Saw: Hra o přežití / Saw (2004/103/USA, Austrálie/Horor, Mysteriózní, Thriller) 83% -Originál DVD-

25.09.2018 09:16
JEDNOU VĚTOU
„Šílená hra o život začíná.“

OBSAH
Geniální vrah, bizarní smrti, dějové zvraty, falešné stopy. Pokud jste ujížděli na filmu Davida Finchera Se7en (Sedm), pak budete chtít skládat i tuhle SKLÁDAČKU. Ale pěkně od začátku: Probudíte se v neznámé místnosti. Nic si nepamatujete, nic nevidíte, protože je všude tma. Cvak, rozsvítí se světla. Ležíte na špinavé podlaze ve staré vysloužilé umývárně. Proti vám stojí chlap, který také nevypadá nejlíp, a mezi vámi leží mrtvola v kaluži krve. Chcete k ní, ale nejde to. Jste za kotník připoután k trubce u zdi. Ještě to nevíte, ale čeká vás nejhorší noc ve vašem životě. Nejhorší, nebo poslední - a nejspíš oboje najednou. Dostal jste se do spárů vraha, který terorizuje vaše město, vraha, kterému říkají Jigsaw, vraha, který proslul bizarními způsoby likvidace svých obětí...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
I saw Saw a musím říct, že to opravdu stálo za to. Není to sice Shakespeare, ale vypjatých hereckých výkonů si tu užijete až až, obzvlášť mě překvapil Cary Elwes, od jehož doktůrka bych takovéhle kousky...ale co to kecám, Saw dostává takhle vysoké hodnocení ne za herecké výkony, ale kvůli tomu zvrácení naruby, kterého si užijete víc než dost a bude se vám to líbit. Poslední půlhodina sice není tak zdrcující jako třeba v Ďáblově Advokátovi, ale něco tak nepopsatelného, do čeho by vařilo něco co sakra připomíná Live And Let Die, by se mělo natáčet častěji, protože je to geniální. A navíc nemáte pocit, že s vámi scénárista a producent nebo někdo jim podobný hraje hru na blbého a blbějšího, takže 1:0 pro Jamese Wana. Jen mi nejde do hlavy jak chce natočit stejně kvalitní sequel, když pointa jedničky nebude možná...ale přeju mu, aby to vyšlo (dodatek - ono to nakonec nevyšlo. (Gemini) 4*

Málokdy se stane, že mě film dokáže šokovat. Ať už svým příběhem, průběhem nebo samotným závěrem. Saw: Hra o přežití to dokázal. Příběh vytvořil takový, že ho dokáže natahat na několik dalších dílů dopředu, dokáže z něj dokonale těžit a bohužel také dokazuje, že původní první díl se nikdy nepřekoná, i když ti další budou šokující a napínavé stejně jako tento, opravdu první a jediný dobrý díl, který stojí za to ho vidět a který patří mezi jedny z mála nejlepších filmů současnosti, tedy z mého hlediska, jen ta reklamní kampaň a využívání dobrého nápadu kazí celkový dojem z teď už docela početné série, a jak to tak vypadá tak to dále bude pokračovat. I tak tento film zůstává unikátem, který se jen tak v davu neztratí. A ten závěr? Nad tím jsem musel kroutit hlavou celý den, celou noc a ještě den na vrh. Je málo originálních filmů, když už se nejedná o vtip, tak aspoň o napětí a zajímavý příběh. Tenhle film ho má. Má výborný nápaditý příběh, parádní napínavé scény, a hlavně to, co řadě dobrým filmům chybí, neskutečně nečekaný závěr. Nejlepší thriller/horor co jsem snad kdy vůbec viděl. Předtím jsem nadával na to, že horory rád opravdu nemám, ale když se do nich přimotá slušná podstata, má to všechno do sebe opravdu něco, co dokáže s přehledem dál nabídnout. (Malarkey) 5*

