Spojenci / Allied (2016/124/Velká Británie, USA/Akční, Drama, Romantický, Thriller, Válečný) 76%

26.02.2018 10:03
JEDNOU VĚTOU
„Musí dokázat nevinu svojí manželky, která čelí podezdření, že spolupracovala s nepřítelem. Za 72 hodin."

OBSAH
Píše se rok 1942 a Max Vatan (Brad Pitt) seskakuje padákem do dun marocké pouště s cílem zabít v Casablance německého velvyslance. V městě se setkává s Francouzkou Marianne (Marion Cotillard), která má hrát roli jeho manželky a pomoci mu se splněním jeho mise. Předstírání manželské intimity a zamilovanosti postupně přeroste v opravdovou vášeň, a proto po ukončení operace společně odjedou do Londýna, kde se vezmou, válce navzdory. Jejich rodinné štěstí trvá jen do chvíle, kdy se Max dozví, že i tohle může být jen důmyslná hra, která by ve finále mohla výrazně ovlivnit výsledek Druhé světové války. V tu chvíli začíná jeho zoufalý hon za pravdou a za nadějí, že to, co o jeho ženě tvrdí jeho nadřízení, není pravda.(CinemArt CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jejda, nevtáhlo. Nevěřil jsem oné osudovosti, postavy mi nepřirostly k srdci, nedržel jsem jim palce. A závěrečné vyústění tak nějak přišlo a jeden jakože vášnivý páreček odvály vyběhnuvší titulky. Francouzka a Kanaďan. Setkali se za války, v marocké Casablance měli předstírat manželství, přitom se do té doby vůbec neznali. Cílem jejich snažení je atentát na nacistického důstojníka. Z role nevypadnou, přičemž se do sebe (jak jinak) zamilují. Na první pohled všechno klape. Jenže na druhý záhy odhalíme, že scénárista Steven Knight absolutně zklamal. Z příjemně vypadajícího retra čiší chlad. Ať jsou postavy v posteli, na večírku, s potomkem na dece nebo si to rozdávají v písečné bouři (bože). Výsledek působí strojeně i trochu neupřímně. A hlavně nemá pražádnou tvář. Nedozvíme se nic o jejich motivacích, odveta za útok nepřichází, na předchozí dění zapomeneme a přichází další ze změn žánru odstartovaná křečovitým porodem a pokračující něčím, co se neliší od toho, co oba hrdinové měli předtím pouze předstírat. Přitom (ano, přijde dějový zvrat) by tvůrci mohli v divákovi mnohem umněji šponovat nejistotu, lépe pracovat s dvojsmysly a náznaky. Vedlejší herci prakticky nefungují, děj nikam neposouvají (proč lesbická sestra?). Brad Pitt a Marion Cotillard jsou sice elegantní, ale měli mnohem lepší chvíle, Pitt navíc překvapivě pokulhává s emocemi. Robert Zemeckis si vybírá velmi odlišné látky, a co si budeme nalhávat, přiblížit se Forrestu Gumpovi, Trosečníkovi nebo úžasné trilogii o cestování časem, je sakra těžké. I tak má ovšem na víc, než nás napínat chemickým vzorcem, který nacisty zatraceně zajímá. (castor) 3*

Taxe se nám Robert Zeměpis rozhodl po letech opět tak trochu Vykasat Blanku a pod sukní ji nasnímal veskrze nevzrušujícího, průměrného a sterilního bobra, který je však na druhé straně docela esteticky snesitelný, méně otravný než tolik homopřeceňovaný cajdákoidní originál a hlavně neuráží svou kýčovitou pičiditou, jakou Bobík s gustem předvádí posledních 14 let. Prostě takové suché, řemeslně dokonalé prázdné nic, po jehož skončení máte pocit, jako byste čuměli na chirurgicky perfektně vymodelované pohlaví čerstvě přeoperovaného transvestity. A tak jen pokrčíte rameny, řeknete hm a poohlédnete se po nějaké autentické rajcovní kundě. V případě, že vás mé nesmírně sofistikované filmově teoretické termity dostatečně neobohatily a nevzdělaly, rozhodně si přečtěte zdejšího nejpomazanějšího bukanýra Bludmana. Přesně takhle to dopadá, když na tu operaci nemáte prachy, a tudíž vám ten „retronoár předinstancovaný“ čurák chca nechca zůstane. (verbal) 3*

