Správci osudu / The Adjustment Bureau ( 2011/101/USA/Romantický, Sci-Fi, Thriller, Akční) 60% -Blu-ray-

22.02.2018 19:42
JEDNOU VĚTOU
„Ukradli mu budoucnost, teď si ji bere zpátky."

OBSAH
Věříte na náhodu? Nebo na osud? A co když je to všechno úplně jinak? Co když naše kroky řídí někdo, kdo s námi má konkrétní plány? A co se stane, když mu je, byť nevědomky, překazíme? Ambiciózní thriller Správci osudu podle povídky Philipa K. Dicka naznačuje, že svět může být místem, kde pro náhodu není místo a s osudy lidí si pohrávají pánové v klobouku. Nadějného politika Davida Norrise (Matt Damon) potkáváme v den, který mu může změnit život. Kandidát do amerického Senátu se už za chvíli dozví výsledky voleb. První prognózy nejsou moc příznivé, a tak si odejde na pánské záchody pilovat „řeč poraženého finalisty“.  Na místě, kde by ženu čekal málokdo, narazí na krásnou Elise (Emily Blunt), dívku, s níž ho potká příslovečná láska na první pohled. Mohla by to být náplast na politický neúspěch, jenže David někde ztratil její telefonní číslo. Když už se vzdá naděje, že by ji mohl ještě někdy spatřit, narazí na ni náhodou v autobusu. Tuhle šanci už nepustí ani za nic. Tohle si myslí do chvíle, než potká Správce osudu. Tahle organizace řídí život každého z nás a pro Davida naplánovala kariéru, která končí možná až v Oválné pracovně Bílého domu. Jenže to by musel nechat Elise na pokoji, což se Davidovi nechce. Tohle ale není otázka chtění. Správci osudu nalajnovali Davidův život a sebemenší odchylku jsou připraveni zlikvidovat v samém zárodku. Zamilovaný politik si ale nepřipouští, že jde jemu i jeho Elise o bytí a nebytí a že vlastnímu osudu ani jeho správcům se utéct nedá. Nebo jen hodně těžko.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Milé překvapení. Damon a Blunt se k sobě čile mají a Nolfiho pokus zpestřit romanci (ex)kongresmana a tanečnice sci-fi prvkem "kontrolórů osudu" vyšel, obzvlášť proto, že v jeho retro přístupu je cítit nadsázka a ne pokus vytěžit z Dickovy povídky něco extrémně efektního. Proti sobě tak stojí zamilovaný politik a roztomilá ekypa úředníčků v kloboučcích, v jejichž ošoupaných notesech je vepsána jakási přehledná pravděpodobnostní mapa světa. Pokud v tom přestaneme hledat filozofickou konzistenci či logiku, odmění se nám Správci překvapivě svěžím mixem thrilleru a romantického dramatu. Oproti 500 Days Of Summer či Věčnému svitu nemají sice tak úplně vyhraněnou poetiku, ale debutant Nolfi je hodně zručný a ví, co chce natočit. Po prvotní skepsi a úvodním sarkasmu (čtyři strejdové v hučkách řídí svět? WTF?) už jsem se jen a pouze skvěle bavil ( i když sem tam se zdviženým obočím), což u filmových lovestory většinou nedělám. Body pro Nolfiho. P.S. Konečně jsem pochopil, kde se vzal pan Tau. (Marigold) 4*

Já věděla, proč jsem dávala nažrat kočkám ještě před puštěním této nádhery! Po skončení jsem byla tak emocionálně vyřízena, že by chudinky určitě do rána chcíply hlady. Přes slzy štěstí jsem ani pořádně neviděla a málem jsem si při žehlení spálila své parádní, nedělní šaty, které jsem jako jediné padnoucí objevila v obchodě s nadměrnými velikostmi! To bych neměla co na sebe, až půjdeme s holkama na dortík, kde budeme tuhle úžasnou romantiku určitě probírat! To byla taková krása!! Vždycky jsem věděla, že pravá láska prostě musí zvítězit nad všemi nástrahami osudu!! Když při závěrečném "áj lav jú" všechno zlé jako zázrakem zmizelo, nemohla jsem ani popadnout dech a dojetím se mi úplně rozechvěl podbradek! No nic, ještě dám pár stránek Rosamunde Pilcherové a jdu spát. **** Musím připustit, že jsem se stošest minut výborně bavil. Sice jenom fantazírováním, jak by se dala nejlépe ošukat slečna Bluntová, ale to na pěkné tři úplně stačí. I ten Philip umí být někdy pěkný Dick. (verbal) 3*

