Porota / Runaway Jury (2003/127/USA/Drama, Thriller) 74%

25.02.2018 14:27
OBSAH
Stillwater sleduje amerického drsňáka z Oklahomy, který cestuje do Marseille navštívit svou dceru ve vězení za vraždu, o které tvrdí, že ji nespáchala. Konfrontován jazykovou bariérou, kulturními odlišnostmi a komplikovaným právním systémem si Bill Baker ve Francii buduje nový život s jediným cílem – osvobodit svou dceru. (Magic Box)
 
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Já vím, já vím, většina z vás si u toho asi dobře zdřímla, počítala prsty na rukou, případně pozorovala lezoucí šváby pod televizí. Ale já si tohle Mattovo kvazi detektivní ´Ztraceno v překladu´ užil dost. I v pomalu vyprávěných filmech si lze najít hodně zajímavého, a tady navzdory úctyhodné stopáži je řečeno jenom to podstatné. Ten rodinný vztahový balast okolo by bylo škoda vystříhat, protože tomuto civilně působícímu vyprávění by to jenom uškodilo. Ten příběh má hodně realistický esprit, s morálním dilematem na konci, jak ve skutečném životě, nic není jenom černé a bílé. A tlumené herectví Matta Damona se mi líbilo moc, přesně takhle by vypadal zabejčený modlící se republikán. (Lima) 4*
 
Jakmile Maya ve sklepě objevila lístky na fotbalové utkání svého milovaného Olympique Marseille, muselo být všem jasné, koho na zápase Matt Damon spatří. Právě Matt se spojil s režisérem novinářského dramatu Spotlight Toma McCarthyho, aby předložili další hutné komorní drama, kterak zoufalý otec jezdí už pět let za dcerou do francouzského vězení kvůli vraždě, o které tvrdí, že ji nespáchala. A záhy se ocitne na morální křižovatce. Původně jsem si myslel, že to bude rozkročené mezi dvěma styly (protože ropný dělník se zdá být horkou hlavou, která nepůjde pro ránu daleko), ale nakonec je to plíživý příběh o hledání odpovědí, o překonávání jazykové bariéry, o Bohu, nové rodině a obavách z vlastních chyb. Pomalé tempo vyprávění mi nevadilo, McCarthy znovu zvolil trochu nevstřícný přístup a mnozí by určitě ocenili, kdyby si víc pohrál s emocemi. Francouzské duo Lilou Siauvaud a Camille Cottin skvělé. Matt samozřejmě také. (castor) 4*
 
Upozornění na začátek. Přestože je zde Matt Damon a opět nosí batoh na jednom rameni, nečekejte ani náznak Bournea. Stillwater ve výsledku není thrillerem, protože se zde prakticky nevyskytuje napětí a přestože to ze začátku vypadá, na pátrání po vrahovi, aby se očistilo jméno neprávem uvězněné dcery, je film komorním a velice, velice pomalým dramatem o nápravě minulosti a cestě k tomu být správným rodičem. Matt Damon je fajn a možná hlavně díky němu se film dá bez větších výhrad shlédnout a přežít, ale opravdu opatrně. Trailer klame tělem a první třetina filmu také. Není zde akce a napětí se mírně objevuje v poslední třetině filmu. (Chrustyn) 3*
 
