Strach nad městem / Peur sur la ville (1975/125/Francie, Itálie/Krimi, Drama, Thriller) 75% -Originál DVD-

13.01.2023 20:07
JEDNOU VĚTOU
„Policejní komisař Jean-Paul Belmondo má velice nebezpečného protivníka - vraždícího maniaka, jehož oběťmi jsou hezké Pařížanky."

OBSAH
V pařížských ulicích řádí vrah, který si své oběti pečlivě vybírá. Říká si Minos, podle postavy z Dantovy Božské komedie, a svými zločiny chce očistit společnost od bahna, které představují ženy žijící amorálním způsobem. Nejdříve jim vyhrožuje po telefonu a pak udeří. Vyšetřování vede inspektor Le Tellier, který je znám svými poněkud netradičními způsoby a především svou buldočí povahou, s níž se honí za „svými“ zločinci. V tomto případu nemá Le Tellier příliš času, neboť Minos stále uniká a nechává za sebou oběti doslova inspektorovi pod nosem... Strach nad městem byl již šestou spoluprací režiséra Henriho Verneuile a Jean-Paula Belmonda. I zde je Belmondo šarmantní, svůdný a neúprosný. Jeho kaskadérské kousky ho v tomto filmu málem stály život. (Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Strach nad městem je klasikou Bebelových filmů. Přináší tvrdou realitu francouzské filmové školy se vším všudy. Hra očí, hra hudby, hra pocitů a citů. A to všechno takovou formou, jakou to dovedli jen a pouze staří dobří Francouzi 70. a 80. let. (Malarkey) 5*

Největší problém Strachu nad městem je jeho neschopnost působit jako samostatné a působivé dílo. Kdybych nevěděl, že Belmondo vše dělal sám, málem umřel, udělal si díru do ruky atd., tak bych tohle jinak chladné, odtažité a sterilní dílo vůbec nesledoval. je to škoda, protože jinak příběh je vcelku zajímavý, honička na střechách i v metru hodně fajn a až na pár nesmyslů (vrtulník?) jsem se příjemně bavil. Osobně se mi také líbilo mediální pozadí příběhu, kdy jsou různá média jako noviny a televize využívána proti policistům (dobru) a zločinec (zlo) z nich těží... (Djkoma) 3*

Strach nad městem ano, strach nad Belmondem ne, na toho žadnej vrahoun nemá. Kombinace napětí a kaskadérských kousků se nečekně zdařila. Adalberto Maria Merli skutečně nahání hrůzu prostým telefonováním a to co předvádí Belmondo po fyzické stránce je neuvěřitelné. Natáčení filmu taky nebyla žádná prdel. Belmondo při "okapové scéně" málem zařval a scénu na střeše metra si dodnes kaskadéři pouští jako ukázku supernáročné a skvěle zvládnuté akční scény. Ústřední dvojice herců společně s PANEM Moriconem má za následek mou značnou nedůvěru k lidem se skleněným okem. (Enšpígl) 5*

