Riddick: Kronika temna / The Chronicles of Riddick (2004/119/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Thriller) 68%

21.11.2021 21:18
JEDNOU VĚTOU
„Ani všechna síla vesmíru osud nezmění."

OBSAH
Riddick je nejnebezpečnějším zločincem v celém vesmíru, který perfektně vidí i v hluboké tmě. Při svém putování zabloudí na planetu Helion. Situace v civilizovaném vesmíru je ale vážná. Planetu po planetě dobývají nepřemožitelní Nemrtví, jejichž náboženství založené na destrukci je žene nezadržitelně vpřed. Milióny nevinných životů jsou v ohrožení, ale Riddick si stále myslí, že to není jeho věc. Brzy je zatčen a uvržen do podzemního vězení. Pokusí se o útěk. Naneštěstí pro něj bylo předpovězeno, že vůdce nemrtvých zabije bojovník rasy Furian. A Riddick jako poslední přeživší této rasy je vtažen do víru osudových událostí, kterým ani on nemůže vzdorovat. (TV Nova)

FIMOVÁ RECENZE ČSFD
V tomto případě je hodnocení filmu velmi težké a to nejen kvůli konci (Twohy si prý věřil na celou troligii a podle toho konec taky tak vypadá). Nelze říci, že jde o bombu. Jako protiklad k Hvězdným válkám by možná obstál propracovaností (je pravda, že Lucas toho má opravdu hodně, ale za kratký čas vymyslet to co Twohy to asi nedokázal). Architektura Necromongerů je opravdu zajímavá a celková rozmanitost planet na kterých se Riddick proběhne je velká. Naprosto celý film stojí na postavě cool hláškovacího stroje na mlácení lidí Riddicka(a jeho očích :o)). Jeho postava je opravdu všechno pro tento film. Naštěstí to Twohy věděl a proto hlášky tohoto drsnáka jsou opravdu cool. Co se týče hudby hodně zaostává za velkolepostí a krásou ost Hvězdných válek. Efektů v tomto filmu je opravdu hodně a některé nejsou zrovna nejpovedenější. Nejsem si jist hodnocenním, uvažuju o 2*. Jedině co my v tomto brání je Riddick a odvaha dát proti sobě zlo a .... zlo :o). Na film kde prakticky dobro není jsem čekal a dočkal se ...... Dyt víte, že co zabiju patří mě :o)) (Djkoma) 4*

Autorský tandem Twohy-Diesel chtěl při budování trademarku Richard B. Riddick po veleúspěšné komorní Černočerné Tmě "zkusit něco jiného". A tak nabrali hromady peněz od producentů (a rád bych věřil tomu, že výsledek je z velké části zaviněn tlakem osob stojících za kapitálem) a rozmáchli se k velkolepému a velmi zajímavě obsazenému příběhu o záchraně osudu celého vesmíru... což se jim tak nějak zvrhlo ve fantasy (ano, fantasy - ve sci-fi kulisách) o boji dieselového antihrdiny proti bandě fanatických posluhovačů kultu smrti. Což by samo o sobě ještě nemuselo být špatné, protože bitky především na nože jsou v podání Riddicka vždy povedené, ale to by se od toho nesmělo pořád podivně odbočovat do nadpřirozena, příběh by nesměl být tak zvláštně překombinovaný, a hlavně by celý film musel proboha trochu fungovat. Nějakým kouzlem se tvůrcům daří nechat diváka zcela chladným, ať se na plátně odehrává cokoliv - a že toho není málo (třeba běh na třicet kiláků v lávovém poli, LOL) a vypadá to víc než slušně (včetně Thandie Newton, která tehdy ještě nebyla chrastící klon Victorie Beckhamové, ale plnohodnotná ženská). Daleko raději komukoliv doporučím, aby si zahrál výtečnou (a nedoceněnou) hru Chronicles Of Riddick: Escape From Butcher Bay, shodou okolností z téhož roku (ačkoliv remasterovaná verze v jednom balení s Assault On Dark Athena, třeba z GOGu, je lepší než první vydání;)). Ta zvládla mix žánrů téměř dokonale - filmové Chronicles Of Riddick naopak jako kdyby netušily, co si se sebou počít. 50% (Gemini) 3*

