Sedm / Se7en (1995/127/USA/Krimi, Mysteriózní, Thriller) 92%
24.02.2018 16:57
JEDNOU VĚTOU
„Sedm smrtelných hříchů, sedm krutých vražd“
OBSAH
Obžerství, lakota, lenost, závist, hněv, pýcha a smilstvo. Sedm smrtelných hříchů, o nichž kázali církevní hodnostáři ve středověkých kázáních s varováním, jak mohou nábožné lidi odvádět od víry. Tyto hříchy se objevily jako předloha spousty literárních, výtvarných či divadelních děl. Nyní vznikl vynikající a strhující film o dvojici nerovných detektivů, kteří řeší záhadnou sérii vražd, motivovaných zmíněným náboženským kázáním.Díky originálnímu využití uvedených smrtelných hříchů jako společného jmenovatele děsivé série vražd a vytvoření fascinující atmosféry, představuje americký film Sedm (Seven) jeden z nejpozoruhodnějších a zároveň nejúspěšnějších snímků posledního období. Svou neoddiskutovatelnou kvalitou je právem přirovnáván k jednomu z vrcholů svého žánru, k thrilleru Mlčení jehňátek, jehož snad možná i překonává. Tento neodolatelně mrazivý a působivě-zlověstný film má v sobě magnetismus, který vtahuje diváka do nebezpečného vyšetřování končícího soubojem s jedním z nejinteligentnějších a nejrafinovanějších zločinců filmového plátna. "Toto je film, který vás šokuje. Toto je film, který vás vzruší. Toto je film, který vám vyrazí dech,"říká producent Arnold Kopelson, jehož filmy Četa a Uprchlík získaly Oscara. "Lidé, kteří uvidí tento film, odejdou z kina ohromení a budto nebudou schopní vyřknout ani slovo, nebo budou film velmi vzrušeně komentovat. "Poručík William Somerset /Morgan Freeman/, uznávaný ale poněkud unavený detektivní veterán, pomalu končí svou kariéru, a nakonec ještě dostane poslední úkol - zaučit mladého a ambiciózního kriminalistu Davida Millse (Brad Pitt). Oba jsou nasazeni na případ, který je neodvolatelně vtáhne do pomýleného a zvráceného světa psychicky vyšinutého, ale inteligentního a rafinovaného zločince Johna Doa (Kevin Spacey). Sedm smrtelných hříchů slouží ve filmu jako katalyzátor dokonalých a cíleně motivovaných vražd. "John Doe trpělivě plánoval některé z nich celý rok," vysvětluje scenárista Andrew Kevin Walkner. "Vybral si své oběti s nemilosrdnou precizností. Vraždy propracoval až do nejmenšího detailu. Rozhodl se krok za krokem odstraňovat špínu z morálně zkažené společnosti. "Nezávislá společnost New Line Cinema se obrátila na Davida Finchera s nabídkou, aby film režíroval. Mladý tvůrce si vysloužil své autoritativní místo ve filmovém byznysu díky svému "uměleckému idealismu" a výjimečnému estetickému přístupu ve zpracování témat. Jméno si získal především několika skvělými videoklipy (např. pra Madonnu, Rolling Stones nebo Aerosmith) i svým hraným debutem Vetřelec 3. 'Film Sedm mě načisto vtáhl do svého světa. Jedná se o ten druh dramatu, v němž je zlo mnohem skutečnější a bližší. Vypráví o naprosté ztrátě kontroly,"vysvětluje režisér. "Pro náš film byl nejdůležitější pocit maximální autentičnosti. Zobrazuje život ve velkoměstě - špinavém, násilném, depresivním. Chtěli jsme vytvořit obraz prostředí odrážejícího morální úpadek lidí v něm. Všechno se rozpadá, nic nefunguje tak, jak má. Chtěli jsme tento svět zachytit vizuálně a stylisticky tak, jak opravdu je. "Sedm je vskutku neobyčejný film, jakých v současném Hollywoodu vznikne skutečně málo - od způsobu filmování až po šokující závěr. Film vznikl na hollywoodské poměry za neuvěřitelně nízký rozpočet 20 milionů dolarů. Už necelé dva měsíce po americké premiéře se jeho náklady čtyřnásobně vrátily. Čtyři týdny se držel na samém vrcholu U.S. kino-box office a do konce roku jen na severoamerickém kontinentu vydělal 90 milionů dolarů.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Chytrá zápletka a naprosto geniální pointa, která vás přitluče do křesla. O technické stránce nemá cenu mluvit - nic jí nechybí. Herecké výkony jsou naprosto fantastické - Morgan Freeman předvádí strhující výkon (opět neproměněná Oscarová nominace, soška za Million Dollar Baby je asi satisfakcí za tento film a Vykoupení z věznice Shawshank), i Brad Pitt dokazuje, že není jenom plakátový hezoun, ale že pod taktovkou zkušeného režiséra je i dobrý herec; fantastický je i Kevin Spacey, kterému uvěříte každé jeho gesto, slovo i pohyb. Síla tohoto snímku ale tkví i (a vlastně zejména) v silném a propracovaném scénáři, který se téměř vyvarovává logických chyb, které se velmi často objevují ve filmech obdobného žánru a také ve výborné režii Davida Finchera, který dokáže udržet vaší pozornost po celý více než dvouhodinový film na stejné (vysoké) úrovni. (Galadriel) 5*
Nejsem si vědom thrilleru, který by hrál na strunu divákovi strměji a vážněji jak na banju Ivana Mládka. Sedm je film, který se od základů sice může tvářit jako průměrný příběh masového vraha, kterých je v neposlední řadě tucty, jenže...Sedm není jen číslovka. Sedm je taky počet hříchů, které si vrah vybral, aby na dlouhou dobu zaměstnal policejní vyšetřovatele, kterým šéfují Morgan Freeman a Brad Pitt a musím uznat, že se s rolí policistů poprali naprosto dokonale. Jen tu skládanku jim dalo trochu práci rozluštit a přeci jenom se v ní dodnes skrývá trochu toho tajemna, které nechává diváka napínat od začátku až do konce. Jelikož stále se něco děje a co je hlavní, nikdy není konec začátku, nikdy neskončí něco co už je rozjeté nebo-li respektive rozjetý vlak nelze zastavit a stejně jako zde náš masový vrah, jenž si to značně vychutnává má svůj dokonalý plán doveden opravdu do oné dokonalosti a právě proto divák nedokáže přestat chvíli přemýšlet, chvíli se odreagovat, alespoň chvíli zvolnit. To prostě nelze jelikož film to nedovolí a stejně jako já souhlasím s tím, že tohle je nejlepší thriller všech dob, tak nadosmrti nezapomenu na názvy všech sedmi hříchů, které se mi ještě teď točí v hlavě: obžérství, lakomství, lenost, závist, hněv, pýcha, smilstvo. (Malarkey) 5*