VELKÁ RECENZE
U vchodu do druhého kruhu stojí Mínos, soudí duše a určuje trest. Kruhem vane vichřice a unáší ty, kdo zhřešili smyslností. "Ó ty, kam jdeš, tady je bolest doma," Mínos mi řekl, když mě uviděl, přerušiv soud, jejž vykonával zrovna. [Dante, Božská komedie - Peklo (zpěv 5.)] Tak praví slova klasikova přičemž ve mně bije srdce plné nostalgie! A čím je pro mě vlastně Peur sur la ville? Ve zkratce by se dalo říct, že typická francouzská kriminálka stojící na znepokojivě dráždivé hudební variaci Ennia Morriconeho a extrémně slizkém záporákovi ztvárněném Adalbertem Mariou Merlim. Ale s odstupem času bych spíše řekl, že jde o značně netypickou „belmondovku“ o hořké chuti pomsty a touhy po vendetě v kontrastu s cynickým, ironickým zlehčováním činů jednoho schizoidního šílence. Jean - Paul Belmondo předvádí sice ve své první krimi roli své typické kaskadérské variance "udělej si sám" (scénu s honičkou po střechách pařížských domů považuji za jednu z těch nezapomenutelných), takže si ve spoustě panoramatických záběrů vychutnáte jeho hnědé, silonové fusekle, ovšem stejně jako třeba v případě Mrchožroutů (1984), vložil Henri Verneuil jeho postavě do vínku rozměrné ego a již zmíněný chladný cynismus - “Pojď, zkusíme to. Necháme ho umřít, jestli snesem ten šok!“. A přesně tenhle přechod, v kontrastu celé Jeanovi kariéry (potažmo lepších kriminálek typu Le Professionnel (1981)), dělá ze Strachu nad městem spíše průměrný kousek. Ale ještě moje oblíbené ale ;-). Padlo tu slovo nostalgie a to má u lety prověřených snímků velkou váhu. Postava Mínose, onen nezapomenutelný symbol skleněného oka, vše podbarvené skvělou, neurotickou hudbou a jistá nezpochybnitelná atmosféra, nenucené napětí, tohle v mých geneticky původních očích film jednoznačně povyšuje. Co na tom, že v záběr hluboce proniká Belmondovo zlověstně zvlněná patka, že elitní pařížští ostřelovači vypadají z pohledu dnešní SWAT jak banda dezorientovaných rybářů a že se na pornofilmy stála fronta jak u nás za komanče na pomeranče. I po 33ti letech od jejího vzniku neztrácí tahle kriminálka nic na svém „kouzlu“ a já se na ní vždycky (když už ji jednou za pár let reprízujou) rád podívám. Nesoudím, neboť před tribunálem obhájcem mým mé vlastní srdce jest! [7/10] (ScreamJay)

DABING
1.DABING (VHS)
V českém znění: Marcel Vašinka - Jean-Paul Belmondo (komisař Jean Letellier)
Vyrobil: LUCERNAFILM VIDEO © 1994

2.DABING (Nova, DVD, ČT)
V českém znění: Jiří Krampol - Jean-Paul Belmondo (komisař Jean Letellier), Jan Šťastný - Adalberto-Maria Merli (Pierre Valdeck / Minos), Michal Pavlata - Charles Denner (inspektor Moissac), Martina Hudečková - Catherine Morin (Hélene Grammontová), Pavel Pípal - Jean Martin (komisař Sabin) + (inspektor Etat - 7. Územní brigáda), Petr Svoboda - Louis Samier (inspektor Duvielle) + (titulky), Antonín Molčík - Philippe Brigaud (komisař ze sousedství) + Jean-Louis Le Goff (podprefekt) + Roland Dubillard (psycholog), Zdeněk Žák - Henri-Jacques Huet (Cortes - milenec Nory) + Jean-François Balmer (Julien Dallas), Miloš Vávra - Roger Riffard (domovník Eugene Merclin) + Jean-Louis Fortuit (policejní inspektor - scéna č. 2) + Georges Riquier (prefekt), Vlasta Žehrová - Lea Massari (Nora Elmerová), Martin Kolár - Maurice Vallier (návštěvník, který si spletl dveře) + Jean-Louis Fortuit (policejní inspektor - scéna č. 1) + (zvukař ve studiu) + Maurice Auzel (policejní inspektor - scéna č. 2) + André Valardy (televizní reportér), Zuzana Mixová - Rosy Varte (Germaine Doizonová), Bohuslav Kalva - Jacques Rispal (hostinský) + Henry Djanik (policejní inspektor) + (vodič ve vlaku), Petr Pospíchal - Marc Lamole (inspektor ze sousedství) + Maurice Auzel (policejní inspektor - scéna č. 1) + Marius Laurey (technik z forenzního oddělení) + Jacques Paoli (sám sebe), Eva Miláčková - Gilberte Géniat (domovnice) + (hlas matky Pierra Valdecka) a další...
Zvuk: Ivan Légr
Prudukce: Lenka Vintrová, Marcela Bártová
Dialogy a režie č. znění: Lucie Petra Svobodová
Připravil: Erasmus, divize Erasmus Dabing
Vyrobila: ČNTS Nova 1995

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 21.11.1975
Premiéra Francie: 9.4.1975 AMLF
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 20.8.2007 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 20.8.2007 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Náklady (Rozpočet) - FR 12 000 000
 
