Rivalové / Rush (2013/123/Velká Británie, Německo/ Drama, Životopisný, Sportovní, Akční) 91% -Blu-ray-

02.03.2018 16:59
JEDNOU VĚTOU
„Skutečný příběh Nikiho Laudy“

OBSAH
Závratná rychlost, adrenalin proudící v žilách, krásné dívky a nezkrotná touha po vítězství. Závody Formule 1 jsou místem, kde jediná chyba může znamenat smrt. Na těchto okruzích spolu soupeří dva odvěcí rivalové. James Hunt je neřízená střela, neodolatelný playboy a brilantní řidič. Niki Lauda je dokonalý profesionál, vždy precizní a disciplinovaný. Film Rivalové vypráví skutečný příběh dvou pilotů, kteří jsou soky nejen na okruzích, ale také ve skutečném životě. Přestože jsou soupeři, jsou také jeden pro druhého inspirací. Přes jejich rozdílnost je v životě pojí zvláštní přátelství. Ale rivalita je žene ke stále riskantnějším výkonům. Titul mistra světa může získat jen jeden...(Bioscop)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Je pouze náhodou, že Ron Howard předvedl nejsuverénnější výkon své kariéry nikoli v Hollywoodu (který by jistě nepřipustil tolik bradavek a kostí trčících z pochroumaných závodníků), nýbrž v nezávislé produkci několika menších studií? Rivalové nejsou bezchybní. Prozření obou hrdinů vytušíte s předstihem mnoha okruhů, ženské postavy jsou pasivní a pro okrasu, některé „hluboké“ dialogy jen vyplňují ticho a snaze o dvě stejně hodnotné charakterové studie škodí, že si Morgan dal výrazně víc práce se zlidštěním monstra („hororové“ záběry zmrzačené tváře jsou na hraně vkusnosti) než se zmoudřením playboye. Přesto právě zdvojení vypravěčů a vytěžování napětí z jejich v zásadě přátelské rivality (skutečný záporák chybí) představuje hlavní tahák jinak veskrze dobrého, ale nikoli výjimečného filmu. Dvě výrazné postavy jsou zárukou dostatku dramatického materiálu po celé dvě hodiny a na konci budete mít s velkou pravděpodobností ještě chuť na přídavek. Morgan nabízí dostatek informací o organizaci závodů v 70. letech, aby byl v obraze i člověk formulemi netknutý a zároveň si dává velký pozor, aby nenaštval ani fanoušky Hunta, ani fanoušky Laudy. Oproti podobně strukturované Plačící pěsti, jejíž finále budí mnohonásobně ambivalentnější pocity (neboť jde o život), u mne opatrné lavírování Rivalů způsobilo lhostejnost, kdo vyhraje, a tedy celkové ochabnutí zájmu o dění na plátně během závěrečném aktu. Skutečnosti, že každý nakonec svým způsobem vyhraje, Rivalové zřejmě vděčí za kromobyčejnou popularitu. Klíčovým faktorem bude ale nepochybně také řemeslná preciznost, díky níž vnímáte závodní sekvence, vytuněné parádně ohuleným zvukem a fetišistickými detaily různých strojových součástek, všemi smysly. Stejně imerzivní jako konzolové závodní hry to ještě není, mnoho však už nechybí. (Matty) 4*

Řekněme si to na rovinu - řada věcí v Rivalech ukazovaných byla ve skutečnosti víc než jen trochu jinak. Ale Howard má prostě cit pro filmovost, a vzhledem k tomu, jak skvěle sledovatelný film o tom, jak vypadala a fungovala zábavní show jménem Formule 1 v sedmdesátých letech, dal dohromady, mu nejde to přizpůsobování faktů za účelem zvýšení přitažlivosti výsledného produktu neodpustit. To nejdůležitější - specifické šílenství, které žene jezdce vpřed, a také dva naprosto odlišné přístupy k závodění - je tu zachyceno naprosto dokonale. Velkou zásluhu na tom samozřejmě mají Brühl a Hemsworth, ale to hlavní jsou naprosto dokonalé záběry z průběhu Velkých Cen - a ty mají na svědomí kameraman Anthony Dod Mantle a jeho režisér Ron Howard. Filmové řemeslo at its finest a nějaké ty zatajené dechy, vykulené oči a husí kůže k tomu. Takže 90%. Ale že by to byla filmová událost desetiletí, nebo nedej bože jeden z nejlepších filmů historie? To promiňte, ale nee. (Gemini) 4*

