Pašerák / The Mule (2018/116/USA/Krimi, Drama, Thriller) 74%

12.12.2019 15:19
JEDNOU VĚTOU
„Inspirováno skutečným příběhem."

OBSAH
Eastwooda poznáváme v roli Earla Stonea, muže, který je ve svých osmdesáti letech zlomený, opuštěný a navíc čelí propadnutí majetku své firmy kvůli neplacení hypotéky. V této situaci je mu nabídnuta příležitost k výdělku – místo řidiče. Brnkačka. Jenže Earl neví, že se právě upsal jako kurýr drogovému Mexickému kartelu. Počíná si dobře — popravdě tak dobře, že zboží, které přepravuje, roste exponenciálně na objemu až vše dospěje do okamžiku, kdy Earl dostává celý kšeft na starosti. Earlovy potíže s nedostatkem peněz jsou tytam, jeho minulost je mu však neúprosně v patách a kartel není jediný, kdo na Earla dohlíží. Tajemný pašerák také poblikává na radaru snaživého agenta DEA Colina Batese (Bradley Cooper). Dávné hříchy na Earla doléhají a není jisté, podaří-li se mu všechny urovnat dříve než bude dostihnut strážci zákona nebo vymahači Kartelu.(Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Příští rok mu bude neuvěřitelných 90 let a pořád má chuť, schopnosti a elán vést velký štáb a ještě se postavit před kameru. Totální legenda Clint Eastwood předkládá staromódní drama o pěstiteli květin a veteránovi z korejské války s hodně prořízlou pusou, který se ocitá na stará kolena bez domova. I jeho radost z pravidelných setkání pro válečné veterány dostává trhliny, protože organizaci chybí peníze. Má mnohé neduhy, své nejbližší kvůli práci přehlížel: nejenže je rozvedený, kvůli několika svým egoistickým krokům má navíc hodně rozkolísané rodinné vztahy, kdy jako jediná ho ještě bere vnučka, která se chystá na vdavky. Shodou okolností dostane kontakt na možnost výdělku, přičemž ze začátku vlastně ani netuší, že pašuje drogy pro mexický kartel. Tak si to představte – za volantem štramák Clint – v kufru taška plná kokainu – v rádiu staré pecky – ubíhající dálnice – a přibývající problémy. Co víc chtít? Celé to plyne pozvolna, několik linií je bohužel neuzavřených, protidrogové duo Bradley Cooper a Michael Pena je trestuhodně nevyužité, ale jinak tahle báchorka o hledání ztracené cesty, rekapitulaci života a stáří chutná. V případě uvědomění si vlastních chyb si vzal scenárista (Nick Schenk nicméně napsal oslavované Gran Torino) zřejmě šlofíka, vybruslil z toho velmi povrchně a nijak interesantně. Výsledek je nevzrušivý i po stránce dramatické. Ale pořád je tady charismatický matador Clint. Starosvětský, spolehlivý, bilancující, cynický. Ostatní jsou jen figurky na jím kontrolované šachovnici. 75% (castor) 4*

Jsou režiséři, které člověk pozná podle jejich obrazového rukopisu, ale Clinta já poznám podle jeho vyprávěcího stylu. Lidskost hlavního hrdiny, která se postupně a pomalu v průběhu příběhu tvaruje a s blížícím se finále emotivně graduje. Clint si samozřejmě svou postavu dokáže sám sobě přizpůsobit tak, aby působila věrohodně. Musím ho však pochválit i za Bradley Coopera, který tady nemá až tak prostoru, ale jeho postava i za krátký čas se mě dokázala dostat pod kůži. Naopak mě hodně zkalmalo, že Andy a Clint neměli jednu větší společnou dialogovou scénu, to by si tito dva pánové zasloužili a velectěné diváctvo užilo. (Enšpígl) 4*

Pomalá, starosvětská jízda ve stylu Gran Torina. Tzn. rukopisem typická eastwoodovka nového tisíciletí. Příběh o rodině a životních zkušenostech z úst dědka mrzouta. Tentokrát se do toho přimíchají sem tam nějaké drogy a drogové kartely. Eastwood z toho ovšem vybruslil s noblebou a grácií sobě vlastní. Není to nic, co bychom už neviděli v mnoha více živočišných a dramatičtějších variacích, ale málokdo to dochutí s takovou dávkou životní zkušenosti a satirického nadhledu. Škoda takového množství luxusních herců a tak málo prostoru pro jejich charaketry. Vše stojí a padá na Eastwoodovi a možná je to trochu škoda. Plus za Andyho Garciu, aka muže se zlatou zbraní. (Kaka) 3*