Saw je velmi zajímavě vymyšlený a natočený film. Hry, v kterých trápí jistý jedinec (oslovení vrah si z jistých důvodů odpustím :o)) hraje se životy jiných a dává jim na vybranou kdo přežije. Nechápu kdo mohl vymyslet trápení lidí v podobě např. helmy co vám rozdrtí čelist pokud si ji nesundáte klíčem, který je v břiše vašeho přítele. Film není tak drastický jak by se čekalo, pokud vás nerozhodí nějaké to přehrabování ve střevech a trocha krve. Skvěle zamotaně jednoduchý film v kterém až dokonce není vše tolik jasné jak si myslíte. Osobně jsem si myslel, že jsem přišel na jedince páchající toto zlo po pár minutách, ale jak jsem zjistil na konci skutečnost byla o kousek vedle... Hudba k tomuto filmu je skvělá, hlavně v závěrečné scéně. Dynamická a zrychlená kamera se přesně hodí do videoklipovému tempu některých scén. Atmosféra je jiná než u většiny hororů. Zde se snaží ukázat uzavřenou místnost v ní se odehrávající drama, což nefunguje na 100% z důvodu častých odskoků z umývárny. Škoda, že režisér neukázal více her(snad nejsem takový sadista :o)) a příběh točící se hlavně okolo umývárny a vracející se flashbacky do minulosti mi nepřijde tolik zajímavý. Film má jisté mouchy,mezi které podle mě patří chvilková zdlouhavost a nevýraznost některých herců. Ovšem hlas v telefonu nemá naprostou chybu, moc rád bych ho využil k vyprávění pohádek malým dětem ... :o)) (Djkoma) 5*

