Ruka na kolébce / The Hand That Rocks the Cradle (1992/105/USA/Thriller, Drama) 61%
27.02.2018 09:06
JEDNOU VĚTOU
„Osud rodiny v rukou zákeřné chůvy.“
OBSAH
Manželé Claire a Michael Bartelovi čekají druhý přírůstek do rodiny. Při lékařské prohlídce je Claire vystavena nepříjemnému obtěžování ošetřujícího gynekologa. Celou věc ohlásí, v následku čehož doktor Mott spáchá sebevraždu. Manželka doktora Motta, shodou okolností také těhotná, když se tuto informaci dozví, potratí. Rozhodne se pomstít. Pod cizím jménem přijme práci chůvy u Bartelových. Postupně si získá náklonnost obou dětí, podaří se jí zbavit prostoduchého černocha Solomona, pracujícího u Bartelových, stejně tak úspěšně zinscenuje "náhodou" smrt rodinné přítelkyně, která začala tušit podivný původ starostlivé chůvy. Claire se hroutí rodinný život, podezírá manžela z nevěry, ona sama jen o vlásek unikne smrti, ale už tuší, kdo je původcem rozpadu její rodiny. Odhodlá se bít o své děti a muže...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na první pohled jeden z těch filmů „jednou a dost“ má překvapivě slušnou kvalitu, a pokud si dobře pamatuju, tak i velmi hutnou atmosféru. A to zejména díky ústřednímu partu ďábelské Rebeccy De Mornay. Snad bude příležitost si některé do paměti zaryté scény (okázale dramatická smrt ve skleníku - filmový svět si začal Julianne Moore tak trochu pamatovat) někdy zopakovat.. (castor) 3*
Zůstal bych u průměru. Bylo možná zaděláno na víc. Curtis Hanson je režisér, který svým filmům o nejrůznějších psychopatech, v tomto případě psychopatkách, neumí, anebo snad ani nechce dát pořádné tempo. Většina pasáží plyne tak neskutečně pomalu, až to rozčiluje. Rebecca De Mornay byla jednu chvíli obsazovaná do rolí duševně narušených žen a své role celkem zvládala. Tady hraje chůvu, která se vetře do rodiny, aby se pomstila. Postrádal jsem více napětí, větší tempo a jinak to bylo celkem v pohodě. Typický film od Curtise Hansona, tak bych to napsal. 60% (kingik) 3*
Viděl jsem upoutávku v televizi a řekl jsem si, že to nemusí být špatné, ale jakmile jsem měl tu příležítost si ten film pustit, byl jsem zklamán, ač skoro celý film je nudný jako klasický televizní snímek ze života na jedno kouknutí. A to, na co divák čeká, se začne dít asi půl hodiny před koncem, a navíc i stopáž, kdy se se film konečně dějově rozjede, je docela slabá, až odfláknutá. Navíc mě rozesmálo, jak ta kreténka řekla, Říkal jsi, že miluješ jen jednu ženu. - A chlap na to, Ale to jsem myslel Claire. - A v další scéně za to odmítnutí mu kreténka dala lopatou po držce. :-D Jinak, co se mého hodnocení týče, se jedná o podprůměrný thriller na jedno kouknutí. (Mark1982) 3*
VELKÁ RECENZE
Když je mladý gynekolog Mott zažalován některými pacientkami ze sexuálního obtěžování, spáchá sebevraždu. Když právníci jeho těhotné manželce oznámí, že přijde o dům, žena se zhroutí a potratí. O šest měsíců později se objeví u dveří Claire a Micheala Bartelových. Claire, která byla také jednou z pacientek jejího manžela, se představí jako Peyton Flanders a tvrdí, že ji posílá zprostředkovatelská agentura jako chůvu pro jejího malého synka Joea. Předstírá něhu k dětem a podaří se jí získat sympatie paní domu a brzy ji přesvědčí také o tom, že je jako chůva pro rodinu nepostradatelná. Retardovaný černoch Solomon pracující u Bartelových se však oklamat nedá.
Netuší, že jejím plánem je odloudit Claire manžela i děti, potom se jí zbavit a zaujmout její místo v rodině, znepokojeně však sleduje, jak rafinovaně a bezohledně manipuluje se starší dcerou Emmou a tajně chodí kojit miminko, které pak odmítá pít od matky. Neúspěšně se pokouší svést Michaela, úspěšně však nastraží řadu falešných stop, které vedou Claire k přesvědčení, že její manžel nevěrný s její kamarádkou Marlene. Ta pracuje jako realitní agentka a mimo jiné má na starosti prodej Mottova domu. Právě ona si všimne několika podezřelých drobností a když odhalí pravdu, Peyton ji bez milosti zavraždí. Falešným obviněním se zbaví Solomona, který ji nepřestává sledovat a téměř se jí podaří zabít Claire, když ji nechá bez pomoci při těžkém záchvatu astmatu. Její plány se začnou hatit ve chvíli, kdy Claire najde vzkaz od Marlene a ten ji dovede do realitní kanceláře, kde při prohlídce Mottova domu pochopí pravdu. Bez otálení Peyton vyhodí, zuřící psychopatka se však v noci vrátí, odhodlaná pomstít se za každou cenu.
