Rocketman / Rocketman (2019/121/Velká Británie, USA/Životopisný, Drama, Hudební, Muzikál) 76%

12.12.2019 18:02
JEDNOU VĚTOU
„Podle neskutečného životního příběhu."

OBSAH
Než se stal Eltonem Johnem, jmenoval se Reginald a byl to malý brýlatý oplácaný kluk, který si příliš nerozuměl s rodiči, zato s klavírem mu to šlo náramně. Zpočátku jen dělal křoví úspěšnějším muzikantům, jenže pak potkal svou nejspřízněnější duši, textaře Bernieho Taupina. Od tohoto setkání vedla strmá cesta na absolutní vrchol, možná až příliš rychlá na to, aby se dala zvládnout bez chlastu a drog. Ty pomáhaly zejména ve chvílích, kdy se Elton cítil sám, opuštěný a nemilovaný, což se mu stávalo prakticky pořád. Jenže když jste duší rocker i showman, tak se z každého srabu prostě vyzpíváte.(CinemArt)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hned na úvod předesílám, že o Elton John vím akrát to, že je to slavnej zpěvák a tím to hasne a říkám to ne proto., abych demonstroval jak jsem blbej, ale aby jsi to vzal(a) v potaz v kontextu s mým hodnocením. Řekl bych že se jedná spíše u muzikálový film než o hudební, paradoxní je to, že je normálně písničky a tancování během filmu moc nemusím, ale tady mě to přišla jako jedna z těch vydařenějších složek. Problém je ve vyprávění příběhu, je to naprosto tuctový příběh o tom jak se někdo drápe na vrchol, je na vrcholu chlastá, festuje, zpívá, vztahy, podrazák, no budiž, ale ve filmu bylo víc brýlí než emocí. Dokonce a to mě hodně mrzí i věci kolem hudby , skládání písní, nahrávání, koncetování tam bylo minoritně. Takže nejsilnější byl film především v dramatických dialozích mezi hlavním hridnou a jeho rodinou díky kvalitnímu hereckýmu projevu Targon Ergotona. Vlastně když vemu všechny ty filmy o rockerech a jiných hudebních hovadech co jsem viděl, tak mě tohle přišlo jako tuctový hudební životopis. (Enšpígl) 3*

Možná jsem jen dlouho neviděl dobrý muzikál. Možná je Rocketman, rekapitulující život Eltona Johna formou extravagantní hudební terapie, zatím opravdu nejlepší americký hraný film tohoto roku. Retrospektivní ohlížení se za klíčovými okamžiky něčího života je sice u biografických dramat běžné, ale zde funguje skvěle právě díky explicitnosti terapeutického rámce. Zatímco jiné životopisné filmy jsou pojaté jako terapie pouze implicitně, Rocketman svou „léčebnou“ strukturu s přijetím vnitřního dítěte staví na odiv, podobně jako hlavní hrdina svými třpytivými kostýmy nijak neskrývá, že je „queer“. Elton se během skupinového terapeutického sezení, které pojímá trochu jako další ze svých vystoupení, postupně stále víc obnažuje (v doslovném i přeneseném významu) nikoliv proto, aby nakonec sundal všechny masky, ale aby obě složky své osobnosti, introvertní a extrovertní, citlivou a klaunskou, Reggieho a Eltona, skloubil a dokázal konečně přijmout sám sebe. Dospívá k tomu skrze sérii odmítnutí blízkými lidmi (otec, matka, Sheila, John), kteří jej naopak přijmout nedokázali. Životopisem natočeným jako podle příručky Rocketman není také zásluhou spektakulárních hudebních čísel, a) oživujících vyprávění při každé možné příležitosti glamrockovou estetickou a vtipnými a nečekanými nápady (vznášení Eltona i diváků během Crocodile Rock, nápodoba videoklipu z osmdesátých let u Still Standing), b) vyjadřujících, co se hrdinovi honí hlavou a c) přispívajících k hladkým přechodům mezi jednotlivými etapami Eltonova života. Muzikálová čísla, rušící hranici mezi realitou a fantazií, filmu zároveň i během vážnějších momentů dodávají dost lehkosti na to, aby se zvrhl v další příběh o tragickém osudu jednoho trpícího homosexuála. Rocketman by sám o sobě byl v rámci žánru skoro bezchybně zvládnutým filmem, při srovnání s nedávnou, vůči protagonistovi krajně neupřímnou a homofobní snůškou klišé a stereotypů Bohemian Rhapsody je mistrovským dílem. Zatím to paradoxně vypadá, že film se fanouškům Mercuryho filmového životopisu nelíbí kvůli tomu, o co se Singerův film ani nepokusil - je stylizován v souladu s projevem ústřední postavy. 85% (Matty) 4*