Místo lehkosti Černočerné tmy nastoupila těžkopádná pompézní podívaná bez špetky nadhledu. Inspirace Star Wars či Dunou by nevadila, kdyby se aspoň trochu více zapracovalo na scenáři. Některé ty repliky, co herci vypouštěli z úst, až tahaly za uši. Proti mytologii nic nemám, ale ta Twohyho je celkem nezáživná, kdyby jí vyházel (subverzum a podobný kidy) a nechal jenom hláškujícího Riddicka a jeho eskapády na Crematorii a jinde v galaxii, udělal by lépe. Škoda, přeškoda, že to Twohy neudržel v té rovině, v jaké byl Pitch Black. V jednoduchosti je totiž síla. Jsem na pochybách, jestli dojde i na třetí díl, celosvětové tržby byly velmi špatné a film se nezaplatil ani z poloviny. (Lima) 2*

VELKÁ RECENZE
Na snímku „Černočerná tma“ se mi líbila jedna zásadní věc – jeho komorní prostředí. Jasně, nebylo to prostředí malého domu, nebo dokonce jedné místnosti, byla zde rozsáhlá planeta, ale děj se odehrával okolo několika málo postav, nesoustředil se na nic epického, ale jen a přežití této malé skupinky odsouzené ke smrti. Komorní, zaměřené hlavně na napětí, na to, co se stane. Nebylo to velké dílo, ale v tomhle směru mě to dostalo. „Riddick: Kronika temna“ je už úplně jiný film.
„Riddick: Kronika temna“ je epickým filmem, na kterém je vědět, že rozpočet byl mnohem větší, bylo možné si dovolit lepší digitální triky, bohatší výpravu, krásnější scenérie. To je sice hezké, jenže Twohy se pokusil z komorního survivalu ve stylu „Vetřelce“ udělat nové „Hvězdné války“. A tohle prostě nevyšlo. V takovém podání neměl Riddick dostatečný potenciál na to, aby utáhl tak epickou podívanou. V konečném důsledku se tak vlastně nejedná o nic jiného než o další epičtější survival, který se celkem přibližuje filmu Vetřelec 3, a to hlavně díky vězeňskému prostředí.
Twohy se ale vzdal monster, která na Riddicka a skupinu kolem něj útočila, a místo toho se věnoval velké hrozbě pro celý vesmír. A najednou tu máme skutečně celkem obyčejné sci-fi, kde pořád vyniká jen postava Riddicka, protože vidí ve tmě, což je sice hezké, ale pro „Kroniku temna“ to nemá příliš velký význam. Co je ale důležitější, dovíme se více o jeho minulosti a o mytologii celého temného vesmíru.
Twohy si přestal hrát s filtry, nechal zpomalené záběry a pár těch detailů, místo toho zkusil, jaké to bude natočit film s cool scénami. Sem tam to docela funguje, ale pak to zapadne do průměru. Jako sci-fi to není špatné, jsou zde celkem zajímavé nápady, rozvíjí se i příběh předchozího filmu, ale stejně budete mít pocit, že je to jen jeden delší díl nějaké rozsáhlejší série, kde vám chybí ještě hodně k tomu, abyste pochopili, proč by to vlastně mělo být tak dobré a originální.
Jak říkám. Twohy se v podstatě z ničeho pokusil udělat něco obrovského. Z malého filmu měla být najednou obrovská podívaná, což nakonec nevyšlo, jak u kritiků, tak u diváků. Člověk se pak docela diví, že došlo i na snímek „Riddick“, ale Vin Diesel je dnes takovou hvězdou, že si oživení postavy mohl dovolit. Přeji mu to, o tom žádná, ale „Riddick: Kronika temna“ nikdy nebude mým nijak zvlášť oblíbeným filmem.