Ron Howard evidentně umí točit životopisné filmy. I kdyby Vám celou dobu nesedl Niki Lauda nebo James Hunt, pořád je tu ta závěrečná scéna, která prostě a jednoduše všechno ostatní odstřelí do výšin. Pokud jste ale dobrým filmům přirozeně otevření, rozhodně oceníte to, že herci, co hrají tyhle dvě postavy, přesně vystihují pojem rivalství jako takového. Niki Lauda a ani James Hunt nebyli idioti, ale zároveň rozhodně nebyli normální. To, co mezi nimi ale bylo, je pojem, který se v dnešním sportu příliš nenosí. Je to vzájemná nenávist, která je ale podpořena obrovským respektem jeden k druhému. Tenhle film to prostě vystihl naprosto dokonale. Nejde mu dát jinak, než pět hvězd. Niki Vás o tom na konci filmu prostě musí přesvědčit! (Malarkey) 5*

VELKÁ RECENZE
Formulový sport pamatuje hodně rivalů, soutěživost ostatně vychází ze samotné jeho podstaty. Všichni na startu chtějí být nejrychlejší a jsou ochotni na oltář úspěchu obětovat cokoliv. Soutěživost Jamese Hunta a Nikiho Laudy byla přesto důležitější. V sedmdesátých letech přikovala k Formuli 1 neskutečné množství fanoušků a přenesla ji do nové éry masových médií. Jejich souboj na ostří nože způsobil, že na konci sedmdesátých let nakoupily vysílací práva všechny důležité televizní stanice po celém světě a Formule 1 tak mohla v následující dekádě rozkvést v královnu motoristického sportu. A generovat neuvěřitelné zisky. Není divu, že si Ron Howard pro svůj film vybral právě tuhle nesmrtelnou dvojici, jejíž (ne)přátelství definovalo hned několik sezón, ale především onu osudovou z roku 1976.
Předem bych rád zdůraznil, že jsem blázen do aut a částečně i do Formule 1, takže děj snímku pro mě nebyl velkým překvapením. Ron Howard se drží faktů a vypomáhá si uměleckou licencí jen když je to bezpodmínečně nutné (zjednodušení Grand Prix Velké Británie roku 1976, začátky Huntovy a Laudovy rivality už ve Formuli 3), takže pokud mezi vámi jsou pamětníci oné sezóny, kterou doporučuji poctivě nakoukat, protože se jedná o neuvěřitelné závodnické kousky, zřejmě je nepřekvapí, co se na plátně semele. Což ovšem neznamená, že to Howard nedokázal napínavě natočit. V posledních minutách filmu jsem sám sebe přistihl, jak se držím opěradla, protože jsem si nebyl jistý, jestli to opravdu skončí tak jako ve skutečnosti. Vám radím, abyste si nic nezjišťovali, protože jít na tenhle film bez výsledkového almanachu je to nejlepší, co můžete udělat.
Ale proč to vlastně takhle zdlouhavě rozebírám? Někteří hardcore fanoušci budou možná zklamáni tím, jak málo skutečného závodění ve filmu je. Howard měl na film pouhých 38 milionů dolarů, takže se občas musel snížit k digitálním trikům (zejména během bouraček) nebo nastříhal závod coby dobovou koláž. Intenzitě závodů to nijak neubírá a všechny klíčové okamžiky zmíněné sezóny jsou zpracovány tak, aby vás dokonale vtáhly do děje a především zdůraznily, jak nebezpečné tehdy závodění bylo. 450 koňských sil bez jakýchkoliv asistentů prokluzu, rozdělování brzdné síly, nebo moderních aerodynamických kouzel. Žádné inteligentní gumy z kosmických materiálů, bezpečnostní restrikce nebo smířlivé bariéry absorbující monopost jako ten nejpohodlnější airbag. Tehdy lidé na trati umírali, případně končili na invalidním vozíku. Tehdy se v závodech řadilo ručně šaltpákou - za celý víkend jste odřadili tisíckrát. A pokud se vám páka zlomila, prostě jste řadili jejím zbytkem - na rozedrané dlaně se tu nehrálo, důležité bylo vyhrát. Bolest je dočasná, sláva je věčná.
