Smrtonosná past 4.0 / Live Free or Die Hard (2007/128/USA, Velká Británie/Akční, Krimi, Thriller) 78%

25.09.2018 09:07
JEDNOU VĚTOU
„Bruce Willis znovu zachraňuje svět...“

OBSAH
Amerika je při oslavách Dne nezávislosti napadena velmi rafinovaným útočníkem. Ten využívá nejmodernější technologie, aby napáchal co největší škody na americké infrastruktuře a uvrhl zemi do chaosu. Jeho promyšlený plán však má jednu trhlinu. Nepočítá s tím, že existuje John McClane (Bruce Willis), který je v proklatě dobré formě.Čtvrté pokračování mimořádně úspěšné série s Brucem Willisem jako nekompromisním protivníkem teroristů všeho druhu a všech národností, slibuje klasickou akční podívanou. V záplavě všech nejmodernějších trikových filmů tak nabízí nejen hrdinu ze staré školy, ale i klasické automobilové honičky, detonace, pořádného záporného hrdinu a střet postmoderního "počítačového" světa se zdravým selským rozumem.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Plno lidí očekávalo z téhle pasti možná to nejhorší, co se čekat dalo. Už jen fakt, že se dostala do kategorie PG-13 něco svědčí. Pak přišel trailer, který akčně nabytou podívanou dokázal u diváka uzemnit neskutečným způsobem a nakonec to završil scénou, kde auto najede na vrtulník a kompletně ho zdemoluje. Konečně po shlédnutí Smrtonosné pasti 4.0 můžu bez problému říci, že se jako pokračování povedlo i na úkor toho, že je omezeno právě dík PG-13 a není tak krvavá, brutální nebo dokonce agresivní jako její předešlé díly, což vůbec nevadí. To co film drží nad vodou je každopádně hlásící Bruce Willis a akční scény, o kterých se samotní autoři chlubily, že s přicházející novou digitální technologií vzniká nová éra akčních scén, které budou bít tak dokonale do očí až si je radostí vykoukáme a musím se přiznat, že jsem se chvílema opravdu nestačil divit. Jenže právě akce a McClane je opravdu to jediné na co se v tomto filmu těšit. Samotný příběh za moc nestojí a spíš v nepřetržité akční jízdě dost překáží. To nemění fakt, že tento film přichází s něčím absolutně novým, neokoukaným a tak realistickým, že se nad akcí budete rozplívat tak příjemně jako já. (Malarkey) 4*

Len Wiseman autor Underworldu, průměrné krvavé střílečky, která sází na krásu Kate Beckinsale v latexu, se ujal režie jednoho z nejočekávanějších akčních filmů tohoto roku. Bruce Willis zase jednou zapomněl, že hraje ve filmech pochybné kvality, za které ale dostává slušně zaplaceno a vrátil se do první ligy a návrat je to úchvatný. Už od traileru bylo patrné, že film nezůstane za svými třemi bratry pozadu a předvede akci, kterou každý fanoušek Johna McClanea chce vidět. Scénáristé vymysleli perfektní příběh, který je velkým krokem do 21. století. Na vše čemu Bruce Willis nerozumí dostal Justina Longa, v roli hackera, který nechtěně napomohl obrovskému hackerskému útoku na USA, který má za účelem zničit infrastrukturu a poslat USA do doby kamenné(to James Bond v Anglii asi zajásal...). Proti nim stojí ďábelsky namyšlený Timothy Olyphant, krásná Maggie Q a pár dalších nájemných vrahů. Obrovskou pochvalu si zaslouží akční scény. Z traileru polovička vypadalo jako velký průšvih (auto dopadající na jiná dvě, stíhačka s Brucem...), ale výsledek předčil moje očekávání. Len Wiseman akční scény spojil tak dokonale, že si nevšimnete jediné malé chybičky a budete pouze zírat. Po dlouhé době jsem viděl akční scény dělané naživo a ne s použitím stovek počítačových triků a musím říct, že takovéhle scény jsou pro mě stále lepší než cokoliv od WETY nebo ILM. Ani Bruce si nehraje na 20ceti letého začínajícího policistu a všechno dělá tvrdé, přímočaře a nějaké akrobacie se od něj nedočkáte(možná jen průletu sklem, ale to asi nechtěl...). Jeho souboj se zabijákem s akrobatickými sklony je úžasný a připomněl mi souboj Wolwerina s Death Strike z druhých X-menů. Die hard 4.0 je akční povinnost, která nesmí uniknout žádnému milovníkovi akce a já se těším na druhé shlédnutí a třeba se ta jedna hvězdička ještě najde. (Djkoma) 4*