VELKÁ RECENZE
Matt Damon vyráží do cizí země, aby pomohl osvobodit svoji dceru, která se zde ocitla ve vězení za vraždu. 
Režisér a scenárista oscarového Spotlightu Tom McCarthy umí vyprávět strhující, vybroušené a skutečné příběhy obyčejných lidí. Pokud ale čekáte, že jeho novinka Stillwater s Mattem Damonem v hlavní roli nabídne třeba jen částečně takové emoce nebo společenský přesah, jako mělo jeho novinářské drama z roku 2015, pak vás bohužel musím zklamat. Stillwater je totiž jen bezzubou přehlídkou papírově silných předpokladů, které spolu v celovečerní podobě dohromady vůbec nefungují.
Příběh se točí okolo postaršího otce z Oklahomy Billa Bakera. Hned v úvodu se s ním pak vydáváme do Francie, konkrétně do Marseille, kde si jeho odcizená dcera Allison (Abigail Breslin) už pár let odpykává ve vězení trest za vraždu, kterou ale jak sama tvrdí nespáchala. Po nějaké době na povrch vyplavou nové potenciální důkazy, které by však mohly její případ zvrátit. Jelikož se ale úřady, ani dceřina obhájkyně nehodlají novým stopám věnovat, musí vzít vyšetřování do vlastních rukou právě Bill.
Pokud vás tenhle nástřel děje zaujal, tak jen proto, že jsem z něj záměrně vynechal pár věcí, které vaši zvědavost zase rychle zchladí. Tak zaprvé, Stillwater není procedurální drama, krimi, ani detektivka. Je to spíš sociální sonda, respektive pokus o ni. Matt Damon pak nehraje typického klaďase, jenž vezme věci do vlastních rukou a začne sjednávat spravedlnost. V tomhle příběhu je to samotářský redneck, co většinu života strávil s flaškou v ruce. Připravil se tak o rodinu i budoucnost, za což nyní hledá pomyslné vykoupení. V Marseille se pak Bill ještě seznamuje se svobodnou matkou Virginií a její dcerou Mayou.
Právě vztah Billa, Virginie a Mayi pak táhne většinu děje kupředu, zatímco se Bill zoufale snaží najít mladíka, který by mohl být skutečným vrahem v případu jeho dcery. Zároveň je čas od času vystavován cizí kultuře a názorům, se kterými by jako Američan z Oklahomy nemusel vždy souznět. Tady ale přichází asi největší osobní zklamání. Snímek se totiž celou dobu tváří, že dříve nebo později bude politickým komentářem na téma Trump a republikáni, jakmile však dojde na otázku, koho Bill volil, McCarthy nepochopitelně uhne a celou tuto rovinu pošle nadobro do outu. Ihned se tak nabízí otázka, co je tedy vlastně klíčovým tématem Stillwater? Politika to zjevně není. Jsou to tedy vztahy? Ať už rodinné, nebo romantické? Jenže ani tady vlastně film neví, co chce říct.
Co se vztahu Billa a jeho dcery Allison týče, je to ještě relativně (ne)funkční. McCarthy těží ze starých traumat, i z toho, co není nikdy jasně řečeno. Zde zkrátka sledujeme otce, který je odhodlaný udělat pro svoji dceru cokoliv, i když ví, že za to nebude nijak odvděčen. Pozitivní je na tom pak hlavně to, že se film drží celou dobu nohama na zemi, takže vlastně Damona k ničemu přehnanému nepustí. Romantický oblouk mezi Billem a Virginií je už ale o dost komplikovanější, zejména proto, že tenhle vztah postrádá jakoukoli jiskru.
Nutno říct, že Damon toho chladného, nezaujatého a odměřeného prosťáka z Oklahomy lépe snad ani zahrát nemohl, o to spíš mě překvapuje snaha jej zde stavět do role lamače dívčích srdcí. Protiklady se sice přitahují, a chápu, že na papíře musel ten střet dvou světů působit zajímavě, jenže ve výsledku z toho nebylo vytěženo vůbec nic. Dialogově, obrazově, ani emocionálně.
Nakonec se tak přikláním k názoru, že hlavní myšlenkou byla jedna z replik Billovi dcery. Tedy že život je brutální. Ano, to bezpochyby je. Že by to však McCarthy ve Stillwater podložil i něčím jiným než jen příběhem volně inspirovaným Američankou Amandou Knox, to se říct nedá. Film za nekonečně dlouhých 139 minut nezvládne předat jedinou vlastní myšlenku, nezvládne rozvést a poté uspokojivě završit jediné téma, a pak prostě skončí. Po řemeslné stránce tomu nemám co vytknout, stejně tak míří pochvala i k hercům, jenže způsob, jakým je tohle drama podáno, ten už zkrátka ocenit nedokážu. Ignorace na Oscarech zcela zasloužená a vy to s klidem přeskočte taky.
 