O FILMU
Rozpočet byl poměrně vysoký a tak mohlo vzniknout velké plátno, do něhož se vešla veškerá imaginace. Twohy dal dohromady snový tým výtvarných spolupracovníků - (Matt Codd, Daren Dochterman, James Oxford a Brian Murray), s nimiž začal pracovat na výtvarné podobě filmu. Brzy si zajistil vynikajícího návrháře Holgera Grosse, který předtím pracoval na filmovém science-fiction Rolanda Emmericha Stargate. Gross a supervizor výtvarných návrhů Kevin Ishioka a jejich rozsáhlý tým se řídili jednou zásadou: "Jestliže jsme to už někde viděli, pak na to zapomeňme."
Umělci se zaměřili na vytvoření tří odlišných prostor filmu: Necromangerské prostředí, které obsahovalo především jejich velitelskou loď Basiliku, dále svět nad nímž zvítězili - planetu Crematoria, pekelnou svými výkyvy teplot, které se pohybovaly od 700°F ve dne a -300°F v noci, (1°F = 5/9°C, 212°F = 100°C, 32°F = 0°C), s podzemním vězením, zvaném Slam. Třetím prostorem byla planeta Helion, domov pokrokové, šťastné společnosti, která vzkvétá tím, že zachycuje, skladuje, prodává a rozděluje světlo do vzdálených světů. Gross se rozhodl pracovat ve filmu s fyzikálními prvky, které nebyly specificky spojené s budoucností a mohly současně evokovat i minulost.
Města Helionu září v teplých barevných tónech s architektonickými styly, připomínajícími multikulturní tvářnost planety a mísí se s historickými i moderními prvky a připomínají kvalitu přistěhovalců a jejich pokrokové postoje. Obyvatelé Helionu se liší vzhledem i oblečením, ale vše je tónováno do sytých, zemitých barev a akcentováno tyrkysovou a azurovou modří. A jako reflexe na hlavní produkt Helionu a bohatství, které mu přináší, umělecká maskérka Victoria Downová "dodala jejich maskám teplé barvy a lesk. Jsou to i na pohled mírumilovní, šťastní a zámožní lidé."
Jestliže Helion je nebem, pak Slam je čistým peklem. Je to výdělečné vězení, situované v podzemí na nehostinné planetě, obhospodařované Mafiány. Tým výtvarníků ihned pochopil, že klíčem k vytvoření takového vězení je následující předpoklad: nesmí to být žádná vystavěná budova v krajině, ale přirozené místo, které bylo co nejlevněji modifikováno tak, aby mohlo sloužit jako vězení. Výsledkem je 200 stop dlouhý sopečný tunel (1 stopa = 0,3048m), hrubě rozdělený na jednotlivé cely, někde poničené vulkanickými účinky. Po stěnách jsou zde vedeny elektrické dráty a masivní větráky. Vše pokrývá sopečný prach. Chybí jakýkoli komfort a vhodné sociální zařízení.