Dynamická a přímočará romance dvou duší, které se náhodou potkaly na pánských záchodcích, ale již se nikdy neměly potkat. Téma souboje lásky s osudem, hromadou nástrah a konspirací v pozadí lidského světa, funguje dobře, stejně jako využití některých "nadpřirozených motivů". Příběh je pochopitelně jednoduchý, ale chemie mezi hlavními postavami (Damon-Blunt) funguje neuvěřitelně a stejně tak dialogy neztrácejí ani na okamžik půdu pod nohama. Především scénárista George Nolfi si svůj debut vyloženě užívá, vytknout mu jde minimum a diváka baví po celých 106 minut. Krom toho si vybral i dobrý vizuál (město,future/retro styl) a hodně často fascinuje procházením "dveřmi"(škoda, že si tolik lidí vybaví Keymastera...). PS: podobnost s Observerem z Fringe bude dále prozkoumána, jen co seženu povídku. (Djkoma) 4*

VELKÁ RECENZE
Snímek Správci osudu naláká jak působivým námětem, tak i obsazením. Poslední dobou jsme se ale u těchhle krimi-mysteriózních blbůstek často spálili. Jen těžko můžu odhadnout, nakolik se vám líbily poslední pokusy zamotat nám hlavy, ale mně se z těch kousků, co za něco stojí, vybavuje maximálně Prokletý ostrov a Špatnej polda, ostatní budily spíše rozpaky a zklamání. Člověk je tedy hned opatrnější.
Existuje supertajná společnost plná supermocných lidí (nosí obleky a kouzelné klobouky - musí být tedy supermocní). Jsou schopní tak strašlivých úkonů, jako přimět taxíky, aby vám nezastavily na požádání, což je - musíte uznat - opravdu hrůzu nahánějící. Tito nadlidé (německý akcent nemají) kontrolují životy všech smrtelníků a mají interaktivní magické mapy, které jim říkají, co by daný človíček měl udělat - když to neudělá, musí ho k tomu dotlačit, což je právě případ postavy jménem Matt Damon. Ten se má stát senátorem, ale místo toho potká krásnou femme fatale, jež ho okouzlí. A to je právě ta chyba! Árijci ho tedy unesou a prostě mu na férovku řeknou, že takhle to nepůjde - a pustí ho. Matt to samozřejmě po nějaké době, kdy na dotyčnou opět náhodou narazí, ignoruje a ukáže se, že ovládání taxíků, ač jde o mocnou zbraň, nedokáže úplně přimět člověka k tomu, co nechce. Začne tedy mela.S nějakou vnitřní logikou se Správci osudu moc netrápí. A je tomu tak dobře, protože námět samotný to vylučuje. Velmi příjemně si tak sedíme na břehu béčkového rybníčku, sluníme se a mácháme si v něm nohy. A je to moc fajn. Máme rádi tajemné organizace, máme rádi páry na útěku, máme rádi směřování k nějaké vyšší pointě. Je až smutné, jak málo takových filmů poslední dobou vzniká. A když, jak dopadají.
Správci osudu opět dokázali, že mám vždycky pravdu. Jak u Salt tak u Cizince jsem totiž naznačoval, že mají sice strašné množství chyb a problémů, nicméně vyřešit je by bylo až primitivně snadné. Stačila by jedna jediná věc. Pokud dovolíte, napíšu ji velkými písmeny, abych zdůraznil její význam. A sice NEBRAT SE TAK STRAŠNĚ VÁŽNĚ! George Nolfi, naprostý režijní začátečník, to pochopil, a vyhrál tak nad zkušeným thrilleristou i držitelem Oscara. Stejně jako velmi nedávný Green Hornet totiž chápe, že když se po krk brodíte v klišé, musíte dát jasně najevo, že nejenže si to uvědomujete, ale navíc s tím absolutně nemáte problém.
