Skrytá čísla / Hidden Figures (2016/137/USA/Životopisný, Historický, Drama) 78%

29.04.2021 09:31
JEDNOU VĚTOU
„Trojice geniálních Afroameričanek, které počátkem šedesátých let pracovaly na matematických výpočtech v NASA, významnou měrou přispěla k vyslání astronautů na oběžnou dráhu a na Měsíc."

OBSAH
Snímek Skrytá čísla vypráví neuvěřitelný příběh Katherine Johnson (Taraji P. Henson), Dorothy Vaughan (Octavia Spencer) a Mary Jackson (Janelle Monáe), tří geniálních Afroameričanek, které pracovaly v NASA a jejichž výpočty stály za vysláním astronauta Johna Glenna na oběžnou dráhu. Významně tak pomohly zamíchat pořadím souboje v dobývání vesmíru. Trojice vizionářek nedbala na rasové a genderové předsudky a stala se inspirací pro další generace.(Bontonfilm)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ty bláho, jednou oskarové komisi vynadá černá huba Chris Rock a rok na to tu máme zaděláno na sérii Oskary nominovaných filmů, kde právě Skrytá čísla jsou tím nejlepším, co letošní ročník nabízí. Jedná se totiž o srdceryvný příběh chytrých holek, které pracují v NASA a zároveň mají jediný problém - jsou černé. A jelikož jsou čerstvá šedesátá léta a Amerika vrcholně válčí na studené frontě se Sovětským svazem o prvenství člověka ve vesmíru, máme tu poměrně rasistický podtext, který v tomto filmu vrcholí rozdílnými záchody pro bílé a pro barevné. Příběh je fajn, zpracování taky, ale ty pro-americky zangažované scény kde vedoucí NASA mlátí do cedule "WC, Toilets for colours" byla při pohledu dvaceti bílých kolegů poměrně prvoplánová a nepřišla mi kdovíjak emocionálně parádní. Ono to možná je tím, že vůbec nejsem schopný pochopit, jak daleko Američani dokázali dojít s rasismem a tvrdit, že je to normální. Tak tady to mají a teď to před celým světem zachraňují filmy, o kterých by se mělo po zbytek roku mluvit... (Malarkey) 3*

Tři ženy, NASA, matematika, humor a období segregace. Rozhodně nejpozitivnější z letošních oscarových filmů. Čas od času si ho pustím, abych si zlepšil den, protože tolik ve výsledku pozitivní energie a radosti z úspěchu, člověk nevidí často. Tenhle film má dvě tváře, první je sledování hlavní trojice žen, které se postupně prosazují na lepší pozice v NASA a v odhlečeném tónu sledujeme jejich příběh. Druhá tvář je společenská, kdy se opět vrací mírná reflexe a zdvižené obočí nad obdobím segregace v Americe. Nebyla to pěkná doba a je dobré, si to opakovat. Navíc až neskutečný příběh trojice barevných žen dodává celé absurditě tehdejšího systému zajímavý podtext a věrohodnější pohled na běžný život. Tenhle pohled navíc v důsledku dokresluje, čím byly vesmírné lety ve své době pro společnost. Byl to důvod, proč segregaci překlenout, protože skutečný nepřítel byl tam venku (resp. nad hlavami) a celá Amerika chtěla něčeho dosáhnout. Tohle sjednocení národa mi dnes chybí a zajímá mě, zda bude někdy dostatečně nahrazeno. Možná jednou, bude podobný pohled nejen v rámci jednoho národa, ale také celé planety. (Djkoma) 4*

Hollywoodsky hodně přičísnuté a hodně zjemněné, aby zaoceánská srdíčka zteplala ještě víc než obvykle. Ta černošská obzvlášť. Je to tak trochu pásová výroba, ve které se hodně myslí na vytahování kapesníků a široké úsměvy všech utiskovaných, kteří se na plátně objeví. Jenže celé je to uhnětené zatraceně zručně. Historická lekce o tom, kterak ve Spojených státech bojovali i na počátku 60. let s dvojím metrem a kterak měli v NASA vytrvalé a hlavně chytré hlavy, které dostaly sympaťáka astronauta na oběžnou dráhu. Tyhle hrdinské příběhy, kdy hlavní postava musí zdolávat překážky a nakonec na poslední chvíli udělá zcela zásadní věc, mě nikdy moc nebraly. Jenže tentokrát to sakra funguje. Lví podíl na tom mají tři černošské sympaťandy, které se musí v Národním úřadu pro letectví a kosmonautiku protloukat předsudky a překračovat klacky, které jim neustále někdo hází pod nohy. Takže okolo nich jsou kravaťáci, kteří jsou přesvědčení, že vědí, naopak chybí škola, která jedné z trojice dovolí studovat vysněné zaměření a naneštěstí schází i toaleta, která by byla pro všechny. S křídou v ruce nebo s nápady na rozjetí obřího počítače to však jde dámám náramně. A ač to na první dojem vypadá jako kalkul, musím uznat, že tvůrci přistoupili k látce s velkou pokorou. A ač je to mnohdy na hraně i za ní, pořád je to tak nějak snesitelné. I když za tím vytahováním kapesníků si stojím. Když se ovšem šlo do technických podrobností, ztratit se musel každý. PS: Janelle Monáe si začínám víc všímat. 70% (castor) 4*