Poprvé jsem viděl film SEDM se SEDMi kamarády v SEDM hodin SEDMého SEDmý v SEDMé řadě na sedadle číslo SEDM. Než jsem napsal tento komentář viděl jsem film už SEDM krát. Mám přesně SEDM důvodů proč dát filmu plný počet *. 1. Scénář; 2. Režie; 3. Dokonale vytvořená depresivní atmosféry; 4. Morgan Freeman; 5. Brad Pitt; 6.Kevin Spacey; 7. Originální závěr; Kdyby bylo SEDM hvězdiček jistě by se našlo SEDM důvodů, proč dát SEDM hvězdiček. Mezi mou filmovou TOP má film SEDM pořadové číslo SEDM. Film SEDM je vynikající krimi - thriller na který se můžete koukat SEDM hodin vkuse a stejně nebudete unaveni více jak po SEDMi SEDMi stupňových pivech. Stačilo mě pouhých SEDM minut, aby se napsal komentář, který bude mít SEDM řádků. Přesto zůstává slovo SEDM jen pouhá číslovka nebo snad ne ? (Enšpígl) 5*
OLDIES FILMU
Před premiérou byl možná trailer na Sedm průměrným spotřebním zbožím. Brad Pitt nás moc netankoval, natož řidič slečny Daisy a tuctová blondýnka vedle něj. Ale možná se pletu - pamětníci nechť můj soud zkorigují. V každém případě nad dnešním účinkem traileru na Sedm už se polemizovat nevyplatí. Neustále zatažená obloha, zmoklá dvojice detektivů Mills – Sommerset, která povětšinou nevěří vlastním očím a vyzývá k jejich zakrývání v zahnívajícím světě dneška. A k tomu sedm hříchů, jež rudě problikávají pod temnými tóny, a spojují tak nadmíru dynamické míchání perkusí s honičkou na tajemného sadistu. Ten se stylově představí jen odrazem v kaluži a utvrdí ve zjištění, že u tak intenzivních kinematografických prožitků nelze jednotlivé záběry vytrhávat z kontextu a oddělovat tím střih od frenetického výrazu Brada Pitta. Za každou sekundou je totiž cítit Fincherova deka, pod kterou je nedýchatelno dávno před zdrcující zásilkou pošťáka Ondry. Parádní upoutávka s hrozivým a temným feelingem, z níž nelze setřást Fincherovu preciznost a trauma Davida Millse. „Ernest Hemingway kdysi řekl: Svět je krásné místo, pro které stojí za to bojovat, Souhlasím s tou druhou částí.“
V.I.M. FILMU
Sedm dní v deštivém městě a váš život již nikdy nebude jako dřív. Není pochyb o tom, že film Sedm dal slovu „thriller“ nový význam, udělal z Brada Pitta opravdovou hvězdu a Davida Finchera katapultoval do sfér, v nichž neočekáváme tradiční a normální. A mimo jiné kluci kolem dvacítky začali v roce 1994 z ničeho nic nosit rozčepýřené nagelované vlasy a na bradě bíbra.
Detektivy Millse a Sommerseta a padoucha Johna Doea už z četných opakování v televizi známe všichni, ale i tak si stále užíváme jejich jedinečného hereckého koncertu v mollových tóninách. Neméně důležité je však i zasazení do bezejmenné deštivé metropole. Tu Fincher portrétuje s negativními přívlastky biblické knihy Zjevení, starozákonní prorocké tradice a radikálních křesťanských skupin jako místo odcizení, sebestřednosti, rozkladu, disharmonie a hříchu. Místo, kde jsou otázky i odpovědi naprosto zbytečné, protože vás stejně nikdo neposlouchá. Okolí si všimne jen radikálního řezu, puštění žilou či skutku – manifestu, který možná nutně nepovede do bodu nula, kdy se začne úplně od začátku, alespoň se všemi řádně zacloumá. Takové místo pak plodí radikály typu Johna Doea (všimněte si, že Kevin Spacey v titulcích absentuje!), který je cílevědomý, zanícený a neohlíží se na morální rozměr použitých prostředků. V duchu hesla „když chcete upoutat pozornost, musíte lidi praštit palicí,“ odhazuje přirozené mravní blokátory a dělá/říká to, co sám chce a burcuje z apatie. V jakémsi podivně zvrhlém smyslu v něm přežívá duch romantických (věro)zvěstů, kteří jsou přesvědčeni, že za určité „pravdy“ je třeba se rvát. A ti, kdo jsou hotovi jeho záměry nařknout z pozérství, promyšlené nízkosti, nadužívání biblické metaforiky, pseudotajemna a dráždivého estétství, které si libuje ve zvrácenosti a kráse „květů zla,“ prostě nepochopili. John Doe a David Fincher toho po pravdě řečeno mají docela dost společného, i když ten druhý volí společensky akceptovatelnější metody, jak na něco upozornit. Film Sedm lze navzdory brutalitě a všemožným nechutnostem chápat i jako dílo, které se apatii, zoufalství z nedostatku komunikace a pesimismus snaží překonat.
Nezbývá než litovat, že do českých kin nedorazila i verze, která Fincherovým záměrům pravděpodobně odpovídala ještě více. Několik stovek z celkového počtu 2500 kopií, které šly v USA do kin, bylo zpracována procesem zadržování stříbra, což obrazu dává větší hloubku a až hmatatelnou hutnost. Což prý posiluje iluzi opravdovosti. Hercům tmavé pleti - v tomto případě Morganu Freemanovi – pak tento proces zvyšuje jasnost pleti, takže v černi všemožných temných zákoutí, tunelů a chodeb nesplynou s pozadím. Jakkoli jsme tedy v našich filmových šířkách o něco málo z obrazových kvalit Sedmičky ochuzeni, stále zbývá skvělá práce kameramana Dariuse Khondjiho (mimo jiné Delikatesy, Úkryt) a příkladná práce se světlem.
Je skutečně šokující, že dvanáct let po premiéře se k nám Sedm na DVD s českou lokalizací ještě nedostalo. A z toho plyne jedna ze zbytečných nedokonalostí české mutace. Místní živel chtěl tenhle dokonalý film ještě „trochu vylepšit“ a tak dabing z Johna Doea dělá od prvního proneseného slova jednorozměrnou – promiňte ten výraz – svini. Dabér Pavel Pípal, který je značně provařeným hlasem upoutávek a reklam TV Nova, svou modulací neúnosně tlačí na pilu, což je v přímém rozporu s tlumenou, sípavou a přesto sebevědomou dikcí v originální verzi. Nebrat.