Správci osudu jsou chytří, netvrdím opak. Ne však dokonale. Tím, že si hranice své chytrosti uvědomují, pak mají v rukou silnou zbraň. V důsledku toho, že se "neberou vážně", jsou tedy mnohem lepší a vlastně "vážnější" než jiní, kteří se patlají v sebeklamu chytrosti a tím jsou místy nechtěně směšní. Když se tedy odehrává nějaká klišoidnější scéna, nikdo se to nesnaží zapírat. Buď je ještě zvýrazněna, nebo se do děje prostě hodí, protože k něčemu slouží.
Jsou totiž věci jako filmové žánry a styly. Míchají se, překrývají, ale jsou tu stále. Co bych nenáviděl na uměleckém oscarovém fláku, je pro multiplexový popcorn nezbytností. Co nepatří do komedie, musí být v thrilleru. A tak dále. Největší filmaři to vždy chápali. Kubrick se v Divnoláskovi nestaral o vykreslení každého charakteru, Tarkovskij v Nostalgii nechce, aby jeho snímek rychle odsýpal, Stone v Četě nepotřebuje objektivitu, Hitchcock v Psychu zabije hlavní hrdinku po dvaceti minutách a Von Trier v Dogville nehraje na uvěřitelnost. Ne, že bych našeho debutujícího Nolfiho srovnával s těmito velikány, ale Správci osudu se minimálně v jednom strefují do černého stejným způsobem - Vědí, co se od nich chce. Vědí, co nám mají dát. Správci si tak nehrají si na velké umění, nepředvádí exhibici dovednosti herců, režiséra a scénáristy v jedné osobě, kamery ani ničeho jiného, protože nic z toho nás nezajímá. Je to prostě příjemný film, který je při tom velmi dobře natočený. Je jednoduchý, ale působivý.
Nenapadá mě, co se dá takovému snímku vytknout. Jistě, že by z něj šlo udělat mistrovské dílo kultovního rozsahu srovnatelné s 12 opicemi, ale ne každý má na to zapisovat se do dějin filmu, a ne každý o to stojí. Můžeme tak namítnout jedině, že tento snímek mohl být něčím víc, jenže něco takového se jen těžko vytýká někomu, kdo se o to očividně pokoušet vůbec nechtěl - a ostatně neměl žádnou povinnost tak dělat. (A ve výsledku - kdyby to Nolfi udělal, dopadlo by to spíš špatně, protože by se musel brát mnohem víc vážně, což by taky nemusel utáhnout.) Že Správci osudu "jen" rychle uplynou, baví, mají příjemné herecké duo (Damon je sympaťák jako vždy a Blunt, ač má málo prostoru, je mu rovnocenná), jsou působiví, ve správnou chvíli napínaví a zkrátka ve všech ohledech fungující, to lze jedině pochválit. Možná, že ke konci maličko ztratí dech a mohli to víc vypointovat, ale to zůstane mojí jedinou skutečnou výtkou. Vše ostatní jsou jen věci, které v rámci záměru rozhodně chápu.

O FILMU
George Nolfi zrovna pracoval na jiném scénáři, když se jeho celoživotní přítel a partner - producent Michael Hackett, v telefonu zmínil o povídce Philipa K. Dicka Adjustment Team. Ačkoliv ještě nezajistil na povídku práva, Hackett měl dobrý pracovní vztah k pozůstalosti Dicka a chtěl získat opci a projekt rozpracovat. Když producent Nolfimu předložil koncept personifikovaného osudu, který se snaží zabránit muži, aby byl s ženou, kterou miluje, Nolfi byl fascinovaný. „Značně ho to zaujalo velmi rychle,“ líčí Hackett. „Vlastně chtěl, abychom se sešli ještě ten den a promluvili si o tom víc. “
Ačkoliv Dickovo dílo může být předvídavé a antiutopické, ústřední dobrý nápad povídky Adjustment Team, že osud je skupina lidí mezi námi - smíchaný s příběhem lásky Nolfiho oslovil jako originální nápad na film, který by se mohl soustředit na některé velké životní otázky napínavým a zajímavým způsobem.
