Osudová přitažlivost / Fatal Attraction (1987/120/USA/Drama, Thriller) 66%

24.02.2018 21:45
JEDNOU VĚTOU
„Slavný psychologický thriller o krátké chvíli vášně, která se změnila v dlouhé chvíle utrpení."

OBSAH
Hlavní postavou dramatického příběhu je úspěšný newyorský právník Dan Gallagher, který žije v poklidném manželství s půvabnou manželkou Beth a šestiletou dcerou Ellen. Jednoho dne se seznámí s redaktorkou Alex Forrestovou a nezávazné pozvání na večeři skončí divokým milováním. Druhý den se ním ovšem milenka pohádá, když zjistí, že muž pospíchá domů, k rodině. Když se pokusí podřezat si v koupelně žíly, Dan ji ošetří a zůstane s ní přes noc. Když se další den vrátí do kanceláře z prohlídky venkovského domu, který chtějí s Beth koupit, najde v kanceláři Alex. Rozhodně jí dá najevo, že vše skončilo. Začíná se ukazovat, že s Alex není všechno v pořádku. Neustále mu telefonuje, do kanceláře a v noci dokonce i domů, po čase se vetře do jeho bytu, když předstírá, že má zájem o jeho koupi. Dan se s ní setká, ale ona mu v prudké hádce vyhrožuje, že vše řekne Beth. Její teror se stupňuje. První obětí je Danovo auto, které žena poleje kyselinou, další obětí králíček malé Ellen, kterého najde rodina v hrnci s vroucí vodou podřezaného. Dan se přizná Beth, ale ani to Alex nezastaví. Další den manželé zjistí, že Alex odvedla ze školky Ellen. To však zdaleka není poslední útok psychopatické milenky. Nakonec se objeví v bytě Gallagherových, odhodlaná zabíjet.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Takhle to dopadá, když doma souložíte s náhodnou známostí na dřezu plném nádobí - místo toho, aby jste jej umyli, utřeli a schovali, kam patří.. První počin z Douglasovy "hot" série snímků z přelomu 80. a 90.let (dále Základní instinkt a Skandální odhalení), v nichž mu následky jednosměrného pohybu krve z pumpičky do zvonečku znepříjemňují život a major Terazky k tomu může jen udiveně trousit to své: „Boha jeho, oni mi tuna jebú…“ Lyneovo oblíbené téma nevěry, v němž tentokrát obratně tančí mezi poutavostí a povrchností, leč optikou thrilleru je vše přidušeno nevýraznou Jarreho hudbou a kolísavým tempem. Chvíli jsem si pohrával s myšlenkou na čtyři hvězdy, ale to klišoidní zmrtvýchvstání autorky králičí polévky mě definitivně zlomilo. Nic proti výkonu ďábelské G.Close, ale čím její postava tak zapůsobila na postavení postavy Douglase? Těmi dvěma seschlými lívanci položenými na hrudníku? Tou na hlavě posazenou otepí slámy zdevastovanou průletem pomočujících se netopýrů? Jestli za tím chvilkovým poblázněním nebyla částečná slepota - vždyť on si celou dobu myslel, že jeho syn je dcera.. (Gilmour93) 3*

Ačkoliv se Lyne čas od času pokusil o ambicióznější projekt (např. Jakubův žebřík), jeho prvoplánová režie vždy rozdrtila veškeré snahy o nějakou změnu!! Vychutnává si erotické sekvence, používá hloupé motivy a kýčovité symboly, snaží se být za každou cenu efektní.. Přesto ale mnohdy velmi trefně obsadí herečku (Diane Lane v Nevěrné či právě Glen Close), která suverénně předčí svého hereckého kolegu a i přes nastavovaný konec se Lyneovi v thrilleru Osudová přitežlivost daří uchovat atmosféru a napětí a se svým oblíbeným tématem nevěry pracuje vcelku důstojně!! (castor) 4*

