Pulp Fiction / Pulp Fiction (1994/154/USA/Krimi, Thriller) 91%

13.03.2018 09:44
JEDNOU VĚTOU
„Pulp Fiction je brutální, ale brilantní černá komedie, ve které se prolínají tři příběhy ze života bezvýznamných zločinců, v podstatě tvořící jeden příběh."

OBSAH
Barevné, až nadsmyslné scény z tajemných barů, obrázky "běžného života" gangsterů, kteří musí čistit vyhrazené území pro svého šéfa, to vše je strhujícím opusem, jehož stvoření si žádalo nadmíru geniality, nadmíru scénáristického nadání. Takového scénáristu a režiséra má současný Hollywood v jedné osobě: je jím Quentin Tarantino. Pro někoho je ve filmu příliš mnoho krve. Jiní zase vzrušením nedýchají. Herecké výkony všech herců jsou fascinující. A přece i nad těmito "všemi" je ještě jeden. John Travolta v roli groteskního gangstera Vincenta Vegy. Z jeho grotesky jde jistěže mráz po zádech, ale divák, který ze strachu z filmu neuteče, drží takovému gangsterovi palce ...

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Možná neexistuje film, který by více vystihoval pojem "kultovní záležitost" a je určitě jedním z těch, kteří, ač relativně noví, naprosto zásadně ovlivnily tucty současných režisérů a scénáristů. Tarantino nastolil nový standard v gangsterském subžánru a jeho velice černý humor mísící se s absurdností celého příběhu včetně karikatur-hlavních postav tvoří i po dvacátém zhlédnutí neodolatelný mix dokonalé zábavy a skvěle odvedené filmařiny. I když se mu vlastní stín už překročit nepodařilo (co není, může být, uvidíme jak dopadne Kill Bill), stále zůstává velikým režisérem. (kOCOUR) 5*

Poprvé jsem to viděl v kině při české premiéře, kdy Pulp Fiction ještě nikdo neznal a jméno Tarantino byl neznámý pojem. S kamarádem jsme šli z kina a já se tetelil blahem, že jsem viděl po dlouhé době zase něco originálního. Kámoš vypadal rozpačitě a říkal mi, že to musí nechat přes noc vstřebat, že neví, co s tím :o)). Příští ráno se ke mně přiřítil na pokoj (na VŠ koleji) a nadšeně hlásil: "Ty vole, mně se to rozleželo v hlavě. To byla naprostá bomba!" Běhal za všema známýma a každýmu to doporučoval. Po zbytek týdne na to chodil každý den a s ním stále početnější zástup zvědavců. Hlášky z filmu si pak psali na papírky, které si lepili na stěnu. Možná i takhle vzniká kult :o) A vlastně nevím, proč vám tohle píšu, ale jelikož je Pulp Fiction v mém TOP 10, cítil jsem skoro "morální povinnost" :o))) se k němu nějak vyjádřit a přitom se neopakovat. Tenhle film je totiž jako osvěžující pramen uprostřed všude stejné pouště a zaslouží jenom slova chvály. (Lima) 5*

Co říci a neopakovat se? To je dost těžké. Film Pulp Fiction totiž v polovině 90.let dolova převrátil celý Hollywood naruby a snad celé filmové diváctvo strnulo v úžasu. A u takových filmů je pak opravdu těžké je pochválit a být stále ještě originální. Co s tím? Nic. Prostě se budu opakovat! Pulp Fiction je jedinečným způsobem originální a nezaměnitelný film. Jeho dějové uspořádání by stálo za hlubší rozbor, ale já napíšu jen BRAVURNÍ. I scénář by se mohl (ba přímo měl) proklepat ze všech stran, ale já napíšu jen GENIÁLNÍ. Herci? Willis, Travolta i Jackson už měli pár (možná i více :)) ) rolí, v nichž se divákům vetknuli hluboko do povědomí. Ale tímhle filmem se stali NEZAPOMENUTELNÝMI. No a co samotný rejža, ulítlý Quentin Tarantino? Před Pulp Fiction "jen" Gauneři a scénář k Pravdivé romanci, což jsou skvělé filmy, ale přesto jej ani po nich snad nikdo neznal. Po Pulp Fiction vám ale odpoví skoro každé malé dítě: "Jó, Quentin? To je ten bývalý maniak z videopůjčovny, že? Ten co točí tak skvělé a ulítlé filmy, že? Jen škoda, že jich netočí víc." Prostě dneska jej znají už snad i kanibalové v džungli někde na Nové Guineji. No nic, nebudu už to prodlužovat - Pulp Fiction je LEGENDA!! (Radyo) 5*