Ne vždy mne zaujmou psychologicky podtržená díla s prvky thrilleru, nicméně je fakt, že tento žánr i tak spíše preferuji. Film Ruka na kolébce vnímám jako projekt hodně dobré kvality. Je až k nevíře, do jaké míry je schopná zajít hlavní hrdinka v podání Rebeccy de Mornay mstící se za smrt svého manžela nevinnému páru a jejich dítěti. I když žena si svou mstu razí doslova přes mrtvoly, přesto divák k ní necítí tak úplnou nenávist, byť se stává velmi nebezpečnou s psychopatickými prvky. Ale také je to zoufalá žena, jež ztratila milovanou bytost a nechce si přpustit, že i její manžel gynekolog byl člověk velkých chyb...Za dosti dobrý považuji zejména dramaticky vypjatý závěr filmu.
DABING
V českém znění: Ludmila Mecerodová - Annabella Sciorra (Claire Bartelová), Anička Zvoníková - Madeline Zima (Emma Bartelová), Romana Chvalová - Rebecca De Mornay (Paní Mottová / Peyton Flandersová), Jindra Janoušková - Julianne Moore (Marlene Cravenová), Jiří Kalužný, Pavel Novotný a další
Překlad: Tereza Chudobová
Zvuk: Martin Kučera, Jindřich Sládek
Produkce: Petr Dohnal
Dialogy a režie: Petr Dohnal
Připravila Agentura Erasmus, vyrobila ČNTS Nova, 1994
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21. 5. 1993
Premiéra USA: 10.1.1992 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.9.2003 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 783 051
Tržby celkem - $ 88 036 683
Návštěvnost v ČR - 39 488
Náklady (Rozpočet) - $ 11 700 000
„Osud rodiny v rukou zákeřné chůvy.“
OBSAH
Manželé Claire a Michael Bartelovi čekají druhý přírůstek do rodiny. Při lékařské prohlídce je Claire vystavena nepříjemnému obtěžování ošetřujícího gynekologa. Celou věc ohlásí, v následku čehož doktor Mott spáchá sebevraždu. Manželka doktora Motta, shodou okolností také těhotná, když se tuto informaci dozví, potratí. Rozhodne se pomstít. Pod cizím jménem přijme práci chůvy u Bartelových. Postupně si získá náklonnost obou dětí, podaří se jí zbavit prostoduchého černocha Solomona, pracujícího u Bartelových, stejně tak úspěšně zinscenuje "náhodou" smrt rodinné přítelkyně, která začala tušit podivný původ starostlivé chůvy. Claire se hroutí rodinný život, podezírá manžela z nevěry, ona sama jen o vlásek unikne smrti, ale už tuší, kdo je původcem rozpadu její rodiny. Odhodlá se bít o své děti a muže...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na první pohled jeden z těch filmů „jednou a dost“ má překvapivě slušnou kvalitu, a pokud si dobře pamatuju, tak i velmi hutnou atmosféru. A to zejména díky ústřednímu partu ďábelské Rebeccy De Mornay. Snad bude příležitost si některé do paměti zaryté scény (okázale dramatická smrt ve skleníku - filmový svět si začal Julianne Moore tak trochu pamatovat) někdy zopakovat.. (castor) 3*
Zůstal bych u průměru. Bylo možná zaděláno na víc. Curtis Hanson je režisér, který svým filmům o nejrůznějších psychopatech, v tomto případě psychopatkách, neumí, anebo snad ani nechce dát pořádné tempo. Většina pasáží plyne tak neskutečně pomalu, až to rozčiluje. Rebecca De Mornay byla jednu chvíli obsazovaná do rolí duševně narušených žen a své role celkem zvládala. Tady hraje chůvu, která se vetře do rodiny, aby se pomstila. Postrádal jsem více napětí, větší tempo a jinak to bylo celkem v pohodě. Typický film od Curtise Hansona, tak bych to napsal. 60% (kingik) 3*
Viděl jsem upoutávku v televizi a řekl jsem si, že to nemusí být špatné, ale jakmile jsem měl tu příležítost si ten film pustit, byl jsem zklamán, ač skoro celý film je nudný jako klasický televizní snímek ze života na jedno kouknutí. A to, na co divák čeká, se začne dít asi půl hodiny před koncem, a navíc i stopáž, kdy se se film konečně dějově rozjede, je docela slabá, až odfláknutá. Navíc mě rozesmálo, jak ta kreténka řekla, Říkal jsi, že miluješ jen jednu ženu. - A chlap na to, Ale to jsem myslel Claire. - A v další scéně za to odmítnutí mu kreténka dala lopatou po držce. :-D Jinak, co se mého hodnocení týče, se jedná o podprůměrný thriller na jedno kouknutí. (Mark1982) 3*
VELKÁ RECENZE
Když je mladý gynekolog Mott zažalován některými pacientkami ze sexuálního obtěžování, spáchá sebevraždu. Když právníci jeho těhotné manželce oznámí, že přijde o dům, žena se zhroutí a potratí. O šest měsíců později se objeví u dveří Claire a Micheala Bartelových. Claire, která byla také jednou z pacientek jejího manžela, se představí jako Peyton Flanders a tvrdí, že ji posílá zprostředkovatelská agentura jako chůvu pro jejího malého synka Joea. Předstírá něhu k dětem a podaří se jí získat sympatie paní domu a brzy ji přesvědčí také o tom, že je jako chůva pro rodinu nepostradatelná. Retardovaný černoch Solomon pracující u Bartelových se však oklamat nedá.