Možná to znáte. Jste ženáč, vrznete si s ženskou, které byste si normálně pro její mimořádně nepohledný obličej (rozuměj maximálně hnusný) ani nevšimli, než byste do ní vrazili ptáka a tahle šereda šeredná vám pak udělá ze života peklo. Možná je to tím, že ji smrdí piča a nechce, abyste to rozhlásili po okolí, protože přece jen jedna šukačka jí nestačí a zmíněná má v merku ještě v budoucnu šukat s otylým a deset let nemytým sousedem. Nikdo jiný to s ní riskovat nebude. Nebohý Michael Douglas, idol mnoha žen, tady ještě před luxusní Sharon Stone, dostal do "filmové" postele Glenn Close, kterou by raději bylo vhodné zavřít do komory a zavolat v té době úspěšnému mágovi Copperfieldovi, jestli nezná nějaký trik, aby ženská zkrásněla. Ten pochopitelně takový trik ještě nikdy neprováděl, ale navrhne, že má v nabídce zmizení letadla, vlaku, a tak by nebyl problém nechat zmizet i jednu ohavnou ženskou. Režisér Adrian Lyne byl však jiného názoru a o jednu takovou iluzi se pokusil sám. Spočívala v tom, že diváka přesvědčí, že Glenn Close je hezká ženská s festovním sex appealem. Ouha, kouzelnické číslo si nenacvičil a celé ho zbabral. Ke všemu zápornému si tvrdošíjně stál za tím, že Michael Douglas zkrátka bude od Glenn Close psychicky týrán, a když se to dobře natočí, mohlo by to být napínavé i neotřelé. Podle scénáře se tedy na úspěšného ženáče zavěsí ženská, která je psychicky narušená, ale to se divák dozvídá, až po rozvláčné první polovině filmu. Všechno je ve filmu příliš pomalé. Nemá to vůbec žádné tempo. Předem je jasné, jak to dopadne. Fajn, herecké výkony jsou na patřičné úrovni, režisér staví příběh do přehledné roviny. Je postupem času jasné, kdo je zlý a kdo si jen zašukal a má za to trpět, i když je to sobec jak prase. Zkrátka, vše si hodně dopředu vydedukujete a nezmýlíte se. Filmu to však trvá neúnosně dlouho. Až dojde na ty proklamované scény teroru, tak taky žádná sláva. Psychický nátlak na stěžejní mužskou postavu mně nepřišel až tak enormní, aby mě film patřičně strhl. Nějaký ten uvařený domácí mazlíček může přece jen znepokojit ochránce přírody, ale přece jen, když film v pomalém tempu završí finální střet tak fádně, tak by si ta Glenn Close měla došlápnout i na tvůrce, aby jí dali ve finále větší šanci udržet se déle na scéně, aby si divák po skončení filmu zklamaně neřekl, že to zrovna nebyl krátký film, a přitom to finále bylo tak značně odbyté. Film dělící se na dvě poloviny. Ta první se nese v poklidné, víceméně erotické rovině. V té druhé to už je víc thriller, občas napínavý, ale také plný schematických prvků, které sice tehdy mohly působit novátorsky, ale z dnešního pohledu to je málo překvapivé. Režijně tomu chyběla vytříbenost. Adrian Lyne je provokatér, to mu neberu, ale mně ten jeho styl moc nebaví. Z filmu nejde to správné vzrušení, jaké třeba umí navodit jemu spřízněný režisér Paul Verhoeven. Nejde z něj skoro nic. A to navzdory tomu, že Douglas s Close se herecky můžou přetrhnout. Až vám nějaká ženská bude dělat ze života peklo, jako to potkalo v tomto filmu pykající mužskou postavu, nesnažte si vybavit tenhle thriller. Je tak nudný a všechno v něm tak trvá dvojnásob, že i kdyby byl nějakým způsobem pravděpodobný, tak návod v něm, jak postupovat proti takové ženštině, vám stejně bude na pendrek. Než se film k něčemu dopracuje, tak vás ta šílená psychopatka pravděpodobně osudově vymaže ze světa. A přitažlivé to opravdu nebude. Mé hodnocení: 40% (kingik) 2*