VELKÁ RECENZE
Detektiv poručík Somerset (Morgan Freeman) má za týden odejít do důchodu. Poslední týden spolupracuje s detektivem seržantem Millsem (Brad Pitt), nezkušeným, ale odvážným detektivem, který sem byl právě přeložen. Mills je vznětlivý, temperamentní a často neovládá svůj hněv, zatímco Sommerset je uvážlivý starý profesionál.
Obžerství - První případ, který spolu řeší, se týká extrémně obézního muže, který byl nalezen mrtvý s tváří v misce se špagetami. Kotníky a zápěstí má svázány ostnatým drátem a pod stolem stojí kbelík se zvratky. Patolog později zjistí, že muže někdo násilím donutil jíst ohromné množství jídla, pak ho kopl do boku, čímž mu protrhl žaludek a způsobil vnitřní krvácení. Jediná stopa, která by mohla odhalit vraha, je několik účtenek na jídlo, které ukazují, že vrah šel několikrát do obchodu.
Lakota - Somerset vyjádří kapitánovi (R. Lee Ermey) své pochyby o tom, že Mills je připraven případ vyšetřovat, a následující den přebírá Mills nový případ, ohavnou vraždu prominentního právníka Eliho Goulda. Goulda někdo donutil vyříznout si libru svého vlastního masa, na podlaze je Gouldovou krví napsáno slovo „lakota“. Poté, co Somerset objeví na prvním místě činu za ledničkou tukem napsané slovo „obžerství“, začíná si myslet, že oba případy spolu souvisí, a řekne Millsovi a kapitánovi, že pravděpodobně mohou čekat pět dalších vražd podle zbývajících pěti smrtelných hříchů: chtíč, pýcha, lenost, hněv a závist.Millsova manželka Tracy (Gwyneth Paltrow) pozve Somerseta do jejich nového domu na večeři. Po večeři začnou oba případy vyšetřovat spolu. Ptají se vdovy po Gouldovi, zda si na fotografiích místa činu nevšimne něčeho neobvyklého, ona si všimne, že obraz v kanceláři je vzhůru nohama. Za obrazem detektivové objeví na zdi otisky prstů a rukou, které tvoří text „Pomoc“. Otisky patří známému drogovému dealerovi, o kterém si ale Somerset myslí, že vrahem není.
Lenost - Ukáže se, že Somerset měl pravdu. Muže jménem Victor najdou přivázaného k jeho posteli, živého, ale v hrozném mentálním a fyzickém stavu po roce bez pohybu. Nad postelí je výkaly napsané slovo „lenost“. Vrah zde zanechal hromadu fotografií a vzorky různých tělesných tekutin oběti, které ukazují, že se jim vrah vysmívá. Přijede fotograf, Mills se rozčílí a zaútočí na něj, ale muž stihne pořídit Millsovu fotku. V této době se Tracy tajně setká se Somersetem a řekne mu, že je těhotná. Ještě to neřekla svému muži, protože si není jistá, jestli si chce dítě nechat.
Vyšetřování nikam nevede, a tak Somerset ilegálně zaplatí kontaktu v FBI, aby vytiskl seznam jmen ve vládní databázi „označených“ knih, o které by se podle Somerseta vrah mohl zajímat. Podle seznamu přijdou na možného vraha, jmenuje se Jonathan Doe. Když navštíví Doeův byt, Doe přijde a na chodbě na ně začne střílet. Později Doe zvládne srazit Millse k zemi. Doe bezmocnému Millsovi přitiskne pistoli k hlavě. O několik sekund později se Doe rozhodne ho nezastřelit. Pak uteče pryč a Somerset přijíždí Millsovi na pomoc.
Chtíč - Mills chce prohledat Doeův byt, to ale Somerset odmítá s námitkou, že potřebují důvod, aby tam vstoupili, protože Doeovu adresu našli nelegálně. Mills předstírá, že souhlasí, ale pak, když se Somerset chystá odejít, vykopne dveře. Rozhodnou se zaplatit bezdomovci, za vymyšlenou historku, že byt našli legálně. Detektivové prohledají Doeův byt a najdou noviny a fotky možných obětí, včetně fotografie prostitutky. Najdou i fotku Millse, kterou fotograf pořídil, ukazující, že Doe se objevil na místě činu s obětí lenosti. Detektivové jsou brzy povolání na místo další oběti (prostitutka). Na dveře pokoje je vyryto slovo chtíč, uvnitř je tělo prostitutky, policie a muž v šoku, který křičí: „Sundejte ze mě tu věc!“. Na stanici muž, který se silně třese, říká, že vrah ho donutil přivázat na sebe kožený penis s ostřím na konci a pak znásilnit prostitutku a tím ji zmrzačit k smrti.
Pýcha - Pátá oběť se objeví následující den po telefonním hovoru Johna Doea na policejní velitelství. Ve své posteli je nalezena mrtvá modelka. Doe jí ustřihl nos – pak jí nabídl možnost volby: žít s jejím znetvořením nebo spáchat sebevraždu. K jedné ruce jí přilepil prášky na spaní (kterými se mohla předávkovat) a k druhé ruce telefon (aby mohla zavolat pomoc). Tím, že si vybrala sebevraždu, souhlasila se hříchem pýcha, které je napsáno rtěnkou na záhlaví postele. Mills a Somerset se vrátí na policejní velitelství, kde na ně v recepci zavolá muž, jehož ruce a košile jsou pokryty krví tří osob: jeho vlastní, od neustálého odřezávání si špiček prstů; modelky a ještě jedné neidentifikované oběti. Tento muž je brzy označen jako Doe (Kevin Spacey). Přes svého právníka (Richard Schiff) Doe nabízí, že se přizná ke všem vraždám, ale pod podmínkou, že ho detektivové doprovodí na místo, o kterém Doe říká, že tam jsou dvě další těla. Právní zástupce Doea hrozí, že odmítnutí nabídky povede k tomu, že Doea bude hájit jako nepříčetného. Mills se rozhodne pro plné přiznání.
Závist - Když přijedou na místo určené Doeem, přijede dodávkový vůz. Somerset dodávku zastaví několik set metrů od Millse s Doeem a promluví s řidičem, který říká, že o ničem neví, má pouze doručit balíček. Krabice je adresovaná Millsovi, ale Somerset se rozhodne ji otevřít. Po otevření od krabice hrůzou odskočí a zakřičí na Millse, který se snaží ignorovat Doeovy poznámky, aby odhodil zbraň a nepřibližoval se ke krabici. Zatímco Somerset běží zpět k Millsovi a Doeovi, Doe prozradí Millsovi, že potom, co Mills odešel do práce, navštívil Tracy a zkoušel „hrát manžela“. Nezávisle na bohatství, Doe záviděl plody běžného mužského života, a tedy je jeho hříchem závist. Doe vyzradí, že zabil Tracy, a pak přidá: „Vzal jsem si suvenýr … její pěknou hlavu“. Doe si pak dobírá Millse, když zjistí, že Mills nevěděl o Tracyině těhotenství.
