Salt / Salt (2010/96/USA/Akční, Thriller, Mysteriózní, Krimi) 61%
27.03.2018 11:34
JEDNOU VĚTOU
„Snaha prokázat nevinu jen podněcuje dohady o skutečných motivech.“
OBSAH
Jakožto agentka CIA složila Evelyn Salt (Jolie) přísahu povinnosti, cti a lásky k vlasti. Její loajalita se ale stane důvodem řady otázek poté, co ji ruský přeběhlík obviní z toho, že je ruskou špionkou. Salt se dá na útěk, během kterého využívá veškerých svých schopností a mnoholetých zkušeností v roli tajného agenta k tomu, aby unikla svým pronásledovatelům. Její snahy prokázat svou nevinu ale jen podněcují dohady o jejích skutečných motivech. Závod s časem o odhalení pravdy o její identitě pokračuje a ve vzduchu stále visí hlavní otázka: co je Salt vlastně zač?(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Angelina Jolie je sice na plakátě nádherná s tím příčeskem a černými vlasy, ale ve filmu jí ten účes moc dlouho nevydrží. To pak způsobí, že změnou příčesků, úborů a identit se začne měnit i film a od rozjetého začátku se přesune k naprosto umlousanýmu středu a trapnýmu závěru. Tyhle komedie ze CIA už nemaj takový grády jako měli tenkrát. Všude se hledá jenom akce, akce dobrá, ale s rozklepanou kamerou. A tu pomalu a jistě přestávám chápat. Beru to, když je film natočenej formou dokumentu, ale když to vytáhnou do normálního akčního thrilleru, tak je to k nasrání. A nejhorší je, když se rozklepaná kamera, s důrazem na styl, objeví v český televizi. Okamžitě se taková Pojišťovna štěstí změní kvalitou v naprosto stejnou akční sračku jako tenhle film. A můžou si za to hošani sami. Je jen otázka času, kdy to začne bejt otravný i pro ostatní diváky. Představte si hustě rozklepanou zběsilou akci a ladnou scénu z nového Casino Royal, kde je ke konci filmu natočeno zničení Astonu Martin tak, jak se akce točit má. Třeba to jednou zase pochopí. (Malarkey) 3*
Je to ode mě už ohraná písnička, ale bohužel jí opět musím zazpívat, má název třaslavá kamera. Je to akční film a akční film dělají především akční scény, ale ty jsou tady naprosto znehodnocený třeslavou kamerou. Pokud má někdo potřebu neustále něčím třást, tak mu doporučuju alej nebo ovocný stromy, ale ne akční filmy. To už je asi po stý co přijde nějakej debil zatřese si kamerou a já jak vůl za to ještě zaplatím. Je to škoda, protože kdyby Salt točil normální člověk a ne někdo koho vzrušuje třesení, dám Saltu klidně čtyři hvězdy. Hlavní představitelka má skvělou fyzičku a navíc je sexy i když má z ksichtíčku modro červené omalovánky a samotný děj má tempo závodního auta a rozhodně nenudí. Leč bohužel. Chtěl bych vidět dotyčnýho třasláka jak by se mu líbilo, kdyby mu ženuška přišla v sexy oblečku do pokoje, on celej nadrženej že bude všeobecně populární sexíček, ale místo toho by s ním jeho milá 100 minut třepala. (Enšpígl) 2*
Salt je jasná ukázka filmu, kterým se bude jedna skupina diváků (zvráceně) bavit, a ta druhá sprostě nadávat, kritizovat a urážet každé jeho "okénko". Tady nebude žádná snaha o zbytečnou realističnost ve stylu bournea, ale spíše až komiksové provedení cesty jedné agentky za "spravedlností" a "pravdou". Skoky z kamionu na cisternu, rychlé proskákání výtahové šachty i záchrana z každé situace působí rozhodně přepáleně, ale divákovi ponořenému do filmu nevadí a baví se jimi na silné vlně neustálého pohybu děje vpřed. Tady není prostor pro nudu, protože zde se bude mlátit až do krve a střílet. Noyce podle mě udělal další krok ve svém stylu směrem k akčnějšímu stylu, které Salt jednoznačně potřeboval, ale jeho starší filmy určitě neobsahovali. Akci zvládá na celé čáře, což je velmi potěšující! Film stvořen pro přímou zábavu, kterou splňuje. A já ji fandil od začátku:). PS: člověk, co nechápe, proč Salt utíká, si asi odběhl pro popcorn a už tam zůstal. Proč tedy kazí průměr?:) Stejně tak narážka na MI v podobě silikonového obličeje. V MI to neva, tady je to blbé? Ok;-). PPS: Ejiofor si už zaslouží větší roli:( PPPS: Kurte, jakej Edvard Tomáš?:) (Djkoma)
VELKÁ RECENZE
Velký návrat akčních filmů, který byl plánován na letošní rok, se zatím nevydařil. Kousky jako A-Team, Losers neb Zelená zóna v kasách kin příliš neuspěly a jak to bude s Expendables, se nikdo neodváží hádat. Paradoxně se ale zadařilo filmu, od něhož se to čekalo nejméně. Nebo respektive který vypadal nejméně zajímavě. Ale to, že Salt vydělává, bohužel neznamená, že si vydělávat zaslouží.
V konkurenci ostatních akčňáků totiž zaostává. Při pohledu na hodnocení sice ne moc, ale v některých ohledech zcela zásadně. A navíc fanouška výbuchů, přestřelek a přes zuby proceděných hlášek chtě nechtě trochu mrzí, že se chodí na Angelinu Jolie a ne na remake seriálové klasiky z osmdesátých let, svižně a s evidentní radostí natočený komiks nebo další spolupráci Paula Greengrasse a Matta Damona. V případě Salt se ale nedá film zkrátit na nějaké jednovětné konstatování. Je to totiž trochu složitější.
Příběh agentky Evelyn Salt, kterou ruský špion obviní z toho, že pracuje jako agentka pro Moskvu a ona musí očistit své jméno, působí totiž jako kombinace dvou filmů. Sešli se tu režisér a scénárista, oba silné osobnosti, jež mají v Hollywoodu své místo už nějakou dobu předplacené, a každý se svou vizí. A ty vize byly diametrálně odlišné. Phillip Noyce je veterán, který v devadesátých letech dvakrát přivedl do kin Jacka Ryana, jenž měl tehdy tvář Harrisona Forda. Vysoká hra patriotů a Jasné nebezpečí byly příjemné a chytré politické thrillery, v nichž měla místo realistická akce, zajímaví herci i sympaticky komplikované scénáře. A o něco podobného se Noyce pokoušel i tady.
Salt prvních třicet minut působí jako trošku béčkovější sourozenec filmů o Jasonu Bournovi. Noyce se nebojí inspirovat se/vykrádat a jde mu to dobře. Akce má šťávu, je přehledná i napínavá a až po honičku po dálnici je všechno velmi fajn. Člověk se baví, na nějakou absenci logiky kašle a sleduje, jak Angelina Jolie přeskakuje z jednoho kamionu na druhý a za patami jí funí Liev Schreiber. Pak ale přijde zvrat. Respektive několik zvratů. Respektive asi milion zvratů, za něž by se měl stydět i jedenáctiletý kluk, který si doma do šuplíku píše scénář o tom, jak se geneticky vyšlechtění superdinosauři utkávají s mimozemskou invazní armádou v epické bitvě o Nové Strašecí. Ale to není žádné překvapení, protože za scénář je zodpovědný Kurt Wimmer, o němž je známo, že absolutně (ale fakt absolutně) nezná míru.
Kvůli tomu, co se odehrává v druhé polovině filmu, si bude ťukat na čelo tak často, že si tam možná uděláte důlek. Tenhle člověk je zodpovědný za efektní ale dost šílené Equilibrium a přepálenou Ultraviolet, které si i režíroval, nebo scénáristicky zvráceného Ctihodného občana. Je to jednoduše magor, jemuž je podle všeho úplně jedno, jak moc „over the top“ jeho film bude. A nebo ho ty šílenosti baví. Jakmile odsune do pozadí starosvětsky režírujícího Noyce a vytáhne na stůl své scénáristické karty, je s veškerou seriózností Salt konec. Najednou se to tu hemží spícími agenty, kteří třicet let čekali, než budou moci vyvolat jaderný konflikt, tajemnými fanaticko-politickými sektami a českými generály s výbušninou zabudovanou v těle. A bere se to strašlivě vážně.
U Salt se člověk často sám sebe musí ptát, proč se na to sakra ještě kouká. Šílené jsou totiž nejen zvraty, ale v druhé části i samotná akce. Zpomalené házení granátů je sice na papíře fajn, avšak to, co je tu nucena předvádět hlavní hrdinka, by neprošlo s vážnou tváří ani Arnoldovi v době, kdy ze sebe sypal Terminátory a Total Recall. Salt se ve své snaze být co nejvíc cool často dostává za tu pomyslnou hranici, kdy se z něčeho zábavného a stylového stane jen směšná parodie na sebe sama. Phillip Noyce sice akční scény technicky pořád zvládá na výbornou, ale fakt, že se ve filmu jednoduše dějí kraviny, ovlivnit nedokáže.
Naštěstí je tu ale Angelina Jolie, která potvrzuje to, co si na MovieZone myslíme už několik let. Žádná jiná herečka nevypadá s pistolí v ruce nebo při bitce se skupinou nepřátel lépe a uvěřitelněji. Role Evelyn Salt jí sedí a i v těch scénáristicky slabších momentech jí díky zarputilému výrazu odpustíte, že musí pronášet nebo provádět takové hovadiny, jež jí Kurt Wimmer napsal. Salt se pořád pohybuje na tenké hranici mezi přepáleným áčkovým akčním thrillerem a vyloženě dementní podívanou, která nikdy neměla spatřit tmu kinosálu. Díky Angelině Jolie se ale i přes snahu Kurta Wimmera o provedení lobotomie na divákovi dá na Salt dívat i v těch slabších momentech.
Kino zkuste na vlastní nebezpečí. Dostanete sice svižný a dobře natočený akční film, připravte se však, že při jeho sledování čeká vaši vůli test, který si prověří, jak velké šílenosti jste ještě ochotni akceptovat.
