Poslední souboj / The Last Duel (2021/152/USA/Drama, Historický) 82%
02.04.2022 17:00
Zajímavost k filmu
- Ve filmu jsou přihlížející souboje zcela ticho. Je to záměr pro historickou přesnost, jelikož tehdy pokud někdo pokřikoval nebo jakkoliv komentoval souboj, tak rodinně se odcizil veškerý majetek a aktér propadl hrdlem.
- Na souboj chtěl také vyzvat bratr Marguerite spolupachatele zločinu Adama Louvela (Adam Nagaitis), ale nedostal k tomu povolení.
- I když se zdá, že se znásilnění bralo ve středověku jako malichernost, tak opak je pravdou. Trestem za něj byla smrt i ztráta majetku. Dokonce se mu přezdívalo „zločin zločinů“.
- Pár let před touto událostí se řešil i případ sporu mezi mužem a psem, který se také řešil soubojem. Arénu měli před katedrálou Notre-Dame. Poté, co se muž vzdal, byl oběšen.
- Skutečný Jacques Le Gris (Adam Driver) byl pasován na rytíře jen pár okamžiků před soubojem.
- Skutečný Jean de Carrouges (Matt Damon) se po aféře stal člen samotné královské družiny a zemřel v roce 1396 v Bulharsku během křížové výpravy.
- Vyřízení si účtů, či prokázání nevinny v době, kdy se film odehrává, formou soubojů bylo již na ústupu. Především bylo těžké se ho domoci, protože ho musel posvětit samotný král. Tento konkrétní souboj byl dokonce odložen z původního termínu do času Vánoc, jelikož tehdejší král Karel VI. (Alex Lawther) si nechtěl souboj nechat ujít, ale bránilo mu v tom tažení na Angličany.
- Snímek si v pokladnách kin nevedl příliš dobře. Režisér Ridley Scott pak v jednom z rozhovorů za tento finanční neúspěch obvinil současnou generaci závislou na mobilech. Doslova řekl: „Současné obecenstvo bylo vychováváno pouze těmi zas*anými mobily. Mileniálové, kteří se nechtějí naučit nic nového, pokud jim to neřeknete skrz mobil.“
- Matt Damon měl problém s růstem vousů, a tak maskéři vyzkoušeli více než 20 druhů nalepovacích bradek. Herec měl ve výsledku kvůli těmto „nasazovacím“ vousům vyrážku, která byla tak nepříjemná a otravná, že ji musel ledovat balíčky ledu po každé natočené scéně.
- Film má název Poslední souboj podle souboje mezi Legrisem (Adam Driver) a Carrougesem (Matt Damon), který ovšem nebyl posledním soubojem na život a na smrt ve středověké Francii, ten se odehrál až v roce 1547 mezi Guyem Chabotem de Jarnacem a Françoisem de Vivonnem.
- I přes veškerou historickou věrohodnost, kterou se film snaží zachovávat, v žádných kronikách, spisech či zachovalostech se nikdy neobjevila zmínka o existenci helmy s jakýmsi polo-hledím, kterou ve filmu můžeme vidět. Tyto helmy byly vytvořeny čistě za účelem filmu, kvůli lepšímu rozpoznání hlavních postav, nejsou však historicky přesné, protože v boji by pak nositeli přinášeli značnou nevýhodu.
- První film Ridleyho Scotta Soupeři (1977) byl také založen na souboji dvou lidí.
- Nicole Holofcener byla do projektu zapojena, aby dodala scénáři ženské perspektivy.
- Film byl natočen podle knihy „The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France“, kterou napsal Eric Jager.
- Matt Damon spolu s manželkou a čtyřmi dětmi uvízl kvůli vládou nařízené izolaci na jaře 2020 v Irsku, kde v Dalkey za Dublinem natáčel tento film.
JEDNOU VĚTOU
„Král Karel VI. prohlašuje, že rytíř Jean de Carrouges urovná svůj spor se svým panošem tím, že ho vyzve na souboj."
