Satan přichází / The Omen (2006/110/USA/Horor, Thriller) 55%

20.08.2022 02:09
JEDNOU VĚTOU
„Proroctví je jasné. Znamení jsou nezpochybnitelná. 6. dne, 6. měsíce, roku 2006 přijde jeho den.“

OBSAH
Mnozí lidé věří, že proroctví z knihy Zjevení je předzvěstí děsivé budoucnosti, která náš svět čeká. nebo že sestává ze střípků historie, které v naší době ožily. Znamení vidíme všude kolem: teroristické útoky, extrémní projevy počasí. jejich výčet je dlouhý. Tato pasáž Bible pojednává konkrétně o příchodu Antikrista, který na svém těle nese numerickou sekvenci 666: znamení Bestie. Svou sílu bude čerpat přímo od Satana, který mu tak pomůže vytvořit falešné království, což bude signál počátku Armagedonu. Robert Thorn o podobných temných proroctvích nic neví - jako zkušený americký diplomat má jiné starosti. Jeho žena Kathryn právě prodělala komplikovaný porod a zatím ještě neví, že během něj dítě zemřelo. Thorn, který je nenadálou ztrátou zdrcen, o ni má velké obavy - v minulosti potratila již dvakrát a tato zpráva jí jistě vezme poslední zbytky naděje.
Nemocniční kněz, otec Spiletto, Thornovi ukáže jiné dítě, které se narodilo té noci a jehož matka zemřela při porodu. Přemluví jej, aby si nemluvně vzal - Kathryn se nikdy nedozví pravdu a syn, kterému dali jméno Damien, bude vyrůstat jako jejich vlastní. Po přestěhování celé rodiny do Velké Británie se začínají okolo nyní již pětiletého Damiena objevovat silně znepokojivé věci: Na oslavě jeho narozenin se oběsí chůva, Thorn je důrazně varován záhadným knězem, výlet dětí do zoo vyvrcholí šíleným chaosem, Damien během návštěvy kostela propadá hysterii a rozmazané pohyby na sérii fotografií jsou předzvěstí šokujících úmrtí. Pak ale tragédie udeří ještě blíže a Thorna čeká odhalení děsivé pravdy: Damien není obyčejné dítě, ale ztělesněný Antikrist, jehož příchod byl již dlouho očekáván. Aby dokázal zabránit nevýslovnému teroru, který svět v případě dokonání Satanova díla čeká, musí Thorn učinit hrůznou oběť. Film je založený na dnes již klasickém hororu Richarda Donnera Přichází Satan!(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
O dvacet let později, když se šestky setkají v tajemném trojčíslí, ďábel se vrátí na svět... Remake původního filmu The Omen s příběhová linie až na pár drobností identickou, ale bez působivé hudby. Herci jsou slušně vybraní a nedělají ani na vteřinu ostudu. Nejvíc mě zaráží, že remake nevyužívá hlavní zbraň původního filmu, hudby(a z ní vycházející atmosféry), a výrazně zvýšil tempo. Obyčejně bych to ocenil, ale u podobně laděného hororu to prostě není správné. Výsledná atmosféra je slabší, ale zase pro dnešního diváka přístupnější, stejně jako obohacení o snové pasáže. Rozhodně ne pokažený remake, jen je modernější i při zachování celého příběhu, ale kdo se opravdu bál? Ten kluk byl nějakej divnej, ale bez Ave Satani to není ono... (průhlednější konec být nemusel) (Djkoma) 3*

