Přichází Satan! / The Omen (1976/111/Velká Británie, USA/Horor, Mysteriózní, Thriller) 84%

20.08.2022 02:05
JEDNOU VĚTOU
„Narodil se v šest hodin, šestého dne, šestého měsíce...Damien, malý chlapec, který byl adoptován americkým diplomatem Robertem Thonem. Jak ale chlapec roste, začíná být zřejmé, že zde není něco v pořádku.“

OBSAH
Americký politik Thorn adoptuje za velice zvláštních okolností malého chlapce. Má jméno Damien a dějí se kolem něj záhadné věci. Při jedné jeho návštěvě zoologické zahrady propadnou zvířata nevysvětlitelnému záchvatu agresivity a množí se i smrtelné nehody v blízkosti rodiny Thornových - pokaždé v souvislosti s malým Damienem. Thorn si to začíná uvědomovat a v zoufalství vyhledá kněze, který mu objasní příčinu - jeho adoptivní syn je vtělením samotného Satana...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tento film byl pro mě neznámý dokud jsem ho neobjevil v prvním Top10 hororů na IMDB. Dlouho jsem čekal na Vymítače dábla, který se mi dostal nakonec do rukou a bylo z toho velké zklamání. The Omen: Satan přichází! je podle mě oproti Vymítači mnohem více děsivý a trochu více "o něčem". Herecké eso starých časů Gregory Peck hraje skvěle a David Warner mu perfektně sekunduje v roli vyděšeného fotografa. Film má skvělou, děsivou chorálovou hudbu. Richard Donner ze sebe dostal to nejlepší a již nikdy to nepřekonal. Kdo miluje horrory, musí povinně shlédnout! (Djkoma) 5*

Zručně napsaný děj, ve kterém jsou velmi efektní formou objasněny základní pojmy satanismu, neztratil ani po letech nic ze své chytlavosti. Gradace napětí stoupá s téměř „schodovitou“ přesností a spěje až ke konci, na němž by se měla závěrečná patnáctiminutovka vyučovat, protože já sám jsem chvílemi zapomínal dýchat. Zajímavá výprava ve stylu chladných velkolepých budov, které skýtá jak samotný dům velvyslance, tak i mnoho kostelů, po kterých se prochází nejistě pátrající Gregory Peck, kterého je radost sledovat a spolu s ním si prožívat téměř až nezdravé emoční vypětí, ke kterému nemalou měrou přispěla i hudba Jerryho Goldsmithe. Dle mého je Omen nejzdařilejší kousek svého subžánru. Přesto dávám „jenom“ čtyři hvězdičky, protože horory se satanskou tematikou mi nikdy řádně nepřirostli k srdci. (Isherwood) 4*

Mívám někdy ten pocit, když malá vletí s řevem do obýváku.., ale ne, dělám si legraci, ona je andílek.. Koitus Belzebuba a šakalí feny má za následek zrození antikrista, Donner chrlí jednu sugestivní scénu za druhou a diplomat Peck zcela nediplomaticky vláčí dítě po podlaze kostela s úmyslem udělat z něj na oltáři jehelníček, což na herce jeho gentlemanského formátu bylo vzhledem k očekáváním publika více než odvážné. Chválit Goldsmithovu hudbu je jako poučovat satanistu, ať si ten kříž na zdi v kuchyni otočí, že jinak nateče Ježíšovi krev do hlavy, nicméně i přes tu houstnoucí atmosféru, čím dál tím ostřejší zub času přeci jen na The Omen své ďábelské dílo vykonal. Odehrávat se to celé na začátku 21.století, sešli by se na konci při pohřbu satani dva. George junior by držel Damiena za ručku, skotský teriér Barney by dováděl v oválné pracovně s černým rotvajlerem a ze střechy prezidentského paláce by již na Saddáma mířil padající hromosvod.. (Gilmour93) 4*

