vyrazí spolu se svou ženou Almou, kolegou z práce Julianem a jeho osmiletou dcerou na zběsilý útěk před katastrofou. Míří do Pensylvánie a doufají, že na farmách mimo dosah velkých aglomerací se jim epidemie vyhne a jim se podaří přežít stále intenzivněji se šířící hrozbu. Brzy ale začne být jisté, že v bezpečí nebude nikdo a nikde…Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Znamení) přichází s dalším ze svých paranoidních thrillerů, které se vyznačují neočekávanými zvraty, temnou atmosférou, promyšleným budováním pocitu nebezpečí a nečekanými pointami. Film Stalo se je návratem k poetice, kterou diváci i kritici tolik oceňovali v jeho prvních filmech.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tenhle film není vůbec tak hrozný, jak to ze zdejších hodnocení vypadá. Předně - Shyamalan už očividně našel svoje dno ve formě nezáživné "Ženy ve vodě", takže horší už to být nemůže. "Stalo se" má obrovský potenciál ve velmi zajímavé zápletce. Je fakt, že mě při sledování filmu nemrazilo až tak, jak by asi mělo - z tématu se dalo vytěžit mnohem víc (napětí, hrůzy, hororu), to ale neznamená, že by byl výsledek špatný. Katastrofa zasáhla nejprve, jak jinak, New York, a my sledujeme útěk Marka Wahlberga a jeho rodiny ze zasažené oblasti. Nečekaně nikdo se tu nesnaží zachránit svět nebo hrdinsky odvrátit hrozbu, kterou si na nás matka příroda připravila, jen se snaží zachránit život svůj a svých nejbližších. Některé pasáže filmu jsou opravdu povedené (sebevraždy v úvodu filmu nebo pobyt v domu šílené stařeny), některé průměrné, ovšem jako celek je z filmu cítit velký potenciál a bylo by jen dobře, kdyby Shyamalan pokračoval nasazeným směrem. 70% a možná si dám časem repete... (Galadriel) 4*

Škoda, že ten vítr nepohltil také Václava Klause, aspoň by ta Shymalanova ekologická agitka měla nějaký užitečný efekt. Ale vážně – Shyamalan svojí režisérskou zručnost neztratil a stále umí natočit scény, při kterých zamrazí, problém je ale ve dvou věcech – v nedomyšleném konceptu, kdy si logika dává dost často dovolenou a pak hlavně v ústřední herecké dvojce. Mark Wahlberg, ať ho mám rád sebevíc, se do role středoškolského profesora biologie a tápavého manžela absolutně nehodí (Markovi jsou vlastní nasrané macho postavy, nejlépe se zbraní v ruce) a kdykoliv se snaží zahrát nějakou vážnou emoci a do toho promluví, ruinuje se svým věčně zkrabatělým čelem a nevěrohodností projevu veškeré dění na plátně. Marku, sorry, tohle se nepovedlo (Jacksonova ´The Lovely Bones´ se bojím, bojím). Zooey - nachová panenka s velkýma očima – tomu pak dává ještě ránu. S castingem a nedomyšleným scénářem tedy Shyamalan prohrál na celé čáře, ale ještě pořád zůstávám jeho příznivcem. (Lima) 3*

Jediný otazník ve spojení s tímto filmem visí z mé strany nad rozpočtem. Trochu bych i podezříval Shyamalana z toho, že raději něco málo zpronevěřil do vlastní kapsy, jako by tušil, že se jeho nejnovější počin (jak se u něj pomalu začíná stávat zvykem) ani nezaplatí. Ale teď vážně. Žádné zklamání z mé strany se rozhodně nekonalo, protože přesně takovýto komorní, téměř až intimní thriller jsem očekával. Shyamalan vrhá obyčejné hrdiny do mezní situace, kterou si nelze racionálně dost dobře vysvětlit a nechává je tápat nejenom nad otázkou záhadných úmrtí, ale i vlastních vztahů, které dostávají v krajních mezích zabrat vždy, byť některé dialogy trpí syndromem křížence „romantického béčka“. Není to o bubácích, ale o otázkách, které je dobré si začít pokládat. PS: Chvílemi to Shyamalan s kameramanem Fujimotou rozehrál tak famózně, až jsem si říkal, jak by bylo dobré, kdyby Cestu Cormaca McCarthyho zfilmoval on. (Isherwood) 4*

VELKÁ RECENZE
M. Night Shyamalan nemá zrovna šťastné období. Ženu ve vodě každý pochopil trochu jinak, než tvůrce zamýšlel, Vesnice trpěla zavádějícím marketingem (a spoustou dalších cizokrajných nemocí, které kvůli omezenému prostoru odmítám jmenovat) a teď tu máme Stalo se. Snímek, který z ukázek pomrkává až asijsky přimhouřeným okem, ale zároveň nabízí Marka Wahlberga jako učitele (Shy mu roli napsal tzv. na tělo)? Zní to podezřele, ale eRkové záběry lidí, které přestal bavit život a z nějaké tajemné příčiny se rozhodli tu skočit ze střechy, tu si provrtat krk jehlicí, to rozhodně nelze nechat bez povšimnutí. Že by autor Šestého smyslu procházel pokornou fází a vrátil se ke kořenům starého dobrého hitchcockovského děsu?