OBSAH
Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Určitě to chce mít velký sebevědomí, abyste, vlastně totálně epicky, natočili komorní středověké drama. A kdo jiný může mít sebevědomí na rozdávání, než slovutný Ridley Scott. Na Poslední souboj jsem se hodně těšil. Příběh nabádal k originalitě, herci ke krásným výkonům a atmosféra k tomu nejlepšímu, co ze středověku vychází. No a Ridley mi to všechno dal měrou vrchovatou, že jsem se mu tady za to musel odvděčit totální pětihvězdou. Já totiž dlouho nezažil film, který by na mě navalil absolutní filmovej středověk. Se vším všudy. Takže s jednotlivostmi v prostředí, s chováním ústředních postav, které nejsou ani dobré, ani zlé, prostě jen moc středověké, ale i s atmosférou doby, se kterou se dokáže pochlubit málokterý film. Herecký koncert Matta Damona, Bena Afflecka, Adama Drivera a Jodie Cormer způsobil, že jsem celý večer přemýšlel nad samotným závěrem filmu. Stačila jedna věta, abych měl co dělat, abych vůbec usnul. Takové pocity mám rád. Jsou důkazem, že jsem byl svědkem něčeho jedinečného a tím Poslední souboj jednoznačně je. (Malarkey) 5*
Velký film, který v divákovi roste. Tři výborní herci v perfektně natočeném a chirurgicky přesném filmu, který nediskutuje o pravdě, ale ukazuje jednu pravdu z různých pohledů. Síla Posledního souboje není jenom v jeho pojetí (tři příběhy z pohledu každé z hlavních postav), ani ve středověké variaci na metoo, ale hlavně o kontextu. Všechny tři postavy mají ze svého pohledu pravdu, všichni vnímají stejnou situaci, ale v kontextu je to vnímání odlišné. Situace ve středověku, kde je mužská čest a jméno důležitější než život nebo žena jako majetek muže, je pro nás už poměrně dost vzdálený koncept. Naštěstí právě rytíři a souboje mají určitou romantiku a pohádkovost, v které jsme schopni tyto koncepty přijmout a pracovat s nimi. Tenhle film prakticky nemá slabiny a já tomu dávám tak týden, než hodnocení zvednu na plný počet. A proč? Protože podle mě je tohle asi nejlepší film o vnímání světa z mužské i ženské perspektivy a pomocí malých detailů dokáže zachytit nejen mužský macho/ego svět, ale i ženskou citlivost a emoční rozkolísanost. (Djkoma) 4*
Tohle je přesně ten typ filmu, který by se měl líbit jak chlapům, tak ženám. Příběj je postupně vyprávěn očima tři hlavních postav, kde prim hrají především dialogy a méně i více drobnější detaily jednolivých scén. Vše krásně graduje a výustí ve velmi kvalitně natočený závěrečný fightek alá středověk. Rozhodně se nejedná o nějaký velkobiják plný rozmáchlých bitev. Naopak Ridley chce daleko víc jít do nitra mužů a žen a jejich práv, pocitů, povinností a tradic ve 14 století. Některé scény jsou mimořádně silné (dotazy na Marguerite ) a některé i poměrně brutálnější, takže o dobovou atmosféru netřeba se strachovati. Poslední věc, Ridley umí skvěle vést herce. O Adamovi asi už všichni víme, že je hodně, ale hodně dobrej herec, Matt Damon mě sice nikdy nepřišel jako nějakej oscar herec, ale umí si vybírat postavy a režiséry, takže taky na pohodu a na závěr jsem si nechal růži mezi trny Jodie Comer, absolutně dokonale trefila tu kombinaci ženské křehkosti a vnitřní síly, naprosto skvělá. Jo a ještě je tam vlastně Beník i u něj si myslím, že z něj Ridley vymlátil maximum možnýho. Zkrátka kvalitní filmový zážitek po všech stránkách. (Enšpígl) ř*
VELKÁ RECENZE
Další velkolepá historická podívaná od režiséra Gladiátora.
Při pohledu na kariéru Ridleyho Scotta se musí člověk ptát na dvě věci. Jak je možné, že natočil tolik pecek a proč ještě nemá Oscara. Když se ale podíváme pozorněji, ukáže se, že vedle Blade Runnera, Vetřelce, Černý jestřáb sestřelen (v pondělí v Aeru!), Amerického gangstera a historických klasik Gladiátor a Království nebeské tam je nečekaně hodně průměrných a občas i ne úplně špatných kousků. Scott si umí vybrat slabší chvilku a poslední roky to navíc vypadá, že si dělá co chce bez ohledu na to, jestli to chtějí diváci. Konzultant a poslední Vetřelec by mohli vyprávět. Takže u každé jeho novinky jsme zvědaví a natěšení, ovšem taky malilinko nervózní, jestli to zas nebude malinko úlet. Poslední souboj naštěstí potvrzuje, že Scott pořád umí točit jako zamlada.
