Smrtonosná past: Opět v akci / A Good Day to Die Hard (2013/105/USA/Akční, Krimi, Thriller) 51% -Blu-ray-

25.09.2018 09:07
JEDNOU VĚTOU
„Jaký otec, takový syn."

OBSAH
Bruce Willis se ve skvělé formě vrací se svou nejslavnější filmovou rolí - jako nezničitelný policejní detektiv John McClane. Tentokráte přijíždí do Moskvy, aby tady našel svého syna Jacka (Jai Courtney), který se mu poněkud odcizil. Johna ale čeká překvapení, zjistí, že i když jejich vztah otec - syn má k ideálu hodně daleko, jablko nepadlo daleko od stromu. Jack totiž v Moskvě působí jako tajný agent, chránící informátora z vládních řad, Komarovova (Sebastian Koch). Otec a syn McClaneovi jsou nuceni překonat osobní neshody a nasadit vlastní krky, aby dostali Komarovova do bezpečí a odvrátili hrozbu katastrofálního zločinu v bezútěšném místě naší planety – v Černobylu. Do hry tak vstupuje obchod s plutoniem, ruští oligarchové, brutální moskevské podsvětí a také různé představy Johna a Jacka McClaneových jak za těchto okolností prosadit zákon. A navíc se Jack McClane jako tajný agent v Moskvě skvěle vyzná i domluví, kdežto John je naprosto ztracený. A to mu na dobré náladě rozhodně nepřidává.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Člověk se těší a těší a pak se akorát v Die Hard sérii zklame. Bruce Willis stárne, je z něj dědek a ze začátku horšího dědka snad ani ukázat nemůže. Akce je ze začátku zajímavá a relativně dobrá, ale postupem času se z filmu stane hrozná blbost. Vrcholem blbosti je pak přesun příběhu do Černobylu. No, to snad ani není možný. Nejhorší na tom všem je, že film fakt s akcí vypadá ze začátku dobře, ale kameraman se po chvíli snad sjel houbičkami a kameraman nadopoval dopaminem, protože výsledek víc zkurvit tihle dva kolegové nemohli. Nákladní auto prolítne mostem dolů na silnici. Všechno šíleným způsobem vybuchuje. Člověk si řekne, že není nic jednoduššího, než kameru natočit proti autu a nechat vše bez střihu plynout, jenže tak scéna začne, pak se vše zhroutí na dvacet tisíc sekvencí, záběrů a výbuchů a vrcholem pak je asi těžce vystresovaný asistent kameramana, který kameru držel poprvé v ruce s tím, že s ní během nanosekundy vyklepal duši. Hrůza. Die Hard byla o skromnosti, o příběhu, který byl realistický, upřímný a na druhou stranu náhodný, protože John McClaine se vždycky přichomejt k tomu největšímu průseru na světě. Jenže tohle je jenom akce, efekty a ještě je to vysloveně hrozný. S Die Hard sérií to má společného prakticky nula nula nic, jenom Bruce. (Malarkey) 2*

Jednoznačně nejslabší a nejvíce absurdní díl celé série. Chvílemi to vypadalo jako parodie na jiné díly, hlavně proto, že tu Bruce Willis jako John McClane prakticky nefunguje nefunguje. Nejdříve se chová jak psychopatická matka a poté jako nepříliš vtipná podržtaška s jasným americkým názorem (hlavou proti zdi -> rozstřílíme je prostě). Od asi třetiny filmu se mi však povedlo vnímat film jako parodii. Díky bohu. Přestal jsem si tak všímat přehnanosti, zpomalených-digitálních okamžiků a dokonce jsem přežil i konec, kde se lidé v Černobylu svlíkají do půl těla a koupou v vodě (samozřejmě, je dešťová, ta je v pohodě, ne radioaktivní) . Prostě odpočinkový film, který je vtipný, kde být nemá a jeho název nemá obsahovat značku "Die Hard". PS: nebýt tam Bruce, nemenovat se to "... Die Hard", tak to není tak hrozné, jen moc hloupé. (Djkoma) 2*