VELKÁ RECENZE
 V novém tisíciletí se to hemží samými lacinými horory, které na nás hollywoodská produkce chrlí. Byl tu zajímavý nápad „Nezvratný osud“, který byl neskutečně rozmělněn v dalších pokračováních, a originalita nápadu se vytratila. Pak je zde další zástup hororů, které měly za úkol přilákat do kin diváky a zajistit producentským společnostem finanční prostředky. Nápady se vytratily. Přesto zde jsou originální díla, i když je jich velmi poskrovnu. Jedním z nejoriginálnějších, s nimiž americká produkce přišla, je právě série „Saw“, která v současnosti čítá 7 filmů. Že by se série skutečně skončila?
Jsem obhájcem série a osobně jsem velmi rád, že se dostala až tak daleko. Jedná se o jednu z nejlepších hororových sérií, která se směle může postavit vedle klasik jako „Noční můra v Elm Street“, „Halloween“, „Pátek třináctého“, apod. Svým prvním filmem série „Saw“ zaujala originalitou, brutalitou, ale také skutečností, že první film byl vážně dobře promyšlen a vážně dobře natočen. Navíc herecké výkony jsou zde ozdobou, nejsou tak toporné, jako v některých dalších dílech, které měly bohužel sestupnou tendenci, i když šestý díl reputaci notně vylepšil.
„Saw: Hra o přežití“, další „kongeniální“ český název, je skvělou ukázkou klaustrofobního gore hororu, který dokáže v divákovi vzbudit strach i hnus, ale také snahu objevit pravdu. „Saw“ filmy se všechny vyznačují tím, že pravda je trochu někde jinde, ale na konci všechno krásně zapadne dohromady. Někdy se jedná o mírně nastavovanou kaši a všechno je přitažené za vlasy, ale v prvním díle tomu tak není. Všechno zde dokonale zapadá do sebe a hlavně, až do konce nevíme, kde je skutečně pravda, kdo je vrah a o co tady jde. Napětí se dá doslova krájet, a když už si myslíme, že je všechno jasné, dostaneme pořádnou ránu. Jasně, sem tam je to trochu zjednodušené, ale stejně ve vás závěr zanechá hodně temné pocity.
Saw jako slovo je klíčem k tomuhle filmu. Vrah je Jigsaw a celý film je vlastně takovou skládankou. Až když zapadne poslední dílek, vidíme celé puzzle složené před sebou. Ale saw je také pila, která hraje v prvním filmu velmi důležitou roli. A nakonec, saw je také minulý čas slovesa „vidět“. Co vidíme a co nevidíme? Co je vlastně pravdou a jak je tato prezentována? Všechno se zdá přímočaré, ale ve skutečnosti je všechno zamotanější, než se na první pohled jeví. Styl, jakým je příběh vyprávěný, dává divákovi mnohem více prostoru pro představivost, jako kdyby sledoval psychopatický detektivní příběh.
Máme zde vlastně velmi jednoduchou hru. Pokud jsou dodržována pravidla, všechno dobře dopadne. Hra je o to napínavější, že se odehrává ve velmi stísněném prostoru, a samozřejmě také proto, že je pořádně zvrácená. Obětuj něco proto, aby ses zachránil. Když to neobětuješ, zemřeš. A život, kterého si člověk neváží, by měl být znovu získán pouze za určitého obětování a strádání. Tohle je filosofie vraha, který si se svými postavami hraje jako s figurkami na šachovnici. On rozdává karty a on je ten, kdo nakonec bere bank.
Ač se sérii „Saw“ stalo, že postupem času ztrácí kvalitu, jako většina jiných hororových filmů rozmělňovaných do sérií, zůstávám jejím zastáncem a myslím si, že to je jediná série, která si skutečně zaslouží pozornost, alespoň v novém miléniu. Žádná podobně zajímavá a originální série zatím nevznikla a kde jsou zlaté časy „Noční můry v Elm Street“ nebo „Pátku třináctého“?
Proč film zařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Jeden z nejoriginálnějších a nejklaustrofobičtějších hororů, které se v posledních letech objevily na plátně. Klaustrofobie je zde mnohem silnější, než v takovém Captivity. Mohou za to herecké výkony, ale hlavně scénář. Film je prostě dobře promyšlený.
Proč film nezařadit mezi 101 nejlepších hororů všech dob:
Film trochu sráží skutečnost, že jeho konec je otevřený a jasně dává prostor pro vznik pokračování. Nedošlo zde k finálnímu rozhřešení, i když bylo pochopeno vše, co se stalo. I vrah nám dává odpověď na otázku, proč si vybírá oběti. A že těch obětí je hodně. Trochu zamrzí i malý prostor pro Dannyho Glovera.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Fotograf Adam se probudil ve vaně s připoutaným kotníkem k potrubí spolu s onkologem Lawrencem Gordonem. Každý je v jiném rohu umývárny a mezi nimi leží mrtvola, která drží revolver a přehrávač. V kapsách mají obálky, ve kterých má každý kazetu a Lawrence ještě navíc malý klíček a peněženku. Adam získá přehrávač. Po přehrání se Adam dozví, že se musí z koupelny dostat pryč a Lawrence, že musí Adama zabít dřív, než bude šest hodin, nebo jeho manželka Allison, dcera Diana a on zemřou. Oba se pokusí klíčem z obálky odemknout pouta, ale bezvýsledně. Adam najde v záchodě sáček, v němž jsou dvě pily, kterými se snaží rozříznout řetězy, ale Adamova pila se zlomí. Lawrence pochopí, že pily nejsou určeny k přeříznutí řetězů, ale k uříznutí jejich nohou. Tuší, že za vším stojí Skládačkový vrah.