VELKÁ RECENZE
Osudová přitažlivost má potřebnou thrillerovou gradaci, pro kterou se režisér inspiroval francouzským mistrem kriminálních filmů Claudem Chabrolem a velmi dobře napsané postavy. Milostný trojúhelník tak mění podle potřeby své vrcholy k divákově spokojenosti. Snímek má vyvážené tempo a je dobře odvedeným řemeslem.
Jestliže se film bez problémů natočil, pak jeho cesta do distribuce nebyla vůbec snadná. Důvod se jmenoval závěr filmu. Konec byl inspirovaný slavnou Madam Butterfly a diváci při testovacích projekcích film vypískali. Režisér byl z nastalé situace velmi skleslý, protože se mu konec líbil. Douglas však věděl, že bez změny film do kin vůbec nepůjde. Nastalo přesvědčování Glenn Close, aby se zúčastnila dotáček, kde se konec přetočí. V dalším odstavci spoileruji konce, ale je to nezbytné. Text označuji kurzívou.
V originálním konci Alex spáchá sebevraždu podříznutím kuchyňským nožem s Danovými otisky v takovém úhlu, aby to nemohlo být klasifikováno jako sebevražda. Dan pak se svojí ženou, nic zlého na mysli, hrabe listí na zahradě, když ho zatýkají policisté pro vraždu a přehrají mu telefonní záznam, ve kterém Alex vyhrožuje smrtí. Po promítnutí sál začal skandovat:,,Zabte tu mrchu!“ Tvůrci nakonec zvolili horrorový závěr s velice sugestivní finální bitvou v koupelně, které za vzor posloužil i záběr zamlženého zrcadla z Menzelových Ostře sledovaných vlaků.
Glenn Close se natáčení zúčastnila až po velmi dlouhém přemlouvání a pohrožením soudem. Ačkoliv pochopitelně i na konci podala skvělý výkon věděla, že přetočený konec její roli výrazně ublížil. Douglas to velmi dobře věděl a celá věc ho mrzela a nakonec se mu podařilo s režisérem promítat originální verzi v premiéře v Japonsku, kde se film setkal s ohromným úspěchem.
Film měl premiéru v době, kdy v Americe probíhal jeden sexuální skandál za druhým. Týden co týden se objevil nějaký kněz s milenkou nebo nevěrný politik a velké společenské magazíny začaly o Osudové přitažlivosti psát jako o filmu, který přesně pojmenoval fenomén. Vyzněním utvrdil americké mravokárce, že sex je hřích a posloužil jako odstrašující případ kvůli rostoucímu počtu lidí s onemocněním AIDS. New York Times v dobové recenzi nešetří chválou, hodnotí brilantně odvedené řemeslo a především Lyneovu režii, protože diváka vyděsí i v situacích, kdy přesně ví, co bude následovat. V New Yorkeru vyšla recenze:,,Osudová přitažlivost je pravděpodobně nejhorším možným filmem o námluvách – určitě vzbudí řadu hořkých, neřešitelných hádek – jenže kolem bloku se zatáčí dlouhý had lidí, kteří chtějí film vidět.“ Pochopitelně, že vyšly i odsuzující kritiky, obzvláště pěkná je z deníku Independent:,,Důvod nesmírné popularity filmu není jasný, přestože je slušně natočený a herci dobře hrají, skrývá se v něm pramálo napětí a zápletka je děravá jak cedník.“ O Glenn Close jeden recenzent napsal, že má sex appeal unaveného řidiče náklaďáku.
Diváci se do kin jen hrnuli, film se stal komerčním hitem a při docela vysokém rozpočtu 13 milionů dolarů na téměř komorní film, byť s hvězdným obsazením vydělal v USA 142,2 milionů dolarů a celosvětově 320,2 milionů dolarů. Zatímco Douglasovi film pomohl v kariéře pro Glenn Close se stala role jistým stigmatem. V průběhu natáčení otěhotněla a když se provalilo, že čeká dítě s jiným mužem, než se svým již druhým manželem, uspořádala na ní bulvární média hon na čarodějnice. Jisté zadostiučinění pak udělal Americký filmový institut, když její roli zařadil na seznam nejlepších padouchů filmové historie.
Osudová přitažlivost je kvalitní film, který je možná s přibývajícími lety ještě lepší, než v době svého vzniku a hlavně neustále snad až příliš aktuální.