Pekelně napínavá jízda od začátku až do konce. Manželům Robertu a Katherine Thornovým zemře při porodu jejich toužebně očekávané dítě. Shodou okolností je v porodnici k mání osiřelé novorozeně, kterému pro změnu zemřela matka. Zoufalý Robert se chlapečka ujme a před svou nic netušící manželkou ho bude vydávat za jejich dítě. Nastrčený syn jménem Damien je ve skutečnosti Satan ztělesňující to největší zlo na Zemi. A jak chlapeček roste, začnou se kolem rodiny Thornových dít podivné věci a množit se bizarní úmrtí, klučina se bude urputně bránit návštěvě kostela, rodiče najmou novou a velmi podivnou chůvu, a pojmou podezření, že jejich syn se přece jen od ostatních dětí dost odlišuje. Negativní události naberou spád a Robert začne spolu s novinářem odkrývat děsivé tajemství o původu dítěte a začnou se potvrzovat slova kněze, která zpočátku zněla jako čistý blábol. Myslím, že ve výhodě je ten divák, který původní film neviděl, a to je i můj případ. Byl jsem totiž překvapen v mnoha ohledech. Marco Beltrami opatřil příběh zlověstně hřímající hororovou hudbou a vynikající kameraman Jonathan Sela nasnímal zlověstně i svíčku na stole a z vrčícího psa, který strážil Damiena, šel větší strach než z malého Antikrista. John Moore to celé efektně zrežíroval a každá scéna byla něčím zajímavá a napínavá. Hvězdná dvojka Julia Stiles a Liev Schreiber v rolích rodičů odehrála své party vzorně a řada známých hereckých tváří ve vedlejších rolích také měla co nabídnout (Farrow, Thewlis nebo Postlethwaite). I bez znalosti originálu se podle mě jedná o velmi zdařilý remake, který měl všechno, co má správný horor obsahovat. (kingik) 5*

V podstatě přesná kopie původního filmu, která je relativně zručně zasazená do současného světa plného mobilních telefonů a rychlých aut. Pro člověka, který neviděl Donnerův kousek, bude nový Omen určitě solidní zážitek, neboť Moore se držel předchůdce tak přesně, že se zde do detailu opakují i některé konkrétní scény, takže se po obsahové stránce skutečně moc pokazit nedalo. Malý Damien je zde však o poznání slabší. Moore neumí dost dobře tvořit temnou atmosféru, takže si vypomáha vizuálními bombami jak jen to jde. Ať už jsou to scény na hřbitově (psi), nebo fanatická pečovatelka (auto). Právě zde bohužel naráží kosa na kámen, neboť Moore je typicky akční režisér a některé scény jsou až příliš dynamické a rychlé (roztěkaná ruční kamera, rychlé střihy) a vzhledem k celkovému konceptu filmu působí dost rušivě. A co měly probůh znamenat ty rádoby Italské sekvence, když se herci pohybovali v uličkách za Národním divadlem... Relativně zbytečný remake, který je chvílemi až příliš vyumělkovaný a upjatý na předchůdce. (Kaka) 2*