Flashbacky odhalují, že Lawrence, zatímco diskutuje o terminální rakovině mozku pacienta jménem John Kramer, byl osloven detektivy Davidem Tappem a Stevenem Singem, kteří našli jeho pero na scéně jedné z Jigsawových „her“. Lawrenceovi alibi ho očistili, ale souhlasil s tím, aby si poslechnul svědectví bývalé závislačky na heroinu, Amandy Youngové, jediného dosud známého přeživšího jedné z pastí Jigsawa, konkrétně obrácené pasti na medvědy. Amanda věří, že jí vrah pomohl.
Lawrence chce ukázat Adamovi fotografii sebe a své rodiny. Místo té fotografie je ale v peněžence jiná, která má ze zadní strany napsanou nápovědu. Stojí tam: "X označuje to místo. Někdy vidíš víc se zavřenýma očima." Adam si fotografii schová.
Ve stejný čas jsou Lawrenceova manželka Alison a dcera Diana drženy doma v zajetí Zepem, který sleduje skrytou kamerou Adama a Lawrence. Dům je současně sledován Tappem, který byl propuštěn z policie a stal se posedlý případem Skládačkového vraha. Stalo se to, když našli s kolegou úkryt Skládačky a ihned se tam rozjeli. Se Singem tam zatkli Skládačku a zachránili člověka před vrtací pastí. Skládačka však unikl poté, co rozsekl Tappovi hrdlo. Sing se za Skládačkou vydal, ale chytil se do pasti a byl zastřelen brokovnicí. Tapp, přesvědčený, že Lawrence je Skládačka, ho stále pronásledoval.
Lawrence si také vzpomene, že byl unesen z parkoviště, kde ho někdo před únosem fotografoval. Pak šel k autu, u kterého ho přepadnul nějaký člověk v prasečí masce.
Pak Adam pochopí vodítko napsané na fotce z peněženky. Řekne Lawrencovi, aby zhasnul. Odhalí se jim na zdi namalované písmeno X. Lawrence vezme pilu a párkrát do toho místa udeří. Najdou tam schránku, ke které pasuje klíč z Lawrencovy obálky. Uvnitř je mobil, který ale umí hovory jen přijímat, dvě cigarety, zapalovač a další nápověda.
On a Adam poté zahrají, že Adama zabil cigaretou namočenou do otrávené krve mrtvoly, ale plán selže, když Adam dostane elektrický šok přes řetěz na kotníku. Adam si potom rozvzpomene na svůj vlastní únos: ve svém obyváku našel loutku a byl napaden stejnou postavou s maskou prasete. Alison volá Lawrencovi a říká mu, aby nedůvěřoval Adamovi, který připouští, že byl placen za fotografování Lawrence, z nichž mnohé byly v tašce obsahující pily. Adam prozradí své znalosti o Lawrencově aféře s jedním z jeho studentů medicíny, kterého navštívil v noci, kdy byl unesen; odhalující, proč je Lawrence „testován“. Poté, co Adam popisuje muže, který ho najal, si Lawrence uvědomí, že to byl Tapp. Adam najde fotografii, kterou nefotografoval, muže, který zíral z okna Lawrenceova domu. Byl to Zep, pracovník z nemocnicie. Když hodiny udeří šest, Zep se pohne, aby zabil Alison a Dianu.
Alison se osvobodí a bojuje proti Zepovi, aby získala jeho zbraň poté, co zavolá Lawrence. Zápas přitahuje Tappovu pozornost, zachrání Alison a Dianu a pronásleduje Zepa do podzemních chodeb, kde je po krátkém boji zastřelen do hrudi. Lawrence, který si je vědom pouze výstřelů a křiku, je šokován a ztrácí mobil. V zoufalství si odřízne nohu a vystřelí na Adama revolverem mrtvoly. Zep vstupuje do koupelny, aby zabil Lawrence podle pravidel, ale Adam ho nenadále ubije k smrti víkem od toaletní nádrže. Když se Lawrence vyplazil z místnosti, Adam prohledal Zepovo tělo a našel další kazetu a klíč, což ukazuje, že Zep byl další obětí, která dodržovala pravidla, aby získala protijed pro pomalu působící jed, který mu byl dán. Jak kazeta dohraje, mrtvola uprostřed místnosti se postaví a je odhaleno, že je John Kramer skutečný Skládačkový vrah. Když vstal, prozradil, že klíč k Adamově řetězu vytekl do odtoku vany. Zděšený Adam se pokouší zastřelit Johna pomocí Zepovy zbraně, ale John ho zasáhne elektřinou pomocí dálkového ovladače. Pak zhasne světla a řekne „Konec hry“, než zavře dveře a nechá tam Adama, aby zemřel.