VELKÁ RECENZE
Vzpomínáte si ještě na oscarovku Černobílý svět z roku 2011? Historická lekce z Mississippi natřískaná skvělým obsazením, poselstvím i přesahem a zároveň takový ten film, který v bílém divákovi citlivě probouzí černé svědomí - skoro jako kdysi kultovní televizní seriál Kořeny, který ale bude málokdo pamatovat. Téma segregace je v USA pořád ještě hodně živé a dvojí metr pořád existuje, takže jsou podobné snímky z archivů nejen jasnou sázkou pro oscarové bookmakery, ale mají předem zajištěné, ehm, černobílé publikum. Skrytá čísla do téhle kategorie spadají a zaklínají se skutečným příběhem, který se právě odkryl po dlouhých dekádách, kdy na něm NASA z bezpečnostních důvodů seděla jako žába na prameni. Považte, tři sebevědomé černošské pracovnice pomohly USA dostat astronauty na oběžnou dráhu. V tomhle příběhu je úplně všechno, co potřebujete - útlak, vytrvalost, koncentrované zlo, tvrdohlavost a nakonec triumf na Zemi i ve vesmíru.
Na rozdíl od Černobílého světa ovšem nemají Skrytá čísla onu patinu skutečného světa. Určitě za to nemůže režisér Theodore Melfi, jehož Miluj souseda svého s Billem Murrayem před pár lety trestuhodně prošuměl. Přitom byl dobře obsazený, slušně odrežírovaný a taky nabízel onen hladivý lidský příběh. Jako by na ně měl Melfi patent, protože Skrytá čísla umí do popředí tlačit stejné kvality. Tři sympatické černošky - skromná matematička Katherine, rázná skorošéfová Dorothy a flirtující skoroinženýrka Mary - se musí v NASA protloukat minovým polem nepochopení, předsudků, segregace a absurdních nařízení. Proč to "skoro" v titulech? Mary nemůže být inženýrkou, protože žádná škola v širokém okolí nedovolí černoškám potřebné kurzy studovat. A Dorothy není šéfovou vlastního oddělení, protože by to někdo na vyšších postech musel vysvětlovat. Katherine teď sice získala místo v prestižním oddělení, které skutečně posílá lidi do vesmíru, ale jde o místnost plnou zabedněných bílých mužů, kteří si Katherine nejdřív spletou s uklízečkou, a pak jí pro jistotu věnují vlastní konvici na kafe s nálepkou "pro černé".
Ano, ano... Skrytá čísla jsou v tomhle směru skutečně černým kafem - holky musí chodit na vlastní černošské záchody, které jsou vzdálené několik kilometrů od jejich pracovišť, v autobusech se pořád sedí vzadu v segregované části a úvodní scéna s rozbitým autem je taková ta facka na přivítanou, ačkoliv se šerif nakonec zachová férově. Skrytá čísla prezentují sympatické hrdinky a v jejich soukromých životech jim klacky pod nohy neházejí, ale o to kontrastnější je výběr scén z života profesního. Melfi se snaží a má k dispozici skvělý ansámbl, ale scénář je bohužel... příliš černobílý. Nejvíc se to odráží v postavě přísné a upjaté šéfové v podání Kirsten Dunst a nafrněného šéfinženýra v podání Jima Parsonse (od Sheldona ovšem velmi statečná záporácká role). Asi by je měl vyvažovat férový šéf oddělení Al Harrison (Kevin Costner), ale i méně pozorný divák si musí všimnout, jak moc to skřípe.
Nebo naopak hladce zapadá? Skrytá čísla hezky ubíhají, ale jsou opravdu spíš koláží výjevů z doby segregace, kdy trojice silných žen díky píli a statečnosti ke štěstí přišla. Asi vás nepřekvapí, že tahle historka ze šedesátých let je notně vyšperkovaná hollywoodským brkem. Postavy Kirsten Dunst a Jima Parsonse neexistují, jsou v ději pouze zástupným motivem všeho špatného, co se na přelomu padesátých a šedesátých let dělo. Tím nijak nezkouším zlehčovat segregaci jako takovou, v početném publiku jsem byl minoritou a můj pocit viny, který mi snímek vsugeroval, působil v souladu s dějovým obloukem. Jenže se ukazuje, že knižní předloha Skrytých čísel zjevně tak akční není - bavíme se o inženýrech a matematicích, konvice s nálepkou a oddělené koupelny jsou skutečně tím největším zlem, které jsou schopní. Melfi to dokáže přesvědčivě prodat a obléct do fotogenického retrodesignu, ale nepočítejte s dravostí, jež je vlastní žánrově i tematicky spřízněnému Kódu Enigmy. Skrytá čísla žene kupředu hlavně ústřední herecká trojka (září tu i spíše neznámá Janelle Monáe) a samotné téma. Pokud vás tedy lákají kulisy NASA a chcete si zopakovat úvod souboje USA a SSSR na zemském orbitu, máte jedinečnou šanci. Většina zmíněného duelu se ale odehrává na školní tabuli a místo laserů se bojuje křídami.
Skrytá čísla si pravděpodobně za pár měsíců nikdo nebude pamatovat a napřesrok je vystřídají další hrdinské příběhy lidí, o kterých jste nikdy neslyšeli. I tak jde o zručně zrežírované bio, které vás odvede padesát let zpátky do světa, jenž působí neuvěřitelně vzdáleně a dystopicky. A přece tu byl, není to tak dávno a jeho dlouhé stíny v ulicích mnoha amerických měst nevybledly dodnes. Už kvůli nim má film svojí hodnotu, ačkoliv směnný kurz v očích evropského diváka nebude příliš vysoký.