VELKÁ RECENZE
Většina lidí se v osmaosmdesáti bojí vyrazit sama nakupovat. No a Clint Eastwood se rozhodl natočit další film a ještě si v něm zahrát hlavní roli. Podobná aktivita jiných stejně starých filmařů by u diváků nejspíš vyvolala nervozitu a strach, že na to prostě v tomhle věku už úplně nemůžou mít, u Eastwooda se ale tyhle věci neřešily. Prostě proto, že to je Eastwood – legenda. Jeho Pašerák ovšem ukazuje, že si tuhle pověst zaslouží a že i těsně před devadesátkou zvládne bez problémů poslat do kin pozoruhodné drama.
Pašerák vychází ze skutečných událostí a jeho hrdinou je devadesátiletý Earl Stone, bývalý zahradník, jehož podnik zkrachoval a který kvůli práci celý život zanedbával rodinu. A to tak moc, že nepřišel ani na svatbu svojí dcery. A teď mu dochází, že si priority v životě srovnal trochu blbě. Dcera s ním nemluví, manželka ho nenávidí a jediná vnučka k  němu má alespoň trošku kladný vztah. Všichni ovšem tuší, že dřív nebo později zklame i ji. Earlovi toho v životě moc nezbylo a navíc potřebuje prachy, takže dlouho neváhá, když dostane nečekanou nabídku. Je starý, bílý a nikdy neměl problémy s policií. Zkrátka ideální materiál pro někoho, kdo by mohl vozit drogy pro mexický kartel. Policie obvykle nepodezřívá devadesátileté milovníky orchidejí. Rychle se ukáže, že Earl je ve své nové profesi zatraceně dobrý a svým šarmem si dovede získat na svou stranu gangstery a postupně se začíná smiřovat i se svou rodinou. Všechno hezké však jednou musí skončit a postaršímu pašerákovi najednou začnou komplikovat život nejen agenti DEA, ale i jeho zaměstnavatelé.
Takže nejdřív to, co chcete asi slyšet nejvíc. Clint Eastwood je naprosto boží. Pašerák není projekt, který by si vydupal ze země a před ním samotným ho měl točit tvůrce Zombielandu a Venoma Ruben Fleischer, ale popravdě nedovedu si představit, že by tu roli tímhle způsobem hrál kdokoliv jiný. Eastwood už u Gran Torina tvrdil, že nemá zapotřebí hrát si ve svém věku na akčního hrdinu a  tady má ještě deset let navíc, takže buďte připravení na to, že vás v kině nečeká o pár let starší Walt Kowalski nebo dokonce Harry Callahan. Eastwoodův Earl je fakt starý chlap, kterému to sice pořád ještě zatraceně pálí a umí procedit mezi zuby tvrďáckou hlášku, když mu ovšem hrozí, že dostane přes držku, rychle vyklidí pole, protože ví, že ustát rvačku už jednoduše nezvládne. Jeho charisma a odhodlaný pohled ale fungují pořád stejně dobře.
Tenhle film ale není až tak moc o drogách, pašování a o střetu se zabijáky z kartelů. Eastwood jako režisér tlačí mnohem víc dopředu osobní a rodinnou linku. Earl nechce vydělávat prachy a užívat si podzim života (i když trojku s mexickými štětkami neodmítne a na novém auťáku taky nešetří). Dělá to pro svoje nejbližší, i když ví, že napravit zničené vzájemné vztahy nebude jednoduché, konečně mu však dochází, v čem v životě udělal chybu a chce zachránit, co se dá. Sice nebyl své dceři po boku během její svatby, ale pár tisíc dolarů na studia vnučky by mu nějaké ty plusové body přinést mohly. A právě ono postupné sbližování s rodinou, snaha napravit minulost a zachránit, co se dá, jsou pro Earla to nejdůležitější. Eastwoodovi se v Pašerákovi daří střídat dojemné a často i lehce úsměvné scény s těmi napínavými. Ty jsou natočené bez pompéznosti a bez okázalosti, jednoduše a realisticky a při závěrečné akci vlastně k akci ani nedojde. A vůbec to nevadí.
Nejsem si úplně jistý, jestli by to celé v téhle podobě mohlo fungovat bez Eastwooda režiséra a bez Eastwooda herce. Ten první totiž ví, že mu stačí, aby ten druhý stál před kamerou. Stále velmi vitální důchodce táhne Pašeráka dopředu i v momentech, kdy se ukáže, že celý příběh není moc složitý a občas se nevyhne nějakému tomu hodně velkému klišé. Ale prostě ten Eastwood to v sobě pořád má a těžko si představit lepší a zajímavější roli, kterou by ve svém věku dokázal v Hollywoodu sehnat. Pokud má být tohle jeho definitivní loučení s hereckou kariérou, rozhodně je víc než důstojné a měli byste u něj být.