Hněv - Rozzuřený a zděšený Mills zvažuje zabití Doea. Somerset se ho pokouší zastavit tím, že Doe chce, aby ho zabil. Tím bude Doe potrestán za závist a Mills, který ho zabije, se stane ztělesněním hněvu a Doeovo dílo bude dokonáno. „Jestli ho zabiješ, vyhraje,“ říká Somerset. Nicméně rozrušený a emotivní Mills střelí Doea do hlavy a zbytek zásobníku vyprázdní do jeho těla.
V další scéně odváží Millse v policejním voze. Kapitán se ptá Somerseta: „Kam půjdeš?“ Somerset unaveně odpoví: „Budu poblíž,“, čímž naznačuje, že neodchází do dlouho očekávaného důchodu.
Úplně nakonec Somerset cituje Ernesta Hemingwaye: „Ernest Hemingway jednou řekl: Svět je krásné místo a stojí za to o něj bojovat. Souhlasím s druhou částí.“
Ocenění:
Academy Awards
1996 - Střih (nominace)
BAFTA
1996 - Andrew Kevin Walker (Původní scénář) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
1995 - Darius Khondji (Nejlepší kamera) (nominace)
1995 - Howard Shore (Nejlepší hudba) (nominace)
DABING
V českém znění: Antonín Molčík - Morgan Freeman (detektiv William Somerset), Michal Dlouhý - Brad Pitt (detektiv David Mills), Sabina Laurinová - Gwyneth Paltrow (Tracy Mills), Rudolf Jelínek - Lee R. Ermey (policejní kapitán), Jan Přeučil - Richard Roundtree (Talbot)/(titulky), Pavel Pípal - Kevin Spacey (John Doe), Miriam Chytilová, Marek Libert, Marcela Kyselová, Ivan Jurka, Vlasta Žehrová, Milan Bouška, Ivana Měřičková, Miloslav Študent, Radovan Vaculík, Petr Štěpánek - Richard Schiff (právník Johna Doa), Alena Procházková, Jaroslav Horák, Bedřich Šetena, Roman Hájek, Vladimír Kudla
Překlad: Robert Bartoš
Zvuk: Ivo Novák - AB Barrandov dabing
Produkce: Petr Tichý ml.
Dialogy: Lenka Kristofovičová
Režie: Petr Tichý
Vyrobilo: Studio Auvit 1996
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.3.1996 Intersonic
Premiéra USA: 22.9.1995 New Line Cinema
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.1996 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 15.6.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 28.3.2012 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 6 044 923
Tržby celkem - $ 327 311 859
Návštěvnost v ČR - 172 660
Náklady (Rozpočet) - $ 33 000 000
„Sedm smrtelných hříchů, sedm krutých vražd“
OBSAH
Obžerství, lakota, lenost, závist, hněv, pýcha a smilstvo. Sedm smrtelných hříchů, o nichž kázali církevní hodnostáři ve středověkých kázáních s varováním, jak mohou nábožné lidi odvádět od víry. Tyto hříchy se objevily jako předloha spousty literárních, výtvarných či divadelních děl. Nyní vznikl vynikající a strhující film o dvojici nerovných detektivů, kteří řeší záhadnou sérii vražd, motivovaných zmíněným náboženským kázáním.Díky originálnímu využití uvedených smrtelných hříchů jako společného jmenovatele děsivé série vražd a vytvoření fascinující atmosféry, představuje americký film Sedm (Seven) jeden z nejpozoruhodnějších a zároveň nejúspěšnějších snímků posledního období. Svou neoddiskutovatelnou kvalitou je právem přirovnáván k jednomu z vrcholů svého žánru, k thrilleru Mlčení jehňátek, jehož snad možná i překonává. Tento neodolatelně mrazivý a působivě-zlověstný film má v sobě magnetismus, který vtahuje diváka do nebezpečného vyšetřování končícího soubojem s jedním z nejinteligentnějších a nejrafinovanějších zločinců filmového plátna. "Toto je film, který vás šokuje. Toto je film, který vás vzruší. Toto je film, který vám vyrazí dech,"říká producent Arnold Kopelson, jehož filmy Četa a Uprchlík získaly Oscara. "Lidé, kteří uvidí tento film, odejdou z kina ohromení a budto nebudou schopní vyřknout ani slovo, nebo budou film velmi vzrušeně komentovat. "Poručík William Somerset /Morgan Freeman/, uznávaný ale poněkud unavený detektivní veterán, pomalu končí svou kariéru, a nakonec ještě dostane poslední úkol - zaučit mladého a ambiciózního kriminalistu Davida Millse (Brad Pitt). Oba jsou nasazeni na případ, který je neodvolatelně vtáhne do pomýleného a zvráceného světa psychicky vyšinutého, ale inteligentního a rafinovaného zločince Johna Doa (Kevin Spacey). Sedm smrtelných hříchů slouží ve filmu jako katalyzátor dokonalých a cíleně motivovaných vražd. "John Doe trpělivě plánoval některé z nich celý rok," vysvětluje scenárista Andrew Kevin Walkner. "Vybral si své oběti s nemilosrdnou precizností. Vraždy propracoval až do nejmenšího detailu. Rozhodl se krok za krokem odstraňovat špínu z morálně zkažené společnosti. "Nezávislá společnost New Line Cinema se obrátila na Davida Finchera s nabídkou, aby film režíroval. Mladý tvůrce si vysloužil své autoritativní místo ve filmovém byznysu díky svému "uměleckému idealismu" a výjimečnému estetickému přístupu ve zpracování témat. Jméno si získal především několika skvělými videoklipy (např. pra Madonnu, Rolling Stones nebo Aerosmith) i svým hraným debutem Vetřelec 3. 