Docela dlouho jsem měl problém jak tento film hodnotit. Zda jako samostatný film a nebo film v rámci série DIE HARD. Nakonec jsem se rozhodl pro druhou verzi, čímž jsem s těžkým a pořádně rozbušeným srdíčkem připravil tento skvost o jednu hvězdičku. Ovšem popořádku. Vyjímečnost postavy Johna McClana jako akčního hrdiny v srdcích mých kámošů i mém dosvědčuje i fakt, že jsme tentokrát zabrali celou řadu v kině. Dokonce jsem ani nevnímal prdelky slečen co choděj do kina když už je zhaslo a musí se tak většinou ohnout a ukázat mě zadek, /někdy nejlepší podívaná v kině/ aby sladily čísla na lístku se sedačkovou realitou v kině, jak jsem byl natěšenej až na plátno vpochoduje Willis všem rozkope držku, všechno postříli a bude soupeřit sám s sebou jestli řekne víc hlášek nebo sejme víc lidí. Toho jsem se nakonec dočkal v míře vrchovaté. Z tak povedených akčních scén se o mě někdy pokoušeli mrákoty, tady snad musela zapracovat ruka boží. Tempo filmu spolehlivě zlikvidovalo pochybnosti o dlouhé stoupáži. Hlášky do Vás McClane řezal takovou silou, že hrozila předčasná smrt mé bránice. Samotnej McClane je stejně sexy jako vždycky a k vyřešení případu i ve světě nejmodernějších technologií se drží svého starého a osvědčeného hesla "všechny je zabiju" a je jedno čím, kde, kdy a koho...prostě všechny. Bohužel je tu jeden fakt, který přišel o tu hvězdičku. Ne, není to nereálnost akčních scén. Proboha, vždyt je to akční film, to, že banda odborníků a kritiků kdysi napsala, že McClane je reálnej hrdina neznemená že to je pravda. Zkuste si tedy prožít tu reálnost z jedničky!! Kromě mě, by jí nikdo po prvních minutách nepřežil a kritik už vůbec ne. Hodnotit modrý flitry?? Ale OK to beru. Na CSFD jsou odborníci na všechno. Ovšem když vycházeli lidi z kina, říkali si scény z filmu nebo hlášky. Neslyšel jsem nikoho že by říkal " ty vole, ty modrý filtry" "no hele jako dobrý,ale ty modrý flitry, ty mě dali" "dobrej film, až na ty modrý filtry". Vadil mě jen jedinej, ale zásadní fakt. Vytratila se McClanova vulgární frajeřina doplněná o cigáro, proto se vytratila i má páta hvězdička. Ošem jinak je tento film krásný akční polibek pro akční milovníky jako já . Filtry,nefiltry. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
Moderní supermanovská liga pro nové tisíciletí vedená Ethanem Huntem a Jamesem Bondem, získává dalšího parťáka, který rozsévá mezi své protivníky testosteron a mezi diváky adrenalin – poněkud dravějším způsobem. Tam, kde býval starý John odvedle, co se s bosou nohou honil skrze střepy, stojí dnes poněkud starší, ale stále vitální chlapík, který řídí kamiony pod bortícím se mostem a skáče po stíhačkách, jako by se nechumelilo. Ano, přízemnost a rozum 80. a 90. let je tatam. CGI vládne světu a lépe už zjevně nebude. Ale i v téhle dekádě a s režisérem, který onanuje nad digitálními vlkodlaky, je John zpátky ve skvělé formě a rozhodně nedělá sérii ostudu. Takže, ano, povedlo se to.
Bohužel, zvyk je železná košile a takový ten pocit, že Bruce Willis je zase drsňák John McClane, přestože v poslední roli skoro oblékal důchodcovské papuče, potřebuje chvíli ke vstřebání. Úvodních dvacet minut (především expozice u auta s dcerou) je z diváckého pohledu poněkud nejistým návratem k postavě, která má trousit hlášky a ne se tak moc starat o rodinu. Hned po první přestřelce vás nicméně udeří do čela starý známý pocit a nezbývá než se Wisemanovi omluvit, že jste mu nevěřili. John vede monology, směje se tím svým typickým způsobem, krvácí tím svým typickým způsobem, říká „oops“, hláškuje a vůbec dělá všechny další věci, na které jsme zvyklí. A stále bytostně nesnáší všechny technická udělátka. To se hodí do krámu jeho parťákovi v podání Justina Longa, jemuž chlapci z Nokie asi budou ještě léta posílat tisíceré díky, protože díky jejich komunikátoru prakticky non-stop hackuje satelity a programuje. Což vypadá cool, pokud nad tím nepřemýšlíte.
Pokud nad tím přemýšlíte, dostáváte asi největší slabinu filmu, která se ale v podstatě – vzhledem k tématu a širokému spektru diváků - nemohla prezentovat jinak než jak se prezentuje. Mluvím o nápisech „nahrávám hackovací algoritmus“, „přenáším virus“, „loguji se do databáze FBI“ a přeprogramování kompilovaných aplikací v řádech vteřin. Nevím, nakolik to bude vnímat běžný divák, ale tipuji, že i lehce nadprůměrnému uživateli PC budou vstávat hrůzou vlasy na hlavě. I když to chápu, mrzí mě, že v těchto bodech scénáře nejde nějak logicky vidět, co se vlastně děje, jestli je to náročné a zda je to vůbec jakýmkoliv způsobem možné. To, že Justin Long zběsile ťuká do klávesnice a hovoří o tom, jak „hackuje“ a „dekryptuje“, je sice fajn, ale v podstatě nevím, co si pod tím mám představit. Když se mu pak podaří zrušit vypnutí elektřiny pro 95% rozlohy města, kývnu nad tím hlavou, ale v podstatě by mi bylo milejší, kdyby John začal do všeho střílet a tím vyřadil ovládání z provozu. Přesně to tak nějak vždycky k Pastem patřilo – chytře vymyslet, jak z toho ven a divák si řekl „to tě napadlo dobře, Johne, jsi jednička“.