John McClane se už ve své čtvrté štaci přesunul do moderní doby, kam víceméně nepatří a které ani jí příliš nerozumí. Už to dávno není ten John, který si vytahuje střepy z chodidel, sarkasticky cedí hlášky a jehož počínání provází poměrně realistická akce. Přesto mi čtvrté pokračování nadmíru chutnalo. Jenže v pátém jen unaveně pobíhá, poslouchá frackovitého syna a tu a tam něco vtipného utrousí. Přitom to není tak dávno, kdy hodil kung-fu lady proti zdi, pak ji nabral autem a sjel s ní do výtahové šachty. Pět let uběhlo jako voda a tvůrci cpou na scénu druhé McClaneovic dítko. Neposlušný syn v Moskvě právě čelí závažnému obvinění. Ve skutečnosti je však tajným agentem, který se snaží získat důležitého disidenta, který.. no, bude ještě v dalších minutách docela důležitý. Čeká na nás totiž několik nevzrušivých odhalení, samozřejmě po boku mladého McClanea už poskakuje i newyorský policejní veterán. Ten normální chlápek z masa a kostí, který přemýšlel a nedělal za každou cenu frajera, je však nenávratně pryč (pokud bude šestka, tak prosím s kvalitním scénářem a lepším než řemeslným režisérem), navíc dostává tolik prostoru, jako nezajímavý floutek (syn) bez charismatu. Scénárista Skip Woods (napsal třeba Hitmana, Swordfish: Operaci Hacker nebo A-Team) naprosto nepochopil, jakou postavu má v ruce/na papíře. Akce je velkolepá, destruktivní, ale postrádá „duši“. Zároveň je nepřehledná a podivně sestříhaná a nabízí momenty v tak trochu vyumělkovaném klimatu, kdy hrdinové nějaký malér vyřeší jednoduše tak, že naslepo proskočí oknem, neřešíc, jestli pod ním nevede čtyřproudá silnice. Tenhle film si prostě značku Die Hard nezaslouží!! (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Chcete krátkou verzi téhle recenze? Co takhle prostá hláška "říkali jsme vám to!"? Protože když mezi sebou necháte souložit jednoho z nejhorších režisérů a jednoho z nejhorších scenáristů v Hollywoodu (ale co... klidně na světě), rozhodně z toho nevzejde vítěz Velké Pardubické. Výsledek, který brzy zamíří i do českých kin, je na tom s ušlechtilostí asi jako pražský voříšek. A ano, než se zeptáte, tahle recenze bude plná rozmnožovacích příměrů, zoologie a mírně sprostých slov. Děti zavřete do skříně a pojďte si to vypít pěkně do dna, když už jste se stavili na jedno.
Tenhle flek z McClaneova slavného tílka jen tak nesmáznete. Bude se Willise držet do konce jeho kariéry.
John McClane přijíždí do Moskvy, protože se v televizi dozví, že jeho neposlušný, dávno odloučený syn, čelí v Moskvě závažnému obvinění. Ve skutečnosti je McClane jr. tajným agentem a k soudu jde jen proto, aby odtamtud mohl "zachránit" důležitou persónu, která má klíč k tomu, co se kdysi odehrálo v Černobylu. John všem tvrdí, že je na dovolené, ale ve skutečnosti chce očumovat, jestli se u soudu něco nestane. Má prostě svůj policejní čuch, i když v seprané košili a se svou byčí šíjí vypadá jako vyhazovač na penzi. Samozřejmě se něco semele, což je dostatečná záminka k velkolepé (a asi jediné trochu solidní) akční honičce napříč Moskvou, která i přes zásah trikařů z české UPP pořád vypadá jako Budapešť, ve které se točilo - a pozná to kdokoliv, kdo tam kdy byl, protože se jede přes nábřeží kolem nejslavnějších památek. Slibný rozjezd, jen trochu zkalený prasáckým střihem (když Willise srazí auto, padá na zem v PĚTI půlvteřinových záběrech), bohužel rychle chytne retardér, když se oba McClaneové sejdou. Tam kde byla hubatá dcera v podání Mary Elizabeth Winstead sexy, protože byla hubatá a měla pár hlášek, které mohou dívky použít na nejbližším rande, tam je Jai Courtney bezzubý a vlastně hraje jen vztekajícího se fracka, který se (marně) snaží tátovi dokázat, že umí líp zachraňovat svět a zabíjet padouchy.