Nolfi pracoval s Mattem Damonem už na filmu Dannyho parťáci; v té době se Nolfi a Hackett věnovali adaptaci, z které měl vzniknout film Správci osudu. Byli si jisti, že do hlavní role budou chtít Damona a Nolfi začal tuto roli psát pro něj. Nolfi říká: „Matt je nejlepší průměrný člověk, kterého máme, a proto bude v milostném příběhu velmi věrohodný.“
Damona příběh muže, který narazí na ohromný, mocný a nevídaný svět, který existuje na naší vlastní periferii, velmi zaujal. Řekl filmařům, že jestli bude budoucí scénář stejně dobrý, rád by v tom filmu hrál. „George je dlouhodobý kamarád a spolupracovník,“ říká Damon. „Přinesl mi ten scénář, který napsal, protože to chtěl režírovat. Já jsem mu hodně věřil a cítil jsem, že to dokáže.“
Během natáčení filmu Bournovo ultimátum, u něhož byl spoluautorem scénáře, využil možnosti ten nápad s Damonem vypilovat, než projekt dál revidoval. „Scénář jsem měl v etapě, kdy jsem si myslel, že už je pro Matta hotový,“ říká Nolfi. „Jakmile formálně sdělil, že se chce na tom účastnit…byl to neustálý vzájemný proces spolupráce.“ Oba kolegové měli nad materiálem celou řadu filozofických rozhovorů; z těchto diskuzí vznikly nápady, které Nolfi použil na zlepšení struktury příběhu.
Způsob, jakým Nolfi rozšířil Dickovu povídku a jak ji především přizpůsobil modernímu publiku, na Damona udělal dojem. Herec říká: „George dbal ve všem na detaily — od toho, jak se na látku díval, až po přesnou představu, jaké chtěl obsadit herce. Věděl, co s tou látkou chce udělat.“
Vzhledem k tomu, že Damon a Nolfi už dříve spolupracovali s producentem Chrisem Moorem, shodli se na tom, že bude skvělým partnerem, s kterým budou řídit vývoj tohoto ambiciózního projektu. Svůj zájem producent komentuje: „Těšil jsem se na Georgeův úhel pohledu na to, jakou kontrolu máme nad svými životy. Také se mi moc líbilo, že ten materiál zahrnuje řadu žánrů. Jsou v něm prvky thrilleru, akčního filmu a úžasný příběh lásky, ale stejně tak zobrazuje osobní krizi o tom, čemu věříte a čím se stanete. Tohle všechno a kromě toho je to také ohromný akční film, který se snaží uprchnout osudu… je tam všechno, co má ve filmu, u kterého křoupete popcorn, být.“
Původní postava v Dickově povídce je prodejce pojistek, ale u svého protagonisty byl Nolfi přesvědčený, že David Norris bude politikem. Nolfi si svou hlavní postavu představoval jako charismatického a populárního kongresmana za demokraty, který pochází z drsných ulic Brooklynu.
Tento logický krok vysvětluje producent: „To, že jsme z něj udělali politika, nám dalo možnost vytvořit postavu, jejíž rozhodnutí mohou ovlivnit i další lidi. Pokud se rozhodne jít za svou kariérou, může - za dobrých okolností - dělat skvělé věci pro miliony lidí. Porovnává to ale se svým vlastním štěstím a co je nejlepší pro něj osobně.“
Producent Moore, který spolupracoval s Damonem už na Oskarem oceněném filmu Dobrý Will Hunting: „David Norris a Matt Damon…ty nejde snadno oddělit. Do určité míry je to proto, že George napsal scénář pro Matta. Je jedním z těch mála, z kterých se doslova stane postava.“
Na začátku Nolfiho příběhu, se kongresman David Norris pyšní tím, že vede během kampaně do Senátu. Nolfi vysvětluje půvab raketové hvězdy, kterou David je: „Je nejmladším kongresmanem, kterého kdy zvolí do Sněmovny reprezentantů. Má nesmírnou reputaci, protože je to velká osobnost.“
Ačkoliv Davidova příjemná povaha a přímočaré chování z něj udělaly jasného favorita, stejně je nakonec jen člověk. „Má sklony k tomu, že si zkomplikuje situaci,“ říká Damon. „Někdy je moc upřímný…nejedná dost politicky.“ Jsou to prostě tyto nedostatky, které způsobí Davidovi trapnou příhodu, jež ho stojí první volby do amerického Senátu.