Nehodlám se tu vymezovat vůči tomu, jak jsou dnešní závody Formule 1 bezpečné, předem domluvené a zbavené jakýchkoliv emocí (když už se nějaké emoce objeví, jako nedávné taxikaření Alonsa a Webbera, jsou rychle potrestány). Naštěstí tak nečiní ani Ron Howard, celá ta oslava tehdejšího chlapáctví probíhá velmi nenápadně a nezúčastněně. Stačí prostě jen ukázat frmol tehdejších boxových uliček, pár ošklivých zranění po bouračkách v tréninku a představit hlavní hrdiny. Nic víc nepotřebujete, protože ti dva mají radosti i strasti tehdejšího závodění vepsané do tváře. James Hunt - britský playboy, který svůj talent ředil specifickým životním stylem: sex, drogy a chlast jsou největší slast, ale přesto dokázal po usednutí do kokpitu (často s několika promilemi) přehodit výhybku a dokonale se soustředit na závod. A Niki Lauda, přísný Rakušan s profesorským stylem jízdy, který divoké večírky vyměnil za ponocování v garáži a dokázal skvěle odladit auto a vodit ho po trati s milimetrovou přesností.
Ti dva k sobě chovali nekonečný respekt. Hunt obdivoval na Laudovi jeho schopnost porozumět mechanickým nedostatkům auta a odstranit je. Fascinovalo ho jeho soustředění a nevídaná přesnost. Lauda zase trochu záviděl Huntovi jeho uvolněnou povahu a především všeobecnou oblibu, navzdory tomu, že Hunt si nikdy před nikým nebral servítky. Lauda to uměl taky, ale jeho honba za perfekcionismem přiváděla k šílenství nejen jeho mechaniky, ale i majitele stáje a řadu přátel. Byl to ovšem Lauda, který si jako první našel životní lásku, zatímco nestálého Jamese jeho manželka podvedla s Richardem Burtonem (ve filmu ho měl hrát Russell Crowe, ale nakonec z toho sešlo). Všechny tyhle jemné životopisné nuance snímek prodává tak přesvědčivě a lhostejně, že někdy až litujete jeho tempa. Ron Howard ani v dialogových scénách neřadí neutrál, což z Rivalů dělá strhující a neustále bublající podívanou.
Daniel Brühl a Chris Hemsworth se svým předlohám podobají až neuvěřitelně, přičemž jejich charaktery jako by jim byly ušity přímo na tělo. Brühl se dikcí i chováním v Laudu doslova proměnil a nedivil bych se, kdyby z toho koukala nějaká nominace. Hemsworth svým způsobem hraje Thora v závodní kombinéze, ale James Hunt ve skutečnosti byl oním boh..émem, přesně tím nezvedeným synkem, příliš zvyklým na úspěch a snadný průchod životem. I proto jejich konfrontace dokonale funguje a divák velmi jasně vnímá jejich přednosti i nedostatky. Ten opravdový závod je mezi nimi, to opravdové napětí eskaluje v dialogových scénách a nikoliv na trati. Ronu Howardovi se opět podařilo navodit dokonalou dobovou atmosféru a přivést před kameru herce, kteří se ochotně promění ve své postavy. Zároveň ale vystihnul to, co dělá závodění tak fascinující podívanou. V některých okamžicích snese snímek srovnání pouze s fandovským etalonem všech racingových filmů, Le Mans Stevea McQueena z roku 1971.