Asi už jste zaslechli, že tahle historická podívaná je něco trošku jiného než třeba Království nebeské. A že i když se trailery pokoušejí lákat na velkolepou podívanou, ve skutečnosti natočil Scott velmi komorní snímek. A vůbec to nevadí. Pár výjevů ze spíš menších bitev tu pochopitelně uvidíte i na ten zmíněný poslední souboj samozřejmě dojde, většinu času si však tvůrci vystačí s tím, že si pár lidí povídá. A dovede to být až nečekaně strhující.
Scott a scenáristická trojice Damon, Affleck a Nicole Holofcener totiž vypráví o jednom přátelství, hrátkách mocných a znásilnění/neznásilnění způsobem odkoukaným z Rašomonu a dalších filmů, jejichž tvůrci vědí, že cesta k pravdě může být dost komplikovaná a hodně ji ovlivňuje to, kdo zrovna mluví. Poslední souboj je tak rozdělený na tři kapitoly, v nichž se řeší návrat z války, manželství Jeana de Carrougese s půvabnou Marguerite a jeho přátelství s Jacquesem Le Grisem, které se však postupně mění v rivalitu a později i v otevřenou nenávist. Jenže kdo je tady hrdina, kdo zloduch, kdo oběť a kdo všechno dohromady? Na to by vám asi každý z nich odpověděl jinak.
De Carrouges, Le Gris i Marguerite dostávají vlastní kapitolu a v ní vlastní prostor jak události které vedly k souboji na život a na smrt převyprávět. Část událostí tak prožívají všichni tři hrdinové a všichni tři pochopitelně jinak. Když de Carrouges požádá svou ženu, aby políbila Le Grise a dokázala tak upřímné přátelství jeho rodu, bere to jako povinnost. Pro jejího muže je to zase něco, čím se moc nezabývá, protože šlo o dobový zvyk. A pro Le Grise náznak toho, že krásné ženě není lhostejný. A samotné znásilnění? Volání o pomoc může být skutečně volání o pomoc. A nebo prostě jen dáma dělá drahoty, aby zůstala dámou? Každý z hrdinů je ve svém vyprávění tím, kdo je v právu.
Scott zároveň nedává moc prostoru scénám, ve kterých by se ti tři střetli a museli si věci vyříkat. Samotný soud zabere pár minut a hrdinové v něm jen potvrdí svoje názory a přesvědčení, takže nakonec zůstává jen na divákovi, komu bude věřit, nebo spíš čí verzi bude víc rozumět a chápat. Navíc s postupujícím časem začne být evidentní, že tu nejde jen a pouze o samotné znásilnění, ale vztahy mezi trojicí jsou mnohem komplikovanější a prakticky není možné určit, kdo je zloduch a kdo klaďák.
Celkově se dá říct, že se tu pořád mluví. Scottova režie je tomu samozřejmě podřízená, ale to neznamená, že by prostě jen postavil kameru a nechal ji snímat dva až čtyři herce v historických kostýmech. Scott poskládal Poslední souboj hlavně z velmi krátkých scén, ničím se v nich nezdržuje a na takhle komorní příběh skoro až pádí dopředu. Nepokouší se nijak zásadně vizuálně odlišovat jednotlivé kapitoly podle vypravěče, zároveň je tu ovšem jen mimimum scén, u kterých by měl člověk pocit, že se to celé vleče. Scott nechá hrdiny někam přijít nebo přijet, říct, co mají na srdci a hned stříhá a přesouvá se k události, k níž došlo až o několik dní nebo třeba i let později. Kostýmní dramata založená na dialozích často končí jako nudné a utahané blábolení, jehož tvůrci kašlou na to, aby vyprávěli filmově. Scott mezi ně naštěstí nepatří.
Kdykoliv dostane příležitost předvést nějakou efektní podívanou, využije ji. Nespěchá, ale nezdržuje se tím, že by se kochal kostýmy jen proto, že jsou hezké. Nechává mluvit scénář a herce a ti do toho dávají všechno. Závěrečný duel je pak už jen bonusová lahůdka, při níž se otřásá celý kinosál a každou ránu, kterou si soupeři uštědří, budete cítit taky. Jodie Comer i Adam Driver jsou vynikající a dovedou strhnout, Damonovi sedí zasmušilý výraz a Ben Affleck tu je v roli požitkářského šlechtice/hovada nakonec možná jedinou postavou, které lze mezi mužskými hrdiny vyloženě držet palce a vážit si jí, protože svou zkaženost neskrývá.