Inu, je to samozřejmě trochu složitější a pokud se vám zrovna roztáhnul obličej do širokého úsměvu, radši si na něj dejte kolíček. Nebude to tolik bolet, až se pak chytnete za nos. Rozhodně to však nebude po prvních minutách filmu, které nabídnou VELMI sugestivní scénu na staveništi (kousek jste mohli vidět v ukázkách) a mrazivou atmosféru divácké nevědomosti. Můžete se v ní ráchat, nořit se do ní, věčná škoda, že postupně mizí a vy proti tomu nic nesvedete. Shy vás povede za ručičku, ale to, co zprvu vypadalo jako hustý les tajemných citátů a podivných souvislostí, začne řídnout. A že bylo odkud brát. "Až zmizí z planety všechny včely, budou lidstvu zbývat jen čtyři roky života"... poznatek z jedné Einstenovy teorie. Když na ní Wahlberg ve své lekci odkazuje, ještě neví, jak moc se Einstein mýlil.
Někdo nebo něco tam venku totiž začne likvidovat obyvatelstvo ve velkém. Ušetřím vás šťavnatých detailů, protože ty jsou pro film základní metou pro vyvolání nepříjemných pocitů. Jenom prozradím, že za tím nejsou teroristé (tomu jste snad nevěřili, že ne?) a nákaza postupuje ďábelskou rychlostí. Nikoliv však tok informací směrem k divákovi. Shyamalan se možná křečovitě snaží upozornit na to, že za posledních dvacet let viděl všechny filmy Alfreda Hitchcocka i pozadu, takže nechybí psychedelické titulky a hudební pocta na každém rohu, ale jeho tajnůstkářství chybí opora v podobě silných postav. Jakmile vymizí atmosféra tajemné hrozby (která tak skvěle fungovala v úvodu Monstra) a hrdinové se v úprku před "nákazou" vydávají zkoumat taje severovýchodního Vidlákova, začne být plochost charakterů naprosto zásadním balvanem na noze devadesátiminutového thrilleru.
Můžeme se jen dohadovat o tom, co snesly stránky útlého scénáře, ale pár věcí je zcela očividných. Mark Wahlberg přehrává neuvěřitelným způsobem a to i v momentech, kdy má zahrát základní emoci (překvapení, radost). Vrcholem je ovšem jeho rozhovor s umělou kytkou, ten trumfne snad jen celou dobu dezorientovaná Zooey Deschanel. Mám tu holku rád, její modré oči vypadají líp než triky od ILM, ale tady aspiruje pouze na cenu za nejvykulenější osobu letošního roku. Vztahová dynamika ústřední trojice (Wahlberg, Deschanel a jejich kamarád John Leguizamo) navíc nikdy není úplně rozvinutá a Shyamalan jako by tu úmyslně nechával nedořešenou uličku. Takové to zakoutí o kterém se nikdy nedozvíte, zda vede za roh nebo zůstává jen další ze slepých cest.