Kdyby nebylo plastikovýho Brada Pitta a některých vysloveně hollywoodských scén, kde se například pár bez skrupulí pomiluje uprostřed písečné bouře v Maroku a následně Marion Cotillard porodí během náletu na Londýn, tak bych z filmu byl vysloveně nadšený. Dlouho jsem se totiž nesetkal s lepší válečnou atmosférou, jako u tohoto filmu, čemuž se teda popravdě nelze ani moc divit. Robert Zemeckis je velký režisér a kvalitní atmosféry má vysloveně v malíčku. Závěr filmu je také vysloveně za jedničku s hvězdičkou, ale Angelina Jolie by se mnou podobné nadšení asi nesdílela... (Malarkey) 4*

VELKÁ RECENZE
Brad Pitt, Marion Cotillard, Robert Zemeckis. Očekávat od spolupráce těhle tři superhvězd něco míň než dobrý film, by by bylo dost zvláštní. Každý má ale občas právo na nějaký ten úlet a po zahraničních reakcích jsme trošku tušili, že Spojenci nebudou přepisovat žebříčky největších pecek všech dob. Jak to tedy nakonec dopadlo?
Jestli se vám nechce číst delší text, tak rovnou řeknu, že to dopadlo ne úplně špatně, rozhodně však hůř, než bych chtěl. Ale od začátku. Spojenci jsou válečnou romancí, která tak trošku vychází z klasiky jménem Casablanca. Právě sem taky na začátku přijíždí kanadský agent Max Vatan, jenž tu má s pomocí špiónky Marianne zlikvidovat místní nacistickou elitu. To se povede a oba hrdinové pak berou roha do Anglie. A vzhledem k tomu, že se během mise trošku sblížili, čeká je manželství, dítě a teoreticky i šťastná budoucnost. Život je ovšem někdy pěkná svině a Max se od nadřízených dozvídá, že jeho žena ve skutečnosti nejspíš pracuje pro Němce a pokud se to potvrdí, musí ji zabít. Když odmítne, skončí s kulkou v hlavě i on.
Dá se celkem snadno představit, že se z téhle zápletky vyklube strhující thriller, bohužel se to však úplně nepovedlo. Zemeckis je samozřejmě Zemeckis a když někdo natočí Forresta Gumpa, Trosečníka, Kontakt nebo Návraty do budoucnosti, tak se dá čekat, že i když bude makat na půl plynu, vyleze z toho zajímavá podívaná. První třetina odehrávající se v Africe je minimálně audiovizuálně lahůdková. Hodně přestylizovaná a přebarvičkovaná, ale vzhledem k tomu, že Spojenci se nepokouší být realistickým válečným filmem, beru to jako pozitivum. Kouká se na to dobře, Pitt je fajn drsňák a Cotillard elegantně krásná. A pak tu máme Londýn. A tam začnou problémy.
V okamžiku, kdy by Spojenci měli začít být drsnější, mrazivější a osobnější, přestanou fungovat. Zemeckis si od hrdinů drží zbytečný odstup a jen zcela výjimečně se mu daří vyvolat nějaké emoce. Nechci tvrdit, že by to bylo tím, že svou práci nezvládl. Spíš hraje na fakt, že se pohybujeme ve světě lhářů, nejistoty, profesionálních špiónů a lidí, pro něž je přetvářka a neupřímnost přirozeností. Rozumím, chápu, beru. Ale nebavím se. Ono jde totiž ve výsledku o to, že dva hrdinové na sebe čumí a usmívají se a když se jeden nekouká, začne se druhý mračit, protože „něco tuší“. Občas mi to celé připomínalo staré thrillery od Briana De Palmy, jenž si rád hrál s divákovým očekáváním, tlačil některé scény do extrémů a člověk si nemohl být  jistý, co myslí vážně a kde už si vyloženě z žánru a fanoušků utahuje. Neodvážím se tvrdit, že to samé dělá i Zemeckis (i když piknik u vraku letadla tomu nasvědčuje), přesto by mě paradoxně uklidnilo, kdyby to tak bylo. Je to lepší varianta než myslet si, že nezvládá budovat napětí.
Co se romantiky a napětí týče, nezvládnou Spojenci nikdy jet na sto procent a využít svůj potenciál. Jsou chladní a nakonec i celkem předvídatelní. Mezi Pittem a Cotillard to navíc zrovna dvakrát nejiskří a vlastně se jen pomalu šineme k předvídatelnému závěru, jehož působivost není zdaleka taková, jaká by asi měla být. Spojenci obvykle jen něco naťuknou, naznačí a nakousnou, zajímavé motivy a nápady ovšem nedotáhnou nikdy do konce. U spousty scén jsem si říkal, že bych chtěl vidět víc, vědět, co se děje, ale Zemeckis rychle uteče někam jinam a v příběhu nakonec není nic, co by tohle komorní válečné drama definitivně přesunulo mezi filmy hodné pozornosti.
Ačkoliv nejsou Spojenci špatní, dobře se na ně kouká a mají fajn kostýmy nebo výpravu, strhnout a bavit nedovedou. Jsou pomalí, zbytečně si drží odstup od hrdinů a nedovedou prodat potenciálně zajímavý konflikt. Zemeckis, Cotillard a Pitt se možná báli toho, že by z jejich spolupráce vylezlo obyčejné válečné béčko, ale popravdě bych ho bral radši než tenhle thriller, který se bojí být napínavý a romanci, z níž byste emoce nevydolovali ani s pomocí krumpáče a lopaty. Není to zlé, jen bych od téhle party chtěl mnohem víc. Ne film, jenž vypadá hezky, ale většinu času nudí a působí jako něco, co snad ani nechce být zábavné.