O PRODUKCI
Od prvního záběru tohoto nového thrilleru od Lions Gate Films´ jsou diváci vrženi v očekávání. Dva muži se probudí v nějaké koupelně v podzemí, oba přivázaní řetězy ke zdi. Vědí jen to, že jeden z nich musí během následujících osmi hodin zabít toho druhého. Intenzivní napínavá jízda se zápletkou, která se velmi podobá skládačce a překvapivým koncem. SAW si vysloužila výkřiky festivalových obecenstev. Je to pudový thriller s hluboce lidskou perspektivou.
"Myslím, že vám film dává příležitost představit si sami sebe v situaci těch postav," říká spolutvůrce a režisér James Wan. "Stále vám klade otázku: ´Kdyby vy jste byli na jejich místě, co byste udělali? Byli byste kvůli přežití schopni i nemyslitelného?´"
"Důležitou roli hraje také ten faktor neznáma," doplňuje spolutvůrce a jedna z hlavních postav filmu Leigh Whannell, "Nevědět kde jste nebo co se děje, zkrátka nemít ve vzniklé situaci vůbec žádnou moc, je děsivé. Skládačka je příběh spíš pohledem obětí než policie, jak to bývá u takových thrillerů zvykem. S tím, jak se film vyvíjí si divák začne spojovat jednotlivé stopy - současně s postavami příběhu. Pak je velice snadné se s nimi identifikovat."
Každá oběť v SAW čelí hrůzostrašné volbě, na které závisí její život. Jeden z nich se pokusí o útěk a je pohřben zaživa - v síti ostnatých drátů; jedna žena musí zabít jiného muže, aby se vymanila z ocelové masky (medvědí past), která jí má za čas odtrhnout čelist ... Tyto hry, které vymyslel a promýšlel mozek vraha, vyzdvihují SAW nad průměrný thriller či horor. Tyto hry propůjčují všeprostupující atmosféře strachu jakýsi morbidní smysl.
"Důmyslnost SAW film odlišuje od jiných," říká producent Oren Koules, "Hry které vrah nutí své oběti hrát, jsou temné a strašlivé, ale především velice originální. Nic takového diváci ještě neviděli."
Whannell přiznává, že se snažil, aby vraždy byly maximálně šokující. "Nemohl jsem nechat "Jigsawa" hrát se svými oběťmi celou noc Člověče nezlob se!" směje se Whannell "Hry, které si vymyslí, musejí být pořádně drsné. Takže jsem si začal ty malé vražedné scénáře vymýšlet, jako bych byl sám nějaký maniak."
Další morbidní aspekt Skládačky je, že slouží jako příběh, ze kterého bychom si měli vzít ponaučení. Jigsawovi činy neřídí pouhá krutost nebo šílenství, chce svým obětem, které mají nějaké morální nedostatky, dát lekci o hodnotách života. V jedné strašlivé scéně jedna z obětí dokonce Jigsawovi děkuje, že jí pomohl změnit život.
Danny Glover (detektiv Tapp) si myslí, že tohle je jeden z nejzajímavějších momentů SAW: "I negativní postava, ten chlápek, kterého ve filmu nejvíc nenávidíme, je někdo, kdo nám chce sdělit nějaké moudro o tom, jak zacházíme s našimi životy."
"Jigsaw nutí své oběti uvědomit si vzácnost života tím, že jejich životy ohrožuje," říká Cary Elwes, doktor Lawrence Gordon, jeden z rukojmích: "Říká: ´Neberte život jako samozřejmost, a nečekejte, až bude příliš pozdě.´"
Režisér Wan s úsměvem dodává: "Jigsawův úmysl je dobrý, horší je to s prostředky."
Pro Wana byla SAW skvělá příležitost jak osvěžit tradiční thriller. "Pro mě jsou thriller a horor žánry, který vám vždycky dovolí hrát si až za plotem předem daných konvencí," říká režisér, "Celou dobu jsem projekt bral jako detektivní hru, jako skládání příběhu z malých dílků. Vzal jsem si metody výstavby děje z thrilleru a přenesl je do hororu."
Producent Gregg Hoffman s Wanem souhlasí: " Mám dojem, že vždycky, když děláte film jednoho žánru, tak ho musíte protřepat a přestavět, abyste lidi překvapili. Nějak ho vyzdvihnout. SAW by byla klasický Hitchcock, kdyby se Hitchcock byl díval na videoklipy Nine Inch Nails."
Jako své hlavní zdroje inspirace pro drsnost a surreálnost SAW zmiňuje Wan režiséry jako je David Lynch nebo Dario Argento. "Chtěl jsem vzít obyčejné lidi a umístit je do cizího lynchovského světa, ve kterém sídlí Argentova morbidní ujetost," říká, " Od začátku jsem chtěl, aby byla SAW ujetý film, který zůstane pod kůží a kde nikdy není jasné co se z postavy nebo situace vyvine."
Wan a Whannell se potkali ve škole v Rakousku. Už tam si Wan cenil jedinečnosti hororu. Whannell vzpomíná: "Chodili jsme do dost umělecký filmový školy, kde měla spousta kluků načerno nalakovaný nehty, nosila barety a točila filmy o písku. Pak přišel James a ukázal, co natočil. Jeho filmy byly o zombies. Hned jsem věděl, že z něj bude hvězda."
Než začali Wan a Whannell společně psát scénář, dali si jediný předpoklad: dva muži uvěznění v koupelně, jeden musí zabít druhého. Z této nutně jednoduché idey vyrostl příběh, který se rozšířil a pojal řadu dalších nápadů a postav.
Jakmile bylo jasné, jaké bude téma filmu, začal Whannell psát: "Než jsem začal psát SAW, měl jsem nějaké zdravotní problémy, které se sice nakonec vyřešily, ale opravdu to se mnou zamávalo, a tak jsem začal přemýšlet o tom, jaký život vlastně žiju," vzpomíná Whannell, "Opravdu mě to změnilo. takže jsem si řekl, že by to bylo dobré téma pro thriller."
"Scénář byl napsán tak, aby se všechny nitky příběhu nakonec spojily," říká Wan, "Jako dávají dílky skládačky dohromady obrázek."
Když byl scénář hotov, apeloval na Wana s Whannellem jejich manažer, aby odletěli do Los Angeles na schůzku ohledně projektu. Nicméně dvěma budoucím filmařům na dně připadala cesta přes půl USA jako příliš drahá schůzka. Jediné, co mohli udělat, aby z výletu vytěžili co nejvíce, bylo utratit ještě víc. Dali dohromady nějakých pár tisíc dolarů a podle scénáře natočili brutální neúprosnou scénu, ve které si Whannell zahrál. Doufali, že se za pomoci tohoto krátkého filmu budou lépe prodávat - jako úspěšný režisér a herecká hvězda. Film vypálili na DVD a poslali do Los Angeles spolu se scénářem.