Mnohem zásadnější potíž je ale v tom, že McClane není McClane, ale připomíná spíš tatínka z akční tragédie S ledovým klidem. To byl ten film, který už si snad nikdo nepamatuje, v němž Willis po dvaceti minutách vyklidil pole. Tady si to bohužel vytrpí do konce a evidentně ho to dost štve. Aby ne, když ho hejtuje vlastní syn, záporák s mrkví místo kvéru a hobitovský vousáč, co během filmu stihne třikrát změnit strany! McClane by kohokoliv, kdo jen naznačí, že nemá věci pod kontrolou, vyhláškoval někam k Mezinárodní vesmírné stanici, a pak by si počkal, až doplachtí zpátky, aby mu mohl narvat jeho vlastní bouchačku až někam k eustachově trubici. Jenže Willis stojí, zírá a pak ze sebe vysype "To je fakt", "Jo", případně "Svýho tátu bys měl respektovat". Tohle je týpek, co před pěti lety tancoval na stíhačce a stihnul při tom vyhlásit Timothyho Olyphanta natolik, že nasadil výraz štěněte, kterému právě zaskočilo lízátko?
Ne, není to TEN McClane, protože Skip Woods naprosto nepochopil, co se po něm chce. Prostě si do scénáře napsal scénu s vrtulníkem (skoro stejnou jako v Hitmanovi, zjevně nějaká úchylka) a udělal si na prázdné listy zarážky, aby věděl, kdy by asi měla být akční scéna. Zbytek naplnil univerzálním generátorem béčkové vaty, se slovníkem z nejnovějších seagalovek. Stalo se to, čeho se všichni báli. McClane je nejen voříšek, on je dokonce vykastrovanej. Z živého pejska, který doma souloží s nábytkem, plyšovým Yodou a nedojedenou večeří, případně kouše do vašich úesbéček nebo likviduje sbírku komiksů, se stal klidný čoklík, co neštěká, nekouše a zadkem se opírá o topení, aby mu nenastydla jeho neexistující varlata. Měl bych mít zvrácenou radost z toho, že po tomhle chrchlu lidé konečně docení parádní čtyřku, jakkoliv je i v ní obtížně najít stavební prvky jedničky a dvojky, které charakter newyorského poldy zacementovaly v síni slávy, jenže mnohem důležitější je, že tenhle flek už z McClaneova slavného tílka nesmáznete. To není krev, která by povolila koupelí v Savu. Tahle špína se bude Willise držet do konce jeho kariéry. A je úplně jedno, jestli vydělá slušné peníze a nedejbože přispěje k odklepnutí šestky. Když se vám někdo vydělá před dveře, už nikdy je neotevřete lehkovážně jako dřív.
A to mě mrzí, protože ve světě divácké setrvačnosti to neschytají Moore a Woods, kteří jsou už teď díky evropským tržbám za komerční hrdiny, ale režisér šestky, i kdyby odvedl jak chtěl dobrou práci. Natočit lepší Past nebude nic extra těžkého, protože tady se zvoralo úplně všechno, ale přivést zpátky do kina skalní fanoušky? To by snad musel Willis zažádat o posily z Expendables. Což by samozřejmě sérii odkoplo ještě dál od jejích kořenů. Most vedoucí zpátky ke starému dobrému McClaneovi je definitivně spálený. Čím dřív si to uvědomíte, tím líp.
P.S. Ta ruská sexbomba na motorce ohromuje ve filmu asi stejně dlouho jako v traileru. Tj. dve vteřiny. Bůh vás opatruj, pokud jdete do kina jen kvůli ní a vrtulníkům.

O FILMU
Poblíž vstupu do parku na budapešťském náměstí Svobody naproti velvyslanectví Spojených států se ve stínu sovětského válečného památníku protnou dvě velké americké ikony, jedna skutečná a druhá filmová. Obě se však staly mýty. Na padesát metrů vysoký betonový pomník ověnčený sovětskou hvězdou pohlíží bronzová socha Ronalda Reagana. Jen o několik kroků dál se tyčí gigantická budova, kde kdysi sídlila maďarská komunistická televizní stanice a legendární Bruce Willis kráčí provizorní scénou, která tady „zaskakuje“ za brooklynský policejní okrsek. Nad parkem, Reaganovou sochou i nad dějovou linkou Smrtonosná past: Opět v akci se tyčí přízrak bývalého Sovětského svazu. V době blížícího se pádu Železné opony zosnovali McClaneovi a ruští protivníci Komarov a Čagarin plán, jak ukrást z jaderné elektrárny v Černobylu plutonium v hodnotě desítek milionů dolarů. O dvacet sedm let později se má v Moskvě rozehrát finále této zlodějské symfonie, jeho crescendo rozvibruje ruské soudní síně, impéria mocných oligarchů i životy dvou neočekávaných amerických vetřelců: Johna McClane a a jeho syna Jacka.