O FILMU
Na počátku cesty ke vzniku špionážního thrilleru Salt stála bezděčná poznámka, kterou Jolie před několika lety utrousila. „Měla jsem před několika lety schůzku se zástupkyní předsedy představenstva Sony Pictures Amy Pascal a náhodou přišla řeč na to, že právě chystá novou Bondovku,“ vzpomíná Jolie. „Jen tak jsem prohodila, že bych chtěla být Bondem. Byl to jen drobný vtip, ale ona pak objevila tenhle projekt.“
Scenárista Kurt Wimmer roli Salt původně napsal pro mužského představitele. Na původním scénáři spolupracoval s producentem Sunilem Perkashem, který s ním poté přišel za producentem Lorenzem di Bonaventurou a za Amy Pascal v Sony, kteří poté oslovili režiséra Phillipa Noyceho. Stejně jako v případě jiných filmů poté scénář prošel několika revizemi, ale zásadní změna nastala poté, co si tvůrci filmu v hlavní roli představili právě držitelku Oscara Jolie jakožto jednu z mála hereček na světě, které jsou schopné nést na svých bedrech hlavní roli v akčním filmu. Z Edwina Salta se velice rychle stala Evelyn Salt. „Měli jsme velice inteligentní scénář, který se nám všem ohromně zamlouval a v němž figurovala pozoruhodná a komplexní hlavní postava, takže představa, že by se té role ujala Angelina, byla najednou naprosto samozřejmá,“ říká Perkash. „Je to úžasná herečka, která je schopna dodat naší tajemné hrdince hloubku a patřičný realismus. To, aby byly v našem fantastickém příběhu reálné prvky pro nás bylo velice důležité a byli jsme opravdu nadšeni, když o roli projevila zájem.“
„Když jsme změnili pohlaví hlavní postavy, začali jsme znovu rozebírat dynamiku každé ze scén,“ vysvětluje producent Lorenzo di Bonaventura. „Neřešili jsme jen to, zda by se žena rozhodovala shodným způsobem jako muž, ale také to, jak by na ženu reagovaly ostatní postavy, zda by se jejich chování nějak změnilo. Byla to ohromná změna, která prostupovala celým scénářem.“
Ve filmu je Evelyn Salt, agentka CIA, obviněna z toho, že je ruskou špionkou. Jelikož se jí hroutí celý svět, nehodlá se Salt zastavit před ničím, jen aby prokázala svou nevinnost - ale její snahy uniknout zadržení jen posilují podezření, kterým čelí.
Di Bonaventura říká, že představa takovýchto špionů není výplodem fantazie. „Není nejmenších pochyb o tom, že existují,“ míní. „CIA věří, že existují. Na představě, že by někdo mohl vyčkávat a obelhávat celé své okolí, třeba i desítky let, bude-li to třeba, a poté v pravý okamžik zakročit, je něco opravdu tajuplného a sexy.“ „Skutečně zábavné je na našem filmu to, že jde o akční thriller a kolem identity jeho hlavní hrdinky visí spousta otazníků - kdo tedy vlastně Salt je?“ prohlašuje Perkash.
„Salt má v sobě celou řadu prvků,“ vysvětluje di Bonaventura. „Je to thriller, je to akční film, je to špionážní film, je to dramatický milostný příběh a jsou v něm také úžasné akční scény.“ V rámci příběhu je Evelyn Salt nucena pustit se na útěk poté, co ji ruský přeběhlík obviní z toho, že je ve skutečnosti nasazená Rusy, aby zahájila takzvaný Den X - den, během kterého zahájí aktivitu všichni ruští špioni v Americe a započnou válku proti Spojeným státům. „Den X je v CIA stále kontroverzním tématem,“ prozrazuje Jolie. „Někteří si myslí, že je to naprostý nesmysl, a jiní se domnívají, že je nejen reálný, ale že už v některých případech k aktivování špionů došlo. Když jsme se tímto námětem poprvé zabývali, považovali jsme ho za fikci, ale poté, co jsme odhalili další informace, jsme zjistili, že jde o mnohem reálnější věc, než jsme si kdy mysleli. Realita je skutečně pozoruhodnější než fikce.“
Existují například domněnky o tom, že Sovětský svaz a poté Rusko v osmdesátých a devadesátých letech vyslali do západních zemí tajné agenty, kteří se vydávali za obyčejné občany, aby tak vybudovali špionážní síť agentů, kteří pod svými přidělenými aliasy budou žít patnáct až dvacet let. Jakmile dojde k jejich aktivaci, zosnují tito tajní agenti Den X, řetěz sabotáží a teroristických útoků na Spojené státy, kterými zahájí rozsáhlý válečný konflikt s Ruskem. V nedávných letech došlo k objevení podobných tajných agentů na území Estonska a Kanady a záhadná smrt bývalého příslušníka FSB Alexandra Litviněnka v Londýně zůstává stále nevysvětlená. Před nedávnem došlo na území USA k zatčení skupiny lidí - kteří byli svými přáteli a sousedy považováni za naprosto řadové občany - a jejich obvinění z členství ve špionážních kruzích, života pod falešnými identitami v utajení za účelem sloužit ruským zájmům.
„Nepochybuji o tom, že dlouhodobě utajení ruští špioni existují,“ soudí Phillip Noyce, režisér snímku. „Takoví špioni jsou součástí taktik od samých počátků. Už před tím, než jsem si přečetl scénář Kurta Wimmera, mě fascinovalo přemýšlení o tom, co by se stalo, kdyby někdo najednou aktivoval všechny špiony.“
Pro herce Lieva Schreibera byly právě takovéto fascinující úvahy důvodem, proč se rozhodl roli přijmout. „Co se stalo se všemi těmi špionážními organizacemi, které po pádu železné opony zanikly?“ ptá se Schreiber. Podotýká přitom, že sice možná došlo k zániku oněch organizací, ale že lidé, kteří je tvořili, nikam nezmizeli. Co když by váš kolega a blízký přítel byl jedním z nich? „Tihle agenti byli součástí toho, jak politici tehdy uvažovali. Dnes politici přemýšlejí jinak,“ pokračuje. „Myslím, že právě to byla otázka, která Phillipa zajímala, a já se o odpověď na ni zajímal také.“
Jolie svou postavu popisuje jako „z pochopitelných důvodů nepříliš ochotnou k tomu se s někým sblížit a zejména vdát se, protože chápe, že by svého partnera svým způsobem vystavovala nemalému riziku.“ Evelyn Salt je nicméně vdaná za muže, který si plně uvědomuje rizika sňatku s agentkou CIA.
Konzultantka filmu, Melissa Boyle Mahle, pracovala v CIA jako agentka celých 16 let. „CIA vyžaduje, abychom svým partnerům sdělili, čím se živíme,“ vysvětluje. „V průběhu let bylo zjištěno, že lidé zkrátka nejsou schopni vést normální životy, pokud nemají někoho, kdo je jim blízký, s kým si mohou do jisté míry popovídat. Na druhé straně, jen proto, že váš partner ví, čím se živíte, ještě nemusí znát váš každodenní pracovní rozvrh - nemusí vědět, na čem konkrétně pracujete, v jakém jste nebezpečí nebo kam půjdete, když musíte náhle odejít.“
Jolie prohlašuje, že pro agenta CIA není neobvyklé, aby měl partnera. „Bavila jsem se s jednou ženou, bývalou agentkou, a ta říkala, že pro ni byla obrovská úleva, když CIA opustila - po letech utajování jistých skutečností před manželem se jejich vztah změnil. Neuvědomovala si, jak moc je to odcizovalo a jak těžké to bylo, dokud nezačala nový život.“
„V jakémkoliv vztahu tím vzniká jakási černá díra,“ míní Mahle. „Je velice důležité udržovat normální, zdravý vztah, ale pokud jste manželé nebo máte k někomu opravdu blízko, pak je to velice obtížné.“
Aby se Jolie na roli připravila, samozřejmě se zajímala o životy agentek CIA. „Mluvili jsme s celou řadou žen ze CIA,“ popisuje Jolie. „Všechny do jedné to byly velice milé a přátelské ženy, které si vůbec nedokážete představit v nebezpečné situaci, ale opravdu se v nich ocitají.“
Prostřednictvím těchto rozhovorů s Mahle a dalšími bývalými agentkami se podle Noyce Jolie dozvěděla, co by agent dělal v případě, pokud by skutečně čelil takovému obvinění, jakému čelí její postava ve filmu. „Zjistila, jaký je život špionů, co dělají, pokud je někdo odhalí, jak se takové okolnosti brání a podobně,“ říká režisér.
„Angelina se zajímala o specifika její role a o to, jak se příběh filmu odvíjí,“ prozrazuje Mahle. „Pochopitelně jde o úžasný scénář a dali jsme si hodně záležet, abychom ho co nejvíce přiblížili realitě. Zejména její postava musí být co nejuvěřitelnější. Bavily jsme se velice konkrétním způsobem o tom, jak by se někdo cítil a jak by reagoval v případě, že by byli obviněni z toho, že jsou špioni druhé strany, jaké by takový člověk měl možnosti a tak podobně.“
Vzhledem k obsazení Jolie měli tvůrci filmu poměrně velkou jistotu v tom, že se s akčními scénami nemusejí držet zpátky. „Salt v přímém souboji bojuje velice agresivně,“ podotýká. „V některých filmech, které jsem točila, byly snahy o to, aby - protože jsem žena - působily souboje elegantněji.“ A elegantní podle ní rozhodně není slovo, kterým byste popsali styl boje skutečného agenta, obviněného z toho, že je špionem druhé strany.
„Angelina je neuvěřitelná profesionálka,“ dodává producent di Bonaventura. „Ať už jde o dramatickou scénu, o komediální scénu, akční scénu, jde do toho vždy naplno. Je skvělé pracovat s někým, kdo opravdu touží posunout své hranice.“
Režírováním filmu pověřili producenti režiséra Phillipa Noyceho, mistra politických thrillerů, který má na svém kontě snímky jako Jasné nebezpečí nebo Vysoká hra patriotů, v nichž si v obou zahrál Harrison Ford roli analytika CIA Jacka Ryana.