'Film Sedm mě načisto vtáhl do svého světa. Jedná se o ten druh dramatu, v němž je zlo mnohem skutečnější a bližší. Vypráví o naprosté ztrátě kontroly,"vysvětluje režisér. "Pro náš film byl nejdůležitější pocit maximální autentičnosti. Zobrazuje život ve velkoměstě - špinavém, násilném, depresivním. Chtěli jsme vytvořit obraz prostředí odrážejícího morální úpadek lidí v něm. Všechno se rozpadá, nic nefunguje tak, jak má. Chtěli jsme tento svět zachytit vizuálně a stylisticky tak, jak opravdu je. "Sedm je vskutku neobyčejný film, jakých v současném Hollywoodu vznikne skutečně málo - od způsobu filmování až po šokující závěr. Film vznikl na hollywoodské poměry za neuvěřitelně nízký rozpočet 20 milionů dolarů. Už necelé dva měsíce po americké premiéře se jeho náklady čtyřnásobně vrátily. Čtyři týdny se držel na samém vrcholu U.S. kino-box office a do konce roku jen na severoamerickém kontinentu vydělal 90 milionů dolarů.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Chytrá zápletka a naprosto geniální pointa, která vás přitluče do křesla. O technické stránce nemá cenu mluvit - nic jí nechybí. Herecké výkony jsou naprosto fantastické - Morgan Freeman předvádí strhující výkon (opět neproměněná Oscarová nominace, soška za Million Dollar Baby je asi satisfakcí za tento film a Vykoupení z věznice Shawshank), i Brad Pitt dokazuje, že není jenom plakátový hezoun, ale že pod taktovkou zkušeného režiséra je i dobrý herec; fantastický je i Kevin Spacey, kterému uvěříte každé jeho gesto, slovo i pohyb. Síla tohoto snímku ale tkví i (a vlastně zejména) v silném a propracovaném scénáři, který se téměř vyvarovává logických chyb, které se velmi často objevují ve filmech obdobného žánru a také ve výborné režii Davida Finchera, který dokáže udržet vaší pozornost po celý více než dvouhodinový film na stejné (vysoké) úrovni. (Galadriel) 5*
Nejsem si vědom thrilleru, který by hrál na strunu divákovi strměji a vážněji jak na banju Ivana Mládka. Sedm je film, který se od základů sice může tvářit jako průměrný příběh masového vraha, kterých je v neposlední řadě tucty, jenže...Sedm není jen číslovka. Sedm je taky počet hříchů, které si vrah vybral, aby na dlouhou dobu zaměstnal policejní vyšetřovatele, kterým šéfují Morgan Freeman a Brad Pitt a musím uznat, že se s rolí policistů poprali naprosto dokonale. Jen tu skládanku jim dalo trochu práci rozluštit a přeci jenom se v ní dodnes skrývá trochu toho tajemna, které nechává diváka napínat od začátku až do konce. Jelikož stále se něco děje a co je hlavní, nikdy není konec začátku, nikdy neskončí něco co už je rozjeté nebo-li respektive rozjetý vlak nelze zastavit a stejně jako zde náš masový vrah, jenž si to značně vychutnává má svůj dokonalý plán doveden opravdu do oné dokonalosti a právě proto divák nedokáže přestat chvíli přemýšlet, chvíli se odreagovat, alespoň chvíli zvolnit. To prostě nelze jelikož film to nedovolí a stejně jako já souhlasím s tím, že tohle je nejlepší thriller všech dob, tak nadosmrti nezapomenu na názvy všech sedmi hříchů, které se mi ještě teď točí v hlavě: obžérství, lakomství, lenost, závist, hněv, pýcha, smilstvo. (Malarkey) 5*
Poprvé jsem viděl film SEDM se SEDMi kamarády v SEDM hodin SEDMého SEDmý v SEDMé řadě na sedadle číslo SEDM. Než jsem napsal tento komentář viděl jsem film už SEDM krát. Mám přesně SEDM důvodů proč dát filmu plný počet *. 1. Scénář; 2. Režie; 3. Dokonale vytvořená depresivní atmosféry; 4. Morgan Freeman; 5. Brad Pitt; 6.Kevin Spacey; 7. Originální závěr; Kdyby bylo SEDM hvězdiček jistě by se našlo SEDM důvodů, proč dát SEDM hvězdiček. Mezi mou filmovou TOP má film SEDM pořadové číslo SEDM. Film SEDM je vynikající krimi - thriller na který se můžete koukat SEDM hodin vkuse a stejně nebudete unaveni více jak po SEDMi SEDMi stupňových pivech. Stačilo mě pouhých SEDM minut, aby se napsal komentář, který bude mít SEDM řádků. Přesto zůstává slovo SEDM jen pouhá číslovka nebo snad ne ? (Enšpígl) 5*
OLDIES FILMU
Před premiérou byl možná trailer na Sedm průměrným spotřebním zbožím. Brad Pitt nás moc netankoval, natož řidič slečny Daisy a tuctová blondýnka vedle něj. Ale možná se pletu - pamětníci nechť můj soud zkorigují. V každém případě nad dnešním účinkem traileru na Sedm už se polemizovat nevyplatí. Neustále zatažená obloha, zmoklá dvojice detektivů Mills – Sommerset, která povětšinou nevěří vlastním očím a vyzývá k jejich zakrývání v zahnívajícím světě dneška. A k tomu sedm hříchů, jež rudě problikávají pod temnými tóny, a spojují tak nadmíru dynamické míchání perkusí s honičkou na tajemného sadistu. Ten se stylově představí jen odrazem v kaluži a utvrdí ve zjištění, že u tak intenzivních kinematografických prožitků nelze jednotlivé záběry vytrhávat z kontextu a oddělovat tím střih od frenetického výrazu Brada Pitta. Za každou sekundou je totiž cítit Fincherova deka, pod kterou je nedýchatelno dávno před zdrcující zásilkou pošťáka Ondry. Parádní upoutávka s hrozivým a temným feelingem, z níž nelze setřást Fincherovu preciznost a trauma Davida Millse. „Ernest Hemingway kdysi řekl: Svět je krásné místo, pro které stojí za to bojovat, Souhlasím s tou druhou částí.“
V.I.M. FILMU
Sedm dní v deštivém městě a váš život již nikdy nebude jako dřív. Není pochyb o tom, že film Sedm dal slovu „thriller“ nový význam, udělal z Brada Pitta opravdovou hvězdu a Davida Finchera katapultoval do sfér, v nichž neočekáváme tradiční a normální. A mimo jiné kluci kolem dvacítky začali v roce 1994 z ničeho nic nosit rozčepýřené nagelované vlasy a na bradě bíbra.