V.I.M. FILMU
Přiznávám, že původně jsem se chystal vypravit mnohem dál do minulosti. Letní prázdniny jsou však časem hektickým, v němž se dovolená mísí s časovou tísní.. Proto jsem zvolil úspornější variantu, která ovšem sousloví „z nouze ctnost“ naplňuje rozhodně vrchovatě. Donnerův první Omen byl navzdory pokračováním nebo remakeům libovolného původu vždy jediný a pravý originál. Chápu jej jako úplně to nejlepší, co hororový žánr na satanské odbočce vyplodil. Přichází Satan má tu moc vyvolávat v mrazení v zádech i třicet let po svém vzniku a nejen v pokročilou noční hodinu. Napětí, psychologii a lákavou paranoiu, která lidský mozek zkouší už od chvíle, kdy poprvé uslyšel o Kristovi, Donner zkombinoval doslova učebnicově. Nemusíte mít zrovna slabost pro filmy, v nichž se pátrá po souvislostech pomocí tajemných fotek, záhadných nehod a tragických událostí tak jako já (i Dotek Medusy bych v této souvislosti považoval za potenciální V.I.M:), aby vás Donner mohl omotávat okolo předloktí víc, než by se slušelo na film o chlapečkovi se skelným pohledem. Hledání dějinného spiknutí, zájem o symboliku a pročítání biblických textů už sice v některých momentech působí komicky, Donnerovi se ale podařilo zvrátit úsměvnost některých teorií přímočarým útokem na nervovou soustavu. Nejen že už nikdy nebudete věřit roztomilým chlapečkům; archetypy fanatické satanistky, nebezpečné trojkolky a uvědomělého faráře vás můžou strašit mezi výjevy, které nevěří ve vyostřenou brutalitu, nýbrž v psychické vypjetí, v němž se kombinuje strach z neznámého, obava z věšteb i babských povídaček, kombinovaná s nevypočitatelností dětské psychiky (do níž jednoduše nevidíte, a jako rodič ani vidět nechcete). Hrozivou atmosféru by Donner pochopitelně nevykoumal bez Jerryho Goldsmithe a jeho skvostného soundtracku,.jenž by jistě jako jeden z prvních přilétl do rubriky V.I.S. o nejzásadnějších kompozicích filmové historie. A není to pouze o Ave Satani, nýbrž o trvale zneklidňujících smyčcích, které dodávají potížím dobře situované, nicméně stále obyčejné rodiny (Gregory Peck tyhle polohy vždy zvládal vyvažovat), ideální dávku šokantnosti i osudovosti, o níž se pokouší všechny ty religiózní průpovídky vůkol. Přichází Satan je přímočarým, ale nesmírně účinným výtahem obrazů strachu, uložených v našem podvědomí: Útočící zvířata, velcí černí psi a znepokojivá odpověď na otázku, co se děje s miminy, když neleží u maminky, proto pořád mají čím drásat. Donnerova pecka rozhodně novou verzi nepotřebovala - a ani nikdy potřebovat nebude.

OLDIES FILMU
Původní Donnerova verze z roku 1976 nasbírala už hodně vrásek, ale i v traileru pořád funguje a donutí vás o to víc nenávidět Mooreův laxní přístup. Přetočil scény do posledního milimetrového detailu, ale vykašlal se na emoce a žánrové nuance. Třeba zavile se tvářící klauni ve scéně Damienových narozenin jsou geniální, stejně tak tříkolková scéna je mnohem děsivější. Donner se navíc mohl spolehnout i na kvalitní herce a tehdy ještě originální zápletku. Moore nemá nic a tak bude spokojeně zapomenut. Co se samotné ukázky, to samozřejmě vzhledem k době vzniku není žádná sláva - psychotropní hudba a oldschoolový komentátor na náladě nepřidají, takže vám zůstane jen pár vychytaných úmrtí, nejrůznější úleky exotické zvěře a opakovaná hláška "his madddrrr". Dneska už by mě to do kina nezatáhlo, ale to bude asi tím, že na Satana a jeho zplozence nevěřím a ještě mi za to nikdy nic na hlavě nepřistálo.