O PRODUKCI
9. července 2015 bylo oznámeno, že producentka Donna Gigliotti získala práva na knihu Margot Lee Shetterly Hidden Figures o skupině afroamerických matematiček, které pomáhají NASA se závodem mezi Spojenými státy a Sovětským svazem, kdo dřív vyšle člověka do vesmíru. Fox 2000 Pictures získala filmová práva a Theodore Melfi se stal režisérem. Při obsazování se mluvilo o herečkách jako Oprah Winfreyová, Viola Davis, Octavia Spencerová a Taraji P. Henson, V únoru 2016 Fox podepsal smlouvu na roli matematičky Katherine Goble Johnson s Taraji P. Henson. 17. února byla do role Dorothy Vaughan vybraná Octavia Spencerová a zpěvačka Janelle Monáe podepsala smlouvu na roli matematičky Mary Jackson. Později v únoru byla oznámeno připojení Kirsten Dunstové, Glena Powella a Mahershalu Aliho. Natáčení snímku začalo v březnu 2016. 1. dubna byla do role inženýra Paula Stafforda obsazen Jim Parsons. V dubnu 2016 se k filmu připojil Pharrell Williams jako producent.

Ocenění:
Academy Awards
2017 - Donna Gigliotti, Jenno Topping, Peter Chernin, Pharrell Williams, Theodore Melfi (Nejlepší film) (nominace)
2017 - Octavia Spencer (Vedlejší herečka) (nominace)
2017 - Allison Schroeder, Theodore Melfi (Adaptovaný scénář) (nominace)

Golden Globes
2017 - Octavia Spencer (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2017 - Benjamin Wallfisch, Hans Zimmer, Pharrell Williams (Nejlepší hudba) (nominace)

The Saturn Awards
2017 - Nejlepší akční/dobrodružný film
2017 - Taraji P. Henson (Nejlepší herečka) (nominace)

BAFTA
2017 - Allison Schroeder, Theodore Melfi (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)

Florida Film Critics Circle Awards
2016 - Octavia Spencer (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2016 - Nejlepší obsazení (nominace)

DABING
V českém znění: Petra Hobzová - Taraji P. Henson (Katherine G. Johnsonová), Radka Stupková - Octavia Spencer (Dorothy Vaughanová), Terezie Taberyová - Janelle Monáe (Mary Jacksonová), Zdeněk Mahdal - Kevin Costner (Al Harrison), Petra Jindrová - Kirsten Dunst (Vivian Mitchellová), Vojtěch Hájek - Jim Parsons (Paul Stafford), Pavel Šrom - Mahershala Ali (Colonel Jim Johnson), Filip Jančík - Aldis Hodge (Levi Jackson), Daniel Krejčík - Glen Powell (John Glenn), Ladislav Cigánek, Roman Hájek, Ivo Hrbáč, Bohuslav Kalva, Karolína Křišťálová, Linda Křišťálová, Matěj Macháček, Klára Nováková, Otto Rošetzký, Dominik Říha, Svatopluk Schuller, Zuzana Schulzová, Miroslava Součková, Martina Šťastná, Antonie Talacková, Libor Terš
Překlad: Petr Miklica
Zvuk: Petr Posolda
Mix: Deluxe Media
Produkce: Pavla Draxlerová
Režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov Studio a.s. 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.3.2017
Premiéra USA: 6.1.2017 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 14.6.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 14.6.2017 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 236 200 000
Náklady (Rozpočet) - $ 25 000 000
 