Ocenění:
 
DABING
1.DABING (DVD/VOD)
V českém znění: Michal Jagelka - Matt Damon (Bill), Gabriela Filippi - Camille Cottin (Virginie), Terezie Taberyová - Abigail Breslin (Allison), Zdeněk Mahdal - Jean-Marc Michelangeli (kapitán), Linda Křišťálová - Lilou Siauvaud (Maya), Irena Máchová - Naidra Ayadi (Nedjma), Jana Postlerová - Deanna Dunagan (Sharon), Filip Švarc - William Nadylam (Patrick), Filip Tomsa - Bastien d'Asnières (Renaud), Radek Hoppe - Grégory Di Meglio (Stéphane), Renata Volfová - Anne Le Ny (Leparqová), Zbyšek Horák - Moussa Maaskri (Dirosa), Veronika Veselá, Nina Horáková, Pavel Tesař, Anna Brousková, Lucie Svobodová, Jiří Krejčí
Překlad: Zuzana Pelíšková
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Pro MagicBox vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time - 2021
 
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 30.7.2021 Focus Features
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.11.2021 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 24.11.2021 Magic Box
JEDNOU VĚTOU
„V procesech jde o příliš, než aby byly manipulovány…“

OBSAH
Neworleanská vdova si najme právníka, chytrého a čestného Wendella Rohra (Dustin Hoffman), aby zažaloval zbrojařskou firmu, které dává vinu za smrt svého manžela. Terčem obžaloby je morálka tvrdého byznysu. Kdokoliv si může bez potíží pořídit zbraň a použít ji. Soudní proces přivádí na scénu, která se stává skutečným bitevním polem, několik klíčových osob. Je to právník Wendell Rohr (Dustin Hoffman), konzultant zbrojařské firmy Rankin Fitch (Hackman) a porotce Nick Easter (Cusack) se svou přítelkyní Marlee (Weisz). Všichni tito lidé mají jediný plán: získat porotu a zmanipulovat ji pro své cíle. Každý má jiný způsob, každý má jiný cíl. Ve hře je spravedlnost a velké peníze... Napínavého thrilleru ze soudního prostředí s názvem Porota, který vznikl na podkladě bestselleru Johna Grishama (např. Firma, Případ Pelikán), se režijně ujal Gary Fleder. Zaujala ho neobvyklá možnost námětu. Myšlenka manipulace, ovládání poroty a pojetí drsného příběhu. Jde totiž o loupežný film v soudní síni, jde o krádež poroty.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Takže co? Gary Fleder se pokouší rozehrát skutečně velmi rozsáhlou paletu témat, žongluje s pojmy jako je spravedlnost, svoboda, odpovědnost, patriotismus, soucit, pomsta, a ještě s několika dalšími. Jenže dvě hodiny filmu nejde srovnávat s šíří, s jakou obvykle John Grisham své romány rozepisuje. Porota je film velice nevyrovnaný a nerozhodně působící, občas sama sebe zcela nevhodně pojímající. Scéna výběru porotců asi není zrovna etalon dramatičnosti, že ano. Ne tak podle Gary Fledera - ten se vás zběsilými prostřihy a dramaticky gradující, avšak nepříliš zajímavou hudbou Christophera Younga (který je, abych mu nekřivdil, schopen i velkého výkonu, viz Ostrovní Zprávy) pokusí přesvědčit, že jde o větší nářez než když schytáte během druhé třetiny pět fíků, jako se to v noci na dnešek povedlo Detroitu na ledě Nashville Predators (jen tak dál, kluci;)). Výsledek téhle snahy vám snad líčit nemusím... "Šokující" pointa by tak v rukou někoho schopnějšího mohla mít na diváka daleko větší efekt než jakého je schopen ten zablívací minirozhovor tria Cusack-Weiszová-Hackman v závěru filmu. Když už chcete být šokující, nemělo by být pět minut před velkou scénou vyhlašování rozhodnutí poroty jasné, co se uděje. Ano, je to bezpochyby novátorské, ale taky velmi, velmi hloupé. Kdyby celý film, který se od začátku snaží celkem zdařile nést v duchu vší té špíny a sprostoty, kterou může v dnešní době s ledovým klidem zákonného a ústavního způsobu posvěcovat to směšné cosi jménem porotní systém, když se toho někdo chopí s takovou vervou jako Gene Hackman, neměl by tuhle svou nejtvrdší devizu pohřbít v už stokrát viděných scénách idealista vs. sobecký pragmatik. Když už se vám na několika místech povede dosáhnout toho, že se divákovi při představě té nevidomé vznešené dámy a toho, že JI má reprezentovat porota, obrací kufr, nemá to zazdít slzící vdova pouštějící před soudem video z narozenin. Když už si nasadíte mezi porotce někoho, kdo slibuje přinejmenším oživení děje, neměli byste ho po pěti minutách nechat sedět až do konce filmu se zavřenou pusou. A co mě osobně dohnalo k smíchu - když už máte namachrovaný tým špecialistov na všechno od elektroniky až po čištění bot, neměla by se vaše pravá ruka ptát odkud že se bere ten seznam kandidátů na porotce. Zkrátka a dobře, buď pořádně natočené, zcela a naprosto děsivě strhující (především psychologické) drama ze soudní síně, ne nutně končící "dobře" NEBO pořádně natočenou akční záležitost, jejíž hlavní hrdina třeba chrání porotce až do posledního dechu a happy endu. Takovýhle dům na půli cesty ale opravdu ne-e. 60% a šlus. (Gemini) 3*