Netuší, že jejím plánem je odloudit Claire manžela i děti, potom se jí zbavit a zaujmout její místo v rodině, znepokojeně však sleduje, jak rafinovaně a bezohledně manipuluje se starší dcerou Emmou a tajně chodí kojit miminko, které pak odmítá pít od matky. Neúspěšně se pokouší svést Michaela, úspěšně však nastraží řadu falešných stop, které vedou Claire k přesvědčení, že její manžel nevěrný s její kamarádkou Marlene. Ta pracuje jako realitní agentka a mimo jiné má na starosti prodej Mottova domu. Právě ona si všimne několika podezřelých drobností a když odhalí pravdu, Peyton ji bez milosti zavraždí. Falešným obviněním se zbaví Solomona, který ji nepřestává sledovat a téměř se jí podaří zabít Claire, když ji nechá bez pomoci při těžkém záchvatu astmatu. Její plány se začnou hatit ve chvíli, kdy Claire najde vzkaz od Marlene a ten ji dovede do realitní kanceláře, kde při prohlídce Mottova domu pochopí pravdu. Bez otálení Peyton vyhodí, zuřící psychopatka se však v noci vrátí, odhodlaná pomstít se za každou cenu.
Ne vždy mne zaujmou psychologicky podtržená díla s prvky thrilleru, nicméně je fakt, že tento žánr i tak spíše preferuji. Film Ruka na kolébce vnímám jako projekt hodně dobré kvality. Je až k nevíře, do jaké míry je schopná zajít hlavní hrdinka v podání Rebeccy de Mornay mstící se za smrt svého manžela nevinnému páru a jejich dítěti. I když žena si svou mstu razí doslova přes mrtvoly, přesto divák k ní necítí tak úplnou nenávist, byť se stává velmi nebezpečnou s psychopatickými prvky. Ale také je to zoufalá žena, jež ztratila milovanou bytost a nechce si přpustit, že i její manžel gynekolog byl člověk velkých chyb...Za dosti dobrý považuji zejména dramaticky vypjatý závěr filmu.
DABING
V českém znění: Ludmila Mecerodová - Annabella Sciorra (Claire Bartelová), Anička Zvoníková - Madeline Zima (Emma Bartelová), Romana Chvalová - Rebecca De Mornay (Paní Mottová / Peyton Flandersová), Jindra Janoušková - Julianne Moore (Marlene Cravenová), Jiří Kalužný, Pavel Novotný a další
Překlad: Tereza Chudobová
Zvuk: Martin Kučera, Jindřich Sládek
Produkce: Petr Dohnal
Dialogy a režie: Petr Dohnal
Připravila Agentura Erasmus, vyrobila ČNTS Nova, 1994
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21. 5. 1993
Premiéra USA: 10.1.1992 Buena Vista Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 19.9.2003 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 783 051
Tržby celkem - $ 88 036 683
Návštěvnost v ČR - 39 488
Náklady (Rozpočet) - $ 11 700 000
Tvůrci a herci
Curtis Hanson (Režie), David Madden (Produkce), Graeme Revell (Hudba), Robert Elswit (Kamera), John F. Link (Střih), Junie Lowry-Johnson (Casting), Edward Pisoni (Scénografie), Jennifer von Mayrhauser (Kostýmy), Dane A. Davis (Zvuk), James Pilcher (Zvuk), Annie Maniscalco (Masky), Amanda Silver (Scénář), Annabella Sciorra (Herec), Rebecca De Mornay (Herec), Matt McCoy (Herec), Ernie Hudson (Herec), Julianne Moore (Herec), Madeline Zima (Herec), John de Lancie (Herec), Charles Lucia (Herec)
1992/105/USA/Thriller, Drama
Zajímavost k filmu
- Madeline Zima v tomto filmu debutovala.
- Madeline Zima v tomto filmu debutovala.
Odkazy