Road to Perdition / Road to Perdition (2002/117/USA/Krimi, Drama, Thriller) 83% -Blu-ray-
13.03.2018 09:48
JEDNOU VĚTOU
„Pro každého syna je otec hrdinou.“
OBSAH
Titul "Road to Perdition" lze chápat ve dvou významech. Perdition je jméno města, do kterého jede Michael Sullivan (Tom Hanks) se svým synem Michaelem Sullivanem jr. (Tyler Hoechlin). Perdition - zatracení - je také eufemismus pro peklo. A Sullivan senior poznává, že si zvolil životní cestu vedoucí do pekel. Modlí se, aby svého syna od takové cesty uchránil. Je rok 1931, doba velké hospodářské krize. Michael Sullivan, nájemní vrah, pracuje pro irský gang. Do jeho života vstoupí pan John Rooney (Paul Newman). Zachrání mu život dřív, než si Michael Sullivan vůbec uvědomí, že o krk jde. Pan Rooney je pro Sullivana seniora vzorem. Totéž k svému otci cítí Sullivan junior. Annie Sullivanová (Jennifer Jason Leigh) svého muže velmi miluje. Neptá se ho na jeho práci. Má se dobře a je za to vděčná, ale často má strach. Bojí se o děti. Avšak práce zasáhne do života Sullivanovy rodiny. Umírá manželka Annie a jejich starší syn. Michael Sullivan se s druhým synem vydává na cestu odplaty a vyrovnání.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Napoprvé mě převálcoval. Od první sekundy až do konce obrazově oslnivý filmový zážitek. Z každého záběru je cítit bezchybná souhra skladatele Thomase Newmana (charakteristicky působivý, ale ne úplně stejný), kameramana Conrada L. Halla a Sama Mendese, který potvrdil svou režijní výlučnost. Režisérovým pomníkem nechť se stane lahůdková scéna v dešti, v níž kulky baletně smetou gangstery, a pak dovolí Paulu Newmanovi ukázat, čemu se říká mistrovství jednoho pohledu. Pravda, s odstupem už Road to Perdition nepůsobí obsahově tolik vitálně. Jde o jednorozměrný výlet otce a syna, který na komplexnost Americké krásy a Mariňáka nemá. (Cival) 4*
Mafiánské filmy dokážou mít sílu, dokážou. Je k tomu ale potřeba pár dost zásadních věcí a ty tady dobré sice jsou, ale ne natolik dobré, abych si je nadobro vypálil do hlavy. Příběh? Nechci říkat, že je úplně nezajímavý, ale přiznám se, že zajímavých částí bych v něm našel méně než pomálu. Hudba? Hezká, vždyť jí složil Thomas Newman, ale v závějích mlhy a šedě, jako celý film. Herci? Dobře, ti jsou dobří, těm se skutečně nic vytknout nedá. Akce? Rychlá, efektivní, ale okamžitě jsem na ní zapomněl. Výsledkem je film, který u mě skončil tak nějak na půli cesty. Prvně jsem u něj usnul, podruhé jsem ho s veškerým vypětím sil shlédnul. Nezaujal mě a asi nikdy nezaujme. Holt mafiáni ve filmech své krále už dávno mají. (Malarkey) 3*
Tom Hanks není zrovna můj favorit, ale tady zahrál parádně a nejen on. Třeba Dan Craig, myslel jsem si že v kategorii mafianů nikdo ani na moment nepřekoná Joa Pesciho v oboru "mafián-surovec" ale scéna kdy Dan doběhne Michaela, který zrovna chytil svýho syna a ty pohledy tam, hmm v tu chvíli mně bylo jasný že začne bejt velmi brzo hodně lidem horko a po větě "je to tvůj syn, to mě stačí" nasledoval ještě jeden pohled se rozjasnilo úplně. Každý film, kterýmu dávám nadprůměr mně musí něčím zasáhnout a tady zafungovaly dva elementy, totální herectví všech zůčastněných a vynikající obrazová složka. Těch záběrů co mám teď v hlavě je víc, ale samozřejmě vrcholem je závěrečný střílecí scéna, kterou jako třešinku na dortu ještě zvýraznily herecký výkony Paula Newmana s Tomem Hanksem a právě to propojení dokonalýho obrazu a mistroveského herectví udělalo tuhle scénu věčnou. Jediný co jsem nesplknul až s takovou chutí byl vyvíjející se vztah mezi otcem a synem, tam to chtělo ještě přidat nějakou tu minutu, nějakej ten dialog, pohled nebo gesto, ale i tak patří tenhle bijáček mezi ty, kvůli kterým milujeme kouzlo pohyblivých obrázků, slyšící na jméno Film. (Enšpígl) 4*
OLDIES FILMU
Stačí se podívat na několik prvních pomalých záběrů traileru a víte, že tvůrci ví naprosto přesně, co chtějí zobrazit. Tísnivou atmosféra, kdy netušíte kdo s kým a kdo proti komu, nenarušuje ani jediný záběr a jakkoli je hudba jemná, kolébavá a teče pomalu jako med, cítíte pod jejími tóny hroty. A podlehnout jí, znamená, že na vaši rakev zanedlouho dopadne první lopata hlíny. A už v traileru vidíte, že Mendes přesně dělá to, o čem mluvil v četných rozhovorech po uvedení do kin – otec a syn Sullivanovi jsou zpočátku snímáni v širokých záběrech přes různé překážky, aby se zdůraznila jejich emocionální distance, a teprve s postupujícím dějem se začínají objevovat polocelky a detaily. Režie, kamera i hudba jsou prostě na jedničku, jedno posiluje účinek druhého a naopak. A to píšu jako ten, kdo na Mendese opravdu netrpí. Při sledování téhle „americké krásy“, která je ukázkou skvěle zvládnutého řemesla, vás možná trochu zamrzí, že kameraman Conrad L. Hall, legenda, která snímala takové filmy jako Frajer Luke, Butch Cassidy a Sundance Kid či Podraz, už není mezi námi. Ale jak se říká, odešel na vrcholu a budeme na něj vzpomínat jen v dobrém. Pokud se někde z filmového nebe dívá na Mendesova Mariňáka, určitě si říká, že Roger Deakins je za něj slušným nástupcem. Nebýt těch velkých slov o synech a otcích, má u mě trailer na Road to Perdition plnou nádrž. Takhle těm čtyřem hvězdičkám kouká ta pátá pouze z kapsy.
VELKÁ RECENZE
Tom Hanks nám ukázal, že rozhodně nepatří do starého železa a ukázal se v tak oslnivém světle, až...nedokážu popsat ten pocit, když jsem viděl Road To Perdition, to prostě MUSÍTE vidět!
Tom Hanks je mým oblíbeným hercem. Většinou hraje ve výborných filmech, občas hraje v dobrých filmech a jen velmi zřídka hraje ve filmech špatných (jedním z nich bylo vykradení Robinsona nazvané Trosečník - Část Away)…má velké charisma, kterým na sebe upoutává pozornost všech diváků, kterým připadá tak klidný a vyrovnaný. Možná právě proto mě Hanks v Road to Perdition tak překvapil… Film je příběh, dlouhý a smutný příběh, odehrávající se v Americe roku 1931. Vypráví ho malý kluk jménem Michael, který tak vzpomíná na 6 týdnů, které ho připravily o všechno, co měl. Klasické filmové klišé v podobě šumícího oceánu a vzpomínající osoby rychle opustíme a přesuneme se na začátek příběhu, do rodinné idylky, kdy Michael Sulliven (Tom Hanks) žije klidným životem ve svém velkém domě s manželkou a dvěma syny. Život se ubírá obyčejným a ničím nezajímavým směrem, syn krade v obchodě, tajně kouří doutník, otec pracuje a matka vaří a stará se o domácnost. Dosud by to šlo, než však synové začnou přemýšlet o tom, co vlastně jejich otec dělá. [.Road to Perdition.] Film se tak rázně přehoupne do své hlavní, akčnější části. Vcelku nenásilným stylem se celá rodina dostane do domu svého chlebodárce, starého pána Johna Rooneye, který je také mafiánským bossem ovládajícím Michaela tím, že mu poskytuje prostředky k bezstarostnému životu. Po pohřbu svého nevlastního bratra, který se odehrává právě v onom domě, dostanou Michael s Connorem Rooneyem (syn Johna) úkol, zbavit se nepohodlného příbuzného. Do Michalova auta se ovšem dostane jeho starší syn a celou krvavou akci shlédne, čímž vyvolá celou sérii akcí, které vyvrcholí útěkem obou Michaelů do Chicaga. Road to Perdition není jen obyčejnou gangsterkou ze zlatých mafiánských časů, kdy si bossové podmanili celá města a mohli si dělat prakticky cokoliv, co je napadlo. Film vypráví i o tom, jak je těžké žít tento druh života, jak je silná otcovská láska, jak je pro mafiána nutné postavit „rodinu“ nad ostaní. John Rooney Michaela miloval víc, než vlastního syna, přesto na něj poštval nejlepší zabijáky, aby ho zabili. Nemohl riskovat prozrazení. Když ovšem zjistil, že za to všechno vlastně může syn Connor, rozpoutá se v něm vnitřní boj, který překvapivě ukončí sám Michael. *reklama* Dějový spletenec zde není až tak složitý, tempo filmu je vcelku rychlé a v podstatě přímočaré, přesto se v něm občas můžete ztratit a chvíli potrvá, než vám dojdou všechny souvislosti. Není těžké najít, že jedna morálně špatná (pokud se dá v mafiánské rozlišit i někdo morálně dobrý…) postava dokáže zvrátit jinak perfektně a citově založenou skupinu lidí, kteří si navzájem věří a spolupracují. Přesto, když Michael najde svou ženu a malého Petera v tratolišti krve a od Michaela zjistí, že to byl Connor, který se bál prozrazení, rozhodne se okamžitě odejít a především se pomstít. V Chicagu nepořídí a navíc se rozjede velká akce proti Sullivenovi. Ten je však dost zkušený na to, aby si poradil se smrtelnými nástrahami. Vcelku humorně vydělá peníze, vyléčí své postřelení u hodných lidí, ovšem jednu chybu přeci jen udělá… Když se podíváme na technické zpracování, je to přesně to, co bych od gangsterky z minulosti očekával. Žádné přehnané barvy, šedé odstíny a temné motivy, déšť a kufry tommyguny. Možná trochu moc lásky a citů, ale i na tom je film založen a já jsem celou dobu přemýšlel, zda jsou emoce pro film plusem, nebo ne. Rozhodl jsem se, že jsou plusem a to takovým, že zvedají film z „obyčejné“ výborné gangsterky na neobyčejně skvělou gangsterku. Výborná kamera, tradičně skvělý Tom Hanks, i ostatní herci a především atmosféra a vcelku neotřelý příběh zvedají tenhle film do pomyslného filmového nebe. Co na tom, že je film vcelku starý a že nám na začátku, i na konci předloží dvě tradiční filmová klíšé. Co na tom, že Tom Hanks se mi zprvu jako mafián nezdál. Road to Perdition je prostě film, který mě totálně dostal a který si zaslouží pozornost…
O PRODUKCI
Road to Perdition" je dvojsmyslný název. Perdition je jméno města, kam směřuje Michael Sullivan se svým jediným synem, který přežil, Michaelem Sullivanem, Jr. Ale Perdition je také eufemizmus pro Peklo, a v tomto smyslu, se Michael Sullivan modlí, aby svého syna od takové cesty uchránil. Tom Hanks, který hraje Michaela Sullivana, uvádí: "Poselství Michaela otce, Michaelovi synovi, spočívá v tom, že záleží na tobě, kterou cestu si v tomto životě vybereš, ale nevybírej tu, kterou jsem si vybral já.. cestu, kterou jdu celý svůj život. Někde v minulosti, jsem se rozhodl pro určitý směr.. . přímo do pekla." Režisér/Producent Sam Mendes souhlasně poznamenává, "Michael Sullivan si připadá na cestě do Pekla. Bojuje o duši svého syna. Podaří se muži, který vedl špatný život, dosáhnout odpuštění, skrze své dítě? To je jedna s ústředních otázek tohoto filmu."