Nebudu obviňovat Grishamovu adaptaci z vykonstruovanosti, celkem s lehkým srdcem se přenesu i přes scénáristické přehmaty, kterých se takto přeplněné a překvapivě pointované snímky samozřejmě vyvarují poměrně obtížně. Za zamyšlení stojí tempo filmu, jeho gradace a plynulost, tady to podle mě občas trochu skřípalo, ale na druhou stranu film nabídl řadu nejen efektních, ale i působivých míst. Režijně by mu možná slušel uměřenější přístup, asi by neuškodil i větší prostor pro představení postav a vykreslení jejich charakterů nejen ve "všeříkajících" maličkostech - Hackman analyzuje neworleanského taxikáře - ale i v poodhalení jejich škrobených slupek, což by se u Hackmanovy postavy právníka zvyklého vyhrávat, aniž vlastně ví, proč by vyhrávat měl, která asi zaujme nejvíc konsistentností svého vylíčení (dobře, čestný a idealistický Hoffmanův advokát působí taktéž konsistentně, ale byl přece jen upozaděn a může nabídnout jen příjemné uměřené herectví), vyloženě nabízelo pro prohloubení příběhu. Hlavní hrdinové Johna Cusacka a Rachel Weisz jsou pak zahraní efektně a věrohodně, jenomže je vyloženě sráží klasická bolest moderních mainstreamových dramat - totiž tah na co nejpřekvapivější pointu, která jejich charaktery obrátí naruby, což sice v divákovi vyvolá silnou emoční odezvu, ale na životnosti a lidskosti to samotným charakterům nepřidá ani zbla. (Pohrobek) 3*

Čtyři jsou asi moc, ale tři jsou málo. Já před týdnem dočetl stejnojmennou knihu, tak jsem se asi líp orientoval (mimochodem kniha je skvělá a film se jí drží jen velmi VELMI volně)... Hackman jako vždy výborný, Cusack pořád sympaťák, jen Hoffman (můj oblíbenec) mi připadl dost nevýrazný.... Mohla to být určitě lepší adaptace (škoda že filmu chyběla pointa z knihy), ale já se docela slušně pobavil. (golfista) 4*