„Někdy může akce zastínit zbytek filmu, ale Phillip to umí velice dobře vyvážit,“ soudí di Bonaventura. „Ujišťuje se o tom, že je hrdina někým, koho opravdu dokážete chápat. A vy tak rozumíte tomu, co dělá a proč.“
„Důvod, kvůli kterému jsem chtěl tenhle film natáčet, je prostý - poté, co jsem si přečetl scénář, jsem věděl, že jde o film, který bych v kině chtěl vidět. Koupil bych si na něj lístek,“ říká Noyce. „Když jsem si Kurtův scénář poprvé přečetl, překvapilo mě, jak lákavé je to kombinace historických faktů a popcornové fikce. Zdálo se, že nalezl dokonalý recept na jeden z těch výjimečných filmů, které současně těší duši a dráždí smysly, napínavé dobrodružství, které potěší dospělého, skrytého v každém teenagerovi, a dítě, ukrývající se v každém dospělém.“
Noyce se ve skutečnosti o věci, kterými se film zabývá, zajímá už celé roky - byl pro něj zrozen. „Můj otec pracoval pro Z Special Force, což byla australská obdoba OSS, předchůdce CIA. Vyrůstal jsem v úžasu nad příběhy mého otce špiona. Jako malý chlapec jsem trávil odpoledne tím, že jsem chodil za lidmi a hodinu nebo dvě je špehoval. Chtěl jsem se stát špionem, ale nikdy k tomu nedošlo.“
„Opravdu na mě udělalo dojem, jak se režisér s velkým nasazením snažil o to, aby natočil zábavný, napínavý a dramatický film, a přesto při tom stále myslel na jeho reálnost,“ říká Mahle, konzultantka ze CIA. „Co se týče špionáže, nemá celá řada hollywoodských filmů s realitou vůbec nic společného, ale Phillip chtěl, aby film působil dojmem, že se to vše nějak tak skutečně mohlo udát. Byly pro něj důležité jak drobné detaily, tak i nosné body celého příběhu.“
Podle Jolie se Noyce před natáčením kteréhokoliv ze svých filmů zajímá o nejmenší detaily života postav jeho filmu. „Zajímá se o neuvěřitelné množství věcí, o drobné, zdánlivě nepodstatné detaily, díky kterým jsou poté naše postavy kompletnější,“ míní. „Když točí špionážní thriller, je právě on tím, z koho se stává takřka špion.“
„Phillip točí filmy ve velice specifickém rytmu, který přizpůsobuje hercům,“ soudí di Bonaventura. „Plně se soustředí na to, co dělají, co se děje v každém okamžiku natáčení, a při natáčení se ve svém režisérském křesle různě krčí. A vy dokážete naprosto přesně vycítit, co podle něj má být vrcholem aktuálního hereckého výkonu.“
Pro Lieva Schreibera, který ztvárnil Teda Wintera, jemuž je v CIA Salt podřízená, bylo sledování Noyceho při natáčení jako pokročilý herecký kurs. „Phillip je někdo, koho jsem jako filmař a herec vždycky obdivoval,“ říká Schreiber, který před nedávnem režíroval svůj první film. „Příležitost vidět ho zblízka při práci byla k nezaplacení.“
Schreiber je herec proslavený vážnými dramatickými rolemi ve filmech jako Manchurianský kandidát nebo Odpor, ale v poslední době se objevil i v akčním filmu X-men Origins: Wolverine. „Liev se velice zajímá o politické dění a je to přemýšlivý člověk, takže se s ním skvěle spolupracuje,“ prohlašuje Jolie. „Bere svou roli vážně, ale přesto se dokáže bavit.“ Když Schreiber poprvé dostal scénář k filmu Salt, údajně ho přečetl jedním dechem. „Nedalo se od něj odtrhnout,“ vzpomíná. „Doslova jsem ho zhltnul. Bylo to velice zábavné čtení.“
Schreibera také zaujala myšlenka lovu na špiona, který žil dlouhé roky v utajení pod jinou identitou. „Slyšel jsem spousty příběhů o policistech, kteří pracovali celé roky v utajení a víceméně se do svých rolí tak trochu vžili,“ vysvětluje. „Začali být velice zmateni a nebyli si jistí, pro koho vlastně pracují, a jakmile jejich úkol skončil, potřebovali pomoc odborníků, aby se vrátili do stavu před utajením.“ S touto otázkou se musí potýkat i Winter, který je rozpolcený a váhá, zda má Salt pomáhat nebo ji pomáhat chytit. Může být člověk, kterého tak dobře zná, skutečně někým zcela jiným?
Jolie popisuje Schreibera jako „jednoho z těch herců, kteří jedou neustále naplno. Pracuje opravdu tvrdě a když přislíbil účast, věděli jsme, že díky němu bude jeho postava lepší a silnější.“ Podobného herce hledali tvůrci filmu i pro roli Peabodyho, muže, jež je pověřen úkolem Salt najít a přivést zpátky. Jakožto člen oddělení interních záležitostí CIA není příliš chápavou osobou. „Nejsou to lidé, kteří by určovali pravidla, jsou to jejich vykonavatelé,“ vysvětluje Jolie. Zejména ona byla velice potěšena, když byl do této role obsazen držitel ceny Olivier, britský herec Chiwetel Ejiofor, kterého jsme mohli vidět ve filmech jako 2012, Z vězení do éteru nebo Americký gangster. „Chiwetel je silná osobnost a je velice odolný. Je to úžasný herec.“
Ejiofor záhy zjistil, že scénář nabízí více, než jen odvážné akční scény. „Jde o velmi svižný, vzrušující film,“ říká. „Je v něm tak trochu od všeho něco - je to politický thriller i paranoidní thriller a postavy jsou velice zajímavé.“
Jakožto pracovník interních záležitostí, kterému byl případ přidělen, je na Peabodym, aby posoudil, zda ruský přeběhlík o Salt lže či mluví pravdu. „Začíná to jako honička s dvojím cílem - jednak ji skutečně fyzicky zatknout, a současně zjistit, zda mají mezi sebou agenti ruského špiona, a pokud ano, zda je tím špionem právě ona,“ objasňuje Ejiofor. „A to je základ celého konfliktu mezi jím a Salt.“
„Peabody ke své práci přistupuje tak, že je odhodlán Salt za každou cenu zadržet,“ pokračuje di Bonaventura. „Chiwetel tuto roli ztvárnil s intenzitou, která je naprosto výjimečná. Myslím, že se diváci o Evelyn Salt budou opravdu obávat, až uvidí, že ji honí někdo takový.“
Protože hraje antagonistu příběhu, bylo pro Jolie důležité, aby měla s Ejioforem dobrý pracovní vztah. „Myslím, že je velice důležité opravdu dobře vycházet s hercem, který ve filmu představuje vašeho protivníka, protože pak si během soubojů k sobě navzájem troufnete o něco více,“ soudí. „Oba jsme se skvěle bavili.“
Jakmile byla většina rolí obsazena, povolal Phillip Noyce oscarového kameramana Roberta Elswita, ASC a výtvarníka Scotta Chamblisse, který má na svém kontě například nedávný hit Star Trek či úspěšný seriál Alias, aby mu pomohli film proměnit ze scénáře v realitu. Mezi další klíčové osoby za kamerami patří také kostymérka Sarah Edwards a střihači Stuart Baird, A.C.E. a John Gilroy, A.C.E. Na filmu se také podílel čerstvě Oscarem oceněný odborník na speciální efekty Burt Dalton a také specialista na vizuální efekty Robert Grasmere, který už v minulost s Noycem spolupracoval na čtyřech filmech, mimo jiné i na snímku Vysoká hra patriotů.
Natáčení začalo scénami, v nichž Salt prchá z Washingtonské budovy CIA, ve které pracuje, poté, co ji ruský přeběhlík obviní z toho, že je ruskou špionkou. Útěk se natáčel na L'Enfant Plaza, Constitution Avenue, u památníku padlých námořníků a v New York Avenue, pouhý jeden blok od Bílého domu. Režisér Noyce tyto lokace, které nejsou zcela typickými pohlednicovými místy Washingtonu, zvolil proto, že více odpovídaly každodennímu prostředí federálních budov, v nichž sídlí klasičtí byrokraté.
Výtvarník Scott Chambliss měl už z minulosti bohaté zkušenosti s tvorbou špionážních příběhů. „Za svou kariéru jsem pracoval na spoustě projektů, které souvisely se špiony a vládními budovami,“ říká Chambliss, který byl po několik let výtvarníkem seriálu Alias. „Protože jsem měl takhle rozsáhlé zkušenosti, musel jsem se v zájmu nalezení nových nápadů pustit hlouběji různými směry, což je často velice vzrušující.“
Po týdnu ve Washingtonu se natáčení přesunulo do New Yorku, kde se odehrává velká část příběhu: poté, co Evelyn Salt unikne CIA, odjede na Manhattan, kde podle ruského přeběhlíka dojde na státním pohřbu amerického viceprezidenta k atentátu.
Interiéry a exteriéry scény pohřbu, jedné z klíčových scén celého filmu, poskytla jedna ze známých newyorských památek, byzantská budova kostela svatého Bartoloměje na Park Avenue. Kostymérka Sarah Edwards tu se svým týmem po několik dní oblékala více než sedm stovek statistů, kteří představovali zástupy truchlících, vojenskou čestnou stráž, příslušníky newyorské policie, dudáky, tajné bezpečnostní agenty, zajišťující bezpečnost amerického prezidenta, a také ochranku ruského prezidenta, který na pohřbu pronáší smuteční řeč.
Město New York nabídlo tvůrcům filmu celou řadu rozmanitých natáčecích lokací. „Moc mě baví hledat místa, která se hodí pro natáčení filmů,“ říká Chambliss. „A to bylo na tomhle projektu jednou z nejzajímavějších věcí - ohromná variabilita požadovaných lokací. New York je v tomto ohledu k filmařům neobyčejně štědrý.“
Chiwetel Ejiofor, který představuje pracovníka oddělení interních záležitostí Peabodyho, si natáčení v New Yorku také užíval. „Koho by nebavilo natáčení filmů v New Yorku?“ ptá se. „Vždycky se těším, když se ve scénáři dočtu 'Exteriér, New York, den.' To je pro mě vždycky příjemné znamení,“ směje se.
Natáčelo se na celé řadě ikonických míst v New Yorku, například v newyorské botanické zahradě v Bronxu, v hlavním sídle newyorské veřejné knihovny na Páté Avenue či na mostě na 59. ulici, ale také na místech odlehlejších (jako například Floyd Bennett Field v Brooklynu a nemocnice Coler Goldwater na Roosevelt Islandu), průmyslovějších (železárny a šrotiště DonJon na Staten Islandu a v prostorách čističky odpadních vod v Greenpointu v Brooklynu) i v podzemí (v newyorském metru). „Poznali jsme poměrně slušně i tu méně lákavou tvář města,“ prohlašuje Jolie.
Mimo město New York se natáčelo na různých lokacích v rámci státu New York, například v budově soudu Westchester County ve White Plains, na letišti ve Farmingdale či v parku Cantiague v Hicksville.
Některé scény se také odehrávají v prezidentském centru nouzových operací (které se označuje jako PEOC nebo také jako „bunkr“), v němž se ukrývá americký prezident v případě napadení země. Skutečné PEOC, které nechal během druhé světové války postavit Franklin Delano Roosevelt, se nachází pod východním křídlem Bílého domu a je vybaveno i pro případ jaderného útoku.
„Nemohu vám prozradit jak, ale podařilo se nám zjistit jisté informace o tom, jak tento bunkr vypadal před 11. zářím,“ svěřuje se Noyce. „Byli jsme překvapeni - v té době nebyl příliš propracovaný a dokonce se do něj dalo poměrně snadno dostat. Nevíme, jak tento kryt vypadá dnes - to je tajné - ale můžeme spekulovat. Možná ho zmodernizovali, možná došlo k vybudování hlubších úrovní, možná se do něj nyní dá dostat hůře, možná je vybavený kvalitnějším vybavením.“
Scény, které se odehrávají v Rusku, se natáčely v ruské ortodoxní katedrále Panny Marie v East Village v New Yorku, ale štáb se vydal i přímo do Ruska, aby zde natočil jednu scénu u řeky Volhy.