"To byla ta nejchytřejší věc, co jsme kdy udělali," říká Whannell.
O několik tisíc mil dál, v Los Angeles, měla zrovna producentu Greggu Hoffmanovi začít obchodní schůzka, když ho kamarád, filmový agent, odtáhl do vedlejší kanceláře a ukázal mu DVD Wana a Whannella. " Během dvou minut mi málem vypadly oči z důlků," říká Hoffman. "Vzal jsem DVD a scénář a spěchal jsem do kanceláře ukázat to mým partnerům Orenu Kouleovi a Markovi Burgovi."
Ve chvíli, kdy Wan s Whannellem vystupovali z letadla v Los Angeles dali už Hoffman, Koules a Burg dohromady nabídku na financování Wanova filmu s Whannellem jako hlavní hvězdou v roli Adama. O slavném DVD Whannell říká: "Byla to ta jedna z mála věcí v životě, které vyjdou přesně tak, jak si představujete." O tři měsíce později už Wan s Whannellem natáčeli SAW.
S DVD a scénářem už Wan a producenti mohli přitáhnout k projektu množství hereckých hvězd. Když se na DVD podíval Cary Elwes, poslal Orenu Koulesovi jednoslovný e-mail: "Wow." Přečetl si scénář a pochopil, že už ho nic nemůže zastavit. "Přečetl jsem to najednou. To nikdy nedělám." říká Elwes, "Řekl jsem si: ´Dobře, to musím natočit. Prostě musím.´ Bylo to skvěle napsané, neuvěřitelně napínavý thriller."
Monica Potter, která hraje Gordonovu ženu Alison, vzpomíná na to, kdy poprvé viděla DVD s filmem: "Podívala jsem se na film, a hned jsem se musela dívat znovu. Nedalo mi to spát, protože jsem na tom chtěla dělat. Chtěla jsem v tom filmu hrát a snažila jsem se přijít na to proč. Až mě to trochu děsilo."
"James a Leigh se dotkli něčeho hluboko zakořeněného v lidské duši," říká Elwes, "Prvních pár dní na scéně jsem ze všech stran slyšel: ´No není ten scénář skvělý?´. Málokdy slyšíte filmový tým říkat něco takového. Skoro nikdy."
Při obsazování role detektiva Tappa, který je posedlý příběhem Pily, se režisér Wan soustředil na Danny Glovera. Glover byl "opravdu unesen Wanovou vizí" a - naprosto vtažen do té mnohostranné role - ihned podepsal smlouvu. Při vzpomínce, jak si ho Wan pro roli vybral, se Glover usmívá: " James mě viděl v jedné reklamě v Austrálii," směje se Glover, "Neříkal: ´Viděl jsem vás v tom filmu ...´. Viděl mě v té reklamě."
Dřív, než vztah doktora Gordona a Adama vystavěl základy SAW, pokládal Elwes za důležité, aby s Leigh Whannellem ještě než se začne natáčet zkoušeli. "Tyhle dvě postavy se tu zvláštním způsobem spojily," říká herec, "Společně zakoušejí nejrůznější pocity, ale ve výsledku najdou společnou řeč, i když to v závěru vyzní právě naopak. Na zkouškách jsme přišli na kloub mnoha věcem. To bylo štěstí."
"Pro mě bylo nejtěžší vyzkoušet si a udržet se v roli, která čelila skvělému herci Carymu. Naštěstí byl tak trpělivý a ochotný, že jsem se přes to brzy přenesl."
Whannell už si vyzkoušel své schopnosti v krátkém filmu, který natočil s Wanem, takže mohl odhodit svůj spolutvůrcovský podíl a plně se věnovat své první velké herecké roli v hraném filmu. Nicméně doteď je pro něj přechod z toho, co vymyslel, do skutečného ztvárnění, trochu surrealistický: "Když něco tak dlouho nosíte v hlavě, je moment, kdy to realizujete, vždycky šok," říká herec a spolutvůrce filmu, "To platí i pro tu koupelnu, hlavní scénu. Už dva roky jsem to nosil v hlavě, a najednou jsem se v tom přímo ocitl. Mohl jsem se dotýkat zdí. Bylo to neuvěřitelné."
Whannella jste často potkávali, jak se sluchátky ,než se scéna natočí, poslouchá hudbu: "Někdy je těžké, dostat se do té roviny zlosti nebo strachu, hlavně, když se vám plní sen o natočení filmu. Přišel jsem na to, že hudba mě dokáže velice rychle odnést přesně na to pocitové místo, kam se potřebuji dostat."
Ať už jsou jeho metody sebepodivnější, liší se Whannell zřetelně od svých dočasných spoluhvězd. "Leigh má opravdu talent," říká Elwes, "Jsem z něj nadšený. Je jasné, že se tenhle film stane jeho odrazovým můstkem."
Herci byli nadšeni i z Jamese Wana, pro kterého je SAW režijní debut. Wan podle Elwese dokázal, že "tohle je práce, pro kterou byl stvořen". Samotný Wan říká, že natáčení SAW předčilo všechna jeho očekávání: "Vždycky jsem si myslel, že svůj první film natočím s hrstkou přátel někde za humny, o skupince přátel, kteří se jen tak scházejí," říká Wan, "Ale tohle je neuvěřitelné. Práce s herci a technickým týmem byla výborná. Všichni mi moc pomohli. Měl jsem štěstí."
"Myslím, že se z Jamese stane jeden z nejslibnějších nových režisérů. O tom není žádná," tvrdí Elwes. "Je to vizionář a navíc dokáže skvěle pracovat s herci. Vytváří prostředí, kde se cítíte dobře, takže se klidně můžete pustit i do obtížných věcí."
"Dává prostor vaší kreativitě," dodává Glover, "Výborné podmínky pro společnou práci."
Monica Potter si myslí, že to, že Wan vlastně ještě žádný film netočil, je vlastně výhoda. Díky tomu byl v pozici režiséra citlivější a přizpůsobivější. "Starší režiséři bývají tvrdohlaví," říká herečka, "James je dynamický a velice ochotný. Ví přesně co chce, ale nebrání se novým nápadům. Je prima."
Diváci na skvělé herecké výkony a napětí filmu nadšeně zareagovali, ale překvapivý závěr vyvolal mnoho debat. "Ten zvrat na konci je hlavní výsada filmu," říká producent Mark Burg, "Toho se nevzdáme."
"Já doufám, že díky závěru lidé vyjdou z kina a budou o celém filmu přemýšlet, jako tu funguje u Obvyklého podezřelého nebo Šestého smyslu," říká Whannell, "U takových filmů se v duchu vracíte k předchozím scénám a dochází vám, o co jde. Celý film ve vás pak začne rezonovat."
Wan má radost z účinku posledních scén filmu na diváky: "Chci, aby z kina odcházeli otřeseni. Naprosto otřeseni," směje se Wan, "Tak jsem to chtěl."