VELKÁ RECENZE
Kultovní počin devadesátých let i nejznámější film Quentina Tarantina nese název Pulp Fiction: Historky z podsvětí. V obnovené premiéře se tento kult vrací tam, kam patří - na velké plátno.
Anotace třetího titulu uváděného v rámci Projektu 100 zní: "nejkultovnější kultovka devadesátých let" a na Pulp Fiction: Historky z podsvětí tato charakteristika sedí dokonale. Skoro bez nadsázky se dá říci, že kdo neviděl Pulp Fiction (český dovysvětlující podtitul Historky z podsvětí se mi zdá nadbytečný), jako by ani nebyl. Jedním dechem ale musím dodat, že pochybuju, že by takto proslulý film ještě někdo neviděl nebo o něm alespoň někdy neslyšel. Pulp Fiction: Historky z podsvětí je druhým filmem amerického enfant terrible Quentina Tarantina a jedná se o jakýsi neoficiální sequel jeho už tak dokonalého celovečerního debutu, kterým byli Gauneři. Tarantino rozvíjí do epické šíře komorní syžet Gaunerů a opakuje a zdokonaluje postupy, které v nich použil.
Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionStejně jako u Gaunerů i v Pulp Fiction pracuje Tarantino s nelineární stavbou děje. A stejně jako v Gaunerech i zde mistrným způsobem propojuje několik samostatných dějových linek, aniž by dbal na jejich chronologii. Tento postup Tarantino sice nevymyslel, ale výrazně ho inovoval a dovedl k dokonalosti. Patří k jeho nejcharakterističtějším trademarkům, kterým jako by divákům vzkazoval: Proč vyprávět věci popořádku, když na přeskáčku je to zajímavější?
Důmyslně promyšlený syžet Pulp Fiction: Historek z podsvětí, který se tak báječným způsobem proplétá, začíná prologem v bistru, kde se dvojice milenců Pumpkin (Tim Roth) a Honey Bunny (Amanda Plummer) ve stylu legendární milenecké a gangsterské dvojky Bonnie a Clyde chystá oloupit jeho návštěvníky. Následuje další intro, ve kterém se představuje dvojice nájemných zabijáků Jules Winnfield (Samuel L. Jackson) a Vincent Vega (John Travolta), kteří jedou vyřídit jeden kšeft a přitom spolu debatují o všem možném. Vincent se Julesovi zmíní o tom, že ho jejich šéf Marsellus Wallace (Ving Rhames) požádal, aby dělal na jeden večer společnost jeho ženě Mie (Uma Thurman). Následuje první oficiální kapitola filmu nazvaná "Vincent Vega a žena Marselluse Wallase". V ní se také představují úplatný boxer Butch (Bruce Willis) a drogový dealer Lance (Eric Stoltz).
Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionPřed další kapitolou je vloženo další malé intro, ve kterém v jednom dlouhém monologu vypráví vietnamský veterán Koons (Christopher Walken) malému Butchovi o zlatých hodinkách. "Zlaté hodinky" jsou pak věnovány dospělému Butchovi a jeho nečekanému střetu s Vincentem Vegou a jeho bizarnímu souboji s Marsellusem Wallacem, po němž skončí dárek v zastavárně u Maynarda (Duane Whitaker) a jeho sadistického přítele Zeda (Peter Greene). Následuje poslední, třetí část s názvem "Situace Bonnie", která se vrací zpět k Vincentovi a Julesovi. V ní se mimo jiné představí i čistič Winston Wolf (Harvey Keitel). Vše nakonec vyvrcholí v epilogu v bistru, kde to celé začalo.