VELKÁ RECENZE
Donnerův první velký film, který vypadá úplně jinak ve srovnání s tím, co točí dnes. Omen dle mého názoru nedisponuje takovou silou a úderností/razancí, jako dějově velmi podobný Vymítač Ďábla. Nebylo tady tolik sliných momentů, ani žádná scéna vymítání, což sice nevadí, ale občas film může lehoulince nudit. Atmosféra je zde navozována skrze hudbu. Nemyslím si, že je tohle Jerryho nejlepší dílo, ale rozhodně se řadí mezi ty silně nadprůměrná. Démonická hudba a sbory spívající Ave Satani skutečně nahánění hrůzu a tvoří tu silnou atmosféru, která je tady "jiná" než u Vymítače. Scénář je zamotanější, herecké výkony zdatnější a postavy prokreslenější. Nedá se říct, že bych se vyloženě bál (jako tomu bylo u Vymítače), ale neoddiskutovatelnou sílu film bezesporu má a to i s odstupem prakticky třiceti let. Nechybí zde dostatek krve, záhadná úmrtí a nějaké ty létající hlavy, potažmo zmrzačené obličeje, ale přežít se to vcelku dá a člověk se obohatí velmi nadstandartním filmovým počinem, který se dnes již po zásluze řadí mezi klasiku žánru a Richarda Donnera vynesl až na přední příčky Hollywoodské produkce.
Snímek navazuje na vlnu obliby hororů se satanskou tematikou, kterou v roce 1968 zahájil Roman Polanski adaptací Levinovy prózy Rosemary má děťátko, ale definitivně ji odstartoval o pět let později film Vymítač ďábla. Přestože kritici nebyli s úrovní satanských filmů spokojeni, publikum projevovalo nevšední zájem. V případě filmu Přichází Satan nejde o lacině krvavý horror, ale o napínavý thriller s pokusem psychologického vykreslení postav a spojení linie politické s linií okultismu a satanských motivů.
Přichází satan! (anglicky The Omen) je americko-britský filmový horor z roku 1976 režírovaný Richardem Donnerem podle scénáře Davida Seltzera. V kinech se objevil v červnu 1976, získal uznání kritiků a zaznamenal výrazný obchodní úspěch, s tržbami 60 milionů USD se zařadil mezi nejvýnosnější filmy v USA. Film obdržel dvě nominace, Jerry Goldsmith nakonec dostal Oskara za nejlepší původní hudbu.

Ocenění:
Academy Awards
1977 - Jerry Goldsmith (Hudba)
1977 - Píseň (nominace)

BAFTA
1977 - Billie Whitelaw (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

San Sebastián IFF
1976 - Richard Donner (Zlatá mušle pro nejlepší film) (nominace)

Ocenění:
Academy Awards
1977 - Jerry Goldsmith (Nejlepší hudba)
1977 - Nejlepší původní píseň (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
1977 - Billie Whitelaw (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

The Saturn Awards
1977 - Nejlepší horor (nominace)

San Sebastián International Film Festival
1976 - Richard Donner (Zlatá mušle pro nejlepší film) (nominace)

DABING
-

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 16.7.1992
Premiéra USA: 25.6.1976 20th Century Fox
Premiéra Velká Británie: 16.9.1976     
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 11.3.2008 (DVD) Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 3.11.2008 11.03.2008
Poprvé na DVD: 1.10.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 7.4.2021 Magic Box

Náklady (Rozpočet) - $ 2 800 000

FILMY V SÉRII
Přichází Satan!
Horor / Mysteriózní, Velká Británie / USA, 1976
Režie: Richard Donner, Hrají: Gregory Peck, Lee Remick

Damien
Horor / Drama, USA, 1978
Režie: Don Taylor, Mike Hodges, Hrají: William Holden, Lee Grant

Omen 3: Poslední střetnutí
Horor / Thriller, Velká Británie / USA, 1981
Režie: Graham Baker, Hrají: Sam Neill, Rossano Brazzi

Satan přichází
Horor / Thriller, USA, 2006
Režie: John Moore, Hrají: Liev Schreiber, Julia Stiles
 