DABING
V českém znění: Ladislav Županič - Clint Eastwood (Earl Stone), Václav Rašilov - Bradley Cooper (Colin Bates), Zdeněk Mahdal - Robert LaSardo (Emilio), Jiří Krejčí - Manny Montana (Axl), Sára Nygrýnová - Taissa Farmiga (Ginny), Zuzana Kajnarová - Alison Eastwood (Iris), Hana Talpová - Jackie Prucha (Helen), Radek Hoppe - Eugene Cordero (Luis Rocha), Pavel Rímský - Laurence Fishburne (agent Charge), Jaroslav Horák - Leonard Hennessy (pastor), Jaroslava Brousková - Dianne Wiest (Mary), Ludvík Král - Cesar De León (Jose), Rudolf Kubík - Derek Russo (Big Dude), Filip Švarc - Michael Pena (agent Trevino), Petr Vágner - Loren Dean (agent Brown), Vladislav Beneš - Andy Garcia (Laton), Karel Richter - Charles Lawlor (Phil), Ivo Hrbáč - Ignacio Serricchio (Julio), Jana Hermachová - Dayna Beilenson (soudkyně), Ivo Novák, Zdeněk Maryška, Petr Neskusil, Dana Pešková, Pavel Vondrák, Kateřina Petrová, Viktor Dvořák, Jakub Saic, Zbyšek Horák (titulky)
Překlad: Zuzana Pelíšková
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.3.2019 Vertical Ent.
Premiéra USA: 14.12.2018 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 26.6.2019 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 26.6.2019 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 3 185 964
Tržby celkem - $ 174 800 000
Návštěvnost v ČR 20 097
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
 
Tvůrci a herci
Clint Eastwood (Režie), Clint Eastwood (Produkce), Tim Moore (Produkce), Bradley Thomas (Produkce), Kristina Rivera (Produkce), Dan Friedkin (Produkce), Jessica Meier (Produkce), Arturo Sandoval (Hudba), Yves Bélanger (Kamera), Joel Cox (Střih), Tara Feldstein (Casting), Geoffrey Miclat (Casting), Tara Feldstein (Casting), Kevin Ishioka (Scénografie), Deborah Hopper (Kostýmy), Alan Robert Murray (Zvuk), Luisa Abel (Masky), Nick Schenk (Scénář), Clint Eastwood (Herec), Bradley Cooper (Herec), Dianne Wiest (Herec), Taissa Farmiga (Herec), Michael Pena (Herec), Alison Eastwood (Herec), Andy Garcia (Herec), Laurence Fishburne (Herec), Clifton Collins Jr. (Herec), Robert LaSardo (Herec), Noel Gugliemi (Herec), Katie Gill (Herec), Ignacio Serricchio (Herec), Lobo Sebastian (Herec), Loren Dean (Herec), Victor Rasuk (Herec), Pete Burris (Herec), Devon Ogden (Herec)
 
2018/116/USA/Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Earl (Clint Eastwood) je úspěšným pěstitelem lilií, za něž je ve filmu i oceněn a jimž věnuje svůj život na úkor rodiny. Přesto se jeho dcera jmenuje Iris, což v překladu znamená „kosatec“.
- Je to už druhý film, ve kterém si Ignacio Serricchio (Julio) zahrál gangstera a španělsky hovořícího člena kartelu. Tím prvním filmem byl Mstitel bezpráví 2 (2014).
- Andy Garcia bol pripravený prijať akúkoľvek úlohu, len aby si mohol zahrať vo filme s Clintom Eastwoodom.
- Snímek je věnován blízkým přátelům Clinta Eastwooda – „To Pierre and Richard“, jak zní na konci titulků. Pierre Rissient pomáhal Clintovi v jeho režisérkých začátcích a Richard Schickel je Clintův životopisec.
- Film s rozpočtem 50 milionů amerických dolarů debutoval v USA a Kanadě na druhém místě žebříčku s tržbami 17,5 milionů dolarů. A protože Clintova cílovka chodí do kina pozvolna a ne nutně o prvním víkendu, po pětačtyřiceti dnech promítání tržby překročily hranici 100 milionů dolarů. Je to v jeho půl století trvající kariéře režiséra teprve pátý kousek, kterému se to povedlo.
- Earl Stone (Clint Eastwood) jezdí v luxusním černém pick-upu Lincoln Mark LT. Na státní poznávací značce má pod číslem 92K B4F napsáno „Korean War Veteran“ (česky „korejský válečný veterán“). V průběhu korejské války byl Clint Eastwood v roce 1951 skutečně odveden, prošel základním šestnáctitýdenním výcvikem, ale v bojovém nasazení nebyl, protože na vojenské základně Fort Ord v Kalifornii dělal plaveckého instruktora. Z Fort Ord to není daleko do Carmelu, kde Eastwood v dubnu 1986 vyhrál volby a stal se na dva roky starostou.
- Snímek měl původně režírovat Ruben Fleischer.
- Earlovu dceru Iris hraje ve filmu Eastwoodova skutečná dcera Alison.
- Snímek se začal točit 4. června 2018 a v prosinci už šel do kin .To není u hollywoodských filmů zvykem, ale Clint Eastwood obvykle točí úsporně a rychle, většinou je dokonce napřed v porovnání s plánem.
- Celosvětová premiéra proběhla 10. prosince 2018 v Los Angeles.
- Přesto, že film není přesnou životopisnou rekonstrukcí, je inspirován pašerákem Leonardem Sharpem (1924–2016), který ve velmi pozdním věku pracoval pro drogový kartel.
- Natáčení probíhalo v Atlantě a okolí (stát Georgia).
- Poprvé od snímku Krvavá stopa (2002), se na Eastwoodově filmu nepodílí jeho dvorní kameraman a dlouholetý kolega Tom Stern.
 
Odkazy