První krok k filmu "Road to Perdition" podnikl producent Dean Zanuck, když obdržel grafický román Maxe Allana Collinse. Nikdy neviděl grafický román, natož aby ho četl, začal jím listovat a byl uchvácen. "Moc se mi líbil," vzpomíná. "Příběh otce a syna na mě mocně citově zapůsobil, a ilustrace Richarda Pierse Raynera věrně zobrazovaly toto období. To všechno v kombinaci s akčním příběhem , bylo velmi lákavé. Když jsem ho dočetl, řekl jsem manželce, "myslím, že to bude bomba." Mladší Zanuck knihu okamžitě poslal svému otci, producentovi Richardu D.Zanuckovi, který byl na exteriérech v Maroku. Richard Zanuck popisuje příběh, "přečetl jsem to a okamžitě mě to zajímalo. Úžasné napětí, přesvědčivé postavy a zkrátka prvky , které slibovaly velmi zábavný, provokativní film. Ale nejvíc mě zajímal vztah který se rozvíjel v průběhu celého příběhu mezi otcem a synem. Zavolal jsem Deanovi, a požádal jsem ho, aby poslal kopii scénáře Stevenu Spielbergovi do společnosti Dream Works. K mému překvapení, zazvonil v mém omšelém pokojíčku v Maroku, telefon. Byl to Steven. Řekl, "Líbí se mi to. Jdeme do toho." A tak se stalo."
Vztah otce a syna, který uhodil na strunu producentů otce a syna, byl nakonec ve scénáři Davida Selfa ještě víc zdůrazněn. Richard Zanuck říká, "Na scénář reagovali všichni velmi bouřlivě a velmi pozitivně. Grafický román byl vyprávěn prostřednictvím obrázků, ale scénář vyprávěl mnohem hlubší, spletitější příběh. Víc se zabývá osobní stránkou. Vztahem otce a syna a má víc srdce. víc lidských emocí."
Jedním z těch, kteří reagovali pozitivně, byl režisér Sam Mendes, který vybral "Road to Perdition" jako další oscarový film po svém režijním debutu, "Americká krása." Zanuckové byli od prvního okamžiku přesvědčeni, že Sam Mendes je ten pravý pro film "Road to Perdition". Mluvil o příběhu a o svých plánech s tímto filmem tak, že se nám film odvíjel před očima." prohlašuje Dean Zanuck. "Úžasným způsobem pochopil toto téma." Mendes říká, že ho upoutalo několik záležitostí, scénářem počínaje. "David Self provedl několik úprav , ale zachoval neuvěřitelně jednoduchý, poutavý příběh. Jeho srdcem, byl vztah otce se synem, ale byl to také gangsterský film odehrávající se v místech, která považuji za poslední mýtickou americkou krajinu , v krizových třicátých letech, kdy ještě existoval prostor, kde jste se mohli ztratit v rozlehlé Americe.. kde existovala vzkvétající mystická zlatá města, jako Chicago. Tak to byl ten úžasně rozmanitý a obrovský obraz, ve kterém se odehrával příběh. Nezastavil se. Neúnavně pádil vpřed a měl fascinující morálně rozporuplnou ústřední postavu."
Ústřední postavou filmu "Road to Perdition" je Michael Sullivan, kterého hraje dvojnásobný nositel Oscara, Tom Hanks. Hanks se dozvěděl o tomto projektu hned na začátku, když mu Steven Spielberg dal grafický román ještě předtím než existoval scénář, a řekl mu, že je to báječné čtení. Hanks souhlasil a požádal ho o scénář, jakmile bude napsán. Hanks poznamenává, že jednou skutečností, která ho hned zpočátku na příběhu lákala byla jeho nevyzpytatelnost. "Napadlo mě, že se jedná o filmový žánr, který je mi blízký, ale po třech stránkách jsem nevěděl ani kde jsem, ani co bude dál. Vzpomínám si, že mě napadlo, že by tento film měl být předvídatelný, ale, že je zcela nevyzpytatelný. Záleželo na tom, kdo se toho ujme, tak , aby předvedl všechny své schopnosti. Ukázalo se, že je to Sam Mendes. Povídal jsem si s ním, a pochopil jsem, že budeme v rukou toho pravého." Mendes, který stejně tak obdivuje tohoto herce, poznamenává, "Jak můžete neobdivovat Toma Hankse? Je úžasný herec, ale ještě lepší je, že je to obrovský herec, který ještě takovou roli nehrál. Michael Sullivan je velmi temný, tajemný muž, vůbec ne přístupný publiku, zejména zpočátku. Je to člověk, který má v sobě pocit viny a lítosti nad životem, který vedl, ale nemluví o lítosti. Je patrná a je cítit. Tom je výjimečně přesvědčivý a tak to má vlastně u velkého filmového herce být."
Zatímco Michael Sullivan je pro diváky poněkud záhadný, Hanksův pohled do nitra postavy začal dříve než s touto rolí začal. "Když jsem si to četl, napadly mě verše z Bible kde se říká, "Kdo zaseje vítr sklidí bouři." To se děje Sullivanovi: je ženatý, otec dvou dětí, a má jeden z největších domů ve městě.. za který platí strachem, násilím a krví. V tuto chvíli se nachází uprostřed něčeho, co měl očekávat, ale nějak se mu podařilo vytěsnit realitu ze svého světa a doufat, že to nebude mít následky a samozřejmě, nakonec k nim dojde. V okamžiku , kdy zapadneme do děje, je to doslova poslední den falešné perspektivy." Říkali jsme, Hanksovi je jasné, že přes veškeré iluze, které asi Sullivan měl, " dokonale rozumí době, ve které žije a přestal dělat to čím se živil: pracovat pro Pana Rooneyho, člověka, který mu zachránil život, zřejmě dřív než si uvědomil, že mu jde o život. V tom tkví zkouška našich otců, což není v tomto příběhu zanedbatelné. Pan Rooney je pro Sullivana vzor. Sullivan ho chce napodobit. Mladý Michael, Jr. Cítí totéž ke svému otci. Film o okamžiku, kdy je odhalena pravda, kdy vidíte chybu v muži, kterého jste považoval za svého otce. Jak se s tím vyrovnáte? Zbortí se vám svět, nebo je to začátek nového pochopení chyb , které máme my všichni? Přitahuje vás to blíž k muži, na kterého jste se díval jako na důvod vaší existence, nebo vás to vzdálí od člověka, který je zodpovědný, za to, že jste? Je to fascinující." Vztah otce a syna bylo také lákavý pro muže, který hraje postavu pana Johna Rooneyho, nositele Oscara, filmovou legendu Paula Newmana. Nicméně, Newmanův pohled je pohled otce, jehož loajálnost je zkoušena jeho náhradním synem, Michaelem Sullivanem a jeho skutečným synem, Connorem Rooneym. "Rooneyho syn Connor je zlý a jeho "adoptovaný" syn Michael je docela hodný kluk. Rooney je nucen chránit jednoho na úkor druhého, takže je to složitý konflikt." Říká. Newman také oceňuje vývoj své postavy. "Prochází ve filmu zajímavým vývojem. Začíná jako mocný muž, plný elánu a stane se z něho tragedií zlomený člověk. Je to nádherná role."
Není divu, že Paul Newman byl jednomyslně vybrán pro roli Pana Ronneyho. Richard Zanuck potvrzuje, "Všichni jsme se shodli na tom, že existuje jenom jeden herec, který zahraje roli Rooneyho. Neexistovala jiná možnost." Producent, který s Newmanem spolupracoval na filmech "Butch Cassidy a Sundance Kid," "Podraz" a "The Verdict," pokračuje, "zejména v tomto stádiu jeho kariéry, Paul je velmi opatrný při výběru rolí. Byli jsme nadšeni, že se mu role líbila. Je dokonalý profesionál. Vypadá nenuceně, ale pracuje pilně. Hodně přemýšlí a pečlivě se na všechno co dělá připravuje." Mendes souhlasí. "Paul vždycky piloval svůj výkon. Hodiny trávil v přívěsu, a piloval nejdrobnější okamžiky, což je skutečně úžasné, když o tom přemýšlíte. Chci říct, při jeho kariéře, být tak pečlivý a nenechat nic náhodě, bylo pro všechny inspirativní. Všichni si ho tolik váží, a všichni jsme byli nadšeni tím, že jsme pracovali s Paulem Newmanem." Roli Michaela Sullivana, Jr., hraje nováček Tyler Hoechlin. Hoechlin získal tuto roli v konkurzu, kterého se zúčastnilo 2.000 mladých herců, při veřejných konkurzech v různých městech napříč Spojenými Státy. Dean Zanuck vzpomíná, "Prohlíželi jsme si jednu kazetu za druhou a nikdo neměl štěstí. Pak mě Sam zavolal do kanceláře a řekl, "Deane, něco ti předvedu. Myslím, že jsme narazili na toho pravého." Mendes říká, "Doufáte - že vložíte kazetu a během dvou vteřin budete vědět, že je to on. Pak se už jen modlíte, když konečně narazíte na herce, aby v něm bylo všechno co potřebujete. V okamžiku , kdy Tyler vešel do místnosti, bylo jasné, že je trochu jiný, a budu odporovat každému, kdo si toho nevšimne v okamžiku, kdy se on objeví na plátně. Je to velmi šikovný mladý herec, který má moudrost v očích, neodpovídající jeho věku."