V kontrastu k oběma světům, vlídnému Helionu a primitivnímu, nehostinnému Slamu, jsou Necromongerové ve svém domovském prostředí směsicí zlé nepřátelské civilizace. - Proto byla jejich vizualizace pro Holgera Grosse a jeho umělecký tým nejtvrdším oříškem. Bylo třeba přihlédnout k jejich válečnické chrabrosti, ideologii i životnímu stylu, aniž by se upadlo do stereotypu. Po dlouhých poradách našel Gross východisko v barokní architektuře časného 17. století v Evropě.
Jejím výrazem jsou obrovské, detailně vypracované, elegantní, ale trochu těžkopádné prvky, opatřené těžkými kovovými doplňky. Gross pojmenoval tento svět jako ,převrácené baroko', něco mezi fašizmem a theokracií, velmi náboženské a estetické v architektonických detailech, avšak současně chladné a děsivé, ale velmi působivé. Nakonec tvůrci tento styl nazvali Necrobaroko.
Spočívalo v eliptických tvarech a Grossova úprava baroka vytvářela iluzi neustálého pohybu. Všechno bylo zakřivené, neexistovaly zde rovné linie, takže se zdálo, jakoby se budovy přizpůsobovaly pohybu kamery. Vytvořit takové prostředí vyžadovalo ve skutečnosti náročnou práci, což připouští i Gross. "Necros žijí v kosmické lodi, jsou technicky velmi vyspělí, takže bylo zapotřebí konečné a velmi přesné doladění jejich typu, aby se nevytratil onen důležitý necro-barokní pocit."
Zbýval problém - pokročit od teorie k realitě a skutečně vytvořit tento vymyšlený svět. Došlo k tomu na 310 000 čtverečních stop (1 čtv.stopa = 0,0929 m. čtv.) plochy v šesti ateliérech ve Vancouverském filmové studiu. Podle režiséra Twohy byly tak rozsáhlé stavby nutným předpokladem: " Problém je," říká, "dáte-li herci pouze stůl a židli a obklopíte ho neutrálním zeleným plátnem, má nutkavý pocit držet se stále v blízkosti stolu a židle. Jestliže však herec vidí věci a předměty, může se jich dotýkat, cítit je, zcela se změní jeho výkon. V takovém bohatém prostředí přichází i nečekaná inspirace."
"Prostor dal režisérovi také možnost filmovat z jakéhokoli úhlu pohledu," doplňuje Diesel. "A tento druh svobody je při natáčení podobného filmu nutný. Když herec přijde do takového prostředí, nemusí se dotazovat, v jaké dekoraci a kde se děj odehrává a může plně využít i svou vlastní tvořivost."
Několik statistických údajů: Při stavbě filmové dekorace se spotřebovalo 1,5 milionů stop prken, 4 000 galonů barvy (1 galon = 3,785 l), pracovalo zde 275 tesařů, 75 malířů a 85 členů dalších stavebních profesí. Film spotřeboval elektřinu na svícení v ekvivalentu 110 generátorů a bylo zapotřebí 400 mil elektrického kabelu (1 míle = 2 540 m). Při nejdelším filmovacím dni potřebovala produkce ke svícení 42 osvětlovačů (standardní produkce potřebuje okolo 10), na lampy bylo zapotřebí 2 500 objímek, dále bylo použito 1 000 rolí barevné plátěné lepicí pásky a 30 000 stop provazu.