VELKÁ RECENZE
Pokud by se měl remake Omena označit jedním přídavným jménem, drtivá většina mých kolegů by zřejmě sáhla po slůvku "zbytečný". Na tom jsme se shodli po projekci i s vědomím toho, že staré horory už dnešnímu mladému publiku nic neříkají. Spousta popcornožroutů dnes považuje Vymítače ďábla jen za film pro pamětníky a mám takový pocit, že i atmosférická předloha dnešního spektáklu, by v jejich zracích neobstála. Zkrátka by se u ní nudili. Zřejmě i proto u Foxů došli k názoru, že je třeba starou kostru natřít novým lakem a nahrabat hororovému žánru pár nových fanoušků... i když... ne, počkat. Takhle to vůbec nebylo. ;)
Ve skutečnosti se celá skvadra marketingového oddělení sešla na kafe a začala přemýšlet nad novými možnostmi oslovení diváků. Gumoví medvídci s potiskem už pomalu vycházejí z módy, ale počkat... teď přece bude rok 2006. Šestého června 2006. To jsou tři šestky. To je mi povědomé. Jo, to jsme tenkrát použili v Omenovi. A horory pořád docela letí. Sežeňte razítko!
Vsadím se, že tak nějak to bylo! Pak už jen stačilo poklepat na rameno Johnu Mooreovi, který stihnul oblažit svou režisérskou přítomností remake Letu Fénixe, obsadit pár herců čtvrté cenové a vyslat je do nějaké evropské metropole, která by šikovně zdoublovala Londýn. Pokud tápete, nechte se překvapit. Spoustu schodů a zábradlí pozná i člověk, který byl v naší Stověžatce jen jednou a zkušenějším cestovatelům se naopak vyloudí na tváří smířlivý úsměv, až uvidí, kolik tváří může mít Národní divadlo.
Tenhle tuzemský bonus je ale jedinou přidanou hodnotou jinak těžce podprůměrného snímku. John Moore ho totiž pojal neuvěřitelně konzervativně a v podstatě přetočil původní verzi záběr po záběru. Možná to zní na první pohled lákavě, ale když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Proti Mooreovi stojí jak do jednoho mizerní herci (jedině Mia Farrow zvládá pohled fanatické uklízečky dokonale ;), tak přesunutí zápletky do moderního prostředí, kam prostě snímek o Satanově zplozenci nezapadá. Moore se snaží vznešeně navodit staromilskou atmosféru klepajících se okenic nebo surrealistických snových sekvencí, ale vzbuzuje spíše výbuchy smíchu... Julia Stiles si čistí zuby ve sněhobílé koupelně o rozloze hangáru, Liev Schreiber a David Thewlis rozmlouvají na vylidněném několikahektarovém náměstí s italskou jeptiškou, přičemž obojí působí tak vyumělkovaně jako nejnovější videoklip od 50 Centa. Scénář kašle na gradaci i případné indicie, které by měly hlavní hrdiny posouvat směrem k závěrečnému rozuzlení, prostě jen vybírá kultovní scény z předlohy a unyle je recykluje, což sází do praporu logiky díry o velikosti vodních melounů.
V tom si je Omen až nápadně podobný s Poseidonem, který též omezil předehru na minimum a popoháněl postavy kupředu raketovým tempem. Jenže Poseidon je alespoň solidní v intencích řemesla a popcornu, kdežto Omenu tyhle zkratky neskutečně ubližují a Moore si navíc neumí urovnat ani ty odřezky, které mu ve výsledku zbyly. Každá lekačka je dopředu "prásknutá" nastupující hudbou, sedmiletý Damien je jenom vykuleným frackem a vy pořád přemýšlíte nad tím, proč ho slavná církev nechytila pod krkem už před pár lety a nerozpitvala ho na atomy. Místo toho se sedm let po jeho narození objeví jeden poblázněný kněz a místo toho, aby na rovinu řekl něco jako: "Vaše dítě je zplozenec Satana a musíme ho zabít, kde parkujete? Musíte tam být ještě před závěrečnými titulky", začne na Lieva Schreibera brebentit nesrozumitelné pasáže z Bible.
Před třiceti lety to fungovalo, ale dnešní publikum je trochu náročnější a předhodit mu tohle nevýrazné torzo, nezměnit ani smítko v ději a doufat v zázrak, to je parádní urážka divácké inteligence. Na videu bych byl možná k filmu, ve kterém rotvajleři svým hereckým nasazením trumfují všechny ostatní postavy, kapku smířlivější, ale v kinech jako televizní variace na Nezvratný osud, ke kterému se blíží "náhodností" některých úmrtí a použitím CGI, se zálivkou ze tří šestek rozhodně neobstojí. K smíchu, k pláči, ale rozhodně ne ke koukání.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Satan přichází je thriller odehrávající se v současnosti, který je založený na klasickém filmu Richarda Donnera Přichází Satan! s Gregorym Peckem a Lee Remick. Stejně jako dříve filmy Vymítač ďábla a Rosemary má děťátko paralyzoval tento klasický snímek publikum nejen pomocí šoků a napětí, ale také vypravěčského umění jeho autorů a skvělého obsazení. Přichází Satan! se stal jedním z největších filmových hitů roku. Mezi velké obdivovatele filmu se počítá i John Moore, který si uvědomil, že filmový průzkum fenoménu absolutního zla je nyní mnohem aktuálnější než kdy předtím a byl připraven zhostit se u nové verze tohoto příběhu role režiséra.