Poslední souboj je i přes svou komornost strhující drama se skvělými herci, atraktivní strukturou a dech beroucím finále. Možná bych uvítal, kdyby Scott a jeho scenáristická parta víc tlačili na nejednoznačnost, protože je vcelku jasné, jak celá věc probíhala a kdo si zaslouží, abyste mu ve finále fandili, na druhou stranu u témat jako znásilnění, se asi hodí toho zlého definovat tak, aby to pochopili i méně pozorní diváci. A vzhledem k tomu, že na rozdíl od zla se tu skutečné dobro s postupující stopáží hledá čím dál hůř a málokdo z hrdinů dojde do finále morálně neposkvrněný, reálně to jako problém nevidím.
Běžte na to. Poslední souboj si nezaslouží, aby skončil jako propadák. A velké plátno mu vážně sluší.
Ocenění:
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2021 - Ben Affleck (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)
DABING
1.DABING (VOD)
V českém znění: Martin Preiss - Matt Damon (Jean de Carrouges), David Švehlík - Adam Driver (Jacques LeGris), Ondřej Sokol - Ben Affleck (Pierre d'Alençon), Libor Hruška - Nathaniel Parker (Sir Robert D'Thibouville), Blanka Zdichyncová - Harriet Walter (Nicole de Carrouges), Luděk Čtvrtlík - Ian Pirie (Henri), Daniel Krejčík - Alex Lawther (král Karel VI.), Jan Vágner - Michael McElhatton (Bernard de Latour), Jakub Saic - William Houston (herold u duelu), Viktor Dvořák - Adam Nagaitis (Adam Louvel), Milan Kačmarčík - Marton Csokas (Crespin), Stanislav Lehký - Stephen Brennan (lékař), Jan Szymik - Željko Ivanek (Le Coq), Jan Teplý ml. - Florian Hutter (právník), Luděk Nešleha - John Kavanagh (kněz zpovídající LeGrise) Petra Hobzová, Tomáš Karger, Otto Rošetzký, Zuzana Mixová, Michal Gulyáš, Jiří Valšuba, Martin Zahálka, Martin Janouš, Denisa Nesvačilová, Eva Miláčková a další
Překlad: Michal Stárek, Petr Putna
Asistent režie a produkce: Marek Hrazdil, Jan Jabůrek
Zvuk a střih zvuku: Guillermo Teillier, Klárka Javoříková
Výsledný mix: Shepperton International
Kreativní supervizor: Jarek Wójcik, Nina Strenková
Dialogy a režie: Magda Landsmannová
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobilo Studio Virtual® - 2021
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.10.2021 Falcon
Premiéra USA: 15.10.2021 20th Century Studios
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 2.3.2022 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 2.3.2022 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 2 029 681
Tržby celkem - $ 30 600 000
Návštěvnost v ČR 11 862
Náklady (Rozpočet) - $ 100 000 000
„Král Karel VI. prohlašuje, že rytíř Jean de Carrouges urovná svůj spor se svým panošem tím, že ho vyzve na souboj."