Detektivy Millse a Sommerseta a padoucha Johna Doea už z četných opakování v televizi známe všichni, ale i tak si stále užíváme jejich jedinečného hereckého koncertu v mollových tóninách. Neméně důležité je však i zasazení do bezejmenné deštivé metropole. Tu Fincher portrétuje s negativními přívlastky biblické knihy Zjevení, starozákonní prorocké tradice a radikálních křesťanských skupin jako místo odcizení, sebestřednosti, rozkladu, disharmonie a hříchu. Místo, kde jsou otázky i odpovědi naprosto zbytečné, protože vás stejně nikdo neposlouchá. Okolí si všimne jen radikálního řezu, puštění žilou či skutku – manifestu, který možná nutně nepovede do bodu nula, kdy se začne úplně od začátku, alespoň se všemi řádně zacloumá. Takové místo pak plodí radikály typu Johna Doea (všimněte si, že Kevin Spacey v titulcích absentuje!), který je cílevědomý, zanícený a neohlíží se na morální rozměr použitých prostředků. V duchu hesla „když chcete upoutat pozornost, musíte lidi praštit palicí,“ odhazuje přirozené mravní blokátory a dělá/říká to, co sám chce a burcuje z apatie. V jakémsi podivně zvrhlém smyslu v něm přežívá duch romantických (věro)zvěstů, kteří jsou přesvědčeni, že za určité „pravdy“ je třeba se rvát. A ti, kdo jsou hotovi jeho záměry nařknout z pozérství, promyšlené nízkosti, nadužívání biblické metaforiky, pseudotajemna a dráždivého estétství, které si libuje ve zvrácenosti a kráse „květů zla,“ prostě nepochopili. John Doe a David Fincher toho po pravdě řečeno mají docela dost společného, i když ten druhý volí společensky akceptovatelnější metody, jak na něco upozornit. Film Sedm lze navzdory brutalitě a všemožným nechutnostem chápat i jako dílo, které se apatii, zoufalství z nedostatku komunikace a pesimismus snaží překonat.
Nezbývá než litovat, že do českých kin nedorazila i verze, která Fincherovým záměrům pravděpodobně odpovídala ještě více. Několik stovek z celkového počtu 2500 kopií, které šly v USA do kin, bylo zpracována procesem zadržování stříbra, což obrazu dává větší hloubku a až hmatatelnou hutnost. Což prý posiluje iluzi opravdovosti. Hercům tmavé pleti - v tomto případě Morganu Freemanovi – pak tento proces zvyšuje jasnost pleti, takže v černi všemožných temných zákoutí, tunelů a chodeb nesplynou s pozadím. Jakkoli jsme tedy v našich filmových šířkách o něco málo z obrazových kvalit Sedmičky ochuzeni, stále zbývá skvělá práce kameramana Dariuse Khondjiho (mimo jiné Delikatesy, Úkryt) a příkladná práce se světlem.
Je skutečně šokující, že dvanáct let po premiéře se k nám Sedm na DVD s českou lokalizací ještě nedostalo. A z toho plyne jedna ze zbytečných nedokonalostí české mutace. Místní živel chtěl tenhle dokonalý film ještě „trochu vylepšit“ a tak dabing z Johna Doea dělá od prvního proneseného slova jednorozměrnou – promiňte ten výraz – svini. Dabér Pavel Pípal, který je značně provařeným hlasem upoutávek a reklam TV Nova, svou modulací neúnosně tlačí na pilu, což je v přímém rozporu s tlumenou, sípavou a přesto sebevědomou dikcí v originální verzi. Nebrat.
VELKÁ RECENZE
Detektiv poručík Somerset (Morgan Freeman) má za týden odejít do důchodu. Poslední týden spolupracuje s detektivem seržantem Millsem (Brad Pitt), nezkušeným, ale odvážným detektivem, který sem byl právě přeložen. Mills je vznětlivý, temperamentní a často neovládá svůj hněv, zatímco Sommerset je uvážlivý starý profesionál.
Obžerství - První případ, který spolu řeší, se týká extrémně obézního muže, který byl nalezen mrtvý s tváří v misce se špagetami. Kotníky a zápěstí má svázány ostnatým drátem a pod stolem stojí kbelík se zvratky. Patolog později zjistí, že muže někdo násilím donutil jíst ohromné množství jídla, pak ho kopl do boku, čímž mu protrhl žaludek a způsobil vnitřní krvácení. Jediná stopa, která by mohla odhalit vraha, je několik účtenek na jídlo, které ukazují, že vrah šel několikrát do obchodu.
Lakota - Somerset vyjádří kapitánovi (R. Lee Ermey) své pochyby o tom, že Mills je připraven případ vyšetřovat, a následující den přebírá Mills nový případ, ohavnou vraždu prominentního právníka Eliho Goulda. Goulda někdo donutil vyříznout si libru svého vlastního masa, na podlaze je Gouldovou krví napsáno slovo „lakota“. Poté, co Somerset objeví na prvním místě činu za ledničkou tukem napsané slovo „obžerství“, začíná si myslet, že oba případy spolu souvisí, a řekne Millsovi a kapitánovi, že pravděpodobně mohou čekat pět dalších vražd podle zbývajících pěti smrtelných hříchů: chtíč, pýcha, lenost, hněv a závist.Millsova manželka Tracy (Gwyneth Paltrow) pozve Somerseta do jejich nového domu na večeři. Po večeři začnou oba případy vyšetřovat spolu. Ptají se vdovy po Gouldovi, zda si na fotografiích místa činu nevšimne něčeho neobvyklého, ona si všimne, že obraz v kanceláři je vzhůru nohama. Za obrazem detektivové objeví na zdi otisky prstů a rukou, které tvoří text „Pomoc“. Otisky patří známému drogovému dealerovi, o kterém si ale Somerset myslí, že vrahem není.
Lenost - Ukáže se, že Somerset měl pravdu. Muže jménem Victor najdou přivázaného k jeho posteli, živého, ale v hrozném mentálním a fyzickém stavu po roce bez pohybu. Nad postelí je výkaly napsané slovo „lenost“. Vrah zde zanechal hromadu fotografií a vzorky různých tělesných tekutin oběti, které ukazují, že se jim vrah vysmívá. Přijede fotograf, Mills se rozčílí a zaútočí na něj, ale muž stihne pořídit Millsovu fotku. V této době se Tracy tajně setká se Somersetem a řekne mu, že je těhotná. Ještě to neřekla svému muži, protože si není jistá, jestli si chce dítě nechat.
Vyšetřování nikam nevede, a tak Somerset ilegálně zaplatí kontaktu v FBI, aby vytiskl seznam jmen ve vládní databázi „označených“ knih, o které by se podle Somerseta vrah mohl zajímat. Podle seznamu přijdou na možného vraha, jmenuje se Jonathan Doe. Když navštíví Doeův byt, Doe přijde a na chodbě na ně začne střílet. Později Doe zvládne srazit Millse k zemi. Doe bezmocnému Millsovi přitiskne pistoli k hlavě. O několik sekund později se Doe rozhodne ho nezastřelit. Pak uteče pryč a Somerset přijíždí Millsovi na pomoc.