Podobných okamžiků s každou další scénou přibývá a jakmile pomine lákadlo ve formě šokujících výjevů (opravdu brutální skony některých komparsistů) a sem tam nějaký ten odkaz na filmy, ve kterých hrají mrtví, popř. velmi staří lidé - tu psychobabku si Shyamalan samozřejmě vypůjčil z Carrie, Betty Buckley si tam tehdy zahrála Slečnu Collinsovou -, zvrhne se Stalo se na tuctově odtočený thriller, který už může spasit jen závěrečná pointa. Jen nějaké vysvětlení.
Budete o něj žadonit celou poslední třetinu, tím spíš, že Shy začne vršit jedno klišé za druhým a přestanou mu pomáhat i prvoplánové šoky, tentokrát nikoliv ony smyčcové, ale naprosto podpásové, ve kterých hraje hlavní roli brokovnice a tu vedlejší naštvaný venkovan. Velká témata, jež by rámovala neznámou hrozbu (ta se během filmu v podstatě vůbec nevyvíjí), se válejí všude kolem, ale Shyamalan je nikdy nezvedne. Utíká kupředu hlava, nehlava a své nedopečené postavy táhne za sebou, aniž by se obtěžoval diváky zasvětit nějak hlouběji do chodu věcí.
Ale možná mu křivdím, protože ono vlastně ani není co vysvětlovat. Celá zápletka je zbořena jako domeček karet během nevinného rozhovoru se šíleným zahradníkem, co ujíždí na párcích v rohlíku. Možná Shy doufal, že tu vysvětlivku pod čarou přeslechneme, možná si myslel, že mu projde další finta ve stylu "mimozemšťani nemají rádi vodu, protože je divná." Jenže dneska to nevyjde. A není to jen proto, že Gibsonův pastor má stokrát větší charisma než Wahlbergův učitel, nebo že zastavené framy s mimozemšťany mě děsí stokrát víc než dělník seskakující ze střechy. Do tohohle filmu zkrátka nikdo neinvestoval.
A nemluvím teď o penězích. Shyamalan je tu uveden jako producent, scenárista a režisér. Třikrát a dost. A stejně to nestačilo. Dialogy jsou k smíchu, děj místy popírá sám sebe a celé to vážně působí jako narychlo přepsaní Hitchovi Ptáci. Akorát bez ptáků, s naprosto nevýrazným a neviditelným "záporákem" a donebevolající prázdnotou, ve které snědý chlapeček staví bábovičky, aby je bezdůvodně bořil a začínal znovu a znovu, dokud mu všechen ten písek neproteče mezi prsty... v posledních deseti minutách už všichni v sále věděli, že ať by byla pointa jakákoliv, film už spasit nedokáže. Nedokázala by ospravedlnit ani těch osmdesát minut bezcílného potácení od devíti k pěti. Jenže pointa nepřijde, místo ní se dostaví jeden z nejvyšeptanějších závěrů uplynulé dekády. A rozčarování, které se člověku, co prohlásil, že už se po Vesnici nenechá nachytat, těžko polyká.
Nemohu teď použít přívlastek, který k filmu sedne jako oliva k bondovskému martini, ale kdyby se Shyamalan po premiéře přiznal, že ho něco osvítilo, případně že si nechal za ten do očí bijící podtext zaplatit, pak bych ho alespoň litoval a při tom šlapání po jeho scenáristické i režijní legitimaci bych možná utrousil pár drobáků na knížku "Jak znovu získat svůj Šestý smysl". Obávám se, že sebevědomý Ind už ho pod postelí nenajde. Trochu mi připomíná Honzu Hřebejka. S tím rozdílem, že když si z něj děláte legraci, tak trochu vás píchne u srdce. Jako byste si tam vlastní rukou bodali pletací jehlici.

O FILMU
Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Znamení) natočil další film. Tentokrát je to dynamický a napínavý paranoidní thriller o rodině, která je na útěku před nevysvětlitelnou a nezastavitelnou epidemií, jež ohrožuje celé lidstvo, ale především nejdůležitější lidský instinkt: pud sebezáchovy.