„Díky své mladické nespoutanosti udělá chybu,“ říká Hackett. „Při hlubší sondě jeho postavy by někdo mohl říct, že si podvědomě přál odbočit z cesty, po které stoupal, aby mohl najít své pravé já.“ Davidův přešlap, který hned tisk na vrcholu volební kampaně zaznamená, ho stojí vedoucí pozici při hlasování ve volbách.
Zatímco ve filmech Bourne a Dannyho parťáci hrají ženy silné, ale vedlejší role, toto je jeden z prvních projektů, ve kterém byl Damon obsazen do romantické hlavní role, která je výslovně a osudově spojena s ženou, kterou miluje. Davidova láska musela být žena, pro kterou by hory přenášel.
V předvečer voleb, když se David chystá pronést v hotelu Waldor Astoria svůj projev o odstoupení, si odskočí na toaletu, aby se soustředil. Nolfi: vysvětluje „Je zničený, z toho, že prohrál volby. Nejen kvůli sobě, ale cítí, že s sebou při kampani nabral lidi, které zklamal.“
V umývárně na pánských záchodech narazí na úžasnou tanečnici Elise Sellasovou, která se schovává před hotelovou ochrankou, poté co přišla bez pozvání na svatbu. Davidovi připadá okouzlující a neodolatelná. Ona pozná, že je David populární politik, který prohrává volby. Okamžitě se do ní osudově zamiluje až po uši…to správci osudu nikdy nezamýšleli. Několik dalších let bude David nepolapitelnou Elise pronásledovat a snažit se přelstít to, co mu muži, kteří spravují jeho osud, naplánovali. A oba mohou přijít o všechno.
Tak kdo je přesně ta skupina, která nás manipuluje z pozice neviditelné a nezměnitelné síly? Kdo jsou ti správci, kteří se zdají být ve stejnou dobu všude a nikde? „Mají byrokratický systém, který jim umožňuje manipulovat věcmi takovým způsobem, že naše životy jsou upravovány, postrkovány, posouvány, povzbuzovány a vábeny tím směrem, který nám správci stanovili,“ shrnuje Hackett. „Úřad správců představuje kód všech interpretací, které lidé mohou mít o těch ostatních. Tato jiná síla, která leží mimo nás, vede naše volby. Není to náhodou, že Úřad správců udělal výtah nejčistší formy z ohlasů řady náboženských a jiných systémů světa.“
Nolfi uvažuje nad konceptem organizace, která řídí jeho příběh: „Jsou vyjádřením vyšší moci, takže to není jako nějaká vládní organizace, která nechce, abyste něco dělali. Mají moc, která přesahuje pozemskou moc, kterou mají tajné služby. Postaví nás na cestu, na které máme být, abychom sledovali velký plán. Oni prostě pro tento úřad pracují. Mohli by taky pracovat pro finanční úřad; prostě dělají svou práci.“
Obsazení role Elise nebylo tak jasné, jako obsazení hlavní mužské role. Nolfi chtěl, aby jeho postava ve filmu byla tanečnice, která bude dodávat rovnováhu k Davidovu strukturovanému světu politika. „Z mnoha důvodů vede tanečnice jiný život, než politik, je to daleko méně vykalkulované,“ říká scénárista a režisér v jedné osobě. „Můžete namítat, že tanec je nejčistějším vyjádřením svobodné vůle. Ačkoliv byste také mohli říct, že pokud dodržujete sestavu nebo nějaké choreografické číslo, pak nemáte svobodnou vůli vůbec. Tato postava je složitá a to se mi líbí.“

Vzhledem k tomu, že je Elise světová baletka moderního tance, bylo důležité pro tuto postavu i pro příběh filmu, aby ji hrála zkušená profesionálka. „Představoval jsem si, že tuto roli bude hrát někdo, kdo je profesionální tanečnice nebo herečka, která má za sebou řadu let baletního výcviku,“ říká Nolfi. „Ale jak se ukázalo, najít správnou herečku s patřičným výcvikem, jakož i se správnou chemií, která se hodí k Damonovi, bylo záludnější, než jak to původně vypadalo.
