Sexmise / Seksmisja (1984/120/Polsko/Dobrodružný, Sci-Fi, Komedie) 79% -Originál DVD-
28.05.2022 03:37
Zajímavost k filmu
- Z filmu bola vystrihnutá scéna, v ktorej utečenci vylezú na povrch zeme a nevedia, ktorým smerom sa pobrať. Vtedy jeden z nich vyhlási: "Ideme na východ. Tam musí byť nejaká civilizácia."
- Feministky v USA boli filmom pobúrené a prirovnávali ho k snímke Zrodenie národa (1915) od D.W. Griffitha.
- V Sovietskom zväze musel byť film premenovaný v preklade na Nové Amazonky.
- V ZSSR mohol byť film premietnutý až po tom, čo ho zhliadol vtedajší prezident Michail Gorbačov počas medzipristátia vo Varšave, ale bolo z neho vystrihnutých až 40 minút.
- Olgierd Lukaszewicz, ktorý stvárnil jednu z dvojice hlavných postáv, Alberta Starského, pochádza z jednovaječných dvojčiat a práve jeho brat Jerzy stál pri Sexmisii za kamerou.
- V Poľsku film vyhlásili za najlepšiu komédiu 20. storočia a dostal k tomu aj sošku "Zlatá kačica".
- V roku 2009 sa konala oslava 25. výročia od natočenia filmu v soľnej jaskyni, kde sa natáčal. Na oslave boli vystavené aj originálne filmové rekvizity.
- V roku 2003 zažaloval režisér Juliusz Machulski rádio RMF FM a požadoval sumu 150 tisíc zlotých zato, že použilo kultovú frázu z filmu "tma, vidím tmu" v reklame bez jeho súhlasu.
- Bozena Stryjkówna (Lamia Reno) bola v čase nakrúcania filmu manželkou režiséra Juliusza Machulského.
- Najziskovejší poľský film do októbra 2011.
- Na motivy filmu vznikla počítačová hra pro Atari - A.D. 2044.
- Maks (Jerzy Stuhr) na začátku zdraví kamery dvěma vztyčenými prsty ve tvaru písmene V, což byl pozdrav hnutí Solidarita.
- Maks (Jerzy Stuhr) a Albert (Olgierd Lukaszewicz) se z hibernace probudí 8. března, tedy na Mezinárodní den žen.
- Film se z velké části natáčel v solném dole Wieliczka nedaleko Krakova, který fungoval nepřetřžitě od 13. století až do roku 1996 a patří do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
JEDNOU VĚTOU
„Co se stane, až vymřou všichni opravdoví muži."
OBSAH
Zatím nejslavnější polská komedie, která se pravidelně vrací i k našim divákům. Hlavní hrdinové, dobrovolníci Max a Albert se po umělém zmrazení těla probouzejí o "něco" déle, než jak to plánoval původní vědecký experiment. Jejich šok je dvojnásobný, neboť se ocitli v 21. století, v novém společenství, kde žijí pouze ženy. Muži na Zemi zatím vyhynuli, ženy se staly zcela soběstačnými a "silnější pohlaví" je pro ně nepřítelem číslo 1. Max a Albert jsou tak proti své vůli považováni za jakési nepohodlné "vykopávky" a hrozí jim to nejhorší: smrt, anebo násilná přeměna v ženy...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Je neuvěřitelný, že tehdy to u nás vůbec pustili, protože takový obrovský přirovnání totality jsem snad v tehdejších filmech nenašel. Zakazovalo se za mnohem míň, než bylo vidět tady (třeba hon na odlišující se rebely, kteří odmítají zřízení, nebo vůbec snaha o autoritativní změnu pohlaví hlavních hrdinů, nebo vůbec státní zřízení ženské společnosti s její excelencí atd). Některé vtipy jsou sice už za zenitemm, ale to nijak neubírá na zábavnosti, protože tenhle film je tak domácky humornej, že podobnej cizí jsem snad ještě neviděl. A je příjemný vidět celosvětově úspěšnou inteligentní SF komedii, která není založená na tricích, ale hlavně na postavách a ději. (monolog) 5*