Le Mans byl McQueenovou srdcovkou. Pod filmem je sice jako režisér podepsaný Lee H. Katzin, ale celý film je vlastně McQueenovým dítětem. A místy je to opravdu spíš milostný dopis motoristickému sportu. Auta tu hrají první, druhou i třetí roli. Nekonečné průjezdy rovinkou Mulsanne, způsobující ušní i oční orgasmus milionům fanoušků a tu a tam McQueen zamyšleně hledící do dáli, případně řešící lásku k autům, která se tak osudově střetla s láskou k ženě. Rivalové jsou trochu jako Le Mans naruby. Ron Howard takticky a podle mého velmi chytře odsunul samotné závodění na periferii a soustředí se na jezdce jako takové. Co definuje jejich ochotu nechat se pro první místo třeba i zabít, jaké mezi nimi panují vztahy na trati a mimo ni. A co je potřeba, aby se před pravidelným vydáváním se všanc osudu, konečně jednou zastavili a ohlédli.
Snímek logicky kulminuje osudovou Laudovou nehodou a jeho následnou rekonvalescencí. Až tady začíná na povrch prosvítat skutečná podstata Huntova a Laudova vztahu, až tady pochopíte, že Huntovo krysí častování je ve skutečnosti přátelským popichováním, které bral Lauda vždy sportovně. Všechno do sebe zapadne a Laudův comeback vyvrcholí tak, že by to sebešikovnější hollywoodský scenárista nesepsal lépe. I s tímhle odkazem by si ale leckterý režisér dokázal podříznout větev, jak ostatně každý rok vídáme u mnoha nabubřelých životopisů. Rivalové k nim naštěstí nepatří, a rozhodně to není proto, že by vsadili na atraktivní prostředí závodů. Ne, Howardův film exceluje přesně tam, kam míří většina životopisů. Chtějí nabídnout zajímavý příběh o zajímavých lidech. Cesta do pekla je však dlážděna dobrými úmysly a ne vždycky se vznosné myšlenky povede přenést z papíru na stříbrné plátno.
V tomhle případě byste měli sousloví jako "oscarové ambice" nebo "podle skutečných událostí" s přehledem ignorovat. Akorát filmu předem kazí pověst, protože předem čekáte něco jiného, než je vám ochoten nabídnout. Tohle je vzrušující sonda do dob, jež by chtěl každý chlap s duší kluka prožít na vlastní kůži. Proč? Napadá mě asi stovka důvodů. Nebojte se na tenhle film vzít přítelkyni, protože drama vetknuté do závodnických kulis ji dostane do kolen. Nebojte se na tenhle film vzít svého otce, protože vhodnější příležitost ke společnému filmovému zážitku letos rozhodně nenajdete. A vlastně můžete vzít celou rodinu. Jistě, v tomhle filmu se kouří, chlastá a souloží trochu víc než v běžném českém filmu (i když...), ale pevně věřím, že i vaše babička by mu během závěrečných titulků dala palec nahoru. Motoristický sport podobný snímek potřeboval jako sůl. A my vlastně taky, protože je přesně tím důkazem o tom, že se blockbusterové léto láme do kromobyčejně zajímavého podzimu. Jinými slovy řečeno, film nepotřebuje velký rozpočet. Stačí když má velké srdce.