Produkce viděla na konkurzu stovky tanečnic z celého světa, desítky z nich viděl i Nolfi. „Nahráli jsme si osm set nebo devět set žen a našli jsme pár dobrých možností, byly to profesionální tanečnice,” vzpomíná Nolfi. „Ale na konci toho procesu, jsem se obrátil na zkušené herečky, abych viděl, jak by hrály ty scény ony.“
Když si uznávaná herečka Emily Bluntová přečetla scénář, instinktivně věděla, že pro tuto roli je nutná profesionální herečka. „Zavolala jsem svému agentovi a řekla, že tohle je záludné a že by to měla hrát herečka,“ říká Bluntová. „Jestli ta láska a ten vztah nebude fungovat, máte po filmu. Tohle jsem řekla Georgovi poněkud na rovinu a on souhlasil.“
„Na jedné schůzce Emily úplně změnila mé plány s obsazením role,“ přiznává Nolfi. „Přišla a zkoušela s Mattem. Celé jsme to natočili a bylo to ono.“ Potom, co tu roli dostala, se Bluntová kvůli své roli věnovala intenzivně několik měsíců pořádnému tréninku tance. Věděla, že ztvárnit postavu Elise Sellasové bude pěkně náročné.
Ve filmu Správci osudu se v roli Davida Norrise podařilo herci Mattovi Damonovi dále proslavit. Při natáčení byl Damon požádán, aby se zúčastnil neziskového počinu prezidenta Clintona Global Initiative. Hackett vzpomíná: „My jsme ten nápad dostali a lidi od Clintona souhlasili, aby se toho Matt zúčastnil přestrojený za Davida Norrise, který by se logicky takových akcí účastnil. Matt hovořil s prezidentem Clintonem a dalšími šéfy administrativy.“ Pár lidí ze štábu, v čele s kameramanem Johnen Tollem dostali bezpečnostní povolení potřebné k tomu, abychom Damona sledovali téměř dokumentárním stylem, zatímco producent Moore pracoval na tom, aby přesvědčil další světové lídry a politiky, aby se v tom filmu taky objevili.
Během prvního týdne natáčení se klíčové lidé ze štábu náhodně potkali s ochrankou prezidenta Obamy v hotelu Waldorf Astoria a toto setkání vyneslo jako bonus technické rady, jak natáčet scénu s odstupujícím projevem.
„Lidé reagují na Matta Damona podobně, jako by reagovali na známého politika,“ říká Hackett. „Tohoto přesahu jsme použili v náš prospěch. Může jít ulicemi New Yorku a lidé ho poznávají a vytahují mobilní telefony s foťákem. Ale i to bylo pro ten film hodnotné, že lidé na Matta Damona reagují podobně, jak bychom chtěli, aby reagovali na postavu Davida Norrise.”
Další aspekt této postavy, která se dobře hodí do filmových zkušeností Matta Damona, je fyzický herecký výkon. Podobně jako neúnavný atlet Jason Bourne, David Norris doslova předbíhá osud. „V tomto filmu je řada chodeb, schodišť a výtahových kabin,“ říká výtvarník filmu Kevin Thompson. Jak David manévruje po Manhattanu, aby unikl správcům, a nakonec uteče do samotného Úřadu spravující osudy, to je běh o život. Damon je herec, který hraje s oblibou své výstupy sám, má na to fyzickou kondici. Ale to bylo občas frustrující pro jeho partnerku. „Matt je dobrý běžec. Běhá rychle, až je to k vzteku,“ směje se Emily Bluntová, která s ním byla nucena v mnoha scénách držet tempo a to v lodičkách na vysokých podpatcích.