„V takovémto filmu jsou k vidění velké kontrasty,“ vysvětluje Chambliss. „Například to, jak sterilní prostředí vládních kanceláří kontrastuje se skutečným kulturním bohatstvím na místech, jako například naše ruské lokace.“
Protože byla do hlavní role obsazena Angelina Jolie, byli tvůrci filmu v souvislosti s akčními a kaskadérskými scénami omezeni pouze vlastní fantazií. „Angelina je nadšená, když může takové scény točit sama,“ prohlašuje Simon Crane, který byl režisérem pomocného štábu a současně měl na starosti kaskadérské scény. Crane už v minulosti s Jolie mnohokrát spolupracoval, například na filmech Lara Croft: Tomb Raider či Pan a paní Smithovi. „Ona se opravdu s nadšení pustí do čehokoliv.“
„Myslím, že je skvělé, když se filmové hvězdy chtějí samy na akčních scénách podílet, protože vám to jako divákovi pomáhá se do scény vžít,“ míní producent Lorenzo di Bonaventura. „Je dost odvážná.“ „Miluji natáčení akčních filmů,“ vysvětluje herečka. „Vždycky jsem moc ráda běhala a skákala a dělala fyzicky náročné věci.“
Jolie se s Cranem spolupracuje dobře nejen proto, že už spolu mají bohaté zkušenosti, ale také z prostého důvodu, že Crane patří k naprosté špičce ve svém oboru. „Začal jako jeden z nejlepších kaskadérů,“ popisuje Noyce. „Ve filmu Cliffhanger je jedna úžasná scéna, kdy za letu přestupuje muž z jednoho letadla do druhého - to byl právě Simon. Nejúžasnější a nejvíce vzrušující válečná sekvence, jakou jsem kdy viděl - Den D ve filmu Zachraňte vojína Ryana - tu řídil Simon. Nejpůsobivější bojová scéna, jakou jsem kdy viděl - film Odvážné srdce - její choreografii dělal Simon. Nejúžasnější šermířský souboj, ve filmu Trója - Simon. Ten člověk je žijící legenda. Cokoliv vás napadne, tak už to někdy zkoušel a dělal. Popadne diváka a doslova ho vtáhne přímo do filmu.“
Crane sám říká, že uvítal možnost znovu s Jolie spolupracovat. „Odjakživa se snaží objevovat nebo vymýšlet nové způsoby, jak točit akční scény,“ prohlašuje. V jedné z hlavních akčních sekvencí se Salt, kterou její pronásledovatelé zahnali do kouta, vrhne odvážně z dálničního nadjezdu a dopadne na jedoucí nákladní vůz, který projíždí po dálnici pod ní. Její pronásledovatelé ji sledují v SUV a zablokují nákladnímu vozu cestu, čímž Salt nutí k poměrně dramatickým únikovým manévrům, které je nucena provádět přímo uprostřed hustého provozu na šestiproudové silnici.
Crane se svým týmem vycházel při práci z animatronického storyboardu, který v předchozích měsících vypracoval Noyce, a poté strávil několik týdnů na dálnicích u Albany v New Yorku plánováním, nacvičováním a natáčením této komplexní sekvence. Křižovatka silnic Route 787 a Route 20 poblíž Albany odpovídala tomu, jak vypadají dálnice ve Washingtonu, D.C., a štáb zde způsobil menší dopravní potíže poté, co bylo pro potřeby natáčení potřeba uzavřít příjezdové a nájezdové rampy.
Záběr pečlivě naplánoval sám Crane ve spolupráci s koordinátorem Wadem Eastwoodem a s dublérkou Angeliny Jolie Eunice Huthart. „Na těch autech skutečně ve filmu vidíte Angelinu,“ svěřuje se Crane.
„Těm jejich držákům a popruhům bezmezně věřím,“ přiznává se Jolie. „Místo abych se cítila vyděšená, tak si připadám, jako bych byla celý den v cirkusu a mohla si tam dělat, co se mi zachce. Oni mě znají a vědí, co dokážu a v čem naopak nejsem nejlepší.“ Při zmínce o jiné scéně, v níž je nucena bosa lézt po římse ve dvanáctém patře konstatuje, že „mám náhodou výšky ráda , takže jsme společně objevili různé možnosti, jak toho využít.“
Jolie taktéž společně s Cranem a jeho týmem spolupracovala na tvorbě bojového stylu, který měla její postava používat. „Protože jsem žena a pohybuji se zlehka a rychle, přirozeně jsme inklinovali ke stylům jako Muay Thai, který je velice půvabný,“ říká Jolie. Muay Thai využívá „umění osmi končetin“, během kterého jsou k úderům využívány nejen pěsti, ale také lokty, holeně a kolena. „Pak jsme si ale uvědomili, že nejde o zrovna praktický styl, pokud máte s někým bojovat tváří v tvář, a nepůsobil navíc příliš agresivně,“ sděluje herečka.
Jolie a Crane proto zakomponovali do bojového stylu Salt prvky Krav Maga, brutálnějšího bojového stylu, který vznikl v Izraeli a používají ho FBI a americké speciální jednotky. „Ve filmu bojuje s pracovníky tajné služby,“ zdůrazňuje Crane. „Někoho takového nemůžete vyřídit příliš snadno, jinak by celý film působil změkčile. Salt je velice efektivní - ona v zásadě nechce nikoho zabít.“
„V tomhle filmu jsme se strašně naběhali, ani vám to nejsem schopen popsat,“ směje se Schreiber. „Běhání v polobotkách a v obleku - když vidíte Harrisona Forda, myslíte si, kdovíjak to není snadné. Ale není. První dva týdny natáčení jsem měl na holeních dlahy a každý den si nohy chladil ledem.“
Ocenění:
Academy Awards
2011 - Mix zvuku (nominace)
DABING
V českém znění: Regina Řandová - Angelina Jolie (Evelyn Saltová), Lukáš Hlavica - Liev Schreiber (Ted Winter), Filip Švarc - Chiwetel Ejiofor (Peabody), Jaroslav Kaňkovský - Daniel Olbrychski (Vasilij Orlov), Vojtěch Hájek - August Diehl (Mike Krause), Ladislav Cigánek - Hunt Block (americký prezident Howard Lewis), Bohuslav Kalva - Olek Krupa (ruský prezident Metvějev), Svatopluk Schuller - Corey Stoll (Shnaider), Aneta Talpová - Cassidy Hinkle (mladá Evelyn Saltová), Jiří Valšuba, Nikola Votočková, Alena Procházková, Libor Bouček, Libor Terš, Kristina Jelínková, Ludvík Král, Tomáš Borůvka (titulky) a další
Překlad: Ivan Hanuš
Zvuk: Filip Mošner
Produkce: Evelyna Vrbová
Dialogy: Janka Unruhová
Režie: Alice Hurychová
Vyrobilo: LS Productions dabing 2010
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.8.2010 Falcon
Premiéra USA: 23.7.2010 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 6.12.2010 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 6.12.2010 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 3 943 401
Tržby celkem - $ 293 500 000
Návštěvnost v ČR 30 285
Náklady (Rozpočet) - $ 130 000 000
„Snaha prokázat nevinu jen podněcuje dohady o skutečných motivech.“
OBSAH
Jakožto agentka CIA složila Evelyn Salt (Jolie) přísahu povinnosti, cti a lásky k vlasti. Její loajalita se ale stane důvodem řady otázek poté, co ji ruský přeběhlík obviní z toho, že je ruskou špionkou. Salt se dá na útěk, během kterého využívá veškerých svých schopností a mnoholetých zkušeností v roli tajného agenta k tomu, aby unikla svým pronásledovatelům. Její snahy prokázat svou nevinu ale jen podněcují dohady o jejích skutečných motivech. Závod s časem o odhalení pravdy o její identitě pokračuje a ve vzduchu stále visí hlavní otázka: co je Salt vlastně zač?(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Angelina Jolie je sice na plakátě nádherná s tím příčeskem a černými vlasy, ale ve filmu jí ten účes moc dlouho nevydrží. To pak způsobí, že změnou příčesků, úborů a identit se začne měnit i film a od rozjetého začátku se přesune k naprosto umlousanýmu středu a trapnýmu závěru. Tyhle komedie ze CIA už nemaj takový grády jako měli tenkrát. Všude se hledá jenom akce, akce dobrá, ale s rozklepanou kamerou. A tu pomalu a jistě přestávám chápat. Beru to, když je film natočenej formou dokumentu, ale když to vytáhnou do normálního akčního thrilleru, tak je to k nasrání. A nejhorší je, když se rozklepaná kamera, s důrazem na styl, objeví v český televizi. Okamžitě se taková Pojišťovna štěstí změní kvalitou v naprosto stejnou akční sračku jako tenhle film. A můžou si za to hošani sami. Je jen otázka času, kdy to začne bejt otravný i pro ostatní diváky. Představte si hustě rozklepanou zběsilou akci a ladnou scénu z nového Casino Royal, kde je ke konci filmu natočeno zničení Astonu Martin tak, jak se akce točit má. Třeba to jednou zase pochopí. (Malarkey) 3*
Je to ode mě už ohraná písnička, ale bohužel jí opět musím zazpívat, má název třaslavá kamera. Je to akční film a akční film dělají především akční scény, ale ty jsou tady naprosto znehodnocený třeslavou kamerou. Pokud má někdo potřebu neustále něčím třást, tak mu doporučuju alej nebo ovocný stromy, ale ne akční filmy. To už je asi po stý co přijde nějakej debil zatřese si kamerou a já jak vůl za to ještě zaplatím. Je to škoda, protože kdyby Salt točil normální člověk a ne někdo koho vzrušuje třesení, dám Saltu klidně čtyři hvězdy. Hlavní představitelka má skvělou fyzičku a navíc je sexy i když má z ksichtíčku modro červené omalovánky a samotný děj má tempo závodního auta a rozhodně nenudí. Leč bohužel. Chtěl bych vidět dotyčnýho třasláka jak by se mu líbilo, kdyby mu ženuška přišla v sexy oblečku do pokoje, on celej nadrženej že bude všeobecně populární sexíček, ale místo toho by s ním jeho milá 100 minut třepala. (Enšpígl) 2*
Salt je jasná ukázka filmu, kterým se bude jedna skupina diváků (zvráceně) bavit, a ta druhá sprostě nadávat, kritizovat a urážet každé jeho "okénko". Tady nebude žádná snaha o zbytečnou realističnost ve stylu bournea, ale spíše až komiksové provedení cesty jedné agentky za "spravedlností" a "pravdou". Skoky z kamionu na cisternu, rychlé proskákání výtahové šachty i záchrana z každé situace působí rozhodně přepáleně, ale divákovi ponořenému do filmu nevadí a baví se jimi na silné vlně neustálého pohybu děje vpřed. Tady není prostor pro nudu, protože zde se bude mlátit až do krve a střílet. Noyce podle mě udělal další krok ve svém stylu směrem k akčnějšímu stylu, které Salt jednoznačně potřeboval, ale jeho starší filmy určitě neobsahovali. Akci zvládá na celé čáře, což je velmi potěšující! Film stvořen pro přímou zábavu, kterou splňuje. A já ji fandil od začátku:). PS: člověk, co nechápe, proč Salt utíká, si asi odběhl pro popcorn a už tam zůstal. Proč tedy kazí průměr?:) Stejně tak narážka na MI v podobě silikonového obličeje. V MI to neva, tady je to blbé? Ok;-). PPS: Ejiofor si už zaslouží větší roli:( PPPS: Kurte, jakej Edvard Tomáš?:) (Djkoma)
VELKÁ RECENZE
Velký návrat akčních filmů, který byl plánován na letošní rok, se zatím nevydařil. Kousky jako A-Team, Losers neb Zelená zóna v kasách kin příliš neuspěly a jak to bude s Expendables, se nikdo neodváží hádat. Paradoxně se ale zadařilo filmu, od něhož se to čekalo nejméně. Nebo respektive který vypadal nejméně zajímavě. Ale to, že Salt vydělává, bohužel neznamená, že si vydělávat zaslouží.