DABING
V českém znění: Jakub Saic - Cary Elwes (Dr. Lawrence Gordon), Martin Sobotka - Leigh Whannell (Adam Faulkner-Stanheight), Petr Oliva - Danny Glover (David Tapp), Martin Stránský - Ken Leung (Steven Sing), Zuzana Hykyšová - Monica Potter (Alison Gordonová), Marek Libert - Michael Emerson (Zep Hindle), Luděk Čtvrtlík - Benito Martinez (Brett), Tomáš Racek - Tobin Bell (Jigsaw), Nikola Votočková - Shawnee Smith (Amanda Youngová), Helena Brabcová - Dina Meyer (Allison Kerryová), Lenka Brabcová, Filip Švarc, Pavel Vondra, Bedřich Šetena, Ernesto Čekan, Otmar Brancuzský, Jan Maxián
Překlad: Ludmila Klabačková
Zvuk: Vladimír Bodnár
Výroba: Markéta Valičková
Produkce: Milan Soták
Úprava dialogů a Režie: Hana Krtičková
Vyrobila: Saga TV s.r.o. pro HCE v roce 2005

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 31.3.2005
Premiéra USA: 29.10.2004 Lionsgate US
Premiéra Austrálie: 2.12.2004
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 29.8.2005 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 8.8.2005 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: 19.11.2014 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 1 621 874
Tržby celkem - $ 103 900 000
Návštěvnost v ČR 15 585
Náklady (Rozpočet) - $ 1 200 000