Z Polska se nevozí jen špatné potraviny, ale také špatné filmy. Za bolševika nebylo v kinech z čeho vybírat a v socialistickém Polsku soudruzi natočili "provokativní" film, nikoliv o nerozbitných skleničkách, ale nedomrlé sci-fi o ryze naivním vědeckém experimentu, což je z mého pohledu filmového žrouta, mnohem horší. Nutno dodat, že nejprovokativnější je tenhle film ve svém názvu. Jenže tenkrát na adresu tohoto filmu letěly takové fámy a legendy, až se z toho podle řečí jevilo regulérní porno. Bylo to fajn držet si status filmu, který je nějakým způsobem výjimečný, ale jen do doby, než jsem ho zhlédl. Pak to všechno vzalo za své. Vyklubala se z toho slušná kravina, ze které si pamatuji Jerzyho Stuhra, pěknou blondýnku a na svoji dobu ucházející triky. Film paradoxně v kontextu s názvem působil téměř asexuálně. Děj sám byl prostý a naivní. 20% (kingik) 1*
Jakoby někdo zfilmoval moje vzpomínky na střední... To jsme si na pajdáku s pár klukama taky nejdřív mysleli, že musíme bejt poslední samci na světě a jak to bude čupr. První asi tři ročníky jsme nedělali nic jinýho, než běžeckým stylem "Na spermie" zdánlivě chaoticky pobíhali po škole i internátu a zneužívali naše postavení. Společenský, jaký jiný. Někdy před maturitou nám ale došlo, že ta samičí nadvláda nás postupně a zcela zákeřně naturalizovala podle svých představ, čili dřív než si první z nás začal kupovat tampony jsme se stejně jako Max s Albertem pustili do hledání únikovýho tunelu. Strčili jsme ale palice do špatný díry, takže Pavel pokračoval v otrokářství na vošce a já s Ondrou skončil, jak jinak, na pedagogický fakultě. A mohla začít další dívčí show... K filmu prosím vás toto: 1. Polská komedie? 2. Sexy holky v roce 84? 3. Kozy a lulín před kamerou zrovna v mekce puritánství? 4. Zábava jak hrom. (Challenge Tour 2015, film č.17) (Pepinec) 4*
VELKÁ RECENZE
Hlavní hrdinové, dobrovolníci Maksymilian „Max“ Paradys a Albert Starski v roce 1991 souhlasí s vědeckým experimentem a nechají se dle plánu na 3 roky hibernovat. Jsou však náhodou objeveni až 8. března 2044, tedy po 53 letech. Ocitají se v podivném a sterilním podzemním městě ovládaném ženami. Proběhla další světová válka, při které chtěli násilné mužské geny paralyzovat. Jaderná válka bohužel ponechala povrch Země v troskách, zbyla jen nehostinná pustina se zamořeným ovzduším a nebezpečné záření. Proto život zůstal pouze v bezpečném podzemním domově žen. Shodou okolností profesor Kuppeweiser, který naše hrdiny hibernoval objevil v minulosti i zmíněný preparát na paralyzaci mužských genů. Ovšem celé se to zvrtlo a mužské geny byly zcela zničeny.
Muži vyhynuli, ale naštěstí se povedlo brzy najít způsob samooplodnění a díky tomu lidstvo nevyhynulo. Nejvyšší šéfka Excelence za pomoci totalitního zřízení vládne společnosti, kde se kvůli přísnému režimu a absurdním pravidlům staly ženy zcela soběstačnými. V této společnosti jsou 2 frakce vlivu, ale i nepřizpůsobiví, kteří se scházejí na podivných tanečních dýcháncích. Max se dokonce pokouší flirtovat s doktorkou Lamií, která se o ně stará, ale protože muži jsou v této společnosti tabu, tak vůbec nechápe podstatu o co chudák muž snaží. Ženy už muže na nic nepotřebují a proto jimi pohrdají jako nositeli zla. Proto jsou oba hrdinové proti své vůli považováni za jakési nepohodlné „vykopávky“ a budou si muset vybrat jak naloží se svou (ne)existencí. Hrozí jim smrt nebo násilná přeměna v ženy. A to pro ně není rozhodně výhra! Časem tedy začnou spřádat plány na útěk z nadvlády žen. Třeba existuje nějaká žena, co ještě nepropadla feministické propagandě natolik, že by jim v tom dokázala pomoci a podaří se jim uprchnout …
Kultovní sci-fi komedie ukazuje nesmyslnost vyhubení mužů, ale i jejich trapné chlapáctví a křečovitou ženskou propagandu.