„Nikdy nebyla vhodnější chvíle lidem připomenout, že zlo není jen koncept nebo teorie,“ říká Moore. „Má lidskou tvář a průchod mu dávají teprve lidské činy. Opravdová podstata zla nebyla nikdy dříve tak zjevná. Jen v posledních čtyřech letech svět postihla spousta devastujících událostí - politických, přírodních i těch, které mají na svědomí lidé.“ .
Film se z velké části drží struktury a dějové linie původního scénáře Davida Seltzera z roku 1976, avšak bylo v něm provedeno několik důležitých změn, díky nimž získal současný ráz. Původně byli Robert a Kathryn Thornovi spokojeným párem středního věku, přičemž Robert měl za sebou už na začátku příběhu dlouhou a úspěšnou kariéru ve vládních složkách. V nové adaptaci jsou však o poznání mladší. „Cítili jsme, že pokud budou Robert a Kathryn mladší, budou působit jako pár, který je na vzestupu, a to jak v soukromém, tak i v profesionálním životě,“ říká producent Glenn Williamson. „Jsou vzdělaní a úspěšní, ale také mladí, a proto tvrdě pracují na tom, aby jejich kariéra i manželství fungovalo. Díky tom je zmatení a šok z prvotního podezření a později i odhalení pravdy o Damienovi o to větší.“ .
Na začátku příběhu učiní Robert z lásky ke své ženě rozhodnutí, které se později ukáže být zničujícím. „Co byste byli schopni udělat pro někoho, koho opravdu milujete? Co všechno byste dokázali udělat, aby byl ten člověk šťastný? Na tyto otázky se film ptá,“ říká Moore. „A to, co udělá Thorn, aby svou ženu ochránil před zdrcujícím zklamáním ze ztráty dítěte, je zdánlivě krásný skutek. Lidé adoptují děti každý den. Ale je to právě tahle nevinná lež, která otevře zlu vstupní bránu do jeho života i celého světa.“ Satan přichází stavěl Moorea, Williamsona a jejich tým před spoustu náročných kreativních a logistických záležitostí. Obsazení titulních postav k nim však nepatřilo.
Při hledání vhodných představitelů do rolí mladých manželů použil Moore až překvapivě jednoduchou taktiku. „Satan přichází“ jsem obsadil stejným způsobem jako všechny ostatní filmy - napsal jsem na velkou tabuli jména všech postav a pak k nim přiřadil fotky herců, které jsem si v těch rolích představoval,“ říká režisér. „Jako první jsem tam přišpendlil fotku Julie Stiles, která tam zůstala po několik týdnů úplně sama. A u jména Kathryn Thorn po celou dobu ani žádná jiná fotka nebyla.“ .
Stiles, kterou diváci znají z filmů jako Bournův mýtus, Nežádej svůj poslední tanec nebo Deset důvodů, proč tě nenávidím, je v hororovém žánru nováčkem. Nabídka role Kathryn ji překvapila - a nejen to: „Popravdě řečeno mě to docela vyděsilo,“ vzpomíná herečka. „Ale věděla jsem, že v Johnově představě o podobě filmu a ztvárnění této postavy je něco, čeho bych se mohla s chutí zhostit.“ .
Při srovnání s postavami původního filmu prošla největšími změnami právě Kathryn. „Společenské, osobní i politické vnímání mateřství se během posledních 30 let hodně změnilo,“ říká Moore. „V našem příběhu se Kathryn potýká s tím, že je mladá žena v domácnosti, která žije v cizí zemi, kde nemá mnoho přátel. A její vnitřní neklid se ještě zdůrazní, když zjistí pravdu o Damienovi.“ .
Kathryn se z mladé a sebevědomé mladé ženy promění v matku, která je plná pochyb, podezření a úzkosti. „Kathryn začíná vůči Damienovi pociťovat určitou odcizenost, což si Robert ani ona sama nedokáží vysvětlit,“ říká Stiles. „Postupem času ale zjistí, že je strach z jejího syna opodstatněný. A k eskalujícím problémům se přidává ještě pocit, že ji nikdo neposlouchá. Snaží se svou úzkost udržet vevnitř. Nechává se jí užírat, dokud se nakonec nezhroutí.“ .
K Mooreovým vysněným představitelům patřil také Liev Schreiber, který nedávno debutoval jako režisér filmem Naprosto osvětleno. Nabídka zhostit se role Roberta Thorna v nové verzi oblíbeného filmu jej zaujala. „Některé příběhy dokáží obstát i v případě, že je vyprávíte několikrát - a k nim patří i tenhle. Má určitý prvek, který je vlastní Shakespearovým hrám: každých dvacet nebo třicet let získává díky změnám ve společnosti jiné vyznění, protože pojednává o určitém univerzální tématu, které je lidem blízké za všech okolností.“ .
Role paní Baylockové, Damienovy druhé chůvy, se zhostila Mia Farrow, která se zapsala do paměti fanoušků hororu jako matka ďáblova zplozence ve filmu Rosemary má děťátko. Paní Baylocková si Kathryn a Roberta ihned získá svou laskavostí a jemným hlasem, avšak později se ukáže, že je Damienovým ochráncem - apoštolem z pekla, který by raději zemřel, než dopustil, aby bylo Antikristovi jakkoliv ublíženo.