O PRODUKCI
V roce 2000 vzbudil film režiséra Twohyho Černočerná tma velkou pozornost. Vin Diesel byl svou postavou Riddicka doslova objevem. "Černočerná tma byla míněna jako komerční film, avšak s dobře vykreslenými charaktery. Chtěl jsem hrát s proměnlivým zvratem nadějí a očekávání, tak aby se ,zlý hoch' mohl nakonec očistit. Měla to prostě být hra s moralitou v samém srdci komerčního sci-fi hororu," říká režisér Twohy.
Podle režisérovy představy vytvořil Vin Diesel v Riddickovi postavu antihrdiny naší doby, jehož sám herec charakterizuje, jako "člověka se zjevně hanebným charakterem, který se ale postupně stává jedinou nadějí ostatních."
Riddick je antitezí kladného filmového hrdiny. Podle Diesela "Riddick, který už byl ve všech ohledech odepsán a zapomenut, se stává tím, jemuž přejeme vítězství a modlíme se, aby ho dosáhl, protože je jediný ve vesmíru, kdo může ostatní zachránit."
George Zakk, který s Vinem Dieselem spoluprodukoval film, říká: "Když jsme propagovali Černočernou tmu, vždy nás očekával veliký dav diváků, Riddick byl sice antihrdina, ale lidé k němu měli vztah. Říkalo se: je to správný chlapík. Nehraje sice podle pravidel, nezatracuje nic a nikoho, ale na konci filmu už to vůbec není ten ,zlý hoch'. Tuto dvojakost Riddickova charakteru diváci plně pochopili a líbila se jim. Riddick je prostě zcela nevšední postava. Má zajímavou povahu, a ví to sám o sobě, ale je příliš uzavřený, než aby za cokoli přijal odpovědnost."
V Černočerné tmě se Riddickova postava vyvíjí od vraha k antihrdinovi a tím je i na začátku nového filmu. Riddick: Kronika temna je více o pochopení, kým skutečně je, a že to vůbec není bezvýznamný jedinec ve vesmíru. Jeho status osamělého bojovníka tu už neplatí. Film vás krok za krokem přesvědčuje o významu a hodnotách jeho života. Postava se vyvíjí tak, že tento antihrdina se postupně znova přimyká k lidskému pokolení.
"Skutečně jsme začali přemýšlet o dalším filmu s Riddickem, když jsem pracovali na dokončování filmu Černočerná tma," vzpomíná Twohy, Byl jsem si ovšem vědom toho, že pastí všech pokračování je, zabývají-li se stejným tématem znova a znova. Pochopil jsem proto, že klíčem k tomu, jak vytvořit pokračování, je vyprávět o tom, co se neočekává. ,Nechoď na stejnou planetu, neuváděj na scénu známé charaktery a nedopusť, aby se z filmu stal příběh o příšerách.' Změnili jsme žánr, z hororu je akční, dobrodružná science-fiction. Usilovali jsme o proměnu tématu, nikoli o jeho pokračování."
Riddick: Kronika temna se měl stát příběhem, v němž vystupují složité charaktery v zajímavém, přitažlivém a imaginárním světě, který je zalidněn pluky vesmírných bojovníků a různými soupeřícími skupinami. Záměrem Twohyho a Diesela bylo vybavit Riddicka novým posláním, dát mu příležitost účastnit se velkých akčních scén a ještě významějších dobrodružství.