VELKÁ RECENZE
Od vynikajícího vypravěče Johna Grishama (Firma, Případ Pelikán) přichází Porota, napínavý thriller o vysoce ceněném a nelítostném konzultantovi poroty, který se nezastaví před ničím, aby zajistil její výrok ve svůj prospěch ve výbušném soudním přelíčení. Začíná smrtící bitva mezi členem poroty, záhadnou ženou a čestným právníkem, v sázce jsou lidské životy a miliony dolarů. Ve filmu poprvé změří své herecké umění legendy stříbrného plátna Gene Hackman a Dustin Hoffman.
Když mladá vdova v New Orleansu zažaluje finančně nesmírně silnou společnost, kterou viní ze smrti svého manžela, rozehrává se případ plný intrik, zneužívání zákonů a korupce. Ale soud může být předem vyhraný ještě před zahájením přelíčení _ záleží pouze na výběru, manipulaci a nakonec na pokusu "ukrást" porotu.
Vdovu zastupuje Wendall Rohr jižanský právník s lehkou morálkou a upřímným zápalem pro svoje případy. Jeho protivník předstírá, že zastupuje zájmy společnosti. Ve skutečnosti je však obhájce nastrčenou figurkou Rankina Fitche, brilantního a nelítostného konzultanta poroty.
Ve výborně technicky vybaveném ovládacím centru vybudovaném ve skladišti ve staré francouzské čtvrti Fitch a jeho tým pracují na pozorování a odhadu charakteru potenciálních porotců. Bude vědět všechno o jejich životech a takticky manipulovat sestavováním poroty. Jediným přijatelným výsledkem je porota hlasující ve prospěch jeho klienta.
Fitch a Rohr si brzy uvědomí, že nejsou jediní, kdo chce získat porotu. Zdá se, že jeden z porotců, Nick Easter, má svůj vlastní plán na její ovládnutí. A záhadná žena známá pouze pod jménem Marlee vyhledá Rohra i Fitche, aby je informovala, že porota je na prodej _ a cena verdiktu nebude malá.
Zatímco u soudu probíhá proces, ve francouzské čtvrti New Orleansu začíná nebezpečná hra na kočku a myš. Rohrova morálka prochází zkouškou a Fitch zvažuje, zda má přejít od ovlivňování výběru poroty k její krádeži _ bez ohledu na to, komu proces ublíží ... Producenta (a zakladatele Regency Enterprises) Arnona Milchana příběh nadchl již při vydání románu Johna Grishama v roce 1996. Po zkušenostech s produkováním dvou úspěšných adaptací Grishama _ Čas zabíjet a Klient _ se Milchan domnívá, že by Porota se svým působivým příběhem a překvapivými obraty děje mohla být kvalitním filmem.
Když Gary Fleder, režisér thrilleru "Neříkej nic", souhlasil s režírováním Poroty, Milchan byl připraven ujmout se produkce.
Fleder ocenil, že Porota není žánrově zařaditelný film."Není to jednoduše drama ze soudní síně a není to ani jasný thriller" vysvětluje režisér. "Pro mě je lákadlem to, že jde o loupežný film ze soudní síně, který je o krádeži poroty".
"V našem filmu je několik lidí, kteří se snaží ukrást porotu. Ne získat porotu, ale ukrást ji. To je záměrem Johna Cusacka a Rachel Weiszové, představitelů Nicka a Marlee, stejně tak jako konzultanta poroty Rankina Fitche hraného Genem Hackmanem. A nakonec by to mohlo být i záměrem decentního a soucitného advokáta Wendalla Rohra v podání Dustina Hoffmana. Loupežný film v soudní síni je něco, s čím jsem se dosud nesetkal".
Fledera i Milchana velmi lákala tato strana příběhu. "Pro nás," říká Fleder, "není Porota ani tak o podstatě soudního jednání, ale o myšlence manipulování a ovládání poroty. "V Grishamově díle je tohle jedinečný příběh. Není to David a Goliáš, není tu jednoznačně poražená strana. Mnohem víc jde o morálně dvojznačný kus."
Povaha Rankina Fitche byla dalším klíčovým bodem pro filmové tvůrce. "Je to někdo, kdo je sebevědomý a ostrý, a proto zastrašuje." Říká Fleder. "Fitch je úžasná osobnost, má svůj vlastní morální svět, který s ním náhodou většina lidí nesdílí.
Morální dvojznačnost díla byla ještě dalším lákadlem. Postavy v Porotě nejsou černobílé, kdy jde jasně oddělit "hodné" a "zlé", jsou vykresleny v odstínech šedé. "Porota je výzva pro diváky, protože ve filmu není jasné, kdo je ,hodný? a kdo ,zlý'" říká Fleder. "Fitch je jednoznačný protivník, ale Nick a Marlee se rovněž pokoušejí o manipulaci s porotou."
Ideálním představitelem porotce Nicka Eastra je podle Fledera John Cusack. "Měl jsem velmi krátký seznam herců vhodných pro tuhle manipulativní, okouzlující a nezvyklou postavu," říká Fleder. Flederovou první volbou byl Cusack, jehož práci vždy obdivoval. "V Johnovi je skvěle vyvážený humor a šarm, ale má i hořkost a temnou stránku.
Zápletky a zvraty Poroty a složitá postava Nicka Eastra byly hlavními lákadly pro Johna Cusacka. "Zaměření na falšování poroty dělá z příběhu drama, které tu ještě nebylo" říká Cusack. "Ve skutečnosti jsou tu dva různé filmy; vypadá to jako drama ze soudní síně, ale dějí se tu ještě další věci. Pro mě je to film o chtivosti, špatně fungující spravedlnosti a o tom, jakým způsobem došlo ke korupci systému. Je to také drama o lidské podstatě a manipulaci".
Cusackův zájem o film ještě vzrostl, když byli obsazeni Gene Hackman a Dustin Hoffman. "Vždycky jsem chtěl pracovat s Genem a Dustinem" poznamenal Cusack. "Jsou to mí hrdinové už od doby, kdy jsem vyrůstal. Sledování jejich filmů mě vedlo k myšlence zkusit dělat to, co oni. Takže pracovat s nimi bylo vzrušující."