Tvůrci a herci
Theodore Melfi (Režie), Peter Chernin (Produkce), Donna Gigliotti (Produkce), Theodore Melfi (Produkce), Jenno Topping (Produkce), Pharrell Williams (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Pharrell Williams (Hudba), Benjamin Wallfisch (Hudba), Mandy Walker (Kamera), Peter Teschner (Střih), Victoria Thomas (Casting), Wynn Thomas (Scénografie), Renee Ehrlich Kalfus (Kostýmy),  (Zvuk), Beverly Jo Pryor (Masky), Allison Schroeder (Scénář), Theodore Melfi (Scénář), Taraji P. Henson (Herec), Octavia Spencer (Herec), Janelle Monáe (Herec), Kevin Costner (Herec), Jim Parsons (Herec), Kirsten Dunst (Herec), Mahershala Ali (Herec), Glen Powell (Herec), Aldis Hodge (Herec), Kimberly Quinn (Herec), Olek Krupa (Herec), Ken Strunk (Herec), Ariana Neal (Herec), Saniyya Sidney (Herec), Jaiden Kaine (Herec), Maria Howell (Herec), Arnell Powell (Herec), Ron Clinton Smith (Herec), Rhoda Griffis (Herec), Wilbur Fitzgerald (Herec), Afemo Omilami (Herec), Cullen Moss (Herec), Randall Newsome (Herec), David Kallaway (Herec), John F. Kennedy (a.z.) (Herec), Martin Luther King (a.z.) (Herec), Howie Johnson (Herec), Frank Hoyt Taylor (Herec), Donna Biscoe (Herec), Lidya Jewett (Herec), Alkoya Brunson (Herec), Tequilla Whitfield (Herec), Crystal Lee Brown (Herec), Robert G. McKay (Herec), Karan Kendrick (Herec), Selah Kimbro Jones (Herec)
 
2016/137/USA/Životopisný, Historický, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Do hlavných úloh boli zvažované aj Viola Davis a Oprah Winfrey.
- Dům Dorothy Vaughn ve filmu, je vlastně historický dům, kde se setkávali Martin Luther King a Ralph Abernathy.
- John Glenn (Glen Powell) měl ve skutečnosti 41 let během startu, zatímco Powell, měl během natáčení 27 let.
- Taraji P. Henson zjistila, že Katherine Johnson absolvovala střední školu ve věku 14 let a vysokou školu v 18.
- Ve skutečnosti problém s toaletami nebyl problémem Katherine Johnson (Taraji P. Henson), ale Mary Jackson (Janelle Monae).
- Režisér Theodore Melfi uvažoval o režii Spider-Man: Homecoming (2017), avšak rozhodl se režírovat Skrytá čísla.
- Před natáčením v Atlantě režisér Theodore Melfi a herečka Taraji P. Henson navštívili 98letou Katherine Johnson v domě ve Virginii, kde se bavili a prohlíželi fotoalba s dětmi a vnoučaty. Katherine několikrát řekla: „Nevím, proč děláte film o mně. Dělala jsem jen svou práci.“
- Scenáristka Allison Schroeder věděla něco o NASA, jelikož vyrostla u Mysu Canaveral, její prarodiče pracovali v NASA v době, kdy byl film natočen, dokonce jako teenager internovala u NASA.
- Film je umístěn do NASA v roce 1961 a zobrazuje oddělení segregovaných zařízení, jako je jednotka West Computing Unit, kde černí matematici byli nuceni používat samostatné jídelní prostory a koupelny. Ve skutečnosti se Dorothy Vaughan stala první černošskou nadřízenou v Národním poradním výboru pro letectví (NACA) v roce 1949 a oddělení segregovaných zařízení bylo zrušeno v roce 1958.
- Všechny děti Katherine Johnson (Taraji P. Henson) byly ve skutečnosti teenageři v době manželství s Jimem Johnsonem (Mahershala Ali).
- Výroba a autorizovaná distribuce filmu podpořila více než 13 000 pracovních míst.
- Producent Pharrell Williams také dohlížel na všechny hudební prvky a soundtrack.
- Napriek tomu, že dej filmu sa odohráva v americkej Virgínii, tak celé jeho filmovanie prebiehalo na viacerých miestach v americkom štáte Georgia. Natáčalo sa od marca do mája 2016.
 
Odkazy