O OBSAZENÍ
Stejně jako ve filmu Černočerná tma, kde Riddick byl ústřední postavou, mělo tomu být i v tomto pokračování, přičemž oba, Twohy i Diesel, chtěli pro další postavy získat prestižní, mezinárodní obsazení.
Pro Diesela bylo podstatné přesvědčit Judi Denchovou, aby ztělesnila Aeron. "Stál jsem o její spolupráci už odedávna. Na otázku, kdo je můj oblíbený herec jsem vždy říkal Judi Dench. A i pro film byla důležitá, dodala mu svou přítomností kredibilitu a přitáhla i řadu dalších významných herců."
Twohy poznamenává: "Aereon je tajemná bytost, potřebovali jsme do této role někoho, kdo postavě dodá na významu. Obsazení Judi Denchové nám pomohlo charakter podstatně obohatit."
A jak jsme předpokládali, přítomnost Judi Denchové přilákalo další ,velkou rybu' - byl jí Colm Feore, známý i z klasických postav, Denchovou charakterizuje jako "herečku, která tichým šepotem dokáže vyjádřit i nejbouřlivější city, má velké zkušenosti a vysokou inteligenci vedle ohromného talentu a hereckého instinktu."
Herce Colma Feore charakterizuje Twohy jako "velice nadaného člověka, který okamžitě chápe, kam má jeho postava směřovat a snaží se jí tam dostat."
Feore říká: "Od začátku jsem obdivoval Twohyho scénář. Nebyla to předloha k žádnému ,popcornovému filmu'. Je to paralela mezi světy, které jsou ve filmu ukázány, a naší vlastní historií. Lord Marchal si myslí, že se mu podaří zničit civilizaci a zatlačit ji do temných prostor pod heslem: ,když se k nám nepřidáš, zničíme tě.' A jestliže tyto světy porobíme způsobem, který je nám vlastní, budeme také schopni je ovládat prostřednictvím zákonů a infrastruktury, která umožní jejich fungování - takže my se budeme moci soustředit na potlačení jakékoli rebelie, která by se eventuálně objevila."
Jako mnoho herců, kteří hrají padouchy, i Feore našel v charakteru své postavy určité body empatie. Lord Marshal je vládcem rasy, která chce ,očistit' svět od všeho lidského.
"Nevidím ho jako zloducha," říká Feore věcně. "Je to válečník a kazatel. I když se mu říká Lord Marshal, vidím ho spíše jako Julia Caesara, římského císaře, který porobil barbarské kmeny a podřídil své vládě všechen svět, s nímž přišel do styku. V tom smyslu vidím Riddicka jako muže, s ohromným polem působnosti."
Thandie Newtonová byla obsazena do záporné role Vaakovy manželky. Herečka, která většinou hraje sympatické role, byl nadšena postavou této ženy, která "tak nestoudně touží po moci. Bylo to tak rozdílné od všeho, co jsem dosud představovala - nebylo to pro mne snadné, není to postava s charakterovými rysy, které by mi byly blízké, musela jsem proto stále dbát, abych našla správnou rovnováhu v její povaze."
Další představitelkou, v níž Twohy skládal velké naděje, byla 21letá Alexa Davalosová, která ve filmu Riddick: Kronika života debutuje v roli Kyry. "Tato postava má ve scénáři velmi tvrdý charakter," říká režisér, "a tak by ve skutečnosti byla velmi nesympatická.
Avšak v Alexině charakteru je něco velmi příjemného, co působí přímo proti typu postavy. Ponořila se do ní celým srdcem. Mnoho hereček při konkurzu ukazovalo velkou tvrdost, ale nedokázaly naznačit jiné kvality této postavy,"
"Když Alexa přišla na konkurz," říká Vin Diesel, "byla tak dobrá, že vůbec nebylo pochyb o tom, že je to pravá Kyra. Nikdo jiný by byl nedokázal pojmout tuto roli se smrtonosnou tvrdostí, podobnou té Riddickově, a současně evokovat pocit nevinnosti, který z Kyry vyzařuje."
"Je jako poraněné zvíře,", říká Alexa Davalosová o své hrdince. "Kyra je silná osobnost, a je současně dítětem i ženou. Dostat takovou roli je pro herce darem."
Jakýsi můstek mezi oběma filmy tvoří role Imáma v podání Keith Davida. Cítí se v této postavě velmi dobře, protože: "je to muž, který nekáže nějakou doktrínu, aniž by jí věřil, ale žije se svým přesvědčením. A to je podle mne nejlepší cesta, jak vyjádřit vlastní víru a náboženství, ať je jakékoli."
Vin Diesel shrnuje svůj názor na herecké představitele: "Možnost spolupracovat s tak vynikajícím obsazením, bylo jedním z nejvděčnějších aspektů tohoto filmu."