OBSAH
Příběh se odehrává ve Francii 14. století a je o posledním, oficiálním, Francií posvěceném duelu mezi dvěma muži. Jean de Carrouges (Matt Damon) a Jacques Le Gris (Adam Driver) jsou přátelé, ze kterých se stanou rivalové. Středobodem jejich pře je Marguerite (Jodie Comer), žena Carrougese. Tu Le Gris dle jejích slov napadne, ona ho veřejně obviní, jenže on tvrdí, že je nevinný. Carrouges začne bránit čest své ženy a výsledkem je duel s tím nejvyšším rizikem – smrtí. V případě prokázání nevinny Le Grise navíc Marguerite hrozí ještě upálení za živa. (Falcon)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Určitě to chce mít velký sebevědomí, abyste, vlastně totálně epicky, natočili komorní středověké drama. A kdo jiný může mít sebevědomí na rozdávání, než slovutný Ridley Scott. Na Poslední souboj jsem se hodně těšil. Příběh nabádal k originalitě, herci ke krásným výkonům a atmosféra k tomu nejlepšímu, co ze středověku vychází. No a Ridley mi to všechno dal měrou vrchovatou, že jsem se mu tady za to musel odvděčit totální pětihvězdou. Já totiž dlouho nezažil film, který by na mě navalil absolutní filmovej středověk. Se vším všudy. Takže s jednotlivostmi v prostředí, s chováním ústředních postav, které nejsou ani dobré, ani zlé, prostě jen moc středověké, ale i s atmosférou doby, se kterou se dokáže pochlubit málokterý film. Herecký koncert Matta Damona, Bena Afflecka, Adama Drivera a Jodie Cormer způsobil, že jsem celý večer přemýšlel nad samotným závěrem filmu. Stačila jedna věta, abych měl co dělat, abych vůbec usnul. Takové pocity mám rád. Jsou důkazem, že jsem byl svědkem něčeho jedinečného a tím Poslední souboj jednoznačně je. (Malarkey) 5*
Velký film, který v divákovi roste. Tři výborní herci v perfektně natočeném a chirurgicky přesném filmu, který nediskutuje o pravdě, ale ukazuje jednu pravdu z různých pohledů. Síla Posledního souboje není jenom v jeho pojetí (tři příběhy z pohledu každé z hlavních postav), ani ve středověké variaci na metoo, ale hlavně o kontextu. Všechny tři postavy mají ze svého pohledu pravdu, všichni vnímají stejnou situaci, ale v kontextu je to vnímání odlišné. Situace ve středověku, kde je mužská čest a jméno důležitější než život nebo žena jako majetek muže, je pro nás už poměrně dost vzdálený koncept. Naštěstí právě rytíři a souboje mají určitou romantiku a pohádkovost, v které jsme schopni tyto koncepty přijmout a pracovat s nimi. Tenhle film prakticky nemá slabiny a já tomu dávám tak týden, než hodnocení zvednu na plný počet. A proč? Protože podle mě je tohle asi nejlepší film o vnímání světa z mužské i ženské perspektivy a pomocí malých detailů dokáže zachytit nejen mužský macho/ego svět, ale i ženskou citlivost a emoční rozkolísanost. (Djkoma) 4*
Tohle je přesně ten typ filmu, který by se měl líbit jak chlapům, tak ženám. Příběj je postupně vyprávěn očima tři hlavních postav, kde prim hrají především dialogy a méně i více drobnější detaily jednolivých scén. Vše krásně graduje a výustí ve velmi kvalitně natočený závěrečný fightek alá středověk. Rozhodně se nejedná o nějaký velkobiják plný rozmáchlých bitev. Naopak Ridley chce daleko víc jít do nitra mužů a žen a jejich práv, pocitů, povinností a tradic ve 14 století. Některé scény jsou mimořádně silné (dotazy na Marguerite ) a některé i poměrně brutálnější, takže o dobovou atmosféru netřeba se strachovati. Poslední věc, Ridley umí skvěle vést herce. O Adamovi asi už všichni víme, že je hodně, ale hodně dobrej herec, Matt Damon mě sice nikdy nepřišel jako nějakej oscar herec, ale umí si vybírat postavy a režiséry, takže taky na pohodu a na závěr jsem si nechal růži mezi trny Jodie Comer, absolutně dokonale trefila tu kombinaci ženské křehkosti a vnitřní síly, naprosto skvělá. Jo a ještě je tam vlastně Beník i u něj si myslím, že z něj Ridley vymlátil maximum možnýho. Zkrátka kvalitní filmový zážitek po všech stránkách. (Enšpígl) ř*
VELKÁ RECENZE
Další velkolepá historická podívaná od režiséra Gladiátora.
Při pohledu na kariéru Ridleyho Scotta se musí člověk ptát na dvě věci. Jak je možné, že natočil tolik pecek a proč ještě nemá Oscara. Když se ale podíváme pozorněji, ukáže se, že vedle Blade Runnera, Vetřelce, Černý jestřáb sestřelen (v pondělí v Aeru!), Amerického gangstera a historických klasik Gladiátor a Království nebeské tam je nečekaně hodně průměrných a občas i ne úplně špatných kousků. Scott si umí vybrat slabší chvilku a poslední roky to navíc vypadá, že si dělá co chce bez ohledu na to, jestli to chtějí diváci. Konzultant a poslední Vetřelec by mohli vyprávět. Takže u každé jeho novinky jsme zvědaví a natěšení, ovšem taky malilinko nervózní, jestli to zas nebude malinko úlet. Poslední souboj naštěstí potvrzuje, že Scott pořád umí točit jako zamlada.