Chtíč - Mills chce prohledat Doeův byt, to ale Somerset odmítá s námitkou, že potřebují důvod, aby tam vstoupili, protože Doeovu adresu našli nelegálně. Mills předstírá, že souhlasí, ale pak, když se Somerset chystá odejít, vykopne dveře. Rozhodnou se zaplatit bezdomovci, za vymyšlenou historku, že byt našli legálně. Detektivové prohledají Doeův byt a najdou noviny a fotky možných obětí, včetně fotografie prostitutky. Najdou i fotku Millse, kterou fotograf pořídil, ukazující, že Doe se objevil na místě činu s obětí lenosti. Detektivové jsou brzy povolání na místo další oběti (prostitutka). Na dveře pokoje je vyryto slovo chtíč, uvnitř je tělo prostitutky, policie a muž v šoku, který křičí: „Sundejte ze mě tu věc!“. Na stanici muž, který se silně třese, říká, že vrah ho donutil přivázat na sebe kožený penis s ostřím na konci a pak znásilnit prostitutku a tím ji zmrzačit k smrti.
Pýcha - Pátá oběť se objeví následující den po telefonním hovoru Johna Doea na policejní velitelství. Ve své posteli je nalezena mrtvá modelka. Doe jí ustřihl nos – pak jí nabídl možnost volby: žít s jejím znetvořením nebo spáchat sebevraždu. K jedné ruce jí přilepil prášky na spaní (kterými se mohla předávkovat) a k druhé ruce telefon (aby mohla zavolat pomoc). Tím, že si vybrala sebevraždu, souhlasila se hříchem pýcha, které je napsáno rtěnkou na záhlaví postele. Mills a Somerset se vrátí na policejní velitelství, kde na ně v recepci zavolá muž, jehož ruce a košile jsou pokryty krví tří osob: jeho vlastní, od neustálého odřezávání si špiček prstů; modelky a ještě jedné neidentifikované oběti. Tento muž je brzy označen jako Doe (Kevin Spacey). Přes svého právníka (Richard Schiff) Doe nabízí, že se přizná ke všem vraždám, ale pod podmínkou, že ho detektivové doprovodí na místo, o kterém Doe říká, že tam jsou dvě další těla. Právní zástupce Doea hrozí, že odmítnutí nabídky povede k tomu, že Doea bude hájit jako nepříčetného. Mills se rozhodne pro plné přiznání.
Závist - Když přijedou na místo určené Doeem, přijede dodávkový vůz. Somerset dodávku zastaví několik set metrů od Millse s Doeem a promluví s řidičem, který říká, že o ničem neví, má pouze doručit balíček. Krabice je adresovaná Millsovi, ale Somerset se rozhodne ji otevřít. Po otevření od krabice hrůzou odskočí a zakřičí na Millse, který se snaží ignorovat Doeovy poznámky, aby odhodil zbraň a nepřibližoval se ke krabici. Zatímco Somerset běží zpět k Millsovi a Doeovi, Doe prozradí Millsovi, že potom, co Mills odešel do práce, navštívil Tracy a zkoušel „hrát manžela“. Nezávisle na bohatství, Doe záviděl plody běžného mužského života, a tedy je jeho hříchem závist. Doe vyzradí, že zabil Tracy, a pak přidá: „Vzal jsem si suvenýr … její pěknou hlavu“. Doe si pak dobírá Millse, když zjistí, že Mills nevěděl o Tracyině těhotenství.
Hněv - Rozzuřený a zděšený Mills zvažuje zabití Doea. Somerset se ho pokouší zastavit tím, že Doe chce, aby ho zabil. Tím bude Doe potrestán za závist a Mills, který ho zabije, se stane ztělesněním hněvu a Doeovo dílo bude dokonáno. „Jestli ho zabiješ, vyhraje,“ říká Somerset. Nicméně rozrušený a emotivní Mills střelí Doea do hlavy a zbytek zásobníku vyprázdní do jeho těla.
V další scéně odváží Millse v policejním voze. Kapitán se ptá Somerseta: „Kam půjdeš?“ Somerset unaveně odpoví: „Budu poblíž,“, čímž naznačuje, že neodchází do dlouho očekávaného důchodu.
Úplně nakonec Somerset cituje Ernesta Hemingwaye: „Ernest Hemingway jednou řekl: Svět je krásné místo a stojí za to o něj bojovat. Souhlasím s druhou částí.“
Ocenění:
Academy Awards
1996 - Střih (nominace)
BAFTA
1996 - Andrew Kevin Walker (Původní scénář) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
1995 - Darius Khondji (Nejlepší kamera) (nominace)
1995 - Howard Shore (Nejlepší hudba) (nominace)
DABING
V českém znění: Antonín Molčík - Morgan Freeman (detektiv William Somerset), Michal Dlouhý - Brad Pitt (detektiv David Mills), Sabina Laurinová - Gwyneth Paltrow (Tracy Mills), Rudolf Jelínek - Lee R. Ermey (policejní kapitán), Jan Přeučil - Richard Roundtree (Talbot)/(titulky), Pavel Pípal - Kevin Spacey (John Doe), Miriam Chytilová, Marek Libert, Marcela Kyselová, Ivan Jurka, Vlasta Žehrová, Milan Bouška, Ivana Měřičková, Miloslav Študent, Radovan Vaculík, Petr Štěpánek - Richard Schiff (právník Johna Doa), Alena Procházková, Jaroslav Horák, Bedřich Šetena, Roman Hájek, Vladimír Kudla
Překlad: Robert Bartoš
Zvuk: Ivo Novák - AB Barrandov dabing
Produkce: Petr Tichý ml.
Dialogy: Lenka Kristofovičová
Režie: Petr Tichý
Vyrobilo: Studio Auvit 1996
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.3.1996 Intersonic
Premiéra USA: 22.9.1995 New Line Cinema
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.1996 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 15.6.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 28.3.2012 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 6 044 923
Tržby celkem - $ 327 311 859
Návštěvnost v ČR - 172 660
Náklady (Rozpočet) - $ 33 000 000
Tvůrci a herci
David Fincher (Režie), Phyllis Carlyle (Produkce), Arnold Kopelson (Produkce), Howard Shore (Hudba), Darius Khondji (Kamera), Richard Francis-Bruce (Střih), Kerry Barden (Casting), Billy Hopkins (Casting), Suzanne Smith (Casting), Arthur Max (Scénografie), Michael Kaplan (Kostýmy), Ren Klyce (Zvuk), Willie D. Burton (Zvuk), Jean Ann Black (Masky), Michael White (Masky), Andrew Kevin Walker (Scénář), Brad Pitt (Herec), Morgan Freeman (Herec), Gwyneth Paltrow (Herec), R. Lee Ermey (Herec), Andrew Kevin Walker (Herec), John Cassini (Herec), Reg E. Cathey (Herec), Bob Collins (Herec), Richard Roundtree (Herec), Allan Kolman (Herec), Alfonso Freeman (Herec), John C. McGinley (Herec), Kevin Spacey (Herec), Richard Portnow (Herec), Mark Boone Junior (Herec), Emily Wagner (Herec), Michael Massee (Herec), Leland Orser (Herec), Lexie Bigham (Herec), Evan Mirand (Herec), Harris Savides (Herec), Richard Schiff (Herec), Richmond Arquette (Herec), Charles S. Dutton (Herec), Endre Hules (Herec), Harrison White (Herec)
1995/127/USA/Krimi, Mysteriózní, Thriller
Zajímavost k filmu
- Brad Pitt při natáčení honičky uklouzl, prorazil rukou skleněnou tabuli a poranil si šlachu. Během několika dní byl herec zpátky na place, ale s rukou v sádře. Nebyl to zásadní problém, protože jeho postava se měla podle scénáře zranit, jenom né na ruce. Stačila ovšem drobná úprava scénáře.