Film natočil Juliusz Machulski, který žánru sci-fi vtisknul komediální nadsázku, navíc ve vyprávění o totalitním státě ovládaném ženami, zesměšňuje krajní polohy feminismu, stejně jako polskou mentalitu. Na vzniku scénáře se - vedle režiséra a Jolanty Hartwigové - podílel také český scenárista Pavel Hajný. Populární Jerzy Stuhr ve filmu ztvárnil živočišného a poněkud "přímočarého" vykuka Maxe, který z každé situace hledá únik pomocí nějakého fígle či nápadu. Jiný pól mužské mentality po jeho boku předvádí herec Olgierd Lukaszewicz, jenž ztělesnil spíše intelektuálního a idealisticky uvažujícího romantika Alberta.
Hugh Laurie má nepochybně obrovské charisma, ale seriál mě po několika dílech přestal hodně bavit. Už mě bavil jen trošku, protože je to stále stejné, nebo přinejlepším podobné. Občas, když budu mít chuť, tak se na nějaký díl asi ještě podívám. Ale sledovat tuto sérii pravidelně rozhodně nemusím. Jednu výhodu tento seriál ale má: vím, co od něho mohu očekávat. Žádné výkyvy. Otázkou ale také je, jestli kvalita jednotlivých dílů nezačne klesat.
DABING
V českém znění: Václav Postránecký - Jerzy Stuhr (Max), Viktor Preiss - Olgierd Łukaszewicz (Albert), Jana Paulová - Bożena Stryjkówna (Lamia), Taťjana Medvecká - Bogusława Pawelec (Emma), Alena Procházková - Hanna Stankówna (Tekla), Regina Rázlová - Beata Tyszkiewicz (Berna), Libuše Havelková - Ryszarda Hanin (Jadwiga), Alena Kreuzmannová a Dalimil Klapka - Wiesław Michnikowski / Barbara Wałkówna (excelence), Zuzana Fišárková - Hanna Mikuć (Linda), Růžena Merunková - Dorota Stalińska (TV reportérka), Jan Skopeček - Janusz Michałowski (prof. Kuppelweisser), Marie Marešová - Barbara Ludwiżanka (babička), Jana Gýrová - Mirosława Marcheluk (sekretářka), Jana Altmannová - Zofia Plewińska (Maxova manželka), Inka Šecová - Ewa Szykulska (instruktorka), Daniela Bartáková - Hanna Bieniuszewicz (velitelka pracovní čety), Julie Jurištová - Karina Szafrańska (dívka ve výtahu), Ladislav Kazda - Juliusz Lubicz-Lisowski (Albertův otec), Jitka Zelenohorská (dívka v tribunálu), Gabriela Osvaldová (dívenka jako stráž), Libuše Štědrá, Eva Kubíková, Lucie Vojtěchová a další...
Zvuk: Václav Hálek
Střih: Pavel Perna
Vedoucí výroby: Helena Štorkánová
České dialogy: Bohumíra Peychlová
Režie českého znění: Miroslav Kubišta
Vyrobilo: Filmové studio Barrandov Dabing, r. 1985
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.7.1985
Premiéra USA: 15.4.1985 (San Francisco International Film Festival)
Premiéra Polsko: 14.5.1984
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.5.2006 Urania
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
„Co se stane, až vymřou všichni opravdoví muži."