PODROBNÝ POPIS FILMU
James Hunt a Niki Lauda jsou dva vysoce zkušení automobiloví závodníci, kteří si mezi sebou rivalitu vytvoří poprvé v roce 1970 na závodě Formule 3 na okruhu Crystal Palace v Anglii, kde se v závodu vymknou kontrole oba jejich vozy a Hunt závod nakonec vyhraje. Hunt je drzý mladý Angličan s tendencí zvracet, zatímco Rakušan Lauda je chladný, přesný technický génius, který spoléhá na přesnost. Poté, co se Lauda pohádá se svým otcem, tak si bere velkou bankovní půjčku a koupí si tak cestu do týmu Formule 1, kde se poprvé setká se svým kolegou Clayem Regazzonim. Mezitím Hesketh Racing, rodící se závodní tým v čele s Huntem, vstupuje do Formule 1 taktéž. Lauda se poté přidá s Regazzonim k Scuderia Ferrari a v roce 1975 vyhrává svůj první mistrovský titul. Hesketh skončí své působení poté, co nedokázalo sehnat sponzora pro další sezónu, ale Huntovi se podaří získat řidičskou pozici u McLarenu poté, co Emerson Fittipaldi opustí tým. V tomto čase se Hunt ožení se supermodelkou Suzy Miller, zatímco Lauda začne vztah s Marlene Knaus, dívkou pocházející z bohaté rodiny.
Sezóna 1976 ve Formuli 1 začíná Laudovými dvěma výhrami, zatímco se ho Hunt marně snaží dohnat. Hunt vyhrává Velkou cenu Španělska, ale vzápětí je po závodě diskvalifikován, protože inspekce rozhodne, že jeho auto je příliš široké. McLaren se snaží dodržet pravidla Formule 1, a tak prohraje několik následujících závodů a Huntova situace se zhoršuje, když zjistí, že jeho manželka Suzy má milostnou aféru s hercem Richardem Burtonem. Následuje rozvod, během kterého získá zpět svého sportovního ducha, jeho diskvalifikace ze Španělska je zrušena, získá body, které ztratil a uvede se zpátky do boje o výhru. Mezitím se Lauda ožení s Marlene na soukromém obřadu, ale začne mít pochyby ohledně účinků manželství na jeho závodní kariéru.
Na Grand Prix Německa, Lauda naléhá na výbor Formule 1, aby zrušili závod kvůli silnému dešti na již notoricky nebezpečném okruhu Nürburgring. Žádost ale většina jezdců zamítne, když je Hunt přesvědčí, že Lauda se bojí ztráty bodů. Hunt i Lauda začínají závod s pneumatikami do deště, což se stane špatnou taktikou, protože většina trati rychle vysychá. Oba se snaží změnit pneumatiky během druhého kola, ale v polovině třetího kole se zlomí A-rameno v Laudově Ferrari, tím posílá letící auto do náspu před tím, než vybouchne v plamenech a zasáhne i ostatní auta na trati. Lauda je vytažen z hořícího vraku, je přepraven do nemocnice s popáleninami třetího stupně na hlavě, obličeji a s nebezpečnými vnitřními popáleninami na plicích. Po následujících šest týdnů je Lauda léčen ze svých zranění, zatímco sleduje svého rivala, jak během jeho nepřítomnosti dominuje závodům. I přes rady svého lékaře se vrací na závodnický okruh na Grand Prix Itálie, kde skončí na čtvrtém místě, zatímco Hunt závod nedokončí.
Sezóna 1976 končí v prostředí deštěm smáčené Grand Prix Japonska. Hunt v nepřítomnosti Laudy získal o tři body méně než Lauda v celkovém pořadí. Na konci druhého okruhu se Lauda vrací do boxů, odstupuje se závodu a rozhodne se zůstat s Marlene místo toho, aby znovu riskoval svůj život na trati. Hunt nyní potřebuje skončit třetí nebo lépe, aby získal mistrovský titul. Po čelení tvrdé konkurenci v náročných podmínkách, překonání problémů s pneumatikami a zranění ruky, Hunt nakonec končí třetí, díky čemuž získá o jeden bod víc než Lauda a vyhrává mistrovský titul. Hunt stráví zbytek roku s večírky, sexem a drogami, zatímco v Laudovi se vzbudí zájem o létání v soukromých letadlech. Na soukromém letišti v Bologne Lauda navrhuje Huntovi, aby se soustředil na nadcházející závodní sezónu, ale později si uvědomí, že Hunt si již nemá co dokazovat. Hunt pokračuje se závoděním až do jeho odchodu v roce 1979, a poté se stane televizním sportovním komentátorem, než v roce 1993 zemře ve věku 45 let.