Asi už jste zaslechli, že tahle historická podívaná je něco trošku jiného než třeba Království nebeské. A že i když se trailery pokoušejí lákat na velkolepou podívanou, ve skutečnosti natočil Scott velmi komorní snímek. A vůbec to nevadí. Pár výjevů ze spíš menších bitev tu pochopitelně uvidíte i na ten zmíněný poslední souboj samozřejmě dojde, většinu času si však tvůrci vystačí s tím, že si pár lidí povídá. A dovede to být až nečekaně strhující.
Scott a scenáristická trojice Damon, Affleck a Nicole Holofcener totiž vypráví o jednom přátelství, hrátkách mocných a znásilnění/neznásilnění způsobem odkoukaným z Rašomonu a dalších filmů, jejichž tvůrci vědí, že cesta k pravdě může být dost komplikovaná a hodně ji ovlivňuje to, kdo zrovna mluví. Poslední souboj je tak rozdělený na tři kapitoly, v nichž se řeší návrat z války, manželství Jeana de Carrougese s půvabnou Marguerite a jeho přátelství s Jacquesem Le Grisem, které se však postupně mění v rivalitu a později i v otevřenou nenávist. Jenže kdo je tady hrdina, kdo zloduch, kdo oběť a kdo všechno dohromady? Na to by vám asi každý z nich odpověděl jinak.
De Carrouges, Le Gris i Marguerite dostávají vlastní kapitolu a v ní vlastní prostor jak události které vedly k souboji na život a na smrt převyprávět. Část událostí tak prožívají všichni tři hrdinové a všichni tři pochopitelně jinak. Když de Carrouges požádá svou ženu, aby políbila Le Grise a dokázala tak upřímné přátelství jeho rodu, bere to jako povinnost. Pro jejího muže je to zase něco, čím se moc nezabývá, protože šlo o dobový zvyk. A pro Le Grise náznak toho, že krásné ženě není lhostejný. A samotné znásilnění? Volání o pomoc může být skutečně volání o pomoc. A nebo prostě jen dáma dělá drahoty, aby zůstala dámou? Každý z hrdinů je ve svém vyprávění tím, kdo je v právu.
Scott zároveň nedává moc prostoru scénám, ve kterých by se ti tři střetli a museli si věci vyříkat. Samotný soud zabere pár minut a hrdinové v něm jen potvrdí svoje názory a přesvědčení, takže nakonec zůstává jen na divákovi, komu bude věřit, nebo spíš čí verzi bude víc rozumět a chápat. Navíc s postupujícím časem začne být evidentní, že tu nejde jen a pouze o samotné znásilnění, ale vztahy mezi trojicí jsou mnohem komplikovanější a prakticky není možné určit, kdo je zloduch a kdo klaďák.
Celkově se dá říct, že se tu pořád mluví. Scottova režie je tomu samozřejmě podřízená, ale to neznamená, že by prostě jen postavil kameru a nechal ji snímat dva až čtyři herce v historických kostýmech. Scott poskládal Poslední souboj hlavně z velmi krátkých scén, ničím se v nich nezdržuje a na takhle komorní příběh skoro až pádí dopředu. Nepokouší se nijak zásadně vizuálně odlišovat jednotlivé kapitoly podle vypravěče, zároveň je tu ovšem jen mimimum scén, u kterých by měl člověk pocit, že se to celé vleče. Scott nechá hrdiny někam přijít nebo přijet, říct, co mají na srdci a hned stříhá a přesouvá se k události, k níž došlo až o několik dní nebo třeba i let později. Kostýmní dramata založená na dialozích často končí jako nudné a utahané blábolení, jehož tvůrci kašlou na to, aby vyprávěli filmově. Scott mezi ně naštěstí nepatří.
Kdykoliv dostane příležitost předvést nějakou efektní podívanou, využije ji. Nespěchá, ale nezdržuje se tím, že by se kochal kostýmy jen proto, že jsou hezké. Nechává mluvit scénář a herce a ti do toho dávají všechno. Závěrečný duel je pak už jen bonusová lahůdka, při níž se otřásá celý kinosál a každou ránu, kterou si soupeři uštědří, budete cítit taky. Jodie Comer i Adam Driver jsou vynikající a dovedou strhnout, Damonovi sedí zasmušilý výraz a Ben Affleck tu je v roli požitkářského šlechtice/hovada nakonec možná jedinou postavou, které lze mezi mužskými hrdiny vyloženě držet palce a vážit si jí, protože svou zkaženost neskrývá.