Vše začíná podivným varováním. Jako kdyby přicházelo odnikud. Během pár minut se přihodí divné události - ve velkých amerických městech dochází k hrůzostrašným úmrtím, která postrádají důvod a děsí svou destruktivností. Co způsobuje tento náhlý, totální kolaps lidského jednání? Je to nový typ teroristického útoku, nepovedený experiment, hrozivá toxická zbraň nebo neovladatelný virus? Přenáší se to vzduchem, vodou… nebo jak vlastně?
Pro Elliota Moora, který učí přírodní vědy na střední škole ve Filadelfii, je nejdůležitější, aby nalezl způsob, jak uniknout tomuto záhadnému a smrtelnému úkazu. Ačkoliv on a jeho žena Alma právě prožívají manželskou krizi, dají se i s Elliotovým kamarádem, učitelem matematiky, Julianem a jeho osmiletou dcerou Jess na zběsilý útěk před touto katastrofou. Míří do odlehlých farmářských oblastí a doufají, že tam, daleko od velkoměst, se strašlivá a stále se rozšiřující epidemie nedostane. Brzy ale začne být jasné, že nikdo - a nikde - nebude v bezpečí. Hrozivému a neviditelnému zabijákovi nelze uniknout. Elliot začne zjišťovat, co tam venku vlastně číhá a co sílu, která ohrožuje budoucnost celého lidstva, rozpoutalo. Má malou naději, že se jemu, jeho rodině i přátelům podaří uniknout tomu, co se stalo…
M. Night Shyamalan je jedním z předních současných režisérů točících smyšlené příběhy, jehož styl je charakteristický napětím, dramatickými scénami a zároveň humorem a silnými emocemi. Od mimořádně úspěšného režijního debutu Šestý smysl, se dal cestou zajímavých moderních filmů, plných provokativních lidských záhad. Jeho filmy dlouhodobě získávají pochvalné kritiky i první místa v návštěvnosti kin.
S filmem Stalo se se Shyamalan vrací zpět ke svým kořenům. Napínavý thriller plný katastrof, nebezpečného útěku a smrtelného střetu s podstatou lidstva je pravděpodobně nejotevřenější a nejpřímější z jeho tvorby. Sleduje totiž jen tři lidi - muže, ženu a dítě - snažící se uniknout bezejmenné a nepoznané katastrofě. Zároveň je to příběh, který názorně ukazuje apokalypsu nezpůsobenou člověkem, ale celou společností. Klade si otázku, co se stane, když základní lidský instinkt sebezáchovy je narušen a ukazuje, že láska a porozumění nám pomůže zůstat naživu v nejtemnějších a nejhrozivějších chvílích.
Nápad natočit Stalo se dostal Shyamalan na venkově při cestě do New Yorku, když pozoroval krásnou přírodu. Napadlo ho, co by se stalo, kdyby se jednoho dne příroda obrátila proti lidstvu. Od začátku měl jasnou představu, jak by měl příběh i jednotlivé postavy vypadat. Chtěl, aby měl tento snímek specifický styl - elektrizující, jasný a dynamický.
Už první nástin scénáře byl poměrně drsný, ale když se filmu ujala společnost Twentieth Century Fox, navrhli Shyamalanovi, aby příběh ještě přiostřil. Film byl zařazen do kategorie snímků, jejichž shlédnutí dětmi je doporučeno jen s dohledem rodičů. Nejprve byl Shyamalan návrhem studia překvapen, neboť takový film ještě netočil, ale nakonec byl velmi spokojený, protože tím získal větší volnost. Film se detailně zabývá otázkou, jestli už lidstvo nezašlo příliš daleko.
Shyamalan čerpal inspiraci v paranoidních thrillerech z 50. a 60. let minulého století, které posunuly hranici diváckého strachu směrem nahoru. Od Hitchcockových Ptáků přes Godzillu k útočné Invazi lupičů těl, které v divácích zanechaly pocit, že zeměkoule různé katastrofy překoná, ale lidstvo možná ne.