Ocenění:
Academy Awards
1988 - Nejlepší film (nominace)
1988 - Adrian Lyne (Režie) (nominace)
1988 - Glenn Close (Hlavní herečka) (nominace)
1988 - Anne Archer (Vedlejší herečka) (nominace)
1988 - James Dearden (Adaptovaný scénář) (nominace)
1988 - Střih (nominace)

Golden Globes
1988 - Nejlepší film - drama (nominace)
1988 - Glenn Close (Nejlepší herečka - drama) (nominace)
1988 - Adrian Lyne (Nejlepší režie) (nominace)
1988 - Anne Archer (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)

BAFTA
1989 - Nejlepší střih
1989 - Michael Douglas (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
1989 - Anne Archer (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)(nominace)

DABING
1.DABING (VHS, DVD)
V českém znění: Pavel Soukup - Michael Douglas (Dan Gallagher), Jana Paulová - Glenn Close (Alex Forrestová), Taťána Fischerová - Anne Archer (Beth Gallagherová), Eva Klepáčová - Meg Mundy (Joan Rogersonová) + Lois Smith (Martha) + Justine Johnston (realitní agentka) + Faith Geer (sestra), Daniela Bartáková - Ellen Foley (Hildy) + Jane Krakowski (Kristina) + Anna Levine (sekretářka) + Eunice Prewitt (recepční Eunika), Oldřich Vlach - Stuart Pankin (Jimmy) + Michael Arkin (poručík), Radan Rusev - Fred Gwynne (Arthur) + Mike Nussbaum (Bob Drimmer) + Tom Brennan (Howard Rogerson) + (titulky), Monika Ticháčková - Ellen Hamilton Latzen (Ellen Gallagherová)
Zvuk: Lubomír Zajíc
Produkce: Zdena Sirotková
Překlad: Tereza Víznerová
Režie: Jiří Ptáček
Vyrobilo: AB Barrandov dabing pro HCE
VHS © 1993

2.DABING (ČT)
V českém znění: Michal Dlouhý - Michael Douglas (Dan Gallagher), Dana Morávková - Glenn Close (Alex Forrestová), Vendulka Křížová - Anne Archer (Beth Gallagherová), Lumír Olšovský - Stuart Pankin (Jimmy), Štěpánka Drozdová - Ellen Foley (Hildy), Linda Křišťálová - Ellen Hamilton Latzen (Ellen Gallagherová), Radka Malá - Meg Mundy (Joan Rogersonová) + Justine Johnston (realitní agentka) + Faith Geer (zdravotní sestra), Bohuslav Kalva - Tom Brennan (Howard Rogerson), Zdeněk Dolanský - Fred Gwynne (Arthur), Miroslav Hanuš - Sam Coppola (Fusseli), Oldřich Vlach - Mike Nussbaum (Bob Drimmer), Ljuba Krbová - Lois Smith (Martha), Jarmila Švehlová- Eunice Prewitt (recepční Eunice), Apolena Veldová - Jane Krakowski (Kristina), Karolína Křišťálová - Alicia Perusse (kamarádka Alicia) + (holčička v TV), Martina Šťastná - (žena v TV) + (učitelka ve školce), Tereza Bebarová - (učitelka ve školce 2), Roman Víšek - (moderátor v TV) + (titulky), Tobiáš Haertl, Michal Gulyáš, Jakub Hejdánek, Jan Battěk, David Voráček, Barbora Mudrová, Pavlína Kostková Dytrtová, Anna Marie Jurková
Překlad: Jan Feldstein
Dramaturgie: Michael Málek
Mistr zvuku: Ladislav Krýsl
Asistentka režie: Hana Somolová
Vedoucí produkce: Marie Přívratská
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Dialogy a režie: Michal Vostřez
Vyrobila: Česká Televize 2018