V pouhých 13 letech byl Hoechlin obsazen do role Michaela Sullivana. Prokázal pozoruhodné porozumění pro svou roli a pro vztah se svým otcem. "Michael mimořádně miluje svého otce a zoufale chce být v jeho blízkosti. Snaží se - neustává - ale nic se mu nevrací. Pak najednou zůstanou sami dva, a zrodí se mezi nimi silnější vztah, když si jeho otec začne uvědomovat , že nikoho jiného než Michaela nemá a jak mu scházel. Myslím, že ta cesta je o tom jak se otec se synem poznávají, a jak objevují kdo vlastně jsou." Hoechlin ani nedýchal, když mu Mendes řekl, že dostal tu roli. "Nedocházelo mu to ani za dva týdny, když odjížděl na exteriéry," vzpomíná. "Konečně mi to došlo, "Pro boha, budu pracovat s Tomem Hanksem a Paulem Newmanem a Judem Lawem. Nemohl jsem to pochopit." Dean Zanuck považoval za zajímavé, že Hoechlin spolu s těmi třemi herci, které tak obdivuje, mladý herec je důležitým článkem hereckého obsazení, který zrcadlí generační hlediska příběhu. "Měli jsme čtyři generace báječných herců, počínaje váženým Paulem Newmanem , pak Toma Hankse, který je pravděpodobně největším současným hercem. Následuje Jude Law, který je na prudkém vzestupu. A nakonec Tyler Hoechlin, nový objev, který nás všechny překvapil." Jude Law hraje roli Maguirea, tiskového fotografa, který zastává funkci najatého vraha. Maguire je jediná postava ve filmu, která přímo nesouvisí s tématem otec/syn . Nicméně tento pohled byl pro herce významný, protože vycítil, že film je jiný než tradiční gangsterský žánr. "Není to typický gangsterský film, je to o vzájemném hledání otce a syna v extrémních situacích. Je to o rodičích a dětech, o zradě a cti, o lidech a emocích a vztazích, které jsme všichni zažili. Je to film o impozantních životních kvalitách," říká Law.
Není divu, že Paul Newman byl jednomyslně vybrán pro roli Pana Ronneyho. Richard Zanuck potvrzuje, "Všichni jsme se shodli na tom, že existuje jenom jeden herec, který zahraje roli Rooneyho. Neexistovala jiná možnost." Producent, který s Newmanem spolupracoval na filmech "Butch Cassidy a Sundance Kid," "Podraz" a "The Verdict," pokračuje, "zejména v tomto stádiu jeho kariéry, Paul je velmi opatrný při výběru rolí. Byli jsme nadšeni, že se mu role líbila. Je dokonalý profesionál. Vypadá nenuceně, ale pracuje pilně. Hodně přemýšlí a pečlivě se na všechno co dělá připravuje." Mendes souhlasí. "Paul vždycky piloval svůj výkon. Hodiny trávil v přívěsu, a piloval nejdrobnější okamžiky, což je skutečně úžasné, když o tom přemýšlíte. Chci říct, při jeho kariéře, být tak pečlivý a nenechat nic náhodě, bylo pro všechny inspirativní. Všichni si ho tolik váží, a všichni jsme byli nadšeni tím, že jsme pracovali s Paulem Newmanem." Roli Michaela Sullivana, Jr., hraje nováček Tyler Hoechlin. Hoechlin získal tuto roli v konkurzu, kterého se zúčastnilo 2.000 mladých herců, při veřejných konkurzech v různých městech napříč Spojenými Státy. Dean Zanuck vzpomíná, "Prohlíželi jsme si jednu kazetu za druhou a nikdo neměl štěstí. Pak mě Sam zavolal do kanceláře a řekl, "Deane, něco ti předvedu. Myslím, že jsme narazili na toho pravého." Mendes říká, "Doufáte - že vložíte kazetu a během dvou vteřin budete vědět, že je to on. Pak se už jen modlíte, když konečně narazíte na herce, aby v něm bylo všechno co potřebujete. V okamžiku , kdy Tyler vešel do místnosti, bylo jasné, že je trochu jiný, a budu odporovat každému, kdo si toho nevšimne v okamžiku, kdy se on objeví na plátně. Je to velmi šikovný mladý herec, který má moudrost v očích, neodpovídající jeho věku."
Přestože Law je o něco mladší než je popsán Maguire ve scénáři, Sam Mendes je přesvědčen o tom, že je pro tuto roli tím pravým. "Hledal jsem takovou roli. Charakterní roli, která je zcela jiná, než všechno co jsem doposud dělal." Říká Law. "Maguire je policejní fotograf, který se specializuje fotografováním mrtvých těl na místě činu, a stane se také velmi úspěšným placeným vrahem." Jedna postava ve filmu "Road to Perdition" skutečně existovala. Mocný člen gangu Frank Nitti, kterého hraje Stanley Tucci. Frank Nitti byl pravá ruka Al Capona. Mendes říká, "Když jsem si přečetl postavu Nittiho, okamžitě jsem si vzpomněl na Stanleyho Tucciho. Vždycky jsem s ním chtěl pracovat a doufal jsem, že ho pro tuto roli získám a byl jsem nadšen, když ji přijal. Jak Maguire tak Nitti, se dostanou do příběhu prostřednictvím akce Connora Rooneyho, kterého hraje britský herec Daniel Craig. "Skutečným klíčem ke Connorovi je jeho vztah s otcem" poznamenává Craig. "Connor byl vychován k násilnosti. Je to syn svého otce, navíc hraje stále druhé housle vedle Michaela Sullivana, který je oblíbencem jeho otce, i když není jeho vlastní syn. Tak to vře v Connorově nitru a ovlivňuje to jeho skutky. Nejedná se možná o to, co dělá, ale o cestu, kterou si vybral. Jeho činnost vyvolává domino efekt a nic a nikdo ho nezastaví." Sam Mendes souhlasí, "Connor uvádí příběh do pohybu. Chtěl jsem někoho málo známého, aby diváci od prvního okamžiku nevěděli, že bude ústřední hráč. Cítil jsem, že má-li tato postava fungovat, bude muset v divákovi vyvolat mrazení. Danny je ponurý, zádumčivý a má obrovské charisma. Ale je také mimořádně zranitelný. Ve chvíli kdy jsme se poznali jsem věděl, že je pro tuto roli ten pravý."
Zášť Connora Rooneyho vůči Michaelovi Sullivanovi souvisí s osudy Sullivanovy manželky, Annie a mladšího syna, Petera. Jedinou ženu Annie, v hlavním obsazení filmu "Road to Perdition," hraje Jennifer Jason Leighová. Herečka poznamenává, "Annie musí udělat jednoznačný dojem za krátkou dobu. Je to velký úkol, při velmi úsporném dialogu se potřebujeme dozvědět mnohé o tomto manželství a získat základní dojem o tom, jaký je jejich rodinný život. Annie velmi miluje svého manžela. Nevyptává se ho na jeho práci, ale často vidí, že on se vrací domů v zakrvácené košili, tak má starost o své děti. Má se dobře a je za to vděčná, ale často má strach. Mendes, který pracoval s Leighovou na obnoveném muzikálu "Cabaret," říká, "doufal jsem, že budu mít příležitost pracovat s ní také ve filmu. Pak jsem na ni jednou náhodou narazil při jedné projekci a nabídnul jsem jí tuto roli. Napadlo mě, to bych měl kliku, " a měl jsem, protože řekla "ano". Liam Aiken, který hraje Petera Sullivana, je nejmladší člen hereckého obsazení, ale má už své zkušenosti. Richard Zanuck říká, "Je skutečný profesionál. Je to pozoruhodný velmi imponující mladý muž." Mendes dodává, "Liam je velmi inteligentní a má obrovský smysl pro humor. Pozorně naslouchá a reaguje na ostatní herce, což je podle mě známka rodilého herce. Na Liamovi i na Tylerovi Hoechlinovi bylo zajímavé, že absolvovali dva týdny zkoušek s Tomem Hanksem, Paulem Newmanem, Judem Lawem, Jennifer Jason Leighovou.a nehnuli ani brvou. Byli tam každý den s těmito "těžkými vahami,", trpělivě přihlíželi a poslouchali každou scénu, která se zkoušela, takže se účastnili vzniku tohoto filmu od prvopočátku."
Skupina talentovaných lidí před kamerou byla vyvážena oscarovým tvůrčím týmem za kamerou, počínaje Samem Mendesem. Jeho nejbližším spolupracovníkem je filmař Conrad Hall, který s ním pracoval na filmu "Americká krása". "Nedokážu ani popsat, jak moc jsem s ním spjat a jak nekonečně jsem mu vděčný" říká Mendes. "Uprostřed chaosu na place, když se Conrad podívá do kamery, začíná kouzlo. Když se ho zeptáte, jestli ví, kam nasměrovat kameru, řekne vám, "směruji ji na příběh." Ale nejde jen o to. Jeho umění se světlem dodává příběhu neuvěřitelný rozměr. Pro něj neexistuje méně důležitý záběr, a tak vás dohání k šílenství, tím jak dlouho se věnuje při každém záběru světlu. Ale když jste v projekci, každý den děkujete Bohu za Conrada Halla." Poprvé s tímto režisérem spolupracuje výtvarník Dennis Gassner, návrhář kostýmů Albert Wolsky, a střihač Jill Bilcock. "Jsou to mimořádní lidé, neuvěřitelně nadaní a špičkoví odborníci," prohlašuje Mendes.
Road to Perdition" se odehrává v roce 1931, v období velké ekonomické krize, kdy byla uzákoněna prohibice a gangsteři typu Al Capone byli na vrcholu své slávy. Dlouho předtím než byly spuštěny kamery, všichni, kteří spolupracovali na filmu, museli zkoumat tuto dobu. "U dobových filmů je to nutné," komentuje Mendes "všechno musí být podrobně prodiskutováno, dříve než začnete, protože všechno se musí vyrobit nebo znovu vytvořit. Chci, aby divákům připadalo, že se do tohoto světa dívají oknem. Zkoumání doby bylo pro filmový výtvarný tým mimořádně důležité. Kostýmní návrhář Albert Wolsky brzy zjistil, že vytvoření tehdejšího oblečení a zachovat tehdejší charakteristiku oděvu je největší problém, protože pro tuto dobu je typický nedostatek charakteristického stylu. Hledal se svým týmem po celých Spojených státech a dokonce i v Evropě, ale našel jenom malý zbytek dobového oblečení. Byla ekonomická krize. Nikdo neschovával takové oblečení," vysvětluje Wolsky.