Ocenění:
The Saturn Awards
2005 - Pablo Helman, Peter Chiang, Thomas J. Smith (Nejlepší speciální efekty)
2005 - Nejlepší speciální DVD vydání

Razzies
2004 - Vin Diesel (Nejhorší herec)

DABING
1.DABING (VHS)
V českém znění: Tomáš Racek - Vin Diesel (Richard B. Riddick), Jitka Ježková - Thandie Newton (Dame Vaako), Filip Švarc - Karl Urban (Vaako), Aleš Jarý - Colm Feore (Lord Marshal), Otto Rošetzký - Linus Roache (Purifier), Jaroslav Horák - Keith David (Imam), Ivo Novák - Yorick van Wageningen (otec), Jan Hanžlík - Nick Chinlund (Toombs), Jolana Smyčková - Alexa Davalos (Kyra), Sylva Turbová - Judi Dench (Aereon), Radka Stupková - Christina Cox (Eve Logan), Bohdan Tůma (titulky) a další
Překlad: Silvie Šustrová a Petr Finkous
Zvuk: Jaroslav Kosán
Produkce: Radka Stupková
Dialogy a Režie: Pavel Beneš
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska pro Universal Pictures v roce 2004

2.DABING (Prima)
V českém znění: Daniel Dítě - Vin Diesel (Richard B. Riddick), Tereza Chudobová - Thandie Newton (Dame Vaako), Filip Švarc - Karl Urban (Vaako), Jaroslav Kaňkovský - Colm Feore (Lord Marshal), Jiří Plachý - Keith David (Imam), Tomáš Juřička - Nick Chinlund (Toombs), Marika Procházková - Alexa Davalos (Kyra), Hana Talpová - Judi Dench (Aereon), Regina Řandová - Christina Cox (Eve Logan), Michal Holán, Jana Páleníčková, Ladislav Cigánek, Pavel Vondra, Bohdan Tůma, Marek Libert, Svatopluk Schuller, Václav Mareš, Ludvík Král, Jitka Ježková, Viktorie Taberyová, Filip Jančík (titulky) a další
Překlad: Petr Finkous
Zvuk: Jaroslav Kosán
Produkce Jaroslav Richtr, Marketa Stegbauerová, Jana Janoušková
Dialogy a Režie: Jiří Kvasnička
Vyrobilo: Studio S Pro Alfa CZ a.s. pro FTV Prima spol. s.r.o. 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.8.2004
Premiéra USA: 11.6.2004 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 24.1.2005 (VHS) Universal, 17.1.2005 (DVD) Universal
Poprvé na VHS: 24.1.2005 Universal
Poprvé na DVD: 17.1.2005 Universal
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 864 708
Tržby celkem - $ 115 772 733
Návštěvnost v ČR 27 918
Náklady (Rozpočet) - $ 105 000 000

FILMY V SÉRII
Černočerná tma gastonrolinc.webnode.cz/news/cernocerna-tma-pitch-black-2000-109-usa-sci-fi-akcni-thriller-horor-75/
Sci-Fi / Akční / Thriller, USA 2000
Režie: David Twohy, Hrají: Vin Diesel, Radha Mitchell

Riddick: Kronika temna gastonrolinc.webnode.cz/news/riddick-kronika-temna-the-chronicles-of-riddick-2004-119-usa-sci-fi-akcni-dobrodruzny-thriller-68/
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný, USA (2004)
Režie: David Twohy, Hrají: Vin Diesel, Colm Feore

Riddick gastonrolinc.webnode.cz/news/riddick-riddick-2013-119-usa-velka-britanie-sci-fi-akcni-thriller-75/
Sci-Fi / Akční / Thriller, USA / Velká Británie 2013
Režie: David Twohy, Hrají: Vin Diesel, Karl Urban
 
Tvůrci a herci
Camille Brown (Produkce), Vin Diesel (Produkce), Scott Kroopf (Produkce), Graeme Revell (Hudba), Hugh Johnson (Kamera), Tracy Adams (Střih), Martin Hunter (Střih), Dennis Virkler (Střih), Coreen Mayrs (Casting), Coreen Mayrs (Casting), Mary Selway (Casting), Holger Gross (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), Michael Dennison (Kostýmy),  (Zvuk), Ve Neill (Masky), Michael Krehl (Masky), Trisha Porter (Masky), David Twohy (Scénář), Vin Diesel (Herec), Colm Feore (Herec), Thandiwe Newton (Herec), Judi Dench (Herec), Karl Urban (Herec), Alexa Davalos (Herec), Linus Roache (Herec), Yorick van Wageningen (Herec), Nick Chinlund (Herec), Keith David (Herec), Roger Cross (Herec), Aaron Douglas (Herec), Kristin Lehman (Herec), Peter Williams (Herec), Christina Cox (Herec), Ty Olsson (Herec), Ben Cotton (Herec), Terry Chen (Herec), Kim Hawthorne (Herec), Vitalij Kravčenko (Herec), Alexandr Kalugin (Herec), Mark Gibbon (Herec), Colin Corrigan (Herec), Lorena Gale (Herec), Douglas Arthurs (Herec), Ron Selmour (Herec), Darcy Laurie (Herec), Michasha Armstrong (Herec), Mark Acheson (Herec), Alexis Llewellyn (Herec), Stefano DiMatteo (Herec), Raoul Ganeev (Herec), John Prowse (Herec), Adrien Dorva (Herec)
 