Kdyby ale nebylo výpočetní techniky, nebylo by několika skvělých hlášek, narážek na kulturu geeků a především Kevina Smithe alias tajemného Warlocka, který žije se svou mámou a velmi pravděpodobně nikdy nesouložil. Justin Long si své výpočetní hřiště užívá a alespoň zdánlivě navozuje pocit, že je Johnovi platný a místo v tomhle filmu si zasloužil. Navíc ten výraz ve tváři vždycky když se kluk od počítačů zeptá drsňáka McClanea, jestli už tohle někdy zažil… to je must-see. Koho pak ve finále zajímá, že z logiky se tenhle svetr neupletl a John má trochu víc štěstí a dispozic než obvykle – důležité je, že Willis do toho pořád dává všechno a dokáže se přizpůsobit.
A to, že co se týče akce, tady McClaneovi um a nápady pořád nikdo nekrade. A Wiseman ho navíc ve všem vydatně podporuje - i když trochu více stříhá (to je samozřejmě hlavně proto, že Willis už přece jen není mladík), v podstatě nejde věřit tomu, že se k režii nejdůležitějšího pokračování současnosti dostal stejný člověk, který stojí za Underworldem. Těsné záběry u aut křižujících pruhy dle momentálních dispozic, kamera shora zabírající vrtulník a pod ním přeplněné ulice či konfrontace dopravních prostředků, které se většinou pohybují po zcela odlišných komunikacích, je přesně to, co tu dneska chybí a žádný z režisérů nenabízí. A Wiseman paradoxně ten závan chvílemi nabízí ve zcela krystalické podobě. Příchuť osmdesátek a raných devadesátek, kde se skoro všechno dělalo pěkně postaru a vypadalo to dobře. Tenhle styl pak mixuje s tím, co má rád a co je přece jen pořád jeho rukopis – a až na megalomansky přepálené finále s provařenou stíhačkou v podstatě všechno do konceptu „nového McClanea“ zapadá výborně.
Záporák, alfa a omega Smrtonosných pastí, se od minule pochlapil minimálně tím, jak důstojně a „fyzicky“ zemře (žádné výbuchy helikoptér). Timothy Olyphant však minimálně ve dvou chvílích dokazuje, že i jinak do tohoto dílu patří a bez hnutí jedinou vráskou nejednou Johnovi řádně zatopí. Je to férová bitva dvou velikánů z opačných konců barikád, s hmatatelným oboustranným respektem i jakousi úctou (přestože se strašně chtějí zabít), přesně jak to k žánru patří. Jeremy Irons dostává zpětně pořádné K.O. a palec dolů. (Mimochodem, Timothy Olyphant je syn Billyho B. Thorntona! To mi sakra nikdo nevyvrátí ;). Naprosto stejná dikce, mimika i barva hlasu… nikdo si toho nevšímá? ;)
Podtrženo, sečteno: Smrtonosná past 4.0 je důstojným završením (?) skvělé série, jedním z jasných tahounů letní sezóny a zároveň asi nejlepším akčním filmem současnosti. A co je na něm vůbec to nejlepší – duchem se Wisemanovi podařilo dostat celý film zpátky o těch dvacet let, aby se důstojně vyřádil prostřednictvím toho, co umí za pomoci současných udělátek. A Willis by klidně zvládl ještě jeden díl.
Dobrá věc se podařila, tajná přání se vyplnila. Nezbývá než pateticky zvolat: Vítej zpátky, Johne!
P.S. PG-13 rating sucks! Pokud se McClaneovi zakáže říkat věci, které říkat musí, je to k vzteku. Nebo vám obyčejné „Yippie-ki-yay, mother!“ stačí ke štěstí?

O FILMU
Smrtonosná past 4.0 vplouvá mezi sezónní trháky a nahrazuje jejich digitální kouzla skutečnou, nemilosrdnou a strhující akcí. Jeden z nejdrsnějších i nejsympatičtějších „lidových“ hrdinů současné popkultury John McClane je zpět a s ním i jeho nezaměnitelně sarkastické hlášky, které nerezaví ani s odstupem dvou desetiletí.