Sledování Pulp Fiction skýtá mnohá potěšení. Nabízí nepřeberné množství sofistikovaných dialogů, především mezi Vincentem a Julesem, většinou o banálních věcech, jako jsou hamburgery, které prokládají pro ně stejně banálním zabíjením nepohodlných klientů. Najdeme tu řadu výtečných hlášek, z nichž zvláště ty z úst Marselluse Wallase jsou nezapomenutelné. Brilantní jsou černohumorné a cynické epizody, jako například náhodné zastřelení Marvina v autě a také jeden vtipný monolog líčící útrapy provázející historii schovávání zlatých hodinek. Situace jsou tu perfektně vypointované a scénář je dokonale promyšlený, a právem byl za něj Tarantino se spoluautorem námětu Rogerem Avarym oceněn Oscarem, mimochodem jediným ze sedmi nominací.
Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionDalší potěšení skýtají herecké výkony a obsazení. Vincenta Vegu měl hrát stejně jako v Gaunerech Michael Madsen, který ale ke své smůle dal přednost Costnerovu westernovému propadáku Wyatt Earp a tím pádem vyklidil pozici Johnu Travoltovi, kterému Tarantino zachránil uvadající kariéru. Travolta je v roli zabijáka, který nemá rád, když se na něj "štěkají příkazy", naprosto výborný a po právu byl za svůj výkon nominován na Oscara, kterého mu ale vyfoukl Tom Hanks jako Forrest Gump. Vedle Travolty ovšem zazářil i do té doby prakticky neobjevený talent Samuela L. Jacksona, který byl rovněž nominován na Oscara, poněkud nelogicky za vedlejší roli, ač některé z nejlepších scén a promluv (biblické kázání) patří jemu a je Travoltovi rovnocenným parťákem.
Největší hvězdou přítomnou ve snímku byl Bruce Willis, který tu exceloval ve vedlejší roli sentimentálního drsňáka Butche. Willis si tímto výkonem napravil reputaci po několika propadácích a rozhodně tu předvedl jeden ze svých lepších výkonů. Dalším, kdo zde naplno zazářil, byl Ving Rhames, pro kterého taktéž znamenal tento film odpich k dalším hvězdným rolím. Jeho mafiánský boss Marsellus Wallace je brilantní filmová figura. Ve vedlejší roli tu na sebe také výrazně upozornila Uma Thurman, budoucí Tarantinova herecká můza, která si také vysloužila oscarovou nominaci - její tanec s Johnem Travoltou ve stylovém podniku Jack Rabbit Slim´s patří k jedné z mnoha kultovních scén zde přítomných. Ostatní menší role jsou obsazeny rovněž bezchybně, včetně téměř nepoznatelného Stevea Buscemiho v roli Buddy Hollyho, jednoho z číšníků v tomto podniku.
Pulp Fiction: Historky z podsvětí / Pulp FictionFilm má také kongeniální soundtrack, který je stejně kultovní jako samotný film. Tarantino má stejně jako Martin Scorsese nebo David Lynch jedinečný cit pro správný výběr písně a hudebního motivu, který ještě zesílí a podtrhne danou situaci. Pulp Fiction mají exkluzivní vzhled a Tarantino podle svých vlastních slov chtěl, aby jeho film, natočený za osm milionů dolarů, vypadal jako by byl dražší (epičtější). Tuto iluzi se mu podařilo navodit dokonale především v sekvenci z baru Jack Rabbit Slim´s, která jako by vypadla z padesátých let, do kterých je třpytivě stylizována.
Pulp Fiction jsou uzavřeným a dokonale propracovaným filmovým světem, který věrně odpovídá definici slova Pulp – jde o geniálně vymyšlený a natočený brak, který směšuje vlivy "vysoké" evropské kultury (Godardovy a Melvillovy filmy) s těmi béčkově americkými a asijskými. Jedním slovem, ukázka filmové postmoderny. Dala by se o nich napsat celá kniha, ale lepší bude, když si na ně zajdete do kina a ještě jednou si připomenete jeden z moderních filmových mezníků, který letos slaví dvacet let.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Zlodějíček Pumpkin s přítelkyní Honey Bunny se v kavárně domlouvají na další loupeži. Honey Bunny má skvělý nápad - vybrat přítomným kapsy a peněženky. Polibek pro štěstí a se zbraní v ruce se Pumpkin zvedá od svého stolu. Ještě netuší, že to nebude jen tak obyčejné přepadení, protože u nedalekého stolu sedí velmi zvláštními událostmi dne zmatený gangster Jules Winnfield...