V konkurenci ostatních akčňáků totiž zaostává. Při pohledu na hodnocení sice ne moc, ale v některých ohledech zcela zásadně. A navíc fanouška výbuchů, přestřelek a přes zuby proceděných hlášek chtě nechtě trochu mrzí, že se chodí na Angelinu Jolie a ne na remake seriálové klasiky z osmdesátých let, svižně a s evidentní radostí natočený komiks nebo další spolupráci Paula Greengrasse a Matta Damona. V případě Salt se ale nedá film zkrátit na nějaké jednovětné konstatování. Je to totiž trochu složitější.
Příběh agentky Evelyn Salt, kterou ruský špion obviní z toho, že pracuje jako agentka pro Moskvu a ona musí očistit své jméno, působí totiž jako kombinace dvou filmů. Sešli se tu režisér a scénárista, oba silné osobnosti, jež mají v Hollywoodu své místo už nějakou dobu předplacené, a každý se svou vizí. A ty vize byly diametrálně odlišné. Phillip Noyce je veterán, který v devadesátých letech dvakrát přivedl do kin Jacka Ryana, jenž měl tehdy tvář Harrisona Forda. Vysoká hra patriotů a Jasné nebezpečí byly příjemné a chytré politické thrillery, v nichž měla místo realistická akce, zajímaví herci i sympaticky komplikované scénáře. A o něco podobného se Noyce pokoušel i tady.
Salt prvních třicet minut působí jako trošku béčkovější sourozenec filmů o Jasonu Bournovi. Noyce se nebojí inspirovat se/vykrádat a jde mu to dobře. Akce má šťávu, je přehledná i napínavá a až po honičku po dálnici je všechno velmi fajn. Člověk se baví, na nějakou absenci logiky kašle a sleduje, jak Angelina Jolie přeskakuje z jednoho kamionu na druhý a za patami jí funí Liev Schreiber. Pak ale přijde zvrat. Respektive několik zvratů. Respektive asi milion zvratů, za něž by se měl stydět i jedenáctiletý kluk, který si doma do šuplíku píše scénář o tom, jak se geneticky vyšlechtění superdinosauři utkávají s mimozemskou invazní armádou v epické bitvě o Nové Strašecí. Ale to není žádné překvapení, protože za scénář je zodpovědný Kurt Wimmer, o němž je známo, že absolutně (ale fakt absolutně) nezná míru.
Kvůli tomu, co se odehrává v druhé polovině filmu, si bude ťukat na čelo tak často, že si tam možná uděláte důlek. Tenhle člověk je zodpovědný za efektní ale dost šílené Equilibrium a přepálenou Ultraviolet, které si i režíroval, nebo scénáristicky zvráceného Ctihodného občana. Je to jednoduše magor, jemuž je podle všeho úplně jedno, jak moc „over the top“ jeho film bude. A nebo ho ty šílenosti baví. Jakmile odsune do pozadí starosvětsky režírujícího Noyce a vytáhne na stůl své scénáristické karty, je s veškerou seriózností Salt konec. Najednou se to tu hemží spícími agenty, kteří třicet let čekali, než budou moci vyvolat jaderný konflikt, tajemnými fanaticko-politickými sektami a českými generály s výbušninou zabudovanou v těle. A bere se to strašlivě vážně.
U Salt se člověk často sám sebe musí ptát, proč se na to sakra ještě kouká. Šílené jsou totiž nejen zvraty, ale v druhé části i samotná akce. Zpomalené házení granátů je sice na papíře fajn, avšak to, co je tu nucena předvádět hlavní hrdinka, by neprošlo s vážnou tváří ani Arnoldovi v době, kdy ze sebe sypal Terminátory a Total Recall. Salt se ve své snaze být co nejvíc cool často dostává za tu pomyslnou hranici, kdy se z něčeho zábavného a stylového stane jen směšná parodie na sebe sama. Phillip Noyce sice akční scény technicky pořád zvládá na výbornou, ale fakt, že se ve filmu jednoduše dějí kraviny, ovlivnit nedokáže.
Naštěstí je tu ale Angelina Jolie, která potvrzuje to, co si na MovieZone myslíme už několik let. Žádná jiná herečka nevypadá s pistolí v ruce nebo při bitce se skupinou nepřátel lépe a uvěřitelněji. Role Evelyn Salt jí sedí a i v těch scénáristicky slabších momentech jí díky zarputilému výrazu odpustíte, že musí pronášet nebo provádět takové hovadiny, jež jí Kurt Wimmer napsal. Salt se pořád pohybuje na tenké hranici mezi přepáleným áčkovým akčním thrillerem a vyloženě dementní podívanou, která nikdy neměla spatřit tmu kinosálu. Díky Angelině Jolie se ale i přes snahu Kurta Wimmera o provedení lobotomie na divákovi dá na Salt dívat i v těch slabších momentech.
Kino zkuste na vlastní nebezpečí. Dostanete sice svižný a dobře natočený akční film, připravte se však, že při jeho sledování čeká vaši vůli test, který si prověří, jak velké šílenosti jste ještě ochotni akceptovat.
O FILMU
Na počátku cesty ke vzniku špionážního thrilleru Salt stála bezděčná poznámka, kterou Jolie před několika lety utrousila. „Měla jsem před několika lety schůzku se zástupkyní předsedy představenstva Sony Pictures Amy Pascal a náhodou přišla řeč na to, že právě chystá novou Bondovku,“ vzpomíná Jolie. „Jen tak jsem prohodila, že bych chtěla být Bondem. Byl to jen drobný vtip, ale ona pak objevila tenhle projekt.“
Scenárista Kurt Wimmer roli Salt původně napsal pro mužského představitele. Na původním scénáři spolupracoval s producentem Sunilem Perkashem, který s ním poté přišel za producentem Lorenzem di Bonaventurou a za Amy Pascal v Sony, kteří poté oslovili režiséra Phillipa Noyceho. Stejně jako v případě jiných filmů poté scénář prošel několika revizemi, ale zásadní změna nastala poté, co si tvůrci filmu v hlavní roli představili právě držitelku Oscara Jolie jakožto jednu z mála hereček na světě, které jsou schopné nést na svých bedrech hlavní roli v akčním filmu. Z Edwina Salta se velice rychle stala Evelyn Salt. „Měli jsme velice inteligentní scénář, který se nám všem ohromně zamlouval a v němž figurovala pozoruhodná a komplexní hlavní postava, takže představa, že by se té role ujala Angelina, byla najednou naprosto samozřejmá,“ říká Perkash. „Je to úžasná herečka, která je schopna dodat naší tajemné hrdince hloubku a patřičný realismus. To, aby byly v našem fantastickém příběhu reálné prvky pro nás bylo velice důležité a byli jsme opravdu nadšeni, když o roli projevila zájem.“
„Když jsme změnili pohlaví hlavní postavy, začali jsme znovu rozebírat dynamiku každé ze scén,“ vysvětluje producent Lorenzo di Bonaventura. „Neřešili jsme jen to, zda by se žena rozhodovala shodným způsobem jako muž, ale také to, jak by na ženu reagovaly ostatní postavy, zda by se jejich chování nějak změnilo. Byla to ohromná změna, která prostupovala celým scénářem.“
Ve filmu je Evelyn Salt, agentka CIA, obviněna z toho, že je ruskou špionkou. Jelikož se jí hroutí celý svět, nehodlá se Salt zastavit před ničím, jen aby prokázala svou nevinnost - ale její snahy uniknout zadržení jen posilují podezření, kterým čelí.
Di Bonaventura říká, že představa takovýchto špionů není výplodem fantazie. „Není nejmenších pochyb o tom, že existují,“ míní. „CIA věří, že existují. Na představě, že by někdo mohl vyčkávat a obelhávat celé své okolí, třeba i desítky let, bude-li to třeba, a poté v pravý okamžik zakročit, je něco opravdu tajuplného a sexy.“ „Skutečně zábavné je na našem filmu to, že jde o akční thriller a kolem identity jeho hlavní hrdinky visí spousta otazníků - kdo tedy vlastně Salt je?“ prohlašuje Perkash.
„Salt má v sobě celou řadu prvků,“ vysvětluje di Bonaventura. „Je to thriller, je to akční film, je to špionážní film, je to dramatický milostný příběh a jsou v něm také úžasné akční scény.“ V rámci příběhu je Evelyn Salt nucena pustit se na útěk poté, co ji ruský přeběhlík obviní z toho, že je ve skutečnosti nasazená Rusy, aby zahájila takzvaný Den X - den, během kterého zahájí aktivitu všichni ruští špioni v Americe a započnou válku proti Spojeným státům. „Den X je v CIA stále kontroverzním tématem,“ prozrazuje Jolie. „Někteří si myslí, že je to naprostý nesmysl, a jiní se domnívají, že je nejen reálný, ale že už v některých případech k aktivování špionů došlo. Když jsme se tímto námětem poprvé zabývali, považovali jsme ho za fikci, ale poté, co jsme odhalili další informace, jsme zjistili, že jde o mnohem reálnější věc, než jsme si kdy mysleli. Realita je skutečně pozoruhodnější než fikce.“
Existují například domněnky o tom, že Sovětský svaz a poté Rusko v osmdesátých a devadesátých letech vyslali do západních zemí tajné agenty, kteří se vydávali za obyčejné občany, aby tak vybudovali špionážní síť agentů, kteří pod svými přidělenými aliasy budou žít patnáct až dvacet let. Jakmile dojde k jejich aktivaci, zosnují tito tajní agenti Den X, řetěz sabotáží a teroristických útoků na Spojené státy, kterými zahájí rozsáhlý válečný konflikt s Ruskem. V nedávných letech došlo k objevení podobných tajných agentů na území Estonska a Kanady a záhadná smrt bývalého příslušníka FSB Alexandra Litviněnka v Londýně zůstává stále nevysvětlená. Před nedávnem došlo na území USA k zatčení skupiny lidí - kteří byli svými přáteli a sousedy považováni za naprosto řadové občany - a jejich obvinění z členství ve špionážních kruzích, života pod falešnými identitami v utajení za účelem sloužit ruským zájmům.