Postava McClanea se ve filmu poprvé objeví v epizodě odehrávající se na brooklynské policejní stanici, kde se McClane dozví, že se jeho vzpurný syn ocitl ve vězení v Moskvě. Je to také první natáčecí den pro Bruce Willise. Je mrholivé budapešťské ráno na počátku května, ale přerušovaný déšť nijak nezkazil náladu štábu ani Willisovi, který, jak se zdá, má radost z toho, že se vrací do kůže hrdiny, s nímž se poprvé ztotožnil před pětadvaceti lety.
Willis jako McClane, nadšeně využil příležitost být oblíbenou postavou, která má ve zvyku se objevovat ve správný čas na nesprávném místě. Vyhledávají trable Johna McClanea nebo je vyhledává John McClane? „Rozhodně ho trable přitahují,“ říká herec, „ale vypadá to, že se i trable snaží vyhledávat jeho. V tomhle příběhu se ocitá ve fázi, kdy se člověk ohlíží za svou minulostí. Pro McClanea to představuje jeho odcizení se synem. Už nějakou dobu spolu nemluvili. První zpráva o něm, která se mu donese, je, že byl zatčen v Moskvě.“
Východiskem scénáře byl nápad Willise, kterého zajímal vztah mezi otcem a synem na pozadí nebezpečí, které by je donutilo překonat vzájemné rozpory, aby dokázali přežít. Rozpory jsou to hluboké a není jich málo. „Jack postupuje přesně podle předpisů, zatímco John se pravidel drží jen zřídka a situaci řeší podle toho, co má zrovna po ruce,“ vysvětluje Willis.
Producent Alex Young říká: „Otázka byla, jak zachovat základní kostru, tj. vztah mezi otcem a synem, kteří jsou ze stejného těsta, ale mají za sebou složitou minulost a velká nedorozumění a umístit oba někam, kde budou odříznuti od světa bez možnosti přivolat pomoc.“ Řešením se ukázal být zeměpisný labyrint Moskvy díky svému bohatství a drsnému podsvětí. Je to obrovské město, které však lze vzhledem ke své historii velmi rychle uzavřít. Patří mezi hlavní ohniska mezinárodních intrik a je pověstné svými vykonstruovanými procesy s politickými vězni. Podobně jako ten, kterým začíná tento příběh.
Producent Wyck Godfrey říká, že výzvou bylo nechat McClanea: „uplatňovat své schopnosti v zemi, kde je jako ryba na suchu, což vnáší do filmu ozvláštňující prvek. Nezná místní jazyk, kulturu ani stav věcí, a tak musí udělat něco, co dosud nikdy nemusel: spolehnout se na někoho jiného.“ A tím „někým jiným“ je jeho syn. Stejně jako předchozí Smrtonosné pasti, i tento film se zaměřuje na členy rodiny v ohrožení a na odhodlání Johna McClanea udělat cokoli, aby je zachránil. V prvních dvou filmech šlo o jeho ženu, ve čtvrtém o jeho dceru. Teď se v potížích ocitl jeho syn a McClane se bojí, že na zastavení Jackova pádu do světa zločinu už může být pozdě. „John to nemůže nechat jen tak být, protože se to týká jeho rodiny a jak víme z předchozích Smrtonosných pastí, s rodinou Johna McClanea není radno si zahrávat,“ říká režisér John Moore. Moore uvítal nabídku režírovat novou Smrtonosnou past a točit s Willisem s nadšením. „Pokud jde o to, co se hodí pro Johna McClanea a pro Smrtonosnou past, je Bruce tím nejpřísnějším hlídačem,“ říká režisér. „Nikdo tu postavu a celou sérii nezná lépe než Bruce.“