Ano, výsledek bude samozřejmě každý srovnávat s nápaditým, živelným a Malekem skvěle zahraným loňským veleúspěchem v podobě Bohemian Rhapsody. Energie, výtečná kamera a střih jsou pochopitelně i tady, Taron Egerton je zrovna tak skvostný. Oba projekty navíc spojuje jméno režiséra Dextera Fletchera. Ač je u snímku o Freddiem Mercurym všude uváděný Bryan Singer, právě Fletcher po něm film dokončoval a asi mnohé doladil. Nyní přichází s britským klenotem Eltonem Herculesem Johnem. Nemám rád klasické životopisy, většinou jsou srozumitelným kusem pro všechny, jenže stejně často i strojeným a nudným zklamáním. Tenhle mezi takové nechce zapadnout. Celé je to pojaté jako jakási terapie, do které jsou citlivě zapracovaná ryze muzikálová čísla i momenty jako „klasické“ vystoupení. A pochopitelně životní mezníky včetně nejbolestivějších proher sebedestruktivního umělce. Začalo to nezájmem rodičů, pokračovalo setkáním s dvěma důležitými muži: textařem Berniem (skvělý Jamie „Billy Elliot“ Bell) a manažerem, milencem a slušným zmetkem Johnem Reidem, který spolupracoval právě i s kapelou Queen. A vystoupením v americkém klubu Troubadour, kdy měl pocit, že létá a které leccos odstartovalo. Přechody mezi jednotlivými životními etapami jsou přitom přirozené a hladké. Přesto bych si přál větší dynamiku, nějaký zásadní moment i výraznější tečku. Ano, víme o tom, že chlapec toužil po objetí, že bylo jeho extravagantní pestrobarevné odívání cestou obrany proti světu, že se zásadně podílí na boji proti AIDS, přesto bych byl místy temnější, kontroverznější, chcete-li. Každopádně natočené a Egertonem zahrané a zazpívané je to skvěle. (castor) 4*