Stejně jako ve zmiňovaných filmech i ve Stalo se je hlavním rysem všude prostupující nejistota a strach. Shyamalan šel dál a ukázal nejhorší způsob zániku lidstva. Jak sám říká: “Na tomto filmu je nejděsivější, že lidé se začnou chovat úplně obráceně než je normální. Nevysvětlitelné chování je vždy zneklidňující. Koneckonců je to instinkt vyhýbat se nebezpečným věcem a chránit sebe a své blízké, díky kterému lidstvo přežívá. Co se ale stane, když tento pud zmizí? Všechno se hodně rychle obrátí nohami vzhůru.”
Režisér a scénárista v jedné osobě zahalil příběh tajemstvím ještě víc, když film nijak nevysvětluje přesnou příčinu, toho co se stalo, pouze naznačí, že na změnu lidského myšlení mělo vliv životní prostředí. Shyamalan říká, že film je svým způsobem zkouška našeho svědomí, které nám pomůže odpovědět na položené otázky. Ve snímku jsou postavy, které mluví o tom, co se vlastně stalo, ale jejich slova jsou dalšími lidmi popíraná a zlehčovaná. Přesto je podle režiséra ve filmu zdůrazněna zodpovědnost lidí, za vše co se děje. Je také naznačeno, že den zúčtování je blízko. Stalo se na rozdíl od předcházejících Shyamalanových filmů nemá zdlouhavý, složitý konec. Tentokrát se děj odehrává ve 36 hodinách bez jakýchkoliv oklik, které by udržovaly diváky v napětí. Ačkoliv je Stalo se určitým odchýlením od dosavadní Shyamalanovy tvorby, stejně jako ostatní jeho filmy i zde se velkoplošná katastrofa stane důvodem pro zamyšlení dvou hlavních postav, které se nachází uprostřed manželské krize. Ačkoliv svět spěje k záhubě, učitel Elliot a terapeutka Alma se potýkají s otázkami lásky a starosti o toho druhého. V jejich vztahu je hodně o to, jak láska funguje, jací lidé jsou v partnerských vztazích, o tom, jaké to je, když jste ve vztahu pronásledovaný a naopak, když jste pronásledovatel a o tom, co tomu druhému řeknete, když si myslíte, že je to váš poslední rozhovor.
Na konci se Elliot a Alma stanou součástí nové prvotní rodiny, která se sice zrodila v příšerné době, ale přesto plná naděje, která jim dodává dostatek sil jít dál. Režisér Shyamalan říká: “Přál bych si, aby diváci chápali novou rodinu jako metaforu pro lidstvo, pro naši schopnost být pozitivní a nepřestávat věřit. A zároveň chci, aby film v lidech zanechal myšlenku, že když se nezačneme chovat jinak, další šanci už nedostaneme.”
Ve chvíli, kdy se v televizi poprvé objeví zpráva, že se něco děje, je učitel přírodopisu Elliot Moore už znepokojen určitými znameními, že příroda se začíná chovat jinak. Nejpodivnější je nevysvětlitelný hromadný úbytek včel. Jeho soukromý život je stejně neklidný, zdá se, že jeho vztah s milovanou ženou Almou se rozpadá, aniž by Elliot pořádně rozuměl proč. Ve chvíli, kdy se tragické smrti začnou rychle rozšiřovat, promění se klidný a rozvážný Elliot v odhodlaného muže na útěku, který je nucen rychle si uvědomit, kdo vlastně je.
Pro roli Elliota chtěl M. Night Shyamalan od začátku Marka Wahlberga, který začal svoji kariéru coby zpěvák a později se prosadil v sérii rolích ve filmech jako Tři králové, Hříšné boogie a Dokonalá bouře. Své herecké umění ověnčil nominací na Oscara za roli ve filmu Martina Scorseeseho Skrytá identita a po filmech Nepřemožitelný a Odstřelovač se stal velmi vyhledávaným hercem. Ačkoliv Wahlberg nikdy před tím nehrál postavu podobnou Elliotovi, režisér byl přesvědčený, že role tichého, citlivého učitele je přesně pro něj. Wahlberga známe jako drsného chlápka, který se vrhá do zbytečných bitek, ale Shyamalan ho vidí v jiném světle. Kromě toho je to podle něj jeden z nejsympatičtějších herců Hollywoodu, což z něj dělá výborný protipól k temnému tabu, které Elliota obklopuje.