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.11.1989
Premiéra USA: 18.9.1987 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na VHS: 1.07.2000  H.C.E.
Poprvé na DVD: 10.10.2002 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 320 100 000
Náklady (Rozpočet) - $ 14 000 000
 
Tvůrci a herci
Adrian Lyne (Režie), Stanley R. Jaffe (Produkce), Sherry Lansing (Produkce), Maurice Jarre (Hudba), Howard Atherton (Kamera), Michael Kahn (Střih), Peter E. Berger (Střih), Billy Hopkins (Casting), Risa Bramon Garcia (Casting), Mel Bourne (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), Alan Robert Murray (Zvuk), Richard Dean (Masky), James Dearden (Scénář), Michael Douglas (Herec), Glenn Close (Herec), Anne Archer (Herec), Ellen Hamilton Latzen (Herec), Stuart Pankin (Herec), Fred Gwynne (Herec), Lois Smith (Herec), J.J. Johnston (Herec), Jane Krakowski (Herec), James Eckhouse (Herec), Anna Levine (Herec), Jonathan Brandis (Herec), Justine Johnston (Herec)
 
1987/120/USA/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film logicky vyvolal mnoho kontroverzních ohlasů. Kritika s oblibou psala o "nejhorším filmu o námluvách" či o "skutečnosti, že bezpečný sex vlastně neexistuje". Filmu bylo také vytýkáno množství chyb a děr ve scénáři.
- Michael Douglas a Glenn Close tvrdili, že měli ke svým postavám velice blízko. Pro roli Alex (Glenn Close) měl velikou slabost rovněž režisér Adrian Lyne.
- Glenn Close byla z natáčení poněkud nervózní. Byla domluvena s rekvizitářem, že jí bude každých 45 minut nosit květiny (konkrétně kopretiny), nicméně ke konci filmování už byla v pořádku. Dokonce řekla, že se nikdy do žádné role tak neponořila.
- Kvůli přemíře nahoty ve filmu dostala Glenn Close za úkol shodit pět kilogramů.
- S Glenn Close se do role Alex původně nepočítalo, nicméně poté, co se dokázala na konkurzu během necelé půlminuty proměnit z vyrovnané ženy v absolutního šílence, byla bez námitek přijata.
- Film vyšiel na 13 miliónov amerických dolárov a z toho 1,3 milióna “zhltlo“ natočenie jeho nového konca. V pôvodnej verzii mala totiž Alex (Glenn Close) spáchať samovraždu s nožom, na ktorom budú Danové (Michael Douglas) odtlačky prstov. Predpremiérové pokusné publikum však po premietnutí konca filmu divoko volalo po pomste, pričom nechýbali ani výkriky “Zabite tu štetku“. Pôvodná verzia s “harakiri“ naopak zožala veľký úspech v Japonsku.
- Glenn Close konzultovala profil svojej postavy trpiacej istou formou obsesie (známej pod označením De Cherambaultov syndróm) s niekoľkými psychiatrami. Po natáčaní musela pomoc psychoanalytikov vyhľadať znova – tentokrát pod tlakom vedomia, že ju americká verejnosť stotožňuje s najnenávidenejšou ženou USA.
- Zháňanie financií zabralo viac než 4 roky, čiastočne kvôli obavám štúdia z toho, že hlavný hrdina bude publiku pripadať príliš nesympatický.
- Všimněte si nevídané výdrže, která provází sex u kuchyňského dřezu. Podle hodin na zdi začínají v 4.45 a končí v 6.35.
- Kolik je vlastně Gallagerově dcerce let? Matka v jednom záběru tvrdí, že pět, otec zase v jiném, že šest.
 
Odkazy