FILMY V SÉRII
Saw: Hra o přežití gastonrolinc.webnode.cz/news/saw/
Horor / Mysteriózní, USA, 2004
Režie: James Wan, Hrají: Leigh Whannell, Cary Elwes

Saw 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/saw-saw/
Horor / Thriller, USA / Kanada, 2005
Režie: Darren Lynn Bousman, Hrají: Tobin Bell, Shawnee Smith

Saw 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/saw-saw1/
Horor / Thriller, USA / Kanada, 2006
Režie: Darren Lynn Bousman, Hrají: Tobin Bell, Shawnee Smith

Saw 4 gastonrolinc.webnode.cz/news/saw-saw2/
Horor / Thriller, USA / Kanada, 2007
Režie: Darren Lynn Bousman, Hrají: Tobin Bell, Costas Mandylor

Saw 5 (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/saw-saw3/
Horor / Thriller, USA / Kanada, 2008
Režie: David Hackl, Hrají: Tobin Bell, Costas Mandylor

Saw 6 gastonrolinc.webnode.cz/news/saw1/
Horor / Mysteriózní, Kanada / USA, 2009
Režie: Kevin Greutert, Hrají: Tobin Bell, Costas Mandylor

Saw 3D gastonrolinc.webnode.cz/news/a292/
Horor / Krimi, Kanada / USA, 2010
Režie: Kevin Greutert, Hrají: Tobin Bell, Costas Mandylor

Jigsaw gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-0205/
Horor / Thriller, USA / Kanada, 2017
Režie: Michael Spierig, Peter Spierig, Hrají: Tobin Bell, Matt Passmore
 
Spirála strachu: Saw pokračuje gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/a0-0205/
Horor / Krimi / Mysteriózní, USA 2021
Režie: Darren Lynn Bousman, Hrají: Chris Rock, Samuel L. Jackson
 
Tvůrci a herci
James Wan (Režie), Mark Burg (Produkce), Gregg Hoffman (Produkce), Oren Koules (Produkce), Charlie Clouser (Hudba), David A. Armstrong (Kamera), Kevin Greutert (Střih), Amy Lippens (Casting), Julie Berghoff (Scénografie), Jennifer L. Soulages (Kostýmy), Jonathan Miller (Zvuk), Rocky Faulkner (Masky), Leigh Whannell (Scénář), Leigh Whannell (Herec), Cary Elwes (Herec), Danny Glover (Herec), Ken Leung (Herec), Dina Meyer (Herec), Mike Butters (Herec), Michael Emerson (Herec), Benito Martinez (Herec), Shawnee Smith (Herec), Makenzie Vega (Herec), Monica Potter (Herec), Ned Bellamy (Herec), Tobin Bell (Herec)
 
2004/103/USA, Austrálie/Horor, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film bol zakázaný v Malajzii.
- Zbraň, kterou má mrtvola v umývárně, je Smith & Wesson Model 686.
- Na motivy filmu vznikla stejnojmenná videohra, kde hraje hráč prostřednictvím postavy Tappa.
- Časopis Empire zařadil film v žebříčku nejlepších filmů všech dob na 499 místo.
- Jediná figurína ve filmu byla použitá na spálené tělo muže, které je nahé nalezeno v pokoji. Ke ztvárnění všech ostatních mrtvých postav byli použiti živí herci.
- Postava Jigsawa je inšpirovaná americkým detektívom, ktorého prezývky zneli „Puzzle" alebo tiež „Jigsaw John". Slúžil v rokoch 1942-1993, jeho pravé meno je John P. St. John (1918-1995). Dostával tie najbrutálnejšie, najzamotanejšie a najslávnejšie vraždy v 2. polovici 20. storočia a za celú svoju kariéru údajne vyriešil 2/3 z 1000 kriminálnych prípadov.
- Na tento film byla natočena spousta parodií jako např. Scary Movie 4 (2006), nebo díl v seriálu Simpsonovi (1989) 20x15 Nešťastná svatba.
- Kompletní scéna s Amandiným (Shawnee Smith) testem je stejná, jako v původním krátkometrážním snímku Saw (2003). Tehdy se ale v pasti neocitla Shawnee Smith, nýbrž Leigh Whannell, který ztvárnil jednu z hlavních rolí i v tomto filmu z roku 2004.
- Místnost, ve které se Adam (Leigh Whannell) a Gordon (Cary Elwes) probudili, měla být původně výtah.
- Celý film se natočil a sestříhal během pouhých 18 dní.
- Celé natáčení probíhalo v upraveném skladišti.
- "Jigsaw" znamená v překladu "skládačka", zároveň ale i druh pily.
- Postavu Adama hraje scénárista Saw 1, 2 a 3, Leigh Whannell.
- Snímek stál neuvěřitelných 1,2 mil. dolarů, už během opening víkendu (29.-31.10. 2004) vydělal 18 milionů a celkově si v amerických kinech vystrašil 55,1 milionů.
- Film byl nominován na Saturn Award americké Akademie science-fiction, fantasy a hororových filmů. Nominacii si také odnesl Cary Elwes za Nejhrůzostrašnější úlohu z Filmových cen MTV.
- Film byl původně přístupný od 17 let, ale kvůli některým změnám režiséra Wana se jeho přístupnost o rok zvýšila.
- Natáčení trvalo 18 dní, pričemž herci neměli žádné zkoušky. Těmi se stalo až samotné filmování.
- Saw: Hra o prežití byl závěrečnou projekcí Filmového festivalu v Torontu.
- Sequel Saw 2 byl připravený na produkci už během premiérového víkendu první části.
 
Odkazy