O FILMU
Když Gary Fleder, režisér thrilleru "Neříkej nic", souhlasil s režírováním Poroty, Milchan byl připraven ujmout se produkce.
Fleder ocenil, že Porota není žánrově zařaditelný film."Není to jednoduše drama ze soudní síně a není to ani jasný thriller" vysvětluje režisér. "Pro mě je lákadlem to, že jde o loupežný film ze soudní síně, který je o krádeži poroty".
"V našem filmu je několik lidí, kteří se snaží ukrást porotu. Ne získat porotu, ale ukrást ji. To je záměrem Johna Cusacka a Rachel Weiszové, představitelů Nicka a Marlee, stejně tak jako konzultanta poroty Rankina Fitche hraného Genem Hackmanem. A nakonec by to mohlo být i záměrem decentního a soucitného advokáta Wendalla Rohra v podání Dustina Hoffmana. Loupežný film v soudní síni je něco, s čím jsem se dosud nesetkal".
Fledera i Milchana velmi lákala tato strana příběhu. "Pro nás," říká Fleder, "není Porota ani tak o podstatě soudního jednání, ale o myšlence manipulování a ovládání poroty. "V Grishamově díle je tohle jedinečný příběh. Není to David a Goliáš, není tu jednoznačně poražená strana. Mnohem víc jde o morálně dvojznačný kus."
Povaha Rankina Fitche byla dalším klíčovým bodem pro filmové tvůrce. "Je to někdo, kdo je sebevědomý a ostrý, a proto zastrašuje." Říká Fleder. "Fitch je úžasná osobnost, má svůj vlastní morální svět, který s ním náhodou většina lidí nesdílí.
Morální dvojznačnost díla byla ještě dalším lákadlem. Postavy v Porotě nejsou černobílé, kdy jde jasně oddělit "hodné" a "zlé", jsou vykresleny v odstínech šedé. "Porota je výzva pro diváky, protože ve filmu není jasné, kdo je ,hodný' a kdo ,zlý'" říká Fleder. "Fitch je jednoznačný protivník, ale Nick a Marlee se rovněž pokoušejí o manipulaci s porotou."
Ideálním představitelem porotce Nicka Eastra je podle Fledera John Cusack. "Měl jsem velmi krátký seznam herců vhodných pro tuhle manipulativní, okouzlující a nezvyklou postavu," říká Fleder. Flederovou první volbou byl Cusack, jehož práci vždy obdivoval. "V Johnovi je skvěle vyvážený humor a šarm, ale má i hořkost a temnou stránku.
Zápletky a zvraty Poroty a složitá postava Nicka Eastra byly hlavními lákadly pro Johna Cusacka. "Zaměření na falšování poroty dělá z příběhu drama, které tu ještě nebylo" říká Cusack. "Ve skutečnosti jsou tu dva různé filmy; vypadá to jako drama ze soudní síně, ale dějí se tu ještě další věci. Pro mě je to film o chtivosti, špatně fungující spravedlnosti a o tom, jakým způsobem došlo ke korupci systému. Je to také drama o lidské podstatě a manipulaci".
Cusackův zájem o film ještě vzrostl, když byli obsazeni Gene Hackman a Dustin Hoffman. "Vždycky jsem chtěl pracovat s Genem a Dustinem" poznamenal Cusack. "Jsou to mí hrdinové už od doby, kdy jsem vyrůstal. Sledování jejich filmů mě vedlo k myšlence zkusit dělat to, co oni. Takže pracovat s nimi bylo vzrušující."
Jakmile je sestavena porota, Cusackův Nick Easter se pomalu projevuje jako QUATERBACK(= hráč am. Fotbalu, který řídí útok) poroty, nebo, jak Cusack vysvětluje "on je brčko, co míchá nápojem". Během procesu sestavování poroty se Nick pokouší "přečíst" ostatní porotce a odhadnout jejich sympatie. Musí si získat jejich podporu, aniž by to tušili. Musí být lstivý znalec lidské povahy. Na chvíli si můžete myslet, že balamutí lidi, ale pak zjistíte, že se může dít něco úplně jiného.
V roli Nickova impozantního odpůrce, konzultanta poroty Rankina Fitche, si Fleder nedokázal představit nikoho jiného, než Gena Hackmana. "Gene umí hrát protivníka a zároveň přimět diváka, aby pochopil jeho úhel pohledu" říká Fleder. "Gene a já jsme chtěli, aby diváci viděli Fitche jako někoho, kdo není špatný jen proto, že je takový, ale jako někoho, kdo má motivaci k tomu, aby se tak choval. Fitch nevěří soudnímu systému. Nemyslí si, že porotci mají mít právo, výsadu a moc rozhodnout precedens."
Fleder a Hackman komunikovali velmi stručně. "Řekl jsem Genovi, že si představuji Fitche jako žraloka Mako, aerodynamického a přesného" dodává Fleder. "Pochopil to a proto ve své první scéně, když vchází se svou asistentkou Amandou do své WAR ROOM a zjišťuje, že jeden z jeho zaměstnanců se opozdil, protože zmeškal přípoj, Fitch říká "V pořádku. Nahraďte ho." To okamžitě naznačí jeho povahu - člověka, který nesnese amatérismus a nestrpí hloupost.
Porota je po Firmě a Cele smrti, Hackmanův třetí film natočený podle románu Johna Grishama. Proč ho přitahuje Grishamovo dílo? Hackman stručně vysvětluje: "Protože Grisham píše velmi dramatické výstupy pro herce, a to my máme rádi."
Podle Hackmana je Fitch obchodník, který používá odporných metod k tomu, aby získal co chce. "Fitch dorazí do New Orleansu aby dal dohromady tým , který zcela nezákonně prověřuje navržené členy poroty, bez ustání je sleduje a zjišťuje jejich postoj k případu. Někdy dokonce dojde i k vydírání a fyzické konfrontaci.
"Myslím, že klíčové slovo pro Fitche jsou ´peníze´, " pokračuje Hackman "Je to soutěživý člověk, rád hraje. A tak se také stane, že mu hra přinese balík peněz. Přestože nemá zásady, má své potřeby a jednou z nich je nad někým zvítězit."
Hackman měl radost ze zdánlivě prostých rysů své postavy. "Když poprvé vstoupí do soudní síně" říká herec, "Fitch mluví o tom jak miluje vůni soudní síně, vůni dvě stě let starého mahagonového nábytku, vůni levné kolínské a tělesný pach. A miluje to co s tím souvisí, napětí, lidskost. Přestože Fitch možná není humánní člověk, myslím, že je lidmi fascinován.
Na protější straně morálního spektra je Wendall Rohr, právník zastupující vdovu, která činí mohutnou společnost zodpovědnou za smrt jejího manžela. Když Dustin Hoffman projevil zájem o postavu Rohra, byl její rozsah rozšířen.
Na rozdíl od Fitche, Rohr má silné etické cítění. "Kdyby právo bylo náboženství, byl by Fitch ateista, Nick a Marlee by byli agnostici a Rohr by byl věřící.
"Dustin dal do role hodně," pokračuje Fleder. "Jakmile Dustin roli přijal, napadlo mě, že by byla škoda, roli nerozšířit.