Snad jediný prvek, který má tato role navíc od jeho předešlých, je příběh lásky. „Tohle je nejromantičtější hlavní role, kterou jsem kdy hrál,“ přiznává Damon. „Byla to pro mě rozhodně nová oblast.“
Od začátku natáčení Bluntová otevřeně přiznávala, že ji chybí formální výcvik v tanci. „Byla jsem upřímná. Nikdy v životě jsem netančila,“ říká herečka. „Setkala jsem se s Georgem a řekla jsem, že budu dřít, jestli mi tu roli svěří.“
Herečka ihned požádala, aby se mohla sejít s choreografem filmu Benoitem Swanem Poufferem, ze souboru Cedar Lake Contemporary Ballet, který ve filmu podle Nolfiho scénáře skutečně vystupoval.
Newyorský soubor Cedar Lake Contemporary Ballet založila v roce 2003 Nancy Laurieová a umělecky ho vede Pouffer. Soubor má 16 stálých tanečníků a zakládá si na tom, že vyhledává a zadává nová díla světově proslulým choreografům. Jejich vystoupení často zahrnují multimediální umění. Soubor je známý pro své odvážné atletické pohyby a zapojení baletu do současných a populárních forem.
Když Nolfi oslovil Pouffera, aby jeho soubor vystupoval ve filmu, Nolfi s ním probíral roli Elise jako tanečnice. Pouffer vzpomíná, na jeden z počátečních rozhovorů: „Říkal jsem mu, aby zajistil, že to bude tanečnice, protože mnoho filmů pohořelo, jelikož bylo obtížné předvést, jaký tanečník je. Za měsíc říkali, že už našli herečku Emily Bluntovou. Já jsem namítal, že to není tanečnice. Co budeme dělat? Bylo to ale velmi příjemné. Emily přišla v plné síle a já jsem cítil, že chce získat styl a chování. Odvedla skvělou práci.“
Pouffer neměl nikdy v plánu z Bluntové udělat vyškolenou tanečnici. Cítil, že nejlepší způsob, jak naučit netanečníka vystupovat bude udělat paralelu k jejím hereckým dovednostem. “Měl jsem ji vysvětlit, že některé tance nemusí nutně předvádět tanečník. Při tanci je to pohyb a porozumění fázím a teatrálnost,“ vysvětluje choreograf. „Je to jako naučit se dialog, naučit se scénář.“
Ve skutečnosti používal emotivní tóny scénáře, aby je sděloval choreografií v jejich výstupech. „Práce s Emily v sólové scéně byla zajímavá, protože je to moment, kdy si klade určité otázky,“ říká Pouffer. „Něčím prochází. Takže jsme museli v pohybu vyjádřit úzkost.“ V průběhu celého tréninku byla Bluntová statečná ohledně nápadů, které chtěl její instruktor prostřednictvím jejich pohybů předvést. „Emily je mimořádná,“ dodává Pouffer. „Je silná. Nemá strach.“

Ocenění:
The Saturn Awards
2012 - Emily Blunt (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2012 - Nejlepší sci-fi (nominace)

DABING
V českém znění: Michal Jagelka - Matt Damon (David Norris), Kateřina Lojdová - Emily Blunt (Elise Sellasová), Otakar Brousek ml. - Michael Kelly (Charlie Traynor), Bohdan Tůma - Anthony Mackie (Harry Mitchell), Luděk Čtvrtlík - John Slattery (Richardson), Jaroslav Kaňkovský - Terence Stamp (Thompson), Antonín Navrátil, Ladislav Cigánek, Zdeněk Maryška, Zdeněk Mahdal, Zbyšek Horák, Petr Rychlý, René Slováčková, Drahomíra Kočová, Zdeněk Podhůrský, Dagmar Čárová, Petr Oliva, Libor Terš, Anna Nemčoková a další.