Ocenění:
Golden Globes
2014 - Nejlepší film - drama (nominace)
2014 - Daniel Brühl (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

BAFTA
2014 - Nejlepší střih
2014 - Daniel Brühl (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2014 - Zvuk (nominace)
2014 - Výjimečný britský film (nominace)

AACTA International Awards
2014 - Nejlepší film (nominace)

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Marek Holý - Chris Hemsworth (James Hunt), Martin Písařík - Daniel Brühl (Niki Lauda), Zdeněk Hruška - Stephen Mangan (Alastair Caldwell), Bohdan Tůma - Christian McKay (Lord Hesketh), Sabina Laurinová - Olivia Wilde (Suzy Millerová), Zdeněk Mahdal - Colin Stinton (Teddy Mayer), Tereza Bebarová - Natalie Dormer (Gemma), Jitka Ježková - Alexandra Maria Lara (Marlene Laudová), Dalibor Gondík - Alistair Petrie (Stirling Moss), Marek Libert - Pierfrancesco Favino (Clay Regazzoni), Zbyšek Horák, Ludvík Král, Jakub Wehrenberg, Martin Sobotka, Pavel Šrom, Rudolf Kubík, Monika Absolonová, Jakub Saic
Překlad: Jan Feldstein
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy: Monika Kobrová
Režie: Marek Libert
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2013

2.DABING (Nova)
V českém znění: Libor Bouček - Chris Hemsworth (James Hunt), Michal Holán - Daniel Brühl (Niki Lauda), Petr Gelnar - Stephen Mangan (Alastair Caldwell), Bohdan Tůma - Christian McKay (Lord Hesketh), Tereza Chudobová - Olivia Wilde (Suzy Millerová), Zdeněk Maryška - Colin Stinton (Teddy Mayer), Klára Sochorová - Natalie Dormer (Gemma), René Slováčková - Alexandra Maria Lara (Marlene Laudová), Dalibor Gondík - Alistair Petrie (Stirling Moss), Jakub Saic - Pierfrancesco Favino (Clay Regazzoni), Jitka Jirsová - Joséphine de La Baume (Agnes Bonnetová), Zbyšek Horák, Ivo Hrbáč, Ludvík Král, Ladislav Cigánek, Roman Hájek, Martina Kechnerová, Petr Neskusil, Rudolf Kubík, Bohuslav Kalva, Vojtěch Hájek, Mikuláš Pánek (titulky)
Překlad: Tomáš Studený
Zvuk: Petr Kočík
Produkce: Martin Odehnal, Libuše Witzová
Dialogy a režie: Mikuláš Pánek
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 s.r.o. 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.10.2013 Bioscop
Premiéra USA: 27.9.2013 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé v TV: 2.11.2014 HBO
Poprvé na DVD: 29.1.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 29.1.2014 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 20 624 833
Tržby celkem - $ 98 200 000
Návštěvnost v ČR 154 426
Náklady (Rozpočet) - $ 38 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Vystřižené scény
• Rozhovory s tvůrci
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky DTS-HD Master Audio 5.1, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1
české
 
Tvůrci a herci
Ron Howard (Režie), Brian Oliver (Produkce), Ron Howard (Produkce), Brian Grazer (Produkce), Eric Fellner (Produkce), Brian Oliver (Produkce), Andrew Eaton (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Anthony Dod Mantle (Kamera), Daniel P. Hanley (Střih), Mike Hill (Střih), Nina Gold (Casting), Mark Digby (Scénografie), Julian Day (Kostýmy), Frank Kruse (Zvuk), Kirstin Chalmers (Masky), Peter Morgan (Scénář), Daniel Brühl (Herec), Chris Hemsworth (Herec), Alexandra Maria Lara (Herec), Olivia Wilde (Herec), Natalie Dormer (Herec), Christian McKay (Herec), Pierfrancesco Favino (Herec), Jamie Sives (Herec), Lee Asquith-Coe (Herec), Egija Zviedre (Herec), Julian Seager (Herec), Joséphine de La Baume (Herec), Robert Cambrinus (Herec), Stephen Mangan (Herec), Lisa McAllister (Herec), Demetri Goritsas (Herec), Hannah Britland (Herec), Niki Lauda (Herec)
 