Toho dne ráno se Jules se svým parťákem Vincentem Vegou vypravili vyřídit kšeft svého mafiánského bosse Marselluse Wallaceho. Vincent se vrátil z tříletého pobytu v Evropě a Marsellus ho pověřil bavením své manželky Mii, zatímco on bude mimo L. A. Má s ní zajít někam na večeři a dát na ni pozor... Vincent Vega a žena Marcelluse Wallaceho Když Vincent s Julesem dorazí k šéfovi, je u něj zrovna boxer Butch. Jeho kariéra je u konce a Marsellus mu nařizuje, aby svůj poslední zápas pustil v pátém kole. Marsellus si tak má přijít na slušné peníze...
Vincent si ještě potom zajde koupit koks, aby přežil večer s Wallaceovou paničkou. Ukáže se ale, že Mia je mladá a plná energie, kterou bere mimo jiné i z drog. Na večer mají zamluvený stůl v podniku "Mazaný králíček", hospodě pro fanoušky Elvise Presleyho a dalších hvězd. Během večeře se dají do řeči, celkem si padnou do oka. Mia donutí Vincenta zúčastnit se soutěže v tancování twistu, kterou vyhrají. Po návratu do domu si Vincent odskočí a během té chvíle, se Mia předávkuje koksem a upadne do šoku. Vypadá to, že umírá. Vincent musí rychle jednat...
Zlaté hodinky V domě Coolidgeových se objeví kapitán Koons. Je to voják, který sloužil spolu s panem Coolidgem ve Vietnamu a chce předat malému Butchovi zlaté náramkové hodinky. Butch se o přestávce mezi dvěma koly boxu probudí z této vzpomínky - snu. Hrdost mu nedovolí zápas prohrát. Zápas vyhraje - boxera dokonce zabije. Musí ale rychle prchnout před Wallacem. Utíká do taxíku, ve kterém se seznámí se zvědavou Esmeraldou. Ta by chtěla vědět, jaké to je zabít člověka. Butch to ale neví, o jeho smrti se dozvěděl až v taxíku. Neměl moc na výběr - jakmile se proslechlo, že má Butch prohrát, sázkaři rozbořili stánky bookmakerům. Navíc jeho protivník si ani pořádně nezašněroval rukavice, jinak by mohl žít. Esmeralda ho odveze do motelu, a za příplatek slíbí mlčenlivost. V pokoji už na Butche čeká jeho milenka Fabienne. Společně se chystají opustit L. A. a odletět někam do Tichomoří. Peněz mají dost - Butch nechal vsadit na své vítězství. Ráno ale zjistí, že Fabienne zabalila vše potřebné, kromě jeho zlatých hodinek. Butch se neskutečně rozčílí - měly pro něj obrovskou hodnotu. Musí se teď pro ně vrátit do bytu a doufat, že tam na něj nečekají gangsteři...
Situace kolem Bonnie Opět se vracíme do rána, kdy Vincent s Julesem vtrhli do bytu mladíků, aby vyzvedli Marsellusův kufr. Ve vedlejší místnosti je schovaný jeden z Brettových kamarádů s revolverem v ruce. Jakmile Jules zastřelí Bretta a jeho kamaráda, vyběhne ven a začne po nich zběsile střílet. Netrefí se však ani jednou a gangsteři ho rozstřílí. Jules to považuje za zázrak - Bůh prý odklonil kulky, které je měly stoprocentně zabít. V místnosti už kromě nich zůstane jen Marvin, který se krčí u dveří. Toho si vezmou jako rukojmí a jedou za Marsellusem. V autě Jules přemítá o zázraku. Je rozhodnutý - bylo to znamení a dnes skončí s dráhou zločinu, už nebude zabíjet ani vydírat. Vincent tomu nemůže uvěřit. Otočí se na zadní sedadlo, kde mlčky sedí Marvin, a ptá se ho na jeho názor. Jak ale Jules najede na hrbol, Vincent omylem rozstřelí Marvinovu hlavu po celém autě. Musejí něco udělat, auto je celé od krve.