Ocenění:
Academy Awards
2017 - Kostýmy  (nominace)

BAFTA
2017 - Kostýmy  (nominace)

DABING
V českém znění: Pavel Vondra - Brad Pitt (Max Vatan), Tereza Chudobová - Marion Cotillard (Marianne Beauséjourová), Tomáš Juřička - Jared Harris (Frank Heslop), Igor Bareš - Thierry Frémont (Paul), Zdeněk Mahdal - Daniel Betts (George), Radek Hoppe - August Diehl (Hobar), Kateřina Petrová - Lizzy Caplan (Bridget Vatanová), Jana Hermachová - Marion Bailey (Sinclairová), Zdeněk Maryška, Robin Pařík, Petr Vágner, Dana Pešková, Rudolf Kubík, Adéla Kubačáková, Jakub Saic, Pavlína Kostková, Zbyšek Horák
Překlad a dialogy: Ivan Kotmel
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Jiří Balcárek
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.1.2017 CinemArt
Premiéra USA: 23.11.2016 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 31.5.2017 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 31.5.2017 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 6 953 937
Tržby celkem - $ 118 573 320
Návštěvnost v ČR - 47 811
Náklady (Rozpočet) - $ 85 000 000
 
Tvůrci a herci
Robert Zemeckis (Režie), Graham King (Produkce), Steve Starkey (Produkce), Robert Zemeckis (Produkce), Alan Silvestri (Hudba), Don Burgess (Kamera), Mick Audsley (Střih), Jeremiah O'Driscoll (Střih), Robert Sterne (Casting), Nina Gold (Casting), Gary Freeman (Scénografie), Joanna Johnston (Kostýmy), Jeremy Bowker (Zvuk), Simon Hayes (Zvuk), Bjorn Ole Schroeder (Zvuk), Tapio Salmi (Masky), Natalia Osipova (Masky), Steven Knight (Scénář), Denzel Washington (Herec), Chloë Grace Moretz (Herec), Marton Csokas (Herec), Bill Pullman (Herec), Melissa Leo (Herec), David Meunier (Herec), Johnny Messner (Herec), Haley Bennett (Herec), Vladimír Kulich (Herec), Robert Wahlberg (Herec), David Harbour (Herec), Alex Veadov (Herec), Allen Maldonado (Herec), Owen Burke (Herec), Dan Bilzerian (Herec), Tait Fletcher (Herec), E. Roger Mitchell (Herec), Alex Ziwak (Herec), Che Landon (Herec), Chanty Sok (Herec), Matt Leonard (Herec)
 
2016/124/Velká Británie, USA/Akční, Drama, Romantický, Thriller, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Natáčelo se v Londýně a na Kanárských ostrovech.
- Inspirací pro filmové kostýmy byly kostýmy z filmů Casablanca (1942) a Život je cesta (1942).
- Črvtý film herce Brada Pitta (Vatan) z doby 2. světové války. Po filmech Hanebný pancharti (2009), Beyond All Boundaries (2009) a Železná srdce (2014).
- Příjmení postavy, kterou hraje Brad Pitt, Vatan, v turečtině a arabštině znamená "domovina".
- Zbraně použité při atentátu byly britské samopaly STEN.
 
Odkazy