OBSAH
Zatím nejslavnější polská komedie, která se pravidelně vrací i k našim divákům. Hlavní hrdinové, dobrovolníci Max a Albert se po umělém zmrazení těla probouzejí o "něco" déle, než jak to plánoval původní vědecký experiment. Jejich šok je dvojnásobný, neboť se ocitli v 21. století, v novém společenství, kde žijí pouze ženy. Muži na Zemi zatím vyhynuli, ženy se staly zcela soběstačnými a "silnější pohlaví" je pro ně nepřítelem číslo 1. Max a Albert jsou tak proti své vůli považováni za jakési nepohodlné "vykopávky" a hrozí jim to nejhorší: smrt, anebo násilná přeměna v ženy...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Je neuvěřitelný, že tehdy to u nás vůbec pustili, protože takový obrovský přirovnání totality jsem snad v tehdejších filmech nenašel. Zakazovalo se za mnohem míň, než bylo vidět tady (třeba hon na odlišující se rebely, kteří odmítají zřízení, nebo vůbec snaha o autoritativní změnu pohlaví hlavních hrdinů, nebo vůbec státní zřízení ženské společnosti s její excelencí atd). Některé vtipy jsou sice už za zenitemm, ale to nijak neubírá na zábavnosti, protože tenhle film je tak domácky humornej, že podobnej cizí jsem snad ještě neviděl. A je příjemný vidět celosvětově úspěšnou inteligentní SF komedii, která není založená na tricích, ale hlavně na postavách a ději. (monolog) 5*
Z Polska se nevozí jen špatné potraviny, ale také špatné filmy. Za bolševika nebylo v kinech z čeho vybírat a v socialistickém Polsku soudruzi natočili "provokativní" film, nikoliv o nerozbitných skleničkách, ale nedomrlé sci-fi o ryze naivním vědeckém experimentu, což je z mého pohledu filmového žrouta, mnohem horší. Nutno dodat, že nejprovokativnější je tenhle film ve svém názvu. Jenže tenkrát na adresu tohoto filmu letěly takové fámy a legendy, až se z toho podle řečí jevilo regulérní porno. Bylo to fajn držet si status filmu, který je nějakým způsobem výjimečný, ale jen do doby, než jsem ho zhlédl. Pak to všechno vzalo za své. Vyklubala se z toho slušná kravina, ze které si pamatuji Jerzyho Stuhra, pěknou blondýnku a na svoji dobu ucházející triky. Film paradoxně v kontextu s názvem působil téměř asexuálně. Děj sám byl prostý a naivní. 20% (kingik) 1*
Jakoby někdo zfilmoval moje vzpomínky na střední... To jsme si na pajdáku s pár klukama taky nejdřív mysleli, že musíme bejt poslední samci na světě a jak to bude čupr. První asi tři ročníky jsme nedělali nic jinýho, než běžeckým stylem "Na spermie" zdánlivě chaoticky pobíhali po škole i internátu a zneužívali naše postavení. Společenský, jaký jiný. Někdy před maturitou nám ale došlo, že ta samičí nadvláda nás postupně a zcela zákeřně naturalizovala podle svých představ, čili dřív než si první z nás začal kupovat tampony jsme se stejně jako Max s Albertem pustili do hledání únikovýho tunelu. Strčili jsme ale palice do špatný díry, takže Pavel pokračoval v otrokářství na vošce a já s Ondrou skončil, jak jinak, na pedagogický fakultě. A mohla začít další dívčí show... K filmu prosím vás toto: 1. Polská komedie? 2. Sexy holky v roce 84? 3. Kozy a lulín před kamerou zrovna v mekce puritánství? 4. Zábava jak hrom. (Challenge Tour 2015, film č.17) (Pepinec) 4*
VELKÁ RECENZE
Hlavní hrdinové, dobrovolníci Maksymilian „Max“ Paradys a Albert Starski v roce 1991 souhlasí s vědeckým experimentem a nechají se dle plánu na 3 roky hibernovat. Jsou však náhodou objeveni až 8. března 2044, tedy po 53 letech. Ocitají se v podivném a sterilním podzemním městě ovládaném ženami. Proběhla další světová válka, při které chtěli násilné mužské geny paralyzovat. Jaderná válka bohužel ponechala povrch Země v troskách, zbyla jen nehostinná pustina se zamořeným ovzduším a nebezpečné záření. Proto život zůstal pouze v bezpečném podzemním domově žen. Shodou okolností profesor Kuppeweiser, který naše hrdiny hibernoval objevil v minulosti i zmíněný preparát na paralyzaci mužských genů. Ovšem celé se to zvrtlo a mužské geny byly zcela zničeny.