Ocenění:
Academy Awards
1995 - Quentin Tarantino, Roger Avary (Původní scénář)
1995 - Nejlepší film (nominace)
1995 - Quentin Tarantino (Režie) (nominace)
1995 - John Travolta (Hlavní herec) (nominace)
1995 - Samuel L. Jackson (Vedlejší herec) (nominace)
1995 - Uma Thurman (Vedlejší herečka) (nominace)
1995 - Střih (nominace)

Golden Globes
1995 - Quentin Tarantino (Nejlepší scénář)
1995 - Nejlepší film - drama (nominace)
1995 - John Travolta (Nejlepší herec - drama) (nominace)
1995 - Quentin Tarantino (Nejlepší režie) (nominace) (nominace)
1995 - Uma Thurman (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
1995 - Samuel L. Jackson (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

Cannes IFF
1994 - Quentin Tarantino (Zlatá palma)

BAFTA
1995 - Samuel L. Jackson (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
1995 - Quentin Tarantino, Roger Avary (Původní scénář)
1995 - Nejlepší film (nominace)
1995 - Quentin Tarantino (Nejlepší režie) (nominace)
1995 - John Travolta (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
1995 - Uma Thurman (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
1995 - Andrzej Sekula (Nejlepší kamera) (nominace)
1995 - Nejlepší střih (nominace)
1995 - Zvuk (nominace)

New York Film Critics Circle
1994 - Quentin Tarantino (Nejlepší režisér)
1994 - Quentin Tarantino, Roger Avary (Nejlepší scénář)
1994 - Nejlepší film (nominace)
1994 - Samuel L. Jackson (Nejlepší herec) (nominace)
1994 - Uma Thurman (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association
1994 - Nejlepší film
1994 - Quentin Tarantino (Nejlepší režisér)
1994 - John Travolta (Nejlepší herec)
1994 - Quentin Tarantino, Roger Avary (Nejlepší scénář)

César Awards
1995 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

DABING
V českém znění: Pavel Trávníček - John Travolta (Vincent Vega), Libor Hruška - Samuel L. Jackson (Jules Winnfield), Alexej Pyško - Bruce Willis (Butch Coolidge), Václav Vydra - Ving Rhames (Marsellus Wallace), Jan Přeučil - Harvey Keitel (Winston Wolfe), Dana Černá - Uma Thurman (Mia Wallace), Zdeněk Podhůrský - Tim Roth (Pumpkin), Yvetta Blanarovičová - Rosanna Arquette (Jody), Miroslava Součková - Maria de Medeiros, Bronagh Gallagher (Fabienne, Trudy), Pavel Šrom - Christopher Walken (Koons), Kateřina Brožová - Angela Jones (Esmarelda Villalobos), Bohdan Tůma - Paul Calderon, Steve Buscemi (Buddy Holly, Paul), Radovan Vaculík - Duane Whitaker (Maynard), Burr Steers (Roger), (vedoucí restaurace), Antonín Navrátil - Quentin Tarantino (Jimmie Dimmick), Pavel Vondra - Peter Green (Zed), Frank Whaley (Brett), Martin Zounar - Eric Stoltz (Lance), Phil LaMarr (Marvin), Vanda Hybnerová - Brenda Hillhouse (Butchova matka), Amanda Plummer (Honey Bunny).
Překlad: Pavel Matějka
Zvuk: Antonín Němec, Petr Čapek
Produkce: Jiří Ptáček ml.
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Podhůrský
Vyrobilo: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov, 1995

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.10.1994 Gemini Film
Premiéra USA: 14.10.1994 Miramax Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 30.05.2005 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 25.4.2005 SPI Film
Poprvé na Blu-ray: 17.4.2013 H.C.E.