Willisův John McClane dorazí do Moskvy a zjistí, že Jack není ani omylem zločinec, nýbrž agent CIA, který už tři roky působí v utajení v rámci mise na ochranu bývalého ruského zloděje, nyní informátora Komarovova. Komarov, kterého začalo tížit svědomí, je odhodlán vypovídat proti svému bývalému partnerovi Čagarinovi, a tak zvrátit jeho šance na vysokou politickou funkci. „Tady je změna oproti klasickému scénáři, kdy se McClane stává nečekaným hostem, který nabourá prohnanému zločinci jeho pečlivě propracovaný plán,“ říká Young. „Tentokrát totiž zmaří nebezpečnou a dlouho připravovanou tajnou operaci vlastnímu synovi.“
Roli Jacka McClanea získal mladý australský herec Jai Courtney, který byl jedním z hlavních představitelů sezóny 2010 televizního seriálu Spartakus: Krev a písek a zahrál si také obávaného protivníka Toma Cruise ve filmu Jack Reacher: Poslední výstřel. „Několikrát jsem byl na castingu na roli Jacka McClanea, ale samozřejmě jsem nečekal, že by to mohlo vyjít,“ vzpomíná Jai „Protože jsem věděl, že mají rozhozené sítě široko daleko. Právě jsem dotočil v Pittsburghu Jacka Reachera a chystal jsem zpátky domů do Sydney. Už jsem opravdu byl na letišti v LA, kde jsem přesedal na další let, když mi zavolal můj agent, ať neodlétám, že mě chtějí na čtenou zkoušku s Brucem! O týden později jsme měli společnou zkoušku a o něco později dorazila ta dobrá zpráva. Byl to fantastický zážitek. Bruce patří mezi ty chlapíky na plátně, s nimiž jsem vyrůstal a celá série Smrtonosných pastí je pro mě naprosto kultovní.“
Willis dodává: „Jai tu postavu přesně vystihl a úplně zapadl do rodiny jako pravý McClane.“ A Moore poznamenává: „Jai do postavy vložil inteligenci a uhlazenost. Ovšem fyzicky je mnohem impozantnější, než jsme původně pro Jacka plánovali. Ale během castingu jsme si řekli, vezmeme toho vysokého kluka, protože je pro tu roli perfektní.“ Jako syn nejslavnějšího poldy v New Yorku Courtneyův Jack dokazuje, že jablko nepadá daleko od stromu. Po otci zdědil smysl pro povinnost, odvahu i ochotu nasadit vlastní život, aby chránil ostatní.
„Jack žil jako Rus, mluvil rusky a infiltroval různé skupiny, aby zjistil něco na Čagarina a ohlídal si, že Komarovovi nebude moct ve vězení ublížit,“ říká Jai Courtney. „Když v rozhodujícím okamžiku dorazí jeho táta a odhalí jeho pravou totožnost, je v šoku. Nechce jeho pomoc, vlastně s ním nechce mít vůbec nic společného. Jack je odhodlaný dokázat, že situaci zvládne sám a po svém.“ Jak se blíží den Komarovova soudu, Jack se nechá úmyslně zavřít do vězení, aby mohl na Rusa lépe dohlédnout. Když se oba muži ocitnou společně u soudu, Jack se domnívá, že má vše pod kontrolou. Ale nemá. Čagarin vyslal svého komplice Alika spolu s polovojenskou jednotkou, aby Komarovova vytáhli ze soudní síně. Burácející exploze náhle vymrští diváky i porotce proti zdem i skrz ně.
„Zločinci vtrhnou dovnitř, aby unesli Komarovova, a už je z toho brechtovské drama,“ žertuje režisér John Moore. „Nechat vybuchnout budovu není zrovna tradiční způsob, jak někoho dostat ven, protože riziko zranění vašeho cíle je poměrně vysoké. Ale vzhledem k tomu, že Jack a Komarov jsou v neprůstřelných bezpečnostních boxech, je to téměř geniální.“ Jackovi a Komarovovi se podaří z místa zkázy uprchnout a ohromený John McClane je následuje. Jack a Komarov zabaví náklaďák a s Alikem v zádech a Johnem v taktéž „vypůjčeném“ voze v patách zahajují jednu z nejúchvatnějších honiček, jaká kdy byla natočena.