„Nepochybuji o tom, že dlouhodobě utajení ruští špioni existují,“ soudí Phillip Noyce, režisér snímku. „Takoví špioni jsou součástí taktik od samých počátků. Už před tím, než jsem si přečetl scénář Kurta Wimmera, mě fascinovalo přemýšlení o tom, co by se stalo, kdyby někdo najednou aktivoval všechny špiony.“
Pro herce Lieva Schreibera byly právě takovéto fascinující úvahy důvodem, proč se rozhodl roli přijmout. „Co se stalo se všemi těmi špionážními organizacemi, které po pádu železné opony zanikly?“ ptá se Schreiber. Podotýká přitom, že sice možná došlo k zániku oněch organizací, ale že lidé, kteří je tvořili, nikam nezmizeli. Co když by váš kolega a blízký přítel byl jedním z nich? „Tihle agenti byli součástí toho, jak politici tehdy uvažovali. Dnes politici přemýšlejí jinak,“ pokračuje. „Myslím, že právě to byla otázka, která Phillipa zajímala, a já se o odpověď na ni zajímal také.“
Jolie svou postavu popisuje jako „z pochopitelných důvodů nepříliš ochotnou k tomu se s někým sblížit a zejména vdát se, protože chápe, že by svého partnera svým způsobem vystavovala nemalému riziku.“ Evelyn Salt je nicméně vdaná za muže, který si plně uvědomuje rizika sňatku s agentkou CIA.
Konzultantka filmu, Melissa Boyle Mahle, pracovala v CIA jako agentka celých 16 let. „CIA vyžaduje, abychom svým partnerům sdělili, čím se živíme,“ vysvětluje. „V průběhu let bylo zjištěno, že lidé zkrátka nejsou schopni vést normální životy, pokud nemají někoho, kdo je jim blízký, s kým si mohou do jisté míry popovídat. Na druhé straně, jen proto, že váš partner ví, čím se živíte, ještě nemusí znát váš každodenní pracovní rozvrh - nemusí vědět, na čem konkrétně pracujete, v jakém jste nebezpečí nebo kam půjdete, když musíte náhle odejít.“
Jolie prohlašuje, že pro agenta CIA není neobvyklé, aby měl partnera. „Bavila jsem se s jednou ženou, bývalou agentkou, a ta říkala, že pro ni byla obrovská úleva, když CIA opustila - po letech utajování jistých skutečností před manželem se jejich vztah změnil. Neuvědomovala si, jak moc je to odcizovalo a jak těžké to bylo, dokud nezačala nový život.“
„V jakémkoliv vztahu tím vzniká jakási černá díra,“ míní Mahle. „Je velice důležité udržovat normální, zdravý vztah, ale pokud jste manželé nebo máte k někomu opravdu blízko, pak je to velice obtížné.“
Aby se Jolie na roli připravila, samozřejmě se zajímala o životy agentek CIA. „Mluvili jsme s celou řadou žen ze CIA,“ popisuje Jolie. „Všechny do jedné to byly velice milé a přátelské ženy, které si vůbec nedokážete představit v nebezpečné situaci, ale opravdu se v nich ocitají.“
Prostřednictvím těchto rozhovorů s Mahle a dalšími bývalými agentkami se podle Noyce Jolie dozvěděla, co by agent dělal v případě, pokud by skutečně čelil takovému obvinění, jakému čelí její postava ve filmu. „Zjistila, jaký je život špionů, co dělají, pokud je někdo odhalí, jak se takové okolnosti brání a podobně,“ říká režisér.
„Angelina se zajímala o specifika její role a o to, jak se příběh filmu odvíjí,“ prozrazuje Mahle. „Pochopitelně jde o úžasný scénář a dali jsme si hodně záležet, abychom ho co nejvíce přiblížili realitě. Zejména její postava musí být co nejuvěřitelnější. Bavily jsme se velice konkrétním způsobem o tom, jak by se někdo cítil a jak by reagoval v případě, že by byli obviněni z toho, že jsou špioni druhé strany, jaké by takový člověk měl možnosti a tak podobně.“
Vzhledem k obsazení Jolie měli tvůrci filmu poměrně velkou jistotu v tom, že se s akčními scénami nemusejí držet zpátky. „Salt v přímém souboji bojuje velice agresivně,“ podotýká. „V některých filmech, které jsem točila, byly snahy o to, aby - protože jsem žena - působily souboje elegantněji.“ A elegantní podle ní rozhodně není slovo, kterým byste popsali styl boje skutečného agenta, obviněného z toho, že je špionem druhé strany.
„Angelina je neuvěřitelná profesionálka,“ dodává producent di Bonaventura. „Ať už jde o dramatickou scénu, o komediální scénu, akční scénu, jde do toho vždy naplno. Je skvělé pracovat s někým, kdo opravdu touží posunout své hranice.“
Režírováním filmu pověřili producenti režiséra Phillipa Noyceho, mistra politických thrillerů, který má na svém kontě snímky jako Jasné nebezpečí nebo Vysoká hra patriotů, v nichž si v obou zahrál Harrison Ford roli analytika CIA Jacka Ryana.
„Někdy může akce zastínit zbytek filmu, ale Phillip to umí velice dobře vyvážit,“ soudí di Bonaventura. „Ujišťuje se o tom, že je hrdina někým, koho opravdu dokážete chápat. A vy tak rozumíte tomu, co dělá a proč.“
„Důvod, kvůli kterému jsem chtěl tenhle film natáčet, je prostý - poté, co jsem si přečetl scénář, jsem věděl, že jde o film, který bych v kině chtěl vidět. Koupil bych si na něj lístek,“ říká Noyce. „Když jsem si Kurtův scénář poprvé přečetl, překvapilo mě, jak lákavé je to kombinace historických faktů a popcornové fikce. Zdálo se, že nalezl dokonalý recept na jeden z těch výjimečných filmů, které současně těší duši a dráždí smysly, napínavé dobrodružství, které potěší dospělého, skrytého v každém teenagerovi, a dítě, ukrývající se v každém dospělém.“
Noyce se ve skutečnosti o věci, kterými se film zabývá, zajímá už celé roky - byl pro něj zrozen. „Můj otec pracoval pro Z Special Force, což byla australská obdoba OSS, předchůdce CIA. Vyrůstal jsem v úžasu nad příběhy mého otce špiona. Jako malý chlapec jsem trávil odpoledne tím, že jsem chodil za lidmi a hodinu nebo dvě je špehoval. Chtěl jsem se stát špionem, ale nikdy k tomu nedošlo.“
„Opravdu na mě udělalo dojem, jak se režisér s velkým nasazením snažil o to, aby natočil zábavný, napínavý a dramatický film, a přesto při tom stále myslel na jeho reálnost,“ říká Mahle, konzultantka ze CIA. „Co se týče špionáže, nemá celá řada hollywoodských filmů s realitou vůbec nic společného, ale Phillip chtěl, aby film působil dojmem, že se to vše nějak tak skutečně mohlo udát. Byly pro něj důležité jak drobné detaily, tak i nosné body celého příběhu.“
Podle Jolie se Noyce před natáčením kteréhokoliv ze svých filmů zajímá o nejmenší detaily života postav jeho filmu. „Zajímá se o neuvěřitelné množství věcí, o drobné, zdánlivě nepodstatné detaily, díky kterým jsou poté naše postavy kompletnější,“ míní. „Když točí špionážní thriller, je právě on tím, z koho se stává takřka špion.“
„Phillip točí filmy ve velice specifickém rytmu, který přizpůsobuje hercům,“ soudí di Bonaventura. „Plně se soustředí na to, co dělají, co se děje v každém okamžiku natáčení, a při natáčení se ve svém režisérském křesle různě krčí. A vy dokážete naprosto přesně vycítit, co podle něj má být vrcholem aktuálního hereckého výkonu.“
Pro Lieva Schreibera, který ztvárnil Teda Wintera, jemuž je v CIA Salt podřízená, bylo sledování Noyceho při natáčení jako pokročilý herecký kurs. „Phillip je někdo, koho jsem jako filmař a herec vždycky obdivoval,“ říká Schreiber, který před nedávnem režíroval svůj první film. „Příležitost vidět ho zblízka při práci byla k nezaplacení.“
Schreiber je herec proslavený vážnými dramatickými rolemi ve filmech jako Manchurianský kandidát nebo Odpor, ale v poslední době se objevil i v akčním filmu X-men Origins: Wolverine. „Liev se velice zajímá o politické dění a je to přemýšlivý člověk, takže se s ním skvěle spolupracuje,“ prohlašuje Jolie. „Bere svou roli vážně, ale přesto se dokáže bavit.“ Když Schreiber poprvé dostal scénář k filmu Salt, údajně ho přečetl jedním dechem. „Nedalo se od něj odtrhnout,“ vzpomíná. „Doslova jsem ho zhltnul. Bylo to velice zábavné čtení.“
Schreibera také zaujala myšlenka lovu na špiona, který žil dlouhé roky v utajení pod jinou identitou. „Slyšel jsem spousty příběhů o policistech, kteří pracovali celé roky v utajení a víceméně se do svých rolí tak trochu vžili,“ vysvětluje. „Začali být velice zmateni a nebyli si jistí, pro koho vlastně pracují, a jakmile jejich úkol skončil, potřebovali pomoc odborníků, aby se vrátili do stavu před utajením.“ S touto otázkou se musí potýkat i Winter, který je rozpolcený a váhá, zda má Salt pomáhat nebo ji pomáhat chytit. Může být člověk, kterého tak dobře zná, skutečně někým zcela jiným?