Poslední souboj je i přes svou komornost strhující drama se skvělými herci, atraktivní strukturou a dech beroucím finále. Možná bych uvítal, kdyby Scott a jeho scenáristická parta víc tlačili na nejednoznačnost, protože je vcelku jasné, jak celá věc probíhala a kdo si zaslouží, abyste mu ve finále fandili, na druhou stranu u témat jako znásilnění, se asi hodí toho zlého definovat tak, aby to pochopili i méně pozorní diváci. A vzhledem k tomu, že na rozdíl od zla se tu skutečné dobro s postupující stopáží hledá čím dál hůř a málokdo z hrdinů dojde do finále morálně neposkvrněný, reálně to jako problém nevidím.
Běžte na to. Poslední souboj si nezaslouží, aby skončil jako propadák. A velké plátno mu vážně sluší.
Ocenění:
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2021 - Ben Affleck (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)
DABING
1.DABING (VOD)
V českém znění: Martin Preiss - Matt Damon (Jean de Carrouges), David Švehlík - Adam Driver (Jacques LeGris), Ondřej Sokol - Ben Affleck (Pierre d'Alençon), Libor Hruška - Nathaniel Parker (Sir Robert D'Thibouville), Blanka Zdichyncová - Harriet Walter (Nicole de Carrouges), Luděk Čtvrtlík - Ian Pirie (Henri), Daniel Krejčík - Alex Lawther (král Karel VI.), Jan Vágner - Michael McElhatton (Bernard de Latour), Jakub Saic - William Houston (herold u duelu), Viktor Dvořák - Adam Nagaitis (Adam Louvel), Milan Kačmarčík - Marton Csokas (Crespin), Stanislav Lehký - Stephen Brennan (lékař), Jan Szymik - Željko Ivanek (Le Coq), Jan Teplý ml. - Florian Hutter (právník), Luděk Nešleha - John Kavanagh (kněz zpovídající LeGrise) Petra Hobzová, Tomáš Karger, Otto Rošetzký, Zuzana Mixová, Michal Gulyáš, Jiří Valšuba, Martin Zahálka, Martin Janouš, Denisa Nesvačilová, Eva Miláčková a další
Překlad: Michal Stárek, Petr Putna
Asistent režie a produkce: Marek Hrazdil, Jan Jabůrek
Zvuk a střih zvuku: Guillermo Teillier, Klárka Javoříková
Výsledný mix: Shepperton International
Kreativní supervizor: Jarek Wójcik, Nina Strenková
Dialogy a režie: Magda Landsmannová
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobilo Studio Virtual® - 2021
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.10.2021 Falcon
Premiéra USA: 15.10.2021 20th Century Studios
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 2.3.2022 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 2.3.2022 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 2 029 681
Tržby celkem - $ 30 600 000
Návštěvnost v ČR 11 862
Náklady (Rozpočet) - $ 100 000 000
Tvůrci a herciRidley Scott (Režie), Ben Affleck (Produkce), Matt Damon (Produkce), James Flynn (Produkce), Jennifer Fox (Produkce), Nicole Holofcener (Produkce), Kevin J. Walsh (Produkce), Ridley Scott (Produkce), Morgan O'Sullivan (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), Dariusz Wolski (Kamera), Claire Simpson (Střih), Kate Rhodes James (Casting), Arthur Max, Judy Farr (Scénografie), Janty Yates (Kostýmy), Oliver Tarney (Zvuk), Daniel Lawson Johnston (Masky), Nicole Holofcener (Scénář), Ben Affleck (Scénář), Matt Damon (Scénář), Matt Damon (Herec), Adam Driver (Herec), Jodie Comer (Herec), Ben Affleck (Herec), Harriet Walter (Herec), Marton Csokas (Herec), Željko Ivanek (Herec), Alex Lawther (Herec), Nathaniel Parker (Herec), Sam Hazeldine (Herec), Michael McElhatton (Herec), Clive Russell (Herec), Caoimhe O'Malley (Herec), Ian Pirie (Herec), Zoé Bruneau (Herec), Brian F. Mulvey (Herec), Simone Collins (Herec), Corinne Delacour (Herec), William Houston (Herec), Julian Firth (Herec), Serena Kennedy (Herec), Bosco Hogan (Herec), Adam Nagaitis (Herec),
2021/152/USA/Drama, Historický
- Ve filmu jsou přihlížející souboje zcela ticho. Je to záměr pro historickou přesnost, jelikož tehdy pokud někdo pokřikoval nebo jakkoliv komentoval souboj, tak rodinně se odcizil veškerý majetek a aktér propadl hrdlem.