Wahlberg říká, že toto byla nejtěžší role v jeho kariéře. Shyamalan byl přesvědčený, že on je ten pravý, kdo má hrát nevinného Elliota, sám Wahlberg se tak necítil. Musel se proto na roli hodně připravovat, neboť sám prý rozhodně tak nevinný není.
Elliot je velmi optimistický a pozitivní, zatímco jeho žena je pravý opak. Důležité je, že tragické události je přinutí zamyslet se nad svým životem a oni si uvědomí, že si více rozumějí, než se sobě vzdalují. Wahlberg byl velmi rád, že komplikovaný vztah bude “řešit” se Zooey Deschanel (coby Almou). Od začátku si totiž padli do oka a fungovala mezi nimi silná chemie.
Zooeyna postava je problémová, ale režisér nechtěl hloubavou, zamyšlenou herečku, raději oslovil sympatickou Zooey. Ta byla jeho představou o Almě naprosto unesena. Její nadšení pokračovalo i po úvodních scénách s Markem Wahlbergem. Dohromady vytvořili pár, se kterým se může identifikovat mnoho jiných párů. Elliot a Alma se milují, ale potřebují získat určitý nadhled, aby si uvědomili, proč jsou spolu. Jejich vztah je, v širším pohledu probíhající katastrofy, metaforou pro vztah lidstva k planetě.
V roli Elliotova nejlepšího kamaráda Juliana, který také řeší své rodinné problémy, se představí John Leguizamo. Role obyčejného muže, který se ocitne v nechtěné situaci a musí si odpovědět na otázku, kam až je ochotný kvůli své milované rodině zajít, ho velmi zaujala. V rámci příprav na roli matematikáře si oprášil své početní schopnosti, přečetl mnoho učitelských blogů, ale hlavně trávil hodně času s Markem Wahlbergem, aby potom jejich přátelství na plátně působilo co nejopravdověji.
Pro roli Julianovy dcery Jess hledal mladou herečku s dětskou naivitou. Jak režisér říká, pro dětské role nevybírá děti, které se nelépe naučí roli, ale ty, co i před kamerou zůstanou přirození a dětsky naivní. Po neúspěšném hledání po celých Spojených státech ji tvůrci našli “doma”, v Los Angeles. Ashlyn Sanchez se poprvé objevila v oscarovém snímku Crash. Jess v sobě má něco, co nutí Elliota a Almu, aby se o ni nepřestali starat. Ona je ten důvod, díky kterému si Elliot a Alma uvědomí svoji zodpovědnost. Její postava je jasná a nepřehlídnutelná metafora budoucnosti. Farmářku Jonesovou hraje Betty Buckley. Její postava je potrhlá a podezřívavá, ale má dobré srdce. Poskytne prchající rodině zázemí, když už se zdá, že je vše ztraceno.
Ve filmu dále hrají Spencer Breslin a Robert Bailey, Jr..Jeden z nich říká, že se mu líbí odlišnost Stalo se. Běžně v apokalyptických filmech vidíme nezdařené vědecké experimenty, dopady nukleárních aktivit a katastrofy způsobené člověkem. Tentokrát se tvůrci zaměřili na to, co se stane, když se příroda začně bránit a zaútočí.
Pro režiséra Shyamalana je typické, že má od začátku jasnou představu, jak by měl film vypadat. Na filmu spolupracoval s lidmi, kteří se podíleli i na jeho předchozích snímích, jmenujme kameramana Taka Fujimota, výtvarnici kostýmů Betsy Heimann nebo skladatele Jamese Newtona Howarda. Pracoval ale i s novými tvářemi jako šéfka produkce Jeannine Oppewall. Základní tvůrčí pravidlo znělo: “Proměňte strach a úzkost podle sebe do zvláštní krásy, ale udržujte vše prosté.”