To málo, co se jim podařilo sehnat, sloužilo jako předloha pro několik hlavních kostýmů. "To není jako dnes. Lidé tehdy nosili ba sobě pořád totéž. A obzvlášť v tomto filmu, kdy Michael Sullivan se synem jsou pořád na cestě, minimálně se převlékají - je to pořád stejné oblečení,stejný klobouk, stejný kabát. který je čím dál tím obnošenější," říká Wolsky. "To znamená udělat víc kusů, než obvykle potřebujete pro normální oblečení. A vzhledem k tomu, že jsme natáčeli na přeskáčku, nemohli jsme používat každý den stejný kostým. Tak to nefunguje." Nedostatek autentického oblečení a poptávka po tolika kusech znamenalo, že kostýmy byly vyráběny podle nákresu, což vedlo k dalšímu problému. Moderní tkaniny jsou mnohem lehčí, tak dnešní oblečení padne na tělo jinak než ve třicátých letech. "Bez správné tkaniny, ztrácíte tu dobu," říká Wolsky. "Testovali jsme současné látky a neexistoval způsob jak to napodobit. Váha neuvěřitelně ovlivňuje pohyb oblečení."
Nezbývalo než nechat speciálně utkat tkaninu o správné hmotnosti a nechat z ní ušít dobové kostýmy. Po několika omylech našel Wolsky tkalce Rabbita Goodyho, majitele společnosti Thistle Hill Weavers, který vyrobil to co kostýmní návrhář označil za "úžasné dílo". Utkal pro produkci obrovské množství požadované tkaniny. Nová látka musela být následně upravena a obarvena tak aby vypadala dobově. Odstíny hnědé, černé a temně zelené tvořily dominantní barevnou paletu kostýmů. Wolsky říká, "Věděl jsem podle Samova popisu, že nejde o jednotlivé detaily, jde o barvu a siluety. Vycítil jsem také, že nemohu ukazovat ekonomickou krizi v zářivých, výrazných barvách, tak jsem se snažil co nejvíc potlačit barvu." Tento přístup se dokonale shodoval s tím, čeho se snažil prostřednictvím kamery dosáhnout Conrad Hall . "Ten film by neměl být pestrobarevný, tak jsem ho natočil co nejvíc monochromaticky. Není to černý film, snad načernalý, chcete-li. měkké stíny před ostrými," říká filmař. "Mimořádně se mi líbily všechny kostýmy s klobouky. Mohl jsem dole rozsvítit světlo a obličej zůstal ve stínu." Natáčení filmu "Road to Perdition" probíhalo v exteriérech v Chicagu, Illinois a v okolních městech.
Kvůli scénám bankovních loupeží, se mladý Tyler Hoechlin musel naučit řídit, což způsobilo třináctiletému herci mimořádné potěšení. Koordinátor kaskadérů a režisér druhé jednotky Doug Coleman, který udělal instruktora, říká, že s ním byla báječná spolupráce. Nicméně, Coleman nechal na zadní sedadlo instalovat bezpečnostní pedály pro řidiče kaskadéra, pro dokonalou bezpečnost. Cesta Michaela Sullivana a jeho syna probíhala v zimě . Zima na Středním západě - která mnohdy klesla na minus 30 stupňů, prověřila odolnost celého produkčního týmu. "Zima na Středním západě je dost drsná," potvrzuje Tom Hanks. "Byl obrovský mráz, ale podle mě, právě to otužuje lidi. Tamější zima je pro pořádné chlapy." Přes mrazivý vzduch, nebylo dost sněhové pokrývky. Ke slovu přišel koordinátor zvláštních efektů Allen Hall a jeho tým. Vyráběli sníh, déšť, led, plískanici, všechno možné. Mendes se směje. " Občas jsem proklínal den, kdy jsem se rozhodl, že prvních 20 minut filmu se bude odehrávat v zasněžené krajině. "Ale" , dodává režisér," byl pro to dobrý důvod.
Sníh a led v úvodu příběhu symbolizuje mrazivý svět. mrazivý v emocionálním smyslu. Ochromená rodina do chvíle než spojí otce a nejstaršího syna tragedie a začne se mezi nimi vyvíjet nebývalý vztah. Všechno zlé pro něco dobré, a všechno co bylo původně zledovatělé začne tát. Dean Zanuck vzpomíná, "Michael Sullivan a jeho syn začínají ve filmu každý zvlášť, ale prudký zvrat událostí je stmelí dohromady. Podstatou příběhu je sonda do vztahu otce a syna. Příběh o tom oč plnější a smysluplnější může takový vztah být v důsledku tragedie. "Jádrem filmu je vztah mezi otcem a synem, ale ve filmu jsou dva otcové a dva synové," říká Mendes. "Dva muži, chránící své děti. Ostatně . existuje něco důležitějšího?
Postavy a obsazení
• Tom Hanks - Michael Sullivan
• Paul Newman - John Rooney
• Jude Law - Harlen Maguire
• Jennifer Jason Leigh - Annie Sullivanová
• Stanley Tucci - Frank Nitti
• Daniel Craig - Connor Rooney
• Tyler Hoechlin - Michael Sullivan mladší
• Liam Aiken - Peter Sullivan
• Dylan Baker - Alexander Rance
• Ciarán Hinds - Finn McGovern
Ocenění
Academy Awards
2003 - Conrad L. Hall (Kamera)
2003 - Paul Newman (Vedlejší herec) (nominace)
2003 - Thomas Newman (Hudba) (nominace)
2003 - Výprava (nominace)
2003 - Mix zvuku (nominace)
2003 - Střih zvuku (nominace)
Golden Globes
2003 - Paul Newman (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
Venice Film Festival
2002 - Sam Mendes (Zlatý lev za nejlepší film) (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2003 - Conrad L. Hall (Nejlepší kamera)
2003 - Výprava
2003 - Paul Newman (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
New York Film Critics Circle
2002 - Conrad L. Hall (Nejlepší kameraman) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
2002 - Conrad L. Hall (Nejlepší kamera) (nominace)
Critics Choice Awards
2003 - Nejlepší film (nominace)
2003 - Paul Newman (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2003 - Tyler Hoechlin (Nejlepší mladý herec/herečka) (nominace)
The Saturn Awards
2003 - Nejlepší akční/dobrodružný/thriller film
2003 - Tyler Hoechlin (Nejlepší mladý herec/herečka)
DABING
V českém znění: Daniel Dítě - Tom Hanks (Michael Sullivan), Luděk Munzar - Paul Newman (John Rooney), Miroslav Táborský - Jude Law (Harlen Maguire), Petra Hanžlíková - Jennifer Jason Leigh (Annie Sullivan), Jiří Štěpnička - Stanley Tucci (Frank Nitti), Otakar Brousek ml. - Daniel Craig (Connor Rooney), Radek Škvor - Liam Aiken (Peter Sullivan), Jan Škvor - Tyler Hoechlin (Michael Sullivan Jr.), Gustav Bubník - Dylan Baker (Alexander Rance), Jiří Hromada - Ciarán Hinds (Finn McGovern), Bohuslav Kalva, Marcel Vašinka, Stanislav Lehký, Otto Rošetzký, Jana Altmannová, René Slováčková, Zbyšek Pantůček (titulky)
Překlad: Lenka Pospíchalová
Zvuk: Jaroslav Kosán
Produkce: Iva Koudelková
Dialogy a režie: Soňa Bubníková
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro Bonton Home Enterteiment 2003
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.11.2002
Premiéra USA: 12.07.2002 DreamWorks
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.5.2003 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 8.8.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.5.2010 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 10 011 908
Tržby celkem - $ 183 400 000
Návštěvnost v ČR 99 024
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Komentář režiséra
• Knihovna: Bádání ve světě Road to Perdition
• Úvod od Sama Mendese
• Z natáčení filmu Road to Perdition
• Filmový život: Umění a vlivy Conrada L. Halla
• Vynechané scény s (volitelným) komentářem režiséra Sama Mendese
ROZLIŠENÍ Blu-ray
„Pro každého syna je otec hrdinou.“
OBSAH
Titul "Road to Perdition" lze chápat ve dvou významech. Perdition je jméno města, do kterého jede Michael Sullivan (Tom Hanks) se svým synem Michaelem Sullivanem jr. (Tyler Hoechlin). Perdition - zatracení - je také eufemismus pro peklo. A Sullivan senior poznává, že si zvolil životní cestu vedoucí do pekel. Modlí se, aby svého syna od takové cesty uchránil. Je rok 1931, doba velké hospodářské krize. Michael Sullivan, nájemní vrah, pracuje pro irský gang. Do jeho života vstoupí pan John Rooney (Paul Newman). Zachrání mu život dřív, než si Michael Sullivan vůbec uvědomí, že o krk jde. Pan Rooney je pro Sullivana seniora vzorem. Totéž k svému otci cítí Sullivan junior. Annie Sullivanová (Jennifer Jason Leigh) svého muže velmi miluje. Neptá se ho na jeho práci. Má se dobře a je za to vděčná, ale často má strach. Bojí se o děti. Avšak práce zasáhne do života Sullivanovy rodiny. Umírá manželka Annie a jejich starší syn. Michael Sullivan se s druhým synem vydává na cestu odplaty a vyrovnání.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Napoprvé mě převálcoval. Od první sekundy až do konce obrazově oslnivý filmový zážitek. Z každého záběru je cítit bezchybná souhra skladatele Thomase Newmana (charakteristicky působivý, ale ne úplně stejný), kameramana Conrada L. Halla a Sama Mendese, který potvrdil svou režijní výlučnost. Režisérovým pomníkem nechť se stane lahůdková scéna v dešti, v níž kulky baletně smetou gangstery, a pak dovolí Paulu Newmanovi ukázat, čemu se říká mistrovství jednoho pohledu. Pravda, s odstupem už Road to Perdition nepůsobí obsahově tolik vitálně. Jde o jednorozměrný výlet otce a syna, který na komplexnost Americké krásy a Mariňáka nemá. (Cival) 4*
Mafiánské filmy dokážou mít sílu, dokážou. Je k tomu ale potřeba pár dost zásadních věcí a ty tady dobré sice jsou, ale ne natolik dobré, abych si je nadobro vypálil do hlavy. Příběh? Nechci říkat, že je úplně nezajímavý, ale přiznám se, že zajímavých částí bych v něm našel méně než pomálu. Hudba? Hezká, vždyť jí složil Thomas Newman, ale v závějích mlhy a šedě, jako celý film. Herci? Dobře, ti jsou dobří, těm se skutečně nic vytknout nedá. Akce? Rychlá, efektivní, ale okamžitě jsem na ní zapomněl. Výsledkem je film, který u mě skončil tak nějak na půli cesty. Prvně jsem u něj usnul, podruhé jsem ho s veškerým vypětím sil shlédnul. Nezaujal mě a asi nikdy nezaujme. Holt mafiáni ve filmech své krále už dávno mají. (Malarkey) 3*