Jolie popisuje Schreibera jako „jednoho z těch herců, kteří jedou neustále naplno. Pracuje opravdu tvrdě a když přislíbil účast, věděli jsme, že díky němu bude jeho postava lepší a silnější.“ Podobného herce hledali tvůrci filmu i pro roli Peabodyho, muže, jež je pověřen úkolem Salt najít a přivést zpátky. Jakožto člen oddělení interních záležitostí CIA není příliš chápavou osobou. „Nejsou to lidé, kteří by určovali pravidla, jsou to jejich vykonavatelé,“ vysvětluje Jolie. Zejména ona byla velice potěšena, když byl do této role obsazen držitel ceny Olivier, britský herec Chiwetel Ejiofor, kterého jsme mohli vidět ve filmech jako 2012, Z vězení do éteru nebo Americký gangster. „Chiwetel je silná osobnost a je velice odolný. Je to úžasný herec.“
Ejiofor záhy zjistil, že scénář nabízí více, než jen odvážné akční scény. „Jde o velmi svižný, vzrušující film,“ říká. „Je v něm tak trochu od všeho něco - je to politický thriller i paranoidní thriller a postavy jsou velice zajímavé.“
Jakožto pracovník interních záležitostí, kterému byl případ přidělen, je na Peabodym, aby posoudil, zda ruský přeběhlík o Salt lže či mluví pravdu. „Začíná to jako honička s dvojím cílem - jednak ji skutečně fyzicky zatknout, a současně zjistit, zda mají mezi sebou agenti ruského špiona, a pokud ano, zda je tím špionem právě ona,“ objasňuje Ejiofor. „A to je základ celého konfliktu mezi jím a Salt.“
„Peabody ke své práci přistupuje tak, že je odhodlán Salt za každou cenu zadržet,“ pokračuje di Bonaventura. „Chiwetel tuto roli ztvárnil s intenzitou, která je naprosto výjimečná. Myslím, že se diváci o Evelyn Salt budou opravdu obávat, až uvidí, že ji honí někdo takový.“
Protože hraje antagonistu příběhu, bylo pro Jolie důležité, aby měla s Ejioforem dobrý pracovní vztah. „Myslím, že je velice důležité opravdu dobře vycházet s hercem, který ve filmu představuje vašeho protivníka, protože pak si během soubojů k sobě navzájem troufnete o něco více,“ soudí. „Oba jsme se skvěle bavili.“
Jakmile byla většina rolí obsazena, povolal Phillip Noyce oscarového kameramana Roberta Elswita, ASC a výtvarníka Scotta Chamblisse, který má na svém kontě například nedávný hit Star Trek či úspěšný seriál Alias, aby mu pomohli film proměnit ze scénáře v realitu. Mezi další klíčové osoby za kamerami patří také kostymérka Sarah Edwards a střihači Stuart Baird, A.C.E. a John Gilroy, A.C.E. Na filmu se také podílel čerstvě Oscarem oceněný odborník na speciální efekty Burt Dalton a také specialista na vizuální efekty Robert Grasmere, který už v minulost s Noycem spolupracoval na čtyřech filmech, mimo jiné i na snímku Vysoká hra patriotů.
Natáčení začalo scénami, v nichž Salt prchá z Washingtonské budovy CIA, ve které pracuje, poté, co ji ruský přeběhlík obviní z toho, že je ruskou špionkou. Útěk se natáčel na L'Enfant Plaza, Constitution Avenue, u památníku padlých námořníků a v New York Avenue, pouhý jeden blok od Bílého domu. Režisér Noyce tyto lokace, které nejsou zcela typickými pohlednicovými místy Washingtonu, zvolil proto, že více odpovídaly každodennímu prostředí federálních budov, v nichž sídlí klasičtí byrokraté.
Výtvarník Scott Chambliss měl už z minulosti bohaté zkušenosti s tvorbou špionážních příběhů. „Za svou kariéru jsem pracoval na spoustě projektů, které souvisely se špiony a vládními budovami,“ říká Chambliss, který byl po několik let výtvarníkem seriálu Alias. „Protože jsem měl takhle rozsáhlé zkušenosti, musel jsem se v zájmu nalezení nových nápadů pustit hlouběji různými směry, což je často velice vzrušující.“
Po týdnu ve Washingtonu se natáčení přesunulo do New Yorku, kde se odehrává velká část příběhu: poté, co Evelyn Salt unikne CIA, odjede na Manhattan, kde podle ruského přeběhlíka dojde na státním pohřbu amerického viceprezidenta k atentátu.
Interiéry a exteriéry scény pohřbu, jedné z klíčových scén celého filmu, poskytla jedna ze známých newyorských památek, byzantská budova kostela svatého Bartoloměje na Park Avenue. Kostymérka Sarah Edwards tu se svým týmem po několik dní oblékala více než sedm stovek statistů, kteří představovali zástupy truchlících, vojenskou čestnou stráž, příslušníky newyorské policie, dudáky, tajné bezpečnostní agenty, zajišťující bezpečnost amerického prezidenta, a také ochranku ruského prezidenta, který na pohřbu pronáší smuteční řeč.
Město New York nabídlo tvůrcům filmu celou řadu rozmanitých natáčecích lokací. „Moc mě baví hledat místa, která se hodí pro natáčení filmů,“ říká Chambliss. „A to bylo na tomhle projektu jednou z nejzajímavějších věcí - ohromná variabilita požadovaných lokací. New York je v tomto ohledu k filmařům neobyčejně štědrý.“
Chiwetel Ejiofor, který představuje pracovníka oddělení interních záležitostí Peabodyho, si natáčení v New Yorku také užíval. „Koho by nebavilo natáčení filmů v New Yorku?“ ptá se. „Vždycky se těším, když se ve scénáři dočtu 'Exteriér, New York, den.' To je pro mě vždycky příjemné znamení,“ směje se.
Natáčelo se na celé řadě ikonických míst v New Yorku, například v newyorské botanické zahradě v Bronxu, v hlavním sídle newyorské veřejné knihovny na Páté Avenue či na mostě na 59. ulici, ale také na místech odlehlejších (jako například Floyd Bennett Field v Brooklynu a nemocnice Coler Goldwater na Roosevelt Islandu), průmyslovějších (železárny a šrotiště DonJon na Staten Islandu a v prostorách čističky odpadních vod v Greenpointu v Brooklynu) i v podzemí (v newyorském metru). „Poznali jsme poměrně slušně i tu méně lákavou tvář města,“ prohlašuje Jolie.
Mimo město New York se natáčelo na různých lokacích v rámci státu New York, například v budově soudu Westchester County ve White Plains, na letišti ve Farmingdale či v parku Cantiague v Hicksville.
Některé scény se také odehrávají v prezidentském centru nouzových operací (které se označuje jako PEOC nebo také jako „bunkr“), v němž se ukrývá americký prezident v případě napadení země. Skutečné PEOC, které nechal během druhé světové války postavit Franklin Delano Roosevelt, se nachází pod východním křídlem Bílého domu a je vybaveno i pro případ jaderného útoku.
„Nemohu vám prozradit jak, ale podařilo se nám zjistit jisté informace o tom, jak tento bunkr vypadal před 11. zářím,“ svěřuje se Noyce. „Byli jsme překvapeni - v té době nebyl příliš propracovaný a dokonce se do něj dalo poměrně snadno dostat. Nevíme, jak tento kryt vypadá dnes - to je tajné - ale můžeme spekulovat. Možná ho zmodernizovali, možná došlo k vybudování hlubších úrovní, možná se do něj nyní dá dostat hůře, možná je vybavený kvalitnějším vybavením.“
Scény, které se odehrávají v Rusku, se natáčely v ruské ortodoxní katedrále Panny Marie v East Village v New Yorku, ale štáb se vydal i přímo do Ruska, aby zde natočil jednu scénu u řeky Volhy.
„V takovémto filmu jsou k vidění velké kontrasty,“ vysvětluje Chambliss. „Například to, jak sterilní prostředí vládních kanceláří kontrastuje se skutečným kulturním bohatstvím na místech, jako například naše ruské lokace.“
Protože byla do hlavní role obsazena Angelina Jolie, byli tvůrci filmu v souvislosti s akčními a kaskadérskými scénami omezeni pouze vlastní fantazií. „Angelina je nadšená, když může takové scény točit sama,“ prohlašuje Simon Crane, který byl režisérem pomocného štábu a současně měl na starosti kaskadérské scény. Crane už v minulosti s Jolie mnohokrát spolupracoval, například na filmech Lara Croft: Tomb Raider či Pan a paní Smithovi. „Ona se opravdu s nadšení pustí do čehokoliv.“
„Myslím, že je skvělé, když se filmové hvězdy chtějí samy na akčních scénách podílet, protože vám to jako divákovi pomáhá se do scény vžít,“ míní producent Lorenzo di Bonaventura. „Je dost odvážná.“ „Miluji natáčení akčních filmů,“ vysvětluje herečka. „Vždycky jsem moc ráda běhala a skákala a dělala fyzicky náročné věci.“
Jolie se s Cranem spolupracuje dobře nejen proto, že už spolu mají bohaté zkušenosti, ale také z prostého důvodu, že Crane patří k naprosté špičce ve svém oboru. „Začal jako jeden z nejlepších kaskadérů,“ popisuje Noyce. „Ve filmu Cliffhanger je jedna úžasná scéna, kdy za letu přestupuje muž z jednoho letadla do druhého - to byl právě Simon. Nejúžasnější a nejvíce vzrušující válečná sekvence, jakou jsem kdy viděl - Den D ve filmu Zachraňte vojína Ryana - tu řídil Simon. Nejpůsobivější bojová scéna, jakou jsem kdy viděl - film Odvážné srdce - její choreografii dělal Simon. Nejúžasnější šermířský souboj, ve filmu Trója - Simon. Ten člověk je žijící legenda. Cokoliv vás napadne, tak už to někdy zkoušel a dělal. Popadne diváka a doslova ho vtáhne přímo do filmu.“
Crane sám říká, že uvítal možnost znovu s Jolie spolupracovat. „Odjakživa se snaží objevovat nebo vymýšlet nové způsoby, jak točit akční scény,“ prohlašuje. V jedné z hlavních akčních sekvencí se Salt, kterou její pronásledovatelé zahnali do kouta, vrhne odvážně z dálničního nadjezdu a dopadne na jedoucí nákladní vůz, který projíždí po dálnici pod ní. Její pronásledovatelé ji sledují v SUV a zablokují nákladnímu vozu cestu, čímž Salt nutí k poměrně dramatickým únikovým manévrům, které je nucena provádět přímo uprostřed hustého provozu na šestiproudové silnici.
Crane se svým týmem vycházel při práci z animatronického storyboardu, který v předchozích měsících vypracoval Noyce, a poté strávil několik týdnů na dálnicích u Albany v New Yorku plánováním, nacvičováním a natáčením této komplexní sekvence. Křižovatka silnic Route 787 a Route 20 poblíž Albany odpovídala tomu, jak vypadají dálnice ve Washingtonu, D.C., a štáb zde způsobil menší dopravní potíže poté, co bylo pro potřeby natáčení potřeba uzavřít příjezdové a nájezdové rampy.
Záběr pečlivě naplánoval sám Crane ve spolupráci s koordinátorem Wadem Eastwoodem a s dublérkou Angeliny Jolie Eunice Huthart. „Na těch autech skutečně ve filmu vidíte Angelinu,“ svěřuje se Crane.