„Točili jsme to 82 dní: na dálnicích, v úzkých uličkách, na mostech. Desítky luxusních aut skončily rozbité na padrť,“ vypráví Moore. „Bylo to velkolepé.“ Poté, co je Jackova identita odhalena, snaží se spolu s otcem dostat Komarovova v bezpečí z Moskvy do Černobylu, kde by si vyzvedl usvědčující materiály proti Čagarinovi. Otřesený Rus se náhle ocitá v pasti mezi hašteřícími se McClaneovými, což je možná horší vyhlídka než vězení. Zdá se totiž, že John je poněkud zbrklý a navíc po zuby ozbrojený. Nicméně tři muži jsou rozhodnuti se dostat ven z města jakoukoli cestou, a proto uzavřou jakési rozpačité spojenectví.
Jak říká představitel Komarovova Sebastian Koch: „Komarov přistupuje k McClaneům obezřetně a snaží se prosadit v rozhodování. Spolupracoval se CIA na polapení Čagarina, ale má svou vlastní představu o tom, jak svého nepřítele dostat, i kam v životě směřovat dál, až mu vyprší trest. Komarov má dceru, s níž má komplikovaný vztah, a proto rozumí McClaneovu odcizení se synem a s Johnem soucítí.“ Koch pokračuje: „Komarov je záhadný. Ne vždy má porozumění a nevíme, co ho pohání. Měl jsem příležitost tu postavu do hloubky nastudovat, často jsem spoléhal na drobné okamžiky, pohledy a výrazy. John byl vůči tomu přístupný a mě uspokojovalo, že uprostřed všeho toho chaosu můžu hrát komplexní, inteligentní postavu.“
Ačkoli je Smrtonosná past: Opět v akci čistokrevný akční film, díky Kochově sladění s Willisem a Courtneyem na plátně do něj nenápadně vstupují prvky road movie a thrilleru. Postavy se vydají na fyzicky i psychicky riskantní cestu a kličkují v nebezpečném terénu i okolnostech. Ústřední trojka se nakonec ocitá v obležení v tanečním sále starého hotelu, kde je zahnána do kouta gangem ruských zabijáku. Alik a jeho parta se svým vzezřením vymykají stereotypu teplákových souprav a amerických sportovních bot. Vypadají, jako by banky nevykrádali, ale vlastnili. Rasha Bukvik poznamenal: „Alik je sofistikovaný, kultivovaný gentleman s dokonalým vkusem v oblékání, který zabíjení vnímá jen jako jeden z mnoha ze svých talentů. Zuří, protože mu ti dva američtí kovbojové narušili jeho plán dokončit zakázku co nejdřív a vyjít si večer na balet. Za to, že mu znepříjemnili život, je hodlá nechat trpět, ale sám dostane tvrdou lekci, když zjistí, že nezemřít podle vašich očekávání je vlastnost, kterou mají McClaneovi v rodině.“ McClaneům se podaří zoufalý útěk pod sprchou kulek a musejí dát hlavy dohromady, aby zachránili Komarovova, který je teď v rukou Alikových mužů. Jacku McClaneovi došly nápady a musí se obrátit s prosbou o pomoc na Johna.
Jai Courtney říká: „Jack ke své práci přistupuje metodicky, možná i v reakci na otcův zvyk improvizovat a doufat, že všechno dobře dopadne. Teď se ovšem nachází v situaci, kdy mu chybí předpisy, kterými by se řídil, nenapadají ho žádná řešení a ocitá se v kritickém bodě. Jeho tátovi instinkt velí nikdy se nevzdávat, ať to stojí, co to stojí. V této hrozné situaci si to Jack jasně uvědomí. Snad poprvé v životě. Díky tomu Jack začne lépe chápat i respektovat Johnovy hodnoty. Dochází k rozhodujícímu obratu.“
Při pokusu proklouznout ven z Moskvy a dostat se do Černobylu se McClaneovi seznámí se směsicí bizarních, krásných i smrtících aspektů moskevského nočního života: drahé vozy, nádherné ženy a vytrvalé výhrůžky od brutálně mocného soupeře. Budou potřebovat jeden druhého a také notnou dávku štěstí.