Tvůrci a herci
Richard Donner (Režie), Harvey Bernhard (Produkce), Jerry Goldsmith (Hudba), Gilbert Taylor (Kamera), Stuart Baird (Střih), Maude Spector (Casting), Carmen Dillon (Scénografie), - (Kostýmy), Gordon Everett (Zvuk), David Seltzer (Scénář), Gregory Peck (Herec), Lee Remick (Herec), David Warner (Herec), Billie Whitelaw (Herec), Harvey Stephens (Herec), Patrick Troughton (Herec), Martin Benson (Herec), John Stride (Herec), Freda Dowie (Herec), Nicholas Campbell (Herec), Leo McKern (Herec), Ya'ackov Banai (Herec), Tommy Duggan (Herec), Roy Boyd (Herec), Robert Rietty (Herec), Harvey Bernhard (Herec), Don Fellows (Herec), Ronald Leigh-Hunt (Herec), Victor Harrington (Herec), Juba Kennerley (Herec), Betty McDowall (Herec), Bruce Boa (Herec), Guglielmo Spoletini (Herec), Sheila Raynor (Herec), Miki Iveria (Herec), Patrick McAlinney (Herec)
 
1976/111/Velká Británie, USA/Horor, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Billie Whitelaw (pani Baylocková) sa narodila 6.6., a teda v rovnaký dátum v akom mal film premiéru.
- Jedným z dôvodov, prečo Gregory Peck prijali rolu Roberta Thorna, bol pocit viny, že nebol pri tom, keď jeho syn Jonathon spáchal samovraždu v roku 1975.
- Za špeciálnymi efektami filmu stojí John Richardson. Ten počas postprodukcie išiel autom so svojou asistentkou Liz. Došlo k nehode, ktorú on sám prežil, Liz bohužiaľ nie. Škaredá nehoda jej doslova odtrhla hlavu.
- Peck, režisér a producenti mali rezervované miesta v reštaurácii neďaleko hotela, ktorý vyhodila Írska republikánska armáda do povetria. Večeru našťastie nestihli, keďže za obeť výbuchu padla aj reštaurácia.
- Film bol zakázaný na Novom Zélande.
- Na propagaci filmu byla vynaložena ve své době vysoká částka - skoro 6 milionů dolarů. (Zdroj: 101 hororů, které musíte vidět, než umřete).
- Reklamní slogan k filmu zněl: "Dobré ráno. Jste o den blíže konci světa."
- Film bol uvedený do kín 6.6.1976 a jeho remake 6.6.2006. V oboch dátumoch sa nachádzajú tri šestky, čo je označenie pre Satana.
- Hlavná úloha bola ponúknutá aj Royovi Scheiderovi a Williamovi Holdenovi, no odmietli.
- Text ústřední písně "Ave Satani" obsahuje řadu nesprávných latinských deklinací. Chybný je už samotný název, který by měl znít "Ave Satanas".
- Více než dvojnásobek rozpočtu filmu (2,8 milionů dolarů) byl vydán na reklamu.
- Režie byla nabídnuta Miku Hodgesovi, ten však odmítl. Druhý díl s názvem Damien: Omen II (1978) však již režíroval, avšak byl nahrazen kvůli „tvůrčím neshodám“.
- Gregory Peck dostal za svou roli honorář 250 000 dolarů + 10% ze zisku. Film přitom v kinech vydělal více než 60 milionů dolarů, a to jen v USA.
- Aby štáb donutil paviány zaútočit na auto v zoo, musel ošetřovatel na zadním sedadle mávat s hlavou paviána vyrobenou z papíru.
- Za temné chorály, kde sbor opkauje slova ,,sangius bebimus, corpus edimus" (pijeme krev, jíme maso), dostal skladatel Jerry Goldsmith svého jediného Oscara za Nejlepší hudbu.
- Citát otce Brennana o nekonečném moři nebyl z Bible, ale byl napsán speciálně pro film.
- Richard Donner se rozhodl, že Harvey Stephens si musí své vlasy obarvit na černo (je přírodní blonďák). Teprve potom mu přišel dost ďábelský.
- Gregory Peck dostal roli velvyslance Roberta Thorna až poté, co Charlton Heston odmítl tuto roli kvůli natáčení filmu Midway.
 
Odkazy