„Říkala jsem si - proč zrovna já?“ vzpomíná herečka. „V původním filmu byla paní Baylocková už od začátku velmi, velmi strašidelná - ráda jsem se jí nechávala vyděsit. Vrtalo mi však hlavou, jak bych podobně hrozivě mohla už na první pohled působit já. John Moore měl ale v úmyslu přistoupit k této postavě trochu jinak - řekl mi, že chce to tajemství udržet a odhalit její skutečné motivace až později v průběhu děje.“ .
Uznávaný britský herec Michael Gambon, do jeho obsáhlého hereckého portfolia patří mimo jiné nedávný snímek Harry Potter a vězeň z Azkabanu (ve kterém ztvárnil Brumbála), se zhostil role Bugenhagena. Je to právě tento zdánlivě bláznivý archeolog, kdo potvrdí Damienovu skutečnou totožnost a zapřísahá Thorna, aby spáchal hrůzný čin a zabránil tak armagedonu.
Role Damiena si zahrál Seamus Davey-Fitzpatrick, který na stříbrném plátně debutuje.
John Moore si během své kariéry v reklamě a filmovém průmyslu vybudoval specifický vizuální styl, kterému dává v tomto filmu plný průchod. Spolu se svými spolupracovníky dokáže proměnit i zcela nevinnou věc - jakou je například narozeninová oslava za slunečného dne - v dokonalou noční můru. Aby dokázal děsivou atmosféru navodit, přizval ke spolupráci na filmu kameramana Jonathan Sela. „Z hlediska vizuální atmosféry je Satan přichází založen na hře světla a stínu,“ vysvětluje Moore. „A v každém okénku filmu se odehrává tichý souboj, v němž se snaží světlo nad stínem zvítězit.“ .
K navození atmosféry a nevšednímu ztvárnění některých sekvencí Moore využil nejnovějších filmových technologií. V klíčové scéně, v níž je Kathryn shozena z balkónu, použili Moore a Sela kameru na speciálním nástavci Libra, s jehož pomocí lze podobné pohyby nasnímat velmi efektním způsobem. To jejímu pádu propůjčilo až nadpozemskou plynulost.
Stejně jako Julia Stiles odehrál spoustu svých kaskadérských kousků také Schreiber, který ve filmu bojuje s rozzuřenými psy, dělá smyky na mokré silnici a bojuje s Miou Farrow s křičícím Damienem v náručí.
Děs ve Schreiberově tváři, který diváci uvidí během scény na hřbitově, kde jsou Thorn s Jenningsem napadeni běsnícími psy, je zcela autentický. Několik měsíců před natáčením této scény byla Schreiberovi představena příjemná psí slečna, o níž se domníval, že bude v inkriminované scéně hrát. K jeho nemalému zděšení však po příjezdu na scénu uviděl úplně jiného, o poznání hrozivějšího rotvajlera: „Nebyla to fena, ale pes, a byl mnohem větší - a bylo znát, že mě nenávidí,“ vzpomíná Schreiber.
„Chtěli jsme natočit záběr, jak se mi zakousne do vycpaného rukávu, abychom viděli, jak to bude před kamerou vypadat,“ pokračuje herec. Pes však za hercovu ruku tahal trochu déle než se předpokládalo - síla, s níž se Schreiberem zapřeným za železný plot cloumal, herce nejen vyčerpala, ale také mu přivodila zlomeninu žebra.
Akci se nevyhnula ani Mia Farrow, která v klíčové scéně ke konci filmu uprostřed noční průtrže mračen divoce praští kriketovou pálkou do předního skla auta, které Schreiber řídí.
Film se natáčel převážně v Praze. „Náš příběh má evropskou atmosféru a Praha našim požadavkům skvěle vyhovovala,“ říká vedoucí výroby Jeffrey Stott.
Děj se začíná odvíjet v jedné z vatikánských budov, kterou ve filmu zastoupil hlavní sál letohrádku v Tróji. Ten filmařům poskytl ideální prostředí pro natáčení scény, v níž je Antikrist zrozen.
Později se děj přesune do soukromých papežských prostor, pro jejichž ztvárnění produkci posloužil Strahovský klášter. Nástropní malba vídeňského malíře Antonína Franze Maulbertscha byla pro scénu a její dějové okolnosti velmi příhodná.
Poté produkce na týden odjela do Lednice, kde vznikly záběry exteriérů a interiérů soukromé rezidence Thornových. Zámek Lednice je se svými novogotickými interiéry jednou s nejzajímavějších ukázek romantismu v České republice. V jeho zahradách se ve filmu odehrává Damienova narozeninová párty a následně i sebevražda jeho chůvy.
Scéna, v níž má Thorn poslední krátké setkání s otcem Brennanem, se natáčela na dvou různých místech: první část vznikla pod Karlovým mostem a druhá - přestože měla být původně natočena v kostele v Kutné Hoře, kde však hlavní výtvarník Patrick Lumb objevil několik dnů před natáčením nově vystavené lešení, které natáčení znemožnilo - v kladrubském benediktinském klášteru.
Jeruzalém, kde se Thorn s Jenningsem setkají ve starodávném podzemním labyrintu s Bugenhagenem a dozvědí se pravdu o Damienovi, pak zastoupil Vyšehrad.