VELKÁ RECENZE
Rocketman je po veleúspěšné Bohemian Rhapsody dalším biografickým hudebním filmem, který se soustředí okolo života jedné velké ikony. V tomto případě nejde o nikoho menšího, než o legendárního Eltona Johna. Se zmíněným loňským hitem má Rocketman mezi mnohým společnou jednu docela zásadní věc. A sice osobu režiséra Dextera Fletchera, jenž jej natočil. Zopakuje se tedy úspěch i v tomto případě?
Ačkoli je u snímku o Freddiem Mercurym všude uváděn Brian Singer, faktickým režisérem je právě Fletcher, který po něm film dokončoval, a jenž i podle štábu nese skutečné zásluhy za dokončení projektu. Bohemian Rhapsody ovšem i přes obrovské tržby (při docela nízkém rozpočtu se jednalo o 7. nejvýdělečnější film roku) a proměněné oscarové nominace (v čele s Ramim Malekem za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli) sklidil dosti smíšené ohlasy ze strany kritiků zejména pro svou nepřesnost v porovnání s realitou a ve světle když ne pozměnění, tak alespoň překroucení řady událostí v životě nejen kapely, ale i Freddieho.
U Rocketmana byl Elton John přítomen jako výkonný producent (což byli Brian May a Roger Taylor u B. R. také) a přesto se nemohu vyhnout dojmu, že zde se glorifikovalo méně. Celý počin je pojat jako jakási terapie, kdy se hlavní protagonista zpovídá ze svého života a ve finále dochází k jakémusi usmíření dvou osobností v něm – extravagantního, sebestředného a bohémského umělce s introvertním vnitřním dítětem. Co do struktury vyprávění si s sebou Rocketman přinesl ještě pár zajímavých prvků. Jedním z nich je fakt, že jde z velké části o muzikál. Ano, o muzikál. Osobně tenhle typ filmu nemusím proto, že zpívané dialogy a scény rozmělňují dynamičnost narace.
Tady to ale neplatí. Písně jsou do děje zapracovány natolik citlivě, že přímo souzní nejen s momentálním rozpolžením (nejednou přejde vyhrocená dramatická scéna přímo do zpěvu), ale i reagují na příběh. Film navíc někdy přejde až do fantaskní roviny, takže není problém přijít s takovými okamžiky, jako když se kupříkladu celé publikum začne vznášet, či kdy Elton John vzlétne k oblakům. Za zmínku také stojí zvláštně psychedelické a nenavazující přechody scén, kdy zpěvák kupříkladu zkolabuje, jede do nemocnice, a následně ho personál oblékne do kostýmu a on jde vzápětí plynule vystupovat. Jakkoli to zní šíleně, funguje to, není problém se v dění orientovat a počinu to nijak neubírá na soudržnosti a ucelenosti dramatického oblouku. Ten se soustředí spíš na zpěvákovy životní kotrmelce ať už na pódiu, či v komplikovaném osobním a rodinném životě. Takže čekejte spoustu drog, sexu, roztržek a podobně. Trošku zamrzí že za oponu tvorby písní se tu moc nenahlíží. Ale tak či tak výsledná funkčnost celého filmu vypovídá o schopnostech režiséra udržet tolik zdánlivě nesourodých prvků pohromadě.
A když už jsme zmínili fakt, že se jedná z velké části o muzikál – tedy se tu hodně živě zpívá a tančí, musíme se zastavit u hlavního protagonisty. Taron Egerton je fenomenální a dle mého je klidně možné, že i on bude vážným adeptem příštích Oscarů. Ačkoli je pohlednější než skutečný Elton John, dokázal se mu vzhledem a hereckým výkonem přiblížit snad ještě víc, než Rami Malek Freddiemu Mercurymu. A bylo pro mne obrovským překvapením, jak dobře Egerton umí zpívat. Až jsem si nejednou podupával do rytmu. A to pro mne John není zdaleka takovou srdcovkou, jako Queen. Zkrátka a dobře – obsazení hlavní role nemohlo dopadnout lépe.
Páteří snímku je pak Eltonův vztah se dvěma konkrétními lidmi. Jedním z nich je jeho celoživotní kamarád a textař Bernie Taupin, kterého hraje Jamie Bell. Nu a tím dalším je postava, jež ještě spojuje Rocketmana s několikrát vzpomínaným biosnímkem Queenů. Ano, je to postava Johna Reida, manažera, s nímž jak slavná skupina, tak Elton John spolupracovali. U Johna se ovšem jednalo i o vztah partnerský a poměrně komplikovaný. V tomto snímku se jedná vlastně o postavu zápornou, byť za ním zároveň z velké části stojí i zpěvákův fenomenální úspěch. Tento reálný charakter v tomto případě ztvárnil zejména fanouškům Hry o trůny či Popelky známý Richard Madden.
Rocketman je jiný než většina podobných počinů. Ale v tom zásadním se jim přesto podobá. Se všemi klišé, šablonami, ale i klady, jež k tomu patří. Není to ani tak biografický snímek, jako spíš fantasy muzikál. Ale je vlastně přes to všechno překvapivě i mnohem dynamičtější než Bohemian Rhapsody. Tedy až na závěr, kterému chybí nějaké výraznější finále. Snímek skončí s hlavním hrdinou zpátky na vrcholu a vy si při klasické obrazové rekapitulaci a srovnávání fotek z filmu s těmi reálnými říkáte, zda je to už všechno. Chybí tu nějaká výraznější tečka, moment, který by snímek definoval podobně, jako příběh Freddieho a jeho kolegů vystoupení na koncertě Live Aid. Navíc (jakkoli cynicky to teď může znít) Elton narozdíl od Mercuryho stále žije, a tak tu není taková ta smutná (ale pro diváka skoro až elektrizující) přítomnost umělcova skonu, na který se u Queenů odkazovalo, byť ve filmu reálně smrt nebyla. Ale to je drobná výtka. Rocketman se povedl, mnohem víc než poctou tvorbě je spíš takovým barvitým ohlédnutím se za životními eskapádami jedné hudební legendy. Žádné stavění pomníku, ale smíření se se svým údělem. A Taron Egerton je velký jak herecký, tak pěvecký talent.