Muži vyhynuli, ale naštěstí se povedlo brzy najít způsob samooplodnění a díky tomu lidstvo nevyhynulo. Nejvyšší šéfka Excelence za pomoci totalitního zřízení vládne společnosti, kde se kvůli přísnému režimu a absurdním pravidlům staly ženy zcela soběstačnými. V této společnosti jsou 2 frakce vlivu, ale i nepřizpůsobiví, kteří se scházejí na podivných tanečních dýcháncích. Max se dokonce pokouší flirtovat s doktorkou Lamií, která se o ně stará, ale protože muži jsou v této společnosti tabu, tak vůbec nechápe podstatu o co chudák muž snaží. Ženy už muže na nic nepotřebují a proto jimi pohrdají jako nositeli zla. Proto jsou oba hrdinové proti své vůli považováni za jakési nepohodlné „vykopávky“ a budou si muset vybrat jak naloží se svou (ne)existencí. Hrozí jim smrt nebo násilná přeměna v ženy. A to pro ně není rozhodně výhra! Časem tedy začnou spřádat plány na útěk z nadvlády žen. Třeba existuje nějaká žena, co ještě nepropadla feministické propagandě natolik, že by jim v tom dokázala pomoci a podaří se jim uprchnout …
Kultovní sci-fi komedie ukazuje nesmyslnost vyhubení mužů, ale i jejich trapné chlapáctví a křečovitou ženskou propagandu.
Film natočil Juliusz Machulski, který žánru sci-fi vtisknul komediální nadsázku, navíc ve vyprávění o totalitním státě ovládaném ženami, zesměšňuje krajní polohy feminismu, stejně jako polskou mentalitu. Na vzniku scénáře se - vedle režiséra a Jolanty Hartwigové - podílel také český scenárista Pavel Hajný. Populární Jerzy Stuhr ve filmu ztvárnil živočišného a poněkud "přímočarého" vykuka Maxe, který z každé situace hledá únik pomocí nějakého fígle či nápadu. Jiný pól mužské mentality po jeho boku předvádí herec Olgierd Lukaszewicz, jenž ztělesnil spíše intelektuálního a idealisticky uvažujícího romantika Alberta.
Hugh Laurie má nepochybně obrovské charisma, ale seriál mě po několika dílech přestal hodně bavit. Už mě bavil jen trošku, protože je to stále stejné, nebo přinejlepším podobné. Občas, když budu mít chuť, tak se na nějaký díl asi ještě podívám. Ale sledovat tuto sérii pravidelně rozhodně nemusím. Jednu výhodu tento seriál ale má: vím, co od něho mohu očekávat. Žádné výkyvy. Otázkou ale také je, jestli kvalita jednotlivých dílů nezačne klesat.
DABING
V českém znění: Václav Postránecký - Jerzy Stuhr (Max), Viktor Preiss - Olgierd Łukaszewicz (Albert), Jana Paulová - Bożena Stryjkówna (Lamia), Taťjana Medvecká - Bogusława Pawelec (Emma), Alena Procházková - Hanna Stankówna (Tekla), Regina Rázlová - Beata Tyszkiewicz (Berna), Libuše Havelková - Ryszarda Hanin (Jadwiga), Alena Kreuzmannová a Dalimil Klapka - Wiesław Michnikowski / Barbara Wałkówna (excelence), Zuzana Fišárková - Hanna Mikuć (Linda), Růžena Merunková - Dorota Stalińska (TV reportérka), Jan Skopeček - Janusz Michałowski (prof. Kuppelweisser), Marie Marešová - Barbara Ludwiżanka (babička), Jana Gýrová - Mirosława Marcheluk (sekretářka), Jana Altmannová - Zofia Plewińska (Maxova manželka), Inka Šecová - Ewa Szykulska (instruktorka), Daniela Bartáková - Hanna Bieniuszewicz (velitelka pracovní čety), Julie Jurištová - Karina Szafrańska (dívka ve výtahu), Ladislav Kazda - Juliusz Lubicz-Lisowski (Albertův otec), Jitka Zelenohorská (dívka v tribunálu), Gabriela Osvaldová (dívenka jako stráž), Libuše Štědrá, Eva Kubíková, Lucie Vojtěchová a další...