Ocenění:
Razzies
2006 - David Thewlis (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)

DABING
V českém znění: Lukáš Hlavica - Liev Schreiber (Robert Thorn), Kristina Jelínková - Julia Stiles (Katherine Thornová), Jan Vondráček - David Thewlis (Keith Jennings), Lucie Svobodová - Mia Farrow (paní Baylocková), Kryštof Kolár - Seamus Davey-Fitzpatrick (Damien Thorn), Jan Pohan - Pete Postlethwaite (otec Brennan), Václav Mareš - Michael Gambon (Carl Bugenhagen), Bohdan Tůma, Antonín Navrátil, Radek Hoppe, Radka Stupková, Kateřina Březinová, Ludvík Král, Veronika Veselá, Martin Spurný (titulky)
Překlad: Jiří Holubec a Petr Finkous
Zvuk: Antonín Němec
Produkce: Ivana Koudelková
Dialogy a režie: Martin Kolár
Vyrobila: Studio Budíkov pro Bontonfilm v roce 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 6.6.2006
Premiéra USA: 6.6.2006 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 20.11.2006 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.11.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 596 598
Tržby celkem - $ 120 000 000
Návštěvnost v ČR 40 115
Náklady (Rozpočet) - $ 25 000 000

FILMY V SÉRII
Přichází Satan! gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/prichazi-satan-the-omen-1976-111-velka-britanie-usa-horor-mysteriozni-thriller-84/
Horor / Mysteriózní, Velká Británie / USA, 1976
Režie: Richard Donner, Hrají: Gregory Peck, Lee Remick

Damien gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/1978-107-usa-horor-drama-thriller/
Horor / Drama, USA, 1978
Režie: Don Taylor, Mike Hodges, Hrají: William Holden, Lee Grant

Omen 3: Poslední střetnutí gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/omen-3-posledni-stretnuti-omen-iii-the-final-conflict-1981-108-velka-britanie-usa-horor-thriller-57/
Horor / Thriller, Velká Británie / USA, 1981
Režie: Graham Baker, Hrají: Sam Neill, Rossano Brazzi

Satan přichází gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/satan-prichazi-the-omen-2006-110-usa-horor-thriller/
Horor / Thriller, USA, 2006
Režie: John Moore, Hrají: Liev Schreiber, Julia Stiles
 