Shyamalan říká: “Chtěl jsem použít hodně naturalistický, jednoduchý styl, “starou školu”, která využívala jasný, přímý vypravěčský styl bez použití počítačů a další techniky. Naším cílem bylo udělat film, jako kdybychom neměli žádné technické vymoženosti. Aby vypadal jako novodobá verze paranoidního filmu z padesátých let. “ Zatímco film je o tom, co se stane, když se příroda obrátí proti lidem, natáčení z velké části záviselo na tom, jak bude příroda spolupracovat, protože 85% lokací se nacházelo venku.
Filmování začalo 6. 8. 2007, přesně 9 let od zahájení natáčení Šestého smyslu. Trvalo pouhých 44 dní. Jedno z hlavních interiérů bylo vlakové nádraží ve Filadelfii, které je druhé nejrušnější v celých Spojených státech. Režisér Shyamalan si sám vybral všechny komparsisty, kteří se ve filmu objeví. Potřeboval hodně rozdílných typů lidí, aby bylo zřetelné, že ono neštěstí může postihnout kohokoliv.
Jak již bylo zmíněno, většina natáčení probíhala v rozsáhlých venkovních místech, kde lze snáze vytvořit iluzi, že žádná epidemie nehrozí. Druhá půlka se odehrává na jedné farmě v Pensylvánii. Zde měla produkce opravdu problém s kontrolou počasí, ve filmu hraje významnou roli vítr, což nebylo vždy snadné zajistit. Filmaři si proto pomohli 20 ohromnými větráky. Postavy i diváci tak mají pocit, že je opravdu ohrožuje něco ze vzduchu.
O zvuk, který je pro takovýto film velmi důležitý, se staral Tod Maitland. Hudbu zkomponoval James Newton Howard, který na Shyamalanových filmech pracoval i v minulosti a za některé byl nominovaný na Oscara. Tvůrci uvažovali o dvou konceptech hudby. Jeden byl ve stylu bolera, kde se napětí v hudbě pořád a pořád stupňuje. Druhý se vyznačoval zvláštní, disharmonickou hudbou ve stylu filmu Planeta opic, která vyvolává paniku a odráží obrácené chování lidí.
Režisér Shyamalan říká, že Stalo se byl nejjednodušším filmem, který natočil, což bylo dáno tím, že měl od začátku jasnou představu, jak bude film vypadat. Pak už se jen filmaři sebe navzájem ptali, kde jsou v rozmezí 1 až 10, co se paniky a strachu týče. A pořád se posouvali na stupnici výš a výš.

Ocenění:
Razzies
2008 - Nejhorší film (nominace)
2008 - M. Night Shyamalan (Nejhorší režisér) (nominace)
2008 - Mark Wahlberg (Nejhorší herec) (nominace)
2008 - M. Night Shyamalan (Nejhorší scénář) (nominace)

DABING
V českém znění: Saša Rašilov - Mark Wahlberg (Elliot Moore), Klára Issová - Zooey Deschanel (Alma Mooreová), Michal Dlouhý - John Leguizamo (Julian), Alice Šnirychová - Betty Buckley (Paní Jonesová), Josef Nedorost - Frank Collison (Majitel zahradnické školky), Anna Jurková - Ashlyn Sanchez (Jess), Oldřich Hajlich - Spencer Breslin (Josh), Alex Van Kooy (Student), Radek Škvor - Robert Bailey Jr. (Jared), Natálie Topinková - Alison Folland (Claire), Kerry O'Malley (Telefonující žena), Alicia Taylor (Reportérka), Eliška Nezvalová - Kristen Connolly (Claiřina kamarádka), Whitney Sugarman (Cestující), Megan Mazaika (Cestující v jeepu), Mara Hobel (Žena v davu), Martin Učík - Curtis McClarin (Stavař), Bill Chemerka (Taxikář Sal), Milan Bouška - Cornell Womack (Stavební mistr), Rick Foster (Železniční policista), Brian C. O'Halloran (Řidič jeepu), Pavlína Dytrtová - Sophie Burke (Laura), Vojtěch Rohlíček - Charlie Saxton (Dylan), Petros Alexandridis - Robert Lenzi (Jake), Hana Ulrichová - Kathy Hart (Zástupkyně ředitele školy), Babita Hariani (Jeannie Ranová), Mary Ellen Driscoll (Cestující), Victoria Clark (Manželka