„Těm jejich držákům a popruhům bezmezně věřím,“ přiznává se Jolie. „Místo abych se cítila vyděšená, tak si připadám, jako bych byla celý den v cirkusu a mohla si tam dělat, co se mi zachce. Oni mě znají a vědí, co dokážu a v čem naopak nejsem nejlepší.“ Při zmínce o jiné scéně, v níž je nucena bosa lézt po římse ve dvanáctém patře konstatuje, že „mám náhodou výšky ráda , takže jsme společně objevili různé možnosti, jak toho využít.“
Jolie taktéž společně s Cranem a jeho týmem spolupracovala na tvorbě bojového stylu, který měla její postava používat. „Protože jsem žena a pohybuji se zlehka a rychle, přirozeně jsme inklinovali ke stylům jako Muay Thai, který je velice půvabný,“ říká Jolie. Muay Thai využívá „umění osmi končetin“, během kterého jsou k úderům využívány nejen pěsti, ale také lokty, holeně a kolena. „Pak jsme si ale uvědomili, že nejde o zrovna praktický styl, pokud máte s někým bojovat tváří v tvář, a nepůsobil navíc příliš agresivně,“ sděluje herečka.
Jolie a Crane proto zakomponovali do bojového stylu Salt prvky Krav Maga, brutálnějšího bojového stylu, který vznikl v Izraeli a používají ho FBI a americké speciální jednotky. „Ve filmu bojuje s pracovníky tajné služby,“ zdůrazňuje Crane. „Někoho takového nemůžete vyřídit příliš snadno, jinak by celý film působil změkčile. Salt je velice efektivní - ona v zásadě nechce nikoho zabít.“
„V tomhle filmu jsme se strašně naběhali, ani vám to nejsem schopen popsat,“ směje se Schreiber. „Běhání v polobotkách a v obleku - když vidíte Harrisona Forda, myslíte si, kdovíjak to není snadné. Ale není. První dva týdny natáčení jsem měl na holeních dlahy a každý den si nohy chladil ledem.“
Ocenění:
Academy Awards
2011 - Mix zvuku (nominace)
DABING
V českém znění: Regina Řandová - Angelina Jolie (Evelyn Saltová), Lukáš Hlavica - Liev Schreiber (Ted Winter), Filip Švarc - Chiwetel Ejiofor (Peabody), Jaroslav Kaňkovský - Daniel Olbrychski (Vasilij Orlov), Vojtěch Hájek - August Diehl (Mike Krause), Ladislav Cigánek - Hunt Block (americký prezident Howard Lewis), Bohuslav Kalva - Olek Krupa (ruský prezident Metvějev), Svatopluk Schuller - Corey Stoll (Shnaider), Aneta Talpová - Cassidy Hinkle (mladá Evelyn Saltová), Jiří Valšuba, Nikola Votočková, Alena Procházková, Libor Bouček, Libor Terš, Kristina Jelínková, Ludvík Král, Tomáš Borůvka (titulky) a další
Překlad: Ivan Hanuš
Zvuk: Filip Mošner
Produkce: Evelyna Vrbová
Dialogy: Janka Unruhová
Režie: Alice Hurychová
Vyrobilo: LS Productions dabing 2010
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.8.2010 Falcon
Premiéra USA: 23.7.2010 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 6.12.2010 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 6.12.2010 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 3 943 401
Tržby celkem - $ 293 500 000
Návštěvnost v ČR 30 285
Náklady (Rozpočet) - $ 130 000 000
Tvůrci a herci
Phillip Noyce (Režie), Lorenzo di Bonaventura (Produkce), Sunil Perkash (Produkce), James Newton Howard (Hudba), Robert Elswit (Kamera), Stuart Baird, John Gilroy (Střih), Avy Kaufman (Casting), Scott Chambliss (Scénografie), Sarah Edwards (Kostýmy), Paul Hsu (Zvuk), Paula Kelly (Masky), Kurt Wimmer (Scénář), Angelina Jolie (Herec), Liev Schreiber (Herec), Chiwetel Ejiofor (Herec), Daniel Olbrychski (Herec), August Diehl (Herec), Gaius Charles (Herec), Cassidy Hinkle (Herec), Victor Slezak (Herec), James Schram (Herec), Nicole Signore (Herec), Corey Stoll (Herec), Kevin O'Donnell (Herec), Gary Wilmes (Herec), Hunt Block (Herec), Michelle Ray Smith (Herec), Victoria Cartagena (Herec), Marion McCorry (Herec), Zoe Lister Jones (Herec), Nick Poltoranin (Herec), Harry L. Seddon (Herec), Hristo Hristov (Herec), Philip Willingham (Herec), Ethan Ladd (Herec), James Cronin (Herec), Zach Shaffer (Herec), Tobias Campbell (Herec), Ivo Velon (Herec), Angelo Lopez (Herec), Dionne Audain (Herec), Brian Distance (Herec), William Henderson White (Herec), Xavier Rafael (Herec), Frosty Lawson (Herec), Mardi Jones (Herec), David Agranov (Herec), Michael Ahl (Herec), George Aloi (Herec), James P. Anderson (Herec), Mike D. Anderson (Herec), Quarles Antoine (Herec), Lara Apponyi (Herec), Gaetano Averella (Herec), Cecilia Foss (Herec), Natalie Gal (Herec), Yara Shahidi (Herec), Olek Krupa (Herec), Andre Braugher (Herec), Matthew James Gulbranson (Herec), Ivan Cardona (Herec), Michael James Levy (Herec), Tika Sumpter (Herec), Kamar de los Reyes (Herec), Katherine Dickson (Herec), Edgar Jimz (Herec), Armand Schultz (Herec)
2010/96/USA/Akční, Thriller, Mysteriózní, Krimi
Zajímavost k filmu
- Za digitálne efekty sú zodpovedné spoločnosti CIS Vancouver a Framestore. Tvorcovia ich využívali najmä na plamene a diery po vystrelených guľkách.
- Keď sa Angeliny Jolie spýtali, či by prijala úlohu zahrať si jedno z dievčat po boku Jamesa Bonda, odvetila, že radšej by si zahrala Bonda samotného. Týmto filmom si svoje prianie sčasti splnila.
- 29. mája utrpela Angelina Jolie zranenie z nevydarenej kaskadérskej scény, kvôli ktorej prerušili natáčanie. Odviezli ju do nemocnice a ešte v ten deň ju po preventívnom vyšetrení pustili na pľac.
- Tvorcovia sa snažili vytvoriť pomocou programu Adobe Photoshop uveriteľnú mužskú podobu Angeliny Jolie. Tá im následne poslúžila ako podklad pre mejkap.
- Phillip Noyce vzal post režiséra najmä z toho dôvodu, že ho priťahuje špionážna tematika, ktorá je obsiahnutá v celej jeho filmografii.
- Tom Cruise nevzal hlavnú úlohu, pretože sa obával prílišnej podobnosti medzi Ethanom Huntom z Mission Impossible a ponúkanou rolou.
- Natáčanie prebiehalo prevažne v New Yorku a vo Washingtone. Trvalo približne 4 mesiace.
- Bojové umenie, ktoré Salt (Angelina Jolie) používa, vzniklo kombináciou muay thai a krav maga.
- Štáb nemal povolené natáčať v skutočnom Bielom dome.
- Angelina Jolie si za film odnesla v té době rekordní ženský honorář 30 000 000 amerických dolarů.
- V momentě, kdy se na scéně objeví důstojnící NATO, kteří jsou ve skutečnosti agenty bývalé KGB, si můžete všimnout, že mají na sobě oblečené slavnostní uniformy Armády České - Republiky ve vzoru 97. Lze to poznat podle charakteristických insignií a české vlaječky na rukávu. Ve filmu však není zmíněno, za jaké důstojíky NATO se agenti vydávají, pouze je zmíněna Praha, jako město působení jednoho z agentů.
- Údajně točila většinu kaskadérských scén Angelina Jolie sama.
- Za digitálne efekty sú zodpovedné spoločnosti CIS Vancouver a Framestore. Tvorcovia ich využívali najmä na plamene a diery po vystrelených guľkách.
- Keď sa Angeliny Jolie spýtali, či by prijala úlohu zahrať si jedno z dievčat po boku Jamesa Bonda, odvetila, že radšej by si zahrala Bonda samotného. Týmto filmom si svoje prianie sčasti splnila.
- 29. mája utrpela Angelina Jolie zranenie z nevydarenej kaskadérskej scény, kvôli ktorej prerušili natáčanie. Odviezli ju do nemocnice a ešte v ten deň ju po preventívnom vyšetrení pustili na pľac.
- Tvorcovia sa snažili vytvoriť pomocou programu Adobe Photoshop uveriteľnú mužskú podobu Angeliny Jolie. Tá im následne poslúžila ako podklad pre mejkap.
- Phillip Noyce vzal post režiséra najmä z toho dôvodu, že ho priťahuje špionážna tematika, ktorá je obsiahnutá v celej jeho filmografii.
- Tom Cruise nevzal hlavnú úlohu, pretože sa obával prílišnej podobnosti medzi Ethanom Huntom z Mission Impossible a ponúkanou rolou.
- Natáčanie prebiehalo prevažne v New Yorku a vo Washingtone. Trvalo približne 4 mesiace.
- Bojové umenie, ktoré Salt (Angelina Jolie) používa, vzniklo kombináciou muay thai a krav maga.
- Štáb nemal povolené natáčať v skutočnom Bielom dome.
- Angelina Jolie si za film odnesla v té době rekordní ženský honorář 30 000 000 amerických dolarů.
- V momentě, kdy se na scéně objeví důstojnící NATO, kteří jsou ve skutečnosti agenty bývalé KGB, si můžete všimnout, že mají na sobě oblečené slavnostní uniformy Armády České - Republiky ve vzoru 97. Lze to poznat podle charakteristických insignií a české vlaječky na rukávu. Ve filmu však není zmíněno, za jaké důstojíky NATO se agenti vydávají, pouze je zmíněna Praha, jako město působení jednoho z agentů.
- Údajně točila většinu kaskadérských scén Angelina Jolie sama.
Odkazy
Hrají:
Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor, Daniel Olbrychski, August Diehl, Gaius Charles, Cassidy Hinkle, Victor Slezak, James Schram, Nicole Signore, Corey Stoll, Kevin O'Donnell, Gary Wilmes, Hunt Block, Michelle Ray Smith, Victoria Cartagena, Marion McCorry, Zoe Lister Jones, Nick Poltoranin, Harry L. Seddon, Hristo Hristov, Ethan Ladd, James Cronin, Zach Shaffer, Tobias Campbell, Ivo Velon, Angelo Lopez, Dionne Audain, Brian Distance, William Henderson White, Xavier Rafael, Frosty Lawson, Mardi Jones, David Agranov, Michael Ahl, George Aloi, James P. Anderson, Mike D. Anderson, Quarles Antoine, Lara Apponyi, Gaetano Averella, Cecilia Foss, Natalie Gal, Yara Shahidi, Olek Krupa, Andre Braugher, Matthew James Gulbranson, Ivan Cardona, Michael James Levy, Tika Sumpter, Kamar de los Reyes, Katherine Dickson, Edgar Jimz, Armand Schultz, Rich Ting, Solima Arnold, Robert Myers, Susie Griswold, Frank Harts, Nicky Julius, Olja Zujeva, Frank Anello, Angel David, Jordan Lage, Storm Garner, Roslyn Ruff, Albert Jones