„Je to příběh otce a syna, kteří chtějí dokončit nebezpečnou misi, ale zároveň se pokoušejí napravit narušený vztah,“ říká Wyck Godfrey. „První Jackova reakce je: ‚Tati, vypadni odsud, nepotřebuji tvou pomoc.‘ Ale ve skutečnosti chce od otce slyšet: ‚Jde ti to dobře, synku, jsem na tebe hrdý.‘ A v tom je krása toho příběhu. Uprostřed napínavé zápletky Smrtonosné pasti se odehrává vztahové drama.“
Producent Jason Keller dodává: „John a Jack se ocitli odříznutí od světa, v pořádných potížích a bez naděje na pomoc. Jack neví, co dělat, a otec ho vrací do hry s tím, že to dokážou. Ke klíčovému okamžiku filmu dochází, když se Jack odhodlá potlačit svou hrdost a přijme Johnovu pomoc. Teď tu máme dva McClaney na jedné straně a s něčím takovým zloduši rozhodně nepočítali.“

DABING
V českém znění: Alexej Pyško - Bruce Willis (John McClane), Michal Novotný - Jai Courtney (Jack McClane), Martin Zahálka - Sebastian Koch (Jurij Komarov), Klára Jandová - Yuliya Snigir (Irina), David Matásek - Rasha Bukvic (Alik), Zbyšek Pantůček - Cole Hauser (Collins), Irena Máchová - Mary Elizabeth Winstead (Lucy McClaneová), Pavel Šrom - Pasha D. Lychnikoff (Taxikář), Zdeněk Podhůrský - Amaury Nolasco (Murphy), Anna Brousková, Jan Szymik, Radka Přibyslavská, Petr Gelnar, Pavel Tesař, Ladislav Cigánek, Lukáš Jurek (titulky)
Překlad: Zbyněk Ryba
Produkce: Ivana Prejdová, Veronika Dvořáková
Dialogy a Režie: Vladimír Žďánský
Vyrobilo: Barrandov Studio Dabing v roce 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.3.2013 CinemArt
Premiéra USA: 14.2.2013 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.6.2013 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 19.6.2013 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 5 468 907
Tržby celkem - $ 304 654 182
Návštěvnost v ČR 39 242
Náklady (Rozpočet) - $ 92 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Vynechané scény
• Z natáčení
• Anatomie automobilové honičky
• Jeden jako druhý
• Zpátky v akci
• Nová tvář zla
• Previzualizace
• Trikové scény
…a mnoho mnoho dalšího…
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 1.85:1
česky Dolby Digital 5.1, anglicky, DTS-HD Master 7.1, čínsky Dolby Digital 5.1, italsky DTS 5.1 italsky, německy DTS 5.1 italsky, portugalsky Dolby Digital 5.1, španělsky Dolby Digital 5.1
anglické, české, čínské tradiční, čínské, hebrejské, islandské, italské, německé, portugalské, španělské
 
FILMY V SÉRII
Smrtonosná past gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past/
Akční / Thriller, USA, 1988
Režie: John McTiernan, Hrají: Bruce Willis, Bonnie Bedelia

Smrtonosná past 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past4/
Akční / Thriller, USA, 1990
Režie: Renny Harlin, Hrají: Bruce Willis, Bonnie Bedelia

Smrtonosná past 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past1/
Akční / Thriller, USA, 1995
Režie: John McTiernan, Hrají: Bruce Willis, Jeremy Irons

Smrtonosná past 4.0 gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past2/
Akční / Krimi, USA / Velká Británie, 2007
Režie: Len Wiseman, Hrají: Bruce Willis, Timothy Olyphant

Smrtonosná past: Opět v akci gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past3/
Akční / Krimi, USA, 2013
Režie: John Moore, Hrají: Bruce Willis, Jai Courtney
 
Tvůrci a herci
John Moore (Režie), Wyck Godfrey (Produkce), Alex Young (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Jonathan Sela (Kamera), Dan Zimmerman (Střih), Deborah Aquila (Casting), Zsolt Csutak (Casting), Tricia Wood (Casting), Daniel T. Dorrance (Scénografie), Bojana Nikitovic (Kostýmy), Ian Voigt (Zvuk), Jay Wilkinson (Zvuk), Gerald Quist (Masky), Skip Woods (Scénář), Bruce Willis (Herec), Jai Courtney (Herec), Sebastian Koch (Herec), Mary Elizabeth Winstead (Herec), Julia Snigir (Herec), Radivoje Bukvic (Herec), Amaury Nolasco (Herec), Cole Hauser (Herec), Anne Vyalitsyna (Herec), Megalyn Echikunwoke (Herec), Atilla Árpa (Herec), Roman Luknár (Herec), Aksel Hennie (Herec), Patrik "Rytmus" Vrbovský (Herec), Martin Hindy (Herec), Ján Gallovič (Herec), Iván Kamarás (Herec), Melissa Tang (Herec), Rico Simonini (Herec), Chris Majors (Herec)
 
2013/105/USA/Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Lucy McClane (Mary Elizabeth Winstead) sa vo filme objavuje len v kinoverzii. Vo verzii pre DVD a Blu-Ray bola jej scéna vystrihnutá.