Zvuk: Václav Hálek
Střih: Pavel Perna
Vedoucí výroby: Helena Štorkánová
České dialogy: Bohumíra Peychlová
Režie českého znění: Miroslav Kubišta
Vyrobilo: Filmové studio Barrandov Dabing, r. 1985
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.7.1985
Premiéra USA: 15.4.1985 (San Francisco International Film Festival)
Premiéra Polsko: 14.5.1984
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.5.2006 Urania
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tvůrci a herci
Juliusz Machulski (Režie), - (Produkce), Henryk Kuzniak (Hudba), Jerzy Lukaszewicz (Kamera), Miroslawa Garlicka (Střih), - (Casting), Wojciech Saloni-Marczewski (Scénografie), Ewa Skoczkowska (Scénografie), Janusz Sosnowski (Scénografie), Malgorzata Braszka (Kostýmy), Pavel Hajný (Scénář), Marek Wronko (Zvuk), Olgierd Łukaszewicz (Herec), Jerzy Stuhr (Herec), Bożena Stryjkówna (Herec), Boguslawa Pawelec (Herec), Hanna Stankówna (Herec), Beata Tyszkiewicz (Herec), Miroslawa Marcheluk (Herec), Lidia Bogacz (Herec), Grażyna Trela (Herec), Ewa Szykulska (Herec), Dorota Stalińska (Herec), Wiesław Michnikowski (Herec), Hanna Mikuć (Herec), Ryszarda Hanin (Herec), Juliusz Lubicz-Lisowski (Herec), Janusz Michałowski (Herec)
1984/120/Polsko/Dobrodružný, Sci-Fi, Komedie
- Z filmu bola vystrihnutá scéna, v ktorej utečenci vylezú na povrch zeme a nevedia, ktorým smerom sa pobrať. Vtedy jeden z nich vyhlási: "Ideme na východ. Tam musí byť nejaká civilizácia."
- Feministky v USA boli filmom pobúrené a prirovnávali ho k snímke Zrodenie národa (1915) od D.W. Griffitha.
- V Sovietskom zväze musel byť film premenovaný v preklade na Nové Amazonky.
- V ZSSR mohol byť film premietnutý až po tom, čo ho zhliadol vtedajší prezident Michail Gorbačov počas medzipristátia vo Varšave, ale bolo z neho vystrihnutých až 40 minút.
- Olgierd Lukaszewicz, ktorý stvárnil jednu z dvojice hlavných postáv, Alberta Starského, pochádza z jednovaječných dvojčiat a práve jeho brat Jerzy stál pri Sexmisii za kamerou.
- V Poľsku film vyhlásili za najlepšiu komédiu 20. storočia a dostal k tomu aj sošku "Zlatá kačica".
- V roku 2009 sa konala oslava 25. výročia od natočenia filmu v soľnej jaskyni, kde sa natáčal. Na oslave boli vystavené aj originálne filmové rekvizity.
- V roku 2003 zažaloval režisér Juliusz Machulski rádio RMF FM a požadoval sumu 150 tisíc zlotých zato, že použilo kultovú frázu z filmu "tma, vidím tmu" v reklame bez jeho súhlasu.
- Bozena Stryjkówna (Lamia Reno) bola v čase nakrúcania filmu manželkou režiséra Juliusza Machulského.
- Najziskovejší poľský film do októbra 2011.
- Na motivy filmu vznikla počítačová hra pro Atari - A.D. 2044.
- Maks (Jerzy Stuhr) na začátku zdraví kamery dvěma vztyčenými prsty ve tvaru písmene V, což byl pozdrav hnutí Solidarita.
- Maks (Jerzy Stuhr) a Albert (Olgierd Lukaszewicz) se z hibernace probudí 8. března, tedy na Mezinárodní den žen.
- Film se z velké části natáčel v solném dole Wieliczka nedaleko Krakova, který fungoval nepřetřžitě od 13. století až do roku 1996 a patří do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
Odkazy
Hrají:
Olgierd Łukaszewicz, Jerzy Stuhr, Bożena Stryjkówna, Boguslawa Pawelec, Hanna Stankówna, Beata Tyszkiewicz, Ryszarda Hanin, Barbara Ludwiżanka, Miroslawa Marcheluk, Hanna Mikuć, Lidia Bogaczówna, Grażyna Trela-Stawska, Ewa Szykulska, Dorota Stalińska, Wiesław Michnikowski, Juliusz Lubicz-Lisowski, Janusz Michałowski, Anna Wesołowska-Piechocińska, Elżbieta Jasińska, Alicja Zomer-Kubicka, Beata Maj-Dąbal, Magdalena Scholl, Piotr Stefaniak, Małgorzata Rogacka-Wiśniewska, Elżbieta Zającówna, Zofia Plewińska, Magdalena Kuta, Teresa Makarska, Hanna Bieluszko, Hanna Bieniuszewicz, Karina Szafrańska