Bruceovi Willisovi, který se znovu vrátil k postavě, jenž v minulosti redefinovala fenomén akčního hrdiny, se snaha udržet věci v reálné rovině velmi zamlouvala. „Jednou z nejzajímavějších věcí na McClaneovi je to, že rozhodně není superhrdina,“ říká Willis. „Nemá žádné speciální schopnosti. Je to obyčejný chlap, do nějž se může vžít každý. Přestože se pokaždé snažíme udělat ještě velkolepější akční sekvence než posledně, myslím, že k filmu lidi nejvíc přitahuje právě ta jeho normálnost a styl humoru.“
„Během posledních let se o nové Smrtonosné pasti párkrát mluvilo, ale žádný z těch představených námětů mi nějak neseděl. Pak se ale objevil jeden, v němž se ocitnou v ohrožení dvě věci, které jsou pro McClanea v životě nejdůležitější,“ pokračuje Willis. „McClane nadevše miluje svou rodinu a pohrdá všemi, kdo se snaží dělat oběti z lidí, kteří se nemohou bránit. Podařilo se jim na tu postavu nahlédnout z nového úhlu, ale zároveň zachovali její náturu. Tentokrát je v sázce ještě více než v předchozích případech, ale McClane zůstává pořád tím obyčejným chlápkem, který se nečekaně ocitnul ve velmi nezvyklé situaci.“
„Mám přirozené sklony riskovat a chtěl jsem vidět, jestli bychom dokázali dát dohromady skvělý příběh,“ říká herec. „Chtěl jsem se vyrovnat první Smrtonosné pasti. Hodně jsem o tom přemýšlel.“
Ve Willisovi vzbudil zájem už scénář Marka Bombacka (podle námětu Bombacka a Davida Marconiho), avšak naplno se projektu začal věnovat teprve v okamžiku, kdy se k němu připojil režisér Len Wiseman. Ten Willise okouzlil svým thrillerem Underworld: Evolution: „Ten film mě do sebe úplně vtáhnul,“ vzpomíná herec. „Bylo vidět, že to má opravdu pevně v rukou, protože ten filmový svět se ani na chvilku nevychýlil z osy. Připadalo mi, že by Len mohl být pro novou Smrtonosnou past velkým přínosem - a taky byl.“
To, že Wiseman dostal příležitost natáčet další Smrtonosnou past, bylo téměř jako splněné proroctví - už jako středoškolák totiž se svými spolužáky natočil „film“, který byl právě touto sérií inspirován. „Miluju Smrtonosnou past,“ říká režisér. „Brala mě na ní hlavně ta McClaneova zranitelnost. Je to člověk, který byl vržen do nečekané situace a není z toho nijak nadšený. Mohl se s ním ztotožnit kdokoliv.“
Wisemanův přístup k postavě a příběhu byl pro formování podoby filmu zcela klíčový. Jeho záměrem bylo jednoduše to, aby zůstal McClane absolutně věrný svému dosavadnímu obrazu. S tím souviselo i to, že v úvodních verzích scénáře vyřazoval některé nevěrohodné segmenty. „Byla tam scéna, v níž McClane přijde na policejní stanici a zeptá se: ‚Jak vám můžu pomoct?‘ A já jsem namítnul: ‚McClane nikdy nenabízí svou pomoc. Nikdy.‘ Bruce s tím absolutně souhlasil.“
Wiseman pak spolu s Willisem a Bombackem pracoval na rozvíjení charakteristik jednotlivých postav. „Chtěl jsem pomocí nových problémů, které se McClaneovi staví do cesty, prozkoumat další rozměry jeho osobnosti,“ říká režisér. „Jak by reagoval, kdyby se ocitla v ohrožení jeho dcera? Jaký efekt má to, že jste hrdina - i když proti své vůli - na vaši rodinu a vztahy s ostatními lidmi?“
„V tomto filmu je McClane ještě méně ve své kůži než kdykoliv předtím,“ pokračuje Wiseman. „Je to dokonale mcclaneovská situace - coby staromódní policajt je postaven před padoucha, jehož trumfy jsou převážně moderní technologie.“
Willis chtěl zajistit, že scénář nebude nijak ignorovat časový odstup, který mezi jednotlivými pokračováními vzniknul. „Nepředstírali jsme, že McClane je ten stejný chlap jako v první Smrtonosné pasti,“ říká herec. „Je zjevně starší - jeho dcera Lucy, která se objevila v prvním dílu jako dítě, je nyní vysokoškolačkou. McClane je už utahanější a cyničtější. Nicméně, je důležité připomenout, že se nikdy nepovažoval za akčního hrdinu.“
Po zapracování poznámek od Willise a Wisemana se stal Bombackův scénář celkově drsnější, akce trochu přímočařejší a celkový časový rámec se zhustil. „Proměnilo se to v živou a skutečnou záležitost plnou kaskadérských kousků,“ říká Bomback. „Všechno, co se může pokazit, se taky pokazí. Pořád jsme přemýšleli o nových způsobech, jak McClaneovi zkomplikovat život pomocí nějakých zdánlivě neřešitelných situací. Pak jsme samozřejmě museli ještě vymyslet, jak ho z nich dostat.“