- Patrik "Rytmus" Vrbovský si na svoji malou roli "mafiána" dovezl vlastní oblečení.
- Vojenský tahač určený k přesunu cisterny ve scéně z Černobylu je těžký tahač KZKT 7428.
- Mil Mi-26 ze scény v Černobylu byl pronajatý od Běloruského ministerstva pro mimořádné situace. Původní barva vrtulníku je bílá, dočasné kamufláž byla aplikována v Maďarsku, kde byli dané scény natáčeny.
- Pro filmové účely byly připraveny 4 repliky obrněného vozu typu MRAP. Tři byly postaveny na podvozku ZIL 131 a poháněny motory Ural určenými pro nákladní automobily. Čtvrtá replika použitá pro skoky byla poháněna motorem V10 z vozidla Dodge Viper.
- Všechny scény s vrtulníkem Mi-24 byly natáčeny na vojenské střelnici a posléze dodělány v post-produkci. Pro zachování realičnosti se scény natáčely s ostrou municí, pilotem vrtulníku byl major Peter Simon, velitel vrtulníkové základny Szolnok.
- Jedním z partnerů filmu je společnost Mercedes-Benz, která produkci dodala několik vozidel. Ve filmu se vyskytuje celkem 14 modelů této značky, včetně jednoho vozidla Maybach 57. Silnou čtyřku tvoří modely Sprinter, řízen Jackem (Jai Courtney) během honičky, Unimog, řízen Johnem (Bruce Willis) během honičky, G-Class, který je ve filmu náhradou za zničení Unimog, a Zetros, kamión v Černobylu.
- Celá naháněcí scéna měla údajně stát 11 milionů amerických dolarů a zůstalo po ní 512 poškozených a 132 zcela zničených osobních vozidel. Rekordní počet to však není - ten drží film Junkman (1982), ve kterém je během jedné scény zničeno celkem 150 vozidel.
- Helikoptéra použitá ve scénách u hotelu Ukrajina je Mil Mi-24P ve verzi Hind-F, jejíž odlišností oproti klasické verzi je změna v hlavňové výzbroji - otočná střelecká věž je nahrazena přímým kanónem Gryazev-Shipunov GSh-30-2. Produkce byl daný vrtulník propůjčen od maďarské armády.
- Dodavatelem 6kolového obrněného vozidla MRAP z první části filmu je Lotyšská společnost Dartz Kombat, z jejichž garáží pocházejí například také zlaté obrněné vozy ve filmu Diktátor (2012). [Zdroj: dartzkombat.com]
- Jedným z alternatívnych názvov snímky bol aj Die Hard: Last Day.
- Veľká helikoptéra je Mil Mi-26 "Halo". Jedná sa o najväčšiu a najsilnejšiu helikoptéru, ktorú kedy vyrobili.
- Úvodní honička se natáčela 82 dní a na vrakovišti po ní zůstalo několik desítek po ní zůstalo desitek luxusních vozidel.
- Navzdory všem zprávám se Rytmus ve filmu nakonec objevil, mluvící roli však neztvárnil. V titulcích byl pak uveden jako osoba, která obstarávala zbraně.
- Na filmu spolupracovalo více než 50 kaskadérů, a to zejména z Maďarská, Slovenska a Čech.
- Bruce Willis (John McClane) v istej televíznej relácii uviedol, že tento diel je posledným pokračovaním série Smrtonosná pasca.
- Film jde do kin přesně po 25 letech od prvního dílu. (Lucasion)
- John McClane (Bruce Willis) nosí ve filmu hodinky značky Hamilton.
 
Odkazy