DABING
V českém znění: Zdeněk Mahdal - John Cusack (Nicholas Easter), Jaromír Meduna - Gene Hackman (Rankin Fitch), Jiří Prager - Dustin Hoffman (Wendell Rohr), Jitka Moučková - Rachel Weisz (Marlee), Antonín Navrátil - Bruce Davison (Durwood Cable), Bohuslav Kalva - Bruce McGill (soudce Harkin), Filip Jančík - Jeremy Piven (Lawrence Green), Libor Terš - Nick Searcy (Doyle), Jiří Zavřel - Stanley Anderson (Henry Jankle), Bohdan Tůma - Cliff Curtis (Frank Herrera), Klára Jandová - Jennifer Beals (Vanessa), Veronika Veselá - Joanna Going (Celeste Wood), Regina Řandová - Juanita Jennings (Loreen), Rusty Schwimmer (Millie), Vanda Hybnerová - Marguerite Moreau (Amanda), Václav Mareš - David Dwyer (Birk), Filip Švarc - Douglas M. Griffin (Terry Docken), Marcus Hester (Kyle Murphy), Zuzana Skalická - Celia Weston (paní Brandtová), Ludvík Král, Tomáš Juřička, Zbyšek Pantůček, Hana Krtičková, Zuzana Schulzová, Jan Maxián, Zdeněk Hruška, Michal Michálek, Jaroslava Červenková, Martin Hruška, Jan Dvořák, Pavel Dytrt, Petr Medáček, Martin Kolár (jako Martin Spurný) (titulky).
Překlad: Petr Hnilo
Zvuk: Antonín Němec
Produkce: Iva Koudelková
Dialogy: Veronika Veselá
Režie: Martin Kolár
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro Bontonfilm 2003