- Na souboj chtěl také vyzvat bratr Marguerite spolupachatele zločinu Adama Louvela (Adam Nagaitis), ale nedostal k tomu povolení.
- I když se zdá, že se znásilnění bralo ve středověku jako malichernost, tak opak je pravdou. Trestem za něj byla smrt i ztráta majetku. Dokonce se mu přezdívalo „zločin zločinů“.
- Pár let před touto událostí se řešil i případ sporu mezi mužem a psem, který se také řešil soubojem. Arénu měli před katedrálou Notre-Dame. Poté, co se muž vzdal, byl oběšen.
- Skutečný Jacques Le Gris (Adam Driver) byl pasován na rytíře jen pár okamžiků před soubojem.
- Skutečný Jean de Carrouges (Matt Damon) se po aféře stal člen samotné královské družiny a zemřel v roce 1396 v Bulharsku během křížové výpravy.
- Vyřízení si účtů, či prokázání nevinny v době, kdy se film odehrává, formou soubojů bylo již na ústupu. Především bylo těžké se ho domoci, protože ho musel posvětit samotný král. Tento konkrétní souboj byl dokonce odložen z původního termínu do času Vánoc, jelikož tehdejší král Karel VI. (Alex Lawther) si nechtěl souboj nechat ujít, ale bránilo mu v tom tažení na Angličany.
- Snímek si v pokladnách kin nevedl příliš dobře. Režisér Ridley Scott pak v jednom z rozhovorů za tento finanční neúspěch obvinil současnou generaci závislou na mobilech. Doslova řekl: „Současné obecenstvo bylo vychováváno pouze těmi zas*anými mobily. Mileniálové, kteří se nechtějí naučit nic nového, pokud jim to neřeknete skrz mobil.“
- Matt Damon měl problém s růstem vousů, a tak maskéři vyzkoušeli více než 20 druhů nalepovacích bradek. Herec měl ve výsledku kvůli těmto „nasazovacím“ vousům vyrážku, která byla tak nepříjemná a otravná, že ji musel ledovat balíčky ledu po každé natočené scéně.
- Film má název Poslední souboj podle souboje mezi Legrisem (Adam Driver) a Carrougesem (Matt Damon), který ovšem nebyl posledním soubojem na život a na smrt ve středověké Francii, ten se odehrál až v roce 1547 mezi Guyem Chabotem de Jarnacem a Françoisem de Vivonnem.
- I přes veškerou historickou věrohodnost, kterou se film snaží zachovávat, v žádných kronikách, spisech či zachovalostech se nikdy neobjevila zmínka o existenci helmy s jakýmsi polo-hledím, kterou ve filmu můžeme vidět. Tyto helmy byly vytvořeny čistě za účelem filmu, kvůli lepšímu rozpoznání hlavních postav, nejsou však historicky přesné, protože v boji by pak nositeli přinášeli značnou nevýhodu.
- První film Ridleyho Scotta Soupeři (1977) byl také založen na souboji dvou lidí.
- Nicole Holofcener byla do projektu zapojena, aby dodala scénáři ženské perspektivy.
- Film byl natočen podle knihy „The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France“, kterou napsal Eric Jager.
- Matt Damon spolu s manželkou a čtyřmi dětmi uvízl kvůli vládou nařízené izolaci na jaře 2020 v Irsku, kde v Dalkey za Dublinem natáčel tento film.
Odkazy
Hrají:
Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Ben Affleck, Harriet Walter, Marton Csokas, Željko Ivanek, Alex Lawther, Nathaniel Parker, Sam Hazeldine, Michael McElhatton, Clive Russell, Caoimhe O'Malley, Ian Pirie, Zoé Bruneau, Brian F. Mulvey, Simone Collins, Corinne Delacour, William Houston, Julian Firth, Serena Kennedy, Bosco Hogan, Adam Nagaitis