Tvůrci a herci
Henri Verneuil (Režie), Jean-Paul Belmondo (Produkce), Ennio Morricone (Hudba), Jean Penzer (Kamera), Henri Lanoë (Střih), Pierre Gillette (Střih), - (Casting), - (Scénografie), Francesco Smalto (Kostýmy), Jacques Maumont (Zvuk), Alex Pront (Zvuk), Charly Koubesserian (Masky), Jean Laborde (Scénář), Francis Veber (Scénář), Henri Verneuil (Scénář), Jean-Paul Belmondo (Herec), Charles Denner (Herec), Adalberto Maria Merli (Herec), Rosy Varte (Herec), Jean Martin (Herec), Giovanni Cianfriglia (Herec), Maurice Auzel (Herec), Lea Massari (Herec), Albert Delpy (Herec), Jean-François Balmer (Herec), Georges Riquier (Herec), Roger Riffard (Herec), Roland Dubillard (Herec), Henry Djanik (Herec), Gilberte Géniat (Herec), Philippe Brigaud (Herec), Jacques Rispal (Herec), Germana Carnacina (Herec), Henri-Jacques Huet (Herec), Catherine Morin (Herec), Louis Samier (Herec), Michel Berreur (Herec), Jean-Louis Le Goff (Herec)
 

1975/125/Francie, Itálie/Krimi, Drama, Thriller

 
Zajímavost k filmu
- Plakát, na kterém má Belmondo tmavý rolák, je inspirován hlavním hrdinou z filmu Bullittův případ (1968).
- Budova ze začátku filmu, kde bydlí první oběť Nora Elmerová (Lea Massari), má název Tour Les Poissons (les poissons - ryby) a nachází se v Coubervois, v severozápadní části metropolitní oblasti Paříže. S výškou 128 metrů představuje 25. nejvyšší budovu Paříže a jako mnohé další výškové budovy ve filmu byla vystavěna v 70. letech.
- Závěr filmu se odehrává v prostředí výškových budov Front de Seine - v 15. pařížském obvodu, nedaleko Eiffelovy věže. Budova, kde drží Minos/Valdeck (Adalberto Maria Merli) rukojmí, má konkrétně název Tour Avant Seine a byla dokončena v roce natáčení (1975). Jedním z architektů budov v této čtvrti je Henri Pottier, který je autorem také ve filmu zobrazené moderní nemocnice de Trinité, kde pracovala Heléne Gramont (Catherine Morin). Trinité je však fiktivní název, ve skutečnosti se jedná o l'hôpital Antoine-Béclere.
- Scéna, kdy Jean Letellier (Jean-Paul Belmondo) naskakuje na okénko autobusu, byla natočena v běžném provozu a cestující o tom vůbec nevěděli.
- Při jízdě komisaře Jeana Letelliera (Belmondo) s inspektorem Moissacem (Denner) v autě je předjíždí Škodovka.
- Kvalita Verneuilim režírované filmové honičky byla potvrzena, když ji v roce 2012 doslovně a přiznaně okopírovala americká továrna na sny v akčním snímku Safe (2012).
- Film se natáčel v Courbevoie, Clamartu a v Paříži. Klinika Trinité ve filmu je pak ve skutečnosti nemocnice Antoine-Béclere v Clamartu.
- Černý motocykl, s nímž ve filmu jezdí záporný hrdina Minos (Jean Martin), je Kawasaki Z1 900 z roku. 1974.
- Jean-Paul Belmondo se podílel i na produkci filmu prostřednictvím své produkční společnosti Cerito Films.
- Hodinky, které nosí Jean Letellier (Jean-Paul Belmondo), jsou Rolex Daytona Cosmograph.
- Belmondův kaskadérský trenér byl Rémy Julienne. Ten si zahrál nebo dělal kaskadéra (či instruktora kaskadérů) v 1 400 filmech. Jeho práci můžeme např. vidět ve filmu Italian Job (1969).
- Ve filmu absolvoval Belmondo několik svých nejobtížnějších kaskadérských scén v životě. Při jízdě na střeše metra mu v tunelu kus železa probodl ruku a při běhu po střechách propadl skleněnou výplní.
- Při natáčení filmu Strach nad městem uklouzl Jean-Paul Belmondo na střeše Galerie Lafayette a sjel až k okapu, kterého se stačil zachytit v poslední chvíli. Scéna byla ve filmu použita.
 
Odkazy