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.2.2004
Premiéra USA: 17.10.2003 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.06.2004 Bonton Home Entertainment (VHS)
Poprvé na DVD: 1.6.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 14.6.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 1 548 027
Tržby celkem - $ 80 200 00
Návštěvnost v ČR - 13 083
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
Tom McCarthy (Režie), Liza Chasin (Produkce), Steve Golin (Produkce), Jonathan King (Produkce), Tom McCarthy (Produkce), Mychael Danna (Hudba), Masanobu Takayanagi (Kamera), Tom McCarthy (Střih), Marcus Hinchey (Střih), Thomas Bidegain (Střih), Noé Debré (Střih), Dorothée Auboiron (Casting), Kerry Barden (Casting), Constance Demontoy (Casting), Anne Fremiot (Casting), Paul Schnee (Casting), Philip Messina (Scénografie), Karen Muller Serreau (Kostýmy), Paul Hsu (Zvuk), Jean Umansky (Zvuk), Sharon Tabb (Masky), Tom McCarthy (Scénář), Marcus Hinchey (Scénář), Thomas Bidegain (Scénář), Noé Debré (Scénář), Matt Damon (Herec), Camille Cottin (Herec), Abigail Breslin (Herec), Lilou Siauvaud (Herec), Deanna Dunagan (Herec), Idir Azougli (Herec), Anne Le Ny (Herec), Moussa Maaskri (Herec), Naidra Ayadi (Herec), Gilbert Traïna (Herec), William Nadylam (Herec), Mahia Zrouki (Herec), Alban Casterman (Herec), Jean-Pierre Taïeb (Herec), Grégory Di Meglio (Herec), Michel Bompoil (Herec), Sarah Brooks (Herec), Olivier Ho Hio Hen (Herec), Olivier Cruveiller (Herec), Victor Sansano (Herec), Eric Marcel (Herec), Clarisse Tennessy (Herec), Jake Washburn (Herec), Eric Starkey (Herec), Carlos Ramirez (Herec), Robert Peters (Herec), Justin France (Herec), Lisandro Boccacci (Herec), Erin Herring (Herec)
 
2021/139/USA/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film je voľne založený na príbehu Amandy Knox.
- Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo vo francúzskom Marseille. Scény z Ameriky sa natáčali v štáte Oklahoma. Názov filmu Stillwater je tiež mesto v Oklahome, kde sa taktiež natáčalo.
- Abigail Breslin získala vodičské oprávnenie len dva týždne pred natáčaním, nakoľko jedna scéna vyžadovala, aby šoférovala.
 
Odkazy
-