Překlad: Robert Hájek
Zvuk: Miloš Vrána, Richard Tomíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
České znění připravila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.3.2011 Bontonfilm
Premiéra USA: 4.3.2011 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 8.8.2011 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 8.8.2011 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 050 893
Tržby celkem - $ 127 869 379
Návštěvnost v ČR 42 441
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané a prodloužené scény
• Skoky po New Yorku
• Předurčen k bytí
• Proměna v Elise
• Komentář scenáristy/režiséra George Nolfiho
• Labyrint dveří: Interaktivní mapa New Yorku

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky DTS Digital Surround 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, maďarsky DTS Digital Surround 5.1, polský komentář DTS Digital Surround 5.1, portugalsky (Brazílie) DTS Digital Surround 5.1, rusky DTS Digital Surround 5.1, thajsky DTS Digital Surround 5.1, turecky DTS Digital Surround 5.1, španělsky (Latinská Amerika) DTS Digital Surround 5.1
anglické, české, chorvatské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, ruské, slovinské, španělské, thajské, turecké
 
Tvůrci a herci
George Nolfi (Režie), Bill Carraro (Produkce), Michael Hackett (Produkce), Chris Moore (Produkce), George Nolfi (Produkce), Thomas Newman (Hudba), John Toll (Kamera), Jay Rabinowitz (Střih), Cathy Sandrich (Casting), Kevin Thompson (Scénografie), Kasia Walicka-Maimone (Kostýmy), Danny Michael (Zvuk), Louise McCarthy (Masky), George Nolfi (Scénář), Philip Kindred Dick (kniha) (Předloha), Matt Damon (Herec), Emily Blunt (Herec), Anthony Mackie (Herec), Michael Kelly (Herec), John Slattery (Herec), Lauren Hodges (Herec), Terence Stamp (Herec), Dan Marshall (Herec), Jon Stewart (Herec), James Carville (Herec), Anthony Ruivivar (Herec), Jennifer Ehle (Herec), Jason Kravits (Herec), Johnny Cicco (Herec), Leroy McClain (Herec), Kirk LaSalle (Herec), Pedro Pascal (Herec), Dina Cataldi (Herec), Amanda Warren (Herec), Jessica Lee Keller (Herec), Brian Mahoney (Herec), Donnie Keshawarz (Herec), Shane McRae (Herec)
 
2011/101/USA/Romantický, Sci-Fi, Thriller, Akční
 
Zajímavost k filmu
- George Nolfi prohlásil, že Matt a Emily jsou skvělou dvojicí, o jaké sní každý režisér.
- Matt Damon na útěkové scény trénoval pilně, v běhu dokonce pravidelně porážel svého dubléra.
- Emily začala trénovat měsíc před natáčením 4 hodiny denně a v průběhu natáčení v tréninku pokračovala. Ve filmu má tři taneční vystoupení - sólo, duet a výstup se skupinou.
- Film vyvolal mnoho otázek, zejména pak otázku teologickou o všemocnosti a vševědoucnosti Boha a otázky o svobodné vůli a předurčení. Režisér George Nolfi následně prohlásil, že i klást otázky bylo cílem filmu.
- Jako většina filmů podle povídek a románů Philipa K. Dicka si snímek bere za inspiraci jen základní myšlenku, kterou je zde skupina osob, upravujících realitu. Oproti filmové verzi se v té knižní například hlavní postava jmenuje Ed Fletcher, je uředníkem realitní kanceláře, je ženatý a jedním ze správců osudu je také jeho pes.
- Do češtiny je název povídky Philipa K. Dicka, kterou je snímek inspirován, přeložen jako Úpraváři.
- Hned na začátku filmu můžeme spatřit v malé cameo roli Madeleine Albright, bývalou ministryni zahraničních věcí USA.
- Pri nakrúcaní prepašovali Matta Damona v prestrojení za Davida Norrisa na neziskovú akciu Billa Clintona Global Initiative. Kameraman ho sledoval a producenti zatiaľ presviedčali ďalších svetových lídrov, aby sa tiež objavili vo filme.
- Súbor Cedar Lake Contemporary Ballet, ktorého člen Benoit-Swan Pouffer robil choreografiu filmu, je známy odvážnymi atletickými pohybmi a spájaním baletu s multimediálnym umením.
- Shohreh Aghdashloo a Daniel Dae Kim původně natočili několik scén, ty se ale ve finální verzi neobjevily.
 
Odkazy