2004/119/USA/Sci-Fi, Akční, Dobrodružný, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Koordinátora kaskadérských soubojů na filmu dělal Bradley James Allan.
- Na palubě vesmírné lodi před přistáním na planetě Crematoria tvrdí členka posádky, že na sluneční straně planety je teplota "700 nad nulou" a na temné straně planety "300 pod nulou". Pokud jde o vyjádření ve stupních Celsia, jde o chybu, neboť nejnižší teplota ve vesmíru, známá prozatím jako Absolutní nula, kdy se teoreticky zastaví tepelný pohyb všech částic, má hodnotu -273,15 °C. Z používaných stupnic by smysl mělo tvrzení jen ve stupnici Farenheita, kde absolutní nula má hodnotu -459,67 °F.
- Podle filmu byla vytvořena PC hra: "The Chronicles of RIDDICK: Escape from Butcher Bay".
- Studio Universal se rozhodlo, že titulem „The Chronicles of Riddick“ (stejně jako název filmu) označí každý film s Riddickem. Stalo se tak u TEMNÉ HROZBY, dokonce i u nového vydání dvd ČERNOČERNÁ TMA.
- Z veškerého stavebního dřeva použitého k vybudování Ridickova vesmíru by se dalo složit zábradlí dlouhé 457 kilometrů.
- 105milionový sequel překvapivého hitu Černočerná tma (2000) během premiérového víkendu (11. – 13. 6. 2004) vytáhl z peněženek diváků 24,3 mil. dolarů. Celkově si ze severoamerických kin odnesl 57 milionů.
- Předchůdce tohoto snímku – Černočerná tma – stál jen 23 milionů.
- Režisér a autor scénáře David Twohy naplánoval Kroniku temna jako první z celkově třech připravovaných pokračování, všechno se ale odvíjí od komerčního úspěchu, který bohužel Kronika temna neměla. Další ze série filmů by se jmenoval „The Underverse“ a Twohy už měl podepsanou smlouvu na jeho režírování.
- Do kin byl film, z obavy před nepovoleným kopírováním, přepravovaný pod jménem „D Shoes“.
- Podobně jako u Matrixu, i k tomuto snímku vznikl animovaný film, který nám přináší události mezi původním filmem Černočerná tma a Kronikou temna. Dílko 30 minut dlouhé se jmenuje Temná hrozba a jeho režisér Peter Chung se podílel také právě na Animatrixu.
- Jako dlouholetý fanoušek Judi Dench se Vin Diesel snažil přesvědčit tuto britskou herečku, aby přijala roli Aereon. Posílal jí kytice květin a prohlásil, že casting filmu nemůže začít, pokud Judi Dench nebude souhlasit se svým účinkováním.
- Autorem scénáře je nakonec sám režisér, i když mezi původně zamýšlenými byl David Hayter a oscarový Akiva Goldsman.
- Film se měl původně jmenovat „Riddick“ či „Riddick: Pitch Black 2“.
- Na výrobě Kroniky temna se podílela i Dieselova společnost One Rade Production.
- V oficiálnej kino-upútavke vidno záber so Shirah, čo je duchovná furyanská bytosť, a taktiež niektoré iné zábery z filmu, ktoré sa nakoniec z finálnej verzie vystrihli. Vyšli iba v rozšírenej edícii (Director's cut) na multimediálnych nosičoch.
 
Odkazy