„Tenhle film byl z celé série zdaleka nejvíce vyčerpávající, fyzicky i duševně,“ říká Willis. „V době premiéry to bude už celý rok, co se mu věnuji. Z uměleckého hlediska mi ale rozhodně přinesl největší uspokojení.“
„Bruce hrál McClanea už v minulosti a je s ním velmi úzce spojen. Vnesl do projektu velké zkušenosti, což bylo kriticky důležité,“ říká Mark Bomback. „Z jistého úhlu pohledu je McClane jiná verze Bruceho. Neexistuje nikdo jiný, kdo by se téhle role mohl zhostit. Během našich porad o scénáři často říkal věci jako: ‚Nemyslím, že by řekl tohle, spíš něco takového…‘ A pak jsme si uvědomili, že to, co navrhl, je pro tuhle postavu a tenhle film opravdu mnohem příhodnější.“
Smrtonosné pasti jsou proslulé nepřerušovaným sledem akčních scén a čtvrtý díl v tomto směru nebude výjimkou - nabízí jedny z největších a nejrealističtějších akčních scén, které můžeme v současné době na filmovém plátně vidět. „Přemýšlel jsem, v jakých situacích bych chtěl McClanea vidět jako fanoušek,“ vysvětluje Wiseman. „A přišli jsme s různými divokými věcmi - s mcclaneovskou akcí, která byla skutečná, drsná a bez jakéhokoliv přikrášlování.“
„Smrtonosnou past 4.0 jsme si vždycky představovali jako přímočarou akční jízdu, která by korespondovala s tónem a charakterem původního filmu, ale byla upravená na dnešní poměry,“ říká Willis. „A můžu říct, že se nám to povedlo. Tohle není jeden z těch filmů, které spoléhají jen na digitální efekty. Na pár takových jsem už pracoval a v rozhodně na nich není nic špatného, ale v případě Smrtonosné pasti musí být akce opravdu hutná a bezprostřední - a myslím, že tohle jsme splnili na více než 100 procent. Máme skutečnou akci a skutečné kaskadéry. Je to drsné a velkolepé. Je tam všechno, co čekáte a chcete od každé Smrtonosné pasti.“
Na akčních scénách Wiseman úzce spolupracoval s koordinátorem kaskadérských scén Bradem Martinem a vedoucím speciálních efektů Mikem Meinardusem. „Lenova hlavní zásada byla: pokud to jde udělat doopravdy, bez digitálních efektů, uděláme to právě tak,“ říká Martin.
Většina akce se točila okolo McClaneových staromódních metod. V boji s Gabrielem a jeho nohsledy používá vše, co má k dispozici - své pěsti, palné zbraně, hasící přístroje a dokonce i vrtulníky. A Willis byl na fyzické útrapy, které s podobným natáčením úzce souvisejí, zcela připraven. „Tohle je Smrtonosná past, což znamená, že McClaneovi to dá pořádně zabrat,“ říká Willis. „Chtěl jsem, aby pořád působil tak, že si dokáže poradit se vším, co jej ohrožuje, takže jsem v průběhu několika měsíců před natáčením dodržoval přísný tréninkový režim. McClane je starší a já pochopitelně také - i díky tomu bylo zajímavé se do role vrátit. Také jsem si ale uvědomil, že stárnutí má své výhody. Věnujete věcem větší pozornost a tak nějak zmoudříte.“
„Bruce občas řekl něco jako: ‚Hele, v téhle scéně musím dostat opravdu pořádnou nakládačku‘,“ říká Wiseman. „A je ve skvělé formě. Má v očích něco, co vám říká, že toho vydrží opravdu hodně.“
S vědomím, že akce musí být bez ohledu na svou propracovanost a množství explozí realistická, začali Wiseman, Martin a Willis řešit, jaké fyzické následky na něm může ten či onen kousek zanechat. „Zkoušeli jsme si odpovědět na otázky jako: ‚Co by se stalo, kdyby McClane spadl s jednopatrové budovy a po cestě něco sejmul?‘“ vzpomíná Martin. „Naše kousky musely mít nějakou záminku, protože McClane nedělá nic bezdůvodně. Většinou je k tomu dohnán pouze proto, že mu nic jiného nezbývá.“