majitele zahradnické školky), Jan Szymik - Alan Ruck (Ředitel školy), Ukee Washington (Zpravodaj), Michael Quinlan (Chlap v restauraci), Edward James Hyland (Profesor Kendall Wallace), Pavel Tesař - M. Night Shyamalan (Joey), Don Castro (Philadelphský policista), Lyman Chen (Chlap v restauraci), Jeremy Strong (Vojín Auster), Lukáš Jurek - Derege Harding (Průvodčí), Joel De La Fuente (Collins), (Titulky), Stanislav Lehký - Peter Appel (Majitel restaurace), Armand Schultz (Host v pořadu), Jindřich Hinke - John Ottavino (Zpravodaj), Stephen Singer (Dr. William Ross), Milan Slepička - Brian Anthony Wilson (Muž v davu), James 'Jimbo' Breen (Hlas z domu)
Překlad: Petr Fantys
Zvuk: Martin Václavík
Produkce: Petr Skarke
Dialogy a režie českého znění: Vladimír Žďánský
Vyrobilo: SDI Sun Studio v roce 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.6.2008 Bontonfilm
Premiéra USA: 13.6.2008 20th Century Fox
Premiéra Francie: 11.6.2008
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 27.10.2008 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 27.10.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 13.11.2008 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 2 392 838
Tržby celkem - $ 163 400 000
Návštěvnost v ČR 23 745
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
M. Night Shyamalan (Režie), Barry Mendel (Produkce), Sam Mercer (Produkce), M. Night Shyamalan (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Tak Fujimoto (Kamera), Conrad Buff IV (Střih), Douglas Aibel (Casting), Stephanie Holbrook (Casting), Jeannine Oppewall (Scénografie), Betsy Heimann (Kostýmy), Paul Urmson (Zvuk), Tod A. Maitland (Zvuk), Diane Heller (Masky), M. Night Shyamalan (Scénář), Mark Wahlberg (Herec), Zooey Deschanel (Herec), John Leguizamo (Herec), Ashlyn Sanchez (Herec), Betty Buckley (Herec), Spencer Breslin (Herec), Frank Collison (Herec), Jeremy Strong (Herec), Alan Ruck (Herec), M. Night Shyamalan (Herec), Alison Folland (Herec), Kristen Connolly (Herec), Brian O'Halloran (Herec), Mara Hobel (Herec), Brian Anthony Wilson (Herec), Jennifer Butler (Herec), Alexander Emmert (Herec), Stéphane Debac (Herec), Rick Foster (Herec), Charlie Saxton (Herec), Armand Schultz (Herec)
 
2008/87/USA, Indie, Francie/Drama, Sci-Fi, Thriller, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Odpověď na matematický rébus Juliana je, že měsíc má 30 dní, což je 10,737,418.23 dolarů.
- Film byl natočen kompletně tak, jak jej uvidíte. Běžná praktika je natáčet scény "napřeskáčku" a pak je sestříhat do smysluplného příběhu.
- V jednej zo záverečných scén má malá Jess, odchádzajúca do školy, na pleciach čierny batoh s nápisom AVATAR, čo je odkazom na ďalší pripravovaný Shyamalanov film Avatar: The Last Airbender.
- M. Night Shyamalan si tentokrát príliš nezahral. Prepožičal hlas Joeymu (neustále volajúcemu Alme).
- Z testovacích projekcí údajně vycházeli diváci oněmělí hrůzou.
- Shyamalanův původní scénář pod názvem THE GREEN EFFECT se točil okolo vzpoury rostlin proti lidskému pokolení (ve stylu Dne Trifidů), ale studio jeho scénář zamítlo a Shyamalan byl nucen původní příběh přepsat do dnešní podoby.
- První film M. Night Shyamalana, který má přístupnost R - od 18 let.
- Natáčení začalo 6. srpna 2007 a trvalo 44 dní. Bylo to na den přesně devět let od začátku natáčení Šestého smyslu.
- atáčení probíhalo také na philadelphské Walnut Street nebo v Rittenhouse Square Park v Mansterman High School.
 
Odkazy