Tržby v ČR - Kč 7 397 750
Tržby celkem - $ 213 928 762
Návštěvnost v ČR 213 675
Náklady (Rozpočet) - $ 8 000 000
 
Tvůrci a herci
Quentin Tarantino (Režie), Lawrence Bender (Produkce), Andrzej Sekula (Hudba), Andrzej Sekula (Kamera), Sally Menke (Střih), Ronnie Yeskel (Casting), Gary M. Zuckerbrod (Casting), David Wasco (Scénografie), Betsy Heimann (Kostýmy), Stephen Hunter Flick (Zvuk), Ken King (Zvuk), Michelle Bühler (Masky), Quentin Tarantino (Scénář), Roger Avary (Scénář), John Travolta (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), Tim Roth (Herec), Uma Thurman (Herec), Christopher Walken (Herec), Bruce Willis (Herec), Harvey Keitel (Herec), Amanda Plummer (Herec), Rosanna Arquette (Herec), Eric Stoltz (Herec), Ving Rhames (Herec), Maria de Medeiros (Herec), Peter Greene (Herec), Duane Whitaker (Herec), Paul Calderon (Herec), Frank Whaley (Herec), Burr Steers (Herec), Phil LaMarr (Herec), Bronagh Gallagher (Herec), Quentin Tarantino (Herec), Steve Buscemi (Herec), Joseph Pilato (Herec), Angela Jones (Herec), Julia Sweeney (Herec), Laura Lovelace (Herec), Alexis Arquette (Herec), Lawrence Bender (Herec), Kathy Griffin (Herec), Michael Gilden (Herec), Dick Miller (Herec), Don Blakely (Herec)
 
1994/154/USA/Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Bílá Honda Civic, kterou Butch (Bruce Willis) nabourá do Marcelluse Wallace (Ving Rhames), se objevila také ve filmu Jackie Brown (1997) a Kill Bill 2 (2004).
- Uma Thurman měla původně námitky proti písni hrající během taneční soutěže v twistu v Mazaném králíčkovi, ale režisér si stál za svým. Řekl jí doslova: "Věř mi, je to perfektní."
- Film byl velice populární v amerických ghettech. Gauneři se snažili napodobovat atypický styl střelby s ledabyle pootočeným zápěstím a díky tomu se stávalo, že své oběti netrefili, jak původně zamýšleli, a způsobovali jim průstřely různých částí těla. Počet mrtvých díky tomu klesl, naopak vzrostl počet zraněných.
- Trofej z taneční soutěže v twistu pořádané v Mazaném králíčkovi Vincent (John Travolta) a Mia (Uma Thurman) nevyhráli, ale ukradli. Ve filmu se o tom nenápadně zmíní.
- John Travolta se chtěl lépe vcítit do role člověka závislého na heroinu, a tak režisér snímku Quentin Tarantino pozval svého kamaráda, který měl s heroinem dlouhodobou zkušenost. Ten mu poradil, ať se pořádně opije tequilou a lehne si do bazénku s horkou vodou. Travolta radu poté vyzkoušel se svou manželkou v hotelové vaně.
- Postava taxikářky Esmeraldy Villalobos (Angela Jones) byla inspirovaná postavou z krátkého filmu Curdled (1991) o kolumbijské emigrantce, která dělala "čističe" po vraždách, proto byla Esmeralda vraždami tak fascinovaná.
- Ve scéně, kdy si Mia (Uma Thurman) objednává shake, se číšník ptá, zda si dá Martin a Lewis nebo Amos a Andy. Dean Martin a Jerry Lewis bylo bělošské komediální duo, The Amos 'n Andy Show (od r. 1951) byl pořad s černošským duem v hlavní roli. Ptal se jí tedy, jestli chce vanilkový nebo čokoládový shake.
- Některé scény, ve kterých se objevuje Quentin Tarantino jako Jimmie, režíroval Robert Rodriguez. V titulcích však uveden není.
- Důvod, proč má Marcellus Wallace (Ving Rhames) na týlu náplast, je, že se Rhames před natáčením řízl žiletkou při holení hlavy.
- Film v televizi, který probudí Butche (Bruce Willis), je Nam's Angels (1970), pojednávající o motorkářském gangu Hells Angels bojujícím ve službách CIA ve vietnamské válce.
- Film se v roce 2008 umístil dle Amerického filmového institutu mezi nejlepšími gangsterkými filmy na 7. příčce.
 
Odkazy