Spousta explozivních akčních sekvencí se odehrávala v obrovských studiových scénách, které vytvořil hlavní výtvarník Patrick Tatopoulos (Den nezávislosti). Kromě toho, že působily velkolepým dojmem, tvořily základ, který filmařům umožňoval jít v oblasti akčních scén do extrému. „Vytváření výtvarné stránky filmu není jen o budování věrohodného prostředí,“ vysvětluje Tatopoulos. „Musíte při tom také přemýšlet, jak v něm bude možné natáčet akční scény. Je to jako vyrábět pro někoho pracovní nástroj - takové hřiště, na kterém pak budou hrát. Jsem velkým fanouškem skutečného filmového prostředí. Hrozně rád ho stavím.“
Neméně důležitou roli hraje ve filmu také humor. McClaneovy sardonické hlášky se v minulosti staly kultovními a Smrtonosná past 4.0 v této tradici bude s největší pravděpodobností pokračovat. Filmový humor ještě více smazává hranici mezi Willisem a jeho postavou: „Bruce je obyčejný chlap z New Jersey, který vypráví blbé vtipy a směje se jim a ze všeho nejradši je se svou rodinou,“ říká Mark Bomback. „A to z něj - a zároveň z McClanea - dělá tak sympatickou postavu.“
Bomback podotýká, že vymýšlení různých mcclaneovských hlášek bylo nejzábavnější částí celé práce na scénáři. „Miluju postavu Johna McClanea. Kdykoliv jsem měl z nějaké scény strach nebo jsem nevěděl, jak ji mám napsat, pomohl mi jeho ‚hlas‘. Bylo super přemýšlet o tom, co by v dané situaci řekl.“
Spousta humoru vychází z kontrastu mezi McClaneovými staromódními a Gabrielovými moderními metodami práce. „Digitální svět ho trochu minul,“ říká Willis. „Nechtěli jsme, aby se na začátku filmu najednou proměnil v počítačového experta, který by byl schopen zastavit Gabriela a naboural se do satelitů. McClane by nevěděl, jak na to. Takže jsme ho umístili do několika situací, v nichž vůbec nic nechápe, a postavili proti němu úhlavního nepřítele, jehož nástroje a metody jsou z úplně jiného světa, než ve kterém žije McClane.“
Počítačový nadšenec Matt Farrell tvoří digitální yin k McClaneovu analogovému yangu. „Matt je McClaneovým zábavným protějškem,“ říká Justin Long, mladá hvězda filmů jako Vybíjená: Běž do toho na plný koule nebo Galaxy Quest. „Hodně se liší od těch parťáků, které měl McClane v předchozích filmech; není to policajt ani chlápek, který se o sebe dokáže postarat na ulici. Zabývá se technologiemi, zatímco McClane akcí. Jejich interakce je odrazovým můstkem ke spoustě humorných situací.“
„Matt skutečně není žádná korba,“ říká Long. „Jak by taky mohl? Je posedlý svým počítačem a nikdy nevychází z domu.“
Trochu atletičtější postavou je Mai, přítelkyně a hlavní pomocnice Thomase Gabriela. Maggie Q, která si zahrála jednu z hlavních roli ve filmu Mission: Impossible III, je trénovaná mistryně bojových umění v jejích tvrdých filmových bojích s Willisem je zřetelný kontrast mezi východním a západním stylem boje. „Mai je fyzicky zdatnější než kdokoliv jiný,“ říká Maggie. „Je rychlá, rafinovaná a smrtící. McClane využívá své staromódní techniky, zatímco ona ovládá ty nejmodernější. Díky tomu je jejich střet velmi zajímavý.“
Gabriel pracuje spíše hlavou. Jako mozek v pozadí plánu na svržení celé americké digitální infrastruktury je přesným opakem protivníků, kteří se McClaneovi postavili do cesty v minulosti. „Gabriel je schopen využívat určitých metod, které McClane nemůže předvídat, protože leží úplně mimo jeho oblast zkušeností,“ vysvětluje Timothy Olyphant.
Pokud padouchy ve Smrtonosných zbraních definuje jejich chytrost a to, jaký náskok dovedou získat před McClanem a filmovým publikem, pak se Gabriel řadí rozhodně k těm nejproradnějším. Jeho plány jsou mnohem hrozivější než záměry všech jeho předchůdců. Nesnaží se vyloupit velkou firmu nebo peněžní centrum - chce srazit na kolena celou zemi. A Gabriel věří, že pro to má dobrý důvod. „V jeho plánech hraje roli i vláda. Ocitnul se v pozici, kdy může americké veřejnosti ukázat tvrdou realitu,“ říká Timothy Olyphant, který se role Gabriela zhostil.
Stejně jako celá řada filmových padouchů je i Gabriel charismatický, šarmantní, chytrý a náruživý - což byla kombinace, která docela ztížila hledání vhodného představitele. “Gabriel je téměř geniální a velmi sofistikovaný člověk, ale často se zdá, že se ocitl na pokraji nervů, protože zachází až příliš daleko. A Tim to má stejně,” směje se Wiseman.