- V úvodních titulcích filmu nejsou použitý žádné digitální triky. Produkční designér John Sable strávil týdny tím, že popisoval desítky stran papírů nesmysly. Vše také natáčel a záběry z toho, jak pracuje, jsou právě v úvodních titulcích.
- Denzel Washington nepřijal roli detektiva Millse (Brad Pitt) kvůli tomu, že se mu film zdál až moc temný a zlověstný. Potom, co herec finální snímek viděl, prohlásil, že svého odmítnutí lituje.
- Do role Viktora, hříšníka lenosti, chtěl režisér David Fincher obsadit herce velmi vyzáblého. Na konkurz se dostavil herec Michael Reid MacKay, který v té době vážil necelých 41 kg. Herec roli dostal a režisér mu ze srandy při odchodu řekl, že by měl ještě do natáčení něco málo zhubnout. MacKay se na natáčení dostavil s váhou 38 kg.
- Brad Pitt (Mills) vyinkasoval z celkového 33 milionového rozpočtu filmu 7 milionů dolarů.
- Jedná se o první spolupráci Brada Pitta a Davida Finchera, kteří poté společně natočili také snímky Klub rváčů (1999) a Podivuhodný případ Benjamina Buttona (2008). (Nancy...)
- Brad Pitt (Mills) se při natáčení seznámil s Gwyneth Paltrow (Tracy), která ve filmu hrála jeho manželku, a stal se z nich pár. Později se dokonce zasnoubili, v roce 1997 se ale rozešli.
- Ve scéně, kdy Mills (Brad Pitt) prohlašuje: "Jodie Foster mi řekla, ať to udělám," je narážka na událost ze 30. března 1981, kdy John Hinckley jr. postřelil prezidenta Ronalda Reagana poté, co několikrát viděl film Taxikář (1976) a byl posedlý poselstvím role Jodie Foster.
- Odkaz na film se objevil ve videoklipu ke skladbě „Haifisch“ od kapely Rammstein.
- Všetky obrázky z knihy "Božská komédia", ktorú uvidíme vo filme, pochádzajú od Gustava Dorého.
- Verze filmu pro televizi BBC ve Spojeném králoství byla zkrácena o záběry pitvy oběti motivované hříchem obžerství a několik dalších krvavých záběrů. Podobně byla z dialogů vynechána i všechna slova o souložení.
- Natáčelo se v Kalifornii a Pensylvánii.
- Brad Pitt při natáčení honičky uklouzl, prorazil rukou skleněnou tabuli a poranil si šlachu. Během několika dní byl herec zpátky na place, ale s rukou v sádře. Nebyl to zásadní problém, protože jeho postava se měla podle scénáře zranit, jenom né na ruce. Stačila ovšem drobná úprava scénáře.
- V úvodních titulcích filmu nejsou použitý žádné digitální triky. Produkční designér John Sable strávil týdny tím, že popisoval desítky stran papírů nesmysly. Vše také natáčel a záběry z toho, jak pracuje, jsou právě v úvodních titulcích.
- Denzel Washington nepřijal roli detektiva Millse (Brad Pitt) kvůli tomu, že se mu film zdál až moc temný a zlověstný. Potom, co herec finální snímek viděl, prohlásil, že svého odmítnutí lituje.
- Do role Viktora, hříšníka lenosti, chtěl režisér David Fincher obsadit herce velmi vyzáblého. Na konkurz se dostavil herec Michael Reid MacKay, který v té době vážil necelých 41 kg. Herec roli dostal a režisér mu ze srandy při odchodu řekl, že by měl ještě do natáčení něco málo zhubnout. MacKay se na natáčení dostavil s váhou 38 kg.
- Brad Pitt (Mills) vyinkasoval z celkového 33 milionového rozpočtu filmu 7 milionů dolarů.
- Jedná se o první spolupráci Brada Pitta a Davida Finchera, kteří poté společně natočili také snímky Klub rváčů (1999) a Podivuhodný případ Benjamina Buttona (2008). (Nancy...)
- Brad Pitt (Mills) se při natáčení seznámil s Gwyneth Paltrow (Tracy), která ve filmu hrála jeho manželku, a stal se z nich pár. Později se dokonce zasnoubili, v roce 1997 se ale rozešli.
- Ve scéně, kdy Mills (Brad Pitt) prohlašuje: "Jodie Foster mi řekla, ať to udělám," je narážka na událost ze 30. března 1981, kdy John Hinckley jr. postřelil prezidenta Ronalda Reagana poté, co několikrát viděl film Taxikář (1976) a byl posedlý poselstvím role Jodie Foster.
- Odkaz na film se objevil ve videoklipu ke skladbě „Haifisch“ od kapely Rammstein.
- Všetky obrázky z knihy "Božská komédia", ktorú uvidíme vo filme, pochádzajú od Gustava Dorého.
- Verze filmu pro televizi BBC ve Spojeném králoství byla zkrácena o záběry pitvy oběti motivované hříchem obžerství a několik dalších krvavých záběrů. Podobně byla z dialogů vynechána i všechna slova o souložení.
- Natáčelo se v Kalifornii a Pensylvánii.
Odkazy
Hrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Kevin Spacey, R. Lee Ermey, Richard Roundtree, John C. McGinley, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini, Reg E. Cathey, Peter Crombie, Hawthorne James, Michael Massee, Leland Orser, Richard Portnow, Richard Schiff, Andrew Kevin Walker, Daniel Zacapa, Endre Hules, Bob Collins, Allan Kolman, Alfonso Freeman, Harrison White, Emily Wagner, Lexie Bigham, Evan Mirand, Harris Savides, Richmond Arquette, Charles S. Dutton, Arthur Max, Gene Borkan, Heidi Schanz, Shannon Wilcox, Bob Stephenson, Michael Reid MacKay, Mario Di Donato