ELTON JOHN
Sir Elton Hercules John CBE (* 25. března 1947 Londýn) je anglický zpěvák, hudební skladatel a klavírista.
Původně se jmenoval Reginald Kenneth Dwight, ale v roce 1972 si nechal úředně změnit jméno na Elton Hercules John, přičemž prostřední jméno Hercules je používáno velmi zřídka. Jméno Elton John si zvolil podle zpěváka Long Johna Baldryho a saxofonisty Eltona Deana, kteří s ním působili ve skupině Bluesology. Na klavír začal hrát ve svých čtyřech letech a od jedenácti studoval na Royal Academy of Music.
Od svých 16 let si vydělával hrou na piáno v hospodách a různých doprovodných skupinách. V konkurzu nových talentů se neprosadil, i pro zavalitou postavu s brýlemi, ale přinesl si odtud písničkové texty Bernieho Taupina, se kterým pak dlouho spolupracoval. Prvním jeho zaměstnavatelem se stalo hudební nakladatelství Dick James Music. Přivydělával si skládáním balad pro zavedené zpěváky, pak se rozhodl psát pro sebe a v letech 1969–1970 vydal tři alba.
Je jedním z nejúspěšnějších sólových umělců v historii populární hudby. Je znám díky hitům jako „Rocket Man“ a „Your Song“ z počátku 70. let, ale jeho profesionální kariéra trvá již více než 40 let. Proslavilo ho též extravagantní pestrobarevné odívání a veřejně řešený soukromý život. K jeho nejznámějším hitům patří též písničky „Daniel“, „Candle in the Wind“, „I'm Still Standing“ nebo „Can You Feel the Love Tonight“, která byla oceněna Oscarem a zazněla v nejúspěšnějším animovaném filmu všech dob: Lví král. Z duetů jmenujme např. „Don't Go Breaking My Heart“ s Kiki Dee nebo „Don't Let the Sun Go Down on Me“ s Georgem Michaelem.
Má hvězdu na Hollywoodském chodníku slávy a jeho vosková figurína je v londýnské sbírce Madame Tussaud.
Elton John často navštěvuje Českou republiku, zpravidla s přehledem vyprodává pražskou O2 arenu

Ocenění:
Golden Globes
2020 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie (nominace)
2020 - Taron Egerton (Nejlepší herec - komedie nebo muzikál) (nominace)
2020 - Nejlepší originální píseň (nominace)

DABING
V českém znění: Michal Holán - Taron Egerton (Elton John / Reggie), Petr Lněnička - Jamie Bell (Bernie Taupin), Filip Švarc - Richard Madden (John Reid), René Slováčková - Bryce Dallas Howard (Sheila), Oldřich Hajlich - Charlie Rowe (Ray Williams), Filip Jančík - Tom Bennett (Fred), Tomáš Juřička - Steven Mackintosh (Stanley), Daniela Bartáková - Gemma Jones (Ivy), Martin Sobotka - Stephen Graham (Dick James), Jakub Saic - Tate Donovan (Doug Weston), Zuzana Mixová - Harriet Walter (Helen Pienová), Matěj Macháček - Kit Connor (mladý Reggie), Ondřej Balcar - Matthew Illesley (malý Reggie), Jan Battěk - Evan Walsh (Elton Dean), Jiří Krejčí - Aston McAuley (Dave Godin), Svatopluk Schuller - Jason Pennycooke (Wilson), Jaroslav Horák - Charles Armstrong (pan Anderson), Martina Kechnerová - Ophelia Lovibond (Arabella), Kateřina Petrová - Celinde Schoenmaker (Renate), Jiří Kvasnička - Max Mackintosh (Stephen), Tomáš Borůvka - Graham Fletcher-Cook (Maitre)
Překlad a texty písní: Petr Putna
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Dialogy a režie: Jiří Kvasnička
Vyrobilo studio LS Productions - 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 30.5.2019 CinemArt
Premiéra USA: 31.05.2019 Paramount Pictures
Premiéra VB: 22.05.2019 Paramount Pictures UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.10.2019 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.10.2019 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 8 760 745
Tržby celkem - $ 195 300 000
Návštěvnost v ČR 56 552
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
 