Když začne hrozit, že McClane nabourá Gabrielovy plány, unese padouch jeho dceru Lucy, aby si ho udržel od těla. Sám však brzy pochopí, že tím učinil zásadní chybu. „Lucy jsme neviděli už od první Smrtonosné pasti, kde se navíc objevila jen na chvíli a jako dítě,“ říká Willis. „Nyní studuje vysokou školu a se svým otcem nemá příliš harmonický vztah. Ale přestože je McClane rozvedený a sám, pořád zůstává rodinný typ. A ve snaze zachránit svou dceru se nezastaví před ničím.“
„Únos Lucy ho pořádně vyburcuje,“ pokračuje Willis. „Dodá mu to spolu s těmi velkými věcmi, které se okolo něj začínají dít, silný emocionální náboj.“
Lucy, kterou si zahrála Mary Elizabeth Winstead, je jeho dcerou už na první pohled. „Je hodně divoká, tvrdá a má podobného ducha,“ říká Winstead. „Na začátku filmu je její vztah s otcem velmi mrazivý, protože byl většinu jejího mládí někde pryč. Všechno se samozřejmě změní v okamžiku, kdy začne být ohrožována Gabrielem.“
Aby jej dokázal zastavit, musí se McClane spolehnout na schopnosti jeho nepříliš nadšeného parťáka Matta Farrella a zkušeného hackera známého pod přezdívkou Warlock, který jim předá kriticky důležité informace. Tuto postavu ztvárnil herec a filmař Kevin Smith, který sám přiznává, že mu podobné role padají do klína neustále. A ne nadarmo: „Trávím na internetu docela hodně času. Občas se vzbudím, celý den proklikávám nějaké stránky a pak jdu spát.“
Stejně jako pro Lena Wisemana měla i pro Smithe práce na filmu z této série zvláštní význam: „Sice jsem na střední nenatočil film podle Smrtonosné pasti jako Len, ale uváděl jsem promítací párty, když ten film vyšel na VHS. Fascinovalo mě, jak je McClane skutečný - byl to jeden z prvních akčních hrdinů, kteří po tom zběsilém dobrodružství skutečně vykazovali známky nějakého opotřebení.“
Práce na filmu byla velmi náročná, ale všechny jeho tvůrce hnalo kupředu obrovské nadšení. „Během jediného dne zároveň probíhala konstrukce stíhačky Harrier a stavba úseku dálnice, na obloze visel dvanáctimetrový přívěs a okolo se tyčily čtyři jeřáby, pomocí nichž jsme měli scénu nasnímat,“ vzpomíná Len Wiseman. „Přišel jsem na plac, rozhlédnul se a pomyslel si: ‚Tohle je fakt boží práce.‘ Je to trochu jiná liga než to natáčení na zahradě ve Fremontu.“
„Každý den příprav a natáčení byl velký boj, ale tím, jakou všichni odvedli práci, jsem zcela nadšen,“ říká Bruce Willis. „Spousta lidí má tyhle filmy ráda a ten úplně první podle mě redefinoval akční žánr. A jelikož jsme se mu chtěli vyrovnat, byl to pořádný záhul. Už se objevily mé výroky, že tenhle film je stejně dobrý - ne-li dokonce lepší - než první Smrtonosná past. Nabízí divákům všechno to, co mají na Smrtonosné pasti a McClaneovi rádi, a přitom dává všemu větší rozměr a přesouvá dění do nového prostředí.“

DABING
1. DABING (DVD, Blu-ray, TV)
V českém znění: Alexej Pyško - Bruce Willis (John McClane), Michal Holán - Justin Long (Matthew Farrell), Aleš Procházka - Timothy Olyphant (Thomas Gabriel), Lukáš Hlavica - Cliff Curtis (Bowman), Anna Remková - Mary Elizabeth Winstead (Lucy McClaneová), Lumír Olšovský - Jonathan Sadowski (Trey), Jaromír Meduna - Edoardo Costa (Emerson), Miloslav Mejzlík - Željko Ivanek (Molina), Jiří Hromada - Joe Gerety (Jack Perry), Martin Sobotka - Jake McDorman (Jim), Radovan Vaculík - Cyril Raffaelli (Rand), Jitka Moučková - Maggie Q (Mai Lihn), Bohdan Tůma - Kevin Smith (Warlock), Jakub Saic - Sung Kang (Raj), Antonín Navrátil - Yorgo Constantine (Russo), Daniel Dítě - Tim Russ (Chuck Summer), Otto Rošetzký - Andrew Friedman (Casper), Milan Slepička, Petr Burian, Eva Miláčková, Radana Herrmannová, Ludvík Král, Pavel Vondra
Překlad: Jakub Racek
Zvuk: Guillermo Teillier
Produkce: Marek Hrazdil
Dialogy a režie českého znění: Ladislav Novák
Vyrobilo: Studio Virtual 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.6.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 27.6.2007 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 4.7.2007 20th Century Fox UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra Blu-ray: 18.8.2008 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 29.10.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 18.8.2008 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 10 751 694
Tržby celkem - $ 383 531 464
Návštěvnost v ČR 97 081
Náklady (Rozpočet) - $ 110 000 000

FILMY V SÉRII
Smrtonosná past gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past/
Akční / Thriller, USA, 1988