Tvůrci a herci
John Moore (Režie), John Moore (Produkce), Glenn Williamson (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Jonathan Sela (Kamera), Dan Zimmerman (Střih), Susie Figgis (Casting), Patrick Lumb (Scénografie), Jiřina Eisenhamerová (Kostýmy), George L. Little (Kostýmy), Tomáš Kuchta (Masky), Barbara Kichi (Masky), David Seltzer (Scénář), Liev Schreiber (Herec), Julia Stiles (Herec), Seamus Davey-Fitzpatrick (Herec), Mia Farrow (Herec), David Thewlis (Herec), Michael Gambon (Herec), Pete Postlethwaite (Herec), Bohumil Švarc st. (Herec), Giovanni Lombardo Radice (Herec), MyAnna Buring (Herec), Predrag Bjelac (Herec), Janet Henfrey (Herec), Harvey Stephens (Herec), Tonya Graves (Herec), Martin Hindy (Herec), Curtis Matthew (Herec), Sara Houghton (Herec), Amy Huck (Herec), Federico Pacifici (Herec)
 
2006/110/USA/Horor, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Premiéra filmu bola 6.6.2006. Dátum obsahuje tri šestky, čo je odkaz na číslo 666 považované za diabolské číslo.
- V októbri 2016 sa podľa webu PrettyFamous umiestnil film na 82. priečke v rebríčku "Najhoršie horory všetkých čias".
- Steven Haines (Marshall Cupp) nosí hodinky značky Casio.
- Chvíľu potom, ako sa skončí rozhovor Roberta Thorna (Liev Schreiber) a otca Brennana (Pete Postlethwaite) pod mostom v Bishop's Parku, prebehne v diaľke malá postava v červenom kabáte. Jedná sa o odkaz na film Teraz sa nepozeraj (1973).
- V poslední scéně filmu, kdy na pohřbu vojáci americké armády střílí čestné salvy, ztvárnili vojáky členové Čestné stráže Armády České republiky.
- Kostel, do kterého jede Damian s rodinou, je kostel sv. Ludmily z 19. století. Tento kostel se nachází na náměstí Míru v Praze.
- Velká část filmu byla natočena v Praze, a tak lze v různých scénách poznat např. Karlův most, Strahovský klášter nebo Vyšehrad, kde vznikaly záběry z podzemí Jeruzaléma. Sídlem Thornových se stal zámek Lednice, v jehož zahradách probíhá také Damienova (Seamus Davey-Fitzpatrick) narozeninová párty. Scéna, ve které navštíví Robert Thorn (Liev Schreiber) a Keith Jennings (David Thewlis) otce Spiletta (Giovanni Lombardo Radice), se natáčela na hradě Zvíkov.
- James Nesbitt měl původně hrát Jenningse. Role nakonec připadla Davidu Thewlisovi.
- Pierce Brosnan a Jim Carrey se ucházeli o roli Roberta Thorna.
- Remake klasického hororu promítali už od úterý, aby pokryli sympatické datum 6. 6. 2006, což je zároveň stejný počet let po premiéře původního snímku. Během tohoto dne snímek vydělal 12,6 mil. dolarů, přičemž poslední tři číslice jsou možná jen marketingovým tahem. Od té doby to byl nejlepší úterkový výsledek a během následujícího víkendu zaznamenali výdělek 16 milionů. Celková suma z kin Severní Ameriky se vyšplhala na 54,1 milionu.
- Ve filmu se měla původně objevit Rachel Weisz, účinkování však odmítla kvůli pokročilému stádiu těhotenství.
- Harvey Stephens, který ztvárnil Damiana v původním filmu Přichází Satan! (1976), si v novince zahrál jednoho z bulvárních reportérů.
- Seamovi Davey-Fitzpatrickovi během natáčení neřekli, že ztvárňuje satanova syna, tvůrci si mysleli, že je příliš mladý na to, aby to pochopil.
- Původní film Přichází Satan! dostal Oscara za nejlepší hudbu (Jerry Goldsmith) a vyvolal vlnu napodobujících remaků. Jen přímé pokračování jsou tři – Damien: Omen 2 (r. Don Taylor, 1978), Omen 3: Poslední střetnutí (r. Graham baker, 1981) a Přichází Satan – Procitnutí (r. Jorge Montesi a Dominique Othenin-Girard, 1991).
- Mia Farrow se snímkem vrátila do hororového žánru po téměř čtyřech dekádách od Rosemary má děťátko (1968).
 
Odkazy