Tvůrci a herci
Dexter Fletcher (Režie), Lawrence Bender (Produkce), David Furnish (Produkce), David Reid (Produkce), Matthew Vaughn (Produkce), Matthew Margeson (Hudba), George Richmond (Kamera), Chris Dickens (Střih), Pippa Ailion (Casting), Jo Hawes (Casting), Reg Poerscout-Edgerton (Casting), Marcus Rowland (Scénografie), Julian Day (Kostýmy), Lee Hall (Scénář), Taron Egerton (Herec), Richard Madden (Herec), Bryce Dallas Howard (Herec), Jamie Bell (Herec), Steven Mackintosh (Herec), Gemma Jones (Herec), Kamil Lemieszewski (Herec), Luke White (Herec), Stephen Graham (Herec), Harriet Walter (Herec), Tate Donovan (Herec), Charlie Rowe (Herec), Jess Radomska (Herec), Jimmy Vee (Herec), Tom Bennett (Herec), Kit Connor (Herec), Layton Williams (Herec), Jason Pennycooke (Herec), Jamie Bacon (Herec), Charlie Bentley (Herec)
 
2019/121/Velká Británie,USA/Životopisný,Drama,Hudební,Muzikál
 
Zajímavost k filmu
- Elton John povedal Taronovi Egertonovi, aby ho vo filme príliš nekopíroval, ale aby radšej zo seba vydal vlastnú verziu.
- Bryce Dallas Howard, hrajúca matku Eltona (Taron Egerton), je v skutočnosti o 8 rokov staršia ako skutočná Sheila.
- Keď Elton (Taron Egerton) zavolá svojej matke, aby jej povedal, že je gay, v televízii práve beží Liberace (2013). Liberace bol tiež vynikajúcim hráčom na klavíri, ktorého homosexualita nebola počas jeho života všeobecne známa.
- Elton (Taron Egerton) ve filmu zmíní, že jeho celý pseudonym zní Elton Hercules John, a z jeho rozhodnutí je jasné, že příjmení John si vybral kvůli Johnu Lennonovi. Ve skutečnosti si však pravý Elton John vybral své příjmení podle oblíbeného zpěváka Longa Johna Baldryho.
- Ve filmu vystupuje skutečná postava manažera Johna Reida, kterou hraje Richard Madden, který je znám pro svou roli Robba Starka ze seriálu Hra o trůny (od r. 2011). Postava Johna Reida také vystupovala v předchozím filmu Dextera Fletchera Bohemian Rhapsody (2018), kde si stejnou roli zahrá Aidan Gillen, který si taktéž zahrál ve Hře o trůny postavu Malíčka.
- Elton John byl z filmu natolik unešený, že se několikrát v průběhu filmu neubránil dojetí. Toto po premiéře uvedla herečka Bryce Dallas Howard, která během slavnostní projekce na filmovém festivalu v Cannes seděla vedle něj.
- Slavnostní premiéry na filmovém festivalu v Cannes, která se konala 16. května 2019, se přímo zúčastnil i samotný Elton John (ve filmu jej ztvárnil Taron Egerton), a to i se svým dvorním textařem Berniem Taupinem. Elton John seděl v kině vedle své filmové matky, kterou ve flimu ztvárnila herečka Bryce Dallas Howard.
- Film má název po jedné písničce Eltona Johna – „Rocket Man“.
- Taron Egerton nazpíval všechny Eltonovy písně.
- Taron Egerton, který hraje ve filmu hlavní roli Eltona Johna, ve filmu obul velmi netradiční boty s křídly, stejně jako ve filmu Kingsman: Tajná služba (2014).
- V roce 2012 se uvažovalo o tom, že by si Eltona Johna zahrál zpěvák Justin Timberlake.
- Režisér Dexter Fletcher má již s Eltonem Johnem zkušenosti, jako dabér pracoval na filmu Sherlock Gnomes (2018), ke kterému Elton John skládal hudbu.
- Nejedná se o první zkušenost Dextera Fletchera s režií hudebního filmu. Již o rok dříve dokončoval práce na filmu Bohemian Rhapsody (2018) jako náhrada za Bryana Singera.
- Taron Egerton si zahrál v animovaném filmu Zpívej (2016), kde zpíval jednu z písní Eltona Johna.
- Filmový představitel Eltona Johna (Taron Egerton) si již v minulosti se skutečným Eltonem Johnem zahrál. Stalo se tak konkrétně ve filmu Kingsman: Zlatý kruh (2017).
- Do role Eltona Johna byli zvažováni James McAvoy, Daniel Radcliffe, Tom Cruise a Tom Hardy.
 
Odkazy