2013/123/Velká Británie, Německo/ Drama, Životopisný, Sportovní, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Daniel Brühl měl jakožto Němec při natáčení problém se zvládnutím Laudova rakouského akcentu.
- Trojnásobný mistr světa z let 1975, 1977 a 1984 Niki Lauda za svou kariéru vyhrál 25 závodů, 54krát stanul na stupních vítězů a 24krát začínal z pole position. První závod jeho kariéry byla GP Rakouska v roce 1971, poslední závod pak GP Austrálie v roce 1985. První vítězství zaznamenal v GP Španělska v roce 1974 a poslední v GP Nizozemí v roce 1985.
- Při havárii na Nürburgringu bylo Laudovo Ferrari odhozeno zpět na trať. Hned za ním jel Lungerem, který již nestačil zareagovat a narazil do Laudy. Kvůli tomuto nárazu ztratil jezdec přilbu a při hávarii zároveň prorazil palivovou nádrž, ze které šlehaly plameny o teplotě neuvěřitelných 900 °C.
- Niki Lauda startoval na GP Španělska, kde bylo Jamesi Huntovi dodatečně navráceno vítězství, jen 14 dní poté, co se na něj při orbě převrátil traktor a zlomil mu několik žeber na pravém boku a způsobil několik tržních ran.
- První slovo, kterému Lauda v nemocnici po své havárii na Nürbugringu rozuměl, bylo "Fittipaldi". To mělo být vyřčeno v souvislosti s příchodem osobního lékaře Fittipaldiho, doktora Grajalese.
- Když se James Hunt (Chris Hemsworth) snaží po velké ceně Německa napsat omluvný dopis Nikimu Laudovi (Daniel Brühl), v televizi běží autentické záběry z Laudovi nehody.
- Niki Lauda istý čas s Jamesom Huntom dokonca býval, keď bol v Londýne.
- Niki Lauda se po jednom ze zhlédnutí filmu obrátil na Daniela Brühla a položil mu otázku: "To jsem vážně takový ko*ot?"
- Film mal pôvodne režírovať Paul Greengrass, no kvôli natáčaniu snímky Kapitán Phillips (2013) musel svoju účasť odrieknuť. Až následne sa o projekt začal zaujímať Ron Howard.
- Guy Edwards, jeden ze čtyř zachránců Nikiho Laudy, byl později za svůj čin královnou vyznamenán medailí za statečnost.
- Britský automobilový závodník Sean Edwards, který ve filmu Rivalové ztvárnil v některých scénách jako dubler svého otce Guye Edwardse, který byl Laudovým (Daniel Brühl) zachráncem, rovněž uhořel v autě. 26letý Edwards zahynul na sedadle spolujezdce při nehodě na závodní dráze okruhu Queensland. Na sedadle porsche seděl jako instruktor. Stalo se tak jen pár měsíců potom, co si Edwards střihl roli ve filmové rekonstrukci skutečné scény z roku 1976, v níž stejně jako otec vytáhl na Nürburgringu z hořícího vozu Nikiho Laudu, a zachránil mu tak život.
- Vo filme je Severná slučka Nürburgringu pomenovaná ako "Graveyard" (Pohrebisko), no jej skutočná prezývka, ktorú kedysi vymyslel Jackie Stewart, je "Green Hell" (Zelené peklo).
- Režisér Ron Howard dle svých slov nikdy velký fanda F1 nebyl. Jednou jej pozval na závod do Monaka kamarád a velký fanoušek George Lucas.
 
Odkazy
 

Hrají:

Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Pierfrancesco Favino, Natalie Dormer, Stephen Mangan, Christian McKay, Alistair Petrie, Julian Rhind-Tutt, Colin Stinton, Jamie de Courcey, Patrick Baladi, Vincent Riotta, Martin Savage, Jamie Sives, Tom Wlaschiha, Cristian Solimeno, James Norton, Joséphine de La Baume, Julien Vialon, Douglas Reith, Hannah Britland, Lisa McAllister, Folker Banik, Jochen Kolenda, Raffaello Degruttola, Christian Feist, Demetri Goritsas, Masaši Fudžimoto, Rob Cavazos, Lee Asquith-Coe, Robert Cambrinus, Niki Lauda (a.z.), Stuart Mulcaster, Gemita Samarra, Julian Seager, Michael Vardian, Rosalie Wolff, Egija Zviedre, Roger Nevares, David Calder, Chris Cowlin, Graham Curry, Brooke Johnston, Tobias James-Samuels, Geoffrey Streatfeild, Val Jobara, Marcello Walton, Aisling Knight, Shaun Lucas, James Hunt (a.z.), Marco Napoli