Režie: John McTiernan, Hrají: Bruce Willis, Bonnie Bedelia

Smrtonosná past 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past4/
Akční / Thriller, USA, 1990
Režie: Renny Harlin, Hrají: Bruce Willis, Bonnie Bedelia

Smrtonosná past 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past1/
Akční / Thriller, USA, 1995
Režie: John McTiernan, Hrají: Bruce Willis, Jeremy Irons

Smrtonosná past 4.0 gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past2/
Akční / Krimi, USA / Velká Británie, 2007
Režie: Len Wiseman, Hrají: Bruce Willis, Timothy Olyphant

Smrtonosná past: Opět v akci gastonrolinc.webnode.cz/news/smrtonosna-past3/
Akční / Krimi, USA, 2013
Režie: John Moore, Hrají: Bruce Willis, Jai Courtney
 
Tvůrci a herci
Len Wiseman (Režie), Michael Fottrell (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Simon Duggan (Kamera), Nicolas De Toth (Střih), Deborah Aquila (Casting), Tricia Wood (Casting), Patrick Tatopoulos (Scénografie), Denise Wingate (Kostýmy), Steve Nelson (Zvuk), Cameron Frankley (Zvuk), Gerald Quist (Masky), Mark Bomback (Scénář), Bruce Willis (Herec), Timothy Olyphant (Herec), Justin Long (Herec), Maggie Q (Herec), Cliff Curtis (Herec), Jonathan Sadowski (Herec), Kevin Smith (Herec), Cyril Raffaelli (Herec), Mary Elizabeth Winstead (Herec), Sung Kang (Herec), Željko Ivanek (Herec), Christina Chang (Herec), Chris Ellis (Herec), Matt O'Leary (Herec), Tim Russ (Herec), Yancey Arias (Herec), Rick Cramer (Herec), Jake McDorman (Herec), Michael Ahl (Herec), Gerald Downey (Herec), Allen Maldonado (Herec), Ethan Flower (Herec), Edoardo Costa (Herec), Tim De Zarn (Herec), Alexander Kanellakos (Herec), George W. Bush (Herec)
 
2007/128/USA, Velká Británie/Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Gabriel (Timothy Olyphant) má ve filmu zbraň Jericho 941 R ráže 9x19mm.
- Herecká role Kevina Smitha po boku Bruce Willise a Justina Longa měla vliv na jeho režijní kariéru. Jako režisér obsadil Bruse Willise do filmu Poldové (2010) a Justina Longa do snímku Tusk (2014).
- Keď si Gabriel (Timothy Olyphant) prezerá McClaneovu (Bruce Willis) zložku, tak je možne vidieť pochvaly a ocenenia Nakatomi Tower a Chicago Airport, čo sú udalosti z prvej a druhej časti filmovej série.
- V bytě Pharella (Justin Long) si z něho John McClane (Bruce Willis) dělá legraci, že si ještě pořád hraje s panenkami. Bere přitom do ruky i jednu figurku z kolekce G.I. Joe. Tehdy ještě Bruce Willis nevěděl, že o několik let později bude hrát v pokračování filmové adaptce toho nejpůvodnějšího Joea.
- Ve 14. minutě a 17. vteřině je sestřelen Terminátor, respektive sběratelská figurka Terminátora v bytě Matthewa Farrella (Justin Long). Těsně před dopadem na počítačovou klávesnici je možné zahlédnout na jednom z tlačítek nápis Back. Jedná se o malé připomenutí legendární hlášky představitele Terminátora Arnolda Schwarzeneggera "I'Il be Back".
- Bruce Willis sa rozhodol zaplatiť hotelové účty rodičom Larryho Rippenkroegera (kaskadérsky dvojník Brucea Willisa), ktorý počas natáčania utrpel vážne zranenia.
- Na nakrúcanie filmu bolo použitých 200 až 250 kaskadérov.
- Počas natáčania utrpel Bruce Willis zranenie nad pravým okom. Spočiatku tvrdil, že to nie je žiadne vážne zranenie, avšak režisérovi sa táto rana nepozdávala. Preto bol hospitalizovaný a dostal sedem stehov, ktoré možno vidieť aj vo filme.
- Bruce Willis trénoval a pravidelne športoval každý deň niekoľko mesiacov pred natáčaním, aby si udržiaval výbornú kondíciu.
- Post-produkcia filmu trvala len 16 týždňov. Pri podobných filmoch to obvykle trvá 30 týždňov.
- Natáčanie filmu začalo 23. septembra 2006 v centre Baltimoru v Marylande.
- Aby mohli tvorcovia dôkladne zachytiť zvuk z prívesov, využívali 18 mikrofónov na záznam zvuku motora, pneumatík a celého vozidla.
- Spoločnosť Digital Dimension pracovala na väčšine vizuálnych efektoch. Pridávala vozidlá pre vytvorenie dopravných kolízií a vytvárala masu ľudí pri evakuácii budov, dokopy vytvorila zhruba 200 scén s vizuálnymi efektmi.
- Režisér Len Wiseman a Bruce Willis chceli, aby bolo vo filme použité len obmedzené množstvo vizuálnych efektov.
- V šestnácté minutě filmu volá McClane (Bruce Willis) na základnu a chce hlavního velitele z pohotovosti. Ozve se mu: "Hlavní detektiv Wiseman." Len Wiseman je režisérem filmu.
- U Matta (Justin Long) doma je možné zahlédnout figurky známých filmových postav Terminátora a Spawna, kterou John McClane (Bruce Willis) poškodí.
 
Odkazy