Tom Hanks není zrovna můj favorit, ale tady zahrál parádně a nejen on. Třeba Dan Craig, myslel jsem si že v kategorii mafianů nikdo ani na moment nepřekoná Joa Pesciho v oboru "mafián-surovec" ale scéna kdy Dan doběhne Michaela, který zrovna chytil svýho syna a ty pohledy tam, hmm v tu chvíli mně bylo jasný že začne bejt velmi brzo hodně lidem horko a po větě "je to tvůj syn, to mě stačí" nasledoval ještě jeden pohled se rozjasnilo úplně. Každý film, kterýmu dávám nadprůměr mně musí něčím zasáhnout a tady zafungovaly dva elementy, totální herectví všech zůčastněných a vynikající obrazová složka. Těch záběrů co mám teď v hlavě je víc, ale samozřejmě vrcholem je závěrečný střílecí scéna, kterou jako třešinku na dortu ještě zvýraznily herecký výkony Paula Newmana s Tomem Hanksem a právě to propojení dokonalýho obrazu a mistroveského herectví udělalo tuhle scénu věčnou. Jediný co jsem nesplknul až s takovou chutí byl vyvíjející se vztah mezi otcem a synem, tam to chtělo ještě přidat nějakou tu minutu, nějakej ten dialog, pohled nebo gesto, ale i tak patří tenhle bijáček mezi ty, kvůli kterým milujeme kouzlo pohyblivých obrázků, slyšící na jméno Film. (Enšpígl) 4*
OLDIES FILMU
Stačí se podívat na několik prvních pomalých záběrů traileru a víte, že tvůrci ví naprosto přesně, co chtějí zobrazit. Tísnivou atmosféra, kdy netušíte kdo s kým a kdo proti komu, nenarušuje ani jediný záběr a jakkoli je hudba jemná, kolébavá a teče pomalu jako med, cítíte pod jejími tóny hroty. A podlehnout jí, znamená, že na vaši rakev zanedlouho dopadne první lopata hlíny. A už v traileru vidíte, že Mendes přesně dělá to, o čem mluvil v četných rozhovorech po uvedení do kin – otec a syn Sullivanovi jsou zpočátku snímáni v širokých záběrech přes různé překážky, aby se zdůraznila jejich emocionální distance, a teprve s postupujícím dějem se začínají objevovat polocelky a detaily. Režie, kamera i hudba jsou prostě na jedničku, jedno posiluje účinek druhého a naopak. A to píšu jako ten, kdo na Mendese opravdu netrpí. Při sledování téhle „americké krásy“, která je ukázkou skvěle zvládnutého řemesla, vás možná trochu zamrzí, že kameraman Conrad L. Hall, legenda, která snímala takové filmy jako Frajer Luke, Butch Cassidy a Sundance Kid či Podraz, už není mezi námi. Ale jak se říká, odešel na vrcholu a budeme na něj vzpomínat jen v dobrém. Pokud se někde z filmového nebe dívá na Mendesova Mariňáka, určitě si říká, že Roger Deakins je za něj slušným nástupcem. Nebýt těch velkých slov o synech a otcích, má u mě trailer na Road to Perdition plnou nádrž. Takhle těm čtyřem hvězdičkám kouká ta pátá pouze z kapsy.
VELKÁ RECENZE
Tom Hanks nám ukázal, že rozhodně nepatří do starého železa a ukázal se v tak oslnivém světle, až...nedokážu popsat ten pocit, když jsem viděl Road To Perdition, to prostě MUSÍTE vidět!
Tom Hanks je mým oblíbeným hercem. Většinou hraje ve výborných filmech, občas hraje v dobrých filmech a jen velmi zřídka hraje ve filmech špatných (jedním z nich bylo vykradení Robinsona nazvané Trosečník - Část Away)…má velké charisma, kterým na sebe upoutává pozornost všech diváků, kterým připadá tak klidný a vyrovnaný. Možná právě proto mě Hanks v Road to Perdition tak překvapil… Film je příběh, dlouhý a smutný příběh, odehrávající se v Americe roku 1931. Vypráví ho malý kluk jménem Michael, který tak vzpomíná na 6 týdnů, které ho připravily o všechno, co měl. Klasické filmové klišé v podobě šumícího oceánu a vzpomínající osoby rychle opustíme a přesuneme se na začátek příběhu, do rodinné idylky, kdy Michael Sulliven (Tom Hanks) žije klidným životem ve svém velkém domě s manželkou a dvěma syny. Život se ubírá obyčejným a ničím nezajímavým směrem, syn krade v obchodě, tajně kouří doutník, otec pracuje a matka vaří a stará se o domácnost. Dosud by to šlo, než však synové začnou přemýšlet o tom, co vlastně jejich otec dělá. [.Road to Perdition.] Film se tak rázně přehoupne do své hlavní, akčnější části. Vcelku nenásilným stylem se celá rodina dostane do domu svého chlebodárce, starého pána Johna Rooneye, který je také mafiánským bossem ovládajícím Michaela tím, že mu poskytuje prostředky k bezstarostnému životu. Po pohřbu svého nevlastního bratra, který se odehrává právě v onom domě, dostanou Michael s Connorem Rooneyem (syn Johna) úkol, zbavit se nepohodlného příbuzného. Do Michalova auta se ovšem dostane jeho starší syn a celou krvavou akci shlédne, čímž vyvolá celou sérii akcí, které vyvrcholí útěkem obou Michaelů do Chicaga. Road to Perdition není jen obyčejnou gangsterkou ze zlatých mafiánských časů, kdy si bossové podmanili celá města a mohli si dělat prakticky cokoliv, co je napadlo. Film vypráví i o tom, jak je těžké žít tento druh života, jak je silná otcovská láska, jak je pro mafiána nutné postavit „rodinu“ nad ostaní. John Rooney Michaela miloval víc, než vlastního syna, přesto na něj poštval nejlepší zabijáky, aby ho zabili. Nemohl riskovat prozrazení. Když ovšem zjistil, že za to všechno vlastně může syn Connor, rozpoutá se v něm vnitřní boj, který překvapivě ukončí sám Michael. *reklama* Dějový spletenec zde není až tak složitý, tempo filmu je vcelku rychlé a v podstatě přímočaré, přesto se v něm občas můžete ztratit a chvíli potrvá, než vám dojdou všechny souvislosti. Není těžké najít, že jedna morálně špatná (pokud se dá v mafiánské rozlišit i někdo morálně dobrý…) postava dokáže zvrátit jinak perfektně a citově založenou skupinu lidí, kteří si navzájem věří a spolupracují. Přesto, když Michael najde svou ženu a malého Petera v tratolišti krve a od Michaela zjistí, že to byl Connor, který se bál prozrazení, rozhodne se okamžitě odejít a především se pomstít. V Chicagu nepořídí a navíc se rozjede velká akce proti Sullivenovi. Ten je však dost zkušený na to, aby si poradil se smrtelnými nástrahami. Vcelku humorně vydělá peníze, vyléčí své postřelení u hodných lidí, ovšem jednu chybu přeci jen udělá… Když se podíváme na technické zpracování, je to přesně to, co bych od gangsterky z minulosti očekával. Žádné přehnané barvy, šedé odstíny a temné motivy, déšť a kufry tommyguny. Možná trochu moc lásky a citů, ale i na tom je film založen a já jsem celou dobu přemýšlel, zda jsou emoce pro film plusem, nebo ne. Rozhodl jsem se, že jsou plusem a to takovým, že zvedají film z „obyčejné“ výborné gangsterky na neobyčejně skvělou gangsterku. Výborná kamera, tradičně skvělý Tom Hanks, i ostatní herci a především atmosféra a vcelku neotřelý příběh zvedají tenhle film do pomyslného filmového nebe. Co na tom, že je film vcelku starý a že nám na začátku, i na konci předloží dvě tradiční filmová klíšé. Co na tom, že Tom Hanks se mi zprvu jako mafián nezdál. Road to Perdition je prostě film, který mě totálně dostal a který si zaslouží pozornost…
O PRODUKCI
Road to Perdition" je dvojsmyslný název. Perdition je jméno města, kam směřuje Michael Sullivan se svým jediným synem, který přežil, Michaelem Sullivanem, Jr. Ale Perdition je také eufemizmus pro Peklo, a v tomto smyslu, se Michael Sullivan modlí, aby svého syna od takové cesty uchránil. Tom Hanks, který hraje Michaela Sullivana, uvádí: "Poselství Michaela otce, Michaelovi synovi, spočívá v tom, že záleží na tobě, kterou cestu si v tomto životě vybereš, ale nevybírej tu, kterou jsem si vybral já.. cestu, kterou jdu celý svůj život. Někde v minulosti, jsem se rozhodl pro určitý směr.. . přímo do pekla." Režisér/Producent Sam Mendes souhlasně poznamenává, "Michael Sullivan si připadá na cestě do Pekla. Bojuje o duši svého syna. Podaří se muži, který vedl špatný život, dosáhnout odpuštění, skrze své dítě? To je jedna s ústředních otázek tohoto filmu."
První krok k filmu "Road to Perdition" podnikl producent Dean Zanuck, když obdržel grafický román Maxe Allana Collinse. Nikdy neviděl grafický román, natož aby ho četl, začal jím listovat a byl uchvácen. "Moc se mi líbil," vzpomíná. "Příběh otce a syna na mě mocně citově zapůsobil, a ilustrace Richarda Pierse Raynera věrně zobrazovaly toto období. To všechno v kombinaci s akčním příběhem , bylo velmi lákavé. Když jsem ho dočetl, řekl jsem manželce, "myslím, že to bude bomba." Mladší Zanuck knihu okamžitě poslal svému otci, producentovi Richardu D.Zanuckovi, který byl na exteriérech v Maroku. Richard Zanuck popisuje příběh, "přečetl jsem to a okamžitě mě to zajímalo. Úžasné napětí, přesvědčivé postavy a zkrátka prvky , které slibovaly velmi zábavný, provokativní film. Ale nejvíc mě zajímal vztah který se rozvíjel v průběhu celého příběhu mezi otcem a synem. Zavolal jsem Deanovi, a požádal jsem ho, aby poslal kopii scénáře Stevenu Spielbergovi do společnosti Dream Works. K mému překvapení, zazvonil v mém omšelém pokojíčku v Maroku, telefon. Byl to Steven. Řekl, "Líbí se mi to. Jdeme do toho." A tak se stalo."
Vztah otce a syna, který uhodil na strunu producentů otce a syna, byl nakonec ve scénáři Davida Selfa ještě víc zdůrazněn. Richard Zanuck říká, "Na scénář reagovali všichni velmi bouřlivě a velmi pozitivně. Grafický román byl vyprávěn prostřednictvím obrázků, ale scénář vyprávěl mnohem hlubší, spletitější příběh. Víc se zabývá osobní stránkou. Vztahem otce a syna a má víc srdce. víc lidských emocí."
Jedním z těch, kteří reagovali pozitivně, byl režisér Sam Mendes, který vybral "Road to Perdition" jako další oscarový film po svém režijním debutu, "Americká krása." Zanuckové byli od prvního okamžiku přesvědčeni, že Sam Mendes je ten pravý pro film "Road to Perdition". Mluvil o příběhu a o svých plánech s tímto filmem tak, že se nám film odvíjel před očima." prohlašuje Dean Zanuck. "Úžasným způsobem pochopil toto téma." Mendes říká, že ho upoutalo několik záležitostí, scénářem počínaje. "David Self provedl několik úprav , ale zachoval neuvěřitelně jednoduchý, poutavý příběh. Jeho srdcem, byl vztah otce se synem, ale byl to také gangsterský film odehrávající se v místech, která považuji za poslední mýtickou americkou krajinu , v krizových třicátých letech, kdy ještě existoval prostor, kde jste se mohli ztratit v rozlehlé Americe.. kde existovala vzkvétající mystická zlatá města, jako Chicago. Tak to byl ten úžasně rozmanitý a obrovský obraz, ve kterém se odehrával příběh. Nezastavil se. Neúnavně pádil vpřed a měl fascinující morálně rozporuplnou ústřední postavu."
Ústřední postavou filmu "Road to Perdition" je Michael Sullivan, kterého hraje dvojnásobný nositel Oscara, Tom Hanks. Hanks se dozvěděl o tomto projektu hned na začátku, když mu Steven Spielberg dal grafický román ještě předtím než existoval scénář, a řekl mu, že je to báječné čtení. Hanks souhlasil a požádal ho o scénář, jakmile bude napsán. Hanks poznamenává, že jednou skutečností, která ho hned zpočátku na příběhu lákala byla jeho nevyzpytatelnost. "Napadlo mě, že se jedná o filmový žánr, který je mi blízký, ale po třech stránkách jsem nevěděl ani kde jsem, ani co bude dál. Vzpomínám si, že mě napadlo, že by tento film měl být předvídatelný, ale, že je zcela nevyzpytatelný. Záleželo na tom, kdo se toho ujme, tak , aby předvedl všechny své schopnosti. Ukázalo se, že je to Sam Mendes. Povídal jsem si s ním, a pochopil jsem, že budeme v rukou toho pravého." Mendes, který stejně tak obdivuje tohoto herce, poznamenává, "Jak můžete neobdivovat Toma Hankse? Je úžasný herec, ale ještě lepší je, že je to obrovský herec, který ještě takovou roli nehrál. Michael Sullivan je velmi temný, tajemný muž, vůbec ne přístupný publiku, zejména zpočátku. Je to člověk, který má v sobě pocit viny a lítosti nad životem, který vedl, ale nemluví o lítosti. Je patrná a je cítit. Tom je výjimečně přesvědčivý a tak to má vlastně u velkého filmového herce být."
Zatímco Michael Sullivan je pro diváky poněkud záhadný, Hanksův pohled do nitra postavy začal dříve než s touto rolí začal. "Když jsem si to četl, napadly mě verše z Bible kde se říká, "Kdo zaseje vítr sklidí bouři." To se děje Sullivanovi: je ženatý, otec dvou dětí, a má jeden z největších domů ve městě.. za který platí strachem, násilím a krví. V tuto chvíli se nachází uprostřed něčeho, co měl očekávat, ale nějak se mu podařilo vytěsnit realitu ze svého světa a doufat, že to nebude mít následky a samozřejmě, nakonec k nim dojde. V okamžiku , kdy zapadneme do děje, je to doslova poslední den falešné perspektivy." Říkali jsme, Hanksovi je jasné, že přes veškeré iluze, které asi Sullivan měl, " dokonale rozumí době, ve které žije a přestal dělat to čím se živil: pracovat pro Pana Rooneyho, člověka, který mu zachránil život, zřejmě dřív než si uvědomil, že mu jde o život. V tom tkví zkouška našich otců, což není v tomto příběhu zanedbatelné. Pan Rooney je pro Sullivana vzor. Sullivan ho chce napodobit. Mladý Michael, Jr. Cítí totéž ke svému otci. Film o okamžiku, kdy je odhalena pravda, kdy vidíte chybu v muži, kterého jste považoval za svého otce. Jak se s tím vyrovnáte? Zbortí se vám svět, nebo je to začátek nového pochopení chyb , které máme my všichni? Přitahuje vás to blíž k muži, na kterého jste se díval jako na důvod vaší existence, nebo vás to vzdálí od člověka, který je zodpovědný, za to, že jste? Je to fascinující." Vztah otce a syna bylo také lákavý pro muže, který hraje postavu pana Johna Rooneyho, nositele Oscara, filmovou legendu Paula Newmana. Nicméně, Newmanův pohled je pohled otce, jehož loajálnost je zkoušena jeho náhradním synem, Michaelem Sullivanem a jeho skutečným synem, Connorem Rooneym. "Rooneyho syn Connor je zlý a jeho "adoptovaný" syn Michael je docela hodný kluk. Rooney je nucen chránit jednoho na úkor druhého, takže je to složitý konflikt." Říká. Newman také oceňuje vývoj své postavy. "Prochází ve filmu zajímavým vývojem. Začíná jako mocný muž, plný elánu a stane se z něho tragedií zlomený člověk. Je to nádherná role."
Není divu, že Paul Newman byl jednomyslně vybrán pro roli Pana Ronneyho. Richard Zanuck potvrzuje, "Všichni jsme se shodli na tom, že existuje jenom jeden herec, který zahraje roli Rooneyho. Neexistovala jiná možnost." Producent, který s Newmanem spolupracoval na filmech "Butch Cassidy a Sundance Kid," "Podraz" a "The Verdict," pokračuje, "zejména v tomto stádiu jeho kariéry, Paul je velmi opatrný při výběru rolí. Byli jsme nadšeni, že se mu role líbila. Je dokonalý profesionál. Vypadá nenuceně, ale pracuje pilně. Hodně přemýšlí a pečlivě se na všechno co dělá připravuje." Mendes souhlasí. "Paul vždycky piloval svůj výkon. Hodiny trávil v přívěsu, a piloval nejdrobnější okamžiky, což je skutečně úžasné, když o tom přemýšlíte. Chci říct, při jeho kariéře, být tak pečlivý a nenechat nic náhodě, bylo pro všechny inspirativní. Všichni si ho tolik váží, a všichni jsme byli nadšeni tím, že jsme pracovali s Paulem Newmanem." Roli Michaela Sullivana, Jr., hraje nováček Tyler Hoechlin. Hoechlin získal tuto roli v konkurzu, kterého se zúčastnilo 2.000 mladých herců, při veřejných konkurzech v různých městech napříč Spojenými Státy. Dean Zanuck vzpomíná, "Prohlíželi jsme si jednu kazetu za druhou a nikdo neměl štěstí. Pak mě Sam zavolal do kanceláře a řekl, "Deane, něco ti předvedu. Myslím, že jsme narazili na toho pravého." Mendes říká, "Doufáte - že vložíte kazetu a během dvou vteřin budete vědět, že je to on. Pak se už jen modlíte, když konečně narazíte na herce, aby v něm bylo všechno co potřebujete. V okamžiku , kdy Tyler vešel do místnosti, bylo jasné, že je trochu jiný, a budu odporovat každému, kdo si toho nevšimne v okamžiku, kdy se on objeví na plátně. Je to velmi šikovný mladý herec, který má moudrost v očích, neodpovídající jeho věku."
V pouhých 13 letech byl Hoechlin obsazen do role Michaela Sullivana. Prokázal pozoruhodné porozumění pro svou roli a pro vztah se svým otcem. "Michael mimořádně miluje svého otce a zoufale chce být v jeho blízkosti. Snaží se - neustává - ale nic se mu nevrací. Pak najednou zůstanou sami dva, a zrodí se mezi nimi silnější vztah, když si jeho otec začne uvědomovat , že nikoho jiného než Michaela nemá a jak mu scházel. Myslím, že ta cesta je o tom jak se otec se synem poznávají, a jak objevují kdo vlastně jsou." Hoechlin ani nedýchal, když mu Mendes řekl, že dostal tu roli. "Nedocházelo mu to ani za dva týdny, když odjížděl na exteriéry," vzpomíná. "Konečně mi to došlo, "Pro boha, budu pracovat s Tomem Hanksem a Paulem Newmanem a Judem Lawem. Nemohl jsem to pochopit." Dean Zanuck považoval za zajímavé, že Hoechlin spolu s těmi třemi herci, které tak obdivuje, mladý herec je důležitým článkem hereckého obsazení, který zrcadlí generační hlediska příběhu. "Měli jsme čtyři generace báječných herců, počínaje váženým Paulem Newmanem , pak Toma Hankse, který je pravděpodobně největším současným hercem. Následuje Jude Law, který je na prudkém vzestupu. A nakonec Tyler Hoechlin, nový objev, který nás všechny překvapil." Jude Law hraje roli Maguirea, tiskového fotografa, který zastává funkci najatého vraha. Maguire je jediná postava ve filmu, která přímo nesouvisí s tématem otec/syn . Nicméně tento pohled byl pro herce významný, protože vycítil, že film je jiný než tradiční gangsterský žánr. "Není to typický gangsterský film, je to o vzájemném hledání otce a syna v extrémních situacích. Je to o rodičích a dětech, o zradě a cti, o lidech a emocích a vztazích, které jsme všichni zažili. Je to film o impozantních životních kvalitách," říká Law.
Není divu, že Paul Newman byl jednomyslně vybrán pro roli Pana Ronneyho. Richard Zanuck potvrzuje, "Všichni jsme se shodli na tom, že existuje jenom jeden herec, který zahraje roli Rooneyho. Neexistovala jiná možnost." Producent, který s Newmanem spolupracoval na filmech "Butch Cassidy a Sundance Kid," "Podraz" a "The Verdict," pokračuje, "zejména v tomto stádiu jeho kariéry, Paul je velmi opatrný při výběru rolí. Byli jsme nadšeni, že se mu role líbila. Je dokonalý profesionál. Vypadá nenuceně, ale pracuje pilně. Hodně přemýšlí a pečlivě se na všechno co dělá připravuje." Mendes souhlasí. "Paul vždycky piloval svůj výkon. Hodiny trávil v přívěsu, a piloval nejdrobnější okamžiky, což je skutečně úžasné, když o tom přemýšlíte. Chci říct, při jeho kariéře, být tak pečlivý a nenechat nic náhodě, bylo pro všechny inspirativní. Všichni si ho tolik váží, a všichni jsme byli nadšeni tím, že jsme pracovali s Paulem Newmanem." Roli Michaela Sullivana, Jr., hraje nováček Tyler Hoechlin. Hoechlin získal tuto roli v konkurzu, kterého se zúčastnilo 2.000 mladých herců, při veřejných konkurzech v různých městech napříč Spojenými Státy. Dean Zanuck vzpomíná, "Prohlíželi jsme si jednu kazetu za druhou a nikdo neměl štěstí. Pak mě Sam zavolal do kanceláře a řekl, "Deane, něco ti předvedu. Myslím, že jsme narazili na toho pravého." Mendes říká, "Doufáte - že vložíte kazetu a během dvou vteřin budete vědět, že je to on. Pak se už jen modlíte, když konečně narazíte na herce, aby v něm bylo všechno co potřebujete. V okamžiku , kdy Tyler vešel do místnosti, bylo jasné, že je trochu jiný, a budu odporovat každému, kdo si toho nevšimne v okamžiku, kdy se on objeví na plátně. Je to velmi šikovný mladý herec, který má moudrost v očích, neodpovídající jeho věku."
Přestože Law je o něco mladší než je popsán Maguire ve scénáři, Sam Mendes je přesvědčen o tom, že je pro tuto roli tím pravým. "Hledal jsem takovou roli. Charakterní roli, která je zcela jiná, než všechno co jsem doposud dělal." Říká Law. "Maguire je policejní fotograf, který se specializuje fotografováním mrtvých těl na místě činu, a stane se také velmi úspěšným placeným vrahem." Jedna postava ve filmu "Road to Perdition" skutečně existovala. Mocný člen gangu Frank Nitti, kterého hraje Stanley Tucci. Frank Nitti byl pravá ruka Al Capona. Mendes říká, "Když jsem si přečetl postavu Nittiho, okamžitě jsem si vzpomněl na Stanleyho Tucciho. Vždycky jsem s ním chtěl pracovat a doufal jsem, že ho pro tuto roli získám a byl jsem nadšen, když ji přijal. Jak Maguire tak Nitti, se dostanou do příběhu prostřednictvím akce Connora Rooneyho, kterého hraje britský herec Daniel Craig. "Skutečným klíčem ke Connorovi je jeho vztah s otcem" poznamenává Craig. "Connor byl vychován k násilnosti. Je to syn svého otce, navíc hraje stále druhé housle vedle Michaela Sullivana, který je oblíbencem jeho otce, i když není jeho vlastní syn. Tak to vře v Connorově nitru a ovlivňuje to jeho skutky. Nejedná se možná o to, co dělá, ale o cestu, kterou si vybral. Jeho činnost vyvolává domino efekt a nic a nikdo ho nezastaví." Sam Mendes souhlasí, "Connor uvádí příběh do pohybu. Chtěl jsem někoho málo známého, aby diváci od prvního okamžiku nevěděli, že bude ústřední hráč. Cítil jsem, že má-li tato postava fungovat, bude muset v divákovi vyvolat mrazení. Danny je ponurý, zádumčivý a má obrovské charisma. Ale je také mimořádně zranitelný. Ve chvíli kdy jsme se poznali jsem věděl, že je pro tuto roli ten pravý."
Zášť Connora Rooneyho vůči Michaelovi Sullivanovi souvisí s osudy Sullivanovy manželky, Annie a mladšího syna, Petera. Jedinou ženu Annie, v hlavním obsazení filmu "Road to Perdition," hraje Jennifer Jason Leighová. Herečka poznamenává, "Annie musí udělat jednoznačný dojem za krátkou dobu. Je to velký úkol, při velmi úsporném dialogu se potřebujeme dozvědět mnohé o tomto manželství a získat základní dojem o tom, jaký je jejich rodinný život. Annie velmi miluje svého manžela. Nevyptává se ho na jeho práci, ale často vidí, že on se vrací domů v zakrvácené košili, tak má starost o své děti. Má se dobře a je za to vděčná, ale často má strach. Mendes, který pracoval s Leighovou na obnoveném muzikálu "Cabaret," říká, "doufal jsem, že budu mít příležitost pracovat s ní také ve filmu. Pak jsem na ni jednou náhodou narazil při jedné projekci a nabídnul jsem jí tuto roli. Napadlo mě, to bych měl kliku, " a měl jsem, protože řekla "ano". Liam Aiken, který hraje Petera Sullivana, je nejmladší člen hereckého obsazení, ale má už své zkušenosti. Richard Zanuck říká, "Je skutečný profesionál. Je to pozoruhodný velmi imponující mladý muž." Mendes dodává, "Liam je velmi inteligentní a má obrovský smysl pro humor. Pozorně naslouchá a reaguje na ostatní herce, což je podle mě známka rodilého herce. Na Liamovi i na Tylerovi Hoechlinovi bylo zajímavé, že absolvovali dva týdny zkoušek s Tomem Hanksem, Paulem Newmanem, Judem Lawem, Jennifer Jason Leighovou.a nehnuli ani brvou. Byli tam každý den s těmito "těžkými vahami,", trpělivě přihlíželi a poslouchali každou scénu, která se zkoušela, takže se účastnili vzniku tohoto filmu od prvopočátku."
Skupina talentovaných lidí před kamerou byla vyvážena oscarovým tvůrčím týmem za kamerou, počínaje Samem Mendesem. Jeho nejbližším spolupracovníkem je filmař Conrad Hall, který s ním pracoval na filmu "Americká krása". "Nedokážu ani popsat, jak moc jsem s ním spjat a jak nekonečně jsem mu vděčný" říká Mendes. "Uprostřed chaosu na place, když se Conrad podívá do kamery, začíná kouzlo. Když se ho zeptáte, jestli ví, kam nasměrovat kameru, řekne vám, "směruji ji na příběh." Ale nejde jen o to. Jeho umění se světlem dodává příběhu neuvěřitelný rozměr. Pro něj neexistuje méně důležitý záběr, a tak vás dohání k šílenství, tím jak dlouho se věnuje při každém záběru světlu. Ale když jste v projekci, každý den děkujete Bohu za Conrada Halla." Poprvé s tímto režisérem spolupracuje výtvarník Dennis Gassner, návrhář kostýmů Albert Wolsky, a střihač Jill Bilcock. "Jsou to mimořádní lidé, neuvěřitelně nadaní a špičkoví odborníci," prohlašuje Mendes.
Road to Perdition" se odehrává v roce 1931, v období velké ekonomické krize, kdy byla uzákoněna prohibice a gangsteři typu Al Capone byli na vrcholu své slávy. Dlouho předtím než byly spuštěny kamery, všichni, kteří spolupracovali na filmu, museli zkoumat tuto dobu. "U dobových filmů je to nutné," komentuje Mendes "všechno musí být podrobně prodiskutováno, dříve než začnete, protože všechno se musí vyrobit nebo znovu vytvořit. Chci, aby divákům připadalo, že se do tohoto světa dívají oknem. Zkoumání doby bylo pro filmový výtvarný tým mimořádně důležité. Kostýmní návrhář Albert Wolsky brzy zjistil, že vytvoření tehdejšího oblečení a zachovat tehdejší charakteristiku oděvu je největší problém, protože pro tuto dobu je typický nedostatek charakteristického stylu. Hledal se svým týmem po celých Spojených státech a dokonce i v Evropě, ale našel jenom malý zbytek dobového oblečení. Byla ekonomická krize. Nikdo neschovával takové oblečení," vysvětluje Wolsky.
To málo, co se jim podařilo sehnat, sloužilo jako předloha pro několik hlavních kostýmů. "To není jako dnes. Lidé tehdy nosili ba sobě pořád totéž. A obzvlášť v tomto filmu, kdy Michael Sullivan se synem jsou pořád na cestě, minimálně se převlékají - je to pořád stejné oblečení,stejný klobouk, stejný kabát. který je čím dál tím obnošenější," říká Wolsky. "To znamená udělat víc kusů, než obvykle potřebujete pro normální oblečení. A vzhledem k tomu, že jsme natáčeli na přeskáčku, nemohli jsme používat každý den stejný kostým. Tak to nefunguje." Nedostatek autentického oblečení a poptávka po tolika kusech znamenalo, že kostýmy byly vyráběny podle nákresu, což vedlo k dalšímu problému. Moderní tkaniny jsou mnohem lehčí, tak dnešní oblečení padne na tělo jinak než ve třicátých letech. "Bez správné tkaniny, ztrácíte tu dobu," říká Wolsky. "Testovali jsme současné látky a neexistoval způsob jak to napodobit. Váha neuvěřitelně ovlivňuje pohyb oblečení."
Nezbývalo než nechat speciálně utkat tkaninu o správné hmotnosti a nechat z ní ušít dobové kostýmy. Po několika omylech našel Wolsky tkalce Rabbita Goodyho, majitele společnosti Thistle Hill Weavers, který vyrobil to co kostýmní návrhář označil za "úžasné dílo". Utkal pro produkci obrovské množství požadované tkaniny. Nová látka musela být následně upravena a obarvena tak aby vypadala dobově. Odstíny hnědé, černé a temně zelené tvořily dominantní barevnou paletu kostýmů. Wolsky říká, "Věděl jsem podle Samova popisu, že nejde o jednotlivé detaily, jde o barvu a siluety. Vycítil jsem také, že nemohu ukazovat ekonomickou krizi v zářivých, výrazných barvách, tak jsem se snažil co nejvíc potlačit barvu." Tento přístup se dokonale shodoval s tím, čeho se snažil prostřednictvím kamery dosáhnout Conrad Hall . "Ten film by neměl být pestrobarevný, tak jsem ho natočil co nejvíc monochromaticky. Není to černý film, snad načernalý, chcete-li. měkké stíny před ostrými," říká filmař. "Mimořádně se mi líbily všechny kostýmy s klobouky. Mohl jsem dole rozsvítit světlo a obličej zůstal ve stínu." Natáčení filmu "Road to Perdition" probíhalo v exteriérech v Chicagu, Illinois a v okolních městech.
Kvůli scénám bankovních loupeží, se mladý Tyler Hoechlin musel naučit řídit, což způsobilo třináctiletému herci mimořádné potěšení. Koordinátor kaskadérů a režisér druhé jednotky Doug Coleman, který udělal instruktora, říká, že s ním byla báječná spolupráce. Nicméně, Coleman nechal na zadní sedadlo instalovat bezpečnostní pedály pro řidiče kaskadéra, pro dokonalou bezpečnost. Cesta Michaela Sullivana a jeho syna probíhala v zimě . Zima na Středním západě - která mnohdy klesla na minus 30 stupňů, prověřila odolnost celého produkčního týmu. "Zima na Středním západě je dost drsná," potvrzuje Tom Hanks. "Byl obrovský mráz, ale podle mě, právě to otužuje lidi. Tamější zima je pro pořádné chlapy." Přes mrazivý vzduch, nebylo dost sněhové pokrývky. Ke slovu přišel koordinátor zvláštních efektů Allen Hall a jeho tým. Vyráběli sníh, déšť, led, plískanici, všechno možné. Mendes se směje. " Občas jsem proklínal den, kdy jsem se rozhodl, že prvních 20 minut filmu se bude odehrávat v zasněžené krajině. "Ale" , dodává režisér," byl pro to dobrý důvod.
Sníh a led v úvodu příběhu symbolizuje mrazivý svět. mrazivý v emocionálním smyslu. Ochromená rodina do chvíle než spojí otce a nejstaršího syna tragedie a začne se mezi nimi vyvíjet nebývalý vztah. Všechno zlé pro něco dobré, a všechno co bylo původně zledovatělé začne tát. Dean Zanuck vzpomíná, "Michael Sullivan a jeho syn začínají ve filmu každý zvlášť, ale prudký zvrat událostí je stmelí dohromady. Podstatou příběhu je sonda do vztahu otce a syna. Příběh o tom oč plnější a smysluplnější může takový vztah být v důsledku tragedie. "Jádrem filmu je vztah mezi otcem a synem, ale ve filmu jsou dva otcové a dva synové," říká Mendes. "Dva muži, chránící své děti. Ostatně . existuje něco důležitějšího?
Postavy a obsazení
• Tom Hanks - Michael Sullivan
• Paul Newman - John Rooney
• Jude Law - Harlen Maguire
• Jennifer Jason Leigh - Annie Sullivanová
• Stanley Tucci - Frank Nitti
• Daniel Craig - Connor Rooney
• Tyler Hoechlin - Michael Sullivan mladší
• Liam Aiken - Peter Sullivan
• Dylan Baker - Alexander Rance
• Ciarán Hinds - Finn McGovern
Ocenění
Academy Awards
2003 - Conrad L. Hall (Kamera)
2003 - Paul Newman (Vedlejší herec) (nominace)
2003 - Thomas Newman (Hudba) (nominace)
2003 - Výprava (nominace)
2003 - Mix zvuku (nominace)
2003 - Střih zvuku (nominace)
Golden Globes
2003 - Paul Newman (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
Venice Film Festival
2002 - Sam Mendes (Zlatý lev za nejlepší film) (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2003 - Conrad L. Hall (Nejlepší kamera)
2003 - Výprava
2003 - Paul Newman (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
New York Film Critics Circle
2002 - Conrad L. Hall (Nejlepší kameraman) (nominace)
Los Angeles Film Critics Association
2002 - Conrad L. Hall (Nejlepší kamera) (nominace)
Critics Choice Awards
2003 - Nejlepší film (nominace)
2003 - Paul Newman (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2003 - Tyler Hoechlin (Nejlepší mladý herec/herečka) (nominace)
The Saturn Awards
2003 - Nejlepší akční/dobrodružný/thriller film
2003 - Tyler Hoechlin (Nejlepší mladý herec/herečka)
DABING
V českém znění: Daniel Dítě - Tom Hanks (Michael Sullivan), Luděk Munzar - Paul Newman (John Rooney), Miroslav Táborský - Jude Law (Harlen Maguire), Petra Hanžlíková - Jennifer Jason Leigh (Annie Sullivan), Jiří Štěpnička - Stanley Tucci (Frank Nitti), Otakar Brousek ml. - Daniel Craig (Connor Rooney), Radek Škvor - Liam Aiken (Peter Sullivan), Jan Škvor - Tyler Hoechlin (Michael Sullivan Jr.), Gustav Bubník - Dylan Baker (Alexander Rance), Jiří Hromada - Ciarán Hinds (Finn McGovern), Bohuslav Kalva, Marcel Vašinka, Stanislav Lehký, Otto Rošetzký, Jana Altmannová, René Slováčková, Zbyšek Pantůček (titulky)
Překlad: Lenka Pospíchalová
Zvuk: Jaroslav Kosán
Produkce: Iva Koudelková
Dialogy a režie: Soňa Bubníková
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro Bonton Home Enterteiment 2003
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.11.2002
Premiéra USA: 12.07.2002 DreamWorks
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.5.2003 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 8.8.2012 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 3.5.2010 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 10 011 908
Tržby celkem - $ 183 400 000
Návštěvnost v ČR 99 024
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Komentář režiséra
• Knihovna: Bádání ve světě Road to Perdition
• Úvod od Sama Mendese
• Z natáčení filmu Road to Perdition
• Filmový život: Umění a vlivy Conrada L. Halla
• Vynechané scény s (volitelným) komentářem režiséra Sama Mendese
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky Dolby Digital 2.0, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, francouzsky DTS 5.1, maďarsky Dolby Digital 5.1, německy DTS 5.1, polský komentář Dolby Digital 5.1, turecky Dolby Digital 2.0
anglické, bulharské, české, francouzské, hebrejské, holandské, maďarské, německé, polské, portugalské, rumunské, řecké, srbské, turecké
Tvůrci a herci
Sam Mendes (Režie), Sam Mendes (Produkce), Dean Zanuck (Produkce), Thomas Newman (Hudba), Conrad L. Hall (Kamera), Jill Bilcock (Střih), Debra Zane (Casting), Dennis Gassner (Scénografie), Albert Wolsky (Kostýmy), Scott Hecker (Zvuk), John Pritchett (Zvuk), Ron Snyder (Masky), David Self (Scénář), Tom Hanks (Herec), Paul Newman (Herec), Jude Law (Herec), Jennifer Jason Leigh (Herec), Stanley Tucci (Herec), Liam Aiken (Herec), Daniel Craig (Herec), Tyler Hoechlin (Herec), Ciarán Hinds (Herec), David Darlow (Herec), Dylan Baker (Herec), Kevin Chamberlin (Herec), Lara Phillips (Herec), Harry Groener (Herec), Christian Stolte (Herec), Kurt Naebig (Herec), James Greene (Herec)
2002/117/USA/Krimi, Drama, Thriller
Zajímavost k filmu
- Proslov Johna Rooneyho (Paul Newman) ve sklepě kostela: „This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee: none of us will see heaven!" ocitovala kanadská deathmetalová kapela Kataklysm jako intro k písni "The Ambassador of Pain" na desce Serenity in Fire z roku 2004.
- Film je inspirován komixem jménem "Cesta do pekel", který napsal Allan Max Collins.
- Postava Franka Nittiho byla vášnivým kuřákem, jeho přestavitel Stanley Tucci proto musel vykouřit 80 cigaret denně.
- Za tento film byl naposledy na Oskara nominován Paul Newman.
- Město Perdition je ve filmu zmíněno pouze jednou.
- Režisér Sam Mendes si zahrál cameo roličku jako jeden z osobních strážců Johna Rooneyho v přestřelce v dešti.
- Jude Law se setkal s kouzelníkem, aby se naučil jak přesouvat minci mezi prsty.
- Tyler Hoechlin svou roli získal v národním castingu, kde se sešlo více než 2.000 mladých herců.
- Během natáčení občas teplota spadla až na třicet stupňů pod nulou. Tato skutečnost však neznamenala, že na scéně bylo tolik sněhu, kolik štáb potřeboval. Bylo potřeba vyrobit spousty tun umělého sněhu.
- Maskér Daniel C. Striepeke jako první věc poradil všem hercům, aby se vyhýbali slunečním paprskům, jelikož se děj filmu odehrává v zimě.
- Samopal jenž Mike Sullivan používá je Thompson M1921.
- Pistole jíž Maguire používá je Savage .32 ACP
- Skladba zahraná na piáno ve scéně rozlučkového aktu byla opravdu zahrána Paulem Newmanem a Tomem Hanksem.
- Film je věnován památce kameramana Conrad L. Halla.
- Proslov Johna Rooneyho (Paul Newman) ve sklepě kostela: „This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee: none of us will see heaven!" ocitovala kanadská deathmetalová kapela Kataklysm jako intro k písni "The Ambassador of Pain" na desce Serenity in Fire z roku 2004.
- Film je inspirován komixem jménem "Cesta do pekel", který napsal Allan Max Collins.
- Postava Franka Nittiho byla vášnivým kuřákem, jeho přestavitel Stanley Tucci proto musel vykouřit 80 cigaret denně.
- Za tento film byl naposledy na Oskara nominován Paul Newman.
- Město Perdition je ve filmu zmíněno pouze jednou.
- Režisér Sam Mendes si zahrál cameo roličku jako jeden z osobních strážců Johna Rooneyho v přestřelce v dešti.
- Jude Law se setkal s kouzelníkem, aby se naučil jak přesouvat minci mezi prsty.
- Tyler Hoechlin svou roli získal v národním castingu, kde se sešlo více než 2.000 mladých herců.
- Během natáčení občas teplota spadla až na třicet stupňů pod nulou. Tato skutečnost však neznamenala, že na scéně bylo tolik sněhu, kolik štáb potřeboval. Bylo potřeba vyrobit spousty tun umělého sněhu.
- Maskér Daniel C. Striepeke jako první věc poradil všem hercům, aby se vyhýbali slunečním paprskům, jelikož se děj filmu odehrává v zimě.
- Samopal jenž Mike Sullivan používá je Thompson M1921.
- Pistole jíž Maguire používá je Savage .32 ACP
- Skladba zahraná na piáno ve scéně rozlučkového aktu byla opravdu zahrána Paulem Newmanem a Tomem Hanksem.
- Film je věnován památce kameramana Conrad L. Halla.
Odkazy
Hrají:
Tom Hanks, Tyler Hoechlin, Paul Newman, Jude Law, Daniel Craig, Stanley Tucci, Jennifer Jason Leigh, Liam Aiken, Dylan Baker, Ciarán Hinds, David Darlow, Kevin Chamberlin, Lara Phillips, Harry Groener, Christian Stolte, Kurt Naebig, James Greene, Ian Barford, Doug